چگونه متربیان را به شنیدن مباحث دینی ترغیب کنیم؟
یکی از مشکلات عمده طرح مسائل دینی و اخلاقی در گروه های تربیتی آن است که مخاطبان نوعاً گمان می کنند این مباحث را قبلاً شنیده اند و به قول معروف" گوش شان از این حرف ها پر است".
اگر شما به عنوان یک #مربی_تربیتی با این مشکل روبرو هستید و اعضای گروه، میل و رغبت کافی برای شنیدن حرف های شما را ندارند نکات ذیل را به دقت مطالعه بفرمایید:
🔹اول آنکه بدانید نوجوانان و جوانان به طور فطری و بر اساس یک گرایش درونی به آموزه های دینی و اخلاقی علاقه مندند اما حوصله شنیدن مباحث تکراری، خشک، بی روح و کلیشه ای را ندارند، پس مباحث شان را به گونه ای در جمع مطرح کنید که با نیازهای فطری و درونی جمع گره بخورد.
🔹دوم آنکه در مسیر تربیت دینی، مربی باید لزوماً به انجام سه مرحله مهم و اساسی توجه داشته باشد: اول بسترسازی، دوم آموزش و سوم عمل به تکلیف یا همان رفتارسازی.
در مرحله بستر سازی مربی باید از قبل و طبق طرحی مدون به آماده سازی مخاطب برای پذیرش آموزه های دینی بپردازد در این مرحله آشنا سازی متربیان با مفاهیم دینی و ضرورت فراگیری آن بسیار حایز اهمیت است.
پس از آن نوبت به آموزش می رسد که این مرحله را می توان معادل" تبیین دین" دانست.
در این مرحله، مربی سعی می کند به تغییر نگرش افراد بپردازد و به اصطلاح ایمان را در جان و دل آنان وارد نماید.
و درنهایت در این دسته بندی آموزشی، مرحله سوم فرآیند تربیت دینی در افراد، عمل کردن به آموزه های دینی یا همان سلوک رفتاری است. بنابراین اگر مربی، قبل از بسترسازی مناسب (در مرحله اول) به آموزش بپردازد و بدون آموزش (مرحله دوم) انتظار عمل کردن را از مخاطب داشته باشد راه به بیراهه رفته است.
🔹وسوم آنکه اگر می خواهید اعضای گروه را برای شنیدن مباحث دینی و اخلاقی ترغیب نمایید لازم است با هدف رغبت انگیزی در مخاطبان، نکات و توصیه های ذیل را در طرح مسائل این چنین به کار ببندید:
🔸شروع بحث با طرح یک سؤال باشد، به گونه ای که مخاطب را به تأمل وادار کند و اهمیت موضوع برایش آشکار شود.
🔸طرح موضوع به شیوه ای جذاب و تازه با بکارگیری ابزارهای هنری یا وسائل کمک آموزشی نوین همچون پاورپوینت و امثال آن، صورت پذیرد.
🔸اعلام دقیق مدت زمان جلسه و تقسیم آن به دو بخش گفتگوی طرفینی و جمع بندی نهایی توسط مربی
🔸تأیید، تشویق و هدایت مباحث اعضای گروه به سمت و سویی که احساس رضایت مندی در جمع حاصل شود.
🔸استفاده از نکات علمی، به روز و جدید در جمع بندی نهایی توسط مربی و یا در خلال صحبت های اعضاء به گونه ای که مخاطب را تشنه شنیدن حرف های پایانی شما نماید.
معنای این سخن آن است که اگر بر فرض کسی ادعا کند همه این حرف ها را نشنیده است هنوز در مرحله اول متوقف مانده و لازم است در ادامه به فهم، باور و عمل در این باره دست یابد.
#اصول_کار_تربیتی
#مهارتهای_سرگروه
#شنبه_های_تربیتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینے
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
3dd0631c0b5ee3c25fee9b746c42c1fae75972da.pdf
1.18M
روشهای تربیتی
🔸فرق اصل و روش
🔹فرق روش و شیوه
🔸دسته بندی روش ها
#روشهای_تربیتی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیت به سبک حضرت زهرا.pdf
52.2K
تربیت به سبک حضرت زهرا(س)
۸درس از حضرت زهرا سلام الله علیها در تربیت فرزند
#تربیت
#روشهای_تربیت
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
شرح یک مسئله مهم در کار فرهنگی
👈 منوط دانستن کار به پول و امکانات
🔺شرح مسئله:
به گمان بعضی از افراد، بدون پول و امکانات جریان فرهنگی حتماً محتوم به شکست خواهد بود و کار کردن با دست خالی و بدون حمایت مسئولان حتی در مخیله ی این افراد نیز نمی گنجد.
🔺پاسخ :
اولاً در این خصوص تجربه ثابت کرده است که در مساجد و مجموعه های مدل و موفق کشور، هیچ وقت پول و امکانات حرف اول را نزده است بلکه در این مجموعه ها، پیشرفت کلی جریان کار، بیش از همه، مرهون ایثار، مجاهدت و دلسوزی جوانان پرشور، مومن و انقلابی بوده است.
ثانیا برای انجام این کار مهم، ما نیز معتقدیم که در مقابل بودجه های کنگره آمریکا در مقابله با اسلام، نباید به صورت قطره چکانی و کمیته امدادی از فعالیت های فرهنگی_تربیتی جامعه حمایت کرد اما فرض را بر این بگذارید که یک سال بودجه های فرهنگی کشور قطع شود آیا در این صورت، شما حاضرید مجموعه خود را تعطیل کنید و کار فرهنگی نکنید؟
البته حقیقت امر آن است که مسئله بودجه، برای انجام کار فرهنگی، مسئله بسیار مهمی است، تسهیل کننده و تسریع کننده امور است اما اگر پول نبود که نباید کار را متوقف کنیم.
بلکه مهم در این خصوص این است که ما بتوانیم با این کار باری از دوش نظام برداریم آن هم به صورت #خود_جوش و خودکفا، نه آنکه خدای نکرده، باری بر روی دوش نظام باشیم.
بنابراین هنر مربیان و فعالان فرهنگی و تربیتی در مجموعه های مختلف آن است که بتوانند در مدت زمانی کوتاه، مجموعه را به لحاظ نیازهای مادی خودکفاء نماید، تا حدودی به استقلال برساند و بتواند صرف نظر از کمک ها و حمایت های برون تشکلی قادر به ادامه حیات فرهنگی و تربیتی مؤثر و مفید در تشکل متبوعش باشد.
#اصول_کار_تربیتی
#فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abesf
ضد تشکیلات
قسمت سوم
راهبردهای ضد تشکیلات
۵. یکی از مهم ترین شیوه های ضد تشکیلات، ترویج حسّ غرور و خود شیفتگی در بین دشمن است. از این شیوه تیم های فوتبال استفاده زیادی می کنند. خود را در چشم حریف کوچک و حریف را در نظر خودش بزرگ جلوه می دهند تا گرفتار غرور شود.
براساس تجربه عملیّاتی، تیم های عملیّاتی سپاه در داخل کشور هر وقت در پی پیروزی های گذشته احساس غرور کرده اند، عملیّات بعدی را با شکست سختی سپری کرده اند.
در زمان جنگ نیز عملیّات هایی مانند رمضان و کربلای ۴ در پی غرور فرماندهان و نیروها از نتیجه عملیّات های قبل و تدبیر خود به شکست انجامیده است.
به قول یکی از علماء، سنّت لا یزال الهی اینست که دماغ مغرور را به خاک بمالد.
راه علاج و پیشگیری از غرور اینست که هر کاری را نتیجه تدبیر خدا و فعل او بدانی و برای خودت هیچ اثری قائل نشوی مگر وسیله دست خدا
قسمت اول:
https://eitaa.com/morabi_masjed/3848
قسمت دوم:
https://eitaa.com/morabi_masjed/3939
#ضد_تشکیلات
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_49830326.pdf
332.7K
📝نسخه PDF بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان
🔹در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب با صدور «بیانیهی گام دوم انقلاب» و برای ادامهی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دههی گذشته پرداخته و توصیههایی اساسی بهمنظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرمودهاند.
🔹بیانیهی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و بهویژه جوانان که بهمثابه منشوری برای «دومین مرحلهی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
🔹این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور است نزدیک خواهد کرد.
@morabi_masjed
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰 تجربـــه بیستم
🔹عنوان تجــــربہ🔹ایول شاگرد بهُلول عاقل
🔷🔹 شــرح تجـــربہ
✍ هر وقت در گروه ما، یڪ نفر حدیث و روایت قشنگی تعریف می ڪند، اعضای گروه دسته جمعی او را تشویق می ڪنند و می گویند:"ایول شاگرد امام صادق(ع) "(دو بار)، و وقتی یڪی از بچـه ها ، نڪتہ تأمل بر انگیز، حڪایتی زیبا و یا شعری حڪیمانه می گوید سایر اعضاء او رو تشویق می ڪنند و می گویند:"ایول شاگرد بهلول عاقل-(دو بار)- ویا "ایول شاگرد سعدی و حافظ"، "ایول شاگرد ملای رومی"،این مطلب را مربی متعهد یڪ گروه فرهنگی می گفت و می افزود: ما برای تنبیه و توبیخ افراد هم جملاتی را رمز گذاری ڪرده ایم ڪه به صورت غیر مستقیم به بچه ها می گوییم : شنیده ام یڪ نفر پایش لغزیده و مسیر را اشتباه رفته و مثلا˝ چنین ڪاری ڪرده است، پس ما بعنوان دوستان او متذڪر می گردیم:
ما زیاران چشم یاری داشتیم
خود غلط بود آنچه می پنداشتیم
همچنین در این روش می توان از تشویق های معنوی دیگر هم چون: "طیب طیب الله احسنت بارڪ الله" ونیز صلوات و "اجـرڪم عند الله" و امثال آن، متناسب با حال و هوای جلسه و سنین مخاطبان استفاده ڪرد.
البته در این تجربه بهتر است تشویق بچه های ڪوچک و گروه های سنی دبستان به شیوه ای مشابه شیوه زیر باشد:
"آفرین صد آفرین بچه خوب و نازنین فرشته روی زمین"
🔶🔸 هدف از اجــــراے تجـــربہ
تشویق و ترغیب بچه ها به انجام رفتار و ڪردار نیڪ و گفتار پسندیده.
🔷🔹 نڪتـــہ مرتبط تڪمیلے
✍ البته، در انجام این قبیل تجربیات حتما˝ باید مراقب بود ڪه مبادا با تشویق های ما، ڪسی در گروه دچار توهم خود برتربینی شود، هم چنین باید توجه داشته باشیم ڪه در این روش همه اعضای گروه در شرایط مقتضی مورد تشویق قرار گیرند و نیز در تشویق ها و توبیخ های احتمالی افراد مورد ستایش و یا تحقیر واقع نشود. مثلا˝ به جای اینڪه بگوییم: شما الگوی راستگویی و صداقت در گروه هستی! بگوییم"احسنت به این صداقت در گفتار شما، راستگویی همیشه و از همه ڪس زیباست و از شما بچه مسجدی خوب و زیباتر.
"ویا بجای اینڪه بگوییم: حیف است به امثال شما بگوییم بچه مسجدی و بسیجی؛ به آنها بگوییم:" حیف است ڪسی در این فضای معنوی دهانش را به واژه های نامأنوس آلوده نماید"، اینجا محل تردد ملائڪه است."
این تجربه را هم چنین می توان:" مسیر احسنت گویان"، "ایستگاه تشویق و تنبیه"، "بچه خوب ایول داره"، ویا" بچه مشدی ماشاء الله "و از این دست نامید.
📚 " ت مثل تجربہ" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربے محــــور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
⭕ #سرگروه_بگوش😍
🔹تو #جذب فرد ، باید بدونید که او علاقه مندی های متفاوتی داره که قراره بین اونها شمای #سرگروه جای جدیدی واسه خودت باز کنی .
این جا باز کردن قلق هایی داره ..
هیچ کس از آدم متملق و چاپلوس و پاچه خوار و کسی که فکر میکنه بامزس خوشش نمیاد ..
بجاش خیلی زیادن جذبی هایی که از استواری و #صلابت و خوش برنامه بودن و منظم و متعهد بودن و... سرگروشون خوششون بیاد.
پس بجای اینکه بهش بگید براش #برنامه ها دارید ؛ بزارید بفهمه واسه خودتون برنامه ها دارید ..
اونوقت همه جوره خرج میکنه تا به شما برسه ...👌☑️
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
❓آیا کتاب «نامه های بلوغ» آقای صفایی برای مقطع نوجوان مناسب است ؟ در زمینه بلوغ چه کتاب هایی را مربی و چه کتاب هایی را متربی باید مطالعه کند؟
باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
🚫نامه های بلوغ مرحوم صفایی حائری هر چند که مطالب خوب و ارزشمندی دارد اما برای آشنایی نوجوانان و مربیان با مراحل بلوغ مناسب به نظر نمی رسد.
🔆اما کتاب دنیای بلوغ دکتر علی قائمی را که انتشارات نشر اسپید آن را به چاپ رسانده برای آشنایی والدین و مربیان با مراحل بلوغ بسیار مناسب است . این کتاب بررسی محدود و کوتاهی است از دنیای بلوغ و نوجوانی که در آن سه عرصه را مورد مطالعه قرار می دهد: دوران قبل از بلوغ - دوران بلوع و شکوفایی آن - دوران پس از بلوغ. در بیان هر مرحله نیز سعی شده تا والدین و مربیان را در جریان تحولات و خصایص این مرحله از حیات قرار داده و با بیان نیازها و خطرات و آسیب های محتمل آن راه مناسبی را پیش پای آنان قرار دهد.
🎁کتاب جشن تکلیف ویژه ی پسران و کتاب جشن تکلیف ویژه ی دختران آیت الله ری شهری انتشارات دارالحدیث از کتاب های مفید برای متربیان است.
👌کتاب بهداشت بلوغ دختران و پسران که انجمن تنظیم منتشر نموده است از کتب مفید در این خصوص است.
منبع:صالحین فارس
#پرسش
#پرسش_تربیتی
#بلوغ
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مشورت در تربیت
"تربیت انسان" یکی از پیچیده ترین امور است و آن که خود را در این مسیر از مشورت بی نیاز می داند یا تربیت را نمی شناسد یا خود را.
مولا امیرالمومنین می فرمایند:
💎 مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَمَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا.
💠 كسى كه (ترك مشورت كند و) استبداد به رأى داشته باشد هلاك مى شود و آن كس كه مشورت كند در عقل و خرد آنها شريك مى شود.
📘حکمت ۱۶۱ نهج البلاغه
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لزوم اصلاح مبانی و نظام فکری فعالان فرهنگی
بزرگترین مشکل فعالان فرهنگی امروز ما مبانی مادی و دستگاه های محاسباتی مکانیکی است.
باید مبانی فکری افراد را اول درست کرد خصوصا کسانی که در این جبهه فعالیت دارند.
وابستگی به بودجه و این منطق که هر چه پول بدهی آش می خوری ناشی از همین مبانی و دستگاه غلط است.
می گوید به اندازه ساختار و سازمان و امکانات از من انتظار داشته باش این خلاف تفکر دینی است.
اول باید نظام تفکری را اصلاح کرد. این اگر اصلاح شود خودشان دنبال این می روند که مطالعه کنند.
چطور باید تشخیص داد اولویتها را؟
این همان دستگاه محاسباتی است. گفتند یکی دارد غرق می شود یکی دارد گمراه می شود کدام اولویت دارد؟ امام حسین علیه السلام می خواستند تشخیص دهند که آیا نظام تفکری این شیعه درست است یانه این سوال را پرسیدند. گفت آن کسی که دارد گمراه می شود. شاید کسی بگوید کو تا طرف گمراه شود سریع این را از غرق شدن نجات می دهیم بعد سراغ گمراه می رویم ولی می فرماید نه به همین مقدار زمان هم نباید به گمراهی راضی بود.
این جا بود که فرمود من احیا نفسا کمن احیا الناس جمیعا مصداق پیدا می کند. نجات جسم مرحله بعدی است.
#اصول_کار_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_mssjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf