دوچرخه (2).pdf
775K
#پست_پیشگام
#دوچرخه_سواری_بانوان
#آری_خیر
#حکم_شرعی
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠سوال:
راضی بودن به قضا الهی چه نتیجه ای برای انسان دارد؟
#حقوق_الهی_رضایت_به_قضاء_الهی
✍️ پاسخ:
وقتی دیدگاه افراد، دیدگاهی الهی باشد، نوع نگرش آنها نیز نسبت به رویدادها و هم و غم ها الهی خواهد بود و بدین ترتیب واکنش آنها نیز در حوادث گوناگون منطبق براصل طاعت، شکل خواهد گرفت.
امام سجادعلیه السلام می فرمایند:
الصَّبْرُ وَ الرِّضَا عَنِ اللَّهِ رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ وَ مَنْ صَبَرَ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ فِيمَا قَضَى عَلَيْهِ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ لَمْ يَقْضِ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ إِلَّا مَا هُوَ خَيْرٌ لَه؛
صبر و رضای از خدا رأس اطاعت خداست و کسی که صبر کند و در آنچه که خدا بر او مقرر کرده است ـخواه خوشایند او باشد و خواه ناخوشایندـ خداوند عزوجل در آنچه دوست دارد، یا ناخوش دارد چیزی جز خير برای او مقرر نکند.(1)
بنابراین وقتی دیدگاه الهی باشد، شخص در امور ناخوشایند نیز صبر کرده و راضی به رضای خداوند خواهد بود و این رضایت نتیجه ای جز خیر برای او نخواهد داشت.لذا مومن می تواند با صبوری و شکر گزاری خود در برابر هرآنچه بدی که برایش رقم می خورد، باب خیر را به روی خود بگشاید.
در روایت آمده است:
«عَجِبْتُ لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ لَا يَقْضِي اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ قَضَاءً إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهُ وَإِنْ قُرِّضَ بِالْمَقَارِيضِ كَانَ خَيْراً لَهُ وَإِنْ مَلَكَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا كَانَ خَيْراً لَهُ؛
امام صادق علیه السلام می فرمایند: در شگفتم از انسان مسلمان که خدای متعال برای او قضایی مقدر نکند مگر اینکه برای او خیر باشد بهگونهاي که اگر با قیچی تکه تکه اش کنند برای او خیر است و اگر تمام مشرقها و مغربهای زمین را مالک شود برای او خیر است.» (2)
با توجه به روایتی که ذکر شد در نگاه مومن، بدست آوردن و از دست دادن یکسان است چرا که همه را از ناحیه خداوند، خیر تلقی می کند.
علاوه بر این قرار گرفتن در زمره صدیقین نتیجه این صبر و رضا خواهد بود.
قال الصادق علیه السلام:
عبدی المومن لا اصرفه فی شی الا جعلته خیرا له فلیرض بقضائی و لیصبر علی بلائی و لیشکر نعمائی اکتبه یا محمد من الصدیقین عندی
بنده مومنم را به هر سوی بگردانم خیرش را در همان قرار می دهم،پس باید راضی باشد به قضای من و صبر کند بر بلای من و شکر گزارد نعمتهای مرا تا او را در زمره صدیقین ثبت کنم(3)
پی نوشت ها:
1 کافی، ج2، ص60
2کافی، ج2، ص62
3 اصول کافی، ج 2، ص 50، کتاب الایمان و الکفر، باب الرضا بالقضاء، ح 6
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال:
آیا رضایت به قضاء الهی با تلاش انسان منافاتی ندارد؟
#حقوق_الهی_رضایت_به_قضاء_الهی
✍️ پاسخ:
یکی ازویژگی های اخلاقی و روحی مومنین، راضی بودن به قضاء الهی است.در زندگی فردی و اجتماعی همه ما، جریانها و اتفاقات متعددی رخ می دهد که برخی از آنها تحت کنترل و اراده ماست و کنترل برخی دیگر، خارج از توان ما می باشد. لذا ما نسبت به آنچه توانایی تغییرش را داریم باید تلاش کنیم و نسبت به آنچه خارج ازکنترل ماست باید راضی و شکرگزار باشیم.
راضی بودن به قضاء الهی به معنی تسلیم شدن و عمل نکردن و دست از تلاش کشیدن نیست بلکه منظور این است که جایی که تلاش ما موثر است تلاش کنیم تا وضعیت موجود را تغییر دهیم و جایی که کاری از دست ما بر نمی آید، شرایط را بپذیریم.البته نوع پذیرش نیز مهم است . گاهی افراد شرایط را می پذیرند ولی لب به گله و شکایت باز می کنند اما گروهی دیگر با وجود سختی کار، جزشکرگزاری به چیزی نمی اندیشند. بنابراین راضی بودن به قضاء الهی یعنی اعتراض نکردن و خشمگین نشدن نسبت به آنچه در زندگی ما رقم می خورد و ما برای رسیدن به چنین خصوصیتی نیازمند تمرین بندگی هستیم.تا شخص عبد نباشد و خود را در دایره بندگی خداوند نبیند نمی تواند امور خود را به دست خدا بسپارد.
خداوند درقرآن در رابطه با افرادی که به چنین مقامی می رسند می فرماید:
رضی الله عنهم و رضوا عنه.
خداوند ازآنان راضی است، و ایشان ازخدا راضیند.(1)
در واقع مومنان با رضایت به قضاء الهی، رضایت و خشنودی خداوند را نصیب خود می کنند.
پی نوشت:
1. سوره بینه، آیه 8
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
سوالات درباره استمناء و... (3).pdf
742.1K
#پست_پیشگام
#استمناء_سالم_غیر_سالم
#آثار_مضرات
#کارشناس_صدا_سیما
#حکم_شرعی
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
💠سوال:
چرا امیرالمومنین علیه السلام بعد از جنگ جمل؛ عایشه را مجازات نکردند؟
✍ پاسخ:
نکته ی اول: عدم مجازات عائشه، دلايل متعددي مي تواند داشته باشد كه به دو دليل اشاره می شود:
دليل اول: زن ، حتي اگر مرتد شود ، كشته نميشود؛ چه رسد به این که باغیه باشد.
شمس الدين سرخسي ، دانشمند مشهور حنفي مذهب ، در پاسخ به اين سؤال كه چرا اميرمؤمنان علیه السلام، عائشه را نكشتند؛ مي گويد: «ولما قيل لعلي رضي الله عنه يومَ الجملِ ألا تُقسم بيننا ما أفاء الله علينا؟ ... وإذا اُخذتْ المرأةُ من أهلِ البغي فإن كانت تُقُاتِل حَبَسَتْ حتى لا يبقى منهم أحدٌ ولا تُقْتَلْ لأن المرأةَ لا تُقْتَل على رَدَّتِها فكيف تُقْتَلْ إذا كانت باغيةً»؛ «وقتي به علي (ع) در روز جنگ جمل گفته شد كه آيا غنائم را تقسيم نمي كني؟ فرمود: چه كسى از شما عائشه را مي گيرد؟ آن حضرت اين سخن را گفت تا آن ها را متوجه اشتباهشان نمايد، وقتي زني از اهل بغي دستگير شود، اگر جنگيده باشد حبس مي شود تا هيچ يك از اهل بغي باقي نماند؛ ولي كشته نمي شود؛ زيرا زن حتى اگر مرتد شود كشته نمي شود؛ چه رسد كه باغيه باشد». (1)
بنابراين طبق نظرسرخسي، عائشه اگر مرتد هم شده بود، كشتن او جايز نبود؛ چه رسد كه او عليه حاكم قيام کند.
دليل دوم: پاسخي قرآني: چرا حضرت موسى (ع) ، سامري را نكشت؟
طبق آيات قرآن كريم، سامرى قوم حضرت موسى عليه السلام را در غياب او گمراه كرد و باعث شد كه پيروان موسى به جاى خداوند گوساله پرست شوند و در حقيقت تمام زحمات حضرت موسى و حضرت هارون عليهما السلام را تباه کرد.
اما وقتى حضرت موسى از ميعاد برگشتند، به جاى كشتن سامرى به او گفتتند: «قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا»؛ « ((موسى) گفت: «برو، كه بهره تو در زندگى دنيا اين است كه (هر كس با تو نزديك شود) بگويى «با من تماس نگير!» و تو ميعادى (از عذاب خدا) دارى، كه هرگز تخلّف نخواهد شد! (اكنون) بنگر به اين معبودت كه پيوسته آن را پرستش مىكردى! و ببين ما آن را نخست مىسوزانيم؛ سپس ذرّات آن را به دريا مىپاشيم». (2)
علی رغم اين كه سامري فتنه عظيمي برپا كرده بود و بايد مجازات ميشد؛ اما حضرت موسى عليه السلام او را رها كرد تا در قيامت به عذاب ابدي كه خداوند وعدهاش را داده بود، گرفتار شود.
شايد اميرمؤمنان عليه السلام نيز به همين دليل، از مجازات خودداري كرده است.
«وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون»؛ « آنها كه ستم كردند به زودى مىدانند كه بازگشتشان به كجاست». (3)
پی نوشت ها:
1. المبسوط، ج 10، ص 27
2. طه/97
3. شعراء/227
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
audio_2019-01-02_21-58-03.ogg
1.78M
✍ طبق کدوم آیه،جانشین پیامبر باید افضل باشد؟
#جواد_حیدری
#امامت_افضلیت_خلافت
#قرآن_سنت
#عقل_خرد_برهان_منطق
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
audio_2019-01-03_13-29-51.ogg
724.9K
❎ایا ائمه با خدا یا ملائکه در ارتباط بودند؟
🎙استاد حیدری
♻️شبهات #اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠 پرسش:
آیا اموات می توانند ازاحوال خانواده خود در دنیا اطلاع پیدا کنند⁉️
...............................................................
✍ پاسخ:
مرحوم کلینی (ره) نقل می کنند : اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسید : آیا میت خانواده خود را ملاقات می کند؟
حضرت فرمودند : بله ، اسحاق می پرسد : مدت اين ملاقات چه مقدار است؟فرمود: مقدار اين ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نيكى هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خويشاوندان خويش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى ديگر هر سه روز...(1)
قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع يَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ....
امام صادق علیه السلام مطلب جالبی را در این مورد ،به یکی از اصحاب متذکر می شوند که :
...إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِب...
مومن و کافری که از دنیا میرود به دیدار اهل و عیال خود می ایند و انان را می بینند ولی تفاوت انان در این است که مومن تنها حالت شادی خانواده خود را میبیند و کافر حالتهای ناراحتی و حزن انان را(2)
🔺توجه داشته باشیم با توجه به مثالی بودن جسم اموات در عالم برزخ ، طبیعی است که آن ها را نمی بینیم و از این امر مطلع نمی شویم.
🔸شادی روح همه ی اموات صلوات🔸
📚پی نوشت ها :
1⃣ الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 231
2⃣همان ، ص :23
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو⬇️
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از امیر صالحی
427.6K
#احکام_مسافر
#جلسه_دوم
#انتهای_مسافت_شرعی
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀
#احکام_نجاسات
💠 پرسش:
وذی، مذی و ودی چیست و چه حکمی دارد؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
مذْى: آبی که معمولا هنگام بازى كردن یا دیدن صحنه های تحریک کنند و یا تخیل صحنه های شهوت انگیز بیرون می آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است.
«مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی کند.
وذْى: یعنی آبی که گاهی بعد از خارج شدن منی از انسان خارج می شود
وذی نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است.
ودْى: آبى كه گاه بعد از بول بیرون مى آید و كمى سفید و چسبنده است.
ودْى نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است.
—---—
منبع:
توضیح المسائل مراجع – مسئله 73 و 348
🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
💠سوال:
ارتباط بین اخلاق و آزادی چیست؟ آیا رعایت اخلاق آزادی انسان را محدود نمی کند؟
#اخلاق_آزادی
✍️ پاسخ:
با توجه به اینکه پایبندی به اخلاق، خواه ناخواه باعث می شود که انسان خود را ملزم به انجام برخی کارها و ترک برخی از امور دیگرکند لذا برخی معتقدند که اخلاق دست و پای انسان را می بندد وآزادی او را محدود می نماید.این طرز تفکر ناشی از این است که این افراد نه معنی اخلاق را به درستی متوجه شده اند و نه مفهوم آزادی را.
قطعا انسان برای رسیدن به تکامل نیازمند پرورش استعددهای درونی خویش است و استعدادها پرورش نمی یابند مگر در سایه آزادی. اما آزادی که اسلام ازآن دم می زند به معنی بی قید و بند بودن نیست، بلکه آزادی مورد سفارش اسلام، نوعی آزادی هدایت شده و توام با برنامه ریزیست.
از نظر اسلام انسان آزاد است تا با تلاش به پرورش استعدادهای درونی خویش همت گمارد اما آزاد نیست که با تلف کردن نیرو و انرژی خویش به خود و دیگران آسیب برساند.
منظور ازآزادی در اسلام آزاد بودن در جهت پرورش استعدادهاست نه آزادی در جهت تخریب آنها.
بنابراین اگر مفهوم آزادی و اخلاق به خوبی شناخته شود هرگزاخلاق را مساوی با محدودیت آزادی نخواهیم دانست بلکه می پذیریم که اخلاق، آزادی انسان را جهت دهی می کند.
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
ان تقوى الله مفتاح سداد، وذخيرة معاد، وعتق من كل ملكة، ونجاة من كل هلكة
تقواى الهى كليد گشايش هر درى است و ذخيره رستاخيز و سبب آزادى از هرگونه بردگى (شيطان) و نجات از هرگونه هلاكت!» (1)
رعایت اخلاق در زندگی انسان را از اسارت نفس می رهاند و به او آزادی حقیقی می بخشد.
پی نوشت:
1- نهج البلاغه، خطبه 230.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿