May 11
⭕️ #شغال_های_پاریسی و آزمون تازه دیپلماسی
👈 سنگی به زوزهی برادر #سگ_زرد در تهران
✅ فرانسه در حالی از #برنامه_موشکی ایران اظهار نگرانی میکند که خود یکی از اصلیترین بنیانگذاران آن بوده است.
ایران زمانی برنامه موشکی خود را آغاز کرد که #فرانسه و شرکای غربیاش حمایت از #صدام را به اوج رساندند و شاید اگر فرانسه و چند کشور غربی دیگر نبودند؛ هیچگاه برنامه موشکی ایران شکل نمیگرفت.
✅ اگزوسه، سوپراتاندارد و میراژ، پیشرفتهترین سلاحهای فرانسوی، سخاوتمندانه در اختیار دوستِ آن زمان غرب قرار گرفت. و این، فقط نمونه کوچکی از حمایتهای فرانسه از صدام بود.
✅ در سختترین روزهای جنگ، #پاریس؛ پناهگاه و تریبون تروریستهایی بود که؛ رئیس جمهور، نخست وزیر، چندین وزیر، دهها نماینده پارلمان، رؤسای دستگاه قضایی، صدها چهرهی دینی و دانشگاهی و ۱۷۰۰۰ نفر از مردم کوچه و بازار را در #ایران ترور کردند.
هر تروریستی میدانست که کمترین جایزهی عملیات تروریستی علیه ایران؛ #ویزای_فرانسه است.
✅ حالا آقای "مکر"ون که حروف اول اسمش در فارسی، معادل #حیله_و_توطئه است؛ وزیر خارجهاش را به ایران فرستاده تا از برنامه موشکی ایران اظهار نگرانی کند!
آیا "مکر"ون نگران آن است که کارآمدی سلاحهای فرانسوی و غربی، در تکهتکه کردن پیکر کودکان ایرانی زیر سؤال برود؟! بمباران مدارس در جنگ شهرها هنوز از یاد ایرانیها نرفته است.
آیا "مکر"ون نگران آن است که ایرانیها امکان #دفاع از شهروندان خود در برابر بمباران شیمیایی از سوی رفقای نزدیک #اروپا را داشته باشند؟
آیا"مکر"ون نگران آن است که اگر رفقای عزیزش بخواهند دوباره زنان و کودکان #سردشت را با #بمب_های_شیمیایی هدف قرار بدهند ایران قدرت دفاع از #شهروندان و مقابله با حملات شیمیایی را داشته باشد؟
آیا نگران آن است که موشکهای ایرانی، امثالِ #پادگان_اشرف و دیگر پایگاه های تروریسم پاریسی را هدف قرار بدهند؟
***
✅ پذیرش نگرانی جنایتکاران تروریستپرور پاریسی به معنای فرستادن کارت دعوت برای #سلاح_های_کشتار_جمعی غرب است. غربی که حتی دفاع تمام قد سیاسی و نظامی و اطلاعاتی از قتل عام شهروندان ایرانی با #سلاح_شیمیایی را هم در کارنامه خود دارد.
✅ #دیپلماسی_کدخدا_محور که اصلیترین ادعایش لزوم تعامل با کدخدا و بیفایده بودن هر مذاکرهای بدون حضور آمریکا بود؛ در چرخش ۱۸۰ درجهای؛ ادعای محوری خود را پس گرفته و این روزها دم از مهار زیادهخواهی #سگ_زرد کاخ سفید با همکاری شغالهای اروپایی میزند.
نابودی توان هستهای ایران کمترین تاوانی بود که ملت برای اعتراف دیرهنگام دیپلماتهای مدعی حرفهایگری و پس گرفتن ادعای کدخدامحوری پرداخت کرد.
کاش روزی که دیپلماسی کدخدامحور از شغالهای اروپایی هم ناامید میشود و بالاخره به ظرفیت ملت خود اعتماد و اتکا میکند، نزدیک باشد و در آن روز چیزی از سرمایههای #دفاع_ملی ایرانیان باقی مانده باشد.
🖋 #وحید_جلیلی
◽️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید 👇
📌 @jalili_vahid
⭕️ استراتژی سطل آب
🔹 گفتاری از #وحید_جلیلی در جمع اعضای بسیج دانشجویی #دانشگاه_شریف در ایام جنگ غزه (سال 1387)
✅ مسئله #فلسطین در #انقلاب_اسلامی، از همان سال 57 مطرح بود و از آرمانهای مسلم به شمار میآمد. یعنی طی یک جریان ممتد در تاریخ انقلاب و مبارزات دینی ایران به آرمان فلسطین توجه شده است.
✅ خود حضرت #امام هم، در ابتدای نهضت در سال 41 بحث فلسطین را مطرح کردند. حتی در دهه 20، فعالیتهای #شهید_نواب_صفوی و #آیت_الله_کاشانی هم هست.
✅ آقای #فتحی_شقاقی، یک دانشجوی پزشکی بود در مصر که به خاطر هواداری از اندیشههای #امام_خمینی به زندان میافتد. در زندانهای مصر، مبانی ایدئولوژیک اش را تقویت میکند. بعد گروهی را تشکیل میدهد و خط مبارزه دینیِ اسلامیِ نابی در فلسطین شکل میگیرد. از آن طرف هم نسبت #حزب_الله_لبنان که با #اسرائیل درگیر میشود با اندیشههای امام(ره) مشخص است.
✅ اطلاعات ما راجع به جهان اسلام به شدت پایین است. سرزمینهای1967 چی بوده؟ 1948چی بوده؟ #جنگ_شش_روزه چه بود؟ #جنگ_رمضان چه بود؟ اگر به بنده بگویند پنج دقیقه راجع به حزبالله یا #حماس یا #جهاد_اسلامی حرف بزن، دقیقه سوم حرف کم میآورم!
✅ مثلاً در جنگ ۲۲روزه بحثی مطرح شد که اینها وهابیاند یا حتی ناصبیاند! درحالیکه طراح همین موشکهای گردانهای #عزالدین_قسام شهیدی به نام #محمد_نضال_فرحات است و وصیتنامهاش در سایت حماس هم هست. در وصیتنامهاش که ده بند است، در بند نهم نوشته «اکنون زمان، زمانه #مهدی (عج) است و من از امروز تا لحظه ظهور با او بیعت میکنم.»
شهید فتحی شقاقی، کلی جمله راجع به #امام_حسین(ع) دارد. شعرای برجسته فلسطینی مثل #سمیح_القاسم و #معین_بسیسو هم در مدح اهل بیت شعر دارند.
✅باید #عناصر، #آثار و #مراکز بیداری اسلامی در کشورهای مختلف را بشناسیم. هر حرکتی در جهت پر کردن این گسلها باشد مفید است و تا نتوانیم این گسلهای عمیق بین مراکز و عناصر بیداری را در جهان اسلام پر کنیم، مطمئن باشید اتفاقی نخواهد افتاد.
✅ یکی از خرابکاریهای استراتژیک ما، این بوده که چون یک سری کارهایی را که باید در طی زمان انجام دهیم، انجام نمیدهیم، میخواهیم دوپینگی عمل کنیم. اگر دو سه بار هم #دوپینگ برای کسی جواب بدهد بعد از آن، بُنیه شما را آنقدر ضعیف میکند که یک نیروی ضعیف هم شما را شکست خواهد داد.
✅ ما می آییم به مدلی اکتفا میکنیم که 99 درصد مردم نمیتوانند آن را انجام دهند. مثلاً میرویم #فرودگاه، میگوییم ما میخواهیم اعزام شویم به غزّه! امام خمینی استراتژیاش درباره #صهیونیسم چه بود؟ میگفت هر کسی #یک_سطل_آب بریزد. شما باید باید به این راهبرد برسید که هر مسلمانی در هفته نیم ساعت برای فلسطین وقت بگذارد و هزار راهکار داشته باشد. از یک بچه پنج ساله که مثلاً بیا برای غزه نقاشی بکش تا وزیر ارشادش، تا کارگردان سینما و ...
🔹#روز_قدس
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پایان ده «بیست سی» چل و آتش (به اختیار) در دستمال گلابی!
👈 برشی از پاسخ #وحید_جلیلی به یادداشت #عباس_عبدی در نفی ورود هنر انقلاب به سیاست و دفاع از برجام
✅ #عبدی، پرده از یک راز بزرگ در #دهه_شصت برداشته است. آنجا که، علت پرجمعیت بودن نمازهای جمعه اوایل دهه شصت را توضیح داده است: "در آن سالها، مردم به صف #نماز_جمعه می پیوستند چون خطبههای جمعه در آن زمان #فراجناحی بود."
🔹 عبدی تاکید کرده کسانی که بالای 50 سال داشته باشند یادشان میآید! اما آنها که هنوز 50 سال ندارند هم یادشان میآید که پرشورترین و پرجمعیتترین نمازهای جمعه؛ وقتی شکل می گرفت که امام جمعه؛ رئیس جمهور یازده میلیونی، را نقد میکرد.
🔹 این شما و این 📒 دفتر خاطرات مرحوم آقای #هاشمی:
📍15/3/60: ظهر همراه عفت به نماز جمعه رفتیم. برای پانزده خرداد، جمعیت عظیم و غیرقابل انتظاری جمع شده بودند. ضدانقلاب از این جمعیتها ناراحت و مایوس میشود.
📍 22/3/60: فاطی و سعید عصری برگشتند و از کثرت جمعیت نماز جمعه امروز میگویند. مردم شعار علیه آقای #بنی_صدر میدادند.
✅ اتفاقا نمازجمعه از روزی که خنثی و #سیب_زمینی و به قول آقای عبدی فراجناحی شد از رونق افتاد. نماز جمعه هر جا که به جای رسانه انقلاب بودن به رسانه محافظهکاران مصلحتاندیش بیدرد تبدیل شد خلوت شد.
🔹 آقای عبدی طوری نماز جمعه دهه شصت را و صفوفِ تا جلوی سینما فلسطینش را توصیف میکند که انگار نصف جمعیت #تهران؛ قنوت بعد از رکوع میخواندهاند. نمازجمعه در شلوغترین روزهایش هم نه رسانه فراجناحی که رسانه حزباللهی بوده است و اگر خلوت شده به خاطر موفقیتِ #آمدنیوزها و بیبیسیها و دیگر غوغاسالاران سکولار است که توانستهاند ترمز #آقای_تقوی را بکشند و به دره محافظهکاری تبعیدش کنند و نماز عبادی -سیاسی را (با تک و توک استثناهایی) به خطابه کشیشهای بیآزار حواس جمعِ آسّه برو آسّه بیا شبیه کنند.
🔹 نماز جمعه امروز از خیلی جهات شبیه صدا و سیما (دیگر رسانه خنثی شده نظام) است: خواجهای در بند نقش ایوان!
نه تخمی دارد که در مزرعه انقلابیگری بکارد و نه سایهای برای هیچ قوه مجریه و قضائیه و مقننهای که رصدی بکند، فریادی برآرد، تذکری بدهد و ...
🔹 اگر #رهبری آبرویش را به مسلخ کدخداپرستان نمیآورد، کدام نماز جمعهای (و صدا و سیمایی) را زهره آن بود که نام مقدس #بیست_سی را بر زبان جاری کند؟!
بسیاری از ائمه جمعه، سالهاست که برجامشان را امضا کرده اند و باغ گلابیشان را از آبروی انقلاب و #شهدای_محراب سیراب کرده اند.
نمازهای جمعه سالهاست که سرگرم ده"بیست سی"چهلاند که بزنند یا نزنند، بگویند یا نگویند، امر به معروف بکنند یا نکنند و دست آخر هم به "دستمال آبی بردار- پر از گلابی بردار" میرسند.
🔹 بر گرده #منصور_نظری تازیانه بکوبند، کارگران #آق_دره شلاق بخورند، #کولبرها را با تیر بزنند، نمازهای جمعه؛ دوباره و هزارباره؛ ده بیست سی چهلشان به دستمال آبی و باغ گلابی میرسد. بشنوید خطبههای همین جمعه را در تعظیم و تجلیل از قوه بیعیب و نقص قضائیه در هفته بزرگداشت.
🔹 دغدغه بسیاری از آنها، پر بودن صف اول است. و پُر شدن صف اول همانا و پَر پَر شدن صفهای دیگرهمانا! چه شبیه شده است برخی نمازهای جمعه به همان سفره ابن حنیف: عَائِلُهُمْ مَجْفُوُّ، وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوُّ
🔹 صفهای اول؛ سالهاست که خالی است از #عمارها و #تمارها. و مزین است و مفتخر به #اشعریها و #اشعثها.
صفهای اول سالهاست که فاصله انداختهاند بین آخر مجلسیها (که فرشتگان، #شهدا را از میانشان میچینند) و امامها.
🚩 متن کامل یادداشت:
📎 http://jalili-vahid.ir/?p=1280
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پایان ده «بیست سی» چل و آتش (به اختیار) در دستمال گلابی!
🖍 (بخش دوم)
👈 برشی دیگر از پاسخ #وحید_جلیلی به یادداشت #عباس_عبدی در نفی ورود هنر انقلاب به سیاست و دفاع از برجام
✅ بخوانیم جملات گهربار استاد را:
“هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری از جمله تمسک به شعر و شاعری برای موضوعات سیاسی نیست.”
دوباره جمله استاد را بخوانید:
“هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری از جمله تمسک به شعر و شاعری برای موضوعات سیاسی نیست.”
🔹 و بعد اظهار نظر همایشان را (چند سال پیش) راجع به فیلم ضدایرانی #آرگو ملاحظه کنید:
“دوستانی که پس از اعلام #اسکار بهترین فیلم، مصاحبههای احساسی انجام دادند، بهتر است بگویند که چرا به «آرگو» اسکار ندهند؟ این «فیلم» است و «تاریخ» نیست و از قدیم هم گفتهایم که فلان موضوع، فقط یک «فیلم» بوده است…. باید به انتخاب آنها احترام بگذاریم و عصبانی نشویم.”
🔹 هر چه آن #خسرو کند شیرین بود!
اگر غربیها یا غربزدهها در سیاست “از ترفندهای هنری استفاده کنند ” باید به آنها احترام بگذاریم و اگر فرزندان انقلاب خیانت آنها و نقض روح و متن برجام را به زبان هنر نقد کنند “هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری برای موضوعات سیاسی نیست”!!
🔹 و در ادامه:
“نقد و هجو سیاسی در قالب شعرخوانی و هنر یکی از بدترین رفتارهایی است که متاسفانه نباید اجازه داد که باب شود.”
به #فحاشی سینماگران آمریکایی علیه ایرانیها باید احترام گذاشت و از اینسو پاسخگویی #هنرمند_ایرانی را باید بدترین رفتار! نامید و جلو باب شدنش را گرفت!
✅ جالبتر از همه این که مجتهد جامعالشرایط ما، فتح مکه را بر این فتوای خود شاهد میگیرد و میگوید:
“پس از فتح مکه، حضرت رسول همه را بخشید. هر کس که حتی به خانه #ابوسفیان وارد میشد در امان بود. اجازه نداد فتح مکه روز انتقام شود، آن را به روز رحمت و گذشت تبدیل کرد ولی چند مورد اندک استثنا شدند و بخشش شامل آنان نشد، از جمله کسانی که از طریق #شعر، پیامبر (ص) و #اسلام را هجو میکردند، حتی اگر این افراد زن بودند نیز مشمول بخشش نشدند.”
🔹 پیامبر به این دلیل آن شاعران را از عفو مستثنا کرد که هنر را به سیاست آلوده بودند!!
و هر هنرمندی که در هنر خود سیاست را در میان آورد مستحق مجازات است ( البته بجز #بنجامین_افلک و دیگر هنرمندان ضدایرانی یا ضدانقلاب که شایسته احتراماند.)
🔹 عباس عبدی البته معلوم نمیکند که اگر مطلق هجو در نگاه رسولالله مذموم است چرا خود به هنرمندان مسلمان (از #حسان_بن_ثابت تا #میثم_مطیعی و #مهدی_سیار) دستور هجو مشرکان را داد:
“اُهجوهُم و روحُ القُدُس مَعَکُم؛ مشرکان را هجو کنید که (در اینصورت) روحالقدس ( #جبرئیل) با شماست.»
🔹 جالب است اگر شاعری بگوید: ”تفنگت را زمین بگذار” هنر را به سیاست نیالوده است و هیچ واکنشی جز تحسین برنمیانگیزد و اگر دیگری بگوید: “سخن از صلح بگو، اسلحه را هم بردار” باید او را به عاقبت افسران جنگ روانی استکبار در فتح مکه تهدید کرد که ” بکشیدشان اگر چه بر پردههای کعبه آویخته باشند”!
🔹 پس مسئله، هنر و سیاست نیست؛ #اصل_قضیه زمین گذاشتن #اسلحه و بالابردن دستهاست.
🚩 متن کامل یادداشت:
📎 http://jalili-vahid.ir/?p=1280
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پایان ده «بیست سی» چل و آتش (به اختیار) در دستمال گلابی!
🚩 (بخش سوم)
👈 برشی دیگر از پاسخ #وحید_جلیلی به یادداشت #عباس_عبدی در نفی ورود هنر انقلاب به سیاست و دفاع از برجام
✅ جناب #عبدی به تبع پیرمرادش که گفت: ”آب خوردن شما به اراده #کدخدای ما وابسته است”؛ قسم یاد میکند که #برجام اگر نبود برق هم نبود! و بلندگو هم نبود و مخاطب هم نبود و…
غافل از آن که برقِ خمّاران را منتی بر رعدِ تمّاران نیست.
مگر صدای #دعبل و #فرزدق و #کمیت و #حسان و #سید_حمیری را برق کدخدای شما به امت ما رساند؟
قَسَم این حضرت عباس را عبدی از عباد شیطان بزرگ، باور شاید کند، ولی ملتی را که نور؛ از خون #احمدی_روشن دارد به برقِ غرب ریشخند کردن، نه از وقاحت که از حماقت است.
برق غرب مگر در چشمهای خُمار بقراتِ “ضرع فَیُحلب”ی جرقه زند که نُه من شیرشان، نصیب #ترامپ وبیبیسی و #سنا و #جان_کری شد و طعنهها و ترهاتشان نثار #رهبری!
✅ عباس آقا البته به استهزاء بسنده نکرده؛ و افتخار! برجام را نه به دوستان #باهوش خود که به #نظام نسبت داده است.
ادعا این است: برجام تصمیم #علی است. آری! همانگونه که #حَکمیت.
🔹و برجامیان نماینده علیاند همانگونه که #ابوموسی_اشعری.
(ببخشید از این تشبیه تاریخی! حتما از تشبیه مداح اهل بیت (علیهم السلام) به کنیز معدومِ #عبدالله_بن _خطل در فتح مکه بیراهتر نیست!)
🔹 خیانت کدخدای باهوش و مودبشان؛ آنسان رسواست که نه پشت دیوار بلند پیادهروها! پنهانش توانند کرد، نه در جیغ بنفش #کنسرتها( ترفندهای هنری – سیاسی مشروع و محترم!) به فراموشیاش توانند سپرد؛ پس بانگ برداشتهاند که “حاجی انت شریک” ! ”حاجی انت شریک” ! و این هنوز از نتایج #سحر است. دیر نیست که دریابند برجامیان “شب شراب نیرزد به بامداد خمار”
🔹 اگر بعد از #خیانت_98_درصدی سنا و تشدید تحریمها و اعتراف زعما به #نقض روح و جسم و دل و قلوه و کله و پاچه برجام؛ نتوان گفت بالای چشم کدخدا ابرو هست و ذیل “چشم کدخدا”! آبرویی نیست؛ پس “وانتصروا من بعد ما ظلموا” را چه باید کرد؟
آیا این گزاره ملکوتی را هم باید در طاقچهای نهاد که پیش از آن “قاتلوا ائمه الکفر انهم لا ایمان لهم” و “ان تنصروا الله ینصرکم” و “ما لکم اذا قیل لکم انفروا فی سبیل الله اثاقلتم الی الارض” و … را نهاده بودند؟
🚩 متن کامل یادداشت:
📎 http://jalili-vahid.ir/?p=1280
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ از دست رفتن آخرین فرصتهای ثبت خاطرات هفت سال دفاع مقدس!
🔹 #وحید_جلیلی، 13 تیر 96، در جمع مربیان #حلقه_های_صالحین و فعالان فرهنگی #خراسان_رضوی
✅ در چند ماه گذشته، بیش از بیست نفر از کسانی که خاطراتشان ضبط شد از دنیا رفته اند و صدها برابر آن، کسانی که خاطراتشان ضبط نشد!
اجرای این عملیات بزرگ، جدا از اولویت موضوعی، به دلیل اینکه منابع آن به سرعت در حال از بین رفتن است، ضرورت و فوریت دارد .
دهه 90، آخرین فرصت برای گردآوری تتمه خاطرات افراد شاهد کشف حجاب است.
✅ در دو سال گذشته، خاطرات بیش از هزار نفر، را در مورد قیام گوهرشاد و ماجراهای کشف حجاب ضبط کرده ایم که بخشی از آنها، #سالمندان بودند و بخشی هم خاطرههای غیرمستقیم نقل کردند.
این هزار مصاحبه، با فراخوان در مساجد و حضور میدانی در محلات قدیمی و روستاهای اطراف از #فریمان تا #طرقبه ممکن شد.
✅ اینجا گردهم آمدهایم تا از همه فعالان فرهنگی و حلقههای صالحین برای بازخوانی نهضت مقاومت فرهنگی ایران دعوت کنیم. متاسفانه در طول ۴دهه بعد از انقلاب، نسبت به بازخوانی آنچه در دوران #پهلویها گذشته است ( از جمله قیام مسجد گوهرشاد در ۲۱ تیر ۱۳۱۴) ضعیف عمل کردهایم.
✅ بعد از انقلاب، «میلیون ها نفر»! بودند که از وقایع کشف حجاب ،خاطره مستقیم داشتند اما همت نکردیم و آنها را ثبت نکردیم.
وقتی خاطرهای ثبت نمیشود، فیلمها، تئاترها، نقاشی ها، سمفونی ها، اشعار و کتابهایی که میتوانست مبتنی بر آنها تولید شود، از بین می رود! ما وقتی ماجراهای ملت خودمان را بازآفرینی نمی کنیم مجبور به دیدن #سریالهای_کره_ای و جنگهای بی محتوا میشویم.
✅ کتاب#دا که تاکنون بالای 500 هزار نسخه از آن فروش رفته نشان میدهد که در اطراف ما گنجینه فرهنگی و ادبی زیاد است.
✅ #تولید_محتوا، یکی از چالشهای اصلی حلقههای صالحین است و نداشتن محتوا برای عرضه کردن و درگیر کردن اعضا، یکی از دغدغههای مربیان.
مربیان، بچهها را صرفا مصرف کننده و #گوش میخواهند. این شیوه جواب نمیدهد و باید به میزانی که به آنها، #اطلاعات میدهیم، برای تولید محتوا #فعالشان کنیم.
✅ # در هر شهر و روستا و خانواده و محله ای ،محتوا در دسترس است اما ذوق و توانایی برای شناسایی #فرصتها و قدر دانستن آن وجود ندارد. به گنجینه فرهنگی و تاریخی خود بیتوجه هستیم. می توانید عملیاتهای بزرگ فرهنگی را با این حلقهها شکل دهید.
نهضت بازخوانی مقاومت فرهنگی در دوره کشف حجاب، اعضای حلقهها را درگیر میکند. 7 سال دفاع مقدس یعنی از 1314 تا 1320 و همت و غیرت و دفاع مردم از دین، فرهنگ و هویت خود در برابر دیکتاتوری غربگرای رضاخان، بسیار فراگیر بوده و تقریبا در همه خانواده های ایرانی خاطره ای از آن وجود دارد.
✅ وقتی گزارشی از اقدامات بازخوانی قیام گوهرشاد و کشف حجاب به #رهبری تقدیم شد ایشان هم خوشحال شدند و هم ابراز تاسف کردند از اینکه این حرکت بسیار دیر شروع شده است.
▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیشنهاد تابستانه وحید جلیلی برای فعالان فرهنگی
✅ هنوز که هنوز است وقتی آدم این کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآنِ آقا را میخواند بوی #بهار از آن میآید! تازگی و پیوند با حقیقت را در آن حس میکند، زندهکننده است.
✅ من پیشنهادم به همه این است، که اولین کاری که بعد از #انتخابات در دستور کار قرار بدهند، بازخوانی این کتاب باشد. #طلبهها و #دانشجوهای_حزب_اللهی؛ هم خودشان این کتاب را بخوانند و هم #نهضت_بازخوانیاش را در #مساجد راه بیاندازند.
✅ آن جهادی که شما میخواهید انجام بدهید، آن جهد، تلاش و اقدامی که میخواهید بکنید، اگر جهتگیریاش درست نباشد واویلاست. یک بار برگردیم مرور کنیم. مطمئن شویم این #دین و #انقلابی که ما از آن حرف میزنیم، همان چیزی باشد که رهبر فقیه و متفکر ما میگوید؛ یک #اشتراک_لفظی نباشد.
📍 وحید جلیلی، سخنرانی در جمع فعالان فرهنگی #مشهد، فردای انتخابات 96
📸 yon.ir/jhew4
📢 لطفا رسانه باشید
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی
(از گفتگوی #روزنامه #سیاست_روز با #وحید_جلیلی پیرامون پذیرش #قطعنامه_598)
🔹 بخش اول - برداشتهای نادرست ازپیام پذیرش قطعنامه
✅ متأسفانه قطعنامه هميشه به عنوان يك نقطه پايان ديده شده است. چه موافق، چه مخالف پذيرش قطعنامه 598 را نقطه پاياني مي دانند بر يك فضاي ممتد 8 ساله كه در آن جامعه ايران با مسأله جنگ شناخته ميشود.
✅ برداشت اشتباه ديگري كه ازپذيرش قطعنامه ميشود، اين است كه اين پيام را منحصر به #جنگ مي كنند! حال آنكه اين پيام را بايد اتفاقي در #تاريخ_انقلاب_اسلامي دانست نه تاریخچه جنگ. اين پيام، بيشتر از آنكه ناظر به گذشته (جنگ) باشد، ناظر به آينده است!
✅ امام(ره) نه تنها در پذيرش قطعنامه حيرت زده و شوكه نيست، بلكه به عكس، داراي نگاه كاملا روشني است. حتي به نظر بنده ماجراي قطعنامه باعث شد يك اتساع جديدي در شخصيت حضرت امام(ره) پيدا شود و يك نگاه وسيع تر و عميق تري، هم به انقلاب و هم به جامعه در سال هاي بعد پيدا كند. بخشي از اين نگاه جديد، در واقع رسيدن به يك نوع آسيبشناسي است كه مشخصا حضرت امام(ره) در رابطه با نظام اسلامي به آن رسيدهاند كه اگر دقيق به آن نگاه كنيم، مجموعه اين برنامه و نگاه جديد امام(ره) در يك سال پاياني عمر مبارك شان تجلي ميكند و شايد بشود گفت كه سال پاياني عمر حضرت امام(ره) يعني از پذيرش قطعنامه تا رحلت، با كل عمر حضرت امام(ره) برابري ميكند. يعني اگر با دقت نگريسته شود، خلاصه زندگي امام(ره) دوباره در اين كمتر از يك سال تكرار ميشود.
✅ در خود پيام قطعنامه كمتر از يك سوم پيام به موضوع قطعنامه اختصاص دارد و بيشتر آن راجع به مسأله #حج و تبيين وضعيت #جهان_اسلام در دوران معاصر است كه خود تبييني استراتژيك است و امام(ره) در يك سوم آخر ، به مسأله قطعنامه مي پردازد و آن را به عنوان بخشي از يك پازل ميبيند كه نشان مي دهد اين واقعه نتوانسته بر امام(ره) محيط بشود و نگاه و فلسفه امام(ره) را با بنبست مواجه كند!
✅ خيليها در آن مقطع خوشحال شدند كه امام(ره) به اصطلاح به بنبست رسيده است! در صورتي كه امام(ره) دقيقا پذيرش قطعنامه را يك نقطه شروع جديدي براي انقلاب اسلامي ميداند كه تمام شاخصههايش براي امام(ره) مشخص است و بر اساس آن طراحي كرده است و تصميمها و مواضع امام(ره) در اين يك سال اخر همه تفصيل اين اجمال است.
👈 ادامه دارد
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی
(از گفتگوی روزنامه #سیاست_روز با #وحید_جلیلی پیرامون پذیرش #قطعنامه_598)
🔹 بخش دوم - انقلاب اسلامی وارد مرحلهای جدید میشود
✅ حضرت #امام (ره) ميخواهد وارد مرحله جديدي بشود كه يكي از ويژگيهاي آن، نداشتن بخش عمدهاي از ياران خود است؛ اگر امام(ره) در شروع حركت خود و در مسير نهضت امثال #مطهري، #بهشتي، #سعيدي، #رجايي، #باهنر، #چمران و #شهداي_محراب و ... كه ستونهاي حركت انقلاب بودند را داشتند، امام(ره) ديگر آنها را در كنار خود نداشت. از طرف ديگر، يك عده #ياران_خسته داشت، عدهاي كه ديگر آن شور و هيجان و اشتياق و اتحاد اوايل انقلاب را نداشتند و گروهي هم بعد از رسيدن به قدرت، #استحاله شده بودند.
✅ از طرف ديگر در 10 سال بعد از انقلاب ، يك سري #رويشهاي جدي در كنار آن #ريزشها پيدا شده بود و به خصوص #دوران_جنگ از اين نظر مشابه #دوران_مبارزه بود و عناصر صادق را از عناصر غير صادق جدا ميكرد. در دوران #شاه، فشارهاي #ساواك و فشارهاي امنيتی و... بود، در دوران جنگ هم جبههها مردرا از نامرد جدا می کرد كه اينها يك خطكشي بود كه ميتوانست نيروهاي مخلص را #غربال كند. حال در پايان جنگ اين فرصت ويژه #نيروسازي و غربال ديگر تمام شده بود و اين شايد اولين بار بود كه براي امام(ره) اتفاق ميافتاد.
✅ حال امام(ره) چه بايد ميكرد؟ امام(ره) با همين آسيب شناسي و ويژگيهايي دوران جديد كه پيش رو داشت، شروع به #سازماندهي كرد، كه دو بعد اصلي داشت: يكي بعد #معرفتي و يكي بعد #سازماني. در بعد معرفتي تلاش امام(ره) معطوف به #تبيين_گفتماني تازه بود كه تمام مسائل معرفتي جديد و واقعيت روز ايران و جهان در آن جواب داشته باشد كه تحت عنوان گفتمان #اسلام_ناب ـ #اسلام_آمريكايي و #جنگ_فقر_و_غنا در پيام قطعنامه به عنوان هسته اصلي كلام امام(ره) قوام يافت. اين پيام تجديد مطلع انقلاب اسلامي است.
✅ امام(ره) شروع به #بازخواني و #شفاف_سازي تمام ويژگيهاي انقلاب اسلامي ميكند و يك دليل عمده آن هم اين است كه ديگر شرايط اجتماعي( مثل جنگ و مبارزه با شاه) ، در غربال انديشهها و رفتارها به كمك نميآيد و هم اكنون بايد سنگ محكهاي نظري دقيقتري تبيين شوند. زيرا #دوران_جهاد و شهادت نيست كه خون و ايثار خيلي از #مرزها را روشن كند. اينجا اتفاقا بايد روي مسائل نظري دقيق شد. دورهاي كه توجهيات و شبهات شروع شده و رواج داده ميشود. در اين مقطع است كه امام(ره) مباني خودش را خيلي صريح و نظام مند و منسجم و در پيوند با واقعيتهاي اجتماعي و تاريخي جامعه ايران و جهان ارائه داد.
✅ در بعد سازماني نيز امام(ره) با توجه به نيروهايي كه از دست داده و يا استحاله شدهاند و جرياناتي كه فعلا در جمهوري اسلامي وجود دارند و همچنين رويشهايي كه در اين 10 سال به وقوع پيوسته، تلاش ميكند تا با شناسايي نيروهايي كه ميتوان به آنها #اميد بست، با #فراخوان و توجيه عملياتي آنها، وظايفشان را مشخص كند.
👈 ادامه دارد
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی
(از گفتگوی روزنامه #سیاست_روز با #وحید_جلیلی پیرامون پذیرش #قطعنامه_598)
🔹 بخش سوم - تبیین گفتمانی انقلاب اسلامی در یکسال پایانی عمر امام (ره)
✅ امام(ره) در #پيام_قطعنامه، يك آسيبشناسي نسبت به خط #متحجران در دانشگاهها ارايه ميكنند. اهميت رشد علمي جوانان را گوشزد ميكنند و بر ايجاد زمينههايي براي رويش استعدادها تاكيد ميكنند. در كنار اينها بحث ذوب حوزه و دانشگاه در يكديگر را مطرح ميكنند و در پيامي كه به مناسبت #بازسازي در مهر 67 ميدهند، نيز ملزومات #جنبش_نرم_افزاري را مطرح و در پيامهاي قطعنامه، بازسازي و تشكيل #بسيج_طلبه_و_دانشجو و... دنبال ميكنند.
✅ در عرصه #هنر، به عنوان بخشي مهم از فرهنگ، پيام 31 شهريور 67 ، #منشور_هنر را صادر میکنند. در عرصه فرهنگ عمومي هم چه در پيام قطعنامه، چه در پيام به روحانيت مشهور به #منشور_روحانيت، و چه در پيام بازسازي، دغدغههاي خود را بيان ميكند، مسائلي چون مبارزه با مصرف گرايي، پيوند روحانيت و مردم و... مطرح ميشود. حتي وقتي امام(ره) در موافقت با احداث #مصلي ميخواهد پيام بدهد، بر اين كه مساجد بايد فارغ از زرق و برق و مصاديق اسلام آمريكايي باشند تأكيد دارد.
✅ در مباحث #فقهي، حضرت امام(ره) با هدف گيري مشخص وارد ميشوند و بعضي از مرزها را ميشكند. 19 شهريور 67 فتواي امام(ره) راجع به #شطرنج و #موسيقي منتشر ميشود. كلي سر و صدا ميشود كه حتي يكي از شاگردان امام(ره) برنميتابد و در نامهاي به امام(ره) ميگويد كه خوب نيست دامن شما به اين مسائل آلوده شودو..... . امام(ره) هم در جوابي كه ميدهند، شديدا از مواضع خود دفاع ميكنند و جبهه جديدي را باز ميكنند.
✅ در #منشور_برادري نيز يك بحث جدي راجع به #فقه_پويا ميكنند و در پيام به روحانيت هم كه به طور مشخص و مفصل راجع مسائل فقهي صحبت ميكنند. در نامهاي كه به #آيت_الله_مشكيني در مورد كفايت اجتهاد براي رهبري ميدهند نيز يك نكته جدي در ديدگاه فقهي حضرت امام(ره) است. ديدگاههاي حكومتي مطرح شده در پيام به #مجمع_تشخيص_مصلحت_نظام هم نمونه ديگري است.
✅ در حوزه سياست خارجي، دو اتفاق مهم در آن سال پاياني اتفاق ميافتد. يكي پيام به #گورباچف. پيام امام(ره) به گورباچف صرفا پيامي به خود او يا فقط براي #شوروي نبود. امام(ره) ميبيند كه #ماركسيسم كه به اصطلاح يكي از داعيهداران و علمداران عدالتخواهي است، در حال نابودي و حذف است. پيام امام(ره) به گورباچف در حقيقت، پيامي براي رقيب او و #غرب است كه فكر نكنيد اگر پرچم #عدالت ـ خالي از #معنويت و #ديانت ـ از دست اين حضرات افتاد، از جايي ديگر بلند نخواهد شد! امام(ره) در اينجا دوباره حضور انقلاب اسلامي را كه عدالتي همراه با معنويت است، اعلام ميكند و اين بار بر پايي اين علم را به دست موحدين مژده ميدهد و خلاصه اينكه پيام به گورباچف است براي #سربازگيري مجدد از كل جامعه جهاني. اتفاقي كه يكبار ديگر هم با وقوع انقلاب اسلامي افتاده بود و چشم آزادي خواهان و محرومان و مبارزان جهان را روشن كرده بود.
✅ بعد از آن، فتواي قتل #سلمان_رشدي مرتد را صادر مي كند. اين حكم به همان اندازه كه مخاطب جهاني داشت، مخاطب داخلي هم داشت. از يك طرف، صلابت انقلاب را به رخ كشيد، از طرفي ظرفيتهاي وحدت را نشان داد و كل جهان #اهل_سنت را متوجه حضرت امام(ره) كرد. يعني با توجه به تمام تبليغات مسمومي كه بر عليه انقلاب ايران به عنوان يك انقلاب صرفا شيعي شده بود، اين پيام كه در رابطه با #پيامبر_اسلام(ص) بود، امام(ره) را به چهره شماره يك جهان اسلام تبديل كرد و هم مجموعه نيروهاي جهان اسلام را تقويت كرد و هم شيعه را به عنوان خط مقدم دفاع از رسول الله(ص) تقويت كرد. از طرف ديگر وقتي اين فتوا در كنار پيام گورباچف قرار ميگرفت، نشان از آن داشت كه امام(ره) و نظام اسلامي از طرفي با رأس الحاد و كفر يعني شوروي حاضر به گفت و گو است و از طرفي در مقابل شيطنتهايي مثل غائله سلمان رشدي محكم ميايستد و اهل انفعال نيست!
✅ در همين ايام، امام(ره) يك ديدار مهم با رهبران #انتفاضه دارند. عدهاي فلسطيني به همراه ايرانيان در سال 66 در #مكه به شهادت رسيدند و در تشييع جنازه اين شهدا، اولين جرقههاي انتفاضه شعله ور شد. حضرت امام(ره) در اين ديدار خط سازش و #عرفات را به شدت محكوم ميكند و با مردم بودن و ادامه مبارزه و كوتاه نيامدن در برابر #اسرائيل را به آنها گوشزد ميكند و بار ديگر نقش كليدي انقلاب اسلامي در جهان اسلام را نشان ميدهد.
👈 ادامه دارد
🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید:
🆔 @jalili_vahid