eitaa logo
وحید جلیلی
1.2هزار دنبال‌کننده
56 عکس
34 ویدیو
15 فایل
مدیر مسئول مجله «راه» و سردبیر سابق مجله سوره (تحریریه چهارم) مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی (از گفتگوی با پیرامون پذیرش ) 🔹 بخش اول - برداشت‌های نادرست ازپیام پذیرش قطعنامه ✅ متأسفانه قطعنامه هميشه به عنوان يك نقطه پايان ديده شده است. چه موافق، چه مخالف پذيرش قطعنامه 598 را نقطه پاياني مي دانند بر يك فضاي ممتد 8 ساله كه در آن جامعه ايران با مسأله جنگ شناخته مي‌شود. ✅ برداشت اشتباه ديگري كه ازپذيرش قطع‌نامه مي‌شود، اين است كه اين پيام را منحصر به مي كنند! حال آنكه اين پيام را بايد اتفاقي در دانست نه تاریخچه جنگ. اين پيام، بيشتر از آنكه ناظر به گذشته (جنگ) باشد، ناظر به آينده است! ✅ امام(ره) نه تنها در پذيرش قطع‌نامه حيرت زده و شوكه نيست، بلكه به عكس، داراي نگاه كاملا روشني است. حتي به نظر بنده ماجراي قطع‌نامه باعث شد يك اتساع جديدي در شخصيت حضرت امام(ره) پيدا ‌شود و يك نگاه وسيع تر و عميق تري، هم به انقلاب و هم به جامعه در سال هاي بعد پيدا كند. بخشي از اين نگاه جديد، در واقع رسيدن به يك نوع آسيب‌شناسي است كه مشخصا حضرت امام(ره) در رابطه با نظام اسلامي به آن رسيده‌اند كه اگر دقيق به آن نگاه كنيم، مجموعه اين برنامه و نگاه جديد امام(ره) در يك سال پاياني عمر مبارك شان تجلي مي‌كند و شايد بشود گفت كه سال پاياني عمر حضرت امام(ره) يعني از پذيرش قطع‌نامه تا رحلت، با كل عمر حضرت امام(ره) برابري مي‌كند. يعني اگر با دقت نگريسته شود، خلاصه زندگي امام(ره) دوباره در اين كمتر از يك سال تكرار مي‌شود. ✅ در خود پيام قطع‌نامه كمتر از يك سوم پيام به موضوع قطع‌نامه اختصاص دارد و بيشتر آن راجع به مسأله و تبيين وضعيت در دوران معاصر است كه خود تبييني استراتژيك است و امام(ره) در يك سوم آخر ، به مسأله قطع‌نامه مي پردازد و آن را به عنوان بخشي از يك پازل مي‌بيند كه نشان مي دهد اين واقعه نتوانسته بر امام(ره) محيط بشود و نگاه و فلسفه امام(ره) را با بن‌بست مواجه كند! ✅ خيلي‌ها در آن مقطع خوشحال شدند كه امام(ره) به اصطلاح به بن‌بست رسيده است! در صورتي كه امام(ره) دقيقا پذيرش قطع‌نامه را يك نقطه شروع جديدي براي انقلاب اسلامي مي‌داند كه تمام شاخصه‌هايش براي امام(ره) مشخص است و بر اساس آن طراحي كرده است و تصميم‌ها و مواضع امام(ره) در اين يك سال اخر همه تفصيل اين اجمال است. 👈 ادامه دارد 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی (از گفتگوی روزنامه با پیرامون پذیرش ) 🔹 بخش دوم - انقلاب اسلامی وارد مرحله‌ای جدید می‌شود ✅ حضرت (ره) مي‌خواهد وارد مرحله جديدي بشود كه يكي از ويژگي‌هاي آن، نداشتن بخش عمده‌اي از ياران خود است؛ اگر امام(ره) در شروع حركت خود و در مسير نهضت امثال ، ، ، ، ، و و ... كه ستون‌هاي حركت انقلاب بودند را داشتند، امام(ره) ديگر آنها را در كنار خود نداشت. از طرف ديگر، يك عده داشت، عده‌اي كه ديگر آن شور و هيجان و اشتياق و اتحاد اوايل انقلاب را نداشتند و گروهي هم بعد از رسيدن به قدرت، شده بودند. ✅ از طرف ديگر در 10 سال بعد از انقلاب ، يك سري جدي در كنار آن پيدا شده بود و به خصوص از اين نظر مشابه بود و عناصر صادق را از عناصر غير صادق جدا مي‌كرد. در دوران ، فشارهاي و فشارهاي امنيتی و... بود، در دوران جنگ هم جبهه‌ها مردرا از نامرد جدا می کرد كه اينها يك خط‌كشي بود كه مي‌توانست نيروهاي مخلص را كند. حال در پايان جنگ اين فرصت ويژه و غربال ديگر تمام شده بود و اين شايد اولين بار بود كه براي امام(ره) اتفاق مي‌افتاد. ✅ حال امام(ره) چه بايد مي‌كرد؟ امام(ره) با همين آسيب شناسي و ويژگي‌هايي دوران جديد كه پيش رو داشت، شروع به كرد، كه دو بعد اصلي داشت: يكي بعد و يكي بعد . در بعد معرفتي تلاش امام(ره) معطوف به تازه بود كه تمام مسائل معرفتي جديد و واقعيت روز ايران و جهان در آن جواب داشته باشد كه تحت عنوان گفتمان ـ و در پيام قطع‌نامه به عنوان هسته اصلي كلام امام(ره) قوام يافت. اين پيام تجديد مطلع انقلاب اسلامي است. ✅ امام(ره) شروع به و تمام ويژگي‌هاي انقلاب اسلامي مي‌كند و يك دليل عمده آن هم اين است كه ديگر شرايط اجتماعي( مثل جنگ و مبارزه با شاه) ، در غربال انديشه‌ها و رفتارها به كمك نمي‌آيد و هم اكنون بايد سنگ محك‌هاي نظري دقيقتري تبيين شوند. زيرا و شهادت نيست كه خون و ايثار خيلي از را روشن كند. اينجا اتفاقا بايد روي مسائل نظري دقيق شد. دوره‌اي كه توجهيات و شبهات شروع شده و رواج داده مي‌شود. در اين مقطع است كه امام(ره) مباني خودش را خيلي صريح و نظام مند و منسجم و در پيوند با واقعيت‌هاي اجتماعي و تاريخي جامعه ايران و جهان ارائه داد. ✅ در بعد سازماني نيز امام(ره) با توجه به نيروهايي كه از دست داده و يا استحاله شده‌اند و جرياناتي كه فعلا در جمهوري اسلامي وجود دارند و همچنين رويش‌هايي كه در اين 10 سال به وقوع پيوسته، تلاش مي‌كند تا با شناسايي نيروهايي كه مي‌توان به آنها بست، با و توجيه عملياتي آن‌ها، وظايف‌شان را مشخص كند. 👈 ادامه دارد 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی (از گفتگوی روزنامه با پیرامون پذیرش ) 🔹 بخش سوم - تبیین گفتمانی انقلاب اسلامی در یکسال پایانی عمر امام (ره) ✅ امام(ره) در ، يك آسيبشناسي نسبت به خط در دانشگاه‌ها ارايه مي‌كنند. اهميت رشد علمي جوانان را گوشزد مي‌كنند و بر ايجاد زمينه‌هايي براي رويش استعدادها تاكيد مي‌كنند. در كنار اينها بحث ذوب حوزه و دانشگاه در يكديگر را مطرح مي‌كنند و در پيامي كه به مناسبت در مهر 67 مي‌دهند، نيز ملزومات را مطرح و در پيام‌هاي قطع‌نامه، بازسازي و تشكيل و... دنبال مي‌كنند. ✅ در عرصه ، به عنوان بخشي مهم از فرهنگ، پيام 31 شهريور 67 ، را صادر می‌کنند. در عرصه فرهنگ عمومي هم چه در پيام قطع‌نامه، چه در پيام به روحانيت مشهور به ، و چه در پيام بازسازي، دغدغه‌هاي خود را بيان مي‌كند، مسائلي چون مبارزه با مصرف گرايي، پيوند روحانيت و مردم و... مطرح مي‌شود. حتي وقتي امام(ره) در موافقت با احداث مي‌خواهد پيام بدهد، بر اين كه مساجد بايد فارغ از زرق و برق و مصاديق اسلام آمريكايي باشند تأكيد دارد. ✅ در مباحث ، حضرت امام(ره) با هدف گيري مشخص وارد مي‌شوند و بعضي از مرزها را مي‌شكند. 19 شهريور 67 فتواي امام(ره) راجع به و منتشر مي‌شود. كلي سر و صدا مي‌شود كه حتي يكي از شاگردان امام(ره) برنمي‌تابد و در نامه‌اي به امام(ره) مي‌گويد كه خوب نيست دامن شما به اين مسائل آلوده شودو..... . امام(ره) هم در جوابي كه مي‌دهند، شديدا از مواضع خود دفاع مي‌كنند و جبهه جديدي را باز مي‌كنند. ✅ در نيز يك بحث جدي راجع به مي‌كنند و در پيام به روحانيت هم كه به طور مشخص و مفصل راجع مسائل فقهي صحبت مي‌كنند. در نامه‌اي كه به در مورد كفايت اجتهاد براي رهبري مي‌دهند نيز يك نكته جدي در ديدگاه فقهي حضرت امام(ره) است. ديدگاههاي حكومتي مطرح شده در پيام به هم نمونه ديگري است. ✅ در حوزه سياست خارجي، دو اتفاق مهم در آن سال پاياني اتفاق مي‌افتد. يكي پيام به . پيام امام(ره) به گورباچف صرفا پيامي به خود او يا فقط براي نبود. امام(ره) مي‌بيند كه كه به اصطلاح يكي از داعيه‌داران و علمداران عدالتخواهي است، در حال نابودي و حذف است. پيام امام(ره) به گورباچف در حقيقت، پيامي براي رقيب او و است كه فكر نكنيد اگر پرچم ـ خالي از و ـ از دست اين حضرات افتاد، از جايي ديگر بلند نخواهد شد! امام(ره) در اينجا دوباره حضور انقلاب اسلامي را كه عدالتي همراه با معنويت است، اعلام مي‌كند و اين بار بر پايي اين علم را به دست موحدين مژده مي‌دهد و خلاصه اينكه پيام به گورباچف است براي مجدد از كل جامعه جهاني. اتفاقي كه يكبار ديگر هم با وقوع انقلاب اسلامي افتاده بود و چشم آزادي خواهان و محرومان و مبارزان جهان را روشن كرده بود. ✅ بعد از آن، فتواي قتل مرتد را صادر مي كند. اين حكم به همان اندازه كه مخاطب جهاني داشت، مخاطب داخلي هم داشت. از يك طرف، صلابت انقلاب را به رخ كشيد، از طرفي ظرفيت‌هاي وحدت را نشان داد و كل جهان را متوجه حضرت امام(ره) كرد. يعني با توجه به تمام تبليغات مسمومي كه بر عليه انقلاب ايران به عنوان يك انقلاب صرفا شيعي شده بود، اين پيام كه در رابطه با (ص) بود، امام(ره) را به چهره شماره يك جهان اسلام تبديل كرد و هم مجموعه نيروهاي جهان اسلام را تقويت كرد و هم شيعه را به عنوان خط مقدم دفاع از رسول الله(ص) تقويت كرد. از طرف ديگر وقتي اين فتوا در كنار پيام گورباچف قرار مي‌گرفت، نشان از آن داشت كه امام(ره) و نظام اسلامي از طرفي با رأس الحاد و كفر يعني شوروي حاضر به گفت و گو است و از طرفي در مقابل شيطنت‌هايي مثل غائله سلمان رشدي محكم مي‌ايستد و اهل انفعال نيست! ✅ در همين ايام، امام(ره) يك ديدار مهم با رهبران دارند. عده‌اي فلسطيني به همراه ايرانيان در سال 66 در به شهادت رسيدند و در تشييع جنازه اين شهدا، اولين جرقه‌هاي انتفاضه شعله ور شد. حضرت امام(ره) در اين ديدار خط سازش و را به شدت محكوم مي‌كند و با مردم بودن و ادامه مبارزه و كوتاه نيامدن در برابر را به آنها گوشزد مي‌كند و بار ديگر نقش كليدي انقلاب اسلامي در جهان اسلام را نشان مي‌دهد. 👈 ادامه دارد 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ پیام پذیرش قطعنامه، تجدید مطلع انقلاب اسلامی (از گفتگوی روزنامه با پیرامون پذیرش ، تابستان 1387) 🔹 ادامه بخش سوم - تبیین گفتمانی انقلاب اسلامی در یکسال پایانی عمر امام (ره) ✅ بحث ديگر مباحث اقتصادي است.در پیام بازسازی و بعضی دیگر پیام ها، تأكيد شديد بر خودكفايي و ، تأكيد جدي بر روي مقدس كردن تلاش اقتصادي براي اباداني جامعه اسلامي و آن را يك جهاد تلقي كردن، تأكيد جدي بر اولويت داشتن محرومان و پابرهنگان، تأكيد بر خودكفايي كشاورزي و مبارزه با فرهنگ مصرفي، شكستن انحصار و توسعه حضور توده‌هاي مردم در اقتصاد، صنعت، تجارت و كشاورزي و… كه تمام اين‌ها سرفصل‌هايي است كه جمهوري اسلامي و جامعه برآمده از انقلاب اسلامي، براي ورود به دوران جديد احتياج دارد. ✅ حضرت امام(ره) سرفصل اساسي ديگري هم در سياست داخلي دارند که اگر نگوييم بي‌سابقه، در دوران رهبري امام(ره) كم‌سابقه است. به نظر مي‌رسد وقتي كه امام(ره) قطع‌نامه را پذيرفتند، نگاه دقيق‌تري نسبت به پشت جبهه پيدا كرده بودند و آن نگاه به دولت و مجموعه نهادهاي نظام است. گويي حضرت امام(ره) تصميم گرفته‌اند كه تعارف را با خيلي‌ها كنار بگذارند. مهندس که به تعبيري سوگلي امام(ره) محسوب مي‌شود و مورد حمايت ويژه امام(ره) بوده است استعفا مي‌دهد. پاسخ امام به اين استعفا خيلي خواندني است. نامه‌‌اي كه حضرت امام(ره) به ميرحسين در شهريور 67 مي‌نويسند كاملا نشان دهنده يك رويكرد جديدي نسبت به مسئولين است. و ديگر دوران حمايت‌هاي ويژه امام(ره) از مسؤولين پايان مي‌گيرد. شايد بتوان گفت كه 10 سال زمان براي تجربه اندوزي مديران كافي است و از حالا بايد مسئولان حكومتي هزينه اشتباهات شان را بپردازند. حضرت امام(ره) مي‌گويد كه شما و امثال شما چه كسي هستيد كه بخواهيد در برابر ملت و اراده آن، از اين نازها بكنيد و اگر شماها هم نباشيد، هيچ اتفاقي نمي‌افتد. ✅ مهم تر از اين قضيه در رابطه با وجود دارد كه امام(ره) در موارد متعدد، انتقادات جدي به و رئيس قوه قضائيه مي‌كند و شخصا در جزئيات ورود مي‌كند. مثلا در نامه 11 دي 67 يا نامه 23 دي 67 كه بسيار انتقادي و كوبنده است، مقامات قضايي را محكوم مي‌كنند كه كم گذاشته‌اند و مواردي ديگر از اين دست كه متأسفانه اصلا به آنها پرداخته نمي‌شود! در رابطه با نيروهاي فعال سياسي هم حضرت امام(ره) در «منشور برادري» باز حجت را تمام مي‌كند. با اين مضامين كه اگر اختلاف نظري داريد كه خوب است و مايه پيشرفت هم هست و مكانيسم‌هاي آن هم روشن است. اما امام(ره) اشاره مي‌كند كه بسياري از تفرقه‌ها و اختلافات از هواي نفس نشأت مي‌گيرد و اين ادعاي اختلافات نظري، يك بازي است. ✅ امام(ره) اين مسأله را جاي ديگر هم اشاره مي‌كند و آن پيام به مناسبت شهادت ، رهبر شيعيان است و از آن جهت كه با مباحث روشنفكري بعد از جنگ امثال نظرات ، پيوند مي‌خورد، مهم است. مثلا امام(ره) قرائت‌هاي مختلف را همان جا رد كرده و وجود دو ديدگاه متضاد در يك مكتب را نفي مي‌كنند. يك مورد جدي‌تر هم عزل آقاي است كه حضرت امام(ره)، مصالح نظام را بر همه چيز ترجيح داده است و نشان مي‌دهد كه عقد اخوت با هيچ كسي نبسته است و حتي شخصيتي در حد آقاي منتظري، كه قائم مقام رهبري است را به راحتي و با الفاظي بسيار تند، كه در نامه 6 فروردين 68 آمده است، كنار مي‌گذارند. ✅ يك سر فصل جدي ديگري كه حضرت امام(ره) مطرح ميكند كه متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت، مسأله و بازخواني جريان تاريخي است كه امام(ره)، هم روي محتوا وهم روش تاريخ نگاري انقلاب حرف دارند و مي‌فرمايند كه نبايد صرفا باشد، بلكه بايد مبتني بر خاطرات و توده باشد. توصیه ای كه برخلاف آن عمل شد. ✅ جمع بندي اين كه، حضرت امام(ره) قطع‌نامه را با برنامه پذيرفتند و براي دوره بعد به عنوان يك نقطه شروع طراحي داشتند و تمام اقداماتي كه در يك سال آخر عمر مباركشان سازمان دادند ذيل گفتمان «اسلام ناب» و «اسلام آمريكايي» و"جنگ فقر وغنا قابل طرح است و تقريبا هيچ حوزه ای نبود كه امام(ره) تشخيص داده باشد كه حوزه مهمي براي شكل دهي فضاي جديد است و به آن نپرداخته باشد و هيچ نيروي جديدي نبود كه امام(ره) بتواند از آن استفاده كند و او را فراخوان نكرده باشد. 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
🎯 واکنش طراحان گرافیک به طرح تخریب گلستان شهدای اصفهان 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
وحید_جلیلی_آسیب‌شناسی_جریان_اصولگرا.pdf
863.4K
✅ رویش در صف؛ ریزش در ستاد 🔹 متن کامل سخنان پیرامون آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی 👈 نسخه مطالعه 🔹 رمضان 96، مشهد 🔹 به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ تابستان تاریخی 👈 سخنان در مرحله دوم طرح «قهرمانان مسجد ما» - مشهد مقدس ✅ ، در سال ۶۷ طی نامه‌ای از فعالان فرهنگی خواستند که خاطرات انقلاب را از مردمی‌ که در خط مقدم انقلاب هستند استخراج و ثبت کنند تا برای نسل‌های بعد باقی بماند. دغدغۀ امام این بود که نکند خاطرات فقط از نگاه برخی شخصیت‌های سیاسی و بلندپایه ثبت شود، دغدغه‌ای که متأسفانه امروز می‌بینیم که به آن توجهی نمی‌شود. ✅ مساجد می‌توانند درکنار برنامه‌های که برای تابستان بچه‌ها برگزار می‌کنند از آن‌ها بخواهند خاطرات زندگی انقلابی مردم هر محله را بگیرند و ثبت کنند. همین کار باعث می‌شود ما تا انتهای ، مجموعه‌ای بسیار ارزشمند از خاطرات مردم در حوزۀ و هشت سال داشته باشیم. 🔹 با کانال وحید جلیلی، همراه باشید: 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وحید جلیلی در : 🔹فداکاری حداکثری را با و غیرانسانی از ملکوک نکنیم. 👈 به کانال #وپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⛔️ هشدار : اگر این استراتژی تغییر نکند هیچ اتفاق تازه ای در نمی افتد. ✅به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وحید جلیلی: از باید به مثابه یک اثر ملی حمایت کنیم. امروز با جریان مواجهیم که واقعیات و زیبایی ها را بایکوت می کند. 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مقابله با حاشیه امنِ مفسدان ظاهرالصلاح؛ مأموریت بخش در سخنان درباره مستند در برنامه ▫️ به کانال وحید جلیلی بپیوندید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است... 👈 حاشیه ای بر ✅ لاتاری؛ هست و نیست و همین است که اذیتشان می‌کند. این برفوش‌ها بساط آن حراجی‌ها را – که به‌فروش گذاشته‌اند همه چیز را در پیاده‌روهای و و و - به‌هم می‌زند‌. * "در کوی ما؛ شکسته دلی می‌خرند و بس! بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است". آن سوی دیگرِ ، کارگردان‌های فیلمفِرَنس، می‌گردند دنبال "شیخه‌ای" که اسپانسر خودفروشنده‌ای باشد، خواهر امیری که به اسیری گرفته باشد خواهرانی را در گریز از بازار خودفروشان. ✅ لاتاری؛ فیلم فارسی هست و فیلم فِرَنس نیست. یادآور داش‌آکُل است و و و صد البته بالاتر از آن‌ها؛ که نه از گزمه محل که حالا از ژاندارم کدخدا عبورکرده. و آن گزمه را هم سر غیرت آورده. بنشینند سر جایشان! که از و اسمش را دارند فقط . و کارشان کشتن داش آکل‌ها و قیصرها و شیرممّدها و . موسی داش‌آکُل نیست که بزنیدش ناغافل. از می‌آید و نه . تلو تلو نمی‌خورد. و همین است که اذیتتان می‌کند. آواز مستانه‌اش؛ اولین دیالوگش؛ مرگ بر آمریکاست. و می‌ترسند از او توله‌های سگ زرد؛ که حالیشان می‌کند: ✅ "دوران بزن و در رو گذشته است" ، و کفایت نمی‌کند صدمیلیارد دلار اسلحه هم برای امنیت کاباره‌ها و روسپی‌خانه‌هایشان . اگر چه پارس کند اربابشان: Arabian Gulf آری، لات است لاتاری؛ و چه خوب؛ در این اوضاع اِوا خواهری! که صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم صدا نازک می‌کند به محکومیت در دهه فجر! و به هفت آب شسته نخواهد شد بی‌آبرویی رسانه ملی با رقص عربی چندش‌آورش برای دلبری از روشنفکریِ چرک. کاش بفهمند که راضی نمی‌شود روشنفکری به مدلینگ. و دست نمی‌کشد تا ... . که نمی‌فهمند. ▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ آرش و یابوهای تروا 👈 حاشیه ای بر ✅ حماسه‌ای است ؛ که ایرانیان با آرش‌اش باز می‌شناسند. جان بر سر حماسه گذاشت ؛ که فراتر است از آنچه دشمنان خواهند. حالا ، کمان بر گرفته به بازنمایی مرز ایران. * ✅ تورانیان، را هم شهری از می‌خواهند. شغادها سال‌هاست راه باز می‌کنند برای یابوهای تروا. که باز کنند دروازه‌های وطن را به روی لشگر باختر. و بیفشُرَند ایران بزرگ را در پنجه کدخدا. پرچمشان "نه غزه نه لبنان" است، آرش‌ستیزان. و دشمن هر کس‌اند که بگوید: "تو کز محنت دیگران بی‌غمی..." و بگوید: "بنی‌آدم اعضای یکدیگرند..." *** ✅ "به‌وقت شام" یادمان می‌آورد دوباره که مرزهایمان کجاست. آرش‌ها نباشند اگر، داعش‌ها و یانکی‌ها مرزگستری می‌کنند و کشورگشایی. و ایران اگر بزرگ نمانَد، کوچک خواهد شد، و ایرانی اگر بزرگوار نباشد، حقیر. " به وقت شام"؛ آن کمانِ کشیده است و پرچم برافراشته به سرافرازی؛ که ما در بودیم. و هستیم و خواهیم بود و هر کجای دیگر که مرزمان باشد. ▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید: 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت چند سال پیش از برنامه سینمایی «نفت» مشهور به ! 🔸عضویت در کانال وحید جلیلی 👇 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ وحید جلیلی: آقای ! این یک خطای موردی نیست بلکه رویه است... 🔺روایت (۹) 🔸همراه ما باشید: 🆔 @jalili_vahid
⭕️ استفاده‌ی بد از یگانه ابزار ناقص نظام 📌 بیانات در دیدار مدیران شبکه‌ی دوم سیما 🔰 بی‌شک در درون کشور ما کسانی هستند که همان انگیزه‌های ضدیت با این گرایشِ به اصطلاح را دارند؛ شما از آن‌ها اصلاً نکنید. در تنظیم برنامه‌ی ادب و هنر، یا تنظیم برنامه‌ی کودکان، یا فیلم و سریال، هیچ‌وقت این فکر را نکنید که اگر ما این گرایش را نشان دادیم، ممکن است یک تیپ که مثلاً خوانندگان فلان مجله‌ی هفتگی هستند، خوششان نیاید؛ به‌دَرَک، خوششان نیاید! شما اصلاً کاری را بکنید که آنها خوششان نمی‌آید؛ هیچ ملاحظه‌ی این چیزها را نکنید. 🔰 نگویید ما این شخصیت را باید تجلیل کنیم، شاید آن‌ها جذب بشوند؛ نه، شما ببینید آیا در تجلیل این شخصیت، نقطه‌ی منفی‌ای وجود ندارد؟ نگویید ما باید با این آقا مصاحبه کنیم، یا سخنرانی این آقا را در فلان سمینار یا در فلان مجموعه پخش کنیم، برای این‌که آن جناح هم به این کانال علاقه‌مند بشوند؛ نه، شما نگاه کنید ببینید آیا این حرکت شما برای آن هدفگیری اصلی ضرری دارد یا ندارد؛ اگر ضرر دارد، اصلاً ملاحظه نکنید که فلان کسان ممکن است با این کار جذب بشوند؛ نه، بگذارید جذب نشوند؛ کاملاً عمل کنید. 🔰 من یک آدم بسته‌ی بی‌اعتنای به خواسته‌ها و هدف‌های - به اصطلاح امروز - دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم؛ نه، این مقدار دارد که همه‌ی حرفها را گوش کند؛ لیکن این‌جا اصلاً مسأله‌ی این نیست؛ در این‌جا مسأله، مسأله‌ی یک شخص در مقابل یک شخص نیست؛ این‌جا مسأله‌ی یگانه ابزار ناقص یک نظام در مقابل مجموعه‌ی توطئه‌هایی است که دارد انجام می‌گیرد. بنده بیایم از همین یک ریالی که دارم، در مقابل میلیون‌ها تومانی که دیگران دارند، بد استفاده کنم؛ برای این‌که مبادا آن دیگران بدشان بیاید، یا خوششان نیاید؟! این به‌هیچ‌وجه نیست. 📌 ۱۳۷۰/۱۱/۰۷ ▫️ عضویت در کانال وحید جلیلی 👇 🆔 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها 🔹 سخنان در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی ✅ در فیلم کاراکتری هست به نام Dimentor که در فارسی دیوانه‌ساز یا افسرده‌ساز ترجمه‌اش کرده‌اند. دیمنتورها موجوداتی هستند که وارد محیط می‌شوند و نشاط آن را از بین می‌برند و مردم را تبدیل به آدم‌های می‌کنند. ✅ ایرانِ امروز تحت هجوم دیمنتور‌ها است. یعنی از فلان گروه تلگرامی خانوادگی بگیر تا سینما و روزنامه‌ها و رسانه ملی و... پر است از دیمنتورهایی که دست‌اندرکار یأس، ناامیدی و بدبینی در جامعه هستند. سلطه دیمنتور‌ها به قدری سنگین شده است که حتی دربعضی مجامع هم آدم جرأت ندارد بگوید اوضاع خیلی هم بد نیست؛ سریع واکنش نشان می‌دهند! :"محافظه‌کار شدی؟! سرسپرده رژیم شدی؟!" ✅ تبیین درست وضعیت ایران 1396، نه با تحلیل سیاسی به دست می‌آید نه تاریخی، نه جامعه‌شناختی.... . بهترین روش؛ است که می‌تواند شرایط را تبیین کند. ما در ایران 96 دچار یک وضعیت روانشناختی عجیب و غریب هستیم. ایرانی که در آستانه یک جهش بزرگ هست را چنان تیره نشان می‌دهیم که همه اراده‌ها ناامید شوند! ✅ ایران امروز جامعه‌ای با 80 میلیون جمعیت، 4 میلیون ، میلیون‌ها فارغ‌التحصیل، صدهاهزار (تعداد مهندس‌های ایران با جامعه 300 میلیونی برابر است!)، گسترش زیرساخت‌های انرژی و حمل و نقل در تمام کشور؛ جاده‌های سیستان بلوچستان مرتب‌تر از بسیاری از جاده‌های اروپا، از لحاظ دفاعی و نظامی قدرت پیروز در ، ، و با قدرت بازدارندگی کم نظیر و امنیت منحصربه‌فرد و... با پیشرفت‌های مثال زدنی و غبطه‌برانگیز برای اکثر کشورهای جهان در حوزه و پرتاب ، انرژی ، ، و و ... . ✅ حالا که در عرصه عینی و میدانی نمی‌شود ایران را شکست داد باید کاری کنیم خودشان، خودشان را شکست بدهند! تنها کشوری که قدرت شکست ایران را دارد خودش است! چون تجربه اثبات کرده است ایرانی‌ها هر کاری را اراده‌ کردند توانستند انجام بدهند و هر کاری که غرب کرده است که جلوی"تحقق" اراده ایرانی‌ها را بگیرد نتوانسته و در نهایت ایران موفق شده است. پس باید کاری کرد که اراده ما را بگیرند. باید دی‌منتورها را فعال کنند! الان و ایران پر است از این دی‌منتور‌ها؛ به هم که به شکل بسیار گسترده هجوم کرده اند. در همین موضوع برداشته شدن در تبریز یک عده‌ای می‌گویند: «این ذوق زدن دارد؟ این کف خواسته‌های ما هم نیست! اگر فردا روز، همین آدم کار بدی کرد چطور می‌خواهیم نقدش کنیم؟» خیلی جالب است! از این به بعد باید در هر فرصتی یک تهدید ببینیم! ✅ (ع) می‌فرمایند ما من بلیه الّا و للّه فیها نعمه تحیط بها : «هیچ تهدیدی نیست مگر اینکه فرصتی بزرگتر در آن است». بعضی بچه حزب‌اللهی‌ها برعکس شده‌اند! اعتقاد دارند که «هیچ چیز خوبی وجود ندارد. حتی اگر اتفاق خوبی می‌افتد، منتظر باشیم پس از آن خبر بد بزرگتری برسد!» 👈 ادامه دارد... ▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇 📌 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها؛ خطر تبدیل بهترین شرایط به بدترین! 🔹 سخنان در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی ✅ متأسفانه ما در اسلام و تشیع، سابقه تبدیل بهترین شرایط به بدترین را داریم. شما فکر کنید اگر ، شمشیر آخر را زده بود، چه می‌شد؟ تصورش هم انسان را به شوق و هیجان می آورد. اما چه شد؟ را باختیم. جنگ نرم را باختیم. چرا؟ به خاطر همین بچه سوسول‌های حزب‌اللهی. یا در خود ماجرای . که بعد از واقعه کربلا چند هزار نفر را برای خونخواهی بسیج کرد ولی در کربلا ، امام معصوم با هفتاد و دو نفر ماند در حالی که پتانسیل شیعه صدها برابر آن بود! کسانی که دغدغه‌مند بودند و آرمان هم داشتند اما بصیرت نداشتند. ✅ تازگیها که و واژه هایی از این دست را هم؛ خودی‌ها، می‌کنند! چون فلان سردار یا حجه‌الاسلام یا مسئول؛ این واژه را بی‌جا و شعاری استفاده کرده، ما هم این مفهوم عمیق معارفی خودمان را به بازی بگیریم؟ اگر معرفت و علم در برابر جهل است، بصیرت در برابر است. بصیرت یعنی مدیریت توجه. کار متفکران؛ تولید معرفت و رفع جهل است ولی زحماتشان در صورتی به ثمر می‌رسد که محتوای معرفتی به دست آمده پامال غفلت نشود. کسانی باید باشند که محتوا را، معرفت را، آگاهی را درست یعنی و مؤثر؛ به کسانی که لازم است برسانند. مگر ما خواهان محرومیت‌زدایی نیستیم؟ مگر از محرومیت‌ها به خشم نمی‌آییم؟ بزرگترین محرومیت‌ها، غفلت از داشته‌ها و فرصت‌ها و ظرفیت‌هاست. یعنی داشته باشی و نداشته باشی! ✅ امروز در با چنین عظیمی مواجهیم. اگر مردم از اصل داشته‌هایشان یا اهمیت و قیمت داشته‌هایشان غافل شدند به راحتی می‌شود آن داشته‌ها را کرد به شکلی که اگر روزی بیدار شدند هم دیگر فایده نداشته باشد. ممکن است این داشته باشد یا ارزشهای خانوادگی باشد یا مردمی بودن کارگزاران باشد یا عزت و استقلال باشد یا اصل نظام باشد. رسانه از مهم ترین ابزارهای هدایت توجه مردم است. اگر رسانه درست عمل نکند ممکن است به محرومیت از داشته‌ها دچار بشویم که شده‌ایم. خودمان خودمان را تحریم می‌کنیم. خودمان کشور را از ظرفیتها و فرصت‌های بالفعلش محروم می‌کنیم. ✅ کشور، امروز در هجوم دیمنتور‌هاست. روان‌شناس‌ها به جان فرد و خانواده افتاده‌اند و دائم به دنبال زیاد کردن مشتریان خودشان هستند. جامعه‌شناس‌ها جامعه را سیاه نشان می‌دهند. سیاستمدارها حکومت را فاسد نشان می‌دهند، رسانه‌ها سیاه‌نمایی را بازتولید می‌کنند. نتیجه چه می‌شود؟ این که ما از خودمان چیزی نداریم و باید تسلیم غرب باشیم! 👈 ادامه دارد... ▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇 📌 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها؛ رقابت حزب‌اللهی‌ها و سلطنت‌طلب‌ها در تزریق ناامیدی 🔹 سخنان در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی ✅ دشمن از نرم‌افزار ما می‌ترسد؛ از ما می‌ترسد. از ما می ترسد. ما معمولاً این آیه را در مجالس عزا می‌شنویم: 📍 «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ». در این آیه خداوند نهی می‌کند که مبادا کوچکترین تردیدی در زنده بودن شهدا کنید! آیه بعدی چیست؟ می‌فرماید: 📍«فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ». شهدا که زنده هم هستند، شادند! یعنی اولین نعمت و رزقی که شهدا از آن برخوردارند شادی است. در ادامه می‌فرماید: 📍 «وَيَسْتَبْشِرُونَ ...» یعنی دعوت می‌کنند به . چه کسانی را؟ کسانی که در خط آنها هستند. در این آیه از دو چیز نهی شده است: 📍 ألَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ و . خط شهادت یعنی همین! حذف خوف و حزن! خط نشاط. خط مقابله با ناامیدکننده‌ها و افسرده‌ساز‌ها و و اکنون ما در چنین جنگی هستیم. ✅ پیام بشارت شهدا این خبرهای خوبی است که به برکت فداکاری شهدا در جامعه وجود دارد. در ؛ در هسته‌ای و فضایی و نانو و سلول‌های بنیادی. در خواباندن مچ آمریکا در عراق و سوریه و لبنان و یمن، در که تاکنون حدود40 انتخابات با مشارکت بسیار بالاتر از اکثر کشورهای غربی در کشور برگزار شده است. در سیل کمک‌های مردمی از سوی اقشار گوناگون به سمت مناطق زلزله‌زده. در حوزه‌های گوناگون سیاسی، علمی، اجتماعی، هنری، فرهنگی و... رویش‌های شوق‌انگیز داریم. ✅ چه کار باید کرد؟ قرآن می‌فرماید 📍 «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ». کافی است نعمت‌های خداوند را بازگو کنیم. در حالی که ما دقیقاً برعکس عمل می‌کنیم. از صبح تا شب در تلگرام فوروارد می‌کنیم! خداوند در قرآن می‌فرماید« وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا». یعنی اگر حرف لغو زده شد، از آن بگذر. ما حرف‌های خوب را سانسور می‌کنیم و خبرهای بد را به اشتراک می‌گذاریم. برگردیم به ادبیات دینی و قرآنی! امیرالمومنین علی (ع) در در توصیف اوصاف می‌فرمایند: «وقَفوا أسماعهم علي العلم النافع لهم» یعنی گوش به زنگ حرف تازه و مفید هستند. این ویژگی انسان متقی است. یا در جای دیگری می‌فرمایند: « يُمْسِي وَ هَمُّهُ الشُّكْرُ». یعنی روز را شب می‌کند در حالی که نگرانی‌اش است که آیا به اندازه کافی شکر می‌کنم یا خیر؟ ما مشکلمان این است که و با هم گذاشته‌اند که چه کسی می‌تواند بیشتر مردم را ناامیدکند؟ 👈 ادامه دارد... ▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇 📌 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها؛ قهرمانان سانسور شده؛ چالش امروز رسانه ایران 🔹 سخنان در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی ✅ چه باید کرد؟ در خاطرم هست در یک شهر دورافتاده، دو گروه با هم به مشکل خورده و درگیر شده بودند. این مسئله را پوشش می‌داد. چطور آن‌ها می‌گردند یک زخمی را پیدا کنند و سریع آن را برجسته کنند. ماهم برعکسشان عمل کنیم. اتفاقات خوبی که رخ می‌دهد را پوشش بدهیم. ✅ من مدتی هست مثال این آقای را می‌زنم. عبادی کیست؟ هیچکدام از شما اسمش را هم نشنیده‌اید و هیچ از او نمی‌دانید. ایشان و نماینده ولی فقیه در استان است. سال 80 از رئیس اداری پرسیدم در مجلس کدام نمایندگان ساده‌زیست هستند؟ چند نفر را اسم برد گفت آقای خیلی خوبه. فکر کنم آقای را هم نام برد بعد گفت یک نفر هم در مجلس داریم که خیلی افراطی است چایی مجلس را هم نمیخورد." ✅ این بنده خدا از این افرادی است که باید برایش وصف های تذکره‌الاولیایی نوشت. چنین زهدی دارد. یک نفرهم اسمش را هم نشنیده است! صدها خاطره در موردش وجود دارد. لااقل سی‌سال در نظام مسئولیت داشته است از مجلس گرفته تا . در همین که ما دغدغه داریم "من باب نهی از منکر باید حضور داشت"! روزانه صدها و سالانه ده‌هاهزار را خود ما مخابره می‌کنیم؛ پست راجع به ایشان وجود ندارد! مشکل چیست؟ ابزارش را نداریم؟ محتوا را نداریم؟ آدمش را نداریم؟ تکنیک را بلد نیستیم؟ همه را داریم ولی مشکل این است که ما را از کار انداخته‌اند، مبادا به یک مسئله خوب فکرکنیم! مبادا یک اتفاق خوب را به اشتراک بگذاریم! ✅ اخیرا در یک پژوهشی در مجموعه خود ما عده‌ای از بچه ‌ها با حدود چهل نفر از رفتند ودر محیط کار و زندگی اینها صحبت کردند و پژوهش کردند. یکی از بچه‌هایی که مشغول این کار بود اخیرا می‌گفت «چه آدم‌هایی داریم! محبوب، کارآمد، ساده‌زیست، مردمی». ما حدود بیست شبکه تلویزیونی داریم هیچ خبری از این افراد نیست! اسمشان هم نمی‌آید. صبح تا شب تلویزیون را بدهیم به و... . مشکل ما این عدم پوشش اتفاقات مثبت است. ✅ امروز باید قهرمانان به جامعه معرفی بشوند، باید نقاط قوت نظام در رسانه‌ها طرح بشوند. می‌خواهد فرماندار باشد یا فلان امام جمعه در یا یک کارمند در تهران یا یک موفق یا ... . این موارد نامحدود و بیشمار است. 👈 ادامه دارد... ▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇 📌 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها؛ فساد در مبارزه با فساد 🔹 سخنان در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی ✅ تا می‌گویند ؛ همه یاد فسادها می‌افتند! در همین اقتصاد تعداد زیادی آدم بی ادعا دارند شبانه روز تلاش می‌کنند. سالم، مجاهد، پرکار، باهمت، بی‌ادعا. بعد ما همه‌ی این‌ها را می‌کنیم! این خودش فساد است. والله این هم فساد است. این هم یک نوع دزدیدن است، مگر دزد فقط است؟ که چند میلیارد تومن را برداشته است و رفته است؟ این دزدی سرمایه‌های معنوی کشور است، اگر شما سرمایه‌های مادی یک کشوری را دزدیدی دزدتری یا اگر سرمایه‌های معنوی‌اش را به سرقت بردی؟ ✅ رفیق خود ما رفته فیلم ساخته راجع به صندوق ذخیره ارزی ( )، آمده می‌گوید آقای جلیلی وضعیت خیلی خراب است، این‌ حرف‌ها را چطور به بگوییم؟ به او گفتم که برو آن آدم‌هایی که این پرونده را تشکیل داده‌اند پیدا کن و مصاحبه کن، می‌گوید من سراغ آن‌ها که دیگر نرفتم! خوب تو از کجا این پرونده را مطلع شدی؟ غیر از این بوده است که این را اعلام کرده؟ غیر از این بوده که یک این پرونده را تشکیل داده؟ خیلی شجاعت می‌خواهد ، قطعا آدمی که 10.000 میلیارد تومان را دزدیده هم آنقدر قدرت دارد و هم آنقدر وقاحت دارد که بتواند به راحتی آدم بکشد. خیلی جیگر می‌خواهد مقابل چنین دزدی ایستادن. پس مشخص است که در قوه قضاییه ما آدم‌های این شکلی هم پیدا می‌شوند؛ چرا این را نمی‌بینی؟ تو بیا مبارزه با فساد را روایت کن، تو برو ببین آن بازپرس بیچاره چقدر فشار بهش آمده، چند تا تلفن بهش شده، چقدر خانواده‌اش تحت فشار قرار گرفتند، چقدر تطمیع شده و تهدید شده! قوه قضاییه همه‌اش فاسد است؟ ✅ ما باید ژانر را راه بیندازیم و روایت کنیم، نه ژانر فساد را. ما که بی‌بی‌سی نیستیم، و تا دلتان بخواهد این ژانر می‌تواند سوژه داشته باشد. نمی‌گوییم مشکلات را روایت نکنیم؛ بنده که این جا نشسته‌ام و دارم این حرف‌ها را به شما می‌زنم آخرین کارم همین مستند است که یک ماه پیش اکران شد کار قبلی هم مستند بوده راجع به شلاق خوردن کارگران در جمهوری اسلامی، ما گفتیم چیزی را بایکوت کنید؟ سانسور کنید؟ نگویید؟ تلخ‌ترین صحنه‌ها را هم آمدیم فاش گفتیم. ✅ من نمی‌گویم کار شاق عجیب و غریبی بکنید ، مثلا در یک آدم‌ حسابی پیدا نمی‌شود؟ مثلا من اسم را شنیدم، آقا چند تا مثل نایبی داریم در آن دانشگاه؟ چرا من این‌ها را نمی‌شناسم؟ بنده‌ای که 20 سال است دارم کار رسانه‌ای می‌کنم. می گویید مصاحبه نمی‌کند؟ اصلا لازم نیست بیاید با نشریه شما صحبت کند! همین اطلاعاتی که دارید را جمع‌کنید ، همین چیزهایی که می‌دانیم را نشر کنیم، زکات‌العلم نشره ، یک عکس‌نوشتِ درست در مورد دکتر نایبی بزن. چطور من که هیچ اطلاعی از شریف ندارم، خانم را می‌شناسم، ولی آدم‌های زیادی که در همان دانشگاه شریف دارند برای کشور کار می‌کنند را نمی‌شناسم؟ 👈 ادامه دارد... ▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇 📌 @jalili_vahid
🔰 ایران در هجوم دیمنتورها؛ شکر، الگوی پیشرفت 🔹 سخنان در جمع نشریات برگزیده اولین لیگ نشریات دانشجویی ✅ یک سؤال دیگر: خدا رحمت کند مرحوم خانم میرزاخانی را، ولی جامعه ما چه توده‌ها و چه نخبگان؛ چقدر با آشنایند و چقدر با . هر دو نابغه‌اند و در رده یک علمی جهان. یکی همه تحصیلات عالی‌اش را در کرده، یکی در . یکی به در آمریکا مرحوم شده، دیگری روز روشن در خیابانهای تهران جانش را بر سر پیشرفت ایران گذاشته و توسط عوامل آمریکا شده. هر دو هم محترم، هر دو هم عزیز، فقدان هر دو هم مایه دریغ و تأسف. هفت سال از شهادت شهریاری می‌گذرد. ببینید کدام یک در فضای رسانه‌ای ما به عنوان الگو مطرح شده‌اند؟ چطور یک نفر می‌رود خارج همه باید مطلع بشوند ولی هزاران نفری که نرفتند خارج هیچ‌کسی نباید مطلع بشود؟ این یعنی اثر رسانه. ✅ رسانه‌ای درست کنیم که این هزاران نفر را نشان بدهد! در همین دانشگاه شریف و مراکز مشابه، بچرخید ببینید چقدر آدم وجود دارد برای معرفی کردن به جامعه. این کار عین جهاد است. الان اینجاست، اینکه ما رسانه ندارند، داشته‌هایمان در حوزه نیروی انسانی و نخبگانی، در حوزه زیرساخت، در حوزه تولیدات فکری و هنری و اندیشه‌ای و ... تیتر نمی‌شوند، نمی‌گیرند. ✅ یک مقداری هم شما باید مبتکرانه‌تر کار کنید، چند سال پیش، به دوستان روزنامه گفتم ، ما ده بیست تا روزنامه در این کشور داریم راجع به ، برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و مجازی... را هم بگذار کنار، گفتم شما این‌همه امکانات در همشهری دارید یک روزنامه داشته باشید که را روایت کند در این کشور. مگر کم پژوهشکده، پروژه‌های تحقیقاتی مهم، دانشگاه، فناوری‌های پیشرفته... داریم؟ چرا در ایران این قدر ضعیف است؟ در حالی که اگر فنی و تکنیکی هم نگاه کنیم؛ علم در ایران ارزش خبری‌اش به مراتب از علم در آمریکا بیشتر است، چرا؟ به خاطر اینکه آن پژوهشگری که در آمریکا دارد تلاش می‌کند که به فلان دارو دسترسی پیدا کند ارزش خبری ندارد ولی در ایران ارزش خبری درگیری دارد؛ چرا؟ چون یک کار خیلی معمولی افتاده است در درگیری با آمریکا و کَل کَل و ... . این ارزش خبری دارد. شما در محیط دانشجویی هستید و به این اخبار دسترسی دارید چرا ما یک شبکه علمی نباید داشته باشیم که بیاید جریان علمی کشور را رصد کند و تولید خبر کند و به مردم منتقل کند؟ ✅ ، مظلوم‌تر از ! اتفاقی که باید در فضای رسانه‌ای بیفتد این است که خط باید شکسته شود. باید یک عده جرأت کنند و حرف‌های خوب را بزنند. امر به معروف به مراتب در جامعه ما از نهی از منکر مهجورتر و مظلوم‌تر است. در دانشگاه‌ها کلی اتفاق‌های خوب می‌افتد، کلی اساتید خوب هم هستند؛ خوب این‌ها رامنتشر کنید! این‌ها را تیتر کنید! این‌ها را ضریب بدهید! می‌گویند این ها کم هستند! خوب حتی اگر این فرض غلط را هم بپذیریم اگر کم هستند پس قیمت‌شان بیشتر است و باید بیشتر قدرشان را دانست. بیشتر باید ضریب بگیرند. اگر عبادی‌ها خیلی کم هستند پس باید بیشتر قدرشان را بدانیم. ✅ «لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ » هرجا دیدید مسیر متوقف شده است بدانید به مشکل خورده است. چون خدا که بخیل نیست و دروغ هم نمی‌گوید. لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ. الگوی پیشرفت چیست؟ الگوی پیشرفت؛ شکر است. به آن میزانی که قدر داشته‌هایمان را بدانیم بیشتر پیشرفت خواهیم کرد. ▫️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇 📌 @jalili_vahid
⭕️ و آزمون تازه دیپلماسی 👈 سنگی به زوزه‌ی برادر در تهران ✅ فرانسه در حالی از ایران اظهار نگرانی می‌کند که خود یکی از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران آن بوده است. ایران زمانی برنامه موشکی خود را آغاز کرد که و شرکای غربی‌اش حمایت از را به اوج رساندند و شاید اگر فرانسه و چند کشور غربی دیگر نبودند؛ هیچ‌گاه برنامه موشکی ایران شکل نمی‌گرفت. ✅ اگزوسه، سوپراتاندارد و میراژ، پیشرفته‌ترین سلاح‌های فرانسوی، سخاوتمندانه در اختیار دوستِ آن زمان غرب قرار گرفت. و این، فقط نمونه کوچکی از حمایت‌های فرانسه از صدام بود. ✅ در سخت‌ترین روزهای جنگ، ؛ پناهگاه و تریبون تروریست‌هایی بود که؛ رئیس جمهور، نخست وزیر، چندین وزیر، ده‌ها نماینده پارلمان، رؤسای دستگاه قضایی، صدها چهره‌ی دینی و دانشگاهی و ۱۷۰۰۰ نفر از مردم کوچه و بازار را در ترور کردند. هر تروریستی می‌دانست که کمترین جایزه‌ی عملیات تروریستی علیه ایران؛ است. ✅ حالا آقای "مکر"ون که حروف اول اسمش در فارسی، معادل است؛ وزیر خارجه‌اش را به ایران فرستاده تا از برنامه موشکی ایران اظهار نگرانی کند! آیا "مکر"ون نگران آن است که کارآمدی سلاح‌های فرانسوی و غربی، در تکه‌تکه کردن پیکر کودکان ایرانی زیر سؤال برود؟! بمباران مدارس در جنگ شهرها هنوز از یاد ایرانی‌ها نرفته است. آیا "مکر"ون نگران آن است که ایرانی‌ها امکان از شهروندان خود در برابر بمباران شیمیایی از سوی رفقای نزدیک را داشته باشند؟ آیا"مکر"ون نگران آن است که اگر رفقای عزیزش بخواهند دوباره زنان و کودکان را با هدف قرار بدهند ایران قدرت دفاع از و مقابله با حملات شیمیایی را داشته باشد؟ آیا نگران آن است که موشک‌های ایرانی، امثالِ و دیگر پایگاه های تروریسم پاریسی را هدف قرار بدهند؟ *** ✅ پذیرش نگرانی جنایتکاران تروریست‌پرور پاریسی به معنای فرستادن کارت دعوت برای غرب است. غربی که حتی دفاع تمام قد سیاسی و نظامی و اطلاعاتی از قتل عام شهروندان ایرانی با را هم در کارنامه خود دارد. ✅ که اصلی‌ترین ادعایش لزوم تعامل با کدخدا و بی‌فایده بودن هر مذاکره‌ای بدون حضور آمریکا بود؛ در چرخش ۱۸۰ درجه‌ای؛ ادعای محوری خود را پس گرفته و این روزها دم از مهار زیاده‌خواهی کاخ سفید با همکاری شغال‌های اروپایی می‌زند. نابودی توان هسته‌ای ایران کمترین تاوانی بود که ملت برای اعتراف دیرهنگام دیپلمات‌های مدعی حرفه‌ای‌گری و پس گرفتن ادعای کدخدامحوری پرداخت کرد. کاش روزی که دیپلماسی کدخدامحور از شغال‌های اروپایی هم ناامید می‌شود و بالاخره به ظرفیت ملت خود اعتماد و اتکا می‌کند، نزدیک باشد و در آن روز چیزی از سرمایه‌های ایرانیان باقی مانده باشد. 🖋 ◽️ با کانال وحید جلیلی همراه باشید 👇 📌 @jalili_vahid
⭕️شاهراه یا در پشتی؟ 🖋حاشيه‌ ای بر بابی‌گری جديد 🔰این یادداشت؛ مردادماه ۸۸ و در تعریض به برخی رفتارهایِ رئیس جمهور وقت منتشر شد. بازخوانی پس از ۹ سال ✅ شاید “بابیت” تاکنون مهم ترین راهکار یا شاهکار بریتانیا برای مقابله با پیشروترین جریان اسلامی یعنی باشد. انگلیسی‌ها که نوک پیکان استعمارگری در منطقه خاورمیانه و شبه قاره بوده‌اند همواره کوشیده‌اند تا با شناخت دقیق امتیازات ، آنها را خنثی و در مواردی حتی به ضد خود تبدیل کنند. فتنه در ایران یکی از بارزترین نمونه‌های مکر و تزویر بریتانیاست که بر مهار اصلی ترین محور و موتور حرکت تشیع یعنی اندیشه و متمرکز شده است. علی محمد باب مدعی آن بود که دری به خانه امام زمان(عج) کشف کرده است که می‌توان به بهانه آن از شاهراه اصلی تشیع خارج شد و زودتر به مقصد رسید. و البته “باب” که در ابتدا قرار بود دری باشد به خانه خورشید، کم کم تونلی شد به پستوهای کاخ باکینگهام و سرداب کنیسه‌های صهیونیسم. او که قرار بود نزدیک‌ترین مسیر باشد به مهدی (عج) از قضا دورترین از کار درآمد و بی‌ربط ترین! طرفه آنکه انگلیسی‌ها در مقابل بابیتی که خود تاسیس کرده بودند گروه دیگری را علم کردند که خود، بابیت دیگری را ترویج می‌کرد. ❌ که از دشمن‌ترین دشمنان نایب امام زمان (عج) در احیای شاهراه تشیع بود، نه تاب داشت و نه حال . مهم‌ترین تکلیف شرعی این بابی‌های جدید (در پوشش مبارزه با بهائیت) خلوت کردن شارع جهاد؛ از طریق فراخوان به درهای پشتی برای ملاقات با امام زمان(عج) بود. رابطه با مهدی(عج)؛ رابطه‌ای بود فردی و معنوی که از هزارهایش هم حرکتی و شکل نمی‌گرفت و چالشی با نتیجه نمی‌شد. ✅ در این رویکرد، امام زمان (عج) بزرگ‌تر و پرشکوه‌تر و منزه‌تر از آن بود که نایبی داشته باشد و به جهادی که خود مستقیماً و عیناً فرمانده آشکار و حاضرش نباشد امر کند. مثل آنکه امیرالمؤمنین(ع) مالک را به مصر یا سیدالشهدا(س) مسلم را به کوفه فرستاده باشد و خیل شیعیان بی‌ اعتنا به نایب و نماینده امام هر یک به دنبال ذکری معنوی و حالتی ملکوتی برای ارتباط مستقیم با باشند و گمان برند که دیدن روی امام، آخرکار و منتهای کمال است؛ غافل از آنکه چه بسیار مقربان و نزدیکان و بینندگان و تماشاگران چهره نورانی ائمه که تماشاگر محض ماندند و جهنمی شدند. ❌ بابیت در یکی دو دهه اخیر به مدد صورت موجه معنوی خود ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. تو گویی ذاتاً نسبتی با موعود و مهدویت ندارد و گروهی که عمدتاً هم ریشه‌های انجمنی دارند آمده‌اند تا را احیا کنند! روش احیای مهدویت هم آن است که با علم کردن بحث‌های معنوی و به هم بافتن شایعات و شنیده‌ها، کراماتی برای بعضی اهل معنا که مستقیما از در پشتی به خانه خورشید راه پیدا کرده‌اند نقل کنیم و اقشار به اصطلاح مذهبی را”فردفرد” به سوی شخص مهدی(عج) و نه و او روانه کنیم. نظریه “بابیت” یا “در پشتی” با سوءاستفاده از احساسات محبان اهل بیت به بهانه نشان دادن راه‌های سریع‌تر و مطمئن‌تر، نوعی دینداری و اختصاصی را باب می‌کند که کم کم به استغنا از مسیر امامت می‌انجامد. امامت که قرار بوده محور تجمیع و تراز تجربه های فردی برای تسریع در سلوک و حرکت جمعی و اجتماعی و جهانی مؤمنین به سوی جامعه و جهان ایده آل باشد در این رویکرد انحرافی به بهانه‌ای برای انفراد و انشعاب تبدیل می‌شود. ✅ امام خمینی(ره) با بستن درهای انحرافی دروازه بزرگ را در عصر جدید گشود و شاهراه ظهور را با فهم دقیق و فقیهانه خود از مکتب اهل بیت علیهم السلام و معنویت عمیق عدالتخواهانه‌ای که از اجداد طاهرینش به ارث برده بود نشان داد. تاریخ معاصر تشیع نشان داده است که صادق‌ ترین و برجسته ترین محبان و پیروان حضرت صاحب الامر تربیت یافتگان “مکتب ولایت فقیه” خمینی اند و جدی ترین دشمنان نایب امام زمان (عج)، مدعیان بابیت در هر دو روایت و انجمن حجتیه‌ای آن. ✅ اگر کرامت در نگاه آنان در خواب دیدن است و شفا دادن و کردن و… کرامت بزرگ امام خمینی(ره) بستن باب “بابی‌گری” و گستراندن جبهه‌ای در اندازه آرمان‌های مهدوی و در افتادن با شیطان بزرگ و به راه انداختن جنگ جهانی فقر و غنا و و است. ولایت فقیه نخواهد گذاشت دستاوردهای تاریخی تشیع در انقلاب اسلامی دستخوش فتنه‌های جریان ارتجاعی و استعماری؛ شود. 🖋 🔺متن کامل این یادداشت: 📎 http://www.jahannews.com/analysis/58429/%D8%AD%D8%A7%D8%B4%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%89-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%8A%DA%AF%D8%B1%D9%89-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF 📎 https://goo.gl/9VXm8i ▫️با کانال وحید جلیلی همراه باشید👇 📌 @jalili_vahid