eitaa logo
وحید جلیلی
1.2هزار دنبال‌کننده
56 عکس
34 ویدیو
15 فایل
مدیر مسئول مجله «راه» و سردبیر سابق مجله سوره (تحریریه چهارم) مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ و آزمون تازه دیپلماسی 👈 سنگی به زوزه‌ی برادر در تهران ✅ فرانسه در حالی از ایران اظهار نگرانی می‌کند که خود یکی از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران آن بوده است. ایران زمانی برنامه موشکی خود را آغاز کرد که و شرکای غربی‌اش حمایت از را به اوج رساندند و شاید اگر فرانسه و چند کشور غربی دیگر نبودند؛ هیچ‌گاه برنامه موشکی ایران شکل نمی‌گرفت. ✅ اگزوسه، سوپراتاندارد و میراژ، پیشرفته‌ترین سلاح‌های فرانسوی، سخاوتمندانه در اختیار دوستِ آن زمان غرب قرار گرفت. و این، فقط نمونه کوچکی از حمایت‌های فرانسه از صدام بود. ✅ در سخت‌ترین روزهای جنگ، ؛ پناهگاه و تریبون تروریست‌هایی بود که؛ رئیس جمهور، نخست وزیر، چندین وزیر، ده‌ها نماینده پارلمان، رؤسای دستگاه قضایی، صدها چهره‌ی دینی و دانشگاهی و ۱۷۰۰۰ نفر از مردم کوچه و بازار را در ترور کردند. هر تروریستی می‌دانست که کمترین جایزه‌ی عملیات تروریستی علیه ایران؛ است. ✅ حالا آقای "مکر"ون که حروف اول اسمش در فارسی، معادل است؛ وزیر خارجه‌اش را به ایران فرستاده تا از برنامه موشکی ایران اظهار نگرانی کند! آیا "مکر"ون نگران آن است که کارآمدی سلاح‌های فرانسوی و غربی، در تکه‌تکه کردن پیکر کودکان ایرانی زیر سؤال برود؟! بمباران مدارس در جنگ شهرها هنوز از یاد ایرانی‌ها نرفته است. آیا "مکر"ون نگران آن است که ایرانی‌ها امکان از شهروندان خود در برابر بمباران شیمیایی از سوی رفقای نزدیک را داشته باشند؟ آیا"مکر"ون نگران آن است که اگر رفقای عزیزش بخواهند دوباره زنان و کودکان را با هدف قرار بدهند ایران قدرت دفاع از و مقابله با حملات شیمیایی را داشته باشد؟ آیا نگران آن است که موشک‌های ایرانی، امثالِ و دیگر پایگاه های تروریسم پاریسی را هدف قرار بدهند؟ *** ✅ پذیرش نگرانی جنایتکاران تروریست‌پرور پاریسی به معنای فرستادن کارت دعوت برای غرب است. غربی که حتی دفاع تمام قد سیاسی و نظامی و اطلاعاتی از قتل عام شهروندان ایرانی با را هم در کارنامه خود دارد. ✅ که اصلی‌ترین ادعایش لزوم تعامل با کدخدا و بی‌فایده بودن هر مذاکره‌ای بدون حضور آمریکا بود؛ در چرخش ۱۸۰ درجه‌ای؛ ادعای محوری خود را پس گرفته و این روزها دم از مهار زیاده‌خواهی کاخ سفید با همکاری شغال‌های اروپایی می‌زند. نابودی توان هسته‌ای ایران کمترین تاوانی بود که ملت برای اعتراف دیرهنگام دیپلمات‌های مدعی حرفه‌ای‌گری و پس گرفتن ادعای کدخدامحوری پرداخت کرد. کاش روزی که دیپلماسی کدخدامحور از شغال‌های اروپایی هم ناامید می‌شود و بالاخره به ظرفیت ملت خود اعتماد و اتکا می‌کند، نزدیک باشد و در آن روز چیزی از سرمایه‌های ایرانیان باقی مانده باشد. 🖋 ◽️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید 👇 📌 @jalili_vahid
⭕️ استراتژی سطل آب 🔹 گفتاری از در جمع اعضای بسیج دانشجویی در ایام جنگ غزه (سال 1387) ✅ مسئله در ، از همان سال 57 مطرح بود و از آرمان‌های مسلم به شمار می‌آمد. یعنی طی یک جریان ممتد در تاریخ انقلاب و مبارزات دینی ایران به آرمان فلسطین توجه شده است. ✅ خود حضرت هم، در ابتدای نهضت در سال 41 بحث فلسطین را مطرح کردند. حتی در دهه 20، فعالیت‌های و هم هست. ✅ آقای ، یک دانشجوی پزشکی بود در مصر که به خاطر هواداری از اندیشه‌های به زندان می‌افتد. در زندان‌های مصر، مبانی ایدئولوژیک اش را تقویت می‌کند. بعد گروهی را تشکیل می‌دهد و خط مبارزه دینیِ اسلامیِ نابی در فلسطین شکل می‌گیرد. از آن طرف هم نسبت که با درگیر می‌شود با اندیشه‌های امام(ره) مشخص است. ✅ اطلاعات ما راجع به جهان اسلام به شدت پایین است. سرزمین‌های1967 چی بوده؟ 1948چی بوده؟ چه بود؟ چه بود؟ اگر به بنده بگویند پنج دقیقه راجع به حزب‌الله یا یا حرف بزن، دقیقه سوم حرف کم می‌آورم! ✅ مثلاً در جنگ ۲۲روزه بحثی مطرح شد که این‌ها وهابی‌اند یا حتی ناصبی‌اند! درحالی‌که طراح همین موشک‌های گردان‌های شهیدی به نام است و وصیت‌نامه‌اش در سایت حماس هم هست. در وصیت‌نامه‌اش که ده بند است، در بند نهم نوشته «اکنون زمان، زمانه (عج) است و من از امروز تا لحظه ظهور با او بیعت می‌کنم.» شهید فتحی شقاقی، کلی جمله راجع به (ع) دارد. شعرای برجسته فلسطینی مثل و هم در مدح اهل بیت شعر دارند. ✅باید ، و بیداری اسلامی در کشورهای مختلف را بشناسیم. هر حرکتی در جهت پر کردن این گسل‌ها باشد مفید است و تا نتوانیم این گسل‌های عمیق بین مراکز و عناصر بیداری را در جهان اسلام پر کنیم، مطمئن باشید اتفاقی نخواهد افتاد. ✅ یکی از خرابکاری‌های استراتژیک ما، این بوده که چون یک سری کارهایی را که باید در طی زمان انجام دهیم، انجام نمی‌دهیم، می‌خواهیم دوپینگی عمل کنیم. اگر دو سه بار هم برای کسی جواب بدهد بعد از آن، بُنیه شما را آنقدر ضعیف می‌کند که یک نیروی ضعیف هم شما را شکست خواهد داد. ✅ ما می آییم به مدلی اکتفا می‌کنیم که 99 درصد مردم نمی‌توانند آن را انجام دهند. مثلاً می‌رویم ، می‌گوییم ما می‌خواهیم اعزام شویم به غزّه! امام خمینی استراتژی‌اش درباره چه بود؟ می‌گفت هر کسی بریزد. شما باید باید به این راهبرد برسید که هر مسلمانی در هفته نیم ساعت برای فلسطین وقت بگذارد و هزار راهکار داشته باشد. از یک بچه پنج ساله که مثلاً بیا برای غزه نقاشی بکش تا وزیر ارشادش، تا کارگردان سینما و ... 🔹 ▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پایان ده «بیست سی» چل و آتش (به اختیار) در دستمال گلابی! 👈 برشی از پاسخ به یادداشت  در نفی ورود هنر انقلاب به سیاست و دفاع از برجام ✅ ، پرده از یک راز بزرگ در برداشته است. آنجا که، علت پرجمعیت بودن نمازهای جمعه اوایل دهه شصت را توضیح داده است: "در آن سالها، مردم به صف می پیوستند چون خطبه‌های جمعه در آن زمان بود." 🔹 عبدی تاکید کرده کسانی که بالای 50 سال داشته باشند یادشان می‌آید! اما آن‌ها که هنوز 50 سال ندارند هم یادشان می‌آید که پرشورترین و پرجمعیت‌ترین نمازهای جمعه؛ وقتی شکل می گرفت که امام جمعه؛ رئیس جمهور یازده میلیونی، را نقد می‌کرد. 🔹 این شما و این 📒 دفتر خاطرات مرحوم آقای : 📍15/3/60: ظهر همراه عفت به نماز جمعه رفتیم. برای پانزده خرداد، جمعیت عظیم و غیرقابل انتظاری جمع شده بودند. ضدانقلاب از این جمعیت‌ها ناراحت و مایوس می‌شود. 📍 22/3/60: فاطی و سعید عصری برگشتند و از کثرت جمعیت نماز جمعه امروز می‌گویند. مردم شعار علیه آقای می‌دادند. ✅ اتفاقا نمازجمعه از روزی که خنثی و و به قول آقای عبدی فراجناحی شد از رونق افتاد. نماز جمعه هر جا که به جای رسانه انقلاب بودن به رسانه محافظه‌کاران مصلحت‌اندیش بی‌درد تبدیل شد خلوت شد. 🔹 آقای عبدی طوری نماز جمعه دهه شصت را و صفوفِ تا جلوی سینما فلسطینش را توصیف می‌کند که انگار نصف جمعیت ؛ قنوت بعد از رکوع می‌خوانده‌اند. نمازجمعه در شلوغ‌ترین روزهایش هم نه رسانه فراجناحی که رسانه حزب‌اللهی بوده است و اگر خلوت شده به خاطر موفقیتِ و بی‌بی‌سی‌ها و دیگر غوغاسالاران سکولار است که توانسته‌اند ترمز را بکشند و به دره محافظه‌کاری تبعیدش کنند و نماز عبادی -سیاسی را (با تک و توک استثناهایی) به خطابه کشیش‌های بی‌آزار حواس جمعِ آسّه برو آسّه بیا شبیه کنند. 🔹 نماز جمعه امروز از خیلی جهات شبیه صدا و سیما (دیگر رسانه خنثی شده نظام) است: خواجه‌ای در بند نقش ایوان! نه تخمی دارد که در مزرعه انقلابی‌گری بکارد و نه سایه‌ای برای هیچ قوه مجریه و قضائیه و مقننه‌ای که رصدی بکند، فریادی برآرد، تذکری بدهد و ... 🔹 اگر آبرویش را به مسلخ کدخداپرستان نمی‌آورد، کدام نماز جمعه‌ای (و صدا و سیمایی) را زهره آن بود که نام مقدس را بر زبان جاری کند؟! بسیاری از ائمه جمعه، سال‌هاست که برجامشان را امضا کرده اند و باغ گلابی‌شان را از آبروی انقلاب و سیراب کرده اند. نمازهای جمعه سالهاست که سرگرم ده"بیست سی"چهل‌اند که بزنند یا نزنند، بگویند یا نگویند، امر به معروف بکنند یا نکنند و دست آخر هم به "دستمال آبی بردار- پر از گلابی بردار" می‌رسند. 🔹 بر گرده تازیانه بکوبند، کارگران شلاق بخورند، را با تیر بزنند، نمازهای جمعه؛ دوباره و هزارباره؛ ده بیست سی چهلشان به دستمال آبی و باغ گلابی می‌رسد. بشنوید خطبه‌های همین جمعه را در تعظیم و تجلیل از قوه بی‌عیب و نقص قضائیه در هفته بزرگداشت. 🔹 دغدغه بسیاری از آن‌ها، پر بودن صف اول است. و پُر شدن صف اول همانا و پَر پَر شدن صف‌های دیگرهمانا! چه شبیه شده است برخی نمازهای جمعه به همان سفره ابن حنیف: عَائِلُهُمْ مَجْفُوُّ، وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوُّ 🔹 صف‌های اول؛ سال‌هاست که خالی است از و . و مزین است و مفتخر به و . صف‌های اول سال‌هاست که فاصله انداخته‌اند بین آخر مجلسی‌ها (که فرشتگان، را از میانشان می‌چینند) و امام‌ها. 🚩 متن کامل یادداشت: 📎 http://jalili-vahid.ir/?p=1280 ▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پایان ده «بیست سی» چل و آتش (به اختیار) در دستمال گلابی! 🖍 (بخش دوم) 👈 برشی دیگر از پاسخ به یادداشت در نفی ورود هنر انقلاب به سیاست و دفاع از برجام ✅ بخوانیم جملات گهربار استاد را: “هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری از جمله تمسک به شعر و شاعری برای موضوعات سیاسی نیست.” دوباره جمله استاد را بخوانید: “هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری از جمله تمسک به شعر و شاعری برای موضوعات سیاسی نیست.” 🔹 و بعد اظهار نظر هم‌ایشان را (چند سال پیش) راجع به فیلم ضدایرانی ملاحظه کنید: “دوستانی که پس از اعلام بهترین فیلم، مصاحبه‌های احساسی انجام دادند، بهتر است بگویند که چرا به «آرگو» اسکار ندهند؟ این «فیلم» است و «تاریخ» نیست و از قدیم هم گفته‌ایم که فلان موضوع، فقط یک «فیلم» بوده است…. باید به انتخاب آن‌ها احترام بگذاریم و عصبانی نشویم.” 🔹 هر چه آن کند شیرین بود! اگر غربی‌ها یا غرب‌زده‌ها در سیاست “از ترفندهای هنری استفاده کنند ” باید به آن‌ها احترام بگذاریم و اگر فرزندان انقلاب خیانت آن‌ها و نقض روح و متن برجام را به زبان هنر نقد کنند “هیچ چیز بدتر از ترفندهای هنری برای موضوعات سیاسی نیست”!! 🔹 و در ادامه: “نقد و هجو سیاسی در قالب شعرخوانی و هنر یکی از بدترین رفتارهایی است که متاسفانه نباید اجازه داد که باب شود.” به سینماگران آمریکایی علیه ایرانی‌ها باید احترام گذاشت و از این‌سو پاسخگویی را باید بدترین رفتار! نامید و جلو باب شدنش را گرفت! ✅ جالب‌تر از همه این که مجتهد جامع‌الشرایط ما، فتح مکه را بر این فتوای خود شاهد می‌گیرد و می‌گوید: “پس از فتح مکه، حضرت رسول همه را بخشید. هر کس که حتی به خانه وارد می‌شد در امان بود. اجازه نداد فتح مکه روز انتقام شود، آن را به روز رحمت و گذشت تبدیل کرد ولی چند مورد اندک استثنا شدند و بخشش شامل آنان نشد، از جمله کسانی که از طریق ، پیامبر (ص) و را هجو می‌کردند، حتی اگر این افراد زن بودند نیز مشمول بخشش نشدند.” 🔹 پیامبر به این دلیل آن شاعران را از عفو مستثنا کرد که هنر را به سیاست آلوده بودند!! و هر هنرمندی که در هنر خود سیاست را در میان آورد مستحق مجازات است ( البته بجز و دیگر هنرمندان ضدایرانی یا ضدانقلاب که شایسته احترام‌اند.) 🔹 عباس عبدی البته معلوم نمی‌کند که اگر مطلق هجو در نگاه رسول‌الله مذموم است چرا خود به هنرمندان مسلمان (از تا و ) دستور هجو مشرکان را داد: “اُهجوهُم و روحُ القُدُس مَعَکُم؛ مشرکان را هجو کنید که (در این‌صورت) روح‌القدس ( ) با شماست.» 🔹 جالب است اگر شاعری بگوید: ”تفنگت را زمین بگذار” هنر را به سیاست نیالوده است و هیچ واکنشی جز تحسین برنمی‌انگیزد و اگر دیگری بگوید: “سخن از صلح بگو، اسلحه را هم بردار” باید او را به عاقبت افسران جنگ روانی استکبار در فتح مکه تهدید کرد که ” بکشیدشان اگر چه بر پرده‌های کعبه آویخته باشند”! 🔹 پس مسئله، هنر و سیاست نیست؛ زمین گذاشتن و بالابردن دست‌هاست. 🚩 متن کامل یادداشت: 📎 http://jalili-vahid.ir/?p=1280 ▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پایان ده «بیست سی» چل و آتش (به اختیار) در دستمال گلابی! 🚩 (بخش سوم) 👈 برشی دیگر از پاسخ به یادداشت در نفی ورود هنر انقلاب به سیاست و دفاع از برجام ✅ جناب به تبع پیرمرادش که گفت: ”آب خوردن شما به اراده ما وابسته است”؛ قسم یاد می‌کند که اگر نبود برق هم نبود! و بلندگو هم نبود و مخاطب هم نبود و… غافل از آن که برقِ خمّاران را منتی بر رعدِ تمّاران نیست. مگر صدای و و و و را برق کدخدای شما به امت ما رساند؟ قَسَم این حضرت عباس را عبدی از عباد شیطان بزرگ، باور شاید کند، ولی ملتی را که نور؛ از خون دارد به برقِ غرب ریشخند کردن، نه از وقاحت که از حماقت است. برق غرب مگر در چشم‌های خُمار بقراتِ “ضرع فَیُحلب”ی جرقه زند که نُه من شیرشان، نصیب وبی‌بی‌سی و و شد و طعنه‌ها و ترهاتشان نثار ! ✅ عباس آقا البته به استهزاء بسنده نکرده؛ و افتخار! برجام را نه به دوستان خود که به نسبت داده است. ادعا این است: برجام تصمیم است. آری! همانگونه که . 🔹و برجامیان نماینده علی‌اند همان‌گونه که . (ببخشید از این تشبیه تاریخی! حتما از تشبیه مداح اهل بیت (علیهم السلام) به کنیز معدومِ _خطل در فتح مکه بیراه‌تر نیست!) 🔹 خیانت کدخدای باهوش و مودبشان؛ آن‌سان رسواست که نه پشت دیوار بلند پیاده‌روها! پنهانش توانند کرد، نه در جیغ بنفش ( ترفندهای هنری – سیاسی مشروع و محترم!) به فراموشی‌اش توانند سپرد؛ پس بانگ برداشته‌اند که “حاجی انت شریک” ! ”حاجی انت شریک” ! و این هنوز از نتایج است. دیر نیست که دریابند برجامیان “شب شراب نیرزد به بامداد خمار” 🔹 اگر بعد از سنا و تشدید تحریم‌ها و اعتراف زعما به روح و جسم و دل و قلوه و کله و پاچه برجام؛ نتوان گفت بالای چشم کدخدا ابرو هست و ذیل “چشم کدخدا”! آبرویی نیست؛ پس “وانتصروا من بعد ما ظلموا” را چه باید کرد؟ آیا این گزاره ملکوتی را هم باید در طاقچه‌ای نهاد که پیش از آن “قاتلوا ائمه الکفر انهم لا ایمان لهم” و “ان تنصروا الله ینصرکم” و “ما لکم اذا قیل لکم انفروا فی سبیل الله اثاقلتم الی الارض” و … را نهاده بودند؟ 🚩 متن کامل یادداشت: 📎 http://jalili-vahid.ir/?p=1280 ▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ از دست رفتن آخرین فرصت‌ها‌ی ثبت خاطرات هفت سال دفاع مقدس!  🔹 ، 13 تیر 96، در جمع مربیان و فعالان فرهنگی ✅ در چند ماه گذشته، بیش از بیست نفر از کسانی که خاطراتشان ضبط شد از دنیا رفته اند و صدها برابر آن، کسانی که خاطراتشان ضبط نشد! اجرای این عملیات بزرگ، جدا از اولویت موضوعی، به دلیل اینکه منابع آن به سرعت در حال از بین رفتن است، ضرورت و فوریت دارد . دهه 90، آخرین فرصت‌ برای گردآوری تتمه خاطرات افراد شاهد کشف حجاب است. ✅ در دو سال گذشته، خاطرات بیش از هزار نفر، را در مورد قیام گوهرشاد و ماجراهای کشف حجاب ضبط کرده ایم  که بخشی از آن‌ها،  بودند و بخشی هم خاطره‌های غیرمستقیم نقل کردند. این هزار مصاحبه،‌ با فراخوان در مساجد و حضور میدانی در محلات قدیمی و روستاهای اطراف از تا ممکن شد. ✅ اینجا گردهم آمده‌ایم تا از همه فعالان فرهنگی و حلقه‌های صالحین  برای بازخوانی نهضت مقاومت فرهنگی ایران دعوت کنیم. متاسفانه در طول ۴دهه بعد از انقلاب، نسبت به بازخوانی آنچه در دوران گذشته است ( از جمله قیام مسجد گوهرشاد در ۲۱ تیر ۱۳۱۴)  ضعیف عمل کرده‌ایم. ✅ بعد از انقلاب، «میلیون ها نفر»! بودند که از وقایع کشف حجاب ،خاطره مستقیم داشتند اما همت نکردیم و آن‌ها را ثبت نکردیم. وقتی خاطره‌ای ثبت نمی‌شود، فیلم‌ها، تئاترها، نقاشی ها، سمفونی ها، اشعار و کتاب‌هایی که می‌توانست مبتنی بر آنها تولید شود، از بین می رود! ما وقتی ماجراهای ملت خودمان را بازآفرینی نمی کنیم مجبور به دیدن و جنگهای بی محتوا می‌شویم. ✅ کتاب که تاکنون بالای 500 هزار نسخه از آن فروش رفته نشان می‌دهد که در اطراف ما گنجینه فرهنگی و ادبی زیاد است. ✅ ، یکی از چالشهای اصلی حلقه‌های صالحین است و نداشتن محتوا برای عرضه کردن و درگیر کردن اعضا، یکی از دغدغه‌های مربیان. مربیان، بچه‌ها را صرفا مصرف کننده و می‌خواهند. این شیوه جواب نمی‌دهد و باید به میزانی که به آنها، می‌دهیم، برای تولید محتوا کنیم. ✅ # در هر شهر و روستا و خانواده و محله ای ،محتوا در دسترس است اما ذوق و توانایی برای شناسایی و قدر دانستن آن وجود ندارد. به گنجینه فرهنگی و تاریخی خود بی‌توجه هستیم. می توانید عملیات‌های بزرگ فرهنگی را با این حلقه‌ها شکل دهید. نهضت بازخوانی مقاومت فرهنگی در دوره کشف حجاب، اعضای حلقه‌ها را درگیر می‌کند. 7 سال دفاع مقدس یعنی از 1314 تا 1320 و همت و غیرت و دفاع مردم از دین، فرهنگ و هویت خود در برابر دیکتاتوری غربگرای رضاخان، بسیار فراگیر بوده و تقریبا در همه خانواده های ایرانی خاطره ای از آن وجود دارد. ✅ وقتی گزارشی از اقدامات بازخوانی قیام گوهرشاد و کشف حجاب به تقدیم شد ایشان هم خوشحال شدند و هم ابراز تاسف کردند از اینکه این حرکت بسیار دیر شروع شده است. ▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیشنهاد تابستانه وحید جلیلی برای فعالان فرهنگی ✅ هنوز که هنوز است وقتی آدم این کتاب آقا را می‌خواند بوی از آن می‌آید! تازگی و پیوند با حقیقت را در آن حس می‌کند، زنده‌کننده است. ✅ من پیشنهادم به همه این است، که اولین کاری که بعد از در دستور کار قرار بدهند، بازخوانی این کتاب باشد. و ؛ هم خودشان این کتاب را بخوانند و هم را در راه بیاندازند. ✅ آن جهادی که شما می‌خواهید انجام بدهید، آن جهد، تلاش و اقدامی که می‌خواهید بکنید، اگر جهت‌گیری‌اش درست نباشد واویلاست. یک بار برگردیم مرور کنیم. مطمئن شویم این و که ما از آن حرف می‌زنیم، همان چیزی باشد که رهبر فقیه و متفکر ما می‌گوید؛ یک نباشد. 📍 وحید جلیلی، سخنرانی در جمع فعالان فرهنگی ، فردای انتخابات 96 📸 yon.ir/jhew4 📢 لطفا رسانه باشید 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی (از گفتگوی با پیرامون پذیرش ) 🔹 بخش اول - برداشت‌های نادرست ازپیام پذیرش قطعنامه ✅ متأسفانه قطعنامه هميشه به عنوان يك نقطه پايان ديده شده است. چه موافق، چه مخالف پذيرش قطعنامه 598 را نقطه پاياني مي دانند بر يك فضاي ممتد 8 ساله كه در آن جامعه ايران با مسأله جنگ شناخته مي‌شود. ✅ برداشت اشتباه ديگري كه ازپذيرش قطع‌نامه مي‌شود، اين است كه اين پيام را منحصر به مي كنند! حال آنكه اين پيام را بايد اتفاقي در دانست نه تاریخچه جنگ. اين پيام، بيشتر از آنكه ناظر به گذشته (جنگ) باشد، ناظر به آينده است! ✅ امام(ره) نه تنها در پذيرش قطع‌نامه حيرت زده و شوكه نيست، بلكه به عكس، داراي نگاه كاملا روشني است. حتي به نظر بنده ماجراي قطع‌نامه باعث شد يك اتساع جديدي در شخصيت حضرت امام(ره) پيدا ‌شود و يك نگاه وسيع تر و عميق تري، هم به انقلاب و هم به جامعه در سال هاي بعد پيدا كند. بخشي از اين نگاه جديد، در واقع رسيدن به يك نوع آسيب‌شناسي است كه مشخصا حضرت امام(ره) در رابطه با نظام اسلامي به آن رسيده‌اند كه اگر دقيق به آن نگاه كنيم، مجموعه اين برنامه و نگاه جديد امام(ره) در يك سال پاياني عمر مبارك شان تجلي مي‌كند و شايد بشود گفت كه سال پاياني عمر حضرت امام(ره) يعني از پذيرش قطع‌نامه تا رحلت، با كل عمر حضرت امام(ره) برابري مي‌كند. يعني اگر با دقت نگريسته شود، خلاصه زندگي امام(ره) دوباره در اين كمتر از يك سال تكرار مي‌شود. ✅ در خود پيام قطع‌نامه كمتر از يك سوم پيام به موضوع قطع‌نامه اختصاص دارد و بيشتر آن راجع به مسأله و تبيين وضعيت در دوران معاصر است كه خود تبييني استراتژيك است و امام(ره) در يك سوم آخر ، به مسأله قطع‌نامه مي پردازد و آن را به عنوان بخشي از يك پازل مي‌بيند كه نشان مي دهد اين واقعه نتوانسته بر امام(ره) محيط بشود و نگاه و فلسفه امام(ره) را با بن‌بست مواجه كند! ✅ خيلي‌ها در آن مقطع خوشحال شدند كه امام(ره) به اصطلاح به بن‌بست رسيده است! در صورتي كه امام(ره) دقيقا پذيرش قطع‌نامه را يك نقطه شروع جديدي براي انقلاب اسلامي مي‌داند كه تمام شاخصه‌هايش براي امام(ره) مشخص است و بر اساس آن طراحي كرده است و تصميم‌ها و مواضع امام(ره) در اين يك سال اخر همه تفصيل اين اجمال است. 👈 ادامه دارد 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی (از گفتگوی روزنامه با پیرامون پذیرش ) 🔹 بخش دوم - انقلاب اسلامی وارد مرحله‌ای جدید می‌شود ✅ حضرت (ره) مي‌خواهد وارد مرحله جديدي بشود كه يكي از ويژگي‌هاي آن، نداشتن بخش عمده‌اي از ياران خود است؛ اگر امام(ره) در شروع حركت خود و در مسير نهضت امثال ، ، ، ، ، و و ... كه ستون‌هاي حركت انقلاب بودند را داشتند، امام(ره) ديگر آنها را در كنار خود نداشت. از طرف ديگر، يك عده داشت، عده‌اي كه ديگر آن شور و هيجان و اشتياق و اتحاد اوايل انقلاب را نداشتند و گروهي هم بعد از رسيدن به قدرت، شده بودند. ✅ از طرف ديگر در 10 سال بعد از انقلاب ، يك سري جدي در كنار آن پيدا شده بود و به خصوص از اين نظر مشابه بود و عناصر صادق را از عناصر غير صادق جدا مي‌كرد. در دوران ، فشارهاي و فشارهاي امنيتی و... بود، در دوران جنگ هم جبهه‌ها مردرا از نامرد جدا می کرد كه اينها يك خط‌كشي بود كه مي‌توانست نيروهاي مخلص را كند. حال در پايان جنگ اين فرصت ويژه و غربال ديگر تمام شده بود و اين شايد اولين بار بود كه براي امام(ره) اتفاق مي‌افتاد. ✅ حال امام(ره) چه بايد مي‌كرد؟ امام(ره) با همين آسيب شناسي و ويژگي‌هايي دوران جديد كه پيش رو داشت، شروع به كرد، كه دو بعد اصلي داشت: يكي بعد و يكي بعد . در بعد معرفتي تلاش امام(ره) معطوف به تازه بود كه تمام مسائل معرفتي جديد و واقعيت روز ايران و جهان در آن جواب داشته باشد كه تحت عنوان گفتمان ـ و در پيام قطع‌نامه به عنوان هسته اصلي كلام امام(ره) قوام يافت. اين پيام تجديد مطلع انقلاب اسلامي است. ✅ امام(ره) شروع به و تمام ويژگي‌هاي انقلاب اسلامي مي‌كند و يك دليل عمده آن هم اين است كه ديگر شرايط اجتماعي( مثل جنگ و مبارزه با شاه) ، در غربال انديشه‌ها و رفتارها به كمك نمي‌آيد و هم اكنون بايد سنگ محك‌هاي نظري دقيقتري تبيين شوند. زيرا و شهادت نيست كه خون و ايثار خيلي از را روشن كند. اينجا اتفاقا بايد روي مسائل نظري دقيق شد. دوره‌اي كه توجهيات و شبهات شروع شده و رواج داده مي‌شود. در اين مقطع است كه امام(ره) مباني خودش را خيلي صريح و نظام مند و منسجم و در پيوند با واقعيت‌هاي اجتماعي و تاريخي جامعه ايران و جهان ارائه داد. ✅ در بعد سازماني نيز امام(ره) با توجه به نيروهايي كه از دست داده و يا استحاله شده‌اند و جرياناتي كه فعلا در جمهوري اسلامي وجود دارند و همچنين رويش‌هايي كه در اين 10 سال به وقوع پيوسته، تلاش مي‌كند تا با شناسايي نيروهايي كه مي‌توان به آنها بست، با و توجيه عملياتي آن‌ها، وظايف‌شان را مشخص كند. 👈 ادامه دارد 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی (از گفتگوی روزنامه با پیرامون پذیرش ) 🔹 بخش سوم - تبیین گفتمانی انقلاب اسلامی در یکسال پایانی عمر امام (ره) ✅ امام(ره) در ، يك آسيبشناسي نسبت به خط در دانشگاه‌ها ارايه مي‌كنند. اهميت رشد علمي جوانان را گوشزد مي‌كنند و بر ايجاد زمينه‌هايي براي رويش استعدادها تاكيد مي‌كنند. در كنار اينها بحث ذوب حوزه و دانشگاه در يكديگر را مطرح مي‌كنند و در پيامي كه به مناسبت در مهر 67 مي‌دهند، نيز ملزومات را مطرح و در پيام‌هاي قطع‌نامه، بازسازي و تشكيل و... دنبال مي‌كنند. ✅ در عرصه ، به عنوان بخشي مهم از فرهنگ، پيام 31 شهريور 67 ، را صادر می‌کنند. در عرصه فرهنگ عمومي هم چه در پيام قطع‌نامه، چه در پيام به روحانيت مشهور به ، و چه در پيام بازسازي، دغدغه‌هاي خود را بيان مي‌كند، مسائلي چون مبارزه با مصرف گرايي، پيوند روحانيت و مردم و... مطرح مي‌شود. حتي وقتي امام(ره) در موافقت با احداث مي‌خواهد پيام بدهد، بر اين كه مساجد بايد فارغ از زرق و برق و مصاديق اسلام آمريكايي باشند تأكيد دارد. ✅ در مباحث ، حضرت امام(ره) با هدف گيري مشخص وارد مي‌شوند و بعضي از مرزها را مي‌شكند. 19 شهريور 67 فتواي امام(ره) راجع به و منتشر مي‌شود. كلي سر و صدا مي‌شود كه حتي يكي از شاگردان امام(ره) برنمي‌تابد و در نامه‌اي به امام(ره) مي‌گويد كه خوب نيست دامن شما به اين مسائل آلوده شودو..... . امام(ره) هم در جوابي كه مي‌دهند، شديدا از مواضع خود دفاع مي‌كنند و جبهه جديدي را باز مي‌كنند. ✅ در نيز يك بحث جدي راجع به مي‌كنند و در پيام به روحانيت هم كه به طور مشخص و مفصل راجع مسائل فقهي صحبت مي‌كنند. در نامه‌اي كه به در مورد كفايت اجتهاد براي رهبري مي‌دهند نيز يك نكته جدي در ديدگاه فقهي حضرت امام(ره) است. ديدگاههاي حكومتي مطرح شده در پيام به هم نمونه ديگري است. ✅ در حوزه سياست خارجي، دو اتفاق مهم در آن سال پاياني اتفاق مي‌افتد. يكي پيام به . پيام امام(ره) به گورباچف صرفا پيامي به خود او يا فقط براي نبود. امام(ره) مي‌بيند كه كه به اصطلاح يكي از داعيه‌داران و علمداران عدالتخواهي است، در حال نابودي و حذف است. پيام امام(ره) به گورباچف در حقيقت، پيامي براي رقيب او و است كه فكر نكنيد اگر پرچم ـ خالي از و ـ از دست اين حضرات افتاد، از جايي ديگر بلند نخواهد شد! امام(ره) در اينجا دوباره حضور انقلاب اسلامي را كه عدالتي همراه با معنويت است، اعلام مي‌كند و اين بار بر پايي اين علم را به دست موحدين مژده مي‌دهد و خلاصه اينكه پيام به گورباچف است براي مجدد از كل جامعه جهاني. اتفاقي كه يكبار ديگر هم با وقوع انقلاب اسلامي افتاده بود و چشم آزادي خواهان و محرومان و مبارزان جهان را روشن كرده بود. ✅ بعد از آن، فتواي قتل مرتد را صادر مي كند. اين حكم به همان اندازه كه مخاطب جهاني داشت، مخاطب داخلي هم داشت. از يك طرف، صلابت انقلاب را به رخ كشيد، از طرفي ظرفيت‌هاي وحدت را نشان داد و كل جهان را متوجه حضرت امام(ره) كرد. يعني با توجه به تمام تبليغات مسمومي كه بر عليه انقلاب ايران به عنوان يك انقلاب صرفا شيعي شده بود، اين پيام كه در رابطه با (ص) بود، امام(ره) را به چهره شماره يك جهان اسلام تبديل كرد و هم مجموعه نيروهاي جهان اسلام را تقويت كرد و هم شيعه را به عنوان خط مقدم دفاع از رسول الله(ص) تقويت كرد. از طرف ديگر وقتي اين فتوا در كنار پيام گورباچف قرار مي‌گرفت، نشان از آن داشت كه امام(ره) و نظام اسلامي از طرفي با رأس الحاد و كفر يعني شوروي حاضر به گفت و گو است و از طرفي در مقابل شيطنت‌هايي مثل غائله سلمان رشدي محكم مي‌ايستد و اهل انفعال نيست! ✅ در همين ايام، امام(ره) يك ديدار مهم با رهبران دارند. عده‌اي فلسطيني به همراه ايرانيان در سال 66 در به شهادت رسيدند و در تشييع جنازه اين شهدا، اولين جرقه‌هاي انتفاضه شعله ور شد. حضرت امام(ره) در اين ديدار خط سازش و را به شدت محكوم مي‌كند و با مردم بودن و ادامه مبارزه و كوتاه نيامدن در برابر را به آنها گوشزد مي‌كند و بار ديگر نقش كليدي انقلاب اسلامي در جهان اسلام را نشان مي‌دهد. 👈 ادامه دارد 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی (از گفتگوی روزنامه با پیرامون پذیرش ، تابستان 1387) 🔹 ادامه بخش سوم - تبیین گفتمانی انقلاب اسلامی در یکسال پایانی عمر امام (ره) ✅ بحث ديگر مباحث اقتصادي است.در پیام بازسازی و بعضی دیگر پیام ها، تأكيد شديد بر خودكفايي و ، تأكيد جدي بر روي مقدس كردن تلاش اقتصادي براي اباداني جامعه اسلامي و آن را يك جهاد تلقي كردن، تأكيد جدي بر اولويت داشتن محرومان و پابرهنگان، تأكيد بر خودكفايي كشاورزي و مبارزه با فرهنگ مصرفي، شكستن انحصار و توسعه حضور توده‌هاي مردم در اقتصاد، صنعت، تجارت و كشاورزي و… كه تمام اين‌ها سرفصل‌هايي است كه جمهوري اسلامي و جامعه برآمده از انقلاب اسلامي، براي ورود به دوران جديد احتياج دارد. ✅ حضرت امام(ره) سرفصل اساسي ديگري هم در سياست داخلي دارند که اگر نگوييم بي‌سابقه، در دوران رهبري امام(ره) كم‌سابقه است. به نظر مي‌رسد وقتي كه امام(ره) قطع‌نامه را پذيرفتند، نگاه دقيق‌تري نسبت به پشت جبهه پيدا كرده بودند و آن نگاه به دولت و مجموعه نهادهاي نظام است. گويي حضرت امام(ره) تصميم گرفته‌اند كه تعارف را با خيلي‌ها كنار بگذارند. مهندس که به تعبيري سوگلي امام(ره) محسوب مي‌شود و مورد حمايت ويژه امام(ره) بوده است استعفا مي‌دهد. پاسخ امام به اين استعفا خيلي خواندني است. نامه‌‌اي كه حضرت امام(ره) به ميرحسين در شهريور 67 مي‌نويسند كاملا نشان دهنده يك رويكرد جديدي نسبت به مسئولين است. و ديگر دوران حمايت‌هاي ويژه امام(ره) از مسؤولين پايان مي‌گيرد. شايد بتوان گفت كه 10 سال زمان براي تجربه اندوزي مديران كافي است و از حالا بايد مسئولان حكومتي هزينه اشتباهات شان را بپردازند. حضرت امام(ره) مي‌گويد كه شما و امثال شما چه كسي هستيد كه بخواهيد در برابر ملت و اراده آن، از اين نازها بكنيد و اگر شماها هم نباشيد، هيچ اتفاقي نمي‌افتد. ✅ مهم تر از اين قضيه در رابطه با وجود دارد كه امام(ره) در موارد متعدد، انتقادات جدي به و رئيس قوه قضائيه مي‌كند و شخصا در جزئيات ورود مي‌كند. مثلا در نامه 11 دي 67 يا نامه 23 دي 67 كه بسيار انتقادي و كوبنده است، مقامات قضايي را محكوم مي‌كنند كه كم گذاشته‌اند و مواردي ديگر از اين دست كه متأسفانه اصلا به آنها پرداخته نمي‌شود! در رابطه با نيروهاي فعال سياسي هم حضرت امام(ره) در «منشور برادري» باز حجت را تمام مي‌كند. با اين مضامين كه اگر اختلاف نظري داريد كه خوب است و مايه پيشرفت هم هست و مكانيسم‌هاي آن هم روشن است. اما امام(ره) اشاره مي‌كند كه بسياري از تفرقه‌ها و اختلافات از هواي نفس نشأت مي‌گيرد و اين ادعاي اختلافات نظري، يك بازي است. ✅ امام(ره) اين مسأله را جاي ديگر هم اشاره مي‌كند و آن پيام به مناسبت شهادت ، رهبر شيعيان است و از آن جهت كه با مباحث روشنفكري بعد از جنگ امثال نظرات ، پيوند مي‌خورد، مهم است. مثلا امام(ره) قرائت‌هاي مختلف را همان جا رد كرده و وجود دو ديدگاه متضاد در يك مكتب را نفي مي‌كنند. يك مورد جدي‌تر هم عزل آقاي است كه حضرت امام(ره)، مصالح نظام را بر همه چيز ترجيح داده است و نشان مي‌دهد كه عقد اخوت با هيچ كسي نبسته است و حتي شخصيتي در حد آقاي منتظري، كه قائم مقام رهبري است را به راحتي و با الفاظي بسيار تند، كه در نامه 6 فروردين 68 آمده است، كنار مي‌گذارند. ✅ يك سر فصل جدي ديگري كه حضرت امام(ره) مطرح ميكند كه متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت، مسأله و بازخواني جريان تاريخي است كه امام(ره)، هم روي محتوا وهم روش تاريخ نگاري انقلاب حرف دارند و مي‌فرمايند كه نبايد صرفا باشد، بلكه بايد مبتني بر خاطرات و توده باشد. توصیه ای كه برخلاف آن عمل شد. ✅ جمع بندي اين كه، حضرت امام(ره) قطع‌نامه را با برنامه پذيرفتند و براي دوره بعد به عنوان يك نقطه شروع طراحي داشتند و تمام اقداماتي كه در يك سال آخر عمر مباركشان سازمان دادند ذيل گفتمان «اسلام ناب» و «اسلام آمريكايي» و"جنگ فقر وغنا قابل طرح است و تقريبا هيچ حوزه ای نبود كه امام(ره) تشخيص داده باشد كه حوزه مهمي براي شكل دهي فضاي جديد است و به آن نپرداخته باشد و هيچ نيروي جديدي نبود كه امام(ره) بتواند از آن استفاده كند و او را فراخوان نكرده باشد. 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
🎯 واکنش طراحان گرافیک به طرح تخریب گلستان شهدای اصفهان 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
وحید_جلیلی_آسیب‌شناسی_جریان_اصولگرا.pdf
863.4K
✅ رویش در صف؛ ریزش در ستاد 🔹 متن کامل سخنان پیرامون آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی 👈 نسخه مطالعه 🔹 رمضان 96، مشهد 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ تابستان تاریخی 👈 سخنان در مرحله دوم طرح «قهرمانان مسجد ما» - مشهد مقدس ✅ ، در سال ۶۷ طی نامه‌ای از فعالان فرهنگی خواستند که خاطرات انقلاب را از مردمی‌ که در خط مقدم انقلاب هستند استخراج و ثبت کنند تا برای نسل‌های بعد باقی بماند. دغدغۀ امام این بود که نکند خاطرات فقط از نگاه برخی شخصیت‌های سیاسی و بلندپایه ثبت شود، دغدغه‌ای که متأسفانه امروز می‌بینیم که به آن توجهی نمی‌شود. ✅ مساجد می‌توانند درکنار برنامه‌های که برای تابستان بچه‌ها برگزار می‌کنند از آن‌ها بخواهند خاطرات زندگی انقلابی مردم هر محله را بگیرند و ثبت کنند. همین کار باعث می‌شود ما تا انتهای ، مجموعه‌ای بسیار ارزشمند از خاطرات مردم در حوزۀ و هشت سال داشته باشیم. 🔹 با کانال وحید جلیلی، همراه باشید: 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وحید جلیلی در : 🔹فداکاری حداکثری را با و غیرانسانی از ملکوک نکنیم. 👈 به کانال #وپیوندید: 🆔 @jalili_vahid