eitaa logo
جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
1.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
102 ویدیو
149 فایل
🖌️کانالی برای اهل ادب🌺 🩸 انتشار دهید🩸
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 اخلاص حیرت‌انگیز علامه طباطبایی(ره) 🎙 شهید مطهری 📍 ۲۴ آبان سالروز رحلت علامه طباطبایی قدّس سرّه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 . 👌قصد داریم هفت بزرگ را به شما معرفی کنیم که از طریق این سایت ها می توانید به میلیون ها کتاب، در علوم ادبیات عرب و سایر علوم از جمله ، ، ، ، ، و... دسترسی پیدا کنید و به راحتی آنها را دانلود نمایید. 🔹این سایت ها برای اولین بار توسط کانال جامع کارگاه ادبیات عرب معرفی می شوند. با ما همراه باشید: 🌺1. سایت "جامع المخطوطات الاسلامیه": سایت بسیار بزرگی است که از کتابخانه های مختلف جهان، کتب خطی را جمع آوری کرده است و شما با یک جستجوی ساده به کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا می کنید و به راحتی آن را دانلود خواهید کرد. 🔺آدرس: http://wqf.me/ 🌺 2. سایت "مکتبه وقفیه": این سایت دارای کتب فراوان در علوم مختلف است و بیشتر دارای کتب چاپی است. 🔺آدرس:  http://waqfeya.com/ 🌺 3. سایت "شیعه بوک": مزیت این سایت این است که فقط کتب شیعی را قرار داده است و با یک جستجوی ساده به کتاب و لینک دانلود آن دسترسی خواهید داشت. 🔺آدرس: shiabooks.net/ 🌺 4. موتور جستجوی کتاب "کتاب لینک": این سایت موتور جستجوی مخصوص کتاب است که با نوشتن نام کتاب، در تمام اینترنت جستجو نموده و سایت هایی که کتاب مورد نظر شما در آن است را به شما ارائه می دهد. 🔺آدرس: ketablink.com/ 🌺 5. سایت "مکتبه کتاب پدیا": کتب این سایت توسط کاربران قرار داده شده است، لذا کتب متنوعی در آن موجود است. 🔺آدرس: http://www.ketabpedia.com/ 🌺6.سايت مکتبة نور https://www.noor-book.com 🌺7)یک سایت بسیار مفید: گنجینه باز نسخه های خطی اسلامی و ایرانی: http://totfim.com/ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📍 ١ ✏️در برخی سایت‌ها و مقالات و تقدیر نامه ها از جمله معروف '' لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق'' به عنوان آیه قرآن یاد شده درحالی که صحیح نیست. این جمله در قرآن موجود نیست. از باب نمونه : http://www.iqna.ir/fa/news/2291560 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📍 ۲ ✍سخن معروفی وجود دارد با این عنوان: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»«کسی که شکرگذار مخلوق نباشد، شکرگذار خالق نیز نیست» عده‌ای از این گفتار به عنوان یک حدیث یاد می‌کنند. ✏️بنابر جست‌وجویی که در کتاب‌های حدیثی انجام شد، این محتوا با این الفاظ در منابع، یافت نشد، بلکه روایات دیگری وجود دارد که بر همین مضمون دلالت دارند که در ادامه خواهد آمد. در روایات این مطلب بیان و بر آن تأکید شده است، البته نه با این گفتار معروف و رایج، بلکه با عبارات دیگر که برخی کوتاه و برخی مفصل هستند و در ذیل برخی از این روایات بیان می‌شود: 1️⃣. نزدیک‌ترین و بهترین روایتی که بر گفتار مورد بحث دلالت دارد، این است: امام رضا(ع) فرمود: «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏»؛کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود».شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 24، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق. این روایت به صراحت بر مطلب مورد نظر دلالت دارد. 2️⃣امام صادق(ع) فرمود: «در تورات نوشته شده: سپاس کن آن‌را که بر تو نعمت داده و نعمت بده آن‌را که از تو سپاس‌گزار است، با سپاس کردن نعمت‌ها پایان نمی ‏پذیرد، اما کفران، نعمت‌ها را باقى نمی ‏گذارد، شکر و سپاس باعث زیادى نعمت‌ها و ایمنى از دگرگونی‏ها شود».شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 15، ص 315، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق. 3️⃣امام سجاد(ع)‌ فرمود: «خدا هر دل غمگینى را دوست دارد، و هر بنده‌ی سپاس‌گزارى را دوست دارد، روز قیامت خداى تبارک و تعالى به یکى از بندگانش می‌فرماید از فلانى سپاس‌گزارى کردى؟ عرض می‌کند: پروردگارا! من تو را سپاس گفتم، خداى تعالى فرماید: چون از او سپاس‌گزارى ننمودى، مرا هم سپاس نگفته‌اى، سپس امام فرمود: شکرگزارترین شما خدا را کسى است که از مردم بیشتر شکرگزارى کند». «... َأَشْکَرُکُمْ لِلَّهِ أَشْکَرُکُمْ لِلنَّاس‏»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 99، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. این روایت سوم به ‌صورت ضمنی برمطلب دیگری نیز دلالت دارد که بسیار مهم است. این روایت شکرگزاری از بنده را همان شکرگزاری از خداوند می‌داند؛ یعنی ما با شکرگزاری از بنده، مقداری از شکر گزاری خداوند را به‌جا آورده‌ایم. از روایات قبل این‌طور بر می‌آید که اگر کسی شکر بنده را انجام ندهد، شکر خداوند را نیز انجام نخواهد داد، ولی این روایت بیان می‌دارد که اگر سپاس از بنده انجام نگیرد، با همان ناسپاسی از خلق، ناسپاسی از خداوند نیز صورت گرفته و شکر خداوند به‌جا آورده نشده است. وَ فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ السِّنَانِيِّ وَ الْحُسَيْنِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ الْمُكَتِّبِ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيِّ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ الْحَسَنِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ) يَقُولُ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏ امام رضا (ع) مي‏فرمود: هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس خداي بزرگ را نگفته است. تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة،محدث عاملى‏،ناشرآل البيت‏ ،چاپ قم‏،سال1409 ق‏،نوبت اول‏،ج16ص313، حديث 21637. محمدبن علي بن الحسين(ع) قال من الفاظ رسول اللَّه (ص): لا يشكر اللَّه من لايشكر النّاس : پيامبر اكرم(ص):شكر خدا را بجانياورده است آن كه از مردم (درقبال انعامشان) تشكر نكند.همان، حديث 21638 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 ❇️ سایتی که براتون معرفی میکنم سایت حدیث نت هست که هر متنی رو که در کادری که قرار داده شده ، بزارید اعراب گذاری می‌کنه http://hadith.net/cm/HadithViewErab.aspx :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 🌺 تَزدَری چه صیغه ایه؟🤔 💢👈در سوره مبارکه هود آیه ۳۱ خداوند متعال میفرمایند؛ و لا اقول للذین تزدری اعینکم .... ✍تزدری از باب افتعال و ماضی آن ؛ اِزدری مضارع آن ؛ یَزدَری که در اصل زَرَیَ بود ، فعل مجرد بود مزیدش کردند ،اِزترَی شد،طبق قاعده باب افتعال (تاء) را به (دال) قلب کردند به جهت قریب المخرج بودن و اِزدَرَی شد. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 📖✍تصریف در لغت به معنای گردانیدن ، بازگردانیدن ، منحرف کردن ، آشکار کردن و واضح گردانیدن است (لسان العرب، ج 7، ص 328). ✏️تصریف (یا صرف) در اصطلاح علم به قواعد عربی درباره ساختمان و ویژگیها و دگرگونیهای کلمات بدون نظر به ساختار جمله است. ⭕️هنگامی که لغت شناسان خواستند واژه ها را گردآوری کنند و ساختهای گوناگون آنها را توضیح دهند، قوانینی تدوین کردند تا بتوانند ساختمان کلمات را تجزیه و تحلیل کنند؛ بدینسان ، دانش تصریف یا صرف به وجود آمد. 🖊همانگونه که نحویان در گردآوری قوانین ساختاری زبان عربی تأثیری بسزا داشتند، کار دانشمندان علم صرف نیز درخصوص وضع قوانین ساختمان واژگان و چگونگی اشتقاق کلمات (اسم فاعل ، اسم مفعول ، مصدر میمی ، اسم زمان و غیره ) بسیار مهم بود؛ زیرا بدون تردید عربها از ابتدا همة مشتقات یک مادّه را به کار نمی بردند و وضع قوانین اشتقاق و قیاس ــ که معیارهای واژه سازی نیز بود ـ سبب اصلی گسترش لغویِ زبان عربی گردید. 🖍به نوشتة سیبویه در سدة دوم ، با بهره گیری از قوانین تصریف می توان واژه ای ساخت که در زبان وجود نداشته است ، آن گاه آن واژه را با مقیاسهای موجود در کلام عرب هماهنگ نمود. 📍علم صرف ترازوی واژگان عربی است و به وسیلة آن ریشه از حروف زائدی که به آن افزوده شده شناخته می شود. ✏️علم صرف در آغاز با علم نحو آمیخته و بخشی از این دانش بود و نحویانی چون سیبویه در آثار خود مباحث صرفی را در کنار مباحث نحوی مطرح می کردند. ✏️پیروان مکتب کوفی بر آن اند که نخستین کسی که در این علم بحث مستقل کرد، معاذبن مسلم الهَرّاء (متوفی 187ق)، دانشمند شیعی مذهب، بود. سیوطی نیز ، معاذ را نخستین واضع علم تصریف معرفی کرده است. ✏️نخستین بار در نیمة اول سدة سوم ، یکی از دانشمندان بصره به نام ابوعثمان بکربن محمد مازِنی (متوفی 249)، کتابی مستقل و درخور توجه در علم تصریف نگاشت که دانش گستردة او را در این زمینه نشان می دهد. ✏️پس از او، زَجّاج (متوفی 311) در آثار خود مباحث صرفی را مطرح کرد ✏️✍ابن جنّی (متوفی 392) از علمای بزرگ این علم، کتابهای "التصریف الملوکی" و "سرّالصناعة" را تألیف کرد. در کتاب التصریف الملوکی پس از تعریف علم صرف ، مباحثی چون حروف زائد، ابدال ، حذف ، بنا و ادغام آمده است. شیوه ی این کتاب با دیگر کتابهای علم صرف متفاوت است. او همچنین کتاب "المنصف" را در شرح کتاب مازنی نوشت و در آن پس از معرفی صرف به عنوان ترازوی زبان عربی ، ارتباط میان تصریف و اشتقاق و نحو و لغت را نشان داد و سپس به بیان مباحث صرفی در اسم و فعل پرداخت (ابن جنّی ، المنصف ، ج 1، ص 2). بحث «اشتقاق اکبر» را نخستین بار او مطرح نمود. ✏️ابوالحسن رُمّانی (متوفی 384) نیز کتاب الالف و اللامِ مازنی را شرح کرد. 📔تألیف کتاب در زمینة صرف ادامه یافت و گروهی نیز به شرح و تفسیر و حاشیه نویسی بر آنها پرداختند و بدین ترتیب از اواخر سدة چهارم انبوهی کتاب در این خصوص پدید آمد، که الگوی بیشتر آنها آثار ابن جنّی بود. 📝به طور کلی در کتابهای علم تصریف به دو مبحث پرداخته می شود: ✏️1) بررسی تغییرات و دگرگونیهای ظاهری یک واژه که یا به منظور ارائة معنایی جدید صورت پذیرفته ، مانند تغییر فعل از مجرد به مزید (مثل خَرَجَ: خارج شد، أخرج : خارج کرد)، یا برای دست یافتن به مباحث صرفی است که در جمله ها و عبارتها از آنها استفاده می شود، مانند مذکر شدن فعل «حَضَرَ» در «حَضَر َمحمد و حَضَرَت فاطمة ». مهمترین بابهایی که در دانش تصریف در بارة آنها بحث و بررسی می شود، عبارت اند از: مشتقات و تقسیمات فعل (تقسیم به حسب زمانهای مختلف ، متعدی و لازم ، معلوم و مجهول ، و...) و تقسیمات اسم (معرفه و نکره ، متصرف و غیرمتصرف ، نسبت ،...). ✏️2) مباحثی که صرفاً به دگرگونی هایی می پردا زند که هیچگونه ارزش معنایی نداشته و غالباً از ویژگیهای حروف عربی نشئت می گیرند، مانند شناخت حروف زائد از اصلی ، اعلال ، ابدال ، ادغام و غیره.  👈کانال تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی(خلاصه ای از برخی کتب و کانال های که راهنمایی تحصیل طلبه در سیر علمی و عملی است) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 👈 📖مسالة ؛ 📝فرق سِتُّ و سِتَّةُ چیست؟ ✍ستّة ؛ دارای احکام (ثلاثة) است،و همانند اعراب آن میباشد. ✏️✍ثلاثة؛ عدد مفردی است که معدودش جمع مذکر ،و احکامش همانند احکام ((ثلاث))میباشد؛مانند؛((جاءَ ثلاثةُ رجالِِ)) ✏️✍ثلاث؛ عددی است مفرد و معدودش جمع مونث مضاف به آن بجز هنگامی که اسم جنس باشد ،مانند؛(طیر)،یا مانند؛اسم جمع (قوم). بامن مجرور میشود،بر حسب موقعیتش در جمله اعراب میشود ،مانند ؛(جاءالثلاثُ فتیاتِِ)، (شاهدتُ ثلاثةُُ من الطیر )،و(مررت بثلاثةِِ من القوم) 📕 منبع؛ موسوعه النحو والصرف والاعراب 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💯 قرآنی با محوریت و و و و.... 👇👇👇 https://quran.inoor.ir/fa/ayah/7/143/analysis 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
كتاب غلط ننويسيم.pdf
24.83M
📜 (کتابی که خواندنش واجب است) ✍️ همه از نوع نگارش در فضای مجازی شاکی هستیم. اشتباه‌های نگارشی که به‌شدت در حال افزایش است و زبان فارسی را به جد، تهدید می‌کند. ✍️بطور مثال: 1⃣این‌کار شما غیرقابل توجیح یا توجیه است 2⃣ظرفیت تکمیل می‌باشد یا است 3⃣ آن مغازه جنب مسجد یا در جنب مسجد است؟ 4⃣به پیوست، خدمت شما ارائه می‌گردد یا می‌شود 5⃣شما استعفا داده‌اید یا استعفا کرده‌اید؟ 🖍️از این دست غلط نویسی‌های رائج در زبان فارسی بسیار وجود دارد و به همین دلیل،‌ باید به شما پیشنهاد بدهیم کتاب «غلط ننویسم» به قلم ابوالحسن نجفی را حتما بخوانید. کتابی که هر ایرانی ِ‌ فارسی‌زبان یک بار باید آن‌را کامل بخواند. کتابی که به ما کمک می‌کند درست بنویسیم و درست سخن بگوییم. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
4_5771629279167121451.mp3
5.49M
❇️ سؤال: چرا در دو آیه زیر «ه» مضموم قرائت شده است؟ 1⃣ إِنَّ ٱلَّذِینَ یُبَایِعُونَكَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ ٱللَّهَ یَدُ ٱللَّهِ فَوۡقَ أَیۡدِیهِمۡۚ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا یَنكُثُ عَلَىٰ نَفۡسِهِۦۖ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِمَا عَـٰهَدَ ٱللَّهَ فَسَیُؤۡتِیهِ أَجۡرًا عَظِیمࣰا [سوره الفتح 10] 2⃣ قَالَ أَرَءَیۡتَ إِذۡ أَوَیۡنَاۤ إِلَى ٱلصَّخۡرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ ٱلۡحُوتَ وَمَاۤ إِلَّا ٱلشَّیۡطَـٰنُ أَنۡ أَذۡكُرَهُۥۚ وَٱتَّخَذَ سَبِیلَهُۥ فِی ٱلۡبَحۡرِ عَجَبࣰا [سوره الكهف 63] جواب و را با بیان استاد فتوحی در این صوت بشنوید. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
شرح نهج البلاغة ج1.pdf
11.24M
🟢 ✍🏻بقلم: كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني. 📚تعداد: 5 جلد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
شرح نهج البلاغة ج2.pdf
11.42M
🟢 ✍🏻بقلم: كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني. 📚تعداد: 5 جلد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
شرح نهج البلاغة ج3.pdf
13.64M
🟢 ✍🏻بقلم: كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني. 📚تعداد: 5 جلد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
شرح نهج البلاغة ج4.pdf
12.9M
🟢 ✍🏻بقلم: كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني. 📚تعداد: 5 جلد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
شرح نهج البلاغة ج5.pdf
12.44M
🟢 ✍🏻بقلم: كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني. 📚تعداد: 5 جلد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
⭕️وای بر علمای ساکت وای بر این علمای ساکت! وای بر این نجف ساکت! این قم ساکت! این تهران ساکت! این مشهد ساکت! این سکوت مرگبار، اسباب این می شود که زیر چکمه اسرائیل، به دست همین بهاییان، این مملکت ما، این نوامیس ما، پایمال بشود. وای بر ما و بر این اسلام! وای بر این مسلمین! ای علما، ساکت ننشینید، نگویید علی مسلک شیخ رضوان الله علیه.... والله شیخ اگر حالا بود تکلیفش این بود؟! صحیفه امام خمینی، جلد۱، صفحه ۲۱۳. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 🔸 یکی از شاگردان مرحوم استاد علی صفایی حائری (ره) می گوید: استاد را در خواب دیدم، پرسیدم چه خبر؟ فقط گفتند: «بر طلبه ها می گیرند» و رفتند. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 🖍️ ! هيچوقت استادش را اين اندازه غمگين و نگران نديده بود. از ده سال پيش كه به اصفهان آمده بود،هر روز صبح، به شوق آموختن، به سوي خانه ساده و باصفاي استاد ميشتافت و تا وقت نمازاما آن روز سردظهر، رو در روي او مينشست. ّ زمستاني، نه از لبخند هميشگي استاد خبري بودو نه از آمادگي او براي درسگفتن. جز سكوت،چيزي در ميان آنان ّرد و بدل نميشد، و شاگردميدانست كه بايد منتظر باشد تا استاد، خود به سخن آيد. استاد- ّ محمدمهدي! شاگرد- بله استاد! استاد- براي تو از نراق، نامه نميآيد؟ شاگرد_اما من نميخوانم.ميآيد؛ ّ استاد- نامه ها را چه ميكني؟ شاگرد- بدون آنكه بازشان كنم، زير گليم حجرهام پنهانميكنم. چون ميدانم خواندن هر نامه، ّمدتي ذهنم را به خود مشغول ميكند و از درس بازميدارد. استاد- امروز درس تعطيل است. به خانه برگرد وآخرين نامه هايي كه از نراق آمده است، بخوان. دل كندن از استاد و درس او، براي ّ محمدمهدي اما چاره اي جز اطاعت نداشت. به خانه سخت بود؛ ّ آمد و چند نامه را بازكرد و خواند. يكي از نامه ها،او را سخت لرزاند و حالش را دگرگون كرد. بادلي شكسته و اشكي روان، ‌نزد استاد بازگشت تا تكليف خود را بداند. استاد- خواندي؟ شاگرد، پاسخ استاد را با اشكهاي خود داد. استاد- پدرت، مرحوم ابوذر نراقي را كشته اند. خويشان و دوستانت،چندين نامه براي تو نوشته اندتا بازگردي و امور خانواده را ساماندهي. وقتي ازتو خبري نشد، نامه اي هم براي من فرستادند تا تورا از ماجرا آگاهكنم. برخيز و برو كه خويشانت، منتظرند. اما دو غم بزرگ، دلش را چنگ ميزد: برخاست؛ ّ مرگ پدر و دوري از درس و علم. كمتر از ده روز بعد، در همان ساعت هميشگي،ِدر خانة استاد موال اسماعيل خواجويي(م1173ق)به صدا درآمد. آري؛ ّ محمدمهدي نراقي بازگشته بود، تا بيست سال ديگر نزد استادان خود در اصفهان علم آموزد. اين است حكايت عالماني كه قلب خود را براي كسب دانش، آماده نگهميداشتند و همة درها رابه روي آنچه موجب آشفتگي ذهن و برهمخوردن اين است حكايت تمركزشان ميشد، ميبستند. آنان، و چيست حكايت ما؟ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✍فعل دلالت بر چهار چیز دارد: ✏️۱.حدث(که معنای مصدری است مثل الضرب) ✏️۲.زمان(ماضی،مستقبل) ✏️۳.نسبت ‌حدث به فاعل(مثل نسبت ضرب به زید در ضرب زید). ✏️۴.تقیید حدث و نسبت به زمان(یعنی این حدثی که نسبت داده شده به فاعل در چه زمانی بوده،مثل ضرب زید که فعل، ضرب را در زمان گذشته نسبت به زید می دهد). اینکه می گویند فعل دال بر معنایی است مستقل،منظور تقیید حدث و نسبت نیست زیرا این دو (یعنی نسبیت)از معانی حرفی هستند و غیر مستقل (زیرا باید فعل با فاعل لحاظ شود تا این نسبت دانسته شود و از فعل به تنهایی فهمیده نمی شود.) 📕منبع ؛اقتباس از فوائد الحجتیة،ج۱،ص۶۶ ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 : 📖✍ چند راه حصول حصر : ✏️ عطف : زیدٌ شاعرٌ لا کاتبٌ ✏️ نفی و استثناء : لا اله الاّ الله ✏️ إنّما : قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ يُوحي‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ ✏️ تعریف خبر : گاهی اوقات خبری که نکره است را معرفه می اوریم برای افاده حصر ✏️ تقدیم ما هو حقه التاخیر : تقدیم کردن چیزی که حقش تاخیر است : ولله الحمد (که در اصل باید الحمدلله میبود)له ما فی الاسماوات والارض 📕علیکم بالمطول 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💎💎 💎💎 ❄🌊 واژه تعریب بمعنای عربی کردنِ کلمه غیرعربی و به ساختار عربی در آوردن آن می‌باشد به این صورت که وقتی کلمه ای عجمی وارد زبان عرب میشود معمولا به آن صورت مستعمل در عجمی باقی نگذاشته (مخصوصا در صورتی که وزن و قالب یا حروف آن طوری باشد که در زبان عرب نظیری نداشته باشد) بلکه در آن کلمه در راستای هماهنگ سازی با قواعد ثابت زبان عربی تغییراتی در آن ایجاد میکنند که چنین کلمه ای را مُعَرَّب میگویند. بعنوان مثال کلمه "تلویزیون" که یک لفظ عجمی است وارد زبان عربی شده اما به شکل "تلفاز" استعمال میشود که این قالب در کلمات زبان عربی وجود دارد. یا امثال "جاموس" در "گاومیش" و ... 🔮🔮 البته معدود کلمات غیرعربی هم هست که وارد زبان عربی شده و بدون تغییر به همان صورت اصلی خود استعمال میشود (مثل "شهنشاه") که به چنین کلماتی دخیل اطلاق میشود 🙏 البته در لسان برخی ها واژه دخیل و معرب به یک معنا استعمال می شود. و برخی ها دخیل را بمعنای عام (هر کلمه غیر عربی وارد به زبان عربی) گرفته و معرّب را يک قسم از اقسام آن میدانند. و برخی در تعریف معرّب قیودی را ذکر میکنند که فعلا مورد بحث ما نیست. 💡💡 رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای سالانه ای که با شعرا دارند با انتقاد از شیوع به کارگیری کلمات بیگانه و دخیل در زبان فارسی به الگوبرداری از فن تعریب توصیه کردند و بعنوان مثال فرمودند: بهتر بود بجای استفاده از "تلویزیون" و "رادیو" کلمات "تلویزان" و "رادیان" بکار برده میشد چرا که قالب این دو لفظ با الفاظ زبان فارسی همخوانی ندارد. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📝 الیک 📔✍دو معنا دارد: 1) حرفی2 ) اسمی ✏️حرفی: جارومجرور و نیاز به متعلق دارد و باید بررسی شود کدام از معانی را دارد. ✏️اسمی: اسم فعل است که دو معنا دارد: 👈 الف) ابعد(دور شو) در صورتیکه با عن بیاید و متعدی با واسطه است. 📖مثال: الیک عنی : از من دور شو 👈ب) خذ(بگیر) در صورتیکه متعدی بی واسطه باشد. 📖مثال: الیک الکتاب: بگیر این کتابرا 📕منبع: صرف ساده ص326 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 💢 💢 ✍اين عبارت گرچه در کتب و مقالات خیلی وارد نشده است ولی در افواه مردم و دانشمندان بسیار مشهور است. هیچ اثری در هیچ کتاب حدیثی از این جمله یافت نمی شود. سوای اینکه این عبارت جعلی حدیث نیست باید ریشه های آن را جستجو کنیم آیا این عبارت در منظومه عقاید شیعه جایی دارد؟ یا بازگشت آن به عقاید صوفیه است؟ آنجایی که صوفیه می گویند فرعونیان که غرق شدند در واقع غرق در محبت خدا شدند! پس هر اتفاقی خیر است مثلا جهنمی شدن شما هم خیر است گناهکار شدن فسق و فجور و... همه و همه خیر است... :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 (🌺(جنه المعربین )🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 📝✍بدانکه زائد در اصطلاح نحاة بر سه چیز اطلاق می شود: ✏️۱.گاهی زائد می گویند و قصد می کنند کلمه ای را که اگر نباشد هم اصل معنا فوت می شود و هم خلاف مراد دانسته می شود مثل: 👈جئت بلا زاد 👈غضب من لاشیء که منظور از زائد بود (لام و من) در اینجا ،زائد در عمل است نه در معنا. ✏️۲.گاهی زائد می گویند وقصد می کنند کلمه ای را که اگر نباشد نه اصل معنا فوت می شود و نه معنای زائدی از بین می رود بلکه با نبود ان تنها اعراب اسم تغییر میکند مثل(من و باء): 👈لیس زید بقائم 👈هل من خالق غیر الله ✏️۳.گاهی زائد می گویند و قصد می کنند کلمه ای را که اگر نباشد معنایی زائد فوت می شود،مثل کان زائده در: 👈زید کان فاضل زیرا کان در مثال دال بر زمان گذشته است، هرچند در عمل زائد است. 📕منبع؛ اقتباس از فوائد الحجتیة،ج۲،ص۱۸ :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🌕✍برخی از اسماء ماههای قمری (مثل «شوال» و «محرّم» و «ربيع») به اتفاق علما منصرف و برخی (مثل «رمضان» و «شعبان» و «جُمادَی») غير منصرفند اما برخی مثل «رجب» و «صفر» منصرف يا غير منصرف بودنشان اختلافيست. ☝️✍جناب فيّومی در کتاب المصباح المنير ذيل ماده «رجب» می فرمايد: «رجبٌ: من الشهور, منصرفٌ, و له جموعٌ: أرجابٌ و أرجِبَةٌ و أرجُبٌ». ✌️اما برخی معتقد به تفصيلند و آن اينکه در صورتی که از اين دو قصد تعيين شود غير منصرف و در غير اين صورت منصرف هستند. نظير کلمه «سَحَر» که جناب ابن مالک در الفية می فرمايد: و العدلُ و التعريفُ مانعا سَحَر إذا به التعيينُ قصداً يُعتَبَر يعنی کلمه «سحر» در صورتيکه از آن سحرِ معينی قصد شود مثل «جئتُ يومَ الجمعةِ سَحَرَ» غير منصرف می شود بخاطر تعريف و عدول از «السحَر». اما در صورتيکه از آن سحرِ نامشخصی اراده شود منصرف خواهد بود مثل آيه شريفه (و نَجَّيناهم بسَحَرٍ). حال به عقيده برخی «رجب» و «صفر» هم در اين حکم مثل کلمه «سَحَر» می باشند. 💫✍جناب ابن سيدة در كتاب المحكم و المحيط الأعظم مى فرمايد: قال ثعلبٌ: الناسُ كُلُّهُم يَصْرِفونَ صَفَراً إلا أبا عبيدةَ، فإنه قال: لا يَنْصِرِفُ. فَقِيلَ له: لِمَ لا تَصْرِفُهُ؟ فإنّ النحويِّين قد أجْمعُوا على صَرْفِه و قالُوا: لا يَمْنَعُ الحَرْفَ (أي الاسمَ) من الصَّرْفِ إلا عِلتَّانِ، فأَخْبِرْنا بالعِلَّتَيْنِ فيه حتى نَتَّبِعَكَ. فقال: نَعَمْ العِلّتان المَعْرِفةُ و السّاعةُ. قال أبوعُمَرَ: أراد أن الأَزْمِنَةَ كُلَّها ساعاتٌ و السَّاعَاتُ مُؤَنَثَّةٌ. انتهى. 💫✍جناب صبان در حاشيه خود می فرمايد: «هو (أي رجب) كصفر, إن أريد به معيَّنٌ فغير منصرف؛ للعلميّة و العدل عن المحلّى بـ «أل», و إلا فمنصرف. نقله الدنوشريّ عن السعد و غيره. و نقل شيخُنا عن شرح المواهب لشيخه الزرقاني أنّ رجب من أسماء الشهور مصروفٌ [مطلقاً أي] و إن أريد به معيَّنٌ كما في المصباح». 📕دوستان عزيز در صورت تمايل می توانند به حاشيه خضری ج 2, ص 246 و حاشيه ياسين بر التصريح, ج 2, ص125 و يا به النحو الوافي, ج 4, ص 246 مراجعه کنند. 📙📝 تنبيهان: ۱) کلمه «رَجَبان» در تثنيه رجب و شعبان و «صَفَران» در تثنيه محرّم و صفر بصورت مثنای تغليبی بکار می رود. در صورت مشاهد روی هشتک زیر بزنید ۲) تمامى اسامى ماههاى قمرى مذكر هستند جز "جمادى" که مونث بوده و احکام مونث بر آن جاری می شود و اگر احیانا در برخی اشعار حکم مذکر جاری شده بخاطر تاویل به "شهر" و لحاظ آن است.(ان شاالله تعالی در رابطه با قاعده تذکیر و تانیث تاویلی خواهم گذاشت) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 ✍یکی از نرم افزارهای مهم و کارآمد برای اهل علم ،نرم افزار مكتبة الشامله است این نرم افزار در ابتدا، کتابهای اهل سنت را در خود جای داد، ولی بعد به دلیل انعطاف پذیر بودن، کتابهای شیعه نیز در برنامه ادغام شد و به فروش رسید. ✍شرکت سازنده این نرم افزار در حقیقت یک بانک خالی و خام برای کاربران ایجاد کرده است که هر کاربر به تناسب احتیاجات خود می تواند کتب مورد نظر را از روی سرور این سایت دانلود کرده و وارد این بانک اطلاعاتی کند.   ✍در حقیقت شما می توانید کتابخانه دلخواهتان را در این نرم افزار ایجاد کنید. تا کنون نسخه های این برنامه چند بار به روز آوری شده است.   ✍این برنامه به زبان عربی تولید شده است. لذا اگر شما با این زبان آشنایی ندارید احتمالا در کار با آن دچار مشکل خواهید شد. 💢امکانات این برنامه می توان به این موارد اشاره کرد: 1⃣جستجوی سریع در میان کتابها. 2⃣جستجوی سریع در متون کتابها. 3⃣لیست درختی موضوعات هر کتاب. 4⃣امکان ایجاد شناسنامه برای هر کتاب. 5⃣امکان وارد کردن کتابهایی با فرمت word و همچنین فرمت bok که فرمت خود نرم افزار است. 6⃣امکان خروجی گرفتن کتابهای م ورد نظر از این نرم افزار به صورت word و HTML. 7⃣سهولت نسخه برداری و کپی برداری از متون. 8⃣امکان موضوع دهی برای دسته بندی راحت تر کتابها. 9⃣انتخاب محدوده جستجو به سادگی و بسیار سهل الوصول. 0⃣1⃣امکان جستجوی ترکیبی و واژه ای در برنامه. 1⃣1⃣حجم کم برای نرم افزار خام. 2⃣1⃣به روز آوری کتابها روی سایت نرم افزار و امکان دانلود و اضافه سازی به بانک مورد نظر. 3⃣1⃣به روز رسانی نرم افزار از طریق اینترنت. 4⃣1⃣ارائه شناسه کتاب 5⃣1⃣ بررسی راوی و اساتید او.   🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢💢 ✍اساسا،شعرای ادبیات عرب به سه گروه تقسیم می شوند: ۱.این گروه،شاعرانی هستند که در زمان جاهلیت و پیش از ظهور دین مقدس اسلام،زندگی می کردند مانند شاعرانی که «معلقات سبعه»(«آویختگان هفت گانه»)را سروده و آنها را بر خانه کعبه آویخته بودند که اسامی آن ها عبارت است از: 1⃣امرء القیس 2⃣طرفه(به فتح التاء و الراء) 3⃣زهیر 4⃣لبید 5⃣عمرو بن کلثوم 6⃣عنتره 7⃣حارث بن حلزه 👌(البته لازم به ذکر است برخی تعداد آنها [معلقات عشر]را تا هشت و ده بالا برده و برخی به شش تنزل داده اند) ✍غیر از سرایندگان معلقات از شعرای جاهلی عبارتند از: 1⃣شاعران صحرا 2⃣شهزاده ای شاعر(امرؤ القیس) 3⃣شاعران درباری 4⃣شاعران حکیم 5⃣شاعران موحد 6⃣زنان شاعر ✍۲.شعرای مخضرم(بفتح الخاء و سکون الضاد و فتح الراء مثل :مبرهن)(دوجنبه ای): ✏️این گروه،شاعرانی هستند که چندی در عصر جاهلی و سپس در اسلام زیسته اند و به عبارت دیگر،آنها،شعرایی هستند که هر دو زمان جاهلیت و اسلام را درک کرده اند که از جمله آنها می توان،این افراد را نام برد: 1⃣الحطیبه 2⃣کعب بن زهیر 3⃣حسان بن ثابت ✍۳.شعرای عهد حدیث این گروه شاعرانی هستند که پس از ظهور دین اسلام آمده اند برخی از انها عبارتند از: 1⃣سید حمیری 2⃣ابونواس 3⃣متنبی ✍حضرت موسی علیه السلام در زمان اوج سحر و جادو می زیست و معجزه او نیز در پاسخ به این اعمال بود. ✍حضرت عیسی علیه السلام در زمان گسترش طب و پزشکی می زیست و لذا معجزات ایشان، در زمینه شفای مریضان مادرزادی و احیاء مردگان بود. ✍پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله، در زمان اوج پیشرفت شعر و فصاحت و بلاغت کلام عرب، متولد شدند و معجزه قرآن ایشان، بساط همه ی این شعرها را جمع کرد و در فصاحت و بلاغت همه را به تعجب وا داشت. 📝تفصیل مطلب در تاریخ ادبیات عرب (ژان محمد عبد الجلیل) 📕منبع؛اقتباس ازمقدمه کتاب (کلیات دیوان اشعار)علی اصغری همدانی،ج۱/ص ۳۶ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 💢 فضله در اصطلاح علم نحو دو معنا دارد: ۱.فضله یعنی زائد در مقابل عمده. ۲.فضله به معنای مستغنی عنه. تفاوت این دو معنا در آن است که فضله در مقابل عمده یعنی رکن کلام(مسند و مسند الیه)نیست ،اما گاهی وجود آن ضروری است، به گونه ای که اگر نباشد معنای کلام فاسد می شود،مثلا حال فضله است یعنی نه مسند است نه مسند الیه اما گاهی حذف آن ممتنع می باشد مثل: لا تقربوا الصلاة و انتم سکری. اما فضله به معنای مستغنی عنه یعنی نه رکن است و نه حذف آن ضرری به کلام می زند مثل حذف مفعول به در (ضرب زید). مهدی الاریب،ج۶ ،ص۶۷ 💢نکته؛ قید برابر با فضله در اصطلاح نحو است. 💢ببینید اصطلاح عمده و فضله رو ابن مالک وارد مباحث نحوی کرده به شهادت ابوحیان در کتاب التذییل و التکمیل.. حالا دقت کنید که فضله دو معنا داره و میرزا ابوطالب در بحث حال سیوطی اون دو معنا رو گفته که عبارت اند از.... 🖍️نحوی؛ 1⃣فضله یعنی چیزی که رکن نیست برای تشکیل جمله و کلام..یعنی مسند و مسندالیه نیست..مفعول به فضله هست طبق این تفسیر چه در کلام چه در جمله .. 🖍️بلاغی؛ 2⃣فضله یعنی چیزی که اگر حذفش کنیم خللی به مقصود متکلم وارد نمیشه که این تعریف فضله ی بلاغی هست ..مفعول به طبق این تعریف اگه مقصود متکلم باشه فضله نیست واگر مقصود متکلم نباشه فضله است. چه در کلام چه در جمله.. 🖍️پس فضله رو از لِحاظ اصطلاح نحوی اصطلاح بلاغی بررسی کردیم.... 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 ✅از اصطلاحات استعمال شده در کتب سنتی، دو عبارت «کما قلنا» و «لما قلنا» است. ❇️کما قلنا: اشاره دارد به کلامی که سابقا ذکر شده و علت همراهش نبوداست. ❇️لما قلنا: اشاره دارد به کلامی که سابقا ذکر شده و علتش هم ذکر شده است. ☑️کما مرّ و لما مرّ هم همین گونه اند. ✍عن بعض المعاصرین مع تصرف. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249