کانال تخصصی #سرود
آهنگ بیکلام، باکلام و متن سرودهای مناسبهای #پاییز ۹۷:
اربیعن
۱۳آبان
۲۸صفر(رحلت پیامبر و امام حسن)
شهادت امام حسن عسگری
میلاد پیامبر(ص)
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
مربی موفق
بخش دوم(از۱۰)
➕ترمز داشته باش
یکی از اصولی که شخص #مربی باید به آن رسیده باشد این است که دارای ترمز باشد.
مثلاً اگر ماشینی ترمز ندارد و یا فرمون نمیگیرد، حاضر هستید سوار آن شوید؟ سرعت میگیرد اما ترمز ندارد.
شما حاضر هستید سوار اسبی شوید که دهنه ندارد؟ یعنی فرمان شما به دست اوست و هر کار که بخواهد انجام میدهد. این ماشین هر قدر تند تر برود خطرش بیشتر است. این اسب هر اندازه سریعتر باشد و چموشتر باشد به صورت وحشتناکی شما را به کشتن میدهد. چون دهنه ندارد اگر داشته باشد شما میتوانید کنترلش کنید.
پس شخص مربی باید خودش اول از همه دارای ترمز و فرمون باشد، این همان تقوا است که میگویند باید بتواند خودش را نگه دارد.
تقوا از واژه وقایه یعنی کسی که میتواند خود را نگه دارد.
جای لازم میایستد جای لازم گاز میدهد و جایی که لازم است تند یا کند میکند. مثلاً بیشتر مواقع خیلی از ما این گونهایم که میگوییم: «جوشی شدم حالا خراب شد»
اتفاقا همان موقع که جوشی شدی باید بتوانی خودتان را نگه دارید، انسان وقتی جوشی نیست که حرف بی خودی نمیزند. کار زشت نمیکند. کار زشت مال زمانی است که انسان غضب و یا شهوت وی تحریک شده، عزیزم همان موقع تو باید خودت را نگه داری.
و شخص مربی باید خودش دارای چنین حالتی باشد و وقتی او دارای تقوا شد یکی از حسنهایش این است که دارای کرامت نفس میشود یعنی از درون یک انسان شریف و بزرگ میشود و دارای ارزش میشود که در قرآن میباشد که میفرماید:
«انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم»
گرامیترینتان نزد خدا آن است که ترمز دارد شخصی که هرجای لازم بتواند بایستد و هرجای لازم تند باشد و یا کند باشد.
پس این که میخواهیم تربیت کنیم و یا تربیت بشویم باید دارای قدرتی به نام تقوا باشیم.
حجة الاسلام آقاتهرانی
بخش اول:
به کارت ایمان داشته باش
eitaa.com/morabi_masjed/2561
#مربی
#مربی_موفق
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374599.pdf
576.2K
توجه به تحصیل متربیان
#تحصیل
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
طرح مسئله
موضوع: وابستگی در رابطه مربی و متربی
۱. ما مربیان پل هستیم و متربیان رهگذر؛ آیا این دو به هم وابسته می شوند؟!
۲. کدام وابستگی خوب و مطلوب است و کدام وابستگی بد و نامطلوب؟
۳. آیا مربی می تواند الگوی اول و آخر متربی باشد؟
۴. ضررهای وابستگی مربی به متربی یا متربی به مربی کدام است؟
۵. برای علاج این مشکل چه راه حل های کاربردی وجود دارد؟
🔵وابستگی خوب
علل و زمینه ها:
۱. اخلاص و یاد خدا
۲. ویژگی یا ویژگی های خاص ارزشمند متربی
۳. اصل تربیتی: در کار تربیتی از چیزی که متربی دوست داره، شروع می کنیم و به اون چیزی که به عنوان هدف مشخص کردیم می رسیم.
۴. عمل صالح و تواضع و اخلاص واقعی
متربی وقتی همه ایتها رو با هم در مربی می ببینه ؛ خود به خود الگو برداری می کنه و کم کم این عشق به خدا و اهل بیت در وجودش به وجود میاد . البته اگر مسائل بیرونی باعث به انحراف کشیدن این فرد نشه.
مثال:
حضرت زینب (س) هم علاقه شدیدی به امام حسین علیه السلام داشت داشت. حتی پیامبرخدا (ص) هم به امام علی میگوید لحمک من لحمی. این مطلب به نوعی رابطه شایسته مربی و متربی نمونه رو هم ترسیم می کنه.
وابستگی و عشق اول پیامبر، امام معصوم، و حضرت زینب؛ خداست. و علاقه حضرت زینب به امام حسین هم در راستای عشق به خدا بود.
حضرت یوسف هم با محبت مخلصانه به همه مردم دوست و دشمن را به خود جذب کرد و حتی زلیخا در آخر جذب خدای حضرت یوسف علیه السلام شد.
🔴وابستگی بد
برخي افراد با فضل فروشي و تظاهر به اعمال نيك و انجام رفتار نمايشي ديني، به دنبال #مريد_پروري هستند و خود را عامل سعادت و هدايت اعضاي گروه مي پندارند. مربي حتما بايد پل اتصال به خدا باشد به گونه اي كه متربي با عبور از مربي به خدا برسد نه آنكه در فرد متوقف شود.
مربی باید از محبت متربی به خودش؛ به نفع خودمتربی استفاده کند نه اینکه از متربی مرید بسازد.
سرگروه محترم، متربی رو وابسته خودش کرد و تبعاتش هم این شد که اعضای حلقه و اطرافیان به سرگروه بدبین شدن و اعتماد و صمیمیت از بین رفت؛ و یک حلقه 25 نفری از هم پاشیده شد.
علل و زمینه ها:
۱. افراط در محبت به متربی یا مربی
۲. ناآگاهی درخصوص محدوده ارتباط با متربی یا مربی
۳. خلاء عاطفی و کمبود محبت مربی یا متربی
۴. توجه به ظاهر مربی یا متربی
۵. غفلت از یاد خدا
ضررها
۲. اصل تربیتی: در کار تربیتی از چیزی که متربی دوست داره، کار رو شروع کنیم و به اون چیزی که ما به عنوان مربی میخوایم ختم کنیم. ایجاد وابستگی باعث میشه که ما در پله اول یعنی آنچه که متربی دوست داره باقی بمونیم، و نتونیم به پله آخر برسیم، پس این مدل از رابطهی بین مربی و متربی و بالعکس کاملا غلط هست.
۲. ضرر هایی که به مربی می رسد:
کوتاه مدت:
وابستگی به ظاهر متربی ،هوش، درس، موقعیت اجتماعی متربی ،خانواده و...
بلند مدت:
مربی بعد از گذشت چند سال میبینه بخاطر این حلقه خیلی از موقعیت های اجتماعی از دست داده و یا برا خودش محصور کرده (به دلیل سرگرم بودن به مسائل حلقه) از همه ی چیزایی که گاها دوست داشته عقب مونده بعضا کار,ازدواج و... مربی و متربی نباید بعد از چند سال به این نتیجه برسن که فقط خودشون برای هم موندن.
به همین خاطر گفته می شود وابستگی مربی به متربی بدترین نوع وابستگی است.
وابستگی در ماه های اولیه ورود متربی به حلقه یا مجموعه بیشتر به چشم میخوره به دلیل جذابیت ها و تازگی اولیه و... بعد از گذشت مدتی این جوشش کمتر میشه. به همین خاطر معتقدیم وابستگی در مرحله جذب طبیعی است اشکال ندارد اما در ادامه این قضیه باید اصلاح شود.
اگر آن سوز و دوست داشتن نباشد؛ نمیشود کار تربیتی کرد اما باید این وابستگی مدیریت شود به گونه ای که کم کم فرد با محوریت مسجد بیاد حلقه.
مثلا اگر بعضی از متربیان به دلیل بی محبتی از سوی خانواده به مربی وابسته بشه یه مربی خوب اونو مدیریت می کنه.
راهکار:
۱. وابستگی خود را با ویژگی های وابستگی خوب که بیان کردیم؛ تطبیق دهیم.
۲. اخلاص
۳. مطالعه کتاب: جاذبه و دافعه حضرت علی علیه السلام تالیف علامه شهید مرتضی مطهری
۴. به صورت مجموعه ای با متربی کار شود؛ یعنی کل مجموعه با متربی مثل مربی برخورد کند تا او به جای اینکه مجذوب مربی شود؛ جذب مجموعه شود.
۵. اگر مربی یا سرگروه به جای ایجاد شور دینی دنبال شعور دینی باشد و متربی را متفکر بار بیاورد؛ وابستگی ایجاد نمی شود. در حلقات دنبال این هستیم که شاکله فکری بسازیم مطمئنا اگه شاکله فکری درست باشد وابستگی سمت وسوی الهی پیدا کند.
#وابستگی_عاطفی
#روابط_مربی_و_متربی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_mssjed
🚨مربی #هیچ_کاره است!
بخش اول
(برداشت های آزاد تربیتی از شهید محمد عبدی و شهید احمدعلی نیری)
❓چگونه در مدتی کوتاه یک مربی حرفه ای شویم?
⚠️گام اول:
این حرف من نیست که!
خود خدا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده!
چی رو?
این که تو هدایت اشخاص، "خدا" همه کاره است: خدا!!
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
💠 ﻗﻄﻌﺎ ﺗﻮ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻰ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﻰ ،ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ؛ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖﭘﺬﻳﺮﺍﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ.
سوره مبارکه قصص،آیه شریفه،(56)
🔹پس مربی چیکاره است?
🔺یک مربی موفق یک "شاگرد درس" خونه!
توی این طرح، مربی باید بلد باشه نقش شاگرد درس خون کلاس رو به خوبی ایفا کنه! (نقش شاگرد درس خون)
🔷توی چه کلاسی?
۵تا کلاس است که مربی باید "اول خودش" به طور منظم و برنامه ریزی شده توش شرکت کنه و بعد متربی هاش رو با خودش ببره!
همین
📢نگران نباشید
توی این کلاس ها مربی برای متربی "هیچ کاره" است
فقط قراره شاگرد درس خون باشه
❓چرا فقط این ۵تا کلاس?
میتونه کلاس ها بیشتر باشه ولی این ۵تا کلاس باید اولویت اصلی یک مربی باشه و بعد کلاسای دیگه
💢۵تا کلاس کجاهاست?
قبل از اینکه بگم کجاهاست باید بگم که متاسفانه خیلی به این ۵تا کلاس "رایگان" و "منظم" کم لطفی میشه و خیلی از مربی ها ارزشش رو کم به حساب میارن!
فقط لطفا اگر اسم این ۵تا کلاس رو اوردم ،سریع قضاوت نکنید!
هنوز طرح به طور کامل لو نرفته!!!!!
📛کلاس ها📛
1⃣ نمازهای جماعت مسجد
2⃣ مجالس توسل به اهل بیت علیهم السلام(همون هیئت خودمون)
3⃣ مقابر شهدا
4⃣ نمازهای جمعه
5⃣ جلسات درس اخلاق علمای عامل و ولایی
🔵حالا چطور یه مربی باید نقش بچه درس خون رو ایفا کنه?
💯جواب این سوال برای جلسه بعد...
ادامه دارد...
✍ع.کمال آبادی
بسیج منتظرین قائم(عج)
ارتباط با نویسنده مطلب:
@fadaee
#مهارتهای_مربی
#مربی_حرفهای
#تربیتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کار فرهنگی موسمی
یک آسیب شایع در مجموعه های فرهنگی و تربیتی
اینکه فرهنگ چیست و چگونه حاصل میشود و اینکه سازو کار فرهنگ سازی(مکانیزم عمل) چه باید باشد یا نقطه شروع و طرز عمل چیست و چگونه باید باشد، کی و چه کسی اهل کار فرهنگی است، عناصر قدرت در این عرصه کدامند؟ متن و محتوا چیست و چه باید باشد، کی و کجا پیام تولید کند و چگونه با چه سازوکاری پیام به جامعه عرضه شود تا مورد پذیرش قرار گیرد و به باور افراد تبدیل شود و رفتارها را متأثر کند و ... اینها از مقولههایی هستند که کمتر بدانها پرداخته میشود.
در خوش بینانهترین حالت، کارهای فرهنگی و تربیتی ما مقطعی و موسمی است. در مناسبتها موجی به راه میافتد و رسانهها و اهالی فرهنگ دست بکار میشوند و گاهی اقدامات خوبی هم صورت میگیرد اما به یکباره متوقف و به موسم دیگر و یا مناسبت بعد واگذار میشود.به عبارت دیگر یکی از نقیصههای بزرگ در حوزه فرهنگسازی و کار تربیتی نگاه مقطعی و عدم پیوستگی فعالیتها واستمرار نداشتن آن در طول ایام است.
شاید بتوان برای روش کار مناسبتی مزایایی برشماری کرد و ای بسا فوائدی بر این کار باشد اما حتما این روش، جامعه را در فواصل دو مناسبت بی نیاز از کار و فعالیت نمیکند و در بین دو مناسبت که گاه به چند ماه هم می رسد، روح اجتماع همانند جسم آن به خوراک نیاز دارد و اگر در معرض هجمه و عرضه عناصر فرهنگ غیر باشد که، وضع بدتر و نیاز جدیتر می شود. بماند که روح مثل جسم بلکه حساستر از آن است، هم نمیتواند تا مدتی بی نیاز بماند و منتظر و هم نمیتواند به یکباره بیش از ظرفیت و اندازه دریافت کند و ذخیره سازی کند.
#آسیب_شناسی
#فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
صبر در کار فرهنگی
یکی از اولین چیزهایی که هرکسی که کار فرهنگی می کند باید تابلو کند و جلوی چشم اش بزند این است که بدون صبر و تحمل و بردباری انسان به هیچ جایی نمی رسد. اگر انتظار دارید در کارفرهنگی در یک شب، یک هفته، یک ماه و حتی یک سال اتفاقی بیفتد در اشتباهید. این #اشتباه_استراتژیک بسیاری از کسانی است که کار فرهنگی می کنند و لطمه می خورند و لطمه می زنند.
پیغمبر هم که پیغمبر بودند چهل سال باید صبر می کرند تا بشوند امین. باور به او پیدا کنند و قبول اش کنند تا بتواند بگوید «قولوا لااله الا الله تفلحون».
من بارها این مثال را زده ام! اگر به منطق ما باشد می گوییم اگر خدا پیامبر را در ده سالگی مبعوث می کرد، سی سال جلو بودیم! ولی چرا خدا چهل سال صبر می کند؟! برای این که چهل سال طول می کشد تا مردم پیغمبر را به عنوان امین بپذیرند. خدا هم برای پذیرش و مقبولیت مردم، چهل سال پیغمبرش را معطل می کند.
حضرت ابراهیم علیه السلام یک شب تا صبح باید کنار ماه پرست ها بنشیند و بگوید من هم ماه پرستم، کنار خورشید پرست ها بنشیند و بگوید من هم خورشید پرستم تا بتواند بگوید «انی لا احب الافلین».
کسی که کار فرهنگی می کند با انسان طرف است نه با سنگ و چوب.
وقتی با انسان طرفی باید خودت را آماده کنی که این انسان حتی پایش را روی شانه های تو بگذارد تا بالا برود. اگر این تحمل را داشتید می توانید اثر بگذارید. اگر این تحمل را داشتید می توانید #جریان_سازی کنید. اگر توانستید از خودتان هزینه کنید بدون این که انتظار داشته باشید فوری به شما برگردد، نتیجه می گیرید؛ سال های سال باید وقت بگذارید.
حجه الاسلام زائری
#کارفرهنگی
#تحمل
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یه کلام حرف حساب
💢میدانید #حزب_اللهی_ها چه نمیدانند؟
#پاسخ: مردمداری
میدانید پیامبر(ص) چگونه اعراب #جاهلی را #جذب کرد؟
#پاسخ: با محبت و مردمداری
میدانید آقا روح الله چگونه با دست خالی، شاهنشاه قدر قدرت #پهلوی با داشتن قوی ترین #ارتش منطقه و مخوف ترین سازمان امنیتی(ساواک) به زمین زد؟
#پاسخ: با مردمداری
میدانید #مردمداری یعنی چه؟
#پاسخ: حداقلی ترین تعریف این است که هنگام مواجه با #مردم دهان را بطور کامل باز و سلام و علیک کرد و خوشرو بود.
مردم داری میدانیم؟
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
پای درس تشڪیلات
قسمت چهارم(از۵)
💠معلومات
معلوماتتان را ببريد بالا با مطالعات اسلامي، مطالعاتتان بايد اسلامي باشد؛ فني هم بايد باشد. هرکدام از شما وظيفه ي شرعي تان است که در هفته يک مقدار روي رشته خاص خودتان مطالعه ي فني کنيد،طوري که کارداني و کارايي فني شما رو به افزايش پيگير و مستمر باشد.
💠 شیوه های صحیح برخورد
شيوه هاي صحيح برخورد با دشمن و مخالف را ياد بگيريد؛ گاهي برادرها و خواهرها با جريانهاي مختلف مي خواهند برخورد کوبنده داشته باشند اما طرز برخورد آنها طوري است که در جامعه محکوم مي شوند.
شيوه هاي برخورد بايد صحيح باشد. بايد درباره اين شيوه هاي برخورد بنشينيد و تبادل نظر کنید.
ادامه دارد...
قسمت اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2231
قسمت دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
قسمت سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2604
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed.pdf
45.5K
در بیانات شهید بهشتی:
کار #تشکیلاتی به چه فعالیتی گفته می شود و تشکیلات چیست؟
ویژگی ها و اصول اصلی کار در #تشکیلات چیست؟
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت اسلامی
@morabi_masjed
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه نهم🔺
🔹عنوان تجربه🔹قرآن را بفهمیم
🔸شـــرح تجــربه🔸
✍در این تجربه، مربی در جلسات گروه،هر نوبت ده آیه از قرآن را ترجمه ڪرده و متناسب با سن مخاطبان تفسیر آیات مذڪور را به زبانی ساده و روان برایشان بازگو می ڪند. شعر گویی،قصه گویی، بیان داستان های پندآموز و حڪایت های زیبا برای فهم هرچه بیشتر مفاهیم قرآنی در این شیوه بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. در این روش هم چنین مربی به فهم معانی آیات قرآن در ڪنار تلاوت ظاهری آن تأڪید می ڪند و از متربیان می خواهد برداشت های خود را از تفسیر و ترجمه آیات گفته شده در نشست جلسات آینده گروه برای سایرین بیان نمایند.
خلاصه گویی مفاهیم قرآنی به این شیوه،توسط متربیان بدون شڪ در بلند مدت، موجب انس و الفت آنان با معانی ارزشمند آیات قرآنی خواهد شد و آنان را در عمل به این مضامین عالی ڪمڪ خواهد ڪرد.
سایر عناوین پیشنهادی برای این تجربه"تا بیڪران معرفت"، " قرآن مسیر هدایت"،"عروج تا آسمان معنا"،"ترجمان ڪلام وحی".
🔸هدف از اجرای تجربه🔸
انس با مفاهیم قرآنی،توجه به ترجمه و تفسیر آیات
🔹نڪته مرتبط تڪمیلی🔹
✍"قرآن" طریق نور و مسیر هدایت انسانهاست؛ معجزه ای آسمانی ڪه نه بر ڪنار از ما، بلڪه در ڪنار ماست و در بین ما، نه با فرسنگها فاصله از ما، در خانه هایمان جای دارد امّا در دلهایمان جا نڪرده است! نزدیڪ همه ماست امّا غریب و مهجور! به راستی چـرا؟!
آیا مگر نه این است ڪه ما درد قرآن را احساس نڪرده ایم، فریاد و پیامش را نشنیده ایم، سخنش،حرفش وڪلامش را در نیافته ایم. براین اساس ،اجرا و انجام تجربه ارزشمند" قرآن را بفهمیم" راهی است برای غور در عالم معنای این اقیانوس بی انتها،اما باید توجه داشته باشیم ڪه در بیان ترجمه و تفسیر آیات قرآن ، از تفسیر به رأی و تأویل نادرست پرهیز نماییم. در ابتدا با قصص قرآن شروع ڪنیم ومتربیان را در استناد به آیات ڪلیدی قرآن توانمند سازیم تالذت فهم قرآن را با تمام وحود درڪ نمایند.
به عنوان مثال وقتی یڪ متربی بتواند بگوید (دوستان قرآن هم ڪه قرآن است تنها هدایتگر افراد متقی است )
بدون شڪ به مرور زمان این چنین فردی روح حاڪم بر معانی آیات الهی را در می یابد و این تابلوی هدایت آسمانی را بر یر منزل سیر و سلوڪش نصب خواهد ڪرد.
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چرایی #ریزش_مخاطبان در مجموعه های فرهنگی و تربیتی
💠چرا جوانان و نوجوانان ما نسبت به ارزشهای دینی و اجتماعی بیتوجه هستند؟
اگر هدف از فعالیت تربیتی این باشد که مخاطبان چیزی بیاموزند و تبدیل به انسانهایی شوند که اطلاعات خوبی درباره تاریخ یا اصول دین دارند، روش مورد نیاز برای کارمان بیشتر یک #روش_آموزشی خواهد بود اما اگر هدف این باشد که در مجموعه ما انسانی تربیت شود که بتواند از خودش بگذرد و جانش را در مسیر آرمانش بگذارد، روشن است که روش مورد استفاده باید روش دیگری باشد.
در این باره چند نکته قابل توجه است:
الف) انحصار روش بسیاری از مجموعههای تربیتی در آموزش
اگر روش کارمجموعههای فرهنگی و تربیتی بررسی شود، مشاهده میشود که کار اصلی بسیاری از آنها آموزش است؛ آموزش مواردی که خودشان هدف هستند مانند اصول عقاید، اخلاق، قرآن و یا آموزشهایی که جنبه جذب کردن دارند؛ مانند نقاشی، خوشنویسی و … در حالی که اگر هدف مجموعه به خوبی تبیین شده باشد، در راستای اهداف میتوان روش مناسب را هم تعریف کرد.
ب) چرایی ریزش بیش از حد مخاطبان مجموعههای تربیتی
همه ما بارها از خودمان پرسیدهایم چرا امروزه نوجوانها و جوانها تا این اندازه به ارزشهای دینی و اجتماعی بیتوجه هستند؟ بسیاری از ما با تعجب از خود میپرسیم مگر اینها در کلاسهای مدارس آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تحصیل نکردهاند؟ مگر در زمینه تعالیم دینی و احکام و اخلاق آموزش ندیدهاند؟ حقیقت آن است که این جوانها نه تنها همه این آموزشها را دیدهاند که حتی بعضی از آنها در همین کانونها و مراکز فرهنگی بزرگ شدهاند. حال پرسش اساسی این است که چرا با وجود همه این تلاشها و آموزشها در برابر هجمههای موجود در جامعه دوام نمیآورند؟
جواب پرسش در این است که تفاوت کار ما با حرکت انبیاء و اولیاء الهی در این است که آنها چون خوب کار کردند و از روش درست بهره بردند، هیچ اعتراضی نمیتوان به آنها کرد و مثلاً اگر یکی از همراهان آنها نتواند در برابر شبههای بایستد و خود را ببازد نمیتواند بگوید که شما فلان چیز را به من نگفته بودید و یا روشتان نادرست بود.
ولی درباره فعالیتهایی که ما میکنیم، بیشتر این ریزشها به خودمان و اینکه روشمان روش درست نبوده بازمیگردد.
#آموزش
#تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf