eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
398 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 غسل، کفن و نماز میت بر اثر کرونا 💠 سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص ، و چنین میتی وظیفه چیست ؟ ✅ جواب: مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به نمی شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی – هر چند با صرف هزینه – باید حداقل واجب در مورد غسل، ، کفن، و دفن انجام گیرد. در صورت عدم امکان ، باید به صورت ، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، داده و حنوط کنند و - هر چند از روی لباس - کفن کرده و دفن نمایند. پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سوال:چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟ پاسخ: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد. پی نوشت: سایت آیت الله مکارم شیرازی 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سوال: در زمان شیوع بیماری واگیردار و کشنده‌ای مثل کرونا، حکم شرعی شرکت در تجمعات مذهبی، مجالس ترحیم یا جشن و شادی و به طور کلی حکم حضور در فضا‌های شلوغ بدون اینکه ضرورتی در بین باشد، چیست؟ پاسخ: آیت الله شبیری زنجانی: اگر مسئولین امور بهداشتی و پزشکی در این زمینه رعایت امری را لازم می‌دانند، رعایت آن برای جلوگیری از انتشار بیماری شرعاً لازم است. در کل نباید کار‌هایی انجام داد که هرگونه احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، هر چند احتمال ضعیف باشد. به عموم مؤمنان توصیه می‌شود در کنار مراعات احتیاطات بهداشتی، توسل به ساحت مقدس حضرت، ولی عصر (علیه‌السلام) را فراموش نکنند که نفع آن، مجرب است. پی نوشت: سایت آیت الله شبیری زنجانی •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
👤 نظارت بر‌ بازار یک وظیفه حاکمیتی است 🔵 از عوامل مهم تقسیم شدن جامعه به دو قطب فقیر (اکثریت) و غنی (اقلیت) آزادی و نامحدود بودن سود و عدم نظارت امینانه بر است. از این رو‌ موظف است که در محدودیت معقول سود، بکوشد و این کار باید بر موازین کارشناسی سالم و عادلانه باشد. ✅امام علی علیه السلام می‌فرماید: «و أسعار لاتجاحف بالفرقین» نرخ‌ها باید به هیچ یک از دو طرف معامله زیان نرساند «نهج البلاغه: نامه۵۷» 🔺 یعنی فروشنده و خریدار نباید دچار ضرر و‌ زیان شوند. 🟡 به همین دلیل وظیفه حکومت اسلامی دخالت سریع و قطعی و‌ سالم و کارشناسانه است در امر حیاتی و‌ مهم . 📚مبانی نظری اقتصاد اسلامی در الحیات‌: ص۱۳۲ 🔴 | @mohamadrezahakimi
💠 پرسش: تولد کودک به صورت ناقصُ الخلقه، چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ جهت رسیدن به پاسخ، نکاتی تقدیم حضور می‌شود: نکته اول: توجه داشته باشیم: انسان هایی که به صورت مستقیم و بدون دخالت پدر و مادر و همچنین خارج از سیر جنینی و بر اساس حکمت الهی برای آفرینش زمینی انسان؛ خلق شدند، آدم و حوا بودند. نه ناقص الخلقه بودند و نه بیمار. اراده ی حکیمانه ی خالق هستی چنین اقتضا نمود تا نسل آدم و حوا بر اساس سیر طبیعی خاصی ادامه پیدا کنند. و این سیر از نظم و قانونی که حضرت حق در عالم هستی به ودیعت گذاشته، پیروی می کند. نکته ی دوم: جهان هستی، داری نظم و قانون خاصی هست که هر عملی، عکس‌العمل متناسب با خود را به دنبال دارد و هیچ امری در این دنیا بدون علت نیست. بله ممکن است ما به خاطر محدودیت علمی ریشه ی اتفاقات را کشف نکنیم اما این مساله به معنای نداشتن علت و سبب نیست. وقتی برای علت‌یابی ِ ناقص الخلقه بودن فرزند عزیزی به متخصص مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که این فرزند یا در ناحیه ی نطفه و یا در جنین مادر مشکل ژنتیکی یا مشکلات دیگری داشته است که منجر به تولد ناقص ایشان شده است. پس مشکل را در سیر طبیعی تولد فرزندان دنبال کنیم نه اینکه عدالت خدا را نشانه رویم.! ممکن است پرسیده شود: مگر خدا نمی‌تواند جلوی این نقص را بگیرد؟ خواهیم گفت: هرچند خداوند قادر بر این کار هست ولی همانگونه که عرض شد: حکمت خداوند بر این تعلق‌گرفته است که نظم این جهان، حفظ و امور بر اساس اسباب و مسببات جاری شود و نه بر اساس امور خارق العاده و اعجازگونه. صادق آل محمد در روایتی نورانی چنین می فرمایند: «أَبَى‏ اللَّهُ‏ أَنْ‏ يُجْرِيَ‏ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب‏»؛ « خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روان‏گرداند». (1) پس فهم کردیم: خداوند هر چيز را جز از راه اسباب طبيعى آن عملى نمى‏سازد. نکته ی سوم: به حال که فرزند نازنینی بر اساس مشکلات، خواسته و یا ناخواسته، دانسته و یا نادانسته پا به عرصه ی گیتی گذاشت: پروردگار عالَم، آنکه قادر و حکیم است بدون بر هم زدن نظم و قوانین موجود در هستی؛ هر شخصی را به‌اندازه ی ظرفیتش مکلَّف و از او تکلیف می‌خواهد و نه بیشتر. چه زیبا می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى‏كند». (2) کسی که از جهت جسمی سالم هست، به‌مراتب تکالیف و مسؤولیت سنگین‌تری نسبت به فرد ناقص، دارد. نکته ی چهارم: خداوند با لطف و رحمت خاص خود، عمل کمِ شخص ناقص‌الخلقه را مساویِ عمل کثیر شخص سالم قرار می‌دهد. نکته ی پنجم: همیشه، مسیر تلاش و کوشش برای افراد باز بوده و افراد می‌توانند با تلاش مضاعف به موفقیت‌های بالایی برسند. چه بسیار انسان‌های ناقص‌الخلقه‌ای که با فکر و مشورت و تلاش، قله‌های پیروزی و موفقیت را فتح کرده‌اند که انسان های سالم در آرزوی رسیدن به آن مقامات و موقعیت ها هستند. نکته ی ششم: چرا عالم هستی را منحصر در دنیا کرده ایم؟ بر اساس آموزه های اعتقادی ما که بر آمده از عقل و قرآن و روایات است؛ نوعی پاداش ویژه که در قیامت و نسبت به برخی افراد تعلق می گیرد وجود دارد که بدان «عِوَض» گفته می شود. چون فرزند در مبتلا شدن به این بیماری هیچ‌گونه دخالت و تقصیری نداشته است، پروردگار عالم در قیامت این نقیصه را جبران کرده و این جبران به‌گونه‌ای است که آن فرد و دیگران، آرزو می‌کند کاش در دنیا سختی‌های بیشتری می‌کشیدند تا از این پاداش و لطف الهی بهره مند گردند. (3) پی‌نوشت ها: 1. كافي، ج‏1، ص: 183 2. بقره/286 3. كافي، ج‏2، ص: 255 💎کانال رسمی جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سلام به عزیزان تازه وارد و مخصوصا تاج های سر حقیر، طلاب و اساتید بزرگوار 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹🌺🌸میلاد مولی الموحدین امیر المومنین علی (علیه السلام) مبارک باد. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سوال:سقط جنین فی‏ نفسه چه حکمی دارد؟ و در صورتی که ادامه بارداری برای زندگی مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟ جواب: سقط جنين شرعاً حرام است و در هيچ حالتی جايز نيست مگر آنکه استمرار حاملگی برای حيات مادر خطرناک باشد که در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولی بعد از دميدن روح جايز نيست حتّی اگر ادامه حاملگی برای حيات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار بارداری، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد کند و نجات زندگی طفل به هيچ وجه ممکن نباشد ولی نجات زندگی مادر به تنهايی با سقط جنين امکان داشته باشد.  پی نوشت : سایت هدانا 💎کانال رسمی جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 ❇️ فضائل أمیرالمؤمنین از زبان رسول اکرم (ص) 🔻پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: لَوْ أَنَّ اَلْغِيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ 🔅 اگر انبوه درختان (و باغها) قلم و دریا مرکب و تمام جنّیان حسابگر و تمام انسانها نویسنده باشند، قادر به شمارش فضائل علی بن ابی طالب نخواهند بود. 📚 کنز الفوائد، ج ۱، ص ۲۸۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💥 اُستاد سیّد قاسم علی أحمدی 📝نفسِ تقارن و معیّت و همراهی،مساوی با مخلوقیّت و حدوث و عددی و مقداری بودن است. و حقّ تعالیٰ قبل از أشیاء و هم زمان با أشیاء و پس از أشیاء نیست و با زمان و غیر آن از مخلوقات خود،مَعیّت و تقارن ندارد؛بلکه او فراتر و متعالی از زمان و مکان است! ★از أمیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده که فرمود: إن قيل: «كان» فعلیٰ تأويل أزلية الوجود،و إن قيل: «لم يزل» فعلیٰ تأويل نفي العدم (۱) یعنی: اگر گفته شود که: خداوند «بود»،مقصود ازلیّتِ وجود اوست(نه بودن در زمان گذشته که از فعل «بود» استفاده میشود) و اگر گفته شود که: خداوند «پیوسته و همیشه هست» مقصود نفی کردن عدم و نیستی از اوست (نه بودنِ در همه زمان ها و در همیشهٔ زمان). 🔺إعتقاد به همراهی خداوند با زمان،اشتباهی است که از عدم توجّه به فراتر بودن و برتری او از زمان و مکان،و از نگریستن به او از عینک زمان و مکان ناشی شده است! (۱)الکافي؛ج۸ص۱۸ 📚شرح رسالهٔ إعتقادات علّامه مجلسی(ره)؛ص۱۷۰ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @javadheidari110
🌷 مولود کعبه در منابع شیعه و اهل سنت 🔹حجت الاسلام مهدی وزنه، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/dpMwS 📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/889636 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir