eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
سؤال: نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟ جواب: به چند صورت می توان آن را به جا آورد: صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را به جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. صورت سوم: یکی از رکعت ها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر به جا آورد. صورت چهارم: سوره ای را که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند. پی نوشت:https://www.leader.ir/ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
اسباب نماز آیات ۱- اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. ۲- وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند. زمان ادای نماز آیات ۳- وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. ۴- در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند. پی نوشت:https://www.leader.ir/ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: آیا حضرت مسیح علیه السلام زنده هستند؟ ✍️پاسخ: درباره زنده بودن حضرت عیسى قرآن مى ‏فرماید: «وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا». (1) و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می‌کنند؛ و قطعا او را نکشتند!» «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا[نساء/۱۵۸] بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.» اهل سنت هم روایتى نقل كرده ‏اند كه معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى كه فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى كه امام شما از خود شما است. (2) همچنین از برخى روایات كه در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مى‏ شود از جمله امام باقر(ع) مى ‏فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست و اما سنتى كه از عیسى دارد، این كه گفته مى ‏شود او مرده است در حالى كه نمرده و زنده است.(3) نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات شیعه و سنی، حضرت مسیح سلام الله علیه زنده بوده و در رکاب حضرت مهدی عجل لله تعالی فرجه الشریف؛ ظاهر می شوند. ان شاء الله 📚منابع: 1. نساء/۱۵۷ 2. مسند احمد، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبق نقل تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۰۵. 3. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۲۳۸. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 راهکاری برای رهایی از خواری نادانی 🔻پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: مَن لَم يَصبِر عَلى ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِيَ في ذُلِّ الجَهلِ أبَدا ⏳ آن‌كه ساعتى خوارىِ فراگرفتن علم را تحمّل نكند، براى هميشه در خوارى نادانى خواهد ماند. 📚 بحارالأنوار، ج ۱، ص ۷۷ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
http://fna.ir/deam49
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
https://tn.ai/2168980
💠پرسش: آیا صحیح است در قیامت هنگام ورود حضرت زهرا سلام الله علیها، دستور می دهند چشم ها را ببندید؟ مگر نمی گویند آخرت سرای تکلیف نیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است: ««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛ « قتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بر صراط مي گذرد». (1) نکته دوم: بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید. نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. موفق باشید. پی نوشت: 1. الصواعق المحرقه، ص 289 و مستدرک کتاب معرفة الصحابة، مناقب فاطمه (سلام الله عليها) و التلخيص پاورقي مستدرک همان صفحه و ذخاير العقبي، ص 48 و الاصابة، ج 8، حرف الفاء القسم الاول، تذکرة الخواص، حالات فاطمه و فرائد السمطين، ج 2، ص 9 به بعد و کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه، عبدالحميد المهاجر، ج 9، منزلة الفاطمه في المصادر و اعلام النساء، ج 4، قسمت فاطمه بنت محمد و کتابهاي ميزان الاعتدال و لسان الميزان و مجمع الزوائد، ج 9، ص 212 و اسد الغابة، ج 5، ص 523 و تاريخ بغداد، ج 8، ص 141 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: آیا این عقیده که سادات با آتش جهنم عذاب نمی‌شوند صحیح است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : قران کریم ، زندگی در قیامت را، فردی معرفی کرده و می‌فرماید : كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ *هر كس درگرو اعمال خويش است‏(1) و هم‌چنین صراحتا بازگو می‌کند : وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏*و اينكه براى انسان بهره‏اى جز سعى و كوشش او نيست‏(2) نکته دوم : پروردگار عالم ، گنه‌کاران را اعم از سید و غیر سید ، مستحق عذاب و آتش جهنم می‌داند و بدان تصریح می‌فرماید ....... وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ .... و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست(3) نکته سوم : هیچ آیه و یا روایتی مبنی بر وعید به عذاب خاص نسبت به سادات ، یافت نشد بلکه آیات قران و روایات خلاف این مطلب را بیان می‌کنند . قران کریم صراحتا عذاب ابولهب را آتش جهنم بیان می‌فرماید . سَيَصْلى‏ ناراً ذاتَ لَهَبٍ‏ *و به‌زودی وارد آتشى شعله‏ور و پر لهیب مى‏شود(4) نتیجه اینکه سادات هم مانند دیگران در عذاب و ثواب اخروی یکسان بوده و انتساب به آل الله علیهم صلوات الله وظیفه آنان را در عمل به دستورات سنگین‌تر می‌کند همان‌طور که قران نسبت به زنان پیامبر می‌فرماید : هرکدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و اين براى خدا آسان است‏(5) پی‌نوشت: 1. مدثر/38 2. نجم/39 3. جن/23 4. مسد/3 5. احزاب/30 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پرسش: جزای شکستن دل چی هست اصلا ناراحت کردن کسی و اشک در آوردن عقوبت داره؟ ✍️ پاسخ: شکستن دل دیگران دو گونه است: گاهی رفتار به حق و به جای ما باعث آزرده خاطر شدن دیگران و حتی شکستن دلشان می شود و گاهی ممکن است رفتار و گفتار ما ناحق بوده و موجبات آزرده شدن دیگران را فراهم آورد. لذا اگر عمل انسان متناسب با شرع و با در نظر گرفتن شرایط و بدون هیچگونه بی احترامی و ظلم به دیگران باشد این عمل، عملی پسندیده است هر چند ممکن است برخی از این عملکرد ناراحت و دل شکسته شوند. اما اگر رفتار انسان از حیث شرع رفتاری موجه نباشد و در عین حال دیگران را ناراحت و دل شکسته کند انسان باید در برابر خداوند پاسخگو باشد.بنابراین هر انکسار و شکسته شدن دلی موجب تقرب آن دل به خدا و مجازات طرف مقابل نمی شود مگر اینکه آن دل به حق شکسته شده باشد. در روایتی از پیامبر اکرم می خوانیم: وسئل اين الله؟ فقال : عند المنكسرة قلوبهم سوال شد خداوند کجاست و ایشان فرمودند:«خداى تعالى در نزد دل‌شکستگان جاى دارد».(1) البته دقت کنید اینکه دل شکسته در نزد خداوند عزیز است بدین معناست که کسی دلش یا از روی محبت الهی بشکند و رابطه معنوی او با خدا قوی تر شود و یا دیگران به ناحق او را ناراحت کرده باشند و دلش شکسته باشد که در این حالت مورد توجه خداوند قرار می گیرد وگرنه اگر کسی بدون دلیل و یا به خاطر دلایل واهی اظهار دل شکستگی کند در دایره اینگونه روایات قرار نخواهد گرفت. اگر کسی به حق دل شکسته شود برماست که سریعا او را راضی نموده و از نفرین او بترسیم چرا که در روایت آمده است: امام صادق (ع) می فرماید: "اتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ تَصْعَدُ إِلَى السَّمَاء" از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود.(2) ویا در روایتی دیگر چنین می خوانیم: "اتقوا دعوة المظلوم فإنّه یَسأل الله حقّه و الله سبحانه أکَرم من أن یسئل حقّاً إلّا أجاب" بترسید از نفرین مظلوم، همانا او حقّ خود را از خدا می خواهد و خداوند سبحان گرامى‏تر از این است که حقی خواسته شود، مگر این که آن را اجابت کند.(3) امام علی علیه السلام نیز می فرمایند: "یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ" روز گرفتن حق ستم دیده از ستمگر، به مراتب سخت‏ تر از روز ستمگر بر ستم دیده است.(4) بنابراین شکستن دل دیگران از مصادیق ظلم به دیگران بوده و در دایره حق الناس است پس در مرحله اول بايد انسان مراقب باشد دل كسي را نشكند و اگر هم شکست سریعا برای جبران اقدام نماید. پی نوشت ها: 1.قطب الدین راوندى، سعید بن هبة الله، الدعوات، ص 120 2. مجلسی، بحارالانوار، ج 90، ص 359 3. تمیمی آمدی، غرر الحکم، ص 350 4.نهج البلاغة، ص 511 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
↩️درستگفتارهایی درباره ماهیت و حقیقت یوگا. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
audio_2019-12-31_13-04-28.ogg
1.09M
💠 (درس گفتار های ماهیت و حقیقت یوگا) 1️⃣ 🔸تاریخچه (1) ♻️ خلاصه: |باید بدانیم یوگا ورزش نیست،بلکه عرفان هندویی است؛محور بحث برگرفته از کتاب«یوگا سوتره پتنجلی» می باشد.یوگا عرفانی گاوی می باشد!| 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
تصویر کتاب پتنجلی
: آیت الله مکارم شیرازی: برخى گناهان كه قبح و زشتى آن از نظر عقلى واضح است بر او نوشته مى‌شود؛ بنابراين، خوب است از همه آنها توبه كند. پی نوشت: http://hadana.ir/ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع:نماز زیارت از طرف دیگران آیت الله خامنه ای: میتوان به نیابت از افراد زنده و کسانی که از دنیا رفته اند، امامان معصوم (علیهم السلام) را زیارت کرد و نماز زیارت را نیز به نیابت از آنان خواند، همچنین می توان پس از انجام زیارت و نماز، ثواب آن را به دیگران هدیه کرد. پی نوشت:https://www.leader.ir/ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
audio_2019-12-31_23-49-30.ogg
349.7K
❓سؤال : كسي كه مسلمان شده تمام گناهان قبليش پاك ميشه؟ و چيزهايي كه از قبل بدست اورده با گناه و كارها يي كه قبل كرده همه بخشيده ميشن؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پاسخ : در این صوت🔊جواب سوال را بشنویم #پادکست 📣 پاسخگویی توسط: استاد #حیدری #قاعده_جب #توبه 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
#بےبےجان_یا_زینب💫🍃 🌸آمدے و مے رسد بانگ مبارڪ بادها ✨بے معلم مےشوے فرزانہ‌ے استادها 🌸اے علمدار حقیقٺ بانےِ فریادها ✨اے دلیل ڪاف وها و یا وعین وصادها 🌸هرچہ دارد ڪربلا در اختیار جبر توسٺ ✨پرچم شاهِ‌شهیدان هم بہ‌سوے قبر توسٺ #میلاد_حضرت_زینب_کبری(س)💞 #تبریڪ_و_تهنیٺ_باد💖 🔹 @javadheidari110 👈
💠 پرسش: احساس می کنم همسرم ، با زنان دیگر در ارتباط است ، راهکار شما برای جذب همسر به محیط خانواده و قطع ارتباط با دیگران چیست؟ ✍️ پاسخ: خواه ناخواه خانمها نسبت به همسرانشان حساس هستند و گاهی حساسیت بیش از حد روی موضوعی منجر به ایجاد تصورات غلط شده و نهایتا خدایی ناکرده ممکن است زن با تصورات غلط موجبات تهمت زدن و بدبینی به همسر خویش را فراهم آورد لذا از این حیث موضوع را مورد توجه قرار دهید تا خدایی ناکرده مرتکب گناه نشوید. گاهی بحث، تنها تصور و احساس نیست و در واقعیت رفتارهایی را ازجانب همسرتان مشاهده کرده اید و از این بابت احساس نگرانی می کنید.دراین حالت ممکن است نقصی در رفتار و گفتار و کردار شما و همچنین رابطه جنسی و عاطفی بین شما و همسرتان وجود داشته باشد و این ضعفها منجر به سرد شدن همسر شما اززندگی و علاقه به نامحرم شده باشد.پس دررفتار خود جستجو کرده و کمبودهای خود را پیدا نمایید. اگر ایشان فکر می کنند که شما از این رابطه بی اطلاع هستید بهتر است اصلا به روی ایشان نیاورید و اجازه ندهید قبح گناه در متن زندگی شما ریخته شود چرا که درغیر این صورت ممکن است ایشان جسارتشان برانجام گناه بیشتر شود. دلایل گرایش مردان به سمت سایر زنان گوناگون می باشد.تنوع طلبی، عدم جذابیت همسر، عدم ارضای نیازهای جنسی، ضعف اعتقادات مذهبی و پایبند نبودن به سنت ها از جمله عوامل گرایش مردان به سایر زنان است پس با دقت دررفتار خود و همسرتان دلیل اصلی این گرایش را پیدا کرده و متناسب با آن عمل کنید. در این شرایط باید رابطه عاطفی خود را با همسرتان بیشتر و بهتر از قبل نمایید وهرگز میدان را برای نفر سوم خالی نکنید. هرچند دوست داشتن و محبت کردن به همسرتان با توجه به نوع رفتارشان برای شما سخت و گاهی غیر ممکن به نظر می رسد اما شما تسلیم نشوید و با چنگ و دندان زندگی خود را نگه دارید. آرامش خود را حفظ کنید و بدون دعوا و درگیری و بدون ایجاد تنش و اختلاف سعی درحل موضوع نمایید. شناخت کاملی نسبت به نیازهای همسرتان داشته باشید و به آن نیازها توجه کنید .معجون محبت به همسر اثری اعجازآمیز خواهد داشت. شما باید به عنوان یک زن ثابت کنید که هنوز هم مرکز عاطفی خانواده تان هستید و می توانید دوباره همسرتان را به خانواده بازگردانید. البته بدانید که بازگشت به شرایط عادی نیازمند تلاش پایدار و خستگی ناپذیر شماست مهمترین راه اثبات محبت، ابراز محبت است. دوست داشتن یک امر است و ابراز دوست داشتن امری مهمتر.لذا در روابط خود با همسر دائما دوست داشتن خویش را با محبت های کلامی و غیر کلامی ابراز نمایید. درامور زندگی با همسرتان مشورت کرده وبا تبادل نظر با ایشان، امور را مدیریت نمایید حتی بعضی ازمواقع سعی کنید نظر همسرتان را مقدم بر نظر شخصی خود بدانیدتا همسر شما احساس کنند که در اداره خانه، جایگاه والایی دارند. گاهی در زندگی، همسر ما دچار اشتباه می شود، دراین زمان نوع واکنش ما نسبت به اشتباه او می تواند در تحکیم روابط ویا تزلزل آن بسیار موثر باشد.خانمی که در برابر خطای همسرش عفو و گذشت داشته باشد و دائما او را به خاطر اشتباهش سرزنش نکند بذر محبت را درزندگی می کارد اما برعکس کسی که مدام اشتباهات همسر را همچون پتکی بر سر او بکوبد، موجبات دلسردی در زندگی را فراهم خواهد کرد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#سردار_سلیمانی #ایران_مدیون_توست #شهادتت_مبارک 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
او را پیروی می‌کنند. وقتی‌که این قهرمان‌ها راهی را می‌روند، دیگران نپرسیده و نسنجیده، دنبال آن‌ها می‌روند. در مسائل کوچک، این‌ها خطری ندارد؛ مثل‌اینکه انسان در لباس پوشیدن از فلان قهرمان پیروی و تقلید کند. اما یک‌وقت در مسائل بزرگ و اساسی عده‌ای به دهان بزرگان و قهرمان‌ها نگاه می‌کنند ببینند این قهرمان از کدام راه می‌رود تا آن‌ها هم از آن راه بروند. قرآن این را محکوم می‌کند؛ می‌گوید: اِذْ تَبَرَّأَ الَّذینَ اتُّبِعوا مِنَ الَّذینَ اتَّبَعوا(2) در قیامت تابع‌ها از متبوع‌ها و متبوع‌ها از تابع‌ها تبری می‌جویند؛ می‌بینید یک عده از این مردمی که کورکورانه از اکابر و کبرا پیروی کرده‌اند دادشان بلند است می‌گویند خدایا اِنّا اَطَعْنا سادَتَنا وَ کبَراءَنا فَاَضَلّونَا السَّبیلا (3) پروردگارا این بزرگان ما بودند که ما را گمراه کردند. ولی آیا این به پیشگاه الهی پذیرفته می‌شود؟ نه. جواب می‌دهند ما به شما عقل و منطق داده بودیم، شما می‌توانستید با عقل و منطقتان کار آن بزرگ‌هایی را که اندیشه شما را پرکرده بود بسنجید، ببینید آیا با عقل و منطق جور درمی‌آید یا جور درنمی‌آید؟» (4) پی‌نوشت‌ها: 1. وسائل الشیعة،ج15 ،ص354 2. بقره؛ 166 3. احزاب؛ 67 4. خدا در زندگی انسان،ص97 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
✴️ پرسش پدیده‌ای به نام سلبریتی،چگونه در منظومه تفکر اسلامی قابل‌تحلیل است؟ 🍁🍁🍁 ✅ پاسخ بدون شک یکی از اقشاری که امروزه در حوادث و مناسبات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر افکار عمومی جامعه تأثیر به سزایی دارند "سلبریتی ها" یعنی چهره‌های مشهور و رسانه‌ای هستند. اما به‌راستی در دنیای سلبریتی ها چه خبر است؟ در دنیای سلبریتی ها همه‌چیز در خدمت شهرت و بالا رفتن مقبولیت آن‌ها در میان عامه مردم است. فرهنگ شهرت به طرز عجیبی با ساده‌سازی مفاهیم مختلف عجین شده است. سلبریتی ها نسخه ساده‌شده و دم‌دستی‌ای از کمک، صلح، انسان‌دوستی، مبارزه با فقر را باکارهایی نظیر شرکت در کمپین‌های محیط‌زیست و عکس گرفتن با کودکان کار به مخاطبان میلیونی خود نشان می‌دهند؛ بی‌آنکه کاری در جهت حل ریشه‌ای آن مشکل کنند. دلیلش هم مشخص است. آن‌ها سلبریتی هستند، نه تکنسین و پزشک و جامعه‌شناس. آن‌ها قرار است به هدفشان برسند. «دیده شدن» هدف آن‌هاست و بقیه چیزها وسیله است. چراکه برای فراموش‌نشدن نیاز دارند به شکل‌های متنوع، در عرصه‌های مختلف خود را به طرفدارانشان یادآوری کنند. آن‌ها در جزئی‌ترین نمودهای زندگی از آن‌ها تقلید می‌کنند و این یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های جوامع امروز است. شاید یکی از دلایلی که در تعالیم دینی ما "شهرت‌طلبی" به‌شدت نکوهیده شده و در روایات معصومین تأکید شده است آن چنانکه از یک شیر درنده می‌گریزید از "شهرت" فرار کنید این است که اساساً شهرت به دنبال خود انسان را مبتلا به‌نوعی "مستی" و "توهم خودبرتری" می‌کند. براین اساس امام صادق علیه‌السلام فرمود:اگر توانستيد گمنام بمانيد،اين كار را بكنيد،تو را چه می‌شود اگر مردم تمجيدت نكنند،و اينكه نزد مردم مورد مذمّت باشى درحالی‌که نزد خداوندت ستوده باشى؟.(1) بله، افراد سرمست از شهرت و خودبرتربین (چه در عرصه هنر یا ورزش و یا سیاست) معمولاً خود را در همه زمینه‌ها صاحب‌نظر دانسته و از خودشیفتگی به خودشگفتی رسیده همواره خود را تافته‌ای جدا بافته از افراد عادی جامعه می‌پندارند. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره مبارکه "شعراء" که درواقع تعبیری از سلبریتی ها به مفهوم امروزی آن است از سرمستان از شهرت و همچنین جامعه‌ای که تحت تأثیر آنان است به‌شدت انتقاد و آنان را موجب گمراهی معرفی می‌کند. ازآنجاکه شعر در جزیره العرب هنری فاخر و بسیار موردتوجه به شمار می‌رفت موجب جایگاهی ویژه برای صاحبان این هنر و تأثیر به سزای آنان در افکار عمومی و مناسبات سیاسی اجتماعی عصر خویش محسوب می‌شد. به گواهی تاریخ جزیره العرب شاعران جاهلی که دارای نفوذ فراوان در جامعه بودند در تعامل با جریانات قدرت و ثروت و در مقابل مطامع دنیوی یکی از اصلی‌ترین منشأهای رسوخ بسیاری از خرافات و انحرافات در افکار عمومی عصر خویش به شمار می‌رفتند. خداوند در آیه ۲۲۴ سوره شعراء ضمن انتقاد از این طایفه می‌فرماید: "وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ: تنها کم‌خردها از شعراء تأثیر می‌پذیرند و تبعیت می‌کنند." و سپس به دو ویژگی آنان اشاره می‌فرماید: "أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ: آیا ندیدی که آنان به هر وادی و حوزه‌ای ورود و بدون دانش نظر می‌دهند؟! "وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لا يَفْعَلُون: و آنان کسانی هستند که میگویند آن چراکه خود عمل نمی‌کنند." به‌وضوح باید گفت نگون‌بخت جامعه‌ای که افکار عمومی آن بجای نخبگانش از سلبریتی هایش تأثیر بپذیرد و این مفهوم چقدر این روزها برای ما قابل‌درک است! صدالبته پرواضح است که شهرت به‌صورت مطلق نکوهیده نیست و چه‌بسا افراد مشهوری که از شهرت خود درراه خدا و خدمت به خلق استفاده کرده و می‌کنند آنچه مضموم است شهرت‌طلبی و سرمستی و خودشگفتی از شهرت است و اسفبارتر از آن تأثیر و تبعیت جامعه از این قبیله خودبرتربین. در پایان و به‌عنوان نتیجه‌گیری به فرازی جالب از سخنان متفکر شهید، استاد مطهری در موضوع سلبریتی ها و عواقب و آسیب‌های تبعیت از آن‌ها اشاره می‌کنیم: «یک قهرمان ورزشی که افراد، او را در میدان‌های ورزش در تلویزیون دیده‌اند شما می‌بینید بسیاری از جوان‌ها ژست‌های او را پیروی می‌کنند. یک قهرمان هنری وقتی‌که پیدا می‌شود می‌بینید مردم ژست‌های
پرسش: شنیده‌ام هرکسی از دنیا برود فشار قبر دارد. آیا این نکته، صحت دارد؟ آیا این عذاب شامل مجاهدان راه خدا هم می‌شود؟ ✍️ پاسخ: 💠 با عرض تسلیت و تبریک به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی (ره)؛ نکاتی تقدیم می‌شود. نکته اول: در منظومه‌ی روایی، کلمه «قبر»، بسیاری از اوقات به معنای عالم برزخ هست و مقصود قبر خاکی نیست. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ‏ مَوْتِهِ‏ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»؛ «قبر از لحظه مرگ است تا روز قیامت».(1) نکته دوم: طبق روایت امام صادق علیه‌السلام، بسیاری از افراد، به‌واسطه اعمالشان در دنیا، دچار این نوع از عذاب (فشار قبر) می‌شوند؛ اما مؤمنین و افرادی که در دنیا عامل به دستورات خداوند باشند از این عذاب در امان هستند. لذا در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام روایات متعددی وجود دارد که انجام بعضی از امور باعث کاهش عذاب قبر و بعضی اعمال موجب از بین رفتن فشار قبر می‌شود. شخصی از امام صادق علیه‌السلام پرسید: «آیا کسی از فشار قبر نجات پیدا می‌کند؟»، حضرت در پاسخ فرمودند: «نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْهَا، مَا أَقَلَّ مَنْ يُفْلِتُ‏مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْر»؛ «به خدا پناه می‌بریم از فشار قبر، چه اندازه کم هستند افرادی که از فشار قبر رهایی پیدا می‌کنند.»(2) حضرتشان در پاسخ به سؤال ابو بصیر از فشار قبر فرمودند: «هَيْهَاتَ مَا عَلَى الْمُؤْمِنِينَ مِنْهَا شَيْ‏ء»؛ «هرگز چیزی از فشار قبر بر مؤمنین نیست.»(3) نتیجه اینکه: هرچند فشار قبر یک قانون عمومی و فراگیر هست ولی هستند افرادی که به خاطر ایمان و عمل صالح، از این عذاب در امان هستند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 242 2. الكافي (ط-دارالحديث)، ج‏5، ص: 583 3. الكافي (ط-دارالحديث)، ج‏5، ص: 344 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: مرز بین عزت و ذلت نفس و یا تکبر و تواضع چیست؟ ✍️ همانگونه که انسان میل به کمال دارد و به دنبال تقویت و تثبیت فضائل اخلاقی دروجود خویش است و عقل و وحی نیز او را به دریافت هرچه بیشتر و بهتر فضائل اخلاقی دعوت می نمایند، شیطان نیز تمام هم و غم خویش را برای پرورش رذائل اخلاقی دروجود انسان بکار می گیرد و وسوسه های نفسانی و نفس اماره انسان نیز به کمک شیطان آمده تا ریشه رذائل اخلاقی را دروجود انسان زنده نگهدارند.بنابراین جنگ بین عقل و نفس همواره وجود داشته و تا آخر عمر همراه انسان می باشد. به عنوان مثال ازیک طرف شخص به دنبال تثبیت عزت نفس دروجود خویش است و ازطرفی احتمال افتادن دروادی ذلت و خواری نفس برایش وجود دارد. و یا گاهی دچار کبر شده و یا بعضا به نقطه مقابل کبر یعنی تواضع روی می آورد.برای تشخیص این ویژگی ها از یکدیگر باید توجه کرد که انسان دارای دو نوع خود میباشد یکی خود حقیقی انسان و دیگری خود پنداری.خود حقیقی در وجود انسان اصالت دارد و خود اصلی و حقیقی است اما خودپنداری درواقع خود غیرحقیقی است که ذهنیت انسان آن را ساخته است. کسی که ارزش وجودی خودش را در داشتن خانه و باغ و مال و ثروت می داند از خود حقیقی خود غافل است و کسی که به ارزشهای معنوی توجه می کند به سمت خود حقیقی درحرکت است.عزت نفس، عزیز داشتن خود واقعی و حقیقی می باشد.اما ذلت و خواری نفس عزیز داشتن خود غیر حقیقی. حال برای تشخیص مرز بین عزت یا ذلت نفس باید دید شما به کدام یک از ابعاد وجودیتان بها می دهید؟آیا ارزشهای معنوی نزد شما عزیز است یا لذتهای جسمانی.گاهی انسان فقط به دنبال کسب لذتهای مادی است و دراین مسیر تن به دروغ و زشتی و بدی و خیانت و...نیز می دهد اینجا انسان عزت نفس نداردو خود را خوار می کند تا به هدف مادی اش برسد.اما گاهی انسان هرگزتن به دروغ و خیانت و... نمی دهد و حاضر نیست که در مقابل یک فرد جبار و ثروتمند به خاطر ترس یا رسیدن به مال، خضوع کند، در این حالت او از عزت نفس برخوردار است. کسی که عزت نفس دارد یعنی خود را عزیز می داند و عزیز دانستنش به تبع عزیز دانستن ارزشهای معنوی می باشد چون ارزشهای والای الهی و معنوی را عزیز می داند و در برابر کسانی که این ارزشها را دارند تواضع می کند . مرز بین کبر و تواضع نیز از همین طریق قابل درک است. انسان متکبر خود را بزرگتر می بیند و بویی از تواضع نبرده است بنابراین حاضر نیست دربرابر کسانی که دروجودشان ارزشهای معنوی است سرخم کند و تسلیم شود چرا که جایگاه خود را بالاتر می بیندبنابراین ملاک برای تشخیص، میزان تسلیم شدن دربرابر ارزشهای معنوی است. به هر میزانی که دربرابرامورخداپسندانه سرتعظیم فرود آورید عزت نفس و تواضع دارید و به هرمیزانی که خود رابالاتر ازدیگران و ارزشهای معنوی بدانید دچار تکبر و ذلت نفس هستید. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: چرا باوجود امام علی علیه‌السلام ، حضرت زهرا سلام‌الله علیها برای گشودن درب اقدام کردند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: در مورد باز کردن درب توسط حضرت فاطمه سلام‌الله علیها نکاتی تقدیم می‌شود : نکته اول : طبق روایات صحیح بین شیعه و سنی ، تهدید به آتش زدن خانه وحی ،قبل‌تر توسط عمّال حکومت ، انجام‌گرفته بود و تصمیم بر هتک حرمت به خاندان وحی مسلم بود و این اتفاق افتاد .(1) نکته دوم : با توجه به روایات متعدد مبنی برآوردن هیزم ، آتش زدن درب ، لگدزدن به درب ، مشخص می‌شود ، درب توسط کسی گشوده نشده است بلکه بازور و ظلم این اتفاق افتاده است.(2) نکته سوم : حضرت زهرا سلام‌الله علیها برای اینکه جسارت کنندگان را از درب خانه دور کنند و اینکه شاید با شنیدن صدای حضرت خجالت بکشند، به درب نزدیک شده و با جمعیت صحبت کردند که با شنیدن صحبت‌های حضرت ، گروهی آنجا را ترک کردند .ولی عده ای ماندند و شد آنچه شد. لا حول و لا قوة الا بالله «فلما سمع القوم صوتها وبكاءها انصرفوا باكين، فكادت قلوبهم تتصدع وأكبادهم تنفطر، وبقي عمر معه قوم» وقتی جمعیت صدای ناله و گریه فاطمه سلام الله علیها را شنیدند باحالت گریه برگشتند و عمر با همراهانش باقی ماند.(3). پی‌نوشت: 1. المصنف لأبي بكر بن أبي شيبة، ج 7 ص 432 ، ح 37045 2. الإمامةوالسياسة، ج 1 ص 16 3. همان 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠پرسش: آیا خدا دیده می‌شود؟ .............................................................. ✍️ پاسخ: نکته ی اول: اگر منظور از دیدن، دیدن با چشم (رؤیت بصریّة) باشد، جواب منفی است؛ و تفاوتی بین دنیا و آخرت ندارد. دلایل این‌که نمی‌شود خدا را دید و دیدن خداوند به معنای دیدن با چشم محال است، زیاد هست که به دو مورداشاره می‌شود: الف: دیدن با چشم، وقتی معنا دارد که آن چیز، جسم یا جسمانی باشد و چنین چیزی حتماً دارای جهت هست و چیزی که جهت داشته باشد، محدود است و نیازمند مکان، درحالی‌که خداوند از تمام این امور پاک و منزه است. ب: اگر بگوییم خدا دیده می‌شود: یا تمام خدا را می‌بینیم که لازمه‌ی آن محدود بودن هست و یا جزئی از ذات را مشاهده می‌کنیم که لازمه آن دارای اجزاء بودن خداوند است که تمام این امور در حقّ خداوند محال هست. قران کریم می‌فرماید: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبير»؛ «چشم‌ها او را نمى‏بينند؛ ولى او همه چشم‌ها را مى‏بيند؛ و او بخشنده (انواع نعمت‌ها و باخبر از دقايق موجودات) و آگاه (از همه) چيز است‏»(1) نکته دوم: اگر معنای رؤیت خداوند، مشاهده قلبی باشد، این امر اشکالی ندارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در جواب ذعلب یمانی که از ایشان پرسید: آیا پروردگارت را دیده‌ای؟ فرمودند: آیا کسی را که ندیده‌ام، عبادت می‌کنم؟ و وقتی ذعلب می‌پرسد: کیف تراه؟ حضرت می‌فرمایند: «لَا تُدْرِكُهُ‏ الْعُيُونُ‏ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَان‏...»؛ «چشم‌ها او را مانند چيزهاى ديدنى ديگر نمى‏بيند، ولى دل‌ها با حقايق ايمان او را مى‏بيند»(2) پی‌نوشت‌ها: 1. انعام/103 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 258 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110