8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 ببینید | روحالله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس:
🔹بعد از چند دهه که خود غربی ها اذعان می کنند نسخه هایش تمام شده هنوز برخی اساتید دانشگاه شریف ما، اراجیف آدام اسمیت را تدریس میکنند و هیچ کسی نیست بزند در دهانشان و بگوید این چیزها چیست که درس میدهید! مسئولان همان برنامههای اقتصادی آدام اسمیت را در بودجه هم پیاده میکنند.
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
🏢 ارتفاع سازی، توسعه ی عمودی شهرها و شروع مشکلات زندگی !
اگر شیوه و شکل شهرسازی و معماری همین چندی قبل کشور خودمان را تصور کنیم، می بینیم مثلاً در هر کوچه، بیست، سی، خانه ی یک طبقه یا نهایتاً دو طبقه وجود داشته و جمعاً در آن کوچه، سی تا چهل خانوار زندگی می کردند.
هر چه جلوتر رفتیم با ارتفاع سازی، جمعیت کوچه را به طور تصاعدی و متمرکز بالا بردیم. کوچه ای که تا دیروز بیست خانه داشت و سی، چهل خانواده در آن زندگی می کردند، الان هر خانه به یک آپارتمان بیست واحدی تبدیل شده. در این مثال، کوچه از ٣٠ خانوار به ٣٠٠ خانوار رسیده. کوچه نماینده ی شهری است که همه یا اکثر کوچه ها و محلاتش چنین شکلی پیدا کرده است. تجمیع تصاعدی و متمرکز جمعیت!
کوچه ها همان کوچه های ده متری! اما با افزایشِ جمعیّت کوچه، وسایل نقلیه ی (موتور و ماشین و..) مورد استفاده افراد آن محله افزایش پیدا کرده. خیابان ها و محلّه هایی که ظرفیّت عبور و مرور وسایل نقلیه دیروز را داشت و برای آن میزان وسایل بهینه بود، حالا قرارست به سبب تراکم جمعیّتی، چند برابر ماشین و موتور در آن تردد کنند! با ارتفاع سازی و حذف حیاط خانه ها و حذف پوشش های گیاهی و افزایش وسایل نقلیه، آلودگی هوا هم به مشکل ترافیک و تراکم جمعیت اضافه شده است!
مردمِ این محلّه، در گذشته، به دلیل بهره مندی از فضای نسبتاً وسیع و بهره مندی از حیاط و باغچه، اگر فعالیت های تولیدی، شغل اصلیشان نبود، حداقل بخشی از زندگی خود را به فعاليت هاي تولیدی اختصاص می دادند، هرچند قبل تر از آن، تمام وقت و اصلاً شغل تمام وقت آن ها، تولیدی بود! با آپارتمان نشینی و حذف حیاط و باغ و باغچه شغل های تولیدی هم کنار می روند و مصرف گرایی بهینه می شود !
با حذف محیط هایی مثل حیاط و باغ و باغچه و کوچک شدن مساحت خانه و حذف فضاهای مناسب کار، محیط کار از خانه و خانواده جدا می شود و بین خانه و کار فاصله می افتد. با تفکیک محیط کار از محل سکونت، شاهد افزایش شدید رفت و آمدها و در نتیجه افزایش ترافیک، آلودگی و... هستیم. به تهران و کلانشهر ها نگاه کنید! غالب افراد از خانه تا محل کارشان باید یک ساعت در مسیر باشند!
با توجه به حذف حیاط از خانه ها و آپارتمان نشینی، غیر از تفکیک محل کار از سکونت، محل تفریح هم از محل خانه جدا می شود!
با این آپارتمان ها و قفس های هفتاد هشتاد متری، دیگر فرزند آوری، صله رحم و رعایت ارزش های اخلاقی چون حیا و عفّت هم بهینه نیستند!
این ها تنها بخشی از مشکلات ارتفاع سازی و توسعه عمودی شهرها و حذف حیاط از خانه هاست. چه بسا به خاطر همین مفاسد و آسیب های فراوانِ ارتفاع سازی است که در روایات بر آن فسق اطلاق کرده اند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَکَّلَ مَلَکاً بِالْبِنَاءِ یَقُولُ لِمَنْ رَفَعَ سَقْفاً فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ أَیْنَ تُرِیدُ یَا فَاسِقُ. (١) (خداوند عزّوجل فرشته ای را مقرر فرمودند که هر کس سقفی بیش از هشت ذراع بنا می کند خطاب به او می گوید: ای فاسق! چه کار می کنی؟). إِذَا بَنَی الرَّجُلُ فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ نُودِیَ: یَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِینَ أَیْنَ تُرِیدُ (٢).
١- کافی (ط - الاسلامیة) ج۶ ص۵٢٨
٢- محاسن برقی، ج٢، ص۶٠٨
حجت الاسلام مهران فر
دوشنبه ۶ تیرماه، بعد از نماز عصر
شهر مقدس قم
#معماری_و_شهرسازی_اسلامی
#احتکار_زمین
#احیاء_موات
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
14010830_دیدار با مداحان اهل بیت ع.mp3
25.25M
از روزهای آغاز اعتراضات اخیر هر بار که با استاد در این باره صحبت میشد، بسیار مطمئن بودند که نظام از این آشفتگی ها آسیب اساسی نمی بیند، اما از لحاظ اجتماعی به دنبال آن بودند که چطور طرفداران انقلاب اسلامی می توانند این فاصله و گسل اجتماعی که غربگرایی در میان مردم ایجاد کرده است را پر کنند?
واضح است که پر شدن این گسل نیاز به گفتگوی اجتماعی دارد، اما سوال این بود که به میزبانی کدام نهاد اجتماعی انقلابی؟ کدام نهاد انقلابی و مذهبی است که ظرفیت این را دارد که مردم برای در میان گذاشتن بیم و امیدهای خود، به او رجوع کنند؟ کدام نهاد است که نسبت به دین و انقلاب بی طرف نباشد، اما مردم سفره دلشان را جلوی او باز کنند و نظام هم تفکر آن نهاد را قبول داشته باشد و آن را میانجی درستی بین خودش و مردم بداند؟
آیت الله میرباقری از همان روزهای اول، می گفتند که این ماموریت تنها از نهاد «هیات های مذهبی» بر میاید! گویی هیات نماینده اعتراض به ظلم و انتظار افق های روشن است، اما آن افق های روشنی که انقلاب 57 هم به همان افقها مومن است.
هیات وقتی اعتراض می کند نه با زبان عدالتخواهی طبقاتی است و نه رفاه جویی لیبرالیستی! بلکه ادبیات انتقادی خودش را دارد. اگر امید می دهد هم دفاع از وضع موجود نیست، بلکه آنقدر از شورانگیزی رویای عصر ظهور گفته است که کسی او را محافظه کار نخواهد خواند!
این جلسه سخنرانی استاد در جمع شعرا و مادحین اهلبیت است و در این جلسه سعی می کنند این تحلیل خود از ماموریت هیات را برای آنها توضیح دهند. جلسه ای گوش دادنی است!
@social_theory
عاشقان WHO برای قوم لوط تعظیم کنند😄
@hzamanim
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
آقای رئیسی عاقبت اعتماد به لیبرالها، #بچه_های_شیکاگو و عدم تغییر بانیان اقتصادی وضعموجود رو دیدید؟
آقای رئیسی فیلم جلسه اساتید اقتصاداسلامی #مکتب_قم فروردینماه امسال رو منتشر کنید تا بر همه آشکار بشه دلسوزان اقتصاد ایران به شما چه گفتند و آنهایی که کنار شما نشستند چه کردند...
از آن جلسه و محتوای اون از هیچ خبرگزاری و رسانه دولتی هیچ خبری منتشر نشد👌
@hzamanim
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽️انتقادات صریح آیت الله اراکی از عملکرد ابولحسن فیروزآبادی در فضای مجازی در خصوص عدم ساماندهی این فضا
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
📷 #پوستر/ از خون جوانان وطن ویزا رسیده...
🔸 امروز رسما اعلام شد امریکا ویزای علی کریمی را صادر کرد
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
سیر تطور و رشد علم 😎
مثل سِیرِ سرماخوردگی به کرونا و کرونا به سرماخوردگی
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
📒 بخش یازدهم سند ٢٠٣٠ : شهرهای متراکم و مدیریت شهر از طریق ابزارهای هوشمند
کنترلِ حداکثری مردم از طریق ابزارهای هوشمند و سایبرنتیک، زمینه انتخاب گری انسان ها را از بین خواهد برد و انسان ها را به ربات تبدیل خواهد کرد.
وقتی بر اساس الگوی غربی، ارتفاع سازی کردیم و شهرها را به صورت عمودی توسعه دادیم، شهرها مرتفع، پُر جمعیت و متراکم خواهد شد؛ برای مدیریتِ شهری که کم مساحت، پرجمعیت و پرازدحام و متراکم است راهی جز استفاده از ابزار های هوشمند نداریم. ( بخش ١١ سند ٢٠٣٠)
اما اگر طرح اسلام در حوزه ی شهرسازی و معماری را اجرا کردیم؛ دار واسعه یا همان خانه های وسیع و حیاط دار ساختیم و شهر در جهت افقی توسعه پیدا کرد، در نتیجه شهر پر ازدحام و متراکم نخواهد بود، همسایگی مفهوم خواهد داشت، شناخت از طریق همسایگی امکان خواهد شد، مدیریت شهری به صورت محله محور و غیرمتمرکز و با اداره ی خود مردم و دخالت خود مردم و فراهم شدن زمینه انتخاب مردم، امکان پذیر و بهینه خواهد بود. دخالت مردم در اداره، که از ایده های اصلی دولت محترم فعلی است!
اما اگر الگوی غلط توسعه عمودی شهرها و درنتیجه ساخت شهرهای متراکم را ادامه دادیم، راهی جز مدیریت متمرکز و هوشمند نداریم. کنترل هوشمندی که علاوه بر از بین بردن زمینه انتخاب و اختیار انسان، آسیب ها و مشکلات فراون دیگر در پی خواهد داشت که برخی از آن مشکلات را اکنون در مدیریت شهرها مشاهده می کنیم!
👤حجت الاسلام مهران فر
🗓شنبه، ٣٠ محرم الحرام ١۴۴٣
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
✅ شهری که خدا در آن پیدانیست!
توحید و باور به یکتایی و یگانگی خدا، ابعاد مختلفی دارد. باور به توحیدِ خالقیت با کمی تفکّر حل می شود؛ چنانچه اگر شیءِ تک جزئی مثل خودکار، سازنده دارد، عالم با این همه گستردگی و ارتباط و نظم می تواند خالق نداشته باشد و سازنده ای در اوّلِ امر نداشته باشد؟
اما در جنبه های مختلف توحید، ضعف من و امثال من، بیشتر در توحید ربوبیّت است:
- آنجا که باید خدا را در لحظه، لحظه ی اتفاقات و رفت و آمد های درونی و بیرونی حس کنم و باور کنم که اوست که دارد می بَرد و می آوَرد، اوست که دارد رشد می دهد و می پروراند،(ربوبیّت تکوینی)(داخلٌ فی الاشیاء لا بالممازجة و خارجٌ عنها لا بالمفارقة) (خطبه ی اول نهج البلاغه)؛ (مطالعه ی بیشتر برای حس حضور خدا در رفت و آمدهای درون خود و پدیده های اطراف: تفسیر سوره توحید: آیت الله صفائی حائری(عین صاد))
- اینکه باور کنم بعد از آنکه خلق کرد، او مالک است و قانون گذاری بر رفتارهای پیچیده و پر آثار انسان در همه ی ابعاد زندگی، از آنِ اوست. هیچ چیز مالِ من نیست تا حق مسقلی داشته باشم! (ربوبیّت تشریعی)، لَهُ الأَمر و له الخَلق. (قرآن کریم.)
انسان به موجب دشمنی به نام شیطان و نفْس و به سبب جلوه های دنیا و شلوغی ها و ضعف در تدبّر و تفکّر، دیدگانش را غبار می گیرد و توجه نمی کند که همه ی رفت و آمد هایی که در خود و سایر آنچه در آسمان ها و زمین است رخ می دهد، در هر لحظه ی شدنْ و رفت و آمد، نیاز به افاضه ی رب هستند.
در دنیای مُدرن هم این نوع معماری و شهرسازی، زمینه ی تماشا و حس کردن خدا در آمد و شُد پدیده ها و تدبّر در آیات آفاقی را از ما گرفته است. امّا در تصویری که اسلام برای زندگی ما ارائه داده است، همه ی خانه ها آسمان دارند، رفتْ و آمدِ ستاره ها و ماه و خورشید را می بینند و فرصت تدبّر و تفکّر فراهم است، بشر با طبیعت ارتباط دارد و در سیستم تولید مواد غذایی حضور دارد، می بیند که چطور از پشکل گوسفند و خاک بی جان، میوه های خوش طعم و عطر بوجود می آید، در شهر اسلامی، زمینه برای حسِّ خدا و تقویت توحید ربوبی و فرار از شرک در ربوبیت فراهم است...
خدایی را که نمی بینی و حس اش نمی کنی پرستش مکن!
🖊حجت الاسلام مهران فر
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
#معماری_و_تربیت
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
🚦الگوی اسلام؛ کنترلِ اجباریِ هوشمند یا هدایتِ مبتنی بر اختیار ؟
🌆 شهرهای متراکم و چالش مدیریّتِ شهریِ هوشمند، متمرکز و پر آسیب!
اگر اختیار را از انسان بگیرید و زمینه های انتخاب اختیاری وی را از بین ببرید، کارهای انسان جبری می شود و رشد حاصل نخواهد شد و خوب بودن و تقوا بی معنا می شود.
در اسلام مدیریت مردم بر اساس نظم اختیاری و احترام به اختیار مردم صورت می گیرد. هر طرحی که جامعه ی جبری ایجاد کند و کنترل حداکثری را به زندگی مردم تحمیل کند؛ همان توسعه ی غربی و دنباله ی اجرای سند توسعه پایدار ٢٠٣٠ در کشور است. اسلام به دنبال تحقق نظمِ غیر متمرکز است!
کنترلِ حداکثری مردم از طریق ابزارهای هوشمند (هوش مصنوعی) و سایبرنتیک، زمینه انتخاب گری انسان ها را از بین خواهد برد و انسان ها را به ربات تبدیل خواهد کرد.
البته وقتی بر اساس الگوی غربی، ارتفاع سازی کردیم و شهرها را به صورت عمودی توسعه دادیم، شهرها مرتفع، پُر جمعیت و متراکم خواهد شد؛ برای مدیریتِ شهری که کم مساحت، پرجمعیت و پرازدحام و متراکم است راهی جز استفاده از ابزار های هوشمند نداریم.در این شهر که نمی شود از ایده تعرف محوری مبتنی بر محله استفاده کرد. تلفیق آپارتمان نشینی و مستأجری اصل موضوع همسایگی را تا حد زیادی از بین برده، چه برسد به اینکه مدیریت و شناخت به واسطه روابط همسایگی باشد.
اما اگر طرح اسلام در حوزه ی شهرسازی و معماری را اجرا کردیم؛ دار واسعه یا همان خانه های وسیع و حیاط دار ساختیم و شهر در جهت افقی توسعه پیدا کرد، در نتیجه شهر پر ازدحام و متراکم نخواهد بود، همسایگی مفهوم خواهد داشت، شناخت از طریق همسایگی امکان خواهد شد، مدیریت شهری به صورت محله محور و غیرمتمرکز و با اداره ی خود مردم و دخالت خود مردم و فراهم شدن زمینه انتخاب مردم، امکان پذیر و بهینه خواهد بود. دخالت مردم در اداره، که از ایده های اصلی دولت محترم فعلی است!
اما اگر الگوی غلط توسعه عمودی شهرها و درنتیجه ساخت شهرهای متراکم را ادامه دادیم، راهی جز مدیریت متمرکز و هوشمند نداریم. کنترل هوشمندی که علاوه بر از بین بردن زمینه انتخاب و اختیار انسان، آسیب ها و مشکلات فراون دیگر در پی خواهد داشت که برخی از آن مشکلات را اکنون در مدیریت شهرها مشاهده می کنیم!
👤حجت الاسلام مهران فر
🗓شنبه، ٣٠ محرم الحرام ١۴۴٣
💠 قم
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 ببینید | توسعه ی عمودی شهر چگونه منجر به حقّ الناس می شود؟
👌روایتی از پیامبر اعظم (ص)
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069