eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
http://hawzahnews.com/news/875668
✍️ مومن باید پرده پوش خطاهای دیگران باشد پس اگر می خواهیم در دایره ی مومنان واقعی قرار بگیریم: 1.با کلام و گفتار و رفتار خویش دیگران را رسوا نکنیم. 2. در هنگام قهر و نزاع و خشم، زشتیهای همدیگر را بر ملا نسازیم. 3. قبل از ارسال هرپیام، یک بار دیگر آن را مرور نماییم شاید پای آبرویی در میان باشد. 4.ذوق و شوق گفتن زشتیها و خطاهای یکدیگر را نداشته باشیم. 5. خودمان ذوق فاش کردن اسرار را در خودمان کور کنیم. 6.بدانیم که اگر پرده پوشی کردیم خداوند نیز در دنیا و آخرت پرده از گناهان ما بر نمی دارد. پیامبر خدا می فرمایند: وَ مَنْ سَتَرَ عَلى مُسْلِمٍ سَتَرَ اللّه‏ عَلَيْهِ فِى الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ؛ و هر كس راز مسلمانى را بپوشاند، خداوند در دنيا و آخرت راز پوش وى شود.(1) 7.یادمان باشد فاش کردن زشتیها همانند انجام دادن آنهاست. این نیز روایتی است از پیامبر اسلام است آنجا که می فرمایند: «مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا» هرکسی کار زشت در خفا انجام شده کسی را فاش و منتشر کند مثل این است که خود آن گناه را انجام داده است.(2) پی نوشت ها: 1.نهج الفصاحه ص 723 2.الشیخ الکلینی، الکافی، ج2، ص356، ط اسلامیة تهران. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
موضوع: لباس زنانه و مردانه سوال:پوشيدن لباس زنانه براى مردان و بالعكس چه حكمى دارد؟ جواب:آيات عظام امام و بهجت: بنابر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف جايز نيست. آيات عظام تبريزى، خامنه اى، صافى، فاضل و وحيد: بنابر احتياط واجب پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتى كه آن را زىّ و پوشش خود قرار دهد، جايز نيست. آيه اللّه سيستانى: بنابر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، اگر او را به صورت جنس مخالف در بياورد، جايز نيست. پی نوشت: فاضل، توضيح المسائل مراجع، م۸۴۶. وحيد، توضيح المسائل، م ۸۵۲؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۱۳۷۲؛ صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۸۸؛ تبريزى، صراط النجاة، ج۳، س۷۸۱. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش در مورد زیارت اهل قبور مرا راهنمایی کنید؟اگر زیاد بر سر مزار اموات بریم اشکال دارد؟ پاسخ: درآموزه های اسلام زیارت اهل قبور امری مستحب تلقی شده و به همه ما سفارش شده است که قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم اما دقت کنید که این مسأله به شکل افراطی زندگی شما را تحت تأثیر قرار ندهد. ثمره زیارت اهل قبور ، منحصر به مردگان نیست، بلکه دعای انسان ها در کنار قبور مؤمنین و مؤمنات، مورد پذیرش قرار گرفته، و خداوندبه برکت و احترام مردگان حاجت زندگان را نیز برآورده می کند . قطعا هرآنچه که ما به نیت شادی روح اموات انجام دهیم به آنها می رسد. یکی از این اعمال رفتن بر سر مزار متوفی است اما ما ازطرق دیگر نیز می توانیم موجبات شادی متوفی را فراهم نماییم. قرآن خواندن به نیت او، کمک به فقرا، صدقه دادن و ...ازجمله اعمالی است که ما می توانیم به عنوان هدیه برای شادی روح اموات خوداز آنها بهره ببریم. شما می توانید هفته ای یک مرتبه بر سر مزار ایشان بروید و در حال زیارت قبر، دست خود را روی قبر بگذارید و سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» را هفت مرتبه و یا سوره یس را یک مرتبه بخوانید و روزهای دیگر هفته با انجام کارهای خیر و خیرات به نیت ایشان موجبات خوشنودی ایشان را فراهم نمایید.در روایات تأکید فراوانی بر زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت و تلاوت قرآن کریم بر سر قبرها شده، هر چند این آداب در هر جایی برای مردگان خوب است، ولی بر سر قبرها تأکید بیش تری شده و از استحباب بیش تری برخوردار است. امام رضا(ع) فرمودند: « ما من عبد [ مؤمن ] زار قبر مؤمن فقرأ عنده إنا أنزلناه في ليلة القدر سبع مرات إلا غفر الله له ولصاحب القبر » «هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و سوره "انّا انزلناه" را هفت بار، بر قبر او بخواند، خداوند او و صاحب قبر را می آمرزد».(1) ما درآموزه های اسلام به رعایت اعتدال دعوت شده ایم اصل اعتدال در امور حتی برای اعمال عبادی همچون نماز بیان شده است چرا که اگر انسان برای مدتی افراط گونه عملی را انجام دهد در درازمدت دچاردل زدگی خواهد شد .بنابراین هر روز بر سر مزار رفتن توصیه نمی شود همانطور که ترک این کار نیز توصیه نمی شود.دقت کنید که از بهترين مواقع زيارت بعد از ظهر روز پنجشنبه تا غروب است و همچنين روز دوشنبه اما زيارت اهل قبور در شب كراهت دارد. پی نوشت: 1شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، علي اكبرغفاری، جماعة المدرّسين في الحوزة العلمية، ج۱، ص 181 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فتوای مقام معظم رهبری: کالاهای مصرفی بی دوام از قبیل قند، شکر، برنج، روغن، و مانند آن که دراحتیاجات روزانه‌ی زندگی مصرف می‌شود اگر از درآمد سال به منظور مصرف سالانه خریداری کند و به مصرف برساند مؤونه به حساب می‌آید و خمس ندارد و هر مقدار از آن را که در انتهای سال مصرف نکند مؤونه نیست و بایستی خمس آن را بپردازد، و اما کالاهای مصرفی با دوام از قبیل خانه‌ی مسکونی، لوازم خانگی، اتومبیل شخصی، زیور آلات زنانه و مانند آن که هنگام استفاده عین آنها باقی می‌ماند (و به عبارت دیگر بهره‌دهی آن مدت‌دار است) و به عنوان نیاز زندگی از درآمد خریداری و استفاده می‌شود مؤونه است و خمس ندارد. پی نوشت: سایت هدانا(http://hadana.ir/) آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
نجاست و نگهداری سگ.pdf
344.5K
#پست_پیشگام #نجاست_و_نگهداری_سگ گردآوری:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: منظوراز چله نشيني چيست؟ ✍️ پاسخ: منظور از چله و چله نشيني، آن است كه انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به ياد حق و ذكر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غير ضروري و غير لازم كه باعث پراكندگي خاطر و تفرقه فكر مي گردد را در حد امكان ترك نمايد و همه انديشه و فكرش خداوند و ياد او و اطاعت او باشد. به عدد چهل در روايات توجه و عنايت خاصي شده است. در قرآن كريم مدت خلوت حضرت موسي(ع) را در كوه طور با خداوند چهل روز ذكر مي كند: «و واعدنا موسي ثلاثين ليله و اتممناها بعشرفتم ميقات ربه اربعين ليله» (1) در روايات آمده است: «من خلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمه من قلبه علي لسانه؛ هر كس خود را چهل روز براي خداوند خالص و پاك گرداند، خداوند چشمه هاي حكمت را از قلبش بر زبانش جاري مي سازد (2) انسان در چهل سالگي به كمال عقل مي رسد: «اذا بلغ اربعين سنه فقد بلغ منتهاه»(3) و خداوند در قرآن كريم در اين باره مي فرمايد: «حتي اذا بلغ اشده و بلغ اربعين سنه قال رب اوزعني ان اشكر نعمتك التي انعمت علي» (4). در روايت آمده است: «من قدم اربعين من المؤمنين ثم دعا استجب له؛ هر كس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نمايد، دعاي او مستجاب مي گردد» (5) چله نشيني به اين معناست كه انسان در مدت چهل روز كمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعي بليغ در ترك گناهان و دوري از محرمات الهي داشته باشد و در اين مدت با ياد الهي وذكر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبريز سازد و زمينه تابش انوار الهي و درخشش آفتاب فطرت را در درون خويش فراهم آورد. در روايت داريم كه در جريان تولد حضرت زهراي مرضيه(س) به امر الهي جبرئيل(ع) بر پيامبر(ص) نازل گرديد و به ايشان گفت: چهل روز از حضرت خديجه(س) كناره گيرد. حضرت در اين مدت روزها روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمينه براي پيدايش و تولد حضرت فاطمه(س) فراهم گردد. آثار چله نشيني بستگي كامل به زمينه هاي موجود در انسان و اراده و توجه و همت و اخلاص او دارد كه به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولي به هر حال در اين مدت، قلب انسان نوراني و با صفا مي گردد و مطالب ظريف و عالي معنوي و معارف دين را بهتر و عميقتر مي فهمد و درك مي كند و زمينه براي عروج معنوي و تعالي روح انسان فراهم مي گردد. البته انسان بايد توجه داشته باشد كه از زياده روي و فشار بي مورد و عبادات سنگين و روزه هاي پي در پي خودداري كرده و بهتر اين است برنامه با راهنمايي انساني راه رفته و پخته و قابل اعتماد صورت گيرد تا در اين راه دچار افراط و تفريط نگردد و بار زيادي بر نفس خود بار نكند. تذكر اين نكته لازم است كه معناي چله نشيني بريدن از مردم و شانه خالي كردن از مسؤوليت هاي اجتماعي و شرعي و انساني نمي باشد و مهم اين است كه انسان در ميان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نمايد و بر خود مسلط باشد چون گاهي خدمت به مردم و گشودن گرهي از كار آنها و گرفتن دست انساني درمانده و بيچاره اثرش از ده ها چله نشيني بيشتر و عميقتر است. در راه بندگي خدا هيچ عنصري مانند عمل به واجبات الهي و دوري از محرمات نقش آفرين نمي باشد و در سلوك راه بندگي نماز و توجه به آن و اهميت دادن به آن نقش ويژه اي دارد. با توجه به مطالب بيان شده ازآنجا كه خلوص كامل دراين چهل روز نيازمند همتي بسيار والا وعزمي راسخ است لذا اين كاراز عهده هر كسي بر نمي آيد. پی نوشت ها: 1.اعراف، آيه 142 2.عيون اخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص 85 3. خصال، ص 545 4. احقاف، آيه 15 5. عده الداعي، 128 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: ریشه گله و شکایت و اعتراض انسان نسبت به خداوند چیست؟ ✍️ پاسخ: اجازه دهید برای رسیدن به پاسخ وتقریب ذهن از نمونه های اجتماعی که در زندگی خود شاهد هستیم مثالی بزنیم. به عنوان مثال وقتی انسان نسبت به کسی شناخت کاملی پیدا کرده و او را از هر لحاظ قبول داشته و به او اطمینان دارد، عملکردهای او درشرایط و زمانها و مکانهای متفاوت را نیز می پذیرد و اگر مفهوم رفتاری را از جانب آن شخص فهیم متوجه نشود، این را به حساب دانش کم خود می گذارد نه بد رفتاری آن شخص. با توجه به مثالی که ذکر شد می توان چنین نتیجه گرفت که میزان شناخت انسان نسبت به دیگران، او را در فهم مفهوم رفتارهای آنان مساعدت می نماید. در رابطه با خداوند نیز وضع به همین منوال است.چنانچه انسان خداوند را به خوبی بشناسد و شناخت دقیق و کاملی نسبت به او پیدا کند بدین درجه از اطمینان می رسد که هرآنچه او برایم رقم می زند خیر است، بنابراین چنین شخصی در کوران حوادث معترض نشده و با شکرگزاری و صبر، بهبود اوضاع را از خداوند طلب می نماید. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ داناترين مردم نسبت به خداي متعال کسي است که بيش از همه از قضا و قدر الهي راضي باشد.(1) در واقع نتیجه شناخت نسبت به خداوند، رضایت نسبت به قضاء الهی خواهد بود. و یا در روایتی دیگر چنین آمده است: امام کاظم علیه السلام می فرمایند: ینْبَغِي لِمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ أَنْ لَا يَسْتَبْطِئَهُ‏ فِي رِزْقِهِ وَ لَا يَتَّهِمَهُ فِي قَضَائِهِ. بر آن کس که از جانب خدا خرد ورزد [و عقلش به فرمان حق باشد] سزاست که خدا را در روزی ‌رسانى کندکار نپندارد و او را در قضایش متّهم نسازد [و بر او گمان بد نبرد].(2) خرد ورزی و بهره بردن از تعقل نسبت به خداوند یعنی همان شناخت باری تعالی که اگربه روش صحیح انجام پذیرد راضی بودن نسبت به کم و زیاد رزق و روزی و همچنین رضایت به قضاء الهی را به دنبال خواهد داشت. پی نوشت ها: 1. الکافي، ج2، صفحه 60 2.کافی، جلد۲، صفحه61 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اسلام و شب یلدا.pdf
374.7K
#پست_پیشگام #شبی_به_نام_یلدا #اسلام_و_سنت_ها_و_آئین_ها #جواد_حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: نفس اماره چیست و چگونه منجر به گمراهی انسان می شود؟ ✍️ پاسخ: همانطور که می دانید نفس انسان واحد است اما برای همین نفس واحد، حالات مختلفی لحاظ می شود و نفس را متناسب با آن حالات و ویژگی هایی که داراست نامگذاری می کنند. اماره در لغت به معنای بسیار امر کننده است و این لفظ در قرآن در کنار کلمه سوء بکار رفته است و منظور حالتی از نفس انسان است که بسیار او را به بدی امر می نماید و این حالت برای نفس موقعی رخ می دهد که انسان به تحذیر و تشخیص عقل خود توجه نکرده و بر انجام کار خطا، اصرار داشته باشد.نفس انسان زمانی اماره به سوء می شود که انسان با دستور او، پا از حریم خود فراتر نهاده وبر خلاف حکم عقل و شرع عمل نماید. خداوند در قرآن می فرماید: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي» (1) نفس (سركش) بسيار به بديها امر مى‌كند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم كند! در حدیثی از امام علی علیه السلام نیز آمده است: «انَّ النَّفْسَ لَامَّارَةٌ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ، فَمَنِ ائْتَمَنَها خانَتْهُ وَ مَنِ اسْتَنامَ الَيْها اهْلَكَتْهُ وَ مَنْ رَضِىَ عَنْها اوْرَدَتْهُ شَرَّ الْمَوْرِدِ» به درستى كه نفس، بسيار به بدى‌ها و كارهاى زشت فرمان مى‌دهد؛ پس كسى كه به آن اعتماد كند، (نفس) به او خيانت مى‌كند و هر كس (در مقابل حيله‌هاى نفس) به خواب رود، نفسش او را هلاك گرداند و كسى كه راضى به (عمل) نفس خود شود، او را به بدترين جايگاه خواهد كشاند.(2) یکی از روش های نفس اماره برای گمراه نمودن انسان تسویل است. در معنی تسویل آمده است: شر را برای او دوست داشتنی کرد و ساده انگاشت و او را فریب داد. (3) در واقع تسويل همان زينت دادن چيزى است كه انسان به آن ميل دارد و همچنین ارائه نمودن صورتى زيبا از عمل زشت و نفس اماره با این روش گناه را برای انسان زیبا جلوه داده تا شخص، راحت تر مرتکب آن شود. پی نوشت ها: 1. سوره یوسف،آیه 53 2. ری شهری، میزان الحکمه، ج 10، ص 130. 3. انیس ابراهیم و منتصر عبدالحلیم، معجم الوسیط، ج ۴، ص ۴۶۵ آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
پرسش : اگر شوهر پوشيدن لباس و يا آرايش خاصى را از همسرش درخواست كند، آيا اطاعت او بر زن واجب است؟ جواب: همه مراجع: اگر اين درخواست در راستاى استمتاعات باشد و يا ترك آن باعث نفرت شوهر گردد، بر زن واجب است اطاعت كند. در غير اين صورت، واجب نيست. پی نوشت: سایت هدانا(http://hadana.ir/) 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سلام علیکم تفسیر بیان السعاده چگونه است؟ « تفسير بيان السعادة فى مقامات العبادة»، تفسير عرفانى و شيعى قرآن به عربى، تأليف حاج ملا سلطان محمد گنابادى( 1251- 1327)، ملقب به سلطان‏على‏شاه و مشهور به سلطان‏على گنابادى، از اقطاب متأخر سلسله نعمت اللهى است. مؤلف، آن را به نام مرشد خود، حاج محمد كاظم اصفهانى ملقب به سعادت‏على‏شاه نوشته است( تابنده، ص 195؛ معصوم‏على‏شاه، ج 3، ص 540). با توجه به استفاده ی نویسنده از مباحث عقلی و روایات آل الله علیهم صلوات الله ؛ روح حاکم بر آن، معارف شیعی است اما در مباحثی که با عنوان «تحقیق» گرد آوری شده است جنبه ی عرفانی_صوفی، تبیین شده است که باید در فهم و تحلیل و قبول آن دقت کرد و دست در دست عالمان دین صحیح را از سقیم تشخیص و سره را از ناسره تفکیک کرد. ❇️ @javadheidari110
imamat02.mp3
17.3M
🎙 #صوت (جلسه دوم) 🔸 مناظره استاد حسینی قزوینی و استاد عابدینی 🔻 موضوع: امامت الهی ائمه علیهم السلام ❇️ @javadheidari110
✴️ پرسش در شرایط کنونی چگونه از عنصر برکت در جهت کاهش فشار اقتصادی خانواده بهره ببریم؟ 🍁🍁🍁 ✅ پاسخ برکت یک حقیقت مورد تائید در منابع دینی و یک واقعیت انکار ناشدنی در عالم هستی است. اما اینکه برکت به چه معناست باید گفت: برکت در لغت به معنای «خیر،رشد،زیادی و سعادت» است.(1) برکت اگرچه اختصاص به امور مالی ندارد و می‌تواند در علم، جسم، نسل و ... نیز خود را نشان دهد اما بیشتر در امور مالی به کار می‌رود. برکت در امور مالی هم می‌تواند در دخل و درآمد و هم در خرج و هزینه کرد، خود را نشان دهد. برکت در دخل به معنای فزونی و فراوانی درآمد و برکت در خرج به معنای امکان رفع نیازها و فراهم بودن خرید مایحتاج است. گاهی دیده می‌شود برخی افراد با درآمد نسبتاً کمی زندگی راحت و آسوده‌ای دارند درحالی‌که دیگری با همین میزان درآمد و یا حتی بیشتر، همیشه گرفتار و درگیر مشکلات اقتصادی ست. گاهی برای مالی برنامه‌ریزی می‌شود ولی با یک بیماریِ ناگوار یا یک حادثه‌ی پیش‌بینی‌نشده، تمام برنامه‌ها به‌هم‌ریخته و بدون اینکه از این مال استفاده‌ی مفیدی شود،‌ از دست می‌رود. این مال می‌تواند مصداق یک مال بی‌برکت باشد. در مورد عوامل برکت آفرین در زندگی باید گفت: برکت عوامل متفاوت و متعددی دارد. برخی از این عوامل اسباب عادی و طبیعی برکت محسوب می‌شوند و برخی دیگر به‌صورت عادی قابل توجیه نیست و مستقیماً تحت تدبیر و اراده و موهبت الهی حاصل می‌شود که به برخی موارد اشاره می‌کنیم: 1. قناعت و دوری از اسراف؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «با اسراف، برکت کم می‌شود.»(2) 2. توجه به آداب یک سفره اسلامی؛ امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «وقتی در ابتدای غذا خوردن نام خدا برده شود و در آخرش حمد خدا شود و تعداد سفره‌نشینان زیاد باشد و غذا هم از حلال باشد برکت آن زیاد می‌شود.»(3) 3. خوش‌زبانی؛ در روایتی معصوم علیه‌السلام می‌فرمایند: «هر كه به برادر مسلمان خود، دشنام دهد، خدا بركت از روزى او بردارد و او را به خود واگذارد و زندگى او را تباه سازد.»(4) 4. صدقه؛ با صدقه دادن شاید به‌ظاهر از مال ما کاسته شود لکن بر برکت آن افزوده خواهد شد. لذا امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «نيكو صدقه دادن موجب اداى بدهكارى مى‌شود و بركت را جايگزين مى‌كند.»(5) 5. اهل سحر باشیم؛ یکی از دلایل برکت در زندگی اکثر قدیمی‌ها علیرغم عدم برخورداری‌شان از امکانات امروزی‌ها،همین سحرخیزی آنان بود.لذا پیامبر اکرم می‌فرمایند: «سحرخیزی مایه برکت است.»(6) 6. تلاوت قرآن؛ امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند:«خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خدا در آن برده شود برکتش زیاد می‌شود.»(7) ذکر این چند نکته شاید لازم باشد: الف. خیروبرکت لزوماً در مادیات نیست؛ برکت در عمر و زندگی می‌تواند این باشد که مؤمن با تمام سختی‌ها و رنج‌هایی که به آن مبتلا می‌شود، هرگز حاضر به وارد شدن مال حرام در زندگی‌اش نمی‌شود. ب. بیماری یا مشکلات مالی، همیشه نشان‌دهنده بی‌برکت بودن زندگی یا مال نیست و الا اگر غیرازاین فکر کنیم در این صورت باید بی‌برکت‌ترین زندگی‌ها را متعلق به انبیاء و ائمه بدانیم! ج. هیچ‌کدام از عوامل برکت آفرین، علت تامّه نیستند بلکه در کنار التزام به آن‌ها باید از تلاش و عقل و مشورت هم بهره برد. خلاصه آنکه برکت در هر چیزی به معنای افزایش و رشد همان چیز در جهتی است که آن چیز برای آن ایجادشده و در مسیر کمالی انسان می‌تواند مفید باشد و اگر بخواهیم عوامل برکت آفرین را در یک جمله خلاصه کنیم باید به پرهیز از گناه و انجام خوبی‌ها اشاره نمود. ضمناً همیشه نمی‌توان مشکلات زندگی را به بی‌برکتی ربط داد.گاهی در حال امتحانیم و باید صبور بود. مولانا هم می‌گوید: از پس هر گریه آخر خنده ایست مرد آخربین مبارک بنده ایست پی‌نوشت‌ها: 1.جمعی از نویسندگان،المعجم الوسیط،ج1،ص52 2. محمدبن الحسن الحر العاملی،وسائل الشیعه،ج21،ص555 3. النعمان بن محمد التمیمی المغربی،دعائم الاسلام،ج2،ص117 4. محمد بن یعقوب کلینی،الکافی، ج‏2، ص325 5. همان، ج‏4، ص10 6. همان، ج‏4، ص95 7. همان، ج‏2، ص499 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
در آستانه شب یلدا سنت‌های باستانی موجب تقویت روحیه ملی‌گرایی و تحکیم بنیان خانواده است استاد حوزه و دانشگاه گفت: سنت‌های باستانی باید عاملی برای تقویت روحیه وطن‌دوستی و محبت به مرزبوم به معنای ناسیونالیسم ممدوح و مثبت باشد و اسلام هم با موضوع مشکلی ندارد بلکه ملی‌گرایی که سبب تقویت روحیهٔ مردمی بشود را می‌پسندد. http://isfahan.farsnews.com/news/13970925001239 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🍇اسلام و آیین ها و سنت ها با محوریت 🍉شب یلدا ✍️ ✅نکته‌ی اول: مراسم «شب یلدا» یا «شب چله» یکی از آیین‌های کهن ایرانی است که به واسطه ی وطن دوستی ایرانیان و توجه به آیین ها و سنت های ملّی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. لازم به ذکر است: در آموزه های اسلام عزیز نیز بر وطن دوستی و حفظ سنت های اصیل و عاری از خرافات تاکید شده است. ✅نکته‌ی دوم: نگاه اسلام در مواجهه با آداب و رسوم و سنت ها، بر محور محتوای این مراسم مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر سنت و آیینی مخالف کرامت انسانی و آموزه‌های فرهنگ اسلامی باشد، بدیهی است که اسلام با آن مقابله کرده و آن را نمی‌پذیرد؛ مانند زنده‌به‌گور کردن دختران که فرهنگ رایج زمان جاهلیت اعراب بوده و یا پرستش و احترام به آتش به‌عنوان خدایگان که در ایران کهن رواج داشت؛ اما اگر آن سنت و آیین، موافق و مطابق با آموزه‌های دین اسلام بوده و یا دست‌کم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آن‌ها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دیدوبازدید، هدیه دادن و صله‌رحم در عید نوروز ایرانیان. ✅نکته‌ی سوم: وقتی آیین شب چله را در بین اقوام ایرانی مورد ارزیابی و تحلیل قرا می دهیم، نه اینکه این سنت با آموزه های اسلام عزیز در تقابل نیست؛ بلکه ازآن‌جهت که برنامه‌هایی؛ مانند صله‌رحم و رفتن به منزل بزرگان فامیل، نشستن پای صحبت‌های آنان و بیان خاطرات تلخ و شیرین بزرگ‌ترها، خواندن اشعار حکمت‌آمیز، ردوبدل کردن هدیه‌ها و ... در آن وجود دارد، در جای خود می‌تواند ارزشمند و مفید باشد. امام صادق (ع) می فرمایند: «الشِّتَاءُ رَبِيعُ الْمُؤْمِنِ يَطُولُ فِيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى قِيَامِهِ وَ يَقْصُرُ فِيهِ نَهَارُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى صِيَامِهِ»؛ «زمستان بهار مؤمن است، شبش بلند و کمکی برای عبادت و شب‌زنده‌داری است، روزش کوتاه و کمکی برای روزه گرفتن است». (1) روایت شریفه بیانگر این مطلب است که: اگر از طولانی بودن شب های زمستان و مخصوصا شب چله، موقعیتی خلق کنیم برای عبادت الهی و انجام اموری که مورد پسند خالق هستی باشد، این برنامه ها زمستان ظاهری را به بهار معنوی که شکوفایی قلب و جان و عقلانیت بشری را رقم می زند، تبدیل می کند. ✅✅نکته‌ی چهارم: امام علی (ع) هنگام فرستادن مالک اشتر به‌سوی مردم مصر به وی سفارش می‌کند: «وَ لَا تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَیْهَا الرَّعِیَّةُ»؛ «سنت‌ها و آیین‌های نیکی را که بخش وسیعی از مردم آن سرزمین انجامش داده (در دل مردم آن سرزمین جا گرفته) و موجب برقراری الفت و دوستی میان آنان بوده؛ و موجب اصلاح رفتاری جامعه می‌شود را از بین مبر». (2) با توجه به موقعیت تمدنی مصر و وجود آئین ها و سنت های مختلف در آن، امیرالمومنین علیه السلام؛ در این عبارت نورانی، صالح بودن سنت را برای حفظ و استمرار کافی دانسته و از مصادیق صلاح امور به «برقراری دوستی» و «اصلاح جامعه» اشاره می فرمایند. پس می طلبد «شب چله» و سنت زیبای «یلدا» را با صحبت های تفرقه آمیز و مباحثی که امنیت روانی جامعه و خانواده ها را مخدوش می کند، از مسیر صلاح و سداد خارج نکنیم و این شب را سکویی برای فراموشی غم و رنج ها و قهر ها و تلخی ها قرا دهیم. 🔴نتیجه اینکه: ازآنجاکه «شب یلدا» آغاز ورود به شب‌های زمستان و نمادی از طولانی ‌بودن شب‌ها در این دوره است و فرصت بیشتری برای شب‌زنده‌داری، تفکر و توجه به تفاوت‌های طبیعت و تقدیر شبانه‌روز، گرد هم آمدن اعضای خانواده و دوستان و آشنایان در آن وجود دارد؛ لذا می‌توان از این جهات آن‌ را مورد تأیید اسلام دانست و بر حفظ و نگهداری آن تأکید کرد. بدیهی است اگر این شب بهانه ای برای مانور تجملات و ترویج خرافات و تمسخر افراد به بهانه ی شادی باشد، مورد تایید دین مبین اسلام نبوده و باید از این امور به شدت پرهیز کرد. 📙پانوشت‌ها: 1. شیخ صدوق، امالی، ص 237 2. سید رضی، محمد بن حسین، نهج‌البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 431 @javadheidari110
🔴 اسلام و آیین ایرانی شب یلدا 🔹شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند 🔸 اسلام در برخورد با این آیین چه نظری دارد؟ #جواد_حیدری #خبرگزاری_صاحب_نیوز 📝در لینک زیر بخوانید🔻 ↪️ snai.ir/984163 🆔 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 آفتاب شب یلدای همه مهدی جان! یک بار دگر آمد، یلدای زمستانی یلداست، ولی چشمم دلواپس و بارانی هر شب سحری دارد، حتّی شب طولانی یلدای تو ما را کشت، ای یوسف کنعانی 🤲 اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیّكَ الفَرَج 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: به چه گناهانی گناه کبیره گفته می شود؟ لطفا در این زمینه کتاب معرفی کنید. ✍️ پاسخ: در پاسخ توجه به چند نكته اساسي، ضروري به نظر مي رسد: 1ـ گناه به معني خلاف است و در اسلام هر كاري كه بر خلاف فرمان خدا باشد، گناه است، مخالفت امر خدا، هر اندازه كوچك باشد، چون در پيشگاه عظمت الهي واقع مي شود، بزرگ است. صغير شمرده شدن آن ها نسبت به گناهان ديگري است كه كبيره دانسته شده اند. از اين منظر كه گناه نافرماني حق تعالي است، نمي توان هيچ گناهي را كوچك شمرد، چه اين كه كوچك شمردن گناه، از گناهان كبيره است (كه در صورت عدم توبه) بخشيده نمي شود.(1) از پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله وسلم)روايت شده كه «به كوچكي گناه منگريد، بلكه به بزرگي كسي بنگريد كه نسبت به او گستاخي كرده ايد».(2) 2ـ علماي اسلام با استفاده از آيات و روايات، گناهان را در مقايسه با خود آن ها و آثار و نتايج آن، به دو دسته صغيره و كبيره تقسيم كرده اند. اين كه ملاك و معيار در شناخت گناه صغيره از كبيره چيست، ميان علما اختلاف نظر وجود دارد. برخی امور زير را به عنوان ملاك گناه كبيره ذكر كرده اند: الف) هر گناهي كه در قرآن بر آن وعده عذاب داده شده است. ب) هر گناهي كه در اسلام براي آن «حدّ» تعيين شده است، مثل شرابخواري، زنا و ..... . پ) هر گناهي كه بيانگر بي اعتنايي و بي حرمتي به دين و مقدّسات ديني است. ت) هر گناهي كه از طرف شرع مقدّس، با شدت و تهديد از آن نهي شده باشد. ث) هر گناهي كه در قرآن يا سنّت پيامبر اكرم و ائمه اطهار(عليهم السلام)به كبيره بودن آن تصريح شده است. 3ـ در روايات، شمار گناهان كبيره متفاوت ذكر شده است. در بعضي روايات هفت گناه و در برخي نوزده گناه. همين طور علماي اسلام آن را هفت و برخي ده و برخي بيست و بعضي سي و چهار و بعضي چهل و برخي بيشتر ذكر كرده اند. از مجموعة روايات و كلمات بزرگان دين مي توان فهميد آن چه ذكر شده، به عنوان نمونه ها و مصاديقي از گناهان كبيره است. جهت آگاهي بيشتر به كتاب «گناه شناسي» اثر استاد محسن قرائتي كه توسط آقاي محمد محمدي اشتهاردي تنظيم و نگارش يافته، يا كتاب كيفر گناه و آثار و عواقب خطرناك آن تأليف سيد هاشم رسول محلاتي و كتاب گناهان كبيره آيت الله دستغيب مراجعه شود. پی نوشت ها: 1.اصول كافي، ترجمه و شرح سيد جواد مصطفوي، ج 3، ص 394 2.بحارالانوار، ج 77، س 168 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
✅ همیشه افتادن به معنای سقوط و شکست نیست.🌈 گاهی افتادن خودش یک امتیاز محسوب می شود.✨ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
نقد تناسخ.zip
7.13M
#نقد_تناسخ #آیا_تناسخیه_برای_تئوری_خود_دلیل_و_برهانی_دارند_؟ #عقل_نقل_آیات_روایات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
http://hawzahnews.com/news/877267
سؤال: نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟ جواب: به چند صورت می توان آن را به جا آورد: صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را به جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. صورت سوم: یکی از رکعت ها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر به جا آورد. صورت چهارم: سوره ای را که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند. پی نوشت:https://www.leader.ir/ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
اسباب نماز آیات ۱- اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. ۲- وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند. زمان ادای نماز آیات ۳- وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. ۴- در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند. پی نوشت:https://www.leader.ir/ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110