eitaa logo
وحید جلیلی
1.5هزار دنبال‌کننده
56 عکس
34 ویدیو
15 فایل
مدیر مسئول مجله «راه» و سردبیر سابق مجله سوره (تحریریه چهارم) مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 چرا امام گفت جمهوری اسلامی؟! ✅ ، پس از زنداني شدن در 15 خرداد 42، حق داشتن در سلول را نداشت. بعد از مدتي كه به ايشان اجازه مطالعه می‌دهند، ايشان دو كتاب را پيغام می‌دهند كه برايشان بفرستند. يكي است و دومی كسروي، كه امام بعدها نيز از اين كتاب ذكري مي‌كند. ✅ امام با آسيب‌شناسی نهضت‌های ديني و نوع رهبري ديني قيام‌های قبلي؛ به اينجا رسید كه برای حفظ و استمرار پیروزی‌ها باید یک رابطه دو طرفه، مستمر و رسمی بین نظام دینی و حضور مردم تعریف شود. * ✅ در طي دو دهه گذشته، غلبه بحث‌های صرفاً فلسفی و نظری، در تبيين يا دفاع از حكومت دينی، باعث لاغر شدن رويكرد تاريخي در فهم و تبيين جمهوري اسلامي شده است. * ✅ در قرن نوزده میلادی در ، با نیروهایی مخلص، فداکار و متدین به رهبری وارد صحنه می‌شوند. بعضی گفتند او خودش را به عنوان زمينه‌ساز (عج) معرفی کرد و بعضی گفته‌اند كه خودش را مهدی موعود معرفی كرد. شعارها کاملاً دینی بود، در یک روز چند هزار را می‌کشند و حكومت ديني تأسيس مي‌كنند ولي بعد از گذشت چند سال، انگلیسی‌ها دوباره برمی‌گردند. ✅ در يك نهضت كاملاً دينی به رهبری شكل می‌گيرد و به تأسيس حكومت ديني به رهبري يك عالم دينی می‌انجامد اما فرجام خوشی پيدا نمی‌كند و از سازش با غربی‌ها سر در می‌آورد. ✅در ، کودتایی می‌شود که اسم آن را انقلاب گذاشتند. و بعد ، زمام امور را دست می‌گیرند. ناصر، علمدار مبارزه با می‌شود و بسيار هم محبوب است. ناصر می‌میرد و نفر بعدی است، درست 180 درجه برعکس ناصر. او کسی است که با اسرائیلی‌ها ائتلاف می‌کند، در حالي كه مردم همان مردم‌اند اما حق قانوني براي مشاركت ندارند! * ✅ امام اين را مد نظر داشت و در تأسيس صرفاً نگاه فلسفی و نظری نداشت و بي‌اعتنايی به تجربيات تاريخی امت اسلامي و غرق شدن در مباحث انتزاعی و نظری را افتخار نمی‌دانست. * ✅ از همان روزهای اول نهضت، امام تجربه عميقي نسبت به رفتارهای و پيدا كرد. امام می‌ديد بسياری نخبگانِ عالم و فاضلي كه بايد علي‌القاعده حرف و آرمان امام را بهتر از ديگران می‌فهميدند چگونه او را تنها گذاشتند و حتي به مقابله و مانع‌تراشی در راه نهضت او پرداختند و به قول ، آن جماعت نخبگاني همه "بلا استثناء!" او را تنها گذاشتند و در همان حال توده‌هايی كه شايد با نظر استخفاف به آن‌ها نگاه مي‌شد، مردانه تا پاي جان به ميدان آمدند و از كارگران فصلي آذربايجاني در تا در ميدان بار تهران خود را فداي امام كردند. امام؛ زخمِ خنجر نخبگان و طعم شيرين خلوص و وفاداري توده‌ها و جمهور مردم را در عمق جان خود داشت و جمهوريت را تثبيت كرد تا پاسخی درخور به وفاداري اثبات شده اين ملت كه آنها را بهتر از امت اسلامی در دوره پيامبر و اميرالمؤمنين می‌دانست داده باشد. ✅ ، در تثبیت خود، مدیون جمهوریت نظام است. در واقع خدمتی که جمهوریت و رویکرد حکیمانه امام در انتخاب دقیق یک چنین نظامی برای ساختار نظام اسلامی انجام داد، به تثبیت رهبری دینی در جامعه انجامیده است. امام با آن نگاه تاریخی‌اش به اینجا رسیده بود که اگر انقلاب‌ها بخواهند ادامه پیدا کنند، لازمه‌اش حضور واقعی مردم در صحنه و ارتباط تنگاتنگ و همیشگی آن‌ها با رهبری دینی در اداره نظام است. برنامه نداشتن براي حفظ منظم و قانوني در صحنه و واگذاري تمام مسئوليت و اختيارات حكومت به و اتكاي صرف به محبوبيت و مشروعيت دينی يا انقلابی او، فرجام‌های تلخی را برای بعضي از قيام‌های اسلامی معاصر رقم زده بود . ✅ بايد مشاركت واقعی مردم در انجام تكليف و و دخالت در سرنوشت جامعه اسلامي نهادينه و تثبيت می‌شد و تضمين‌های قانوني لازم را پيدا می‌كرد تا با بالا گرفتن رقابت‌هایِ خواص براي امتيازگيري از رهبری؛ ظرفيت‌های ديگري برای مقابله با زياده‌خواهی‌های خواص و انحرافات و ترفندهايشان در اختيار رهبری باشد، وگرنه نخبگان و خواصِ اهل حق در همين انقلاب هم نشان دادند كه براي منحرف كردن نظام و تغيير ماهيتش و تنها گذاشتن و زير فشار قرار دادن رهبری، استعداد و آمادگی بسيار شگرفی دارند. 🔻 برش‌هایی از جزوه 《مهجوریت جمهوریت نظام‌》 ‌ برای دانلود جزوه به لینک زیر مراجعه کنید:‌ http://jalili-vahid.ir/?p=798 🆔 @jalili_vahid
14.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آزمایشگاه‌های سلاح کشتار جمعی در کنار کتابخانه‌های حقوق بشر ✅ برشی از کتاب "در فرانسه تک درختی هست" 🆔 @jalili_vahid
کمدی –تراژدی در سه پرده.pdf
255.6K
📝فایل pdf یادداشت وحید جلیلی درباره نامه اخیر آقای موسوی خویینی‌ها 🔰 کمدی –تراژدی در سه پرده: "لبه پرتگاه؛ فرصت اندک؛ اوضاع غیرقابل‌دوام‌" برای مطالعه متن کامل یادداشت به لینک زیر هم می‌توانید مراجعه کنید: http://jalili-vahid.ir/?p=1842 🆔@jalili_vahid
411639554_-210809.pdf
2.26M
🌺 زادروز خورشید هشتم مبارک باد 🔰 هشت شعر از پدر عزیزمان مرحوم محمدحسن جلیلی رحمه الله علیه تقدیم به آستان پر مهر ثامن الحجج، امام رئوف علی‌بن موسی‌الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء ✅ پروردگارا ما را شاکر نعمت وجود با برکت و نعمت بی‌بدیل این پدران و مادران محب اهل بیت علیهم السلام قرار بده. 🌸اللهم صل علی محمد و آل محمد 🆔️ @jalili_vahid
18.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢گوهرشاد خونین ⭕️ روایت‌های مردمی از کشف حجاب رضاخانی 🔹۲۱ تیرماه، سالروز قیام مردمی در مسجد گوهرشاد و کشتار تحصن‌کنندگان به دستور رضاخان 🆔@jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بخشی از نشست خبری جشنواره نهم عمار در تورقوزآباد باحضور مرحوم حاج علی فاطمی مفرد؛ میزبان نشست ▪️ حاج علی‌محمد فاطمی مفرد، پدر بزرگوار شهید محمد فاطمی مفرد بعد از تحمل سال‌ها رنج دوری و هجران فرزندشان روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. ⭕️ دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، از دست دادن این نعمت گرانبها را به مردم شهید پرور روستای "تورقوز آباد" تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای ایشان طلب علو درجات و برای خانواده‌ی محترم فاطمی مفرد، طلب صبر دارد. ✅ @AmmarFest
✅ نشست تخصصی «رسالت تمدنی رسانه‌های انقلاب اسلامی بر افول آمریکا» سخنران: وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب ⏰ سه شنبه، 6 آبان ماه ۹۹، ساعت 12 🖥 پخش زنده اینترنتی 🔗 vroom.um.ac.ir/basij-stu 🔗 instagram.com/bas__oe 🆔 @jalili_vahid
پندی برای جان و خرد آئین کین خواهی در شاهنامه حکیم طوس یا کیخسرو چگونه انتقام سیاوش را از تورانیان گرفت 🆔 @jalili_vahid
پندی برای جان و خرد آئین کین خواهی در شاهنامه حکیم طوس یا کیخسرو چگونه انتقام سیاوش را از تورانیان گرفت بگویم که بنیاد سوگند چیست خرد را و جان تو را پند چیست به فرّ و به نیک‌اختر ایزدی که هرگز نپیچی به سوی بدی میانجی نخواهی جز از تیغ و گرز منِش برز داری و بالای، برز چو بشنید زو شهریار جوان سوی آتش آورد روی و روان به دادار دارنده سوگند خورد به روز سپید و شب لاجورد شب تیره تا برکشید آفتاب خروشان همی بود دیده پرآب چنین گفت کای دادگر یک خدای جهاندار و روزی ده و رهنمای تو دانی که سالار توران سپاه نه پرهیز داند نه شرم گناه به ویران و آباد نفرین اوست دل بیگناهان پر از کین اوست به بیداد؛ خون سیاوش بریخت بدین مرز باران آتش ببیخت دل شهریاران پر از بیم اوست بلا بر زمین تخت و دیهیم اوست فراوان بمالید رخ بر زمین همی خواند بر کردگار آفرین وزان جایگه؛ شد سوی تخت باز بَرِ پهلوانانِ گردن‌فراز چنین گفت کای نامداران من جهانگیر و خنجر گزاران من به کین پدر بست خواهم میان بگردانم این بد ز ایرانیان اگر همگنان رای جنگ آورید بکوشید و رستم پلنگ آورید وگر کشته گردد کسی زین سپاه بهشت بلندش بود جایگاه بدانید کو شد به بَد پیشدست مکافات بد را نشاید نشست بزرگان به پاسخ بیاراستند به درد دل از جای برخاستند که ای نامدار جهان شادباش همیشه ز رنج و غم آزاد باش ز مادر همه مرگ را زاده‌ایم همه بنده‌ایم ارچه آزاده‌ایم چو پاسخ چنین یافت از پیلتن ز طوس و ز گودرز و از انجمن رخ شاه شد چون گل ارغوان که دولت جوان بود و خسرو جوان بدیشان فراوان بکرد آفرین که آباد بادا به گُردان زمین نوشتند بر دفتر شهریار همه نامشان تا کی آید به کار همه سر سوی رزم توران نهند همه شادمانی و سوران نهند 🆔 @jalili_vahid
🏴 «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» ▪️چهره جوان و موفق جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛ برادر عزیز، محمد سعید جباری به عالم بقاء رهسپار شد. داغش باعث دریغ؛ و کارنامه‌اش الهام‌بخش تلاش و ابتکار و فداکاریست. ▪️«غَفَرَ اللهُ لَه وَ لَنَا وَ إنّا إن شاءَاللّه بِهُم لاحِقُونَ» 🆔 @jalili_vahid
سرمقاله نشریه راه شماره 65.pdf
182.7K
🔻 فایل pdf سرمقاله نشریه راه شماره 65 ✍️ انقلاب فعال و انقلابیون منفعل 🔰 تاملی در سکوت و هیاهوی بدبخت‌ترین و خوش شانس‌ترین لیبرال‌های جهان 🔻 یک سلبریتی آمریکا نشین؛ بعد از درگذشت مرحوم شجریان در فجازی نوشته است: بزرگترین سوگ اجتماعی بعد از فوت دکتر مصدق!. 🔻لیبرالیسم ایدئولوژیک ایرانی هیچ درسی که برای ما نداشته باشد همین ایمانش به باطل و استقامت و منفعل نشدنش در مسیر ذلت و ضلالت الگویی است با شکوه و الهام بخش! 🆔 @jalili_vahid
باسمه تعالی 🔰 "نظام انقلابی" و خطر تاکتیکراسی ✅ تاملی در طراحی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای سکولاریزاسیون جمهوری اسلامی 🔻 استقلال؛ در اصلی‌ترین شعارِ جمهوری اسلامی، مقدم بر آزادی و جمهوریت و اسلامیت است. 🔻هویت با استقلال معرفتی آغاز می‌شود. 🔻 متاسفانه بحث‌های معرفتی و تئوریک ‌ما در حوزه مسایل جمهوریت و مشارکت و رقابت و ... رقیق و ضعیف شده و جای ِهمبستگی تئوریک و کار معرفتی را بحث های اجرایی وتشکیل ائتلاف های پوشالیِ تاکتیکی ، گرفته است. ائتلافِ تاکتیکی را جایگزین وحدت کلمه کرده‌اند در حالی که از هم گسیختگی و لاغریِ تئوریک را با ترفندهای تاکتیکی و به قول خودشان سیاست ورزی، نمی‌شود رفو کرد. 🔻 اگر نظریه مردم‌سالاری دینی و ولایت فقیه؛ حاصل عمر امام است؛ حاصل عمر آیت الله خامنه ای را اگر بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم همین" نظریه نظام انقلابی" است که اساسش را ایشان در یک جمله تبیین کرده است: "میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی، تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند". 🔻 این را من ده سال پیش هم گفتم و متاسفانه هنوز هم باید تکرار کنم که شوقی و همتی برای تبیین ابعاد جمهوریتی نظام در جریان انقلابی دیده نمی‌شود. نپرداختن به ابعاد جمهوریتی نظام، یک خطای راهبردی است که البته در ضعف تئوریک نیروهای انقلابی ریشه دارد. 🔻 امروز در اصول‌گرایی ؛ تاکتیسین‌ها جای تئوریسین‌ها را گرفته‌اند و ما به اندازه کافی به این خطر توجه نمی‌کنیم. یک تعداد ژورنالیست ها و توئیتیست های مرتبط با امنیتی ها و اطلاعاتی ها که بلدند دیگران را جوگیر و فضا را ملتهب کنند؛ می شوند محور اجرای مطامع باندهای قدرت. و خطرِ بزرگتر، این است که حتی تئوریسین‌های ما را وادار می‌کنند که با تنازل از مبانی معرفتی، تاکتیسین بشوند. 🔻 کاری که تکنوکراسی در حوزه اقتصاد کرد را تاکتیکراسی؛ در حوزه سیاست پیاده می کند ؛ یعنی آرمان زدایی و معرفت زدایی از امر سیاسی. این پروژه خطرناکیست که اصولگرایان در مسیر سکولاریزاسیون نظام کلید زده اند و نیروهای حزب اللهی باید حواسشان باشد که اولا خودشان هیزم بیار این مظلمه نشوند و ثانیا مقابله با این چالش خطرناک را وظیفه خودشان بدانند. 🔻 اصولگراها دارند تلاش می‌کنند که در سازمان‌دهی اجتماعی و سیاسی؛ با غلبه دادن تاکتیک بر تئوری؛ یک تاکتیکراسی سیاسی را حاکم کنند؛ که از جهات مختلفی مشابه همان تکنوکراسی اقتصادی است. 🔻 تاکتیکراسی یعنی چه؟ تاکتیکراسی یعنی دور کردنِ مسائل و راه حل‌ها از حوزه معرفتی و آرمانی و فروکاستنشان به سطوح تاکتیکی و اجرایی. 🔻 انتخابات در نگاه امام؛ عرصه‌ای است برای تشکل و رشد جمهور مردم، اما در رویکرد عمده اصولگراها؛ (مثل اصلاح‌طلب‌ها) دارد تبدیل می‌شود به عرصه‌ای برای تشکل و حاکمیت ِاشرافیت و خواص. 🔻 انقلاب اسلامی هم افزایی جمهوریت و ولایت برای برانداختن سلطنت و اشرافیت بود. 🔻 امام می‌گوید: " انتخابات در انحصار هیچ کس نیست نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‌ها است. انتخابات مال همۀ مردم است. " امام می‌فرماید: " هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهارنظر و اظهار وجود نکنند "و یک عده از اصولگرایان هر کس دیگری که فراتر از مکانیسم‌های بعضا فاسد و مفسد آنها بخواهد اظهار وجود کند را حواله به جهنم می‌کنند! 🔻 انتخابات در نگاه امام ؛ عرصه‌ای است برای تشکل و رشد جمهور مردم، اما در رویکرد عمده اصولگراها؛ (مثل اصلاح طلب ها) دارد تبدیل می‌شود به عرصه‌ای برای تشکل و حاکمیت ِاشرافیت و خواص. ادامه در پست بعد ... 🆔 @jalili_vahid