ابزار و روش صحيح كار فرهنگي كدامند؟
جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است. در مقابل ابزار ضد فرهنگی ابزار فرهنگی لازم است.
در کار فرهنگیِ مطلوب، همواره باید دو امر مهم «ابزارگزینی» و «رو ش شناسی » را دقیقا بر اساس دستورهای دینی و ملاکهای اسلامی انجام داد؛ زیرا دراصل، رسالت تشکیلاتی تشکلهای فرهنگی که همان تعلیم و تربیت انسانهای صالح است، ایجاب می کند که در این راه فقط از ابزار و رو شهای مناسب استفاده کند و نباید و نمی تواند با استفاده از هر ابزار و روشی انسان صالح تربیت کند.
برای انجا م دادن کار فرهنگی لازم است به این مهم توجه کرد که در این راه، هرگز نباید فرصت انتخاب ابزار مناسب برای تربیت افراد را از مسؤولان تشکلها سلب کرد؛ زیرا این به منز له ی نادیده گرفتن روحیه ی نوآوری، ابداع، تنوع طلبی و استقلال فکری آنهاست، همچنین مانع رشد و ترقی آنان به عنوان مهره های کلیدی و اثرگذار در کار فرهنگی و تربیتی برای اداره ی آینده ی جامعه خواهد شد. پس باید ابزارهای مختلفی که منطبق با منش اسلامی است اعم از ابزارهای هنری، ورزشی، علمی و… بکار گرفت تا سلایق مختلف گردهم آیند.
متأسفانه امروزه اکثر مسئولین فرهنگی، در گرداب بی ابزاری و بی روشی گرفتار شده اند؛ به گونه ای که اکثرا همواره دو سؤال اساسی را فرا رویِ خود دارند:
– چه کاری باید بکنیم؟
– چگونه باید این کار را انجام دهیم؟
برای انجام کار فرهنگی باید ایده های مختلف را بکار برد و از مناسبترین ابزارها و بیشترین توان با امکانات موجود بهترین بهره را برد. البته نباید از این نکته هم غافل بود که اگر برای کار فرهنگی، ابزاری در دسترس نبود، باید آن را تولید کنیم.
برخی ابزار پیشنهادی براي انجام كار فرهنگي در تشكّلها عبارتند از:
1) ابزار مناسكي و عبادي؛ اينگونه ابزار در واقع هم وسيله تربيت افراد به شمار ميآيند و هم در مسير دستيابي به كمال مطلوب، به نوعي خود هدف كار فرهنگي محسوب ميشوند. ابزاري از قبيل اعمال و مراسم شبستاني مسجد، نماز جماعت، دارالقرآن، مناجات، دعا، جلسات عزاداري، هيأتهاي مذهبي و امثال آن.
2) ابزار فرهنگي، هنري (تئاتر، سرود، تواشيح، خوشنويسي و …)
3) ابزار تفريحي، ورزشي (اردو، كوهنوري، فوتبال، استخر و…)
4) ابزار عاطفيـ انگيزشي (تنبيه و تشويق، برقراري روابط دوستانه نزديك، صميميت و …)
5) ابزار معرفتي (سخنراني، كتابخواني، جلسات پرسش و پاسخ و … )
6) ابزار پرورشي (ديدار با الگوهاي برتر، بازديد از مزار شهدا و بزرگان ديني و …)
به یاد داشته باشید در کار فرهنگی هدف بیشتر معطوف به نیروی انسانی است نه کار، چه بسا برنامه ای به طور پیش بینی شده به سرانجام نرسد اما هدف اصلی تر که تربیت نیروی انسانی است تامین شود و حتی بالعکس آن شاید مضر هم باشد یعنی تامین اهداف برنامه به قیمت له شدن نیروی انسانی می تواند آسییب های جدی وارد کند.
#کار_فرهنگی
#ابزار_تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
به سراغ باید رفت…
هر چقدر که چشم و گوش مخاطب زیر بمباران زبان شما قرار گیرد و با هر قالبی از یک همایش تا یک نشریه وی را خطاب قرار دهید، باز هم مخاطب دوست دارد که دنبال کسی بگردد که بیش از "زبان"، "گوش" باشد. دنبال کسی می گردد که حرفهایش را بشنود و در مورد خواسته هایش با وی بحث نماید.
سنگینی عمده ای که یک #مسئول_فرهنگی باید روی دوش خود احساس نماید، همینجاست. باید گوش شد و شنید تا مخاطب را به حرف آورد و تخلیه کرد. کسی که تخلیه شده باشد مانند فرد گرسنه ای است که غذا می خواهد. حال اگر توی دغدغه مند فرهنگی حرفت را به این فرد گرسنه و تشنه ی حرف جدید تر و بهتر ارائه دهی، قطعا بهتر و بیشتر می پذیرد.
اما برای این به سراغ رفتن یک آمادگی لازم است؛ و آن آمادگی برای سخن گفتن و حرف زدن است
اینبار،زبان ما باید انحصارا در زبان تن خلاصه شود و از دهانمان به گوش مخاطب برد. بنابراین مقدمه به سراغ رفتن، آمادگی برای سخنوری و صحبت کردن است.
مسئول فرهنگی ای که خود توان سخن گویی و سخن وری نداشته باشد احتمال زیاد در مواجهه با کف مجموعه کُمیتش لنگ خواهد زد. به همین دلیل مسئول فرهنگی خود و کسانی که در مجموعه به کار فرهنگی مشغول هستند را باید روزانه و حتی ساعت به ساعت تغذیه فرهنگی نماید.
#تغذیه_فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
"ابتکار عمل در برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد فرهنگی"
مؤلفان: محمدعلی زهرهای،علیاکبر رضایی
ناشر: یادآوران
موضوع این کتاب، مباحثی دربارة برنامهریزی استراتژیک در مدیریت فرهنگی و سیاستهای مدیریت فرهنگی است. کتاب حاضر با هدف آموزش کاربردی مدیران فرهنگی در امر مدیریت و برنامهریزی فرهنگی و ارزیابی سازمانهای فرهنگی تدوین شده است. نویسندگان تلاش کردهاند تا ابتدا اصول برنامهریزی و فنون آن را مرور کنند و در ادامه با بیان تاریخچة برنامهریزی در ایران، ذهن خواننده را جهت ورود به مباحث فرهنگی آماده نماید. سپس تعاریفی از فرهنگ و نظریات مرتبط با آن را ذکر کرده و در ادامة فصل انواع فرهنگ، چگونگی پیدایش آن و تأخّر فرهنگی را اشاره کردهاند
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
محتوای ویژه نهم دی، روز بصیرت
eitaa.com/morabi_masjed/3079
eitaa.com/morabi_masjed/3080
eitaa.com/morabi_masjed/3081
eitaa.com/morabi_masjed/3082
eitaa.com/morabi_masjed/3083
سرودهای نهم دی، روز بصیرت
https://eitaa.com/soruod/1414
https://eitaa.com/soruod/1422
https://eitaa.com/soruod/1429
تنبلی تشکیلاتی
📌گاهی انسانها کلاههای بزرگی بر سر خود میگذارند! اکثر کسانی که وارد کار تشکیلاتی میشوند با خلوص نیت و از سر احساس تکلیف وارد این وادی میشوند اما همیشه ممکن است که انسانها در اثر غفلت اشتباه کنند.
یکی از اشتباهاتی که ممکن است گریبان گیر افراد تشکیلاتی شود، تنبلی تشکیلاتی است.
عمده افراد تشکیلاتی، سایر مؤمنینی که وارد تشکیلات نشدهاند را افرادی تنبل و تنپرور میپندارند. افرادی که حاضر نیستند برای اعتلای اسلام و انقلاب کمی هزینه بدهند و کمی سختی بکشند!
همه دانشجویانی که همزمان با درس خواندن، سراغ کار تشکیلاتی میروند، بر این باورند که اگر انسانی در کنار درس خواندن، به فکر کارتشکیلاتی و حل کردن درد و مشکلات مردم و کشور باشد و همزمان به جنبه های دیگر زندگی خود، من جمله تشکیل خانواده و کسب درآمد و... بیاندیشد، آنگاه میتواند امیدوار باشد که عاقبتی مشابه احمدی روشن داشته باشد. آنگاه است که فولاد آب دیده میشود.
✅اما یک نکته ظریف وجود دارد که عمدتاً افراد تشکیلاتی از آن غافلند:
تنبلی فقط مخصوص افراد خارج از تشکیلات نیست! بلکه عده ای از سر تنبلی، کارتشکیلاتی انجام میدهند!
گاهی جلسه برگزار کردن و کار تشکیلاتی کردن و کار فرهنگی کردن و... بهانهایست برای فرار از وظایفی که سخت تر به نظر میرسند! مثلاً فردی از درس خواندن زیاد، خسته است و برای فرار از سختی آن، به تشکیلات پناه میبرد (که برایش لذت بخش است!) و گمان میکند که از سر وظیفه، پای در این میدان نهاده است.
نمونه دیگر از این رفتار، میتواند فردی باشد که کار کردن و پول درآوردن را لذت بخش و دوست داشتنی نمیداند و برای فرار از سختی آن، به تشکیلات پناه میبرد!
و یا دختر خانمی برای فرار از شوهر کردن و خانه داری(که برای نفس او سختی زیادی دارد!) به کار تشکیلاتی پناه میبرد و...
گاهی اوقات نفس انسان چنان زیرکانه عمل میکند که حتی خود فرد هم متوجه اشتباه خود نمیشود!
ما موظف به انجام دادن تمام وظایفمان در حد قابل قبول و به موقع هستیم و غفلت از یک وظیفه، به بهانه وظیفه ای دیگر، اشتباهی ست بزرگ!
⛔️همیشه خود را محاسبه کنیم تا مبادا در حیلههای شیطان گرفتار شده باشیم.
#تشکیلات
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
amozeshe-tashkilat-arab-asadi.pdf
1.86M
آموزش تشکیلات اسلامی
#جزوه پیش رو، خلاصه ای از مباحث مطروحه در هفت جلسه ی «آموزش تشکیلات اسلامی» است که توسط «استاد دکتر عرب اسدی» با رویکرد ویژه جبهه سازی ارائه شده است.
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۱
امام سید روحالله خمینی "رحمهالله":
فقدان تشکیلات بزرگ اسلامی یا به تعبیری، فقدان جبههی متشکّل امّت اسلامی خلا عظیمی است که ظرفیتهای جهان اسلام را هدر میدهد و به اقتدار و عزّت آن خدشه وارد میکند.
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نکات تشکیلاتی
محبت و نزدیکی قلوب در تشکیلات را جدی بگیریم.
#بچه_تشکیلاتی_ها نه تنها وظیفه دارند با بدنه ی دانشجویی ارتباط بگیرند و آنها را با اخلاق خوبشان جذب کنند ، بلکه باید بین خودشان هم مهربانی را حاکم کنتد.
🔻جلسات هفتگی منظم تشکل ، راهی برای این انس و الفت است.
یا اینکه بچه های تشکل تصمیم بگیرند هر هفته یا دو هفته یکبار به کوه و دشت بروند و علاوه بر تفریح ، جلساتشان را در طبیعت برگزار کنند...
👈 اینها راهکارهایی هستند برای محکم شدن پایه های یک تشکیلات اسلامی...
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf