eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
415 ویدیو
169 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📷 طراحی زیبای یک کاربر فلسطینی که با استقبال فعالان فضای مجازی همراه شده است. کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روز‌نوشت
جامعه خسته است و درگیر... درگیر سختی ها، مشکلات و نیز بی اخلاقی ها... و شاید تنها راه برون رفت از جامعه ی بی اخلاق، توجه به اخلاق مَداری های جزئیست. اینکه باید کار نیک را هرچند کوچک، باز هم انجام داد. خُلق نیکو را هرچند اندک باید تسری داد. با یک لبخند باکوچکترین کمک و جزئی ترین حمایت رواج خرده نیکی ها در جامعه تصاعدیست. خداوند مهربان هم قول افزون شدنش را داده است آنجا که می فرماید: مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا مهربانی های دم دستی را کم مپنداریم.... https://eitaa.com/roznevesht
🦋چرایی ازدواج امام علی علیه السلام بلافاصله بعد از شهادت حضرت زهرا!⁉️ 🔴سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها (2 ه ق) ✍جواد حیدری نکته اول: ازدواج يك امر مقدس و از سنّت‎هاي الهي است و هر انساني نيازمند به همسر است و در دين اسلام نسبت به اين امر تأكيد زيادي شده است، و آثار و بركاتي كه در اين امر هست بر كسي پوشيده نيست. علي علیه‌السلام هم مطابق اين سنت الهي با حضرت فاطمه سلام‌الله علیها ازدواج‌کرده و آثار و بركات اين ازدواج تا قيامت باقي و پابرجا خواهد بود. نکته دوم: آن حضرت تا هنگامی‌که حضرت زهرا سلام‌الله علیها در قيد حيات بود همسر ديگري اختيار نكرد، همان‎گونه كه پيامبر صلی‌الله علیه و اله تا زماني كه حضرت خديجه زنده بود همسر ديگري اختیار نکردند.  نکته سوم: امام علي علیه‌السلام پس از شهادت حضرت فاطمه مجبور به ازدواج شده و همسري اختيار کردند تا به وضع ايتام و فرزندان آن حضرت كه مادر خود را ازدست‌داده بودند رسيدگي كند. و از طرفي حضرت فاطمه، روز شهادتشان ضمن وصايايي به حضرت علي علیه‌السلام فرمود: «مردان ناچارِ از داشتن همسر هستند (به همين جهت) شما، «امامه» (نوه پيامبر، يعني دختر زينب  دختر رسول خدا) را براي همسري اختيار كن، زيرا او همانند خودم نسبت به فرزندانم مهربان است». (1) نکته سوم: زمان ازدواج را اكثر منابع تعيين نكرده‎ و تنها در بحارالانوار چنين آمده است كه حضرت، هفت روز پس از شهادت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها، طبق وصيت با امامه بنت ابي العاص ازدواج كرد». (2) نکته چهارم: زشت شمردن ازدواج بعد از فقدان همسر، در عرف زمان ما رایج است و مطلبی مربوط به تمام زمان‌ها و منطقه‌ها نیست. نتیجه اینکه: امام علی علیه‌السلام، بر اساس وصیت حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها و به خاطر سامان دادن به امور فرزندان، اقدام به ازدواج با امامه فرمودند. پی‌نوشت‌ها: 1.  ابن اثیر، اسدالغابه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، اول، ۱۴۱۷ ق، ج ۷، ص 25 2.  مجلسي، بحارالانوار، بيروت، ج 42، ص 92. @javadheidari110
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طلاب خواهر و بحران تجرد 📝 آفات ایده‌آل‌گرایی مفرط 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 هشتگ‌ها گاهی باعث می‌شوند لابلای اندوخته‌های ذهنیمان چرخی بزنیم و آنچه دغدغه‌ی فکریمان بوده را مورد واکاوی مجدد قرار دهیم. از دیشب که هشتگ به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت علی علیه‌السلام در فضای مجازی پررنگ شد، موضوع ازدواج، آن هم بین طلاب ذهنم را به خود مشغول کرد. بالا رفتن سن ازدواج مسأله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ اما وجود چنین معضلی در میان خواهران طلبه کمی تعجب‌برانگیز است. 🔹 به نظر می‌رسد برادران طلبه به محض ورود به حوزه به استحباب امر مقدس ازدواج بیش از سایر امور پی می‌برند و اهتمامشان بر جامه‌ی عمل پوشاندن به این مستحب بسیار مشهود است. به همین دلیل در بین برادران طلبه با مشکل بالارفتن سن ازدواج کمتر روبه‌رو هستیم. البته شاید دلیل آن این باشد که آنها مطابق با سنت و عرف جامعه دست به انتخاب می‌زنند و حق تقدم برای گزینش و انتخاب دارند چرا که آنها باید برای ازدواج پیش‌قدم شوند. 🔹 تفهیم امر ازدواج و تبیین معیارهای لازم برای یک ازدواج موفق در بین خواهران طلبه و لابلای دروس اخلاق و خانواده، آنها را به این سمت کشانده است که باید طرف مقابل معیارهای لازم برای ازدواج را به طور تمام و کمال داشته باشد. شاید تزریق نگاه ایده‌آل‌گرایانه و کمال‌گرایانه به آنها منجر شده که تنها افرادی که بالاترین مراتب لازم در معیارهای مدنظر را داشته باشند، مورد انتخاب قرار دهند . اگرچه برای بانوان طلبه اکثراً معیارهای مادی و ظاهری از درجه‌ی اهمیت کمتری برخوردار است، اما از آن سو اهمیت بسیار زیادی که به معیارهای معنوی می‌دهند به حدی است که به افرادی که کمتر از تصورات ذهنی‌شان دارای آن معیارها باشند، "بله" نمی‌گویند . 🔹 ازدواج امر مقدسی است و برای آنها که اهل تدینند، معیار ایمان و اخلاق به عنوان معیارهای اصلی ازدواج مد نظر گرفته می‌شود. اما قطعاً ایمان و اخلاق دارای مراتب است. اگر کسی در حد معمول از مرتبه‌ای از ایمان و اخلاق برخوردار باشد شایستگی تشکیل زندگی و خانواده را دارد. اما دختران طلبه‌ی ما دچار چنین طرز تفکری شده‌اند که لزوماً باید طرف مقابل حد بالایی از ایمان و اخلاق را داشته باشد و تمام مصادیق اعتقادی و اخلاقی را چه در ظاهر و چه در باطن یکجا و به شکل کامل دارا باشد. 🔹 تزریق این طرز تفکر در ذهن خواهران طلبه، باعث شده که آنها در انتخاب دچار وسواس شوند و به اصطلاح سخت‌پسند گردند. توجه به معیارهای معنوی در امر ازدواج دستور آموزه‌های اسلام است اما حساسیت بی‌مورد در رابطه با مصادیق جزئی این معیارها، حاصل آموزش غلط و یا عدم تبیین صحیح این موضوع در حوزه‌های علمیه است. بیرون راندن اکثر آدم‌ها از دایره‌ی تعاریف اعتقادی و اخلاقی خود، بلایی است که در همه‌ی امور اثر نامطلوبی بجا گذاشته است و در امر ازدواج نیز خود را به شکل بالارفتن سن ازدواج نشان می‌دهد. @Manahejj
✅کوچ شبهات و پرسشها؛ 1️⃣ هرکسی که این چند ساله تجربۀ پاسخگویی و سر و کله زدن با جوانان را حتی برای مدت کوتاهی داشته باشه به این نتیجه رسیده که پاسخهای مرسوم و رایج، برای نسل امروزی چندان اقناع گرانه نبوده و کمتر مخاطبی را مُجاب می‌کند . 2️⃣ پرسش: چرا باید حجاب داشته باشم؟. پاسخ : چون در قرآن آمده است، چون سنت مسلمین بوده، چون کارکردهای مثبتی دارد، و .... دو پاسخ اول؛ بر مبنای تعبّدی بودن و مکلّف بودن انسان شکل گرفته، و پاسخ سوّم بر مبنای توجه دادن مخاطب به سودی که خودش از حجاب خواهد برد و البته ناظر به بخشی از فلسفه حجاب. اما به نظر شما، همه مخاطبین ما صرفا تعبّدی به مسائل نگاه می کنند، و یا از سودی که حجاب برای آنها دارد، بی اطلاع هستند؟ 3️⃣ ممکن است مخاطب جوان به محض شنیدن پاسخ ما( که معمولا آنرا هم پیش بینی می‌کند)،فرمان بحث را به این سمت بچرخاند؛ چرایی اجباری بودن حجاب؟، می‌خواهید مردان هوس‌ران را مهار کنید، حجاب را برای خانمها واجب می کنید؟، تعارض حجاب با حق انتخاب پوشش و... 4️⃣ بد نیست از این زاویه به پرسشها نگاهی داشته باشیم؛ مبانی موجود در پاسخ ما چه بود؟، وجود خدا و مکلف کردن انسان به تکالیف، لزوم تعبد و اطاعت پذیری در احکام؟، صدور احکام بر اساس رعایت مصالح و مفاسد( علل الشرایع، فلسفۀ احکام) و ... پرسشهای مخاطب بر اساس چه مبانی شکل گرفته بودند؟، نگاه انسان محورانه به حقوق انسان( اومانیسم)، داشتن حق انتخاب و مجبور نبودن به پذیرش حکم دیگری، داشتن حق مالکیت بر بدن( مباحث ترویجی فمنیسم برای زنان و دختران)، نگاه درجۀ دوم به زنان، به دلیل واجب شدن حجاب برای زنان، با هدف مصونیت ایمان مردان(جنس دوم محسوب کردن زنان در احکام یا همان وجود بالذات و وجود بالعرض فلیسوفان خودمان) و...انگار پرسش ازحجاب، فقط درگاه شروع مناظره بود تا سفرۀ بحث دیگری را پهن کند. 5️⃣ این وسط اتفاقی افتاده که باید آنرا فهمید و برایش چاره جویی کرد؛ مبانی و اساس شکل گیری پرسشها از یک جغرافیای عقیدتی( که روحانیت با آن آشنا بود)، به جغرافیای باور دیگری کوچ کرده‌اند، اما پاسخها هنوز در جغرافیای اول شکل میگیرند. در واقع یک گسست و شکافی بین پاسخگو و پرسشگر در حوزۀ هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی اتفاق افتاده و انگارهرکدام به دنیای متفاوتی از یکدیگر تعلق دارند، و یا با زبانی سخن می گویند که دیگری زبانشان را نمی فهمد. بهمین خاطر ساعتها با هم گفتگو کرده و کلنجار می روند، اما نتیجه نمی‌گیرند. ( به قول امروزی‌ها، به درک متقابلی از همدیگر نمی‌رسند). 🔵 در مورد کوچ شبهات و ایدئولوژیهایِ نوظهوری که دگرگونی اساسی در مبنا و هویت شبهات و پرسشهای دینی ایجاد کرده اند، بازهم خواهم نوشت.(انشاءالله) تذکر: این نوشته درپی گزارش فضای شکل گیری شبهات می باشد، درد را بشناسیم، درمان را هم خواهیم یافت. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
پرسش :آیا سجده بر کاغذ یا دستمال کاغذی صحیح است؟ پاسخ : آیت الله خامنه ای: سجده بر کاغذی که از چوب و گیاهان ـ غیر از کتان و پنبه ـ تهیه می‌شود، صحیح است. آیت الله سیستانی: سجده بر اوراق و کاغذهای نوشتنی و یا بر دستمال های کاغذی جایز نیست مگر پس از حصول اطمینان به این که آنها از چیزهای جایز السجود درست شده اند و همچنین سجده بر کاغذهایی که از پنبه و یا کتان و امثال آنها ساخته می شوند جایز می باشد. آیت الله مکارم شیرازی: سجده بر کاغذ و دستمال کاغذی صحیح می باشد. پی نوشت: https://www.leader.ir/fa https://www.sistani.org https://makarem.ir 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 نسبت بین «عمل» و «ولایت»/ مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود🔸 خروج از ظلمات و رسیدن به نور، بوسیلۀ محقق می شود؛ می گوییم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». اول می گوییم «الله ولی الذین آمنوا»، بعد از آن: «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ یعنی اوّل «تحقق ولایت الله» و سپس «خروج از ظلمت به سوی نور». ولایت کشتی ای است که انسان باید سوار شود و این کشتی حرکت کند و بعد از آن، حرکت از ظلمت به نور انجام می شود. میزان خروج از ظلمت به سوی نور، به اندازۀ مقدار مسیری است که انسان به وسیلة کشتی طی می کند، نه آن مقداری که با پای خودش حرکت می‏کند. اوّلین کار، مستقر شدن در کشتی ولایت است، بعد خود کشتی انسان را از ظلمت به سوی نور می برد. مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود. بلکه با «ولایتی» که انسان در آن قرار دارد، طی می شود؛ به ولایتش بستگی دارد. پس نقش این اعمال و رفتار و نماز و اینها چیست؟! اینها جزء دستورات حضور در کشتی است. می‎گویند تو اگر نماز نخواندی، اِخراجت می‎کنیم. پس نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جزء مقدمات و است؛ نه راهی برای طی مسیر ظلمت به نور. طی مسافت، فقط به وسیله ولایت است. یعنی این طور نیست که هر کسی بیشتر نماز خواند، مسافت بیشتری را از ظلمت به سوی نور طی می کند. اصلاً طی مسافت به وسیله عمل انسان انجام نمی‏شود. اصلاً خود انسان، خودش را خارج نمی کند از ظلمات به سوی نور. آیه می‏گوید: «الله»، خارجت می‏کند. «تو» مُخرِج نیستی؛ «خدا» مُخرِج است. خدا با «سازمان ولایت»، این مسأله اخراج را صورت می‎دهد. @javadheidari110
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ میلادی: Friday - 24 July 2020 قمری: الجمعة، 3 ذو الحجة 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (1000 مرتبه) - یا نور (256 مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️4 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️6 روز تا روز عرفه ▪️7 روز تا عید سعید قربان ▪️12 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️15 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم ✅ با ما همراه شوید...👇 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 خواهران طلبه و بحران تجرد ۲ 📝 ضعف مهارت‌آموزی در حوزه علمیه خواهران 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 در یادداشت پیشین در رابطه با یکی از عوامل مؤثر در مسأله‌ی تجرد طلاب خواهر صحبت کردیم. دراین یادداشت قصد داریم به عامل دیگری که در ایجاد این مسئله مؤثر است اشاره کنیم. ازدواج امر مقدسی است و لازمه ی چنین امری، انتخاب می‌باشد. مؤلفه‌ی انتخاب‌شدن یا گزینش کاملا طبیعی است و حتی در سنتی‌ترین ازدواج‌ها نیز مشهود هست. 🔹 یک دختر یا به واسطه‌ی ویژگی‌های ظاهری مورد انتخاب قرار می‌گیرد یا به واسطه‌ی توانمندی‌ها و استعدادهایی که به منصه‌ی ظهور می‌رساند، دیده می‌شود. دیده‌شدن از لوازم لاینفک، انتخاب است. متأسفانه امروزه به دلیل رواج تبرج و خودنمایی برخی از دختران در جامعه، دخترانی که قصد رعایت عفت و حیا در پوشش و رفتار را دارند مورد انزوا قرار می‌گیرند. خواهران طلبه نیز از این گروه مستثنی نیستند. دختران طلبه در جامعه ترجیح می‌دهند که بدون تبرج حاضر شوند. آنها با رعایت حجاب کامل و بدون ذره‌ای خودنمایی و آرایش در اجتماع ظاهر می‌شوند و قطعاً رعایت چنین اصلی برای دختران و زنان مؤمن لازم و واجب است. 🔹 اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این دختران به واسطه ی محجبه بودن و عدم خودنمایی، شانس گزینش را برای خود پایین می‌آورند وهمین مسئله باعث کمتر دیده‌شدن آنها می‌شود. قطعا پیشنهاد دین برای انتخاب‌شدن، رو آوردن به تبرج نیست چرا که تبرج با تدین، همخوانی ندارد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی می تواند جایگزین تبرج گردد؟ 🔹 یکی از معضلاتی که در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد این است که حوزه با ارائه‌ی دروس متعدد، دختران طلبه را از حیث علمی تقویت می‌کند، اما از لحاظ کشف استعدادها و ایجاد توانمندی و مهارت‌های لازم تلاش محسوسی ندارد. با توجه به اینکه دروس حوزه به اندازه‌ی کافی وقت‌گیر است، فرصت کشف استعداد در خارج از حوزه نیز برای این دختران محدود می‌شود. این در حالی است که دختران طلبه‌ی ما وجودشان مملوّ از استعدادهای متعدد است اما فرصت کشف و بروز آنها را از دست می‌دهند. بخصوص اینکه در عصر انقلاب اسلامی بانوان طلبه قادرند نقش‌های ویژه‌ی اجتماعی ایفا کنند تا زنان جامعه به تراز مد نظر انقلاب اسلامی نائل آیند. طلاب خواهر بعد از فارغ التحصیل شدن باید وارد عرصه‌ی تدریس و تبلیغ شوند و اگر کسی نتواند و یا نخواهد در این فضاها فعالیت کند، خواه ناخواه گرفتار انزوا می‌شود. 🔹 به نظر می‌رسد آنچه وظیفه‌ی حوزه است این است که دختران طلبه را به عنوان دخترانی اثرگذار در جامعه و محیط اطراف خود تربیت کند و نه صرفا اهل علم و بی‌ثمر در جامعه. در واقع خَلق جسارت اثرگذاری در اجتماع بر عهده‌ی حوزه است، که فقط از طریق کشف استعداد و دادن فرصت برای ظهور و بروز آنها امکان‌پذیر خواهد بود. 🔹 اگر کشف استعدادهای بانوان طلبه جدی گرفته نشود ما تنها بعد از درس‌خواندن با بانوانی خانه‌‌نشین روبرو هستیم که جسارت لازم برای حضور در اجتماع را ندارند و یکی از مهمترین عوارض این خانه‌نشینی از دست‌دادن فرصت‌های لازم برای ازدواج خواهد بود. حتی اگر حوزه ها به این آسیب به شکل جدی توجه نکنند و دغدغه‌‌ای برای تأثیرگذاری طلاب خواهر در اجتماع نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور خواه ‌ناخواه با ریزش طلاب روبه ‌رو خواهند شد. 🔹 تحصیل بدون کسب مهارت و خلاقیت، نتیجه‌ای جز انزوا نخواهد داشت و راه برون رفت از این معضل باورپذیری استعدادهای طلاب خواهر، پرهیز از نگاه حداقلی به حوزه‌های علمیه خواهران، دوری از شیوه‌ی آموزشی انبوه‌خوان و حفظ محور و اهمیت به برنامه‌های مهارت‌بخش است. حتی اگر برخی خواهران طلبه نخواهند حضور اجتماعی داشته باشند؛ جامعه از آنها انتظار دارد حداقل مهارت‌های همسرداری و تربیت فرزند را آنهم منطبق با آموزه‌های اسلامی دارا باشند؛ نه اینکه محتوای آموزشی حوزه‌های خواهران کاملا با این مسائل بیگانه باشد. @Manahejj