ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰 تجربه نوزدهم
🔹عنـوان تجــــربہ🔹از تو می خواهم خدا
🔶🔸 شــــرح تجــــربہ
✍ این روش برای برقراری انس و الفت ڪودڪان و نوجوانان با "دعا و نیایش"، بسیار اثر گذار و مفید است. در این روش، مربی از اعضای گروه می خواهد نیایش های نا تمامی را ڪه هر ڪدام موضوع شروع یڪ جلسه حلقه تربیتی است ڪامل ڪنند و در ابتدای جلسات آینده برای جمع بخوانند، بعنوان مثال، مربی از متربیان می خواهد نیایش های ناتمام زیر را حداڪثر تا پنج خط تڪمیل ڪرده و در گروه مطرح نمایند.
🔹ای دانای مهربان ،علم من اندڪ و نادانسته هایم بسیار است....
🔸 خداوندا، ای نگارگر منظره های چشم نواز.......
🔹 ای نیرومند مهربان ڪه به من سلامتی بخشیدی.......
🔸 ای ڪہ نامت شفای هر دردی است..
🔹 خداوندا،جز تو بہ ڪسی امید ندارم و جـز تو....
برای انجام این تجربه می توان از اعضای گروه خواست دستهایشان را بہ سوی آسمان بالا ببرند و بعد از بیان هر بند از نیایش دوستشان با صدای بلند آمین بگویند. البته شڪل ساده انجام این تجربہ ،واگذاری دعای پایان جلسات بہ اعضای حلقہ تربیتی است ڪہ توسط همہ متربیان صورت می پذیرد.
🔷🔹 هدف از اجـــراے تجربہ
آشنا ڪردن ڪودڪان و نوجوانان با گفتگو با خدا و ذڪر و نیایش و دعا
🔶🔸 نڪتـــہ مرتبط تڪمیلے
✍ دعا، عاطفی ترین، شخصی ترین، ساده ترین و نزدیڪ ترین راه ارتباط انسان با خدای مهربان است.
ڪودڪان و نوجوانان معمولا˝ معانی دعاها را نمی فهمند،پس بهتر است تلاش ڪنیم تا دعاڪردن و لذت بردن از دعاها را بہ زبان ساده و روان و در همان دوران ڪودڪی و نوجوانی بہ فرزندانمان بیاموزیم. البتہ برای انجام هرچه بهتر این تجربہ لازم است ڪہ مربی از قبل مفهوم دعا و نیایش و مواردی را ڪہ می توان در رابطہ با آن دعا ڪرد بہ اعضای حلقہ بیاموزد.
علاوه بر این استفاده از تشویق های قرآنی و معنوی،برای بهترین دعاها و حلقہ نیایش ها و ساده گرفتن بہ افراد، بہ شڪلی ڪہ بتوانند بہ راحتی حرف دلشان را با خدا بزنند جزء رموز موفقیت این تجربہ ارزشمند است پس در این تجربہ حتما˝ باید بہ اعضای گروه یادآور شد ڪہ برای شرڪت فعال در نیایش و دعاهای دستہ جمعی گروه، می توانند بی هیچ تعارف و تڪلفی با خدا سخن بگویند بہ قول شاعر:
🌀هیچ آدابی و ترتیبی مجوی هرچه می خواهد دل تنگت بگوی🌀
از دیگر عناوین این قبیل تجربیات عبارتند از:"امن یجیب گویان"، "ای پناه بی پناهان"، "از تو یاری می طلبم"، "بی تڪلف با خدا"، "حرف هایم را می شنوی"، ویا " گفتگوهای منتشر نشده با خدا"، و امثال آن.
📚 "ت مثل تجـــربہ" محمدمهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
محتوای ویژه دهه فجر و #چهل_سالگی_انقلاب:
https://eitaa.com/morabi_masjed/3711
برای دهه فجر چه کنیم؟!
حتما شما هم #دغدغه ی آن را دارید که دهه فجر را چگونه در مسجد و یا مجموعه خود برگزار کنید.
وارد جزئیات نمیشوم و فقط چند نکته را یادآور میشوم:
از موارد مهم غافل نشوید ، خود را جای تک تک افراد بگذارید ، از #نوجوانی که شاید برای اولین بار جذب این جشن ملی شده یا شاید #پیرمرد کهنه سالی که خود هم در جریان انقلاب بوده است ، برنامه ی خود را طوری بریزید که با بقیه برنامه ها متفاوت باشد ، یعنی به گروه سرود ، پخش چند کلیپ و در نهایت پذیرایی بسنده نکنید.
برنامه باید جذاب و گیرا باشد ، برنامه باید بسیار عالی و مختصر برگزار شود ، برنامه باید دارای ظرافت های خاص خودش باشد، برنامه باید به #اصل_انقلاب بپردازد نه به فرع....
با گذاشتن تمام این آیتم ها به یک برنامه کامل و جامع میرسید . شما برای نشان دادن یک کار بزرگ آن را در آن وهله مقایسه میکنید با قدرت حریف ، و همین قدرت کار شما رو نشان میدهد.
شما باید از سختی های انقلاب بگویید ، از قدرت ساواک و رژیم آن زمان بگویید ، از انحرافات اجتماعی و اختلاف طبقاتی که در آن زمان اتفاق افتاد بگویید.
شما باید از شهدای برجسته انقلاب بگویید و مهم تر از آن باید بگویید که انقلاب اسلامی در دل خود نیروهایی #تربیت کرد که در طول هشت سال دفاع مقدس با سن کمی که داشتن جزء فرماندهان جنگ بودند.
حتما انقلاب اسلامی را متصل کنید به امام خمینی (ره) و شهدای دفاع مقدس را متصل کنید به انقلاب اسلامی .
👈 یادتان باشد اول #مخاطب_شناسی کنید ، دوم #موقعیت_شناسی و سوم خود را برای اجرا آماده کنید.
از برنامه های کلیشه ای که هر سال در حال انجام است خودداری کنید ، همان برنامه هایی که دیگر صدا و سیما هم دچارش شده است.
برای جشن پرشکوه انقلاب اسلامی ، فلان خواننده را دعوت میکنند ، و به جای روشنگری و ثمرات انقلاب ، دلقک دعوت کرده و برای مردم لطیفه های سخیف میگوید.
نگذارید انقلاب اسلامی فراموش شود.
نگذارید این جشن ملی ، به همین سادگی تمام بشود.
نگذارید امام خمینی (ره) فراموش شود که اگر این شود سیلی محکمی خواهیم خورد...
✍مصطفی کریمی
#دهه_فجر
#انقلاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خود تربیتی
تصمیم بزرگ
گاهی باید یه تصمیم بزرگ در زمان کمی بگیریم.
مثلا: مشغول برنامه یادواره شهداییم یا هر برنامه دیگه ای
وسط ماجرا یه اتفاقی میفته مثلا سخنران نمیاد دکور میریزه بهم.
یا مثلا وسط اردویی دندون یکی از بچه ها میشکنه، اتوبوس خراب میشه و...
نسخه:
تو همون لحظه کمی صبر کنید مثلا یک دقیقه با کسی صحبت نکنید نشنوید وهیچ کاری نکنید فقط آروم باشید تا وعده خدا محقق بشه.
دوکار میکنه:
۱. وکان حقا علینا نصر المومنین
۲. هوالذی انزل السکینه فی قلوب المومنین.
البته باید این ملکه ذهنت بشه که تو اون شرایط سخت اینا یادت بیاد.
بعد، منطقی ترین کاری که به ذهنت میاد رو انجام بده
ما بهش میگیم حجت فرهنگی، البته گاهی هم منطق عقلی نیست منطقش دله.
مثال:.توسلی شهید برونسی کرد.به حضرت زهرا(س) واز یک میدون پیشرفته مین عبور کرد. شرحش رو خودتون سرچ کنید و بخونید.
#تجربه_های_من
#تجربه_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5877280131709403140.pdf
212.7K
کاوشی در #اعتیاد نوجوانان
بلوغ و مصرف مواد مخدر
✍حجة الاسلام ابراهیم اخوی
#آسیب_شناسی
#نوجوانان
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5980892859060977749.pdf
327.6K
منابع مفید درباره جوان و نوجوان
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مدیریت فرهنگی
تصمیم گیری در شرایط بحرانی
شرایط بحرانی یعنی یک حالت غیر عادی و غیر طبیعی ، یعنی یک اتفاق ناگهانی.
در شرایط بحرانی باید برنامه ریزی فکری کرد یعنی در همان لحظه به عقل و منطق رجوع کنیم و احساسات را کنار بگذاریم.
الف ) کارهایی را که در شرایط بحرانی نباید انجام داد :
۱- خونسردی بیش از حد، که باعث می شود نیرو احساس وظیفه برای حمایت نکند.
۲ - هیجان بیش از حد که باعث وحشت زدگی و بحرانی تر شدن وضعیت شود.
۳- یکسان بودن رفتار مدیر در شرایط عادی و بحرانی
این رفتار برای مدبر ضعف است ، چون اگر کار خوب پیش رود باید مدیر خوشحال شود و آن را نشان دهد و اگر کار خوب پیش نمی رود باید به نیرو گفته شود تا به خودش آید. پس باید بحران را در جای خودش نشان داد.
بحران ها را در مرحله اول خودتان حل کنید و اگر نتوانستید به رده های بعدی انتقال دهید.
ب ) کارهایی را که در شرایط بحرانی باید انجام داد :
۱- آرامش خود را حفظ کردن ، یعنی بحران موجب تضعیف منطق و عقلانیت ما در تصمیم گیری نشود . آرامش یعنی وضعیت روحی که احساسات بر آن حاکم نباشد بلکه عقلانیت بر آن حاکم باشد
۲- مدیر باید بداند در شرایط بحرانی باید ریسک کرد ( خطر پذیری )
یعنی در شرایط بحرانی نباید فکر کند کارش نتیجه می دهد یا نه . بلکه باید ریسک کند و به آن عمل کند
٣- نکته مهم : همواره به خاطر داشته باشید اگر در محیطی یا مطلبی قابلیت بحران باشد آن بحران اتفاق خواهد افتاد . یعنی مدیر باید آن مطلب را اتفاق افتاده فرض کند ، پس باید برای این اتفاق از قبل برنامه داشته باشد
💭چگونه تصمیم بگیریم ؟
١- به سرانجام تصمیم بیندیشیم ، یعنی فکر کنیم وقتی تصمیم گرفته شد چه نتیجه ای می گیریم و به چه عاقبتی می رسیم
۲- برای بار آخر تجربه ها را مرور کرده ، به بحث بگذارید
۳ - با توجه به آنچه که راجع به تصمیم گفتیم مجددا باید تجربه ها را مرور کنیم ، وقتی به نتیجه رسیدیم قاطعانه تصمیم بگیریم.
#مدیریت_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf