قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
جریان سازی فرهنگی چگونه #جریان_سازی کنیم؟ 🔴بخش هفتم نقش زنان و دختران 🔹بالای 80 درصد برنامه ها
جریان سازی فرهنگی
چگونه #جریان_سازی کنیم؟
🔴بخش هشتم
#گفتمانی و #مصداقی
🔹برای اینکه کارهای فرهنگی و سیاسی ما، #جریان_ساز باشه ضرورت داره که هم کار گفتمانی کنیم هم مصداقی. هر دو در کنار هم.
🔸گفتمان یعنی اینکه در یه زمان و مکانی، یه مسئله یا مفهوم یا فرهنگ، عمومیت پیدا کنه و همه یا اکثریت تحت تأثیر اون قرار بگیرن.
🔹بطور مثال در مقطعی، مسئله عدالتخواهی گفتمان غالب کشور شده بود سالهای 82 تا 84 و منجر به سرکار اومدن دولتی شد که شعار اصلی ش عدالتخواهی بود. یا در سالهای 76 و 77 مسئله آزادی، گفتمان کشور شده بود هرکسی روی اون موج سوار میشد برنده بود. یا در مقطع سالهای 91 و 92 مسئله مذاکره در کشور گفتمان شده بود و یه جریان تونست ماهیگیری کنه.
🔸خب کسانی که تونستن این مفاهیم رو در کشور تبدیل به گفتمان و حرف روز مردم کنن، میوه ش رو چیدن.
🔻کار گفتمانی، هزینه ش کمتره و نفوذش بیشتر.
🔸 در یکی از استان ها، رهبر انقلاب یه فرد مردمی و ساده زیست رو به عنوان نماینده ولی فقیه معرفی کرد. هرچند در اون استان "برخی" از علما هم، ساده زیست و مردمی بودن اما با انتصاب این فرد جدید، اکثر آقایون علما سعی کردند که رفتار خودشون رو تنظیم کنن که بالاخره الان سکه رایج "مردمی بودن" است. برخی که سالها، خبری ازشون در بین مردم نبود، رفتن و گونی گِل به دوش گرفتن یا گونی پر کردن برای سیل بندها! خب این نتیجه ایجاد گفتمان مردمی بودن و مردم داری است. حالا به فرض کسی می اومد رو تک تک آن علما و بزرگان کار مصداقی می کرد که چرا فلانی در بین مردم نیست چرا مردم نمیتونن ایشون رو براحتی ببینن؟ این کار مصداقی تأثیر آنچنانی نمی داشت.
🔹اگه میخوایید کار #جریان_ساز انجام بدید باید فکر کنید چطور یه موضوع رو گفتمان کنید یا تبدیلش کنید به مسئله! یعنی #مسئله_سازی. موضوعات راکد رو تبدیل کنید به مسئله. در کنار گفتمان باید روی مصادیق هم کار کرد اما نه مصادیق کوچیک؛ معدود مصادیق مهمی رو باید انتخاب کرد و اونا را بولد کرد.
🔸بطور مثال دررابطه با افشاگری های مفاسد، برخی افراد هستن که مصداقی کار میکنن، این هیچ اشکالی نداره؛ (اگه رو مصادیق کار نکنن که کسی دردش نمیگیره!) اما گاه روی مصادیق کوچیک و غیرمهم زووم میکنن. در حالیکه اگر روی مصادیق مهم، مصادیق اصلی، گلوگاه ها، گردن کلفت ها کار کنن بهتر نتیجه میگیرن.
🔹بطور مثال، در بحث مبارزه با گرانی ها و مفاسد، یه موقعی شما میایید اسامی محتکران رو علنی میکنی؛ اونم محتکرانی که در سطح یه استان یا شهر دارن احتکار میکنن. این خیلی خوبه و نیازه. اما اگه کسی بیاد محتکران اصلی رو معرفی کنه بهتر نتیجه میگیره.
🔸کسانی که روی گلوگاه ها کار مصداقی می کنن موفق ترن. کشف فساد خیلی خوبه؛ معرفی مفسدان خاصه مفسدان کلان و اصلی خیلی خوبه؛ خوب ترش کشف گلوگاه های ایجاد فساده. یعنی کار مصداقی کلان. مصادیق اصلی فساد. نه حالا یه آقازاده که مثلاً ساعت مچی 50 میلیونی داره. البته بگم، افشای همون فساد یا رانت در سطوح پائین اگه با سند باشه هیچ اشکالی نداره و نباید ما اگه روش کسی رو قبول نداریم مانع ایجاد کنیم. اما میگیم گفتمان سازی و کار روی مصادیق اصلی خیلی مؤثرتره.
🔹باید موضوعاتی رو که میدونید در سطح یه استان یا یه شهر، میشه تبدیلش کرد به گفتمان و مسئله، شناسایی کنید و روش مانور بدید تا جریان ساز باشید. خودتون رو درگیر مسائل کوچیک، موضوعات به دردنخور کوچیک یا حاشیه ای نکنید.
❗️نکته پایانی؛ کسانی که صرفاً کار کلی میکنن (نه گفتمانی)، موفق نمیشن. اینکه یه امام جمعه تو خطبه هاش مدام از برخورد با فساد دم بزنه اما نتونه چند مورد فساد رو پیگیری کنه یا حتی افشا کنه، اون امام جمعه موفق نخواهد بود.
✍ داود مدرسی یان
قسمت قبلی این مطلب رو اینجا بخونید:
1⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4831
2⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4889
3⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4932
4⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4974
5⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5010
6⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5040
7⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5087
ادامه مطلب را در دوشنبه های فرهنگی دنبال کنید
#جریان_سازی
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ارتباط غیر صحیح
⛔️ تعریف و تحسین طنزآمیز، فریبکارانه و غیر صادقانه، ابلهانه و به طور غیر موجه مبالغه آمیز برای افراد جامعه و تشکیلات مفید و مورد پسند نیست.
بر عکس انتقاد تکامل بخش و درست، ممکن است اثر بیشتری در ایجاد علاقه داشته باشد
.
🔆امام صادق(ع) در باره ی همین موضوع این گونه می فرمایند :
لاستِقصاءُ فُرقَةٌ ، الانتِقادُ عَداوَةٌ
باریک بینی و موشکافی مایه جدایی و خرده گیری مایه دشمنی است.
لذا در سبک ارتباط خود با افراد تشکیلات دقت لازم را کرده و برای جذب افراد جدید دست به هر نوع ارتباطی نزنید.
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کوتاه نوشته های تربیتی
🔸نکته اول
آن کس که خودش تهی است چگونه دیگران را سرشار و سیراب نماید؟
کسی که متاعی ندارد، کجا خریداری پی او می آید؟
نه انس و خلوتی، نه طهارت و معنویتی، نه دانش و مهارت ی و... چگونه این آدم به درد بچههای مردم بخورد؟
کجا بیدار سازد غافلی را غافل دیگر؟
نه جانم!
با این حال و اوضاعی که من و تو داریم، نه تنها در کنارمان کسی تربیت نخواهد شد، بلکه بی عملی و بیحاصلی مان، دانش آموز را هم به رکود و درجازدگی خواهد کشاند.
باید خودت را بسازی. مجهز شوی. پر شوی. بالا بیایی. مهارت پیدا کنی...
راه دیگری ندارد
#کوتاه_نوشته_های_تربیتی
✍حسن مجیدیان
@Hamim1377
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_53617913.pdf
118K
#نوجوان
✅جزوه معرفی الگو برای نوجوان
از استاد اخوی
#جزوه
#الگو
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
جریان سازی فرهنگی چگونه #جریان_سازی کنیم؟ 🔴بخش هشتم #گفتمانی و #مصداقی 🔹برای اینکه کارهای فرهنگ
جریان سازی فرهنگی
چگونه #جریان_سازی کنیم؟
🔴بخش نهم
#رسانه_رسمی
🔹پای صحبت برخی که میشینم تازه می فهمم که چقدر کار کرده؛ چقدر برنامه اجرا کرده؛ چقدر دوره و کلاس و کارگاه و همایش و اردو برگزار کرده؛ چقدر کار جهادی کرده؛ چه تعداد خانواده را تحت پوشش کار خیریه قرار داده و ... . تازه میفهمم فلانی واقعاً شب و روز خودش رو وقف کرده در اداره یا موسسه یا گروه جهادی یا مسجد. اما می بینم نتیجه به اندازه اون همه زحمت نیست چرا؟ برداشت محصول کمتر از زحمت کاشت و داشت هست چرا؟ ای بابا، چقدر نیرو و منابع مالی و ... اینجا اومده پای کار، پس چرا این شخص یا این مجموعه #جریان_ساز نیست؟
🔸حتماً یه جای کار می لنگه؛ این شخص یا این مجموعه در شهر من خیلی کار کرده، خیلی داره کار میکنه، حجم فعالیت هاش بسیار سنگینه؛ ولی انگار هیچ تأثیری تو افکار عمومی نداره!
🔹حجم فعالیت های شما مهمه، اما مهمتر کیفیت اوناست و از کمیت و کیفیت مهمتر، توان انتقال فکر شماست. یعنی چی؟ یعنی اینکه شما بتونید فکرتون و حرف تون و برنامه تون رو برسونید به دیگران. توان انتقال مفاهیم.
🔸راستش شما هرچقدر طرح و برنامه خوب داشته باشید، دوره تربیت نیرو برگزار کنید، همایش و نشست بگیرید، هیئت بزنید، موسسه بزنید، گروه خیریه و گروه جهادی داشته باشید و ده ها کار مؤثر دیگه انجام بدید اما رسانه نداشته باشید کارتون ناقص و ابتر هست.
🔹عالم باشید یا نماینده ولی فقیه باشید، امام جمعه باشید یا امام جماعت یه مسجد باشید، تشکل دانشجویی باشید یا ...، فرقی نمی کنه باید رسانه داشته باشید و بلد باشید با زبان رسانه کار کنید. رسانه ارتباط مستقیم شما با مردم است. بی واسطه با مردم حرف بزنید. بی واسطه تفکرات خودتون رو ارائه کنید. «جز زبانت چیز دیگری پیام رسانت با مردم و جز چهره ات، دربانی وجود نداشته باشد». (نهج البلاغه، نامه 67)
🔸کار شما در هر سطحی(سطح یه شهر یا یه استان یا کشور یا منطقه) باید پیوست رسانه ای داشته باشه. هم رسانه مکتوب، هم الکترونیکی و هم مجازی. رسانه در عصر جدید قدرته. هم رسانه #رسمی و شناسنامه دار هم رسانه #غیررسمی.
🔹بله در عصر جدید باتوجه به گستردگی پیام رسان ها، هرکسی میتونه یه کانال بزنه یا پیج درست کنه؛ اما کسی که دنبال جریان سازی است باید هم رسانه قانونی و رسمی داشته باشه هم بصورت غیررسمی کانال ها و پیج ها و سایت های مؤثری رو راه بندازه.
🔸کار رسانه هم باید ژورنالیستی و حرفه ای باشه نه مبتدی و بچه بازی. نه اینکه سر مجبوری برید یه کانال بزنید! خیر؛ باید آدمش باشه. آدم رسانه ای، با فکر رسانه ای، با فهم رسانه ای، با سواد رسانه ای و با مهارت رسانه ای.
🔹امروزه تمام جریان سازی ها از طریق رسانه انجام میشه؛ هر حادثه و اتفاقی به کمک رسانه به تیتر اصلی تبدیل شده. بدون رسانه هیچ جریان سازی اتفاق نمی افته، بلکه حوادث و اتفاقات و طرح ها و برنامه های خوب، ذبح میشن.
🔻لذا اگر میخوایید در شهر و استان خودتون #جریان_ساز باشید فراموش نکنید که:
1️⃣ اول؛ باید رسانه داشته باشید هم رسمی هم غیررسمی.
2️⃣ دوم؛ مجوز مکتوب و الکترونیکی بگیرید. از سامانه صدور مجوز هیئت عالی نظارت بر مطبوعات. گرفتن مجوز چندماهی طول میکشه.
3️⃣ سوم؛ طرح و برنامه داشته باشید برای رسانه. دیمی و روزمرگی و صرفاً کار خبری، اصلا جریان ساز نیست. برخی رسانه دارن اما کارشون فقط تولید خبره!
4️⃣ چهارم؛ فهم رسانه، سواد رسانه و مهارت رسانه ای کسب کنید. فهم، سواد و مهارت.
5️⃣ پنجم؛ چه رسانه داشته باشید چه نه، حتماً ارتباط ویژه برقرار کنید با رسانه های محلی، شهری، استانی و کشوری. برید ارتباط بگیرید جلسه بگیرید رفت و آمد داشته باشید. با اصحاب رسانه و اهالی رسانه نشست و برخاست کنید و از نظراتشون استفاده کنید.
⭕️ بدون رسانه هیچ جریان سازی اتفاق نخواهد افتاد؛ حتما به فکر باشید: رسانه رسمی و غیررسمی؛ هر دو رو راه بندازید.
✍ داود مدرسی یان
ادامه مطلب را در دوشنبه های فرهنگی دنبال کنید
#جریان_سازی
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
جریان سازی فرهنگی چگونه #جریان_سازی کنیم؟ 🔴بخش نهم #رسانه_رسمی 🔹پای صحبت برخی که میشینم تازه می
قسمت قبلی این مطلب جریان سازی را اینجا بخونید:
1⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4831
2⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4889
3⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4932
4⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4974
5⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5010
6⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5040
7⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5087
8⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5116