eitaa logo
باشگاه جامع‌اندیشی
110 دنبال‌کننده
40 عکس
22 ویدیو
1 فایل
💠در راستای نظام جامع اندیشه اسلامی💠 ▫️اسلام برای این انسانی که همه چیز است؛ یعنی از طبیعت تا ماورای طبیعت تا عالم الهیت مراتب دارد، اسلام تز دارد، برنامه دارد اسلام. اسلام می‌خواهد انسان را یک انسانی بسازد جامع؛▫️ 🔸️"امام خمینی ره"🔸️
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊جام جهان‌نما(۲) 🔬انسان سال‌های سال در زندگی خود برای شناخت اشیاء پیرامونی خود تلاش میکند. در روند آموزشی و تعلیم، در روند کسب شغل و پیشرفت شغلی، در خواب و بیداری و در فراز و فرود زندگی. طبیعی‌ست که کوشش انسان برای شناخت هر چه بیشتر اطراف خود و علاقه های خود باشد. زیرا انسان در حالی خلق شد که هیچ نمیدانست: 🍃وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ🍃 انسان به واسطه حواس خود تلاش دارد که خود را از ندانستن‌های خویش نجات دهد و با حواس خود به شناخت پیرامون خود برسد. اما در میان کسب شناخت‌ها به یک حقیقت توجه نداشته. از نزدیک‌ترین حقیقت نسبت به خود غافل مانده و به همین سبب در بیرون از خویش به دنبال گمشده‌اش می‌گردد. اما این گمشده انسان « خود » انسان است. پرسش « من کیستم »، بنیادی‌ترین پرسش انسان برای رسیدن به گمشده‌ خویش است که در این دنیای تکثرات در میان پیرامون انسان گم گشته است. 🔙شایسته است‌ که انسان به این پرسش بازگردد و حقیقت خود را بازشناسی کند. آن حقیقتی که نزدیک ترین حقایق به انسان است و از او جدا نیست. حضرت علی، آن بزرگ حکیم جهان در کلام خویش چنین فرموده است: 🔺در شگفتم از كسى كه در پى يافتن گمشده خويش مى گردد، در حالى كه «خود» را گم كرده و در پى يافتن «خويش» نيست!🔻 ▪️فراموشی خدا نیز، با فراموشی خود ارتباط دارد. خداوند در کتاب خویش چنین یاد میکند که مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند؛ بنابراین خداوند در نتیجه آنها را به فراموشی خود دچار کرد؛ آنها را از درونِ خویشتن بازداشت. از قدرت نفسانی و روحانی. 🪴وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ🪴 این تعابیر از اهمیت این گمشده پرده‌برداری میکند. انسان باید به خویشتن بازگردد و خود را بشناسد.گمشده انسان در خود انسان یافت میشود. 🔸وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد... چه نیک است که انسان در آینه خویشتن بنگرد و خود را بازشناسی کند. هر تعریفی که انسان از خود داشته باشد و آن را به زبان بیاورد پرده از درون او برمیدارد. چرا که «انسان، زیر زبان خود پنهان است.» ادامه دارد.... به قلم: امامی، برداشت از کلاس انسان‌شناسی 🆔@jameandishi
🖊جام جهان‌نما(۳) 🔍... جستجو در طلب جام جهان‌نما، آن گمشده انسان و تمنای آن از بیگانگان، بیهوده است. یعنی این قدرت در بیرون نهاد انسان پیدا نمیشود. بلکه انسان باید به درون خود رجوع کند و به پرسش « من کیستم » پاسخی شایسته دهد تا عیار وجودی خود را بشناسد و به قدرتی فرا زمانی و فرا مکانی که دارد پی ببرد. 🔸اگر حکماء به دنبال شناخت هستی بودند، درحقیقت به دنبال شناخت انسان بودند. غایت هستی شناسی شناخت خود انسان است. ❓اما آیا این شناخت از هستی با درون تطبیق داده شد؟ ❓آیا یکبار شده که درون خود را بشناسیم و جهان بیرون را در درون خود بیابیم؟ 🍂شعری به حضرت امیر نسبت داده شده است که روشن کننده شناخت انسان و تطبیق درون است با بیرون خود: "تحسب أنک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الأکبر وَ اَنْتَ الْکِتَابُ الْمُبِینُ الَّذِی بِاَحْرُفِهِ یَظْهَرُ الْمُضْمَر" [ای انسان] آیا گمان می‌کنی که تو موجود کوچکی هستی در حالی‌که دنیای بزرگی در تو نهفته است؟! ‌ای انسان، تو کتاب روشنی هستی که با حروفش هر پنهانی آشکار می‌شود. 📌 اگر انسان بداند که جهانی شگرف در درون خود اوست، به دنبال شناخت این حقیقت شگرف میرود تا حقیقت آن را پیدا کند . چرا که یافت این حقیقت، مساوی است با رسیدن به آن جامی که جهان در اوست . جام جهان‌نمای انسان، در درون انسان نهفته شده است. در روز قیامت همین حقیقت انسان آشکار میشود. اگر در قرآن سخن از قرائت کتاب نفس آمده: 🍃اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا🍃 📕یعنی انسان در قیامت حقیقت خود را بازخوانی میکند. ‌کتاب حقیقت خود را؛ اعمال انسانی، نمایان کننده حقیقت واقعی انسان است. اگر در قرآن کریم از پسر نوح به « عمل غیر صالح » تعبیر شده، به این جهت است که حقیقت انسان باعث اعمال او میشود. شاعر در همین راستا چنین گفته است: 🌱از کوزه همان برون تراود که در اوست🌱 💡بنابراین منشا عمل انسان حقیقت اوست . حقیقت انسان همان است که در پاسخ به پرسش « من کیستم » داده میشود. و حقیقت انسان همان قدرتی است که انسان در بیرون به دنبال آن است و از بیگانه که غیر اوست این قدرت را طلب میکند. 🔰اما باید گفت : ای انسان، جام جهان‌نما درون توست. به خود بنگر! |از غیر تمنا مکن این جام جهان را خود را بشناس و بنگر درّ نهان را| پایان. به قلم: امامی، برداشت از کلاس انسان‌شناسی 🆔@jameandishi
بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ 📚نمایشگاه کتاب تهران، ۱۴۰۲ 📖چهار روز پیش یعنی ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ آخرین روز نمایشگاه کتاب تهران بود‌. نمایشگاهی با دوبخش حضوری و مجازی؛ طبق آخرین آمار ی که اعلام شد، با وجود گرانی کاغذ و کتاب، همچنان میزان فروش کتاب به صورت حضوری و مجازی بالا بود. با اینکه زمان نمایشگاه به پایان رسید اما انتظار رسیدن کتابهای بخش مجازی به پایان نرسیده است و همچنان انتظارمان بوی صفحات کتاب میدهد. ▫️امسال نمایشگاه برای من رنگ و بویی دیگر داشت. برای اولین بار با مشورت اساتید، کتاب هایی انتخاب کردم که با اولویت های انتخاب شده سازگاری و تناسب بیشتری داشت. اما یکی از حسرت‌های امسال نبود برخی از کتاب‌ها و توقف چاپ برخی کتب بود. همچنین اضافه آمدن مقداری از بن کتاب مزید بر علت شد و این، حسرت را دوچندان کرد. 📌در این متن درصدد این هستم تا یکی از مسائلی که در میان نمایشگاه کتاب امسال، توجهم را جلب کرد با ذکر یک مقدمه با دیگر عزیزان در میان بگذارم. همه میدانیم که کتاب در فرهنگ جامعه تاثیر بالایی دارد. کتاب باعث ساخته شدن و یا تغییر ساختار ذهن انسان است. شاید کسی که کتاب میخواند متوجه نباشد که مطالب کتاب، در ناخودآگاه ذهن او قرار میگیرد. حتی میتوان چنین گفت که پیش فرض های ذهنی فرد توسط کتاب شکل میگیرد و به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در کنجی از ذهن او می نشیند.‌ مردم جامعه ما از کتاب هایی استفاده میکنند که احتمالا نوع ما طلبه ها از آن کتابها با خبر نیستیم و یا اگر هم باخبر باشیم، از محتوای دقیق آن کتب اطلاع دقیق نداریم. فرهنگ‌سازی و هدایت‌گری مردم در جهت صحیح آن از وظایف اصلی ما طلبه هاست و برای تحقق این مهم، نیاز به مقدمات و لوازمی است. یکی از این لوازم میتواند اطلاع از کتاب‌های پروفروش سال باشد که در جامعه از آن ها استقبال میشود و نوعا این کتاب ها ، از نویسندگان غرب و شرق بهره برده‌اند. ما طلبه ها عموما با کتب مذهبی و دینی آشنایی کافی و لازم داریم اما با کتابهایی که مردم آن ها را میخرند و ذهن و فکر آن ها را مورد تاثیر قرار میدهد انس نداریم. ✍اگر ما طلبه های در حال تحصیل، اساتیدمان و سخنرانان بزرگ حوزه از پرفروش ترین کتب سال اطلاع داشته باشیم ممکن است در تصمیم گیری‌ها و سخنانی که برای مردم بیان میکنیم، تفاوت‌هایی حاصل شود. اگر آن کتاب ها را تهیه و مطالعه کنیم برای مواجهه با مردم و پاسخگویی به نیازهای فکری و عملی مردم به دنبال راهکارهای جدیدی خواهیم گشت. در این صورت با توجه به پیش فرض های ذهنی مخاطبین، به دنبال جواب نیاز فکری مردم میگردیم . البته اگر تلاش شود که با نقد سازنده، بشود نسخه صحیح همان موضوع کتاب را به جامعه عرضه کرد، گام های بزرگتری برداشته میشود و در جهت فرهنگ‌سازی اقدامات بزرگتری انجام میشود. 🗣برای مثال اگر یک فقیه یا سخنران بدون اطلاع از پیش فرض های ذهنی مخاطب برای القاء محتوای دین تلاش کند، چه بسا نتواند به میزان موثری مردم را اقناع کند. زیرا پیش فرض های ذهنی مردم از قبل با کلام دیگری شکل گرفته بود و اقناع ذهن بدون اطلاع از چارچوب ذهنی سخت تر و پیچیده تر است. مخاطب، مطالب جدید را با پیش فرض های ذهنیِ از قبل آماده خود می‌سنجد و تغییر یا عدم تغییر آن پیش فرض‌ها بستگی به قدرت چارچوب ذهنی مخاطب دارد. 🗄اما شایسته است جامعه حوزه در این جهت به دو گروه تقسیم شود که یک گروه با اطلاع از وجود اصل چنین کتبی که افکار مردم را تحت تاثیر قرار میدهد انگیزه مضاعفی برای تقویت مبانی پیدا کنند و پس از آن وارد مطالعه دقیق و عمیق و نقد این کتب شوند و این گروه به صورت موقت، تا زمان تقویت مبانی خود، کار مطالعه و نقد را به گروه دوم یعنی اساتید بزرگ و علماء حوزه بسپارند . به قلم: امامی 🆔@jameandishi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبرانقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)| ۱۴۰۱/۳/۱۴ 🔸ابعادی از شخصیّت امام خمینی (ره): 📍شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمّیّت دارد که به آنها کمک میکند برای اداره‌ی بهینه‌ی آینده‌ی کشور. نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیّت ملّی و انقلابی گام دوّم این انقلاب را بر عهده بگیرد. 🏷مسئله‌ی رهبری بزرگ‌ترین انقلاب تاریخ انقلابها: 🚩 انقلاب اسلامی هم با حضور مردم و با جسم و جان مردم به پیروزی رسید امّا مردم کنارزده نشدند. 🔴 آن دست قدرتمند، شخصیّت فولادین، دل مطمئن، زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیون‌ها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم! 🟩امام، در مقاطع مختلف، «میدان مبارزه» را هم مشخّص میکرد. 🏷خصوصیّات شخصی و مکتب این رهبر بزرگ: 💠خصوصیّات شخصی امام: 🔸پاک و پرهیزکار 🔹اهل معنویّت و حالات عرفانی 🔸شجاع 🔹دارای حکمت و عقلانیّت 🔸اهل صداقت با خدا و مردم 🔹اهل توکّل 💠 اصول و اهداف مکتب امام: 📍امام، مبارز بودند؛ این به معنای حضور دائمی امام در میدان «قیام للّه» است. ⬅️«قیام للّه» در هر دوره‌ای ممکن است به نحوی باشد: ⭕️مبارزه‌ی آنچنانی ⭕️ کار علمی ⭕️ حرکت سیاسی ♻️امّا در همه‌ی اینها هدف «قیام للّه» باید: ✅اقامه‌ی حق، ✅اقامه‌ی قسط و عدل، ✅و ترویج معنویّت باشد. ⁉️آیا در زیر سقف نکبت‌بار حکومت پهلوی یا هر حکومت وابسته‌ای میشود اقامه‌ی حق و عدل کرد؟ طبعاً نه 📍یکی از خصوصیّات مهمّ امام، اعتماد به مردم بود از روز اوّل. 🧩امام اصرار داشت که این طرح، طرح جمهوری اسلامی، در ذیل آنچه در غرب به آن میگویند «جمهوری» یا «مردم‌سالاری» قرار نگیرد. ✅دوگانه‌هایی که در الگوی امام با هم همساز شده‌اند: 🔹معنویّت [در کنار] رأی مردم 🔸اجرای احکام الهی در کنار رعایت اقتضائات و مصلحت‌های عمومی 🔹مسئله‌ی رعایت حال ضعفا و اصرار بر عدالت اقتصادی در کنار تولید ثروت 🔸هم نفی ظلم، هم نفی انظلام 🔹تقویت علم و دانش و اقتصاد کشور [در کنار] تقویت دفاع کشور 🔸رعایت انسجام و وحدت ملّی [در کنار] به رسمیّت پذیرفتن تنوّع آراء و گرایشهای مختلف سیاسی 🔹تعهّد [در کنار] تخصّص ⬅️یکی از مسائل اساسی‌ای که امام بر آن اصرار داشتند، ایجاد فاصله و ایجاد مرز بین تفکّر و سبْک زندگی اسلامی و نظام اسلامی با نظامهای غربی بود. ❇️ در زمینه‌ی مردمسالاری، پیشرفتهای علمی، مسائل دیپلماسی، موقعیّت کشور در دنیا، زمینه‌ی اقتصادی، خدمات عمومی، ما پیشرفتهای بسیار زیادی داشته‌ایم. البته ناکامی‌ها هم کم نداشته‌ایم. 💢مکتب، نقشه، راه درست است؛ راه‌رو بایستی درست حرکت بکند. 📌البتّه نقش دشمنی دشمنان هم نباید نادیده گرفته بشود. 🏷نکاتی درباره توطئه‌های دشمنان علیه ملت ایران: 🗣امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. ⚔️امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعّالیّتهای اینترنتی و فضای مجازی، با پول، با مزدور‌پروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند. 🧮این محاسبه‌ی دشمن، در این مسئله هم مثل بسیاری از محاسبات دشمن غلط است. ⁉️این اشتباه را آمریکایی‌ها چرا میکنند؟ چون مشاورینی دارند که آن مشاورین، ایرانیان خائنی هستند که به آنها مشورت میدهند. ⬅️ امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است. 👈اگر کسی میخواهد گرایش مردم به دین و انقلاب و روحانیت را بفهمد [نگاه کند به]: 📍تشییع میلیونی شهید سلیمانی 📍حرکت عظیم مردم در تشییع جنازه‌ی مرحوم آیت‌اللّه صافی گلپایگانی 📍لبریز شدن قم از احساسات مردمی در تشییع جنازه‌ی مرحوم آیت‌اللّه بهجت 📍اظهار ارادت پیر، جوان، نوجوان، کودک، زن، مرد، همه، در سرتاسر کشور به ولیّ‌عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف و روحنا فداه) در سرودی که این روزها پخش شده. 📍هجوم دانشجویان جوان به سمت مراکز اعتکاف 📍اجتماعات عظیم مذهبی 📍۴۳ سال راه‌پیمایی باعظمت مردم در بیست‌ودوّم بهمن و در روز قدس 🔸چند توصیه به فعّالان انقلابی: 👈مقابله با هویت‌زُدایی از انقلاب و تحریفِ حقایق آن 👈جلوگیری از تحریف امام(ره) و کم‌رنگ کردن یاد ایشان در جامعه 👈جلوگیری از نفوذِ ارتجاع در کشور (پیروی از سیاست و سبک زندگیِ غربی) 👈افشای دروغ و جنگِ روانی دشمن 👈بهره‌گیری از سرمایه‌ی ایمان مردم برای تولید عمل صالح 👈جلوگیری از بُن‌بست‌نمایی از اوضاع کشور و مأیوس کردن مردم 👈قدرشناسی از مسئولان انقلابی در برابر تخریب‌های دشمن علیه آنها ❇️ در قضیّه‌ی آبادان عاملان خرابکاری‌ها بایستی مجازات بشوند.
📌بازخوانی خلاصه بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد سال گذشته
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 قیام لله زیربنای مکتب امام است 🔻رهبر انقلاب صبح امروز: اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه‌ی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه‌ی فعالیت‌های ایشان، قیام لله بود، هدف قیام لله. همانی که در یادداشت معروف ایشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی رحمت‌الله‌علیه نوشته‌اند: قل انما اعظم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی؛ 🔺 این قیام لله اندیشه قرآنی بسیار مستحکمی دارد... این قیام لله در هر دوره‌ای ممکن است به نحوی باشد. قیام لله همیشه یک جور نیست. لکن در همه اینها هدف قیام لله یک چیز بیشتر نیست و آن اقامه حق و اقامه عدل و قسط و ترویج معنویت، در همه دوران‌ها این است.۱۴۰۱/۰۳/۱۴ 🏷 📲 پخش زنده👇 Farsi.khamenei.ir/live
▪️داغ بی‌تسلی▪️ بحشی از کتاب «آغازی بر یک پایان» شهید سید مرتضی آوینی داغ های همه تاریخ را ما به یکباره دیدیم،چرا که ما امت آخرالزمانیم، و خمینی، این ماه بنی هاشم، میراث دار همه صاحبان عهد بود در شب یلدای تاریخ. در عصر ادبار عقل و فلک زدگی بشر،در زمانه غربت حق، در عصری که دیگر هیچ پیا مبری مبعوث نمی شد و هیچ منذری نمی آمد خمینی میراث دار همه انبیا و اسباط ایشان بود و داغ او بر دل ما ، داغ همه اعصار ، داغی بی تسلی. ما را این گمان نبود هرگز که بی او بمانیم. آخر او آیتی بود که«ثقلین» را در وجود خود معنا می کرد، همه «ماتَرَک رسول الله» را، و ما می دانستیم که زمین و زمان می گردند تا انسان هایی چون او، هر هزار سال یکی، پای به دنیای گذارند. آخر آدم هایی چون او، قطب سنگ آسیاب افلاکند،مصداق حدیث «لو لاک» اند و غایت الغایات وجود……و حق است اگر با رفتن زمین از رفتن باز ماند آسمان نیز ،خورشید سرد شود و ماه بشکافد و دریا ها طغیان کنند و باران خون از آسمان ببارد و مومنین از شدت ماتم دق مرگ شوند، و اگر نبود آن حجت غایب، تو بدان، بی تردید که همان میشد . ما را این گمان نبود که بعد از او بمانیم، اما او رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین، در این پهنه بی منتهایی که عقل راه به جایی نمی برد. دریاها و زمین و آسمان و ماه و خورشید بر جای ما ندند تا مقصود خمینی«ره» محقق شود، آن سان که بعد از رحلت آخرین فرستاده خدا نیز دور فلک بر جای ماند تا حقیقت وجود او را در جهان تحقق بخشد. آخر انسان هایی چون او که یک فرد نیستند ،یک امت اند و یک تاریخ.
◾️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️ 🔸حرکت در نظامات، نیم نگاهی به مبانی با ابزار تطبیقات🔸 🔸سخنرانی امروز رهبر معظم انقلاب درباره تحولات امام بود و اگر بخواهیم از حیث نظام جامع اندیشه اسلامی آن را بررسی کنیم می بایست در لایه نظامات قرار بگیریم و سپس در مسیر خود، نگاهی به مبانی داشتیم باشیم و از اقتضاءات زمان بهره بگیریم. 🔸تحول در سخنرانی پیشین به معنای دگرگونی بود و دگرگونی یک نقطه آغازین پیش از تحول دارد و یک نقطه پایانی پس از تحول؛ امام خمینی توانستند با ابعاد پیچیده شخصیتی خود(دانشی، تقوای رفتاری، سیاست ورزی در نظام بشری و استحکام شخصیت و قوت اراده)که در هر یک سرآمد روزگار بودند و هستند ۳ تحول بزرگ در تاریخ جهان ایجاد کنند. 🔸این سه تحول در سطح ملی و ایرانی، امت اسلامی و سطح جهانی صورت گرفته است. لایه نظامات در نظام جامع اندیشه اسلامی در سه بخش اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی بررسی میشد و این سه تحول در سومین بخش یعنی بخش اجتماعی بررسی شده است. 🔸اما تحولی که امام در سطح ایران و سطح ملی رقم زد این بود که ایران را از نظام سلطنتی و ضداسلام بود و بی هویتی در میان ملت موج میزد و در مقابل مومنین و مردم داخلی مستبد و در مقابل قدرت‌های خارجی ذلیل بود خارج ساخت و با شعار « مامیتوانیم» که کلید همه مشکلات بوده و هست و خواهد بود، یک نظام مردم سالاری اسلامی، مستقل و متکی به عزت ملی، آزاد و معتمد به هویت ملی تشکیل داد. 🔸پس از سطح ملی نوبت به سطح امت اسلامی میرسد که در گستره وسیعتر اجتماعی قرار میگیرد. امام با ایجاد و به ثمر رساندن انقلاب موجی در دلهای مستضعفین جهان ایجاد نمودند و با احیای جریان بیداری اسلامی، انفعال را از کالبد جهان اسلام خارج نمودند و با تزریق روحیه و امید، امت اسلامی تحرک گرفت. برای مثال زمانی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امیدی به فلسطین نبود، ناگهان فلسطین مساله اول جهان اسلام شد و روز قدس نه تنها در اقصی نقاط ایران بلکه در پایتخت های کشورهای غیرمذهبی نیز گرامی داشته شد. 🔸تحول سوم در سطح جهان بود. آنجا که معنویت از جهان رخت بربسته بود و سیاست های مادی، معنویات را لگدکوب میکرد، امام وارد شدند و با تلاش خود فضای معنویت و توجه به معنویات را در سطح جهان زنده کردند که نمونه آن پیام امام به رئیس جمهور شوروی است که امام خواستند دریچه ای بزرگ از جهان را به روی آنان بگشایند. ❓اما زیر بنای این تحولات چه بود؟ امام با چه نرم افزار فکری توانست این اتفاقات را رقم بزند و جهان را زیر و رو کند؟ 🔻نرم افزار امام در دو کلمه عبارت بود از: ایمان و امید 🔸از حالا نیم نگاهی به مبانی این نظامات میکنیم و تحول در نظامات اجتماعی را با نگاه به مبانی اندیشه ای بررسی میکنیم. 🔸در نظام اندیشه گفته میشود که عمل انسان با توجه به یک عامل درونی صورت میگیرد‌. آن عامل درونی ایمان نامیده میشود. ایمان به امری حتمی باعث حرکت انسان برای ایجاد این تحولات میشود و اگر انسانی ایمان به یک چیز نداشته باشد، به سمت آن حرکت نمیکند. اما متعلق این ایمان ۴ چیز بود: 1⃣ایمان به رب 2⃣ایمان به هدف 3⃣ایمان به راه 4⃣ایمان به مردم 🔸ایمان به خداوند ایمان به وعده های تخلف ناپذیر او نیز هست . وعده نصرت الهی و وعده دفاع از مومنین و وعده ماندگاری منافع مردم که ایمان حقیقی باشد‌. ایمان به مردم نیز به معنای اعتماد به مردم است. اینکه اگر مردم بدانند راهی راه خداست، مشکلات را تحمل میکنند. نشانه آن شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و اجتماعات عظیم انقلابی و مذهبی مردم در دل مشکلات است. ایمان به راه نیز به معنای ایمان به مبارزه و ايمان به هدف نیز ایمان به اسلام بوده است. 🔸اما عنصر دوم یعنی امید که موتور حرکتی برای امام بوده تاثیر فراوانی در قیام داشته است‌‌. امید به معنای خیالات فریبگر نیست. بلکه امید حالتی است که حرکت را به همراه دارد. امام از دهه ۲۰ تا دهه ۶۰ در متن و عمل نشان دادند که امید همیشه سرلوحه کارشان بوده و هرگز یاس در وجود ایشان راه نداشته است. البته ایمان و امید تاثیر و تاثر دارند و ایمان امیدآفرین است و تحقق امید باعث ازدیاد ایمان است. 🔸بر اساس نص بیانات امروز دو کلیدواژه و راهگشای مشکلات کشور است و ادامه راه امام با تقویت ایمان و امید مردم با حفظ اصل ثابت جبهه بندی و هدف با ابزارهای متغیر روز نسخه مقام معظم رهبری برای بهبود اقتصادی و داشتن جایگاه باعزت ایران در نظم نوین جهانی بوده است. امامی 🆔jameandishi
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️ 📚زندگی با کتاب « کاری کنیم که کتابخوانی یک امر رائج بشود و کتاب از دست جوان ما نیفتد » ✍🏼همه میدانیم که در عصر امروز درگیری‌های فکری و عملی بسیار زیاد شده است و انسان، کمتر دست به سوی کتاب دراز می‌کند تا روح خود را با کتاب جلا دهد. 🗣کتاب با انسان سخن می‌گوید و انسان را از قعر جهالت نجات می‌دهد و با علم‌آموزی به انسان، او را به جایگاه رفیع می‌رساند؛ تا جایی که قدرت پادشاهان گذشته برای تدبير امور کفایت نمیکرد و مجبور می‌شدند برای اداره کشور به دانشمندان روی بیاورند و گاها برای ملاقات دانشمندان از تخت خود کناره بگیرند و به منزل محقر آن بزرگ حکیمان مشرف شوند. ⏱اما عصر جدید، عصری‌ست که انسان بیشتر به کارهای روزمره خو گرفته است و از علم جز آن‌چه در مدارس و دانشگاه می‌آموزد بهره چندانی نمی‌گیرد؛ علم از منزلت رفیع خود به فرش کشیده شده و تنها به هدف کسب مدرک به دنبال آن می‌روند و صدالبته هنوز مردانی هستند که بوی علم بر مشامشان خوش‌تر است از نگاهی که به مدرک دوخته می‌شود؛ آنانی که آوازه بلندبالایِ نام خود در کرسی‌ها را به کنج کتاب‌خانه منزل خود فروختند. 📕در دست گرفتن کتاب و بوی کاهی کاغذ، انسان را وامی‌دارد که سرمایه رنج کشیده خود را خرج کند و چه خرجی بالاتر از این که چیزی به دست می‌آورد که از او پاسداری میکند و چیزی را از دست میدهد که تاکنون با دلهره از آن پاسداری میکرد. 📝نگاه به رقص حروف در صفحات کتاب و زندگی با سخن‌گوی بی‌مزد، حسرتی مغفول در عصر ماست. لذتی که انسان در زندگی نمی‌چشد و حال آن‌که دانشمندان دیرین لذت آن‌را برتر از لذت‌های روزمره انسان تلقی می‌کردند و چنان در دریای ژرف کتاب، مروارید می‌جستند که گاه گذشت شب را فراموش می‌کردند و سپیده‌دم خود را در آسمانِ علم طلب می‌کردند. 📖اما انسان چه کند که آغوش رایگان کتاب او را طلب میکند و انسان آخر روزی، به این آغوش پناه می‌آورد و این هنگام است که آسایش انسان به دامان او بازگردد. 🏳مگر نه این است که هر انسانی در مقابل یک دانشمند زانو می‌ساید و علم او را در اعماق وجود خویش می‌ستاید؟ 💭در این میان چه نیک است که انسان با زندگی آن دانشمند آشنا شود و خود را در زندگی او شریک کند؛ خود را در فصل فصل زندگی او جا دهد و در خیال خویش به عصر او بازگردد. این میسر نیست مگر با مطالعه‌ی کتاب‌هایی درباره‌ی زندگی‌نامه آن دانشمند. این می‌تواند اولین گام برای حرکت به سوی علم آن دانشمند باشد. 🧩کتاب‌های دانشمند بخشی از جورچین او هستند و اندیشه، وجود شخص را فرامیگیرد. ای برادر تو همه اندیشه‌ای... . شخصی که تمام این جورچین را کنارهم تهیه کند، گوئیا بخشی از وجود دانشمند معشوق خود را تهیه کرده است و تهیه آن در کنار هم علتی‌ست برای غیرت بیشتر انسان بر آن دانشمند؛ ↩️اما بازگشت انسان به کتاب؛ بازگشتی دوباره به دامان علم؛ در عصر آشفتگی تنها اوقات فراغت انسان در ایام سال به آخرین روزهای هفته منتقل شده است و این فرصت خوبی‌ست برای سازش با کتاب. کتاب آغوش خود را برای انسان بازگذاشته است... و چه خوش گفت عبدالرحمن جامی، شاعر والابیان: 🌺بود بی مزد و منت اوستادی زدانش بخشدت هر دم مرادی.🌺 تمام،امامی 🆔@jameandishi
🔸طلبه و نقش آفرینی در اجتماع ❓سوالی که شاید ذهن اغلب طلبه های سطوح را درگیر خودش کرده، این است که نقش طلبه در جامعه و حل مسائل آن چیست؟ ⭕️برای پاسخ به این سوال بهتر است کمی به عقب برگشت و نقش طلاب را در مهم ترین اتفاق قرون اخیر که انقلاب اسلامی بود، واکاوی کرد. 🔻مقام معظم رهبری در بیان نقش طلاب در انقلاب اسلامی ایران در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان طلاب در سال 1394 می فرماید: "در مبارزات سیاسی در کشور _هم مبارزات سیاسی منجر به انقلاب و هم سایر مبارزات_ عموم مردم تا حدودی ورود داشتند لکن دو مجموعه، ورود واضح و اثرگذار و بیّنی داشتند: یکی حوزه های علمیه و یکی هم دانشگاه ها لکن یک فرق اساسی ای در این زمینه وجود دارد که این فرق باید مورد توجه قرار بگیرد. مبارزات دانشجویی همیشه محدود مانده است در محیط دانشگاه، یا اندکی تأثیرگذاری بر روی برخی از مسائل عمومی کشور داشته است؛ هیچ وقت مبارزات دانشجویی تبدیل به یک انقلاب و به یک حرکت عمومی و تحول عمومی نشده. علّتش هم این است که دانشجو نفوذ و امتداد اجتماعی ندارد؛ حدّاکثر تأثیری که دانشجو دارد، این است که در خانواده‌ی خودش یک فکری را ایجاد بکند یا یک چیزی را مثلاً فرض کنید ترویج کند در داخل خانواده یا یک محیطهای محدود. این مبارزات اگر منها میشد از مبارزات روحانیّت و مبارزات روحانیّت نمیبود، مثل همه‌ی مبارزات دانشجویی دیگر، در همان محیط دانشگاه -یا دانشگاه تهران، یا چند دانشگاه در سراسر کشور- محدود میشد و یک حمله‌ای میکردند، یک حرکتی میکردند، یک مبارزه‌ای میشد، یک معارضه‌ای میشد و تمام میشد؛ [امّا] حوزه این‌جور نبود. 🔻مقام معظم رهبری در ادامه دو ویژگی مهم مبارزات حوزوی را ذکر می کنند که آن حضور حداکثری طلاب در مبارزات است و دیگری اثر گذاری حوزه با استفاده از دو عامل مرجعیت و طلاب است که طلاب نقش مهمی در گسترش تفکرات حضرت امام (ره) داشتند. 🔻ایشان در توضیح این نقش آفرینی طلاب خاطره ای را نقل می کنند: یک‌وقتی در سال اوّل انقلاب -چند ماه بعد از پیروزی انقلاب- که سالگرد مرحوم آقا مصطفی، فرزند بزرگوار امام عزیزمان بود و در قم مجلس ترحیم گرفته بودند، از من خواستند که من بروم آنجا صحبت کنم؛ رفتم آنجا، امام هم داخل مسجد اعظم حضور داشتند. بنده یک صحبتی آنجا کردم و این آیه‌ی شریفه را مطرح کردم: وَ اَوحی‌ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ * ثُمَّ کُلی مِن کُلِ‌ الثَّمَرت فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکَ؛ خطاب به امام گفتم این زنبورهای عسل، همان طلبه‌ها بودند که نشستند این شهد را -حرف شما را- مکیدند، بعد منتشر شدند در اطراف کشور و در جاهای مختلف و این شهد را به کام مردم ریختند؛ آنجایی هم که لازم بود نیش زدند؛ نیش هم زدند! طلبه‌ها این کار را کردند، حوزه‌ی قم این کار را کرد. اگر حوزه‌ی قم نبود، اگر امام بزرگوار مثلاً در جایی مثل تهران یا یک جایی که حوزه‌ی علمیّه‌ای وجود نداشت این حرکت را شروع میکرد، معلوم نبود به این موفّقیّت برسد؛ این حرکت در قم بود که توانست به این موفّقیّت برسد و تبدیل بشود به یک انقلاب." ⭕️ با توجه به این بیانات؛ متوجه نقش مهم طلاب حوزه علمیه در ایجاد انقلاب اسلامی می شویم. گویا آن نقش مهم این است که طلاب حلقه ی وصلی بین مرجعیت شیعه و مردم هستند. همانطور که ایام انقلاب، طلاب حلقه‌ی وصلی بین مردم و امام خمینی بودند و پیام حضرت امام ره را به مردم می رساندند و تبیین می کردند. ⭕️ اگر می بینیم که رهبر عزیزمان امر به نکته ای مانند اقتصاد مقاومتی می کنند ولی در جامعه آنطور که باید این اوامر عملی و اجرایی نمی شود، یکی از دلایل مهم آن نبود حلقه‌ی وصل و میانی بین رهبری و مردم است. ⭕️ به نظر یکی از وظایف اصلی ما طلبه ها که گویا آن را به فراموشی سپرده ایم و در حل مسائل جامعه خیلی تاثیر گذار است، نقش آفرینی ما به عنوان حلقه‌ی واسط میان مردم است که البته پیش نیاز آن شناخت کافی امامین انقلاب است. 👤 مصطفی عابدینی، طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم (مدرسه آل یاسین) 🆔@jameandishi
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ ⏳️میدان‌داری علماء (۱) ●امام خمینی (ره) با انقلابی که ایجاد کرد، توانست پس‌ از هزاران سال بر حکومت ظلم و جور پیروز شود و علَم حکومت اسلامی را در جهان برافرازد. انقلابی که سرچشمه آن ابتدا، مردم بود. مردمی که از درون جوشیدند و این آنها سرنوشت حاکم بر کشور را و سرنوشت حاکم بر جهان را ناگهان دچار تغییر کرد. ●امام توانستند با به مردم و با خداخواه و کمال‌جوی مردم ایران، آغاز یک تمدن نوین اسلامی را رقم بزنند. خیزش مردم برای این انقلاب عظیم ممکن نبود مگر اینکه نوع نگاه مردم به تغییر کند. در روزگاری که نشانه‌های اسلام یکی یکی توسط حکومت شاهنشاهی به فراموشی سپرده میشد و استبداد پهلوی بر کشور حکمفرما بود مردی از میان برخواست و شعار احیای را زنده کرد. به راستی مگر اسلام جز برای سعادت انسان است؟ انسانیتی که در دوره مدرن عالم به فراموشی سپرده می‌شد و همه چیز در ماده و جسم خلاصه می.شد و ویژگی روحانی و اعلای انسان در تاریخ محو می‌شد. انسان از آنچه که بر پایه آن آفریده شده بود، دورتر و دورتر میشد ●مردی در میان این تاریکی برخاست و نوری بر کهنه‌فطرت قدیم انسانی تاباند. فطرتی که همچو اتاقی گنج‌خیز شده بود که سالهای سال از گرد و خاک پذیرایی میکرد. اما این فطرت خاموش شدنی یا تبدیل ناپذیر است. چرا که خداوند خواسته است. 🪴فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ🪴 ●این فطرت، انسان است و هرچه خاک بر گنج نشیند، گنج همان گنج است؛ اما لایه‌هایی که گنج را پوشانده سبب شده تا کسی آن گنج گران را نیابد. فطرت گنج‌گونه انسان، نیاز به جستجوگری داشت تا دوباره بر وجود انسان بتابد و نور آن، باری دیگر هویت انسان راستین را بدو معرفی کند. استاد امام، این گنج را درون خود یافته بود؛ گنجی که در کنج وجود هر انسانی نهفته شده است. اما خفقان روز اجازه نمیداد که این گنج از اعماق وجود استخراج شود و دیگر انسانها، با کنار زدن خاک‌های نشسته بر آن، هویت حقیقی خود را بازیابند. ●امام با بهره گیری از استاد خویش و با آرام شدن شرایط توانست در جهانی که فطرت روز به روز پنهان‌تر می‌شد، اولین فریاد را سر دهد. او انسان را از گنج درونی‌اش آگاه کرد و کمال جویی و خداخواهی پاک او را به یاد آورد‌. ●جوششی در درون انسان غلیان کرد و انسان گنج حقیقی خود را یافته بود. فروغ نور فطرت بر وجود انسان ها جلوه میکرد. انسان به تازگی غبار خود را کنار زده بود و آن سرشت حقیقی خود را نظاره میکرد. اما دست‌یابی به این گنجینه نیاز به دیگری داشت و شرایط اجتماعی کنونیِ آن زمان اجازه غباروبی و استخراج کامل این گنجینه وجودی انسان برای رسیدن به ثروتی نامحدود نمی‌داد. بلکه حکومت مدرنِ عصر جدید، انسان را محدود کرده بود و بر محدودیت آنها می‌افزود و بلکه حتی هویت دیگری برای او معرفی می‌کرد و حقیقت او را محدودیت دیگری میپنداشت. بنابراین باید شرایط تغییر میکرد و انقلاب درونی انسان به یک انقلاب اجتماعی تبدیل شد. ●اما چه شد که زمان حسین بن علی، با وجود فریادهای امام، درون مردم جوشش نکرد و قیام عاشورا به حکومت امام منجر نشد؟ ادامه دارد.... محمد محسن امامی،طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم،موسسه فقهی آل یاسین؛ برگرفته از کلاس سیره امام، استاد موسوی؛ مخاطب طلاب اروپایی و آمریکایی! 🆔@jameandishi
⌛️میدان‌داری علماء(۲) ●قبل از پرداخت به زمانه صدر اسلام نگاهی دوباره به سالهای صدر انقلاب داشته باشیم. ●پس از تبعید امام به نجف، ایشان درس خارجی آغاز می‌کنند با نام ولایت فقیه و در این درس شاگردان خود را تشویق به ارتباط با میکنند. قبل از خروج امام از نجف نیز امام شاگردانی داشته‌اند، سراپا گوش به فرمان امام. امام از لحاظ سخت‌افزار جز بیانیه و پرکردن نوار هیچ نداشت. و در نرم افزار نیز هیچ نداشت جز ایمان به خداوند و نصرت های او و ایمان به انسان که این خود همه چیز است. ايمان به اینکه اگر انسان گنجینه درونی خود را بیابد برای رسیدن به آن حتی جان خود را فدا میکند. اگر خودش هم در این چند روز زندگی دنیا بدان نرسید زمینه را فراهم کند تا فرزندان و دیگر نسل‌ها بتوانند این گنج را به دست آورند. انسان حاضر است جان خود را فدا کند و ایثار در این وادی سرمشق بوده است که انسان مشق شب و روز خود را از آن بازنویسی کند. ●یادکرد وجود گنجینه ارزشمند و آگاهی‌بخشی آن توسط امام و استاد امام، آن عارف جلیل‌القدر و والا، به انسان بود. و مگر نه این است که هر گنجی نقشه گنجی دارد. و مگر نه این است که هر کوه نیاز به سی‌مرغ دارد تا بر وجود تجلی کند؟ و مگر نه این است که سیمرغ فضای مقدس می‌طلبد تا سی‌مرغ به سیمرغ دست یابند؟ ●و آن کس که به وجود سیمرغ ندا داد امام بود و آن کس که نقشه راه را بر انسان سهل کرد شاگردان امام بود. شاگردان امام با بیان طریق وصول به این گنجینه سیمرغ‌گون، با بیان شعار احیای _که به راستی مگر جز برای اتصال به گنجینه وجودی است؟ _ و با بیان نقشه گنج، خیزش درونی انسان را فراهم آوردند. ●اما وقتی نقشه گنج بر انسان عیان شود، انسان دست از پا نمی‌شناسد و حتی زندگی خود را در کف دست خود گذاشته و برای رسیدن به آن گنج لحظه‌ای درنگ نمی‌کند! انسان ارزشمندترین سرمایه خود را فدای گنج می‌کند و این، از سرگذشت باستانیان همواره سینه به سینه به آیندگان می‌رسید. اما این گنج نه گنجِ محدود، بلکه گنجی نامحدود است که انتهایی ندارد. ابتدایی ندارد. انتهای ان ابتدا و ابتدای آن بی‌انتهاست. باشد و انسان فقط نصیب خود را از این گنج طلب کند؟ ●بنابراین انسان با آگاه‌شدن نسبت به این گنج بی‌انتها یافت و اطرافیان را نیز با خود همراه کرد. حال سی‌مرغ، نقشه در دست به دنبال سیمرغ کرده‌‌اند. به مبدل گشت. +آن حکومتی که مانع از رسیدن به سیمرغ، آن گنجینه بی‌انتهاست باید سرنگون شود! رهبری باید، تا انسان را در حرکت به سوی سیمرغ رهنمون باشد‌ و ما مشتاقیم به گنجینه ای بی‌انتها و سیمرغ‌گون.... ●بنابراین امام خود وجود چنین گنجینه ارزشمندی را به انسان یادآورد و سزای آن هم این بود خود به شهرهای دیگری تبعید میگشت. اما شاگردانی از خود برجای گذاشته بود که نقشه گنج را بر انسان بازگو کنند و انسان را به سیمرغ رهنمون باشند. شاگردانی در اندیشه، در مسیر امام و در عمل، گوش به فرمان امام؛ ●و این گونه شد که انسان با بازیابی حقیقت گنج‌‌گونه فطرت خویش، آن فطرت طلب، و با داشتن نقشه رسیدن به آن، به راه افتاد و جوشش درونی او به جوششی بیرونی مبدل گشت و انسان اتصال وجودی با دیگر انسانها می‌یافت و این قدرتی بود برای تغییر شرایط بیرونی برای حرکت به سوی گنج، برای بازگشت امام، برای حرکت به سوی گنج با راهبری کسی که یکبار به گنج رسیده است و حال بازگشته تا غیر خود را نیز بدین گنج برساند و همگی از این گنج بهره برند. ●اما زمانه حسین بن علی. امام، خون دل‌ها خورد تا انسانِ زمان خویش را به آن گنجینه آگاه کند و برای رسیدن به آن به انسان امداد رساند. حاکم فاسق زمانه، حضور در شهر را بر امام سخت می‌کرد تا امام حسین (ع)، خود به بیعت با او دست دراز کند. اما شعار امام احیاء بود _و اسلام مسیری برای احیاء انسان_ و بیعت با یزید، یعنی رهاکردن گنج و دل‌خوشی به شن بیابان. و دعوت مردم به چیزی بی‌ارزش‌تر از این ممکن است؟ امام با ندای هیهات منا الذله سعی داشت تا انسان عصر خویش را بیدار کند و به چشمان خواب آلود انسان نور گنج را بتاباند تا انسان از خواب غلفت به بیداری دست یابد. اما یک عنصر در زمان امام خمینی رحمت الله فعال گشت که در زمان امام حسین علیه السلام به پا نخواست تا انسان به پا خیزد؛ این عنصر همان ادامه دارد.... محمد محسن امامی،طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم،موسسه فقهی آل یاسین؛ برگرفته از کلاس سیره امام، استاد موسوی؛ مخاطب طلاب اروپایی و آمریکایی! 🆔@jameandishi