eitaa logo
رویدادها و تحلیل‌ها
4هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
18.2هزار ویدیو
271 فایل
 خط اغفال به خصوص خواص و نخبگان از تاثیر دشمن ، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است.امام خامنه ایی دامت برکاته 🕛 مدیریت کانال @azizghazan رویدادها و تحلیل‌ها https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 رفیق جاسوس 🔺 توییت پنج سال پیش جیسون رضائیان (جاسوسی که سپاه دستگیر کرد و آمریکا در ازای آزادی اش یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار نقد پرداخت کرد) خطاب به : "شما به شهر می‌آیی و مقاله در واشینگتن پست چاپ می‌کنی و به من زنگ نمی زنی؟ فکر می کردم ما «دوست» هستیم..." 🔹آقای ظریف نمی خواهید بگویید که رفاقت با جاسوس آمریکایی هم سیاستی بوده که از بالا به شما ابلاغ شده و شما هیچ اختیاری نداشته اید؟؟؟ ✍"قاسم اکبری
خودرو رسما گران شد 🔹افرادی‎که تا پایان سال ۹۹ برای خرید خودرو ثبت‎نام کرده‎ پیش‎پرداخت داشته‎اند و مشمول دریافت سود نیستند، مشمول افزایش قیمت نمی‎شوند. 🔸براساس مصوبه شورای رقابت، برای محصولات ایران‎خودرو به طور متوسط ۸/۲ درصد و برای محصولات سایپا به طور متوسط ۸/۹ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شد. اخبار https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
پايان مغالطه ديپلماسي - ميدان طبيعي بود که ضربه آخر بر دوگانه جعلي مذکور را کسي مي‌توانست وارد آورد که خود فرمانده‌اي ارشد ميدان و ديپلماسي را در طول ساليان اخير بر عهده داشته است. کد خبر: ۳۳۰۲۱۲ تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴ دوشنبه هفته پيش بود که انتشار به يکباره فايل صوتي سه ساعته از مصاحبه‌اي محرمانه با آقاي محمدجواد ظريف توسط تلويزيون سعودي "ايران اينترنشنال" افکار عمومي کشور را در آستانه انتخابات و همزمان بر برگزاري نشست وين شوکه کرد.    انتشاردهندگان مدعي بودند که فايل مذکور متعلق به مصاحبه هفت ساعته محرمانه‌اي است که در اسفندماه 1399 با هدف ثبت خاطرات شفاهي وزراي دولت اعتدال ضبط گرديده و از طريقي بدست آنان رسيده است! اين پروژه توسط مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست‌جمهوري با عنوان "تاريخ شفاهي ايران" دنبال مي‌شده و علاوه بر ظريف چند تن از مسئولين دولت اعتدال نيز مصاحبه‌هايي را انجام داده‌اند! برنامه حساسي که مورد دستبرد قرار گرفته است! فارغ از نقدهاي جدي که به محتواي فايل منتشره وارد است و شيوه ناشيانه آنچه ثبت تاريخ شفاهي ناميده شده است، معلوم بود که انتشار اظهارات عجيب و غريب آقاي ظريف، خيلي زود با واکنش‌هاي جدي روبرو خواهد شد. اما در مقابل نيز جبهه ديگري شکل گرفت که فرصت را مناسب ديده بود تا در صف حمايت از ظريف برآيد و از آن براي حمله به منطق مقاومت و سياست‌هاي کلان در منطقه برآيد و حتي از تخريب حاج قاسم نيز دريغ ننمايد! فضاي سياسي – رسانه اي جامعه آماده تقابلي جدي بود! در طول تاريخ انقلاب اسلامي انتشار چنين فايل صوتي حاوي اينگونه مواضع و محتوايي، شايد کمتر سابقه داشته باشد! نظراتي جنجالي که مي‌توانست مدتها جامعه را مشغول به خود سازد و از مسايل مهمتر جامعه در آستانه انتخابات ما را غافل نمايد! در اين ميان چگونگي مواجهه با مساله موضوعي است که نيازمند تدبير داشت! و پاسخ به سوالات متعددي را قبل از موضع گيري نيازمند بود. سوالاتي از اين قبيل که: اين فايل چرا و چگونه به سرقت رفته است؟ چرا اين مقطع زماني براي انتشار انتخاب شده است؟ اهداف انتشار دهندگان آن چه بوده است؟ چرا ظريف اين سخنان را زده است؟ آيا او تمايل داشته اين حرفها در اين مقطع زماني انتشار عمومي يابد؟ آيا اگر او مي‌دانست که اين اظهارات در اين مقطع عمومي خواهد شد، باز هم حاضر بود که در چنين مصاحبه‌اي شرکت کند و چنين اظهاراتي را آشکار سازد؟ آيا حال که اين مطالب انتشار عمومي يافته بايد نسبت به آن سکوت کرد يا آن را مورد نقد و بررسي قرار داد؟ آيا الان زمان مناسبي براي نقد ديدگاه‌هاي ظريف بود؟ چه کسي بايد به نقد اين ديدگاه ها بپردازد؟ و ... با دقت نظر در ابعاد مساله و سوالات برشمرده مي‌توان به نکاتي دست يافت: 1. توجه به زمان انتشار اين فايل مي‌توان تا حدودي اهداف انتشار دهندگان آن را آشکار سازد. اين فايل در زمانه‌اي انتشار يافته که از يکسو مذاکرات هسته‌اي در وين در حالي برگزاري است و از ديگر سو کشور در آستانه برگزاري انتخابات سرنوشت ساز رياست‌جمهوري و شوراها قرار دارد. قابل تامل آنکه در هفته‌هاي اخير نام ظريف نيز به عنوان يکي از نامزدهاي انتخابات شنيده شده است. بدون شک اين اقدام با هدف جنجال آفريني در آستانه انتخابات صورت گرفته است. طراحان اين سناريو بر اين باور بوده‌اند که با انتشار اين فايل آتش درگيري و منازعات جناح‌هاي سياسي و دوقطبي‌هاي دروغين در کشور اوج گرفته و هر يک تلاش خواهد کرد تا ديگري را متهم به خيانت به کشور و منافع ملي کند! 2. توجه به محتواي بخش‌هاي گزينش شده و بحث برانگيز آن مصاحبه اعم از: تضعيف جبهه مقاومت، هجمه به سپاه، تخريب چهره شهيد سليماني، بزرگنمايي اختلافات در سياست خارجي جمهوري اسلامي، ايجاد چالش در روابط ايران و روسيه و ... ، به خوبي دست داشتن نفوذي‌ها و بيگانگان را در اين ماجرا آشکار مي‌سازد. بدون شک بيشترين بهره از اين دستبرد اطلاعاتي را بيگانگان و دشمنان ملت ايران و دشمنان جبهه مقاومت خواهند برد! 3. با توجه به خسارات جباران ناپذيري که به اعتبار و جايگاه وزير مربوط وارد شد، احتمالا ظريف خود خواهان انتشار اين اظهارات در اين مقطع حساس نبوده است و بدون اطلاع وي اين فايل صوتي انتشار يافته است. هرچند وي بايد در برابر اظهارات بي‌مبالات خود در اين گفتگو که آميخته با دروغ و تحريف و تخريب است پاسخگو باشد! ضمن آنکه انجام اين مصاحبه در حالي که ظريف همچنان در جايگاه وزير امورخارجه کشور است، حکايت از ناپختگي سياسي ايشان دارد. گفتگويي که مي توانست چند ماه بعد، پس از پايان کار دولت دوازدهم هم انجام شود!      در اين شرايط بود که بنظر مي‌رسيد بهترين شيوه مواجهه با اين ماجرا  تدبير مبتني برگام هاي زير باشد: 1. رو کردن دستهاي پنهاني که اين سرقت را طراحي کرده و تلاش کردند تا افکارعمومي جامعه را در آستانه انتخابات مشوش نمايند. 2. پرده برداري از
اغراض طراحان سناريويي که با هدف دوقطبي سازي، ايجاد تنش و درگيري، ايجاد خطاي محاسباتي و برهم ريختن آرامش اذهان عمومي جامعه طراحي شده بود. 3. موضع گيري اجمالي در نقد اظهارات منتشره و واگذاري زمان بررسي دقيق و مبسوط و مستند محتوا به فرداي پس از انتخابات، با هدف جلوگيري از تاثيرگذاري بر روند انتخابات. 4. پرهيز از ورود به دوگانه تقابلي ديپلماسي - ميدان و جلوگيري از گسترش و عمق بخشي به آن در اذهان عمومي. نکته قابل ملاحظه آنکه در اين دوگانه ساختگي ايجاد شده،  هر که وارد شد يا متهم به حمايت از ميدان شد يا ديپلماسي! و اين درست همان چيزي بود که سارقان و انتشار دهندگان فايل صوتي محرمانه در آستانه انتخابات خواهان‌ آن بودند! همين اقدامات در جلوگيري از شکل گيري دوگانه باطل مذکور موثر بود، لذا تب اين بحث به تدريج فروکش کرد و اجازه نداد قطب‌بندي موثري پيرامون آن شکل گرفته و دوام يابد. طبيعي بود که ضربه آخر بر دوگانه جعلي مذکور را کسي مي‌توانست وارد آورد که خود فرمانده‌اي ارشد ميدان و ديپلماسي را در طول ساليان اخير بر عهده داشته است. در چنين شرايطي بود که رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخنراني تلويريوني شان در روز يکشنبه خطاب به مردم فرمودند: «از بعضي از مسئولين کشور هم اين روزها حرفهايي شنيده شد که براي انسان مايه‌ي تعجّب و مايه‌ي تأسّف است، و شنيديم که رسانه‌هاي دشمن و مخالف جمهوري اسلامي هم اين حرفها را پخش کردند. انسان واقعاً متأسّف مي‌شود وقتي که اين مطالب را مي‌شنود. بعضي از اين حرفها تکرار حرفهاي خصمانه‌ي دشمنان ما است، تکرار حرفهاي آمريکا است. حالا مثلاً فرض کنيد آمريکايي‌ها سالها است از نفوذ جمهوري اسلامي ايران در منطقه‌ بشدّت ناراحت و ناراضي‌اند؛ از نيروي قدس ناراحت بودند به خاطر اين، از شهيد سليماني ناراحت بودند به خاطر اين، شهيد سليماني را به شهادت رساندند به خاطر اين؛ هر چيزي که عامل نفوذ معنوي جمهوري اسلامي در منطقه باشد، براي آنها بد است. ما نبايد حرفي بزنيم که اين معنا را تداعي کند که ما داريم حرف آنها را تکرار ميکنيم؛ چه درباره‌ي نيروي قدس، چه درباره‌ي شخص شهيد سليماني. سياست کشور تشکيل شده از انواع برنامه‌هاي اقتصادي، برنامه‌هاي نظامي، برنامه‌هاي اجتماعي، برنامه‌هاي علمي و فرهنگي، از جمله مناسبات ديپلماسي و مناسبات خارجي؛ مجموع اينها سياست يک کشور را تشکيل ميدهد. همه با هم بايد تلاش کنند، همه با هم بايد پيش بروند. اينکه اين بخش آن بخش ديگر را نفي بکند، آن، اين را نفي بکند، اصلاً معني ندارد، اين خطاي بزرگي است که از مسئول جمهوري اسلامي و مسئولين جمهوري اسلامي نبايد اين خطا سر بزند. انصافاً نيروي قدس بزرگ‌ترين عامل مؤثّر در جلوگيري از ديپلماسي انفعالي در منطقه‌ي غرب آسيا است؛ نيروي قدس در منطقه‌ي غرب آسيا يک سياست مستقلّ جمهوري اسلامي را و سياست عزّت‌مدار جمهوري اسلامي را تحقّق بخشيده... اين را هم همه بدانند که سياست خارجي در هيچ جاي دنيا در وزارت خارجه تعيين نميشود. سياست خارجي در همه‌ جاي دنيا مربوط به مجامع بالادستي وزارت خارجه است؛ مجامع بالادستي و مسئولين عالي‌رتبه‌ي کشور هستند که سياست خارجي را [تعيين ميکنند]؛ البتّه وزارت خارجه هم در اينها مشارکت دارد، لکن اين جور نيست که تصميم‌گيري، تابع وزارت خارجه باشد؛ نه، وزارت خارجه مجري است؛ سياستهاي خارجي را [اجرا ميکند]؛ اينجا در کشور ما هم همين جور است؛ در شوراي عالي امنيت ملّي که همه‌ي مسئولين در آنجا حضور دارند، تصميم‌گيري ميشود و وزارت خارجه با شيوه‌هاي خودش بايستي آنها را عملي بکند و پيش ببرد. به هر حال نبايد ما جوري حرف بزنيم که معنايش اين است که سياستهاي کشور را باور نداريم و قبول نداريم. بايد مراقب باشيم؛ مراقب دشمن شاد کردن هم باشيم؛ واقعاً جوري نباشد که دشمن را شاد کنيم. من اميدوارم ان‌شاء‌الله خداوند به همه‌ي مسئولين کشور که واقعاً مايلند به نظام جمهوري اسلامي، به کشورشان، به ميهنشان، به مردمشان خدمت کنند، توفيق بدهد تا بتوانند اين کار را با بهترين وجهي انجام بدهند.» (12/2/1400) اظهارات حکيم فرزانه انقلاب اسلامي فصل الخطابي است براي ملت ايران و پاياني بر مغاطعه ديپلماسي – ميدان که تنها براي تشويش افکار جامعه و پراکنده کردن اذهان عمومي از مسايل مهم کشور در آستانه انتخابات طراحي شده بود. البته بدخواهان اين ملت و آنهايي که نفشه هايشان با رهنمودهاي رهبري نقش بر آب شده است، بيکار ننشسته اند و فاز جديد تخريب رهبري را آغاز کرده اند که اين خود حکايت از آن دارد که مواضع حکيمانه رهبري به خوبي اثرگذار بوده است!  
ازدنیادلگیری بابا حیدر برای استوری همراهان گرامی https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
عرض تسلیت بمناسبت شهادت اول مظلوم عالم حضرت مولی الوحدین امیرالمومنین مولا علی ابن ابیطالب(علیه السلام) خدمت فرزند برومندشان امام عصر(ارواحنا له الفداه) وتمام شیعیان ودلدادگان حضرتش وشما بزرگواران التماس دعای خیر داریم. دعا جهت سلامتی وفرج حضرت صاحب الزمان(عج) ان شاءلله فراموش نشود. https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
*باسمه تعالی* *سلام و عرض ادب* *●السلام علیک یا امیرالمومنین"ع"●* *ای ماه سر به مُهر* *سر از سجده بر مدار* *پشت سرت کسی نشسته* *که شق القمر کند* *ضمن عرض تسلیت بمناسبت فرا رسیدن ایام شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام، لطفا" در لیالی پر فضیلت قدر، ما و همه دوستان را از دعای خیر خود بهره مند فرمایید.* *دعاگو هستم* *یا علی مددی* ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
اعمال شب بیست ویکم
۱۲ فضیلت ناب از مولا علی (ع) ۱۲ فضیلت کوتاه و گویا از حضرت مولا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام ۱. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکردند، مگر این که پیروز برگشتند. (۱) ۲. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا: علی، شجاع ‌ترین و قویدل ترین مردم است.» (۲) ۳. حریف را تنها با یک بار زدن می‌کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا:  ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.» (۳) ۴. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ / علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می‌شود.» (۴) ۵. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بیشتر پیاده می‌جنگیدند و اگر هم سوار اسبی می‌شدند، چندان برای ایشان مهم نبود. به ایشان گفته شد که چرا سوار اسب نمی‌شود؟ پاسخ دادند: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد. من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت، او را تعقیب کنم. پس اسب را برای چه می‌خواهم؟ (۵) ۶. زره حضرت، تنها سینه ایشان را می‌پوشاند و هرگز پشت نداشت. از ایشان پرسیدند که چرا زره حضرت پشت ندارد؛ آیا نمی‌ترسند که کسی از پشت به ایشان ضربتی بزند؟ مولا علی (ع)در پاسخ فرمودند: من هرگز به دشمن پشت نمی‌کنم و از میدان نمی‌گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد. (۶) ۷. شجاعت و استواری حضرت مولا امام علی علیه السلام در جنگ‌ها چنان بود که هر گاه مشرکان و کافران ایشان را در جنگ می‌دیدند، به همدیگر وصیت می‌کردند؛ مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند. (۷) ۸. هر گاه دو صف برای جنگ مقابل هم صف می‌کشیدند، مردم به یکدیگر می‌گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی (ع) با آن صف است و صف مقابل، خواهی و نخواهی، باید خود را برای مرگ آماده کند. (۸) ۹. روزی یکی از سرداران سپاه حضرت مولا امام علی (ع) به ایشان گفت که اگر اسب‌ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، شما را کجا بیابیم؟ حضرت در پاسخ فرمودند: در همان جایی که از من دور شده اید. یعنی در همین جایی که هستم، خواهم بود. (۹) ۱۰. وقتی که در جنگ جمل، مولا علی (ع) پرچم را به پسر خود ـ محمّد حنفیه ـ سپردند، به او چنین فرمودند: «کوه‌ها هم از هم بپاشند،  تو از خود مپاش، دندان هایت را به هم بفشار، کاسه سرت را به خدا بسپار، پاهایت را چون میخ به زمین بکوب، به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز، از تنگ نظری و دون همّتی، چشم بپوش و بدان که پیروزی بی گمان از آنِ خداوند سبحان است.» (۱۰) ۱۱. حضرت مولا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بودند و از نان گندم نمی‌خوردند، تا آن جا که مردم از تعجّب می‌پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هماوردان و پهلوانان ناتوان نمی‌شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمودند: بدانید درختی که در بیابان خشک می‌روید، شاخه آن سخت‌تر باشد، اما سبزه‌ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک‌تر باشد. آری خار‌ها و بوته‌های صحرایی را آتشی افروخته‌تر باشد و خاموشی آن‌ها دیرتر رخ دهد، اما گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد، چون بیدی به هر بادی بلرزد. (۱۱) ۱۲. از سخنان آن حضرت است که ‌فرمودند: «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... به خدا سوگند اگر همه عرب‌ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.» (۱۲) https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
📌مدافعان سخنان ظریف در شب‌های قدر توبه کنند/امیدوارم روزنانه جمهوری اسلامی مسیر خود را اصلاح کند علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس به رسانه‌ها و دولتمردانی که از سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دفاع کردند توصیه کرد در شب‌های قدر توبه کنند، او در گفت‌وگو با خبرنگار «روز پلاس» گفت: امیدوارم توبه این افراد را خدای متعال بپذیرد، وقتی عده‌ای تا این اندازه دچار خطای در تحلیل شوند و از کسی که به صراحت حرف آمریکا را می‌زند، دفاع می‌کنند، بروند و محاسبه کنند این شب‌ها که چرا به این ورطه افتادند، توبه کنند. وی در رابطه با عذرخواهی وزیر خارجه گفت: او عذر خواهی نکرده و توجیه کرده و متاسفانه طلبکارانه گفته است منتقدان خود را بخشیدم و او در این قصه دچار خطای در تحلیل است و گفته بود من معلم روابط بین الملل هستم و امروز مشخص شد که آقاظریف متاسفانه روابط بین الملل هم بلد نیست و دیپلماسی هم بلد نیست چرا که حضرت آقا فرمودند در همه جای دنیا بالا دستی‌ها سیاست خارجی را تعیین می‌کنند و سیاست خارجه فقط مجری است و آقای ظریف می‌گوید من خودم و نشان می‌دهد ظریف تمامیت خواه است و نوعی استبداد در رأی هم دارد. عضو هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: ظریف در آمریکا بزرگ شده و متاسفانه زمان جنگ هم در کشور نبوده و یک سوت خمپاره نشنیده و زمان جنگ در آمریکا مشغول اتو کردن شلوار و پیراهن خودش بوده و ایشان فقط بلد است حرف‌های اتوکشیده بزند، حتی دیدید که آدرس آیه قرآن را غلط داد و گفت سوره حشر آیه ۶۰ که این سوره ۲۴ آیه دارد و حتی حاضر نیست اینها را اصلاح کند و این دیدگاه او نشان داد حد ظریف حد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیست. سلیمی همچنین در رابطه با عملکرد آقای مسیح مهاجری در رابطه با دفاع از سخنان آقای ظریف در روزنامه جمهوری اسلامی گفت: این روزنامه مدت‌هاست که مسیر خود را عوض کرده و امیدوارم روزنامه جمهوری اسلامی مسیر خود را اصلاح کند. منبع:روزپلاس اخبار https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✋ نقش تاج‌زاده در عملیات فریب انتخابات 🔺مصطفی تاج‌زاده کنشگر پرحاشیه و جنجالی طیف اصلاح‌طلب، اخیرا برای ریاست جمهوری 1400 اعلام کاندیداتوری نمود. اکنون با توجه به سوابق قضایی و نیز حاشیه‌های سیاسی رادیکال او که احتمال تاییدش از سوی شورای نگهبان را به حداقل می‌رساند؛ پرسش اینست که هدف او از کاندیداتوری چیست؟ در این نوشتار با تحلیل مدل رفتاری اصلاح‌طلبان و نیز خود تاج‌زاده در گذشته قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم. 🔸- سوابق تاج‌زاده از لحاظ مدل روانشناختی و رفتار سیاسی، از او چهره‌ای جسور و مهاجم تصویر می‌کند که اساسا از ایجاد تنش و بحران و میدان‌داری در میانه چالش‌ها احساس رضایت می‌کند. میل به دیده شدن از طریق تنش‌آفرینی از شخصیت او، چهره‌ای مانند اکبر گنجی در محیط روزنامه‌نگاری به ذهن متبادر می‌کند. عضویت در کادر مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (با تشکیلاتی بسته و اندیشه‌ای بسته‌تر) از یک سو و عضویت در جبهه مشارکت که می‌کوشید در ارتباط با جوانان و به‌ویژه دانشجویان تصویری دموکرات از خود ایجاد کند؛ ظاهرا از لحاظ خصلت‌های رفتاری متناقض می‌نماید. از این‌رو؛ میل به جذب مخاطب از طریق دموکرات‌نمایی که حزب مشارکت مایل به آن بود و اندیشه بسته تشکیلاتی با روحیات امنیتی سازمان مجاهدین انقلاب باعث شده است که تاج‌زاده به متعصبی پوپولیست و چالش‌برانگیز، به عبارتی به یک احمدی‌نژاد اصلاح‌طلب مبدل شود. مجاهدین انقلاب برای او پست بازیکن آزاد (لیبرو) را تعیین کرده‌اند تا با امکان تحرک بالا، مسئولیت اعمالش ظاهرا با خود اوست ولی عملا «بازی‌سازی» در خدمت تیم باشد. مواضع رادیکال و پر سر و صدای او که عمدتا با هدف دیده شدن طراحی شده و می‌کوشد با جنجال به تنها صدای سازمان خاموش و پنهان مجاهدین انقلاب تبدیل گردد. 🔸- مصطفی تاج‌زاده که در سال 92 در نامه‌ای سرگشاده از زندان گفته بود: راهی جز عدم شرکت (در انتخابات) نداریم. پس از کناره‌گیری محمدرضا عارف از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار بیانیه سید محمد خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر حمایت از حسن روحانی ناگهان تغییر دیدگاه داده و هم خودش و هم همسرش در انتخابات به نفع حسن روحانی رای دادند. او در جریان انتخابات ۱۳۹۶ هم اظهار داشت که به لحاظ شخصی به روحانی رای می‌دهم ولی به لحاظ جریانی به اندیشه اصلاحی رای می‌دهم. حمایت‌های تاج‌زاده از حسن روحانی همچنان ادامه داشت تنها در اردیبهشت سال 97 گفت: حمایت اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی به معنای چشم بستن بر نقاط ضعف دولت نیست البته فورا تاکید کرد که ما نباید از حمایت از آقای روحانی دست بکشیم. جالب آنست در خرداد همان سال یعنی97، در کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به این که مدیریت اجرایی در دستان کاندیدای مورد تایید ایشان یعنی آقای روحانی است؛ تاکید کرد: بی‌کفایتی مدیریتی، فساد، تبعیض ساختاری، بی‌اعتمادی روبه رشد در جامعه و مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی مهم‌ترین مسائل است. مروری بر مواضع وی نشان می‌دهد این لیبروی سیاست اصلاح‌طلبی دقیقا بازیکنی حسب دستورات تعیین شده با مواضع متناقضی است که حسب دستور مرکزیت، چرخش‌های 180 درجه انجام می‌دهد. 🔸- کاندیداتوری فعلی تاج‌زاده نیز بازی حساب‌شده‌ای طراحی شده از سوی مرکزیت سازمان مجاهدین انقلاب است تا: اول اینکه با طرح عنوان کاندیداتوری و جلب توجه رسانه‌ها، پیام‌های غیرقابل طرح توسط کاندیدای پنهان را به افکار عمومی انتقال دهد. دوم این که با تحرکات زیاد، توجه اصولگرایان و جریانات منتقد اصلاح‌طلبان را از کاندیدای پنهان منحرف نموده و نقش سپر بلا را بازی کند. سوم این که با بالا بردن غلظت رادیکالیسم سیاسی و رفتاری به عنوان کاندیدا، سطح توقع شورای نگهبان را مدیریت کرده و بعضی سخنان نیمه‌رادیکال کاندیدای محتمل به چشم شورای نگهبان نیامده و روند تایید صلاحیت کاندیدای مذکور راحت‌تر انجام پذیرد. 🔻به زبان ساده، کاندیداتوری تاج‌زاده، فقط و فقط یک عملیات انحرافی است که برای برهم زدن تمرکز شورای نگهبان و در چارچوب عملیات فریب طراحی شده است. ✍لینک عضویت اخبارروز .تحلیل سباسی.جنگ نرم ودشمن شناسی https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
◼ *علی (ع) را چه کُشت؟!* ◼ یک وقت می‌گوییم علی(ع) را "که" کُشت و یک وقت می‌گوییم "چه" کُشت؟ اگر بگوییم علی را "که" کُشت؟! البته عبدالرحمن ابن ملجم، و اگر بگوییم علی را "چه" کُشت، باید بگوییم "جمود"، "خشک مغزی" و "خشکه مقدّسی"؛ همین هایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت می‏ کردند، واقعاً خیلی تأثّرآور است... علی به جهالت و نادانی این ها ترحّم می‌کرد، تا آخر هم حقوق این ها را از بیت المال می‌داد و به این ها آزادی فکری می‌داد... ابن ابی الحدید می‌گوید، اگر می‌خواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که این ها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب‏ نوزدهم رمضان را انتخاب کردند و گفتند: "ما می‌خواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون می‌خواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شب های عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم...!" 📚از کتاب اسلام و نیازهای زمان، ج ١|نوشته https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
♦️اعتراف هکر 20 ساله به سرقت از 800 حساب بانکی! 🔹متهم با طراحی ربات و ارسال لینک جعلی به اطلاعات کارت کاربران دسترسی پیدا کرده و با برداشت از حساب آنها اقدام به خرید شارژ و سپس شارژ های خریداری شده را با قیمت پایین تر به افراد می فروخته است اخبار فوری و مهم👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام برهمراهان گرامی طاعات وعبادات شما قبول درگاه احدیت .به مناسبت شهادت مولی متقیان فخرعالم امکان فتنه از نظر امام علی ع را برای شما درنظر گرفتم امیداوارم مورد مقبول قرار گیرد .مارا ازدعای خود بی نصیب نکنید.
فتنه از منظر امیر المومنین علی(ع) نویسنده : علیرضا منصوری مقدمه از مقوله های سیاسی، اجتماعی ـ که تقریباً همه حکومت ها با آن دست به گریبان هستند ـ مسأله فتنه و فتنه انگیزی است که در شرایط خاص محیطی و سیاسی اجتماعی، امکان بروز و ظهور می یابد. کشور ما نیز از این واقعیت مستثنی نیست؛ خصوصاً با توجه به درگیری آن با قدرت های بزرگ و مستکبران عالم. همچنان که در سال های اولیه انقلاب اسلامی و چند سال اخیر، نمود بیشتری داشته است. لذا شناختن اصل فتنه و مصادیق آن، همچنین، دانستن راه ها و شیوه های مبارزه و مقابله با فتنه به ما کمک می کند. تا در راستای این آگاهی و اطلاع رسانی و برنامه ریزی دقیق و مناسب، به خوبی در مقابله با فتنه و فتنه انگیزان مقاومت کنیم تا جامعه ای سراسر عدالت خواه و ظلم ستیز داشته باشیم و بدین گونه، زمینه های مردمی ظهور را هر چه بیشتر فراهم آوریم. معنای فتنه فتنه در لغت، به معنای امتحان، ابتلاء و آزمایش و در اصل، به معنای قرار دادن طلا در آتش، برای ظاهر شدن میزان خوبی آن از بدی است و به گفته بعضی، گذاشتن طلا در آتش برای خالص شدن از ناخالصی ها است. این واژه و مشتقات آن در قرآن مجید بارها ذکر شده و در معانی گوناگون به کار رفته است. گاهی به معنای آزمایش و امتحان[1]، گاه به معنای فریب دادن[2]، گاه به معنای بلا و عذاب،[3] گاه به معنای گمراهی[4] و گاه به معنای شرک و بت پرستی؛ ولی ظاهراً تمام این معانی، به همان مفهوم اصلی فتنه باز می گردد؛ زیرا این واژه در هر موردی که نوعی فشار و شدت وجود داشته باشد به کار می رود؛ مانند امتحان و عذاب و فریب و نیرنگ که معمولاً تحت فشار و شدت هستند و همچنین شرک که متضمن نوعی فشار و شدت است.[5] ویژگی های فتنه حضرت علیj در ابتدای خطبه 93 نهج البلاغه، گوشه ای از حوادث تلخ آینده و فتنه هایی را که به مسلمانان روی خواهد آورد اطلاع داده و در ادامه آن، به یک قانون کلّی درباره فتنه ها اشاره می کند؛ قانونی که آگاهی بر آن، می تواند خطر فتنه ها را تا حدّ زیادی تقلیل دهد. همچنین در این خطبه گران قدر، ویژگی های فتنه مورد بررسی قرار گرفته است؛ که عبارتند از: اوّل: «إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ؛ هنگامی که فتنه ها روی آورند، خود را به لباس حق در می آورند و هنگامی که پشت کنند، (مردم را از ماهیّت خود) آگاه می سازند» از همین روست که فتنه گران با ترفندهای مختلف و با استفاده از ابزارهای تبلیغی و رسانه ای و با بهره برداری از نفوذی که در افکار عمومی دارند و بعضاً با استخدام چهره های موجّه و مقبول اجتماعی، سیاسی و دینی تلاش می کنند تا امور باطل را حق، جلوه دهند. به همین دلیل، امام علیj یکی از ویژگی های فتنه را چنین معرفی می کند که بر بستر شبهه و ابهام می روید و فتنه انگیزان از فضاهای شبهه آلود و مبهم بیشترین بهره را می برند. دوم: «یُنْکَرْنَ مُقْبِلاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ؛ وقتی که می آیند ناشناخته هستند و مردم نمی دانند که در فتنه افتاده اند، اما وقتی پشت می کنند تا بروند، تازه معلوم می شود که در فتنه بوده اند.» این یک نکته بسیار مهمّ سیاسی و اجتماعی است که سران فتنه و سودجویانِ تبهکار، ماهیّت خود را در چهره ساختگی حق بجانب پنهان می دارند تا مردم را به دنبال خود بکشند، ولی هنگامی که بر مرکب مراد، سوار شدند، چهره واقعی خود را نشان می دهند و همین امر، تدریجاً سبب نابودی آن ها می شود. این قانون و قاعده ای است برای تمام اعصار و قرون. به همین دلیل طرفداران حق باید همیشه با دقّت و هوشیاری به حوادث نگاه کنند تا مبادا فریب چهره های حق بجانب و دروغین آنها را بخورند و غافلگیر شوند. هرگونه سطحی نگری و حسن ظنّ بی دلیل در این گونه موارد، جز زیان و خسران به بار نمی آورد. سوم: «یحُمْنَ حَوْمَ الرِّیَاحِ یُصِبْنَ بَلَداً وَ یُخْطِئْنَ بَلَداً؛ این فتنه ها مانند بادها و طوفان ها هستند که به شهر یا کشوری اصابت کرده و ایجاد نابسامانی می کنند و از شهر یا کشورهای دیگر عبور می کنند و ضرری به آن ها نمی زنند.» به عبارت دیگر به بعضی از شهرها اصابت می کنند و از کنار بعضی می گذرند. زیرا زمینه های ظهور و بروز فتنه ها در همه شهرها یکسان نیست؛ بلکه عوامل متعدّد و پیچیده ای دارد که در جایی هست و در جایی دیگر یافت نمی شود. بنابراین، اگر آثاری از فتنه در شهرهایی دیده نشد، نباید فریب خورد؛ چه بسا شهر خاصی را به خاطر آمادگی هایش هدف قرار دهد. در حقیقت، فتنه را می توان به موج دریا تشبیه کرد. کسی که در ساحل صخره ای دریا شنا می کند باید بتواند وقتی موج عظیمی به سوی او می آید، به موقع آن را شناسایی کند تا عکس العمل لازم را در مقابل آن داشته باشد و با آن امواج سهمگین به ساحل صخره ای دریا کوبیده نشود؛ اما اگر نتواند به موقع آن را شناسایی کند، امواج دریا او را با خود به سنگ ها کوبیده و از بین می برند. حضرت علیj د
ر این خطبه و سایر خطبه های نهج البلاغه، پرده از یک معمای بزرگ تاریخی و اجتماعی برداشته و کاملاً ویژگی های فتنه را توصیف کرده و توصیه نموده است که هرگاه زمانه به فتنه گرفتار آمد و جلوه های آن پدیدار شد، بر جای خویش بمانید و دچار تزلزل و تردید نشوید و بدون مطالعه و بررسی همه جانبه، وارد این معرکه نشوید؛ چون فتنه از گذرگاه ها و راه های مخفی و غیر آشکار وارد می شود و دست های پنهان آن را هدایت می کند. وقتی فتنه فرا می رسد، مانند جوانی است که در عنفوان جوانی به سر می برد. بسیار شاداب، جذاب و با نشاط است. هیچ کس از او نمی ترسد و احساس خطر نمی کند. فتنه مانند جوان، روز به روز رشد می کند و در جامعه گسترش می یابد. برخوردها و جلوه های آن بسان سنگ می ماند که اثر نمی پذیرد و تحت تأثیر عواطف و احساسات پیرامونی قرار نمی گیرد و بر عکس با ضربه های شکننده و خردکننده، محیط پیرامونی خود را ویران می کند. ستمگران و فتنه جویان در مقابل امتیازاتی که از یکدیگر می گیرند، بر سر این فتنه معامله می کنند و آن را به همدیگر وا می گذارند و مانند سگ هایی که بر سر مرداری نزاع می کنند، به جان هم افتاده و آن را از هم می ربایند. وقتی که فتنه انگیزان تصمیم می گیرند جامعه ای را دچار سرگردانی و بحران کنند، با شعارهای فریبنده، لباس حق به باطل خود می پوشانند و با ترفندهای مختلف سیمای حق را مورد هجوم قرار می دهند و با انواع اتهام ها و دسیسه ها، چهره حق را زشت جلوه می دهند تا این که از روحیه حق پذیری مردم استفاده کنند و برنامه های شوم و پلید خود را در میان مردم رواج دهند. لذا وقتی که فتنه در جامعه گام می گذارد، مردم آن را نمی شناسند و چه بسا به استقبال آن می روند و از آن حمایت می کنند؛ ولی وقتی آتش فتنه خاموش شد و توانایی و اقتدار خود را از دست داد، پرده ها کنار می رود و سیمای زشت آن برای مردم ظاهر می گردد. عوامل ایجاد و پیدایش فتنه امام علیj در پنجاهمین خطبه نهج البلاغه، علت پیدایش و ایجاد فتنه ها را دو چیز می داند: 1. تبعیت از هوای نفس اولین عامل ایجاد فتنه، تبعیت از هوای نفس یا شیطان درون است. شیطان می کوشد تا به گوهر جان آدمی دستبرد بزند و سرمایه های گران بهایش را به نابودی بکشد. او انسان را با آرزوهایش سرگرم می کند تا از مقصد اصلی بازماند. او می خواهد یاد خدا را از صفحه دل و زندگی آدمی به کلی پاک کند. پیروی از هوای نفس، شیطان را بر جان مسلط می کند و او تا از انسان، لاشه ای انسان نما باقی نگذارد، از پای نمی نشیند. نفس اماره با داشتن خواهش های بی پایان، زینت آرایی گناه و هموار کردن و آسان نمایی جرم های سنگین، در به خطر انداختن انسان، ید طولایی دارد؛ امام سجادj در این باره می فرماید: «خدایا! از نفس سرکشی به تو شکوه می کنم که بسیار به بدی ها فرمان می دهد و در خطاها می شتابد.»[6] مادر بت ها بت نفس شماست ز آن که آن بت، مار و این بت، اژدهاست[7] نمونه ای از همکاری نفس با شیطان، در جنگ نهروان ظهور پیدا کرد؛ آنجا که امام علیj بر بالای جنازه کشتگان نهروان فرمود: «بدا به حال شما! آن که شما را فریب داد، زیانتان رساند». به آن حضرت عرض کردند: «ای امیر مؤمنان چه کسی آنان را فریب داد؟»؛ فرمود: «شیطان گمراه کننده و نفس های فرمان دهنده به بدی، آنان را فریفته آرزوها ساخت و راه را برای نافرمانی بپرداخت. به پیروز کردنشان وعده کرد و به آتششان درآورد.»[8] بنابر این هر چه انسان، نفس را خوار و خواهش هایش را لگد کوب کند، شیطان را خوار و پایمال کرده است؛ همچنان که امام علیj می فرماید: «کسی که با نفس خود مقابله کند، پس به تحقیق بر شیطان پیروز شده است».[9] البته نباید فراموش کرد که گاهی انسان خیال می کند نفس سرکش را رام کرده و یا کشته است، اما در واقع:                                   نفس اژدرهاست او کی مرده است                      از غم بی آلـتی افـسرده است[10] امام علیj بعد از جریان حکمیت و بهانه گیری های برخی از اصحابش، در پاسخ به این پرسش که «چرا میان خود و آنان برای داوری و حکمیت، مدت و مهلت قرار دادی؟ و چرا شتاب زده و به سرعت عمل نکردی؟» فرمود: «علتش این بود که شخص نادان، خطای خودش را به وضوح بداند و شخص آگاه، بر عقیده خودش استوار بماند ـ شاید که خداوند در این مدت صلح و آرامش، کار این ملت را اصلاح کند ـ مجبور نشود به عجله، جستجوی حق را واگذارد و از آغاز به گمراهی، گردن دهد.» [11] 2. بدعت گذاری در دین در تعریف بدعت گفته اند: «بدعت، داخل نمودن چیزی در دین است که در کتاب و سنّت، دستورش نبوده باشد و نیز افترا بستن بر خدا و رسول و ائمّه اطهارk است.» احادیث زیادی در مذمت بدعت و بدعت گذاری وارد شده است؛ از جمله این که امام صادقj فرمود: «هر بدعتی ضلالت و گمراهی است و هر گمراهی نیز راهش به سوی دوزخ است.»[12] در گستره تاریخ همواره عدّه ای بوده اند که سعی در بدعت گذاری در دین خد
ا داشته و عقاید یا کارهایی را به دروغ، به دین خدا نسبت داده اند. بدعت گذاران، اساساً دین را قبول ندارند و از دین، جز به عنوان نردبان ترقی و پیشرفت خود، برداشت دیگری نمی کنند. آن ها تا وقتی با دین کنار می آیند که لطمه ای به پیشرفت مادی آن ها نزند، اما وقتی دیدند راه آموزه های دینی در مسیری است که منافع شخصی آن ها چنین راهی را برنمی تابد، خود را در سر یک دو راهی مهم می بینند؛ اگر بخواهند همچنان عوام فریبانه، دم از دین بزنند، آنگاه از دنیای خود می مانند، و اگر بخواهند به دنیا و ریاست خود بچسبند، در انظار عمومی متهّم به بی دینی می شوند؛ لذا برای حل این تعارض، دست به تحریف دین زده و با بدعت گذاری، مسیر دین را به همان سویی می کشانند که اهداف دنیایی آن ها قرار دارد. در این صورت به هر دو هدف خود خواهند رسید. حضرت علیj در خطبه 50 نهج البلاغه فرمودند: «هیچگاه باطل با چهره باطل خویش عرضه نمی شود، بلکه لباس حق را بر آن می پوشانند و سپس به مردم عرضه می کنند.» مثلاً در جنگ صفین، خیانت به اسم قرآن بر مردم تحمیل شد و حکومت فاسد و ظالمانه معاویه به نام اراده خداوند، بر گردن مردم مستقر گشت. در زمان حاضر نیز به همین صورت، بسیاری از بدعت ها و باطل ها به اسم دین در جامعه رسوخ پیدا کرده است و به اسم روشنگری، به گمراهی مردم می پردازند. به نام آزادی، بی بند و باری در جامعه رونق می گیرد؛ به نام خشونت، حق طلبی ها و فریاد دین خواهی بایکوت می شود؛ به عنوان این که اسلام با نوای خوش و صوت حسن، مخالفتی ندارد، انواع موسیقی های مستهجن رواج می یابد؛ در زیر چتر ملیّت، مردم به جاهلیت قبل از اسلام باز گردانده می شوند و... اما باید دانست، بدعت ها هر اندازه هم ماهرانه و عوام فریبانه به اجتماع عرضه شوند، با متن دین ناهماهنگ و ناسازگار هستند. راه های مبارزه با فتنه راه ها و شیوه های مبارزه با فتنه بسیار است که ما در این مختصر به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم: 1. جدا کردن صف فتنه زدگان از سران فتنه از نخستین کارهایی که لازم است در برخورد با فتنه و کور کردن چشمان آن صورت گیرد، جدا کردن صف «فتنه زدگان» از «فتنه گران» است. بسیاری از کسانی که در جبهه فتنه قرار دارند، فریفته شعارهای زیبا و فریبنده سران فتنه می شوند. آنان را نباید خیلی سرزنش کرد. همچنین نباید همه افرادی را که در جبهه فتنه قرار دارند به یک چوب راند. همچنان که امام علیj با تعبیر زیبا خود می فرماید: «هر فریب خورده ای را سرزنش نتوان کرد.»[13] 2. عمل بر اساس یقین و تقوا باید دانست که اگر انسان با تقوا به خدای متعال توکل کند، خدا نیز برای رهایی او از فتنه گشایشی حاصل می نماید؛ همچنان که امیرالمؤمنین علیj می فرماید: «آگاه باشید؛ آن کس که تقوای الهی پیشه کند و از خدا بترسد، خداوند، راهی برای رهایی از فتنه ها به روی او می گشاید و با نور هدایت از تاریکی ها می گریزد.» [14] از این بیان حضرت، این نکته دریافت می شود که هرگاه در جامعه ای، روحیة تقوا و پرهیزکاری گسترش یابد، آسیب پذیری آن جامعه در برابر فتنه های احتمالی کاهش خواهد یافت. 3. رجوع به قرآن در فضای فتنه، که حق و باطل به هم آمیخته شده است و گرد و غبار چنان به هوا برخاسته که نه راه حق را می توان تشخیص داد و نه جاده های انحرافی را، یکی از بهترین معیارها برای تشخیص حق از باطل، رجوع به قرآن است؛ لذا اگر بتوان در فضای فتنه، اندیشه ها و افکار متضاد را به درستی بر قرآن عرضه کرد، می توان حق و باطل را از یکدیگر تشخیص داد. پیامبر اکرمk نیز در حدیثی، معیار عبور از فتنه ها را چنین بیان می فرماید: «زمانی که فتنه ها چون ظلمت و تاریکی یک پارچه، شما را فرا گرفت، پس به قرآن پناه ببرید.» [15] 4. چنگ زدن به ریسمان اهل بیت علی یکی دیگر از راه های در امان ماندن از آسیب های فتنه، تمسک به اهل بیت پیامبر اسلامk است. این سفارشی است که رسول اکرمk برای نجات از فتنه های بعد از خود، به برخی از یارانش نمودند که: «ای عمار! بعد از من فتنه هایی رخ خواهد داد. در آن شرایط از علیj و حزب علیj پیروی کن؛ چرا که علیj با حق است و حق با علیj...»[16] 5. تیز هوشی و آگاهی در مقابل سران فتنه هوشیاری در برابر فرصت طلبان، یکی دیگر از راه های مبارزه و مقابله با فتنه های اجتماعی است. امام علیj در جمله ای حکیمانه، به همگان سفارش می کند که در فتنه های اجتماعی، هوشیاری خود را حفظ کنند و مواظب باشند در دام فرصت طلبان و فتنه انگیزان گرفتار نشوند و مورد سوء استفاده آنان قرار نگیرند: «در فتنه ها همچون شتر دو ساله باش؛ نه پشتی دارد تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش را بدوشند».[17] 6. آگاه سازی و افشاگری در مورد فتنه و سران فتنه حضرت علیj در نامه ای خطاب به مردم کوفه به افشاگری درباره سران فتنه جمل پرداخت و دلایل آنان برای مقابله با خود را بهانه ای بیش ندانست: «من شما را از کار عثمان، به گونه ای که
شنیدنش چون دیدن آن باشد، آگاه می سازم. مردم بر او خرده گرفتند و من یکی از مهاجران بودم که کمتر از دیگران او را سرزنش می کردم. اما طلحه و زبیر آسان ترین کارشان آن بود که بر او بتازند و نرم ترین برنامه شان، اعمال فشار بر وی بود. عایشه نیز ناگهان خشم درونی خود را از وی آشکار کرد. سپس گروهی برای کشتن عثمان مهیا شدند و او را کشتند و مردم بدون اکراه و اجبار، بلکه از روی رضا و اختیار با من بیعت کردند.»[18] اینجا است که وظیفه نخبگان و عالمان جامعه اسلامی بسیار سنگین است؛ همچنان که در این باره پیامبرk می فرماید: «زمانی که بدعت ها در امت من ظاهر شد، عالمان باید علمشان را ظاهر کنند و به مقابله با آنها بپردازند و اگر چنین نکنند، مشمول لعنت خداوند خواهند بود.» [19] 7. برخورد به هنگام، شجاعانه و قاطعانه در مقابل فتنه برخورد به هنگام و به موقع با فتنه و سران آن یکی دیگر از مهم ترین وظایف حاکمان اسلامی است؛ چرا که اگر درنگ و تعللی بیش از اندازه در این زمینه رخ دهد، ممکن است ویروس فتنه فراگیر شود و دیگر به سادگی نتوان آن را از پای درآورد. وقتی که فتنه بروز پیدا کرد، باید شجاعانه با آن به مبارزه برخاست؛ هر چند فتنه انگیزان از یاران، دوستان و هم رزمان پیشین باشند. آن حضرت در برخورد با فتنه بسیار شکننده عصر خویش، با افتخار می گوید: «من چشم فتنه را [از حدقه] در آوردم. اگر من نبودم با اهل نهروان (و اهل جمل) نبرد نمی شد و اگر ترس از این نبود که شما از کار باز ایستید و شانه خالی کنید، شما را خبر می دادم به آنچه خداوند مقدر کرده و بر زبان پیامبرتانk جاری ساخته است در مورد [پاداش] کسانی که با آنان جنگیدند و به گمراهی آنان بینا و به هدایتی که برآنیم آگاهند.»[20] البته اقدام شجاعانه و قاطعانه در مقابل فتنه گران نباید موجب شود که مرزهای اخلاقی و حدود اسلامی شکسته شود؛ زیرا اقدام شجاعانه و قاطعانه امام علیj در برخورد با مخالفان، در چارچوب موازین اخلاقی بود. .[1] سوره عنکبوت/ 2. [2]. سوره اعراف/ 27. [3]. سوره ذاریات/13. [4]. سوره مائده/41. [5]. تفسیر نمونه ج2، ص21. [6]. مفاتیح الجنان، مناجات خمسه عشر. [7]. مثنوی‌معنوی، دفتر اول، صفحه‌ 37. [8] . نهج‌البلاغه، ص 532، حکمت 32. [9]. غررالحکم، ص 243. [10]. مثنوی‌معنوی، دفتر سوم، صفحه 388. [11]. نهج‌البلاغه، خطبه 125. [12]. الکافی، ج1، ص 56. [13]. غررالحکم، ص 326. [14]. تحف‌العقول ص 232. [15]. الکافی، ج 2، ص599. [16]. بحارالأنوار، ج 36، ص 327؛ کفایةالأثر، ص 121 و 122. [17]. بحارالأنوار، ج 66، ص 408؛ غررالحکم، ص 464. [18]. نهج‏البلاغه، ص 363، نامه 1. [19]. الکافی، ج1، ص 54. [20]. بحارالأنوار، ج 32، ص 316؛ کشف‏الغمة، ج 1، ص 24