هدایت شده از رخداد
1_26417325.mp3
1.69M
🔊 #کليپ_صوتى
#استاد_حاج_على_اکبرى
🔻 "تفاوت قیام امام حسین علیهالسلام با سایر قیام ها"
✍ نامه استاد قرائتی به ذاکرین امام حسین(ع)
متن نامه بدین شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نامهای به ذاکرین امام حسین (عَلیهالسّلام) در سراسر کشور
ذاکرالحسین(عَلیهالسّلام)
سلام علیکم:
اگر قرآن در آغاز بزرگ ترین سوره خود (بقره) میفرماید: “الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ” و همچنین در کوچک ترین سوره خود (کوثر) از نماز سخن به میان می آورد، امام حسین (عَلیهالسّلام) در کربلا آن را اقامه می نمود “اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ “.
اگر قرآن می فرماید: “وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ”، امام حسین (عَلیهالسّلام) نماز ظهر عاشورا را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار می کند.
اگر قرآن نحوه اقامه نماز در میدان جنگ رابه پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) آموزش می دهد “وَ إِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ”، امام حسین (عَلیهالسّلام) در میدان جنگ نماز را اقامه می فرماید.
اگر قرآن، نماز را به عنوان یک منبع انرژی زای غیبی معرفی و مؤمنان را امر به استعانت از آن معرفی می فرماید: “اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ “، امام حسین (عَلیهالسّلام) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن، از نماز استعانت می جوید.
اگر قرآن اقامه نماز را در اول وقت سفارش می فرماید “أَقِمِ الصَّلاَهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ”، امام حسین (عَلیهالسّلام) نماز ظهر عاشورا را در اول وقت اقامه فرمودند.
اگر حضرت مسیح (عَلیهالسّلام) تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه نماز شده اند: “وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا”، امام حسین (عَلیهالسّلام) نیز تا آخرین لحظه همراه نماز است.
اگر قرآن از کسانی که تجارت، آنها را از نماز غافل نمی سازد، ستایش می کند “رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاهِ “ ، درباره امام حسین (عَلیهالسّلام) چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از نماز غافل نساخت.
امام حسین (عَلیهالسّلام) نه تنها خود نماز خواند، بلکه نمازهای نمازگزاران را نماز کرد “در حدیث میخوانیم سه چیز موجب قبولی نماز است: حضور قلب، نماز نافله و تربت سید الشهداء”.
نماز باید در جامعه و علنی اقامه شود “أَقِیمُوا الصَّلَاهَ “. امام حسین (عَلیهالسّلام) با آنکه می توانست در خیمه نماز بخواند و با اینکه نمازش شکسته بود، در مقابل جمعیت نماز بپا داشت.
هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا، حدود۳۰ تیر به سوی حضرت رها شد یعنی در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده، تقریباً یک تیر به سوی امام پرتاب شد.
به راستی نماز چیست که عصر تاسوعا هنگامی که به سیدالشهداء (عَلیهالسّلام) اعلام حمله می شود، حضرت طی چند نوبت گفتگو جنگ را یک روز به تأخیر می اندازد و می فرمایند “إِنّی أَحِبُّ الصَّلاهَ “، من نماز را دوست دارم. بسیاری از ما نماز می خوانیم ولی چقدر نماز را دوست داریم؟
امام حسین (عَلیهالسّلام) حاضر می شود تا بدن مبارکشان سوراخ سوراخ شود ولی ارزش نماز شکسته نشود. سر مقدس سیدالشهداء (عَلیهالسّلام) بر روی نی قرآن می خواند، یعنی سر از بدن جدا می شود ولی سر و دل از قرآن جدا نمی شود.
برادر عزیز! عزاداری نشان دادن الگو به همه اقشار است. در مراسم عزاداری فضیلت ها را نقل کنید. به مردم بگویید ظهر عاشورا هر کجا هستند به یاد امام حسین (عَلیهالسّلام) و آخرین نماز کربلای او، با حضرت مهدی(عجل الله تعالى فرجه الشریف) که این روزها عزادار جدشان امام حسین (عَلیهالسّلام) هستند، نماز ظهر عاشورا را باشکوه و با اخلاص بپا دارند و خود شما نیز به آن عمل کنید.
التماس دعا
محسن قرائتی
رئیس ستاد اقامه نماز
محرم ۱۴۴۰ه.ق
▪️▪️▪
@jafar1352hodaei
#فهمیدن_محرم
💢 تعداد كساني كه با امام حسين(ع)تا كربلا آمدند #چند_نفر بودند؟
چند نفر از سپاه حضرت جدا شدند؟
#اسناد_تاریخی
برخى مانند طبرى تعداد یاران امام را نزديك به یکصد نفر دانسته اند كه در ميان آنها پنج نفر از فرزندان امام على(ع)، شانزده نفر از بنىهاشم و تعدادى ديگر از قبايل مختلف ديده میشود
📚 تاريخ طبرى، ج 5، ص 393.
بن نما از بزرگان شيعه در قرن ششم و هفتم، اصحاب امام(ع) را صد پياده و 45 سواره مى داند.
📚مثيرالاحزان، ص 27 و 28.
همين تعداد از سوى سبط ابن جوزى نيز مورد تأييد قرار گرفته است.
✅تذكرة الخواص، ص 143.
✅روايتى از امام باقر(ع) نيز - كه در جوامع روايى شيعه نقل شده - اين قول را تأييد مي كند.
📚بحارالانوار، ج 45، ص 4.
✅عجيبتر از همه قول مسعودى است كه تا هنگام نزول امام(ع) در كربلا، تعداد ياران آن حضرت(ع) را پانصد سواره و صد پياده ذكر مى كند.
📚مروج الذهب، ج 3، ص 70.
✅اما قول مشهور - كه هم اكنون نيز داراى شهرت است - آن است كه تعداد ياران امام(ع) در كربلا 72 نفر بودند كه به 32 سواره و چهل پياده تقسيم مي شدند.
📚انساب الاشراف، ج 3، ص 187
✅درباره جدا شدن از سپاه امام به این مطلب توجه کنید که روز عاشورا یک نفر به نام مرقع بن ثمامه از سپاه امام جدا شد و به سپاه دشمن پیوست
📚طبری ج 4 ص 347
@jafar1352hodaei
#ویژه_محرم
متن منبر در مورد پیامدهای لقمه حرام
بسم الله الرحمن الرحیم
قال امام حسین ع فی کربلا «...غیر مستمع قولی فقد ملئت بطونکم من الحرام و طبع علی قلوبکم...»
امام حسین ع رو به سپاه کفر فرمودند «...سخن مرا نشنیدید زیرا شکم شما از حرام پر شده وبر قلب شما پرده زده شده است ...» بحارالانوارج۴۵ ص ۸
🔴آثارو پیامدهای لقمه حرام
الف»زیانهای مادی ب»زیانهای معنوی
زیانهای مادی مترتب بر سه نوع هست
1⃣ فقر ونداری (یعنی مال حرام گرچه زیاد هم باشد در آخر سر فقر وندرای میاورد)
2⃣ خرابی ونابودی ( مال حرام خرابی می آورد )
3⃣ بی برکتی ( رسول گرامی ص می فرمایند مال حرام بی برکت هست ، چناچه ، بعضا انسان مشاهده میکند یه صاحب مغازه کوچک در محله با ماهی حدودا یک ملیون درآمد دارد وزندگی خود را اداره میکند ولی شخصی دارای چند مغازه بیزینس و.. با ماهی چندین ملیون همیشه گرفتار بدهکار هست ، که این بی برکتی بر اثز ورود لقمه حرام به زندگی هست .)
ب»زیانهای معنوی :
1⃣ مانع شنیدن سخن حق میشود( مال حرام باعث میشود که طرف سخن حق را نشنود مانند حاضرین در کربلا درهم دینار کر و کورشان کرده بود، که امام و ولی خود را به آنصورت به شهادت رساندن )
2⃣ قساوت قلب شدید ( مال حرام باعث قساوت قلب شدید میشود ، در این مورد داستانی هست از عبدالله ، مردی متدین و با ایمان اما.... اگر خواستید داستان زیاده صوتی تقدیم میکنم )
3⃣ عدم قبولی اعمال ( بدانیم که امام صادق ع می فرمایند مال حرام باعث میشود اعمال نیک ما مورد قبول خداوند نباشد ، پس ، تا وقتی مال حرام و شبهه ناک در مالمان هست ، گریه برای حسین ع فایده ای ندارد)
4⃣ عدم استجابت دعا( مال حرام ، مانع قبول شدن دعای انسان میشود)
5⃣ محرومیت از شفاعت( بزرگترین امید نجات انسان در قیامت امید به شفاعت اهل بیت ع است ، ولی اهل بیت ع می فرمایند ، شفاعتشان نصیب اهل مال حرام خور نمیشود)
6⃣ ورودبه جهنم ( مال حرام خور در آخر سر با کله به جهنم واصل خواهد شد)
🔴نکته مهم :
بزرگواران در لقمه حرام کم زیاد مطرح نیست حرام حرام هست چه هزارتومان باشد وچه یک ملیارد ان سان که به حرام دچار شود این پیامد هارا که عرض کردم در پی خواهد داشت ،
خدایا مارا در راه امام حسین ع ثابت قدم بفرما ، روزی حلال روزیمان بگردان
آمین
@jafar1352hodaei
💢آیت الله بهجت
آقا میرزا حسن خلیل درسن نود سالگی میفرمود: غذاخوردن برای من مانند این است که انبان وکیسه ای را پر کنم وهیچ از خوردن لذت نمیبرم آنچه ازآن لذت می برم نماز خواندن است .
@jafar1352hodaei
💟 #دانستنی
✳️•⇦ این خوادکی ها حافظه مغز را نابود می کند↯
🔺فست فودها
▫️روغن صنعتی
▫️شيرين کنندههای مصنوعی
▫️پفک و چیپس
🔻نان سفید
••••❥• @jafar1352hodaei 🌺🍃
گریستن موجودات بر حضرت سیدالشهدا
[بدان ای طالب معارف الهی که] بر اهل تحقیق مخفی نمی باشد که گریستن همه موجودات ذی شعور و غیره برای آن حضرت ، پس از شهادتش، بنابر نصوص احادیث و بعضی از زیارات وارده، قطعی است و در کتاب فروغ شهادت، اشاره ای به آنها و کیفیت آن نسبت به هر موجود نموده ایم.
واما این که پیش از شهادت او در ابتدای ولادت وی، گریستن موجودات ذی شعور وغیرذی شعور به طور عموم چه معنایی می تواند داشته باشد و چگونه می توان آن را توجیه نمود؟ می توان گفت: شهادت آن جناب و عظمت مصایب آن حضرت را همه مظاهر به شعور مرموز خود می دانسته اند و خداوند متعال اگاهشان فرموده بود و مادامی که قدم در عرصه عالم ماده نگذاشته بوده، تنها آگاهی مرموز بوده و چون به این جهان قدم گذاشته، باشعور مرموزشان متوجه می شوند که آن معنی تحقق پیدا خواهد کرد، لذا بر آن گریان می شوند. البته گریه هر موجودی را به حساب خودش باید در نظر گرفت.
کتاب #عید_وصال
@jafar1352hodaei
#همه_بخونن
از دو جمله پرهیز کنیم؛
جمله ی نخست (فرقی نمی کنه...)
اوقاتی که نظرمان را در مورد موضوعی جویا می شوند مگر می شود فرقی نکند؟ این جمله نشانِ منفعل بودن مخاطب یا بی تفاوتی اوست و از نظر آداب اجتماعی جمله مودبانه ایی نیست.
جمله ی دوم (بد نیستم...)
وقتی که کسی حالمان را جویا می شود، اگر بد نیستیم چرا نمی گوییم خوبم؟ این جمله موجب می شود گمان کنیم مخاطب در ابراز احساسات مثبتش، بخل می ورزد یا انسان شاکری نیست. از همه مهمتر به خودِ ما تلقینِ احساسِ ناخوشی می کند.
لطفا حساس باشیم، نظر بدهیم، ابرازِ وجود کنیم و مثبت بیاندیشیم.
حساس ها نمی گویند: به من چه، فرقی نمی کنه، بد نیستم، من این مدلی ام، حوصله ندارم، نظری ندارم، که چی؟ تحمل ندارم، اعصابم خرده، همین که گفتم و... این جملات فاقد شعور عاطفی هستند.
@jafar1352hodaei
هدایت شده از رساله امام خامنهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️تأثر رهبر انقلاب هنگام شنیدن نوحه معروف سید مجید بنیفاطمه در مراسم عزاداری دیشب در بیت حضرت آیت الله خامنهای
🔺اشک های رهبر انقلاب😔
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از چادرانه🖤🇵🇸
1179519208_1736033709_410845365.mp3
3.92M
🔊 #صوت
" زینب جان بچم پیدا شد
پشت خیمه ها غوغا شد "
🎤 #حاج_محمود_کریمی
🏴چادرانہ،سبڪ زندگےڇادریها
~| @Chadorane ◾️▪️
هدایت شده از چادرانه🖤🇵🇸
SOUT O SHOHADA (2).mp3
6.4M
🔊 #صوت
" رو خورشید پیشونی ش عمه،
عمامه ی علوی بسته "
🎤 #حاج_محمود_کریمی
🏴چادرانہ،سبڪ زندگےڇادریها
~| @Chadorane ◾️▪️
▪️حرمله هنوز هست...
▪️این حرمله ای که حال طفلان یمنی را می کشد،ازنسل همان حرمله ای است که علی اصغر شش ماه ی حسین (علیه السلام)را به شهادت رساند.
@jafar1352hodaei
شیخ صدوق از ابراهیم بن ابی محمود، روایت کرد که #حضرت_رضا(علیه السلام) فرمودند:
#محرم، ماهی است که اهل جاهلیت، قتال در آن ماه را حرام میدانستند؛ اما این امت جفاکار، خون ما را در آن ماه، حلال دانستند و هتک حرمت کردند و زنان و فرزندان ما را در آن ماه، اسیر کردند و آتش در خیمههای ما افروختند و اموال ما را غارت کردند و حرمت حضرت رسالت را در حق ما رعایت نکردند. مصیبت روز شهادت امام حسین(علیه السلام) دیدههای ما را مجروح کرده و اشک ما را جاری ساخته است و زمین کربلا تا روز قیامت وارث اندوه و بلای ما است، پس بر مثل حسین(علیه السلام) باید بگریند گریه کنندگان. همان گریه بر آن حضرت، گناهان بزرگ را فرو میریزد.
سپس حضرت فرمودند: همین که #محرم میشد، کسی پدرم را خندان نمیدید و تا دهم محرم، اندوه و حزن پیوسته بر آن حضرت غالب میشد. وقتی روز عاشورا میرسید، آن روز، روز مصیبت و گریه او بود و میفرمود: امروز، روزی است که حسین(ع) کشته شد.
@jafar1352hodaei
استاد سید جعفر شهیدی
باید گفت به علّت عدم دخول ایمان در دل بنی امیّه و به تبع تبلیغات آنان ایمان سایر مؤمنان نیز متزلزل شد و با رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دوباره به عقاید پیشین خود بازگشتند. اینان پیش از آن که مسلمان باشند می خواستند در سازمان تازه، مقامی را که جویای آن بودند به دست آورند.
حسین علیه السلام به عنوان وارث حقیقی محمّد صلی الله علیه و آله وسلم و علی علیه السلام چگونه می توانست دین را هم در عرصه #فردی و هم در عرصه #اجتماعی منسوخ شده ببیند و دم بر نیاورد؟ او هرگز نمی توانست دین را و هم مردمی را که نیازمند رهبری او هستند رها کند.
این مردم با نامه های بسیاری که برای او فرستاده بودند حجّت را بر او تمام کردند. به هر حال حسین علی علیه السلام با مشاهده چنین وضعی دست به قیام زد؛ چون نمی توانست در برابر احیای بدعت ها و میراندن سنت ها #ساکت و #صامت باشد.
@jafar1352hodaei
#منبر متنی ❣👇
🍁☘🍁☘🍁☘🍁☘🍁☘🍁☘
۶۰۰ هزار جملهای که پیامبر(ص) در ۶ بند به علی(ع) آموخت
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: اى على ۶۰۰هزار گوسفند مى خواهى یا ۶۰۰ هزار دینار یا ۶۰۰ هزار جمله؟ عرض کرد: اى رسول خدا! ششصد هزار جمله. پیامبر ص فرمود آن ۶۰۰ هزار جمله را در شش جمله جمع خلاصه مىکنم.
۱ـ هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات میپردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز
یا علیُّ إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ.
۲ـ هرگاه دیدی مردم سرگرم دنیایند، تو سرگرم آخرت شو
و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ.
۳ـ و هرگاه دیدی مردم به عیبهای دیگران میپردازند، تو به عییبهای خودت بپرداز؛ و
إذا رأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بِعُیوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُیوبِ نفسِکَ.
۴ـ و هرگاه دیدی مردم به آراستن دنیا میپردازند، تو به زینت دادن آخرت بپرداز؛
و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بتَزیینِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزیینِ الآخِرَةِ.
۵ـ و هرگاه دیدی مردی به زیادی عمل میپردازند، تو به خالص کردن عمل بپرداز
و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتغِلونَ بکَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ.
۶ـ و هرگاه دیدی مردم به خلق متوسل میشوند تو به خالق متوسل شو
و إذا رَأیتَ الناسَ یَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ.
☘☘ منبع
میزان الحکمه ج۳ص۲۴۰۳
🌺@jafar1352hodaei
✊ امام حسین برای تجدید انقلاب اسلامی پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) قیام کرد
▫️ حسينبنعلى (علیهالسّلام) نه فقط براى حكومت آمد و نه فقط براى شهادت آمد؛ امام حسين (علیهالسّلام) حركت كرد براى انجام يك واجبى كه آن واجب تا آن ساعت در اسلام انجام نگرفته بود و حتّى شخص خود پيغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) هم نميتوانست آن واجب را انجام دهد.
◾ اين واجب جورى است كه حتّى شخص پيغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) هم كه بشير و نذير است - يعنى رهبر انقلاب است، پديدآورندهى انقلاب دينى است - نميتوانست آن را انجام دهد؛ يک نفر ديگرى بايد اين واجب را انجام ميداد كه ادامهى وجود پيغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) باشد و بر همان خط و روى همان ممشا و خطّمشى حركت كرده باشد و او حسينبنعلى (علیهالسّلام) است.
▫️ آن واجب عبارت بود از تجديد انقلاب اسلامى، بعد از پديد آمدن ارتجاع؛ به خط باز آوردن قطار منظّم جامعهى اسلامى، پس از خارج شدن اين قطار از خط.
◾ حسينبنعلى با عمل خود نشان داد كه هرگاه قطار منظّم جامعهى اسلامى از خط منحرف شد، ممشاى انقلابى اسلام هرگاه فراموش شد، بايد اينجور عمل كرد و اينجور بايد اين قطار را به خط باز آورد؛ و اين كارى بود كه طبعاً خود پيغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) نميتوانست بكند؛ چون در زمان رهبر يک انقلاب كه ارتجاع پيش نمیآيد؛ ارتجاع مربوط به بعد است.
▫️ پس مسئلهى حسينبنعلى (صلواتاللهعليه) اين نبود كه خاندان پيغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) درصدد باشند كه حقِّ ازدسترفتهى خود را و حكومت غصبشدهى خود را مجدّداً پس بگيرند؛ اين يک مسئوليّتى بود بر دوش ائمّهى اهلبيت (عليهمالسّلام)، از امام سجّاد (علیهالسّلام) به این طرف.
📚 کتاب #همرزمان_حسین(علیهالسلام)؛ ص۱۹۲-۱۹۳ | سخنرانیهای آیتالله خامنهای در محرم الحرام ۱۳۵۱ در هیات انصارالحسین تهران
@jafar1352hodaei
هدایت شده از حاج آقا قرائتی
Panahian-Clip - PasohkBeYekSokhanMaroof.mp3
1.81M
📢استاد پناهیان:
🎵هر وقت تو حضرت علی بودی، من هم حضرت زهرا میشوم!
📌پاسخ اساسی به یک سخن مشهور در اختلافات خانوادگی و روابط زوجین
#کلیپ_صوتی #روابط_زوجین
🆔 @ostad_qaraati 👈
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
1_25802930.ppt
756.7K
✅ پاورپوینت محرم
🔶جملات ناب شهید مرتضی آوینی درمورد کربلا و امام حسین(ع)
#بسیارزیبا
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
◾️اعمال شب عاشورا
۱ـ چند نماز برای این شب در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است:
چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد، ۵۰ بار سوره توحید خوانده میشود. پس از پایان نماز، ۷۰ بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.
۲ـ احیای این شب کنار قبر امام حسین(علیه السلام).
۳ـ دعا و نیایش.
◾️روز عاشورا
۱ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:
هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواستههایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.
۲ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).
۳ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود.
۴ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).
۵ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.
۶ـ خواندن زیارت عاشورا.
۷ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).»
▪️روز دوازدهم محرم
ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه و شهادت حضرت سجاد(علیه السلام) در سال ۹۴ ه .ق.
📚پینوشتها:
۱- مصباح کفعمی، ص ۵۰۹٫
۲- فرهنگ عاشورا، ص ۴۰۵، جواد محدثی.
۳- وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۹۴، حدیث ۸٫
@jafar1352hodaei
👇👇👇
♨️سوال:
اگر کسی نذر کند که در روز تاسوعا و عاشورا در حسینیه یا مسجدی به عزاداران غذا بدهد، آیا می تواند پول آن را به مصرف دیگر برساند؟
✍️پاسخ:
✅عمل به نذر و وفای به آن در هر صورت لازم است و مکلف باید طبق آن عمل کند؛ البته اگر به صورت صحیح و با تمام شرایط باشد، و از جمله شرایط این است که صیغه خوانده شود. البته لازم نیست به عربی باشد، بلکه اگر معنای صیغه عربی را برساند، کافی است. پس اگر بگوید: چنانچه حاجت من برآورده شود «برای خدا بر من (لازم) است که هزار تومان به فقیر بدهم یا در شب یا روز عاشورا در فلان حسینیه به عزاداران غذا بدهم » نذر او صحیح است.(۱)
چنانچه اصل نذر بدین صورت انجام شود، به هر کیفیتی که نذر کرده، باید به جا آورد ونمی تواند پول آن را بدهد. اگر در نذر شرط کرده باشد که سفره ابوالفضل را مثلا در منزل بگیرد یا در مسجد یا در حسینیه یا به عزاداران غذا بدهد ، باید به همین شکل عمل شود.
اگر در آن مکان نیازی به غذا نبود یا دیگران نیز غذا تهیه کرده بودند، می توان غذا یا نذر را در جای دیگری که مجلس عزای حضرت اباعبدالله(ع) برقرار است، به مصرف رساند.
اگر صیغه نذر طبق شرایط نباشد، آن نذر اعتبار ندارد، ولی می تواند به دلخواه خود با توجه به عهد و نیتی که کرده، گوسفندی قربانی کند یا کار خیر دیگری انجام دهد یا غذایی به عزاداران بدهد.
نکته مهم:
باید در نذرها سعی کنیم که محدوده وسیع در نظر گرفته شود و با ذکر قید و شرط،خود را در محدودیت قرار ندهیم یا عملاً نذر را بی فایده یا با فایده اندک نکنیم، یا مال را در معرض تلف و ضایع شدن قرار ندهیم، مثلاً به جای نذر کردن چیز خاص، در مکان و زمان خاص و...، بهتر است نذر کنیم که آن را در مجالس امام حسین(ع) خرج کنیم. با این نذر، محدوده عمل به نذر وسیع میشود و در هر جا و زمانی که مناسب تر است، مصرف میشود و مشکلاتی که در سؤال فرض شده، پبش نمیآید.
از نظر ثواب نیز نه تنها تفاوت نخواهد کرد، بلکه چه بسا به جهت مصرف شده در جای بهتر و لازمتر، ثواب آن بیشتر باشد.
پینوشتها:
۱. توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۵۴۱، مسئلة ۲۶۴۱.
@jafar1352hodaei
ما شب #عاشورا کجا قرار داریم؟مقابل #حقّ یا ناحق؟
مقابل ذریه پیامبریاکنار #حسین و #قهرمان_کربلا؟
*امشب صفمان را دوباره ببینیم حضور ماحمایت ازچه کسانی هست؟قبل از ذبح فرزند پیامبر،محاسبه کنیم کی هستیم؟چقدر دل اهل بیت پیامبر رالرزاندیم و سوزاندیم؟قبل از #قیام_حسین زمان،صف خود را مشخص کنیم کنار#مهدی_زهرا هستیم یاکنار شمر و یزید زمان.
@jafar1352hodaei
#گوهر_وجودت_را_پاک_کن❗️
🍃استاد شیخ جعفر ناصری :گریه بر امام حسین گوهر وجود انسان را صیقل می دهد ، از آلودگی ها و غبارها پاک می کند و وجود انسان را طلایی می کند .
@jafar1352hodaei
اولين و آخرين شهيد كربلا چه كساني بودند؟
متن پاسخ: روز عاشورا دشمن نابكار دوبار حملهء دسته جمعي بر اصحاب امام حسين(ع) كرد. در هر بار طبق نقل مقتل نويسان گروه زيادي شهيد شدند، چنان كه گفته اند: در حملهء اولي چهل يا بيش از آن كشته شدند، از جمله :اوهم بن اميه ، اميّة بن سعد ، بشربن عمر ، جابربن حجّاج ، حباب ابن عامر.
براي اطلاع از اسامي اين عزيزان به كتاب قصّهء كربلا ص 279 نوشتهء علي نظري منفرد، منتهي الاءمال ج 1 ص 254 محدث قمي مراجعه فرماييد.
جناب محدث قمي اسامي آن بزرگواران اين گونه ذكر مي نمايند:
نُعَيْم بن عجلان ، عمران بن كعب بن حارث ، حنظلة بن عمرو الشيباني و...
بنابراين اولين شهيد كربلا مشخص نيست چه كسي بود.
طبق نقل ابن اثير در جلد چهارم كتاب كامل ص 79 و بلاذري در كتاب انساب الاءشراف ج 3 ص 204 آخرين شهيد شخصي به نام سوید بن ابی المطاع بود که زخمی شد و بعداً به شهادت رسید، كه در حملهء اوّل يا دوم مجروح شد و بين شهدا روي زمين قرار گرفته و بيهوش بود و شمشیر ش را دشمن برد، وقتي به هوش آمد شنيد حضرت اباعبدالله(ع) را شهيد كرده اند از اين رو با حربه و كاردي كه با خود داشت، بر منافقان كوفه حمله كرد و بالاءخره شهيد شد.
@jafar1352hodaei
💢 حق الناس
شب عاشورا، امام حسین(ع) به اصحاب خود فرمودند:
"چه کسانی از شما به مردم بدهی دارند ؟"
ضحاک بن عبدالله مشرقی و مالک بن نضیر گفتند:
"ما #بدهکار هستیم"
امام حسین(ع):
"بیعت من از شما برداشته شد. شما نمی توانید همراه ما بجنگید."
آن دو از تاریکی #شب استفاده کردند و رفتند.
📚تاریخ طبری، ج 5 ، ص419
@jafar1352hodaei