.
هیچ قانونی در مورد نحوه نوشتن وجود ندارد. گاهی نوشتن کار راحت و کاملی است و گاهی مثل شکافتن یک تخته سنگ و منفجر کردن آن با باروت است.
📌ارنست همینگوی
#جمله_واره
@jane_ghalam
جان قلم کجاست ؟
🔆قسمت سوم
هرکدام از اعضای این گروه در مسیر نوشتن خود به سوالات زیادی درباره ادبیات داستانی رسیده اند. ما به دنبال حقیقتیم. به دنبال بحث درباره دغدغه هایی که ذهنمان را مدام نیشگون می گیرند. به راستی حقیقت چیست؟ اصلا بگو ببینم که ادبیات چیست؟ داستان چیست؟ رابطه اش با دین چطور است؟ آیا تعهد اسلامی و هنر متناقض اند؟ آیا می شود خدا و خرما را با هم داشت و به یک هنرمند اصیل تبدیل شد؟ اگر شدنی است ، فرآیند تحقق آن چگونه است؟
دیگران ِ بی ریشه ما را می بینند و می گویند که واه واه واه چه حرف های بیخودی. کله تان بیخود بوی قرمه سبزی می دهد! خب بگویند.
ادامه دارد ...
#درباره_گروه_جان_قلم
#مشکلات_داستان_امروز🩸✨
@jane_ghalam
.
اصالت نویسنده نه در سبک و شیوه بلکه در نحوه تفکر و اعتقادات اوست.
📌آنتوان چخوف
#جمله_واره
@jane_ghalam
جان قلم کجاست ؟
🔆 قسمت چهارم
ما می خواهیم از پنجره ی فلسفه به نوشتن نگاه کنیم. تکنیک چیست؟ چرا هرچه بیشتر تکنیک یاد می گیریم ، خلاقیتمان بیشتر کشته می شود؟ آیا برای نوشتن به تکنیک ها نیاز داریم؟ چرا پس از دریافت آموزش ها قلم هایمان خشک تر می شود؟ چرا وضعیت آموزش داستان نویسی مطلوب نیست؟ اصلاً آیا می شود داستان را آموزش داد؟ چرا نویسندگان ماندگار کمی داریم؟ چرا بسیاری از آثار امروزی بی روح و خشک اند؟ چرا مردم داستان نمی خوانند؟ راهکار تغییر این اوضاع چیست؟
و مهم تر از همه اینکه چرا هیـچ کس بلند نمی شود بپرسد که چرا همه چیز یکجوری است ؟ چرا ککمان هم نمی گَزَد که یک چیزی سرجایش نیست؟
جان قلم سرجایش نیست. گویا که این روزها ، قلم ، جان ندارد ...
ادامه دارد.
#درباره_گروه_جان_قلم
#مشکلات_داستان_امروز🩸✨
@jane_ghalam
جان قلم کجاست ؟
🔆 قسمت آخر
گروه جان قلم مفتخر و امیدوار است که از سوال به آزادی برسد. به شکوفا شدن. به درخشیدن قلم هایی که امروز راه به راه اسراف می شوند و با عشق و خدا روی کاغذ نمی لغزند. جان قلم ، به دنبال جان است. و می داند که قلمی که جان دارد جادو خواهد کرد و دنیا را نجات خواهد داد.
هنر را نجات خواهد داد. سینما را. تئاتر را. و انسان را ...
چرا که قلم ، پایه ی هنرهای دیگر است.
چرا که قلم ، انسان ساز است ...
✨با توسل به روح بزرگ و فکر بزرگ سید شهیدان اهل قلم که این ایده را به جان ما ریخت ...
#درباره_گروه_جان_قلم
#مشکلات_داستان_امروز🩸✨
@jane_ghalam
.
داستان که فقط گزارش نیست ؛ چفت و بند داستانی هم مهم است. اهمیت «جنگ و صلح» تولستوی یا «دُن آرام» شولوخف ، بخاطر این است که چفت و بند داستانی این ها خیلی محکم است ؛ یعنی همه جای این داستان ، صحیح پیش آمده است.
📍رهبر انقلاب ، ۱۳۷۰/۱۲/۵
#جمله_واره
@jane_ghalam
.
ادبیات انقلاب در راه است ، اگر برخیزیم ...
#روزنامه_طور
@jane_ghalam
یک روایت کوتاه و مختصر درباره رسیدن به نرسیدن.pdf
1.16M
.
یک روایت کوتاه و مختصر
از رسیدن به نرسیدن
و بعد رسیدن به یک راه 💡
✏️شایسته کاظمینی
@jane_ghalam
.
🍀خیلی از ما تجربهی کتابخوانی داشتهایم و حتی وقت زیادی برای خواندن رمانهای مشهور گذاشتهایم که خواندنشان نیز ذوقی در ما برانگیخته و این ذوق قلم ما را به نوشتن واداشتهاست، اما ممکن است بعد از عبور از این نوع تجربهها حس کرده باشیم، جای چیزی خالیست و همچنان ارتباط با نویسندهگان صاحبسبک و مشهور جایی در زندگی ما ندارد و چراغی نیافروختهاست.
🍀 اما شاید اگر در رویههای مشهور دقت نظر به خرج دهیم، متوجه میشویم که نگاه ما به رمان و داستان و کتابخوانی ، یا نوعی سرگرمی و پرورش دهنده ی تخیل ذهنی است و یا داستانها را ظرفی برای انتقال مفاهیم میدانیم ؛ حال آنکه اگر عالم نویسنده را در نظر آوریم و در تجربهی حضور او شریک شویم میتوانیم با خواندن رمان، خود را بیابیم و نگاهی عمیقتر به زمانهی خود داشته باشیم.
🍀برای پیدا کردن این نگاه، متفکران کمکهای زیادی به ما خواهندکرد، مقالهی «دیدهبان تجدد» باب چنین نگاهی را برای ما باز میکند.
@jane_ghalam
سند (3).pdf
182.9K
✨«دیدهبان تجدد»
✨مقالهای از دکتر داوری در باب داستایوفسکی و نگاه تاریخی به تجدد
@jane_ghalam
.
همیشه ابتدای نوشتن داستان کار سختی است. آدم احساس می کند دارد به ناکجاآباد می رود. من همیشه مجبورم حداقل 100 صفحه ای بنویسم و دور بریزم قبل از اینکه شروع به کار کنم. ناامیدکننده است، ولی نوشتن این صفحات ضروری است. من سعی می کنم شماره این صفحات را 100- تا صفر بگذارم.
📌باربارا کینگسالور
#جمله_واره
@jane_ghalam