🔰 شخصیت یک متربی منوط به مربی است ...
اگر قرار است شما سرپرستی جمعی را بر عهده بگیرید و آن ها را تربیت کنید و آن ها شما را در جمع خود نپذیرند و شما را به عنوان مربی قبول نمیکنند و با این احتمال که دیگر بزرگتر شده اند و نباید مجموعه ای از کار ها را انجام دهند و شما در نحوه ی مسائل حلقه نا توان شده اید ...
به شما راهکاری عملی خواهیم گفت که با رعایت این نکته می توانید جمعی واحد و متحد در جمع خود داشته باشید .
بار ها برای شما اتفاق افتاده است که در گروه اگر کسی را بدون پیشوند آقا صدا کنید اون نحوه ی برخورد متفاوتی با کسی که پیشوند اقا برایش میگذارید دارد .
این #آقا گفتن راهی است برای اعتبار بخشی و مهم تر از همه شخصیت دادن به نوجوان در سنی که آن ها فطرتا به آن احتیاج دارند .
نکته دقیقاً در این مثال ساده ، واضح و آشکار است . شما با اعتبار دادن به شخصیت فرد و هویت دادن به او می توانید او را به راحتی در مسیر تربیت قرار دهید .
متربی در این عصر و در این سن نیازمند شخصیت بخشی از یک فرد معتمد است.
اگر دقت کرده باشید نوجوان که معمولا از سن ۱۲ شروع میشود و تا سن ۱۷ به پایان می رسد عاشق مسولیت هستند .
منتظر آن هستند به آن ها #اعتماد شود ، #شخصیت داده شود و #اعتبار کسب کنند .
شما اگر نگاهی به شهدای هشت سال دفاع مقدس بکنید خواهی دید آمار شهدای زیر بیست سال بسیار زیاد تر از بقیه سن ها می باشد و این به یک دلیل است و آن هم به دلیل آن که ، آن ها در جبهه شخصیت میگرفتند ، توسط بقیه رزمندگان تحویل گرفته میشدند و به واسطه ی همین اعتبار و اعتمادی که از سوی فرمانده به آن ها میشد به قلب دشمنان میزدند و آن ها را از پای در می اوردند .
سه کلمه ی اعتبار ، اعتماد و شخصیت دادن به نوجوان از رموز کار تربیتی است و مسئله ی مهمی است تا جایی که شهید مطهری در یادداشت ها اورده است :
««در تربيت و اخلاق مهمترين اصل براي يک فرد اين است که براي خود اعتبار و شخصيت و حيثيت قائل باشد و مقيد باشد که اعتبار خود را حفظ کند. شما براي اينکه يک بچه را خوب تربيت کنيد بايد به او شخصيت بدهيد که احساس مناعت و شخصيت کند. امان از وقتي که يک فرد احساس کند که اعتبارش را از دست داده است (مثال تاجر)؛ قرآن با کلمه «يا بني آدم» به يک دنيا ارزش و شخصيت اشاره ميکند.»»
✍مصطفی کریمی
#تربیت
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
ناامیدی،آفت مربی
از بدترین اتفاقات عالم برای کسی که دستی در #تربیت دارد؛ ناامیدی است.
این که یک مربی گمان کند که حرفها و توصیه هایش اثر ندارد و بعد مایوس شود اشتباه بزرگی است.
در حقیقت این ناامیدی میوه درخت #عجله است.
🖌انتظار سریع از تربیت داشتن، نشانه نشناختن امر تربیت است.
⏰ باید توجه داشت که ایجاد تغییر رفتار، فرآیندی زمان بر است.
تربیت امری تدریجی است.
#آفات_مربی
#تربیت
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_227294578451944793.pdf
363.5K
✅آنچه معلمان و مربیان بایست بدانند
خلاصه #کتاب آنچه معلمان و مربیان بایست بدانند...
#معرفی_کتاب
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_mssjed
💠معرفی کتاب
از مباحثی که میبایست حداقل ازپایه ۸(سوم راهنمایی)حتما مورد بحث در کلاسها و حلقه های تربیتی قرار بگیرد بحث عقاید میباشد.
بحثی مهم با اولویت بالا و در عین حال خشک و کمی سنگین، که باید باظرافت ودقت به این دوره سنی بیان شود.(نوجوانان پایه ۸تادیپلم)
🌿البته باید دقت کنیم که اگر مربی بحث، دانش کافی در رابطه با مباحث عقاید نداشته باشد وونتواند باجذابیت بحث راجلو ببرد ،مستمعین خاطره خوشی از این بحث های مهم درذهن خود نداشته و و درآینده برای تکمیل بحث ها از اینگونه مباحث استقبال نخواهند کرد.
ضمنا باید از ذهن گرایی افراطی دراین مباحث خودداری کنیم، یعنی عملا دروس به نحوی تدریس شوند که با زندگی شخص گره بخورد تا و در زندگی راهگشا و چراغ راه باشد.
📚کتب عقاید (که به زبان نوجوان ودرسطح این سطح سنی نوشته شده باشد) کم ومحدود است.
به نظرم کتب آموزش عقاید حاج آقا قرائتی و حاج آقای ری شهری برای این سن مناسب باشد (کتاب عقاید ایت الله مصباح یزدی برای دوره دبیرستان شاید کمی سنگین باشد).
📗البته اقای سیدجواد بهشتی مجموعه کتب و سلسله مباحثی رو با نام دعوت در رابطه باعقاید نوشته است که موضوعات به زبان ساده بیان شده است.
این کتابها که به کتب دعوت ( کتاب کار مربیان) معروف است را کانونهای مساجد چاپ کرده و ظاهرا از طریق طرح چهره به چهره دراختیار مربیان قرار می دهد و فروش اینترنتی هم دارد.
🌻این کتابها که در هر درس علاوه بربحث عقیدتی ،ازنکات اخلاقی وفقهی هم بهره برده را برای تدریس به نوجوانان وجوانان ۱۴تا۱۸ساله پیشنهاد می کنم.
#معرفی_کتاب
#خوراک_حلقه_ها
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏵 ایجاد دبستان انقلابی
#استاد پناهیان
#تربیت_محوری
_____
💎مـــــربی محـــــور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش دوازدهم(از۱۳)
➕جـذب و شیوه ی آن
قبل از ورود به موضوع جذب لازم است دو اصل مهم را مد نظر قرار دهیم
🔺باید جذابیت مجموعه به مخاطبان نشان داده شود تا عمل جذب به خوبی انجام گیرد.
🔺باید خواستگاه جذب در وجود فرد کشف شود، یعنی بدانیم مخاطب به چه چیزی نیاز دارد، تا بر اساس اقتضای وجودی او، عمل جذب انجام گیرد.
🔸دسته بندی افراد بـرای جـذب
افراد بر اساس نحوه جذبشان به چهار دسته ی متفاوت تقسیم میشوند:
➕ آشنا:
برای جذب اینگونه افراد تلاش زیادی لازم نیست؛ چراکه به دلیل آشنا بودنشان به راحتی جذب مجموعه میشوند؛
➕ ساده و مهربان:
ویژگی بارز این افراد، ساده و
مهربان بودنشان است اما به دلیل خجالت زدگی ممکن است کمی دیرتر جذب شوند؛
➕ دیرجوش و دیرآشنا:
جذب این افراد نیازمند تلاش، صبر و حوصلهی فراوانی است.
➕ خشن و ناهمرنگ:
لازم است اجازه دهید این افراد در ابتدا با مجموعه خوب آشنا شوند تا شیرینی حضور در آن برایشان محسوس تر گردد. بدین ترتیب عمل جذب، راحتر برای این افراد امکان پذیر میشود.
با توجه به تقسیم بندی بالا و با شناخت از افراد میتوان در میزان جذب آنها در مجموعه تأثیر بسزایی داشت.
آقای رحیـــم پورازغدی میگوید که گاهی اگر از کسی بپرسید نظر شما راجع به فلان شخص چیست؟ میگوید فلانی آدم بسیار خوبی است، باتقواست، خانوادی متدینی دارد؛ ولی ... .
از واژه ی "ولی" به بعد بیان نقاط
ضعف این قدر ادامه مییابد که همه ی قوتهای فرد فراموش میشود.
شیوه ی برخورد علامه مجلسی با بدترینها در شهر اینگونه بود: روزی به علامه خبر دادند که نانوای شهر در نانوایی را میبندد و شراب میخورد.
ایشان در ساعت ۲ نیمه شب در نانوایی را زدند و گفتند:صدایم را میشنوی؟ آمدم بگویم که نیم ساعت دیگر وقت نماز شب است؛ فراموش نکنی!
مرا هم امشب دعا کن. خیلی محتاجم. علامه با خود اندیشید که کسی حق ندارد آبروی کسی را بریزد.
ادامه دارد...
〰〰〰〰〰〰〰〰
::قسمتهای قبلی این مبحث::
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/162
بخش سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/291
بخش چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/454
بخش پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/585
بخش ششم:
eitaa.com/morabi_masjed/779
بخش هفتم:
eitaa.com/morabi_masjed/967
بخش هشتم:
eitaa.com/morabi_masjed/1128
بخش نهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1230
بخش دهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1439
بخش یازدهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1661
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
🔷یه کاره سخت ، #برنامه_داشتن
بعضی از کسانی که #کار_فرهنگی میکنند به خاطر مشغله های زیاد و بعضا طاقت فرسا و ... شروع می کنند به همه کاری !!!😳
در واقع همه کار میکنند و در کل نمیدونند دارن چکار می کنند.☹️
شنیدید که میگن همه کاره و هیچ کاره ..😏
یادمون باشه ؛ نوکری زیاد و مدام کار کردن بدون در نظر گرفتن #خروجی و اثرات کار ، اولین نفری رو که دلسرد و از فضا خارج میکنه خود ما هستیم.😞
اگر ندونیم داریم چکار میکنیم و اینو دائما به دیگران منتقل نکنیم ، چطور میشه ازشون انتظار #کمک داشته باشیم و بخواییم همراهیمون کنند.😟
باید این توانایی رو تو خودمون بوجود بیاریم که همواره خودمون رو جای دیگران بزاریم.
#کار_باید_تشکیلاتی_باشد
#الزامات_محیط_مدیریتی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افراط و تفریط در فعالیت فرهنگی
🔺 حجت الاســلام زائری
#آسیب_فرهنگی
#فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5852770698971317113.mp3
978.9K
➣ او خودش را کُشت
⁉️ علت نفوذ #شهدا در قلوب مردم و جوانان و چرایی عدم تأثیر برخی #کارهای_فرهنگی در جامعه
🎙 حاج حسين #یکتا
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
بلای کار جمعی
ما اکثرا در فعالیتی مثل مدرسه، موسسه و یا یک هیئت و گروه و مجموعه مذهبی به کار جمعی مشغولیم؛ اما قواعد و رفتارهای متناسب آن را نمی شناسیم!!
🐚 در نتیجه نیروهایمان صرف
🔸خنثی کردن یکدیگر،
🔸غیبت و
🔸آزار هم و...
صرف می شود و در نهایت حرکت رو به جلویمان بسیار کند است.
🍁اگر پذیرفته ایم در جمعی کار کنیم؛ نباید قوانین و ارزشهای مجموعه را نادیده بگیریم و کاری که خودمان دوست می داریم و درست می دانیم را انجام دهیم.
این تک روی در کار جمعی یعنی نابودی کار جمعی.
🌸 شرط اول کار جمعی پذیرش مافوق و سازمان و مجموعه است.
🌻اگر از این روحیات نداریم کار جمعی نکنیم چرا که می رنجیم و می رنجانیم.
✨خلاصه:
⚡️خودسری
⚡️تک روی و
⚡️بی اعتنایی به قوانین
بالای جامعه شیعی ما شده ایت.
در عوض رمز تشکلهای مخالف
همین تبعیت سازمانی و همراهی حداکثری است.
#کار_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
➕مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اگه لازمه استراحت کن اما جانزن 🚫❗️
#تشکیلات
➕مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یادداشت
حسین فهمیده و تانکش!
اگر فعالیت ارزشی دویدن در میدانی است که ولی امر آن را ترسیم می کند، من نمی دانم چرا ما داریم یک سره توی میدانهای پراکنده ای می دویم که برخی مدیران خودسر و ناکارشناس ترسیم می کنند!
کدام #برنامه_فرهنگی در این مملکت صددرصد درچارچوب نظرات این حکیم فرزانه نوشته شده؟ و کدام مدیر برنامه ریز هست که خود را حجاب میان منویّات رهبری و جوانان علاقمند به او نکرده باشد؟ و خود را صد در صد در خواسته ی او حل کرده باشد؟چه بسا انگشت اشاره ی این مرد خدا به سویی است و تلاش و حرکت ما به سویی دیگر.
البته که همه ی سعی ها به خطا نیست. امّا آنچه مهم است، این است که ما چرا آنقدر که چشم به دست و دهان مدیران صاحب کلید بیت المال و مقسّم بودجه داریم تا در همان خط حرکت کنیم، چشم به اشاره ی ولی امرمان نداریم که هم انرژی مضاعف بگیریم، هم خطای #تشکیلات و سازمان و مدیران را نو به نو چک کنیم و آگاه شویم و آگاه کنیم؟
#حسین_فهمیده و تانکش بهترین تجربه برای رزمنده های امروز است.
ما هیچ فکر کرده ایم که شهید حسین فهمیده رحمت الله علیه چرا شد رهبر امامش؟
چرا زیر تانک رفتنش شد الهام بخش روح الله و نشد خودکشی؟ و چرا اتفاقا دشمن با هر ابزاری من جمله هجوم هایی که گاهی خودی ها توزیع کننده ی آن بوده اند سعی در تخریب مبانی شهید فهمیده را دارد؟ و چرا برخی دانش آموزان و دانش جویان بسیجی ما امروز حتی گاهی مبانی حسین فهمیده را هم ندارند؟ و چرا ما خودمان را زیر تانک وظایفمان نیانداخته ام؟!
شاید حسین فهمیده اگر چه نیروی تحت امر فرمانده اش بود، اما یک لحظه به ذهنش خطور نکرد که باید با دستور یا کسب اجازه از فرمانده اش به زیر تانک برود. حسین آنجا دستور امام در مقابل چشمش بود که: «باید حصر آبادان شکسته شود.»و حتماً اگر من بودم، شرعاً خودم را معاف می دانستم. چرا که فرمانده ی مافوقم بی اطلاع بود و اگر هم مطلع می شد، اجازه چنین کاری را به من نمی داد.
گمشده ی ما امروز، همین ارتباط مستقیم و بی حجاب و بی پرده با ولی امرمان است. دانستن، تحلیل و فهم صحیح، دسته بندی و مصداق یابی، آمادگی مهارتی، زمان شناسی و سرعت انتقال و حضور به موقع در انجام آنچه او می خواهد. و البته همه این ها آسان هم نیست. پس شاید راحت تر باشیم که یک نفر، اول ماه چند خط شرح فعالیت رابه دستمان بدهد و چند ریال بودجه را وسط ماه. آمار را هم آخر ماه از ما بگیرد. همین!
✍م. انصاری
#کار_تشکیلاتی
#توهم_فرهنگی
#یادداشت
➕مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
صفحه اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bl7I-9Llo_Q/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=12mo52e511z9n
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374600.pdf
417.5K
جزوه تشکیلاتی
«جایگاه تشکل های فرهنگی جوانان در جنگ نرم»
#تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671301.pdf
508K
درسنامه دهم: مظلوم
علی(ع) و زهرا(س)
سطح۱(۹تا۱۱سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671340.pdf
789.8K
درسنامه دهم: آدمهای دو رنگ
ویژگی منافقین
سطح۲(۱۲تا۱۵سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671351.pdf
597.7K
درسنامه دهم: قیام
قیام امام حسین(ع)
سطح۳(۱۶تا۱۸ سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
نقاط مهم را ، پر رنگ کنید ...
فقط کافی است در امر تربیت نقاط مثبت دانش اموز را پر رنگ کنید . به او یادآوری کنید و از او تشکر کنید .
مثلاً دانش آموزی برای شوخی تاکید بر نماز اول وقت دارد ، خب خیلی هم عالی است ، حالا باید چه کرد!؟
باید از حسن دقتش به نماز تشکر کرد و روی همین یک نقطه مانور داد تا جایی که دیگر برایش از حالت شوخی به اعتقادش تغییر کند .
مهم همین است . اصل همین است ، باید به بچه ها یادآوری کرد که فطرتشان از پروردگار است و ناخودآگاه جذب کار های نیک میشوند و از شر فراری!
اگر در حین تاکید و تشویق دانش آموز ، به دلیل نقطه ی مثبتش به او شخصیت بدهیم ، منتظر تغییر جدی در او باشید .
او در سن نوجوانی دنبال مشوق میگردد ، دنبال کسی میگردد که کارهای او را تأیید کند و او را به خاطر اتفاقات خوب تحسین کند .
دانش اموز و متربی از مربی انتظاراتی دارند که اگر آن ها محقق نشود ، باعث از بین رفتن ارتباطات صمیمی میشود .
یکی از همان نکته ها ، همین است .
او در سنی است که به اتکا به عقلش فکر میکند کاری که انجام می دهد درست است بدون فکر و تعقل دست به اقدامی می زند تا مورد تماشا قرار بگیرد . او تشنه ی دیده شدن است و اگر توسط مربی دیده نشود ممکن است اسیب های خطرناکی بروز دهد لذا اینجا باید از تمام عزیزانم درخواست کنم حواسشان به کوچکترین رفتار متربیان باشد و در صورت مشاهده ی نکات اخلاقی و دینی مثبت ، آن ها را تشویق کنند ، چرا که این بهترین راه تربیت آن هاست
✍مصطفی کریمی
#یادداشت
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5884268275428229351.pdf
3.79M
مجموعه ارزشمند ۵۸سخنرانی با موضوع #تربیت از استاد اخلاق مرحوم آقا مجتبی تهرانی
🌱مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed