eitaa logo
باشگاه جامع‌اندیشی
100 دنبال‌کننده
39 عکس
21 ویدیو
1 فایل
💠در راستای نظام جامع اندیشه اسلامی💠 ▫️اسلام برای این انسانی که همه چیز است؛ یعنی از طبیعت تا ماورای طبیعت تا عالم الهیت مراتب دارد، اسلام تز دارد، برنامه دارد اسلام. اسلام می‌خواهد انسان را یک انسانی بسازد جامع؛▫️ 🔸️"امام خمینی ره"🔸️
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موسسه محکمات
🔴جمهوریت و عاملیت انسانی 🔺جمهوریت پدیده‌ای انسانی است به این معنا که حاصل از کنش انسان‌ها است و فهم پدیده انسانی به صورت دقیق و درست تنها در نگاه شبکه‌ی امکان پذیر است. یعنی باید یک را شکل داد تا بشود هر پدیده‌ای را در آن شبکه معنا کرد.مثلا فهم جمهوریت بدون فهم اراده انسان، تشویق و تنبیه، آزادی، عدالت، امر به معروف و نهی از منکر و....امکان پذیر نیست. 🔺جمهوریت در عین ثابت بودن معنای آن اما پدیده‌ای زمان‌مند و مکان‌مند است و به صورت فرآیندی و با در کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف از جمله، موضوع، انتخابات، نظارت و... ایجاد می‌شود. با این توضیح روشن است که در هر دوره‌ای از ادوار تاریخ نوعی از جمهوریت شکل می‌گیرد لذا جمهوریت مقوله‌ای تشکیکی است که در حال تکامل است و در واقع این اگاهی و مشارکت مردم در تکامل حیات اجتماعی خود است که در حال رشد است که به تبع جمهوریت را رنگ و جلوه‌ای نو می‌بخشد. 🔺جوهره جمهوریت است؛ یعنی انسان به عنوان خلیفه الهی حاکم بر سرنوشت خود است. البته این عاملیت مبتنی بر عقلانیت و اراده انسانی است و اگر این عناصر کنار رود و رسانه، محیط اجتماعی، تهدید و تطمیع‌ها جای آن را بگیرد بیشتر شبیه استبداد اکثریت است تا جمهوریت. 🔺این عاملیت به معنایی که ذکر شد در قرآن کریم آمده است و هم دقیقا همین معنا را به رسمیت شناخته است. *ان الله لایغیرو ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم *لیقوم الناس بالقسط *فاستقم کما امرت و من تاب معک(مردم هم باید استقامت کنند)*و... . هر کجا این عاملیت به درستی به صحنه آمده و فعال بوده پیروزی نهایی هم به مردم تعلق داشته است،دفاع مقدس،صنایع موشکی،نانو،هسته‌ای ،جبهه مقاومت و ....نمونه‌های از این دست می‌باشد. 🔺این عاملیت در گرو و مردم است، در نگاه‌های انسان‌شناسی، انسان در بدو تولد حیوان کامل است که باید تربیت یابد و از قوه به فعل برسد. جمهوریت در واقع پیوند وثیقی با تربیت و آموزش دارد و رسالت انبیا هم همین است.(لیثیروا لهم دفائن العقول، یعنی انبیا به دنبال زنده کردن آن عقلانیت و اراده صحیح در انسان‌ها هستند.) 📌امام خمینی (ره)در بر آگاهی بخشی به مردم و مطلع کردن مردم به معارف اسلامی تاکید دارند و انقلاب اسلامی را هم حاصل همین احول باطنی می‌دانند به این معنا که مردم اسلام را شناختند و نسبت خوشان با آن را یافتند و در نهایت اعتماد کردند و پای کار آمدند. ✍حمید جزینی‌زاده •┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾••┈┈• ༺ موسسه محکمات @mohkamatqom
🔸در دین زرتشت، درباره تربیت اجتماعی کودکان و نوجوانان، برای حضور فعال در عرصه پیشرفت و سعادت خانواده و کشور و انجام وظایف نکاتی وجود داشت؛ حال انتظار داریم اسلام به عنوان دین کامل، صرفا دینی فردی و ناظر به ثواب و عقاب اخروی و یک سلسله اعمال عبادی در رابطه خلق و خدا باشد و به اجتماعیات و سیاسیات ورود نداشته باشد؟ در حالی که بیان مرحوم امام خمینی(ره) درباره نسبت آیات عبادی و سیاسی چنین بوده است: نسبت اجتماعیات‏‎ ‎‏قرآن با آیات عبادی آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است! از یک دوره کتاب حدیث، که‏‎ ‎‏حدود پنجاه کتاب‎‏ است و همۀ احکام اسلام را در بردارد، سه ـ چهار کتاب مربوط به‏‎ ‎‏عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقداری از احکام هم مربوط به‏‎ ‎‏اخلاقیات است؛ بقیه همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق، و سیاست و تدبیر‏‎ ‎‏جامعه است.‏(مقدمه کتاب ولایت فقیه، صفحه ۱۰) 🆔@jameandishi
10.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
سرای مولا

🔹 بیان آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شعر استاد شهریار : به جای «برو ای گدای مسکین، در خانه علی زن» باید می‌ گفت: «مرو ای گدای مسکین، تو در سرای مولا، که علی همیشه می زد در خانه گدا را»... . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ojpqi 📚 سخنرانی در جمع طلاب و ائمه محترم جماعات تهران تاریخ: 1397/06/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌺🍃میلاد امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام بر تمامی مسلمانان و حق‌پویان تبریک و تهنیت باد🍃🌺
🍂 نسبت عقل و دین در نگاه امیرالمؤمنین(ع)🍂 امير المؤمنين ما صلوات الله وسلامه علیه اشتباهی گفتم امیرالمؤمنین بشریت - منحصرش نکنیم به خودمان امیرالمؤمنین را - او معلم بشریت است امیرالمؤمنین بزرگ بشریت میگوید پیغمبران را خدا فرستاد، بنابر آنچه که در نهج البلاغه ،است تا اینکه وادار کنند انسانها را تا به میثاق و پیمان فطرت خود پایبند بمانند و نعمتهای فراموش شده را به یادشان بیاورند، بعد «وَ يُثيروا هم دفائِنَ العُقولِ»، خردها، عقلها، درک ها، شعورهای جامعه های بشری که به وسیلهٔ فرعونها و نمرودها و بزرگها و قدرتمندها دفن شده بود پیغمبران میآیند تا اینکه این دفینه ها را بیرون بیاورند این عقلهای دفن شده را برشورند. 📔بخشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه چهاردهم 🆔@jameandishi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 زینت ما باشید، یعنی... ✏️ رهبر انقلاب: عمل ما کسانی را مؤمن به ما میکند. فرمود: کونوا لَنا زَیناً وَ لا تَکونوا عَلَینا شَیناً؛ فرمود زینت ما باشید. زینت ما بودن یعنی چه؟ ✏️ یعنی جوری عمل کنید که وقتی کسی نگاه کرد بگوید: به‌به! شیعیان امیرالمؤمنین چقدر خوبند! آن که رشوه میطلبد، این زینت نیست، عیب است؛ آن که از بیت‌المال زیادی میخواهد و زیادی میگیرد، این عیب برای شیعه است؛ آن که بر بدی‌ها چشم میبندد و برای هدایت جامعه به سوی تقوا هیچ احساس مسئولیّتی نمیکند، این عیب است برای نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی؛ آن کسی که در زندگی شخصی خود اهل اسراف است، این عیب است. ۱۳۹۵/۶/۳۰ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ❗️قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ❗️ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ! ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﺨﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ [ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﺮﺩﻧﺪ ] ﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﻢ ، ﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﻢ ، ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﻌﻀﻲ ﺭﺍ ﺍﺭﺑﺎﺑﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻧﮕﻴﺮﺩ . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ [ ﺍﺯ ﺩﻋﻮﺗﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ [ ﺗﻮ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺖ ] ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ : ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺣﻜﺎم ﺍﻭ ] ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻫﺴﺘﻴﻢ . (آل عمران ۶۴)
📌اهمیت انتخابات در وصیت نامه امام خمینی رحمت الله علیه 🖊وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب‏‎ ‎‏رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان‏‎ ‎‏برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب‏‎ ‎‏می کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می شود مثلاً در انتخاب خبرگان برای‏‎ ‎‏تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را‏‎ ‎‏روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور‏‎ ‎‏وارد شود که جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال‏ ‎‏مسئول می باشند.‏ 🖊 از این قرار، عدم دخالت ملت از مراجع و علمای بزرگ تا طبقۀ بازاری و‏‎ ‎‏کشاورز و کارگر و کارمند، و همه و می باشند؛‏‎ ‎‏چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آتیه؛ 🖊و چه بسا که در بعض مقاطع، عدم‏‎ ‎‏حضور و مسامحه، باشد که در است. پس علاج واقعه‏‎ ‎‏را قبل از وقوع باید کرد، و الاّ کار از دست همه خارج خواهد شد. و این حقیقتی‏‎ ‎‏است که بعد از مشروطه لمس نموده اید و نموده ایم. چه هیچ علاجی بالاتر و‏‎ ‎‏والاتر از آن نیست که در سرتاسر کشور در کارهایی که محول به اوست‏‎ ‎‏برطبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد؛ و در تعیین رئیس جمهور و‏‎ ‎‏وکلای مجلس با طبقۀ تحصیل کردۀ متعهد و روشنفکر با اطلاع از مجاری امور و‏‎# ‎‏غیروابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به و به اسلام و‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی مشورت کرده، و با علما و روحانیون با تقوا و متعهد به‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی نیز مشورت نموده؛ 🖊و توجه داشته باشند رئیس جمهور و‏‎ ‎‏وکلای مجلس از طبقه ای باشند؛ که و مظلومیت و‏‎# ‎‏محرومان_جامعه را نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و‏‎ ‎‏زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و‏‎ ‎‏رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند.‏ 🔸وصیت نامه سیاسی_الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی؛ صفحه ۴۶ 🆔@jameandishi
باشگاه جامع‌اندیشی
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ ⏳️میدان‌داری علماء (۱) ●امام خمینی (ره) با انقلابی که ایجاد کرد، توانست
📌رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش: وظیفه خواص سنگین است. نتیجه غفلت خواص از وظیفه خود ضربه‌های سنگین تاریخی به ملت خواهد بود
♦️ هارون به موسی‌بن جعفر (ع) گفت که چطور است من فدک را به شما برگردانم؟ ... اما حضرت ابا میکردند و میگفتند: «نه فدک را نمیخواهم» او مدام اصرار میکرد، اما حضرت ابا میکردند. تا اینکه یک وقتی هارون اصرار و الحاح کرد که خواهش میکنم اجازه بدهید من این فدک را به شما بدهم. فرمود: «حاضرم فدک را بگیرم، اما فدک را کامل میگیرم؛ با همان مرزهای واقعی‌اش فدک را از تو میگیرم.» «مرز فدک کجا است؟» فرمود: «اگر مرزهای فدک و حدود فدک را بگویم، از پس دادن فدک منصرف میشوی و نخواهی داد.» هارون گفت: «به جان جدت میدهم.» فرمود: «مرز اول فدک، کشور عدن است» رنگ هارون تغییر کرد ... «حد دوم فدک، سمرقند است» ... صورت هارون کبود شد. فرمود: «مرز سوم، تونس است» صورت هارون سیاه شد فرمود: «حد چهارم، کناره‌های دریا است؛ در آنجایی که ارمینیه و جزایر قرار دارد» هارون گفت: «برای ما چیزی نماند. پس بیا جای من بنشین!» موسی‌بن جعفر (ع) فرمود: «گفتم اگر معین کنم فدک چیست، تو آن را برنخواهی گرداند.» یعنی چه؟ یعنی شعار تشیع یک روزی فدک بود احمق! امروز شعار تشیع حکومت است. حکومت مال ما است و تو آن را گرفته‌ای. این را هارون فهمید. آنچه را که امروز شیعه‌ی موسی‌بن جعفر (ع) بعد از ۱۳۰۰ سال نمیفهمد و باید به زور به او فهماند. تصمیم قتل موسی‌بن جعفر (ع) از همین مجلس گرفته شد. 📚 برشی از کتاب
بعثت در نبوت 🖇در پیغمبـری، یـک تحـول و دگرگونـی هسـت، بایـد بگویـم دو تحـول و دگرگونی؛ اول در وجود خود پیغمبر. بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول؛ اول در درون و ذات خـود پیغمبـر، در باطـن خود نبـی به وجود میآید. اول او عوض میشود، اول او از حال رکود و رخوت خارج میشود، بعد از آنی که در روح او، در باطـن او قیامتـی بـر پـا شـد، بعـد از آنی که رسـتاخیزی در درون ذات نبی و روان او به وجود آمد، بعد از آنی که همۀ مایه های بسیارِ سرشار ودیعه نهادۀ ازطرف خدا، در نبی بیدار شد،...... وقتی که خود او تحت تأثیر تحول وحی الهی قرار گرفت؛ بعد همین سرچشـمه، همین تحول، همین شـور، همین انقلاب، همین رسـتاخیز، از این چشـمە فیاض جوشـان، که روح نبی و باطن نبی‌ست، میریزد به اجتماع، منتقل میشود به متن جامعۀ بشـری. بعـد از آنی کـه در او تحول به وجود آمـد، در جامعه تحول به وجود میآیـد. 📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، درس بعثت در نبوت 🆔@jameandishi
🎉 ملت ایران لحن و نواى خاصى دارد. چون اللَّه اکبر پیغمبر است، اللَّه اکبر بت شکن است، چون به معناى ناچیز و بى‌مقدار داشتن بتهاى زور و زر است، چون به معناى رشادت و شجاعت یک ملّت در مقابل استکبار جهانى است. @KhameneiBook