eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: بعضی از نویسندگان، وحی را حاصل نبوغ فکری بشر می‌دانند. آیا این فرضیه درست است؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: پیامبران الهی با ارائه‌ی معجزه، صدق ادعای خود را که ارتباط با خداوند باشد به اثبات می‌رسانند و با طرح یک فرضیه که بر پایه‌ی احتمال بنانهاده شده است نقض نمی‌شود. نکته دوم: این مسئله صرفاً یک ادعا بوده و هیچ استدلال عقلی مؤید آن نیست. نکته سوم: قسمتی از مطالبی که وحی بیان می‌کند، خبر دادن از حوادث آینده هست که هیچ خطایی در آن دیده نمی‌شود این در حالی است که نوابغ در هر رتبه‌ای از نبوغ هم که باشند بااحتیاط و تردید از حوادث آینده خبر می‌دهند و مصون از خطا نیستند. نکته چهارم: حاملان وحی و مدعیان نبوت، به تصدیق نقل متواتر تاریخی، بندگانی صالح و صادق بوده‌اند و بااین‌وجود تمام تعالیم خود را به پروردگار عالم نسبت می‌داده و برای خود هیچ ادعایی نداشته‌اند. نتیجه اینکه: فرضیه‌ی نبوغ نمی‌تواند ارتباط پیامبران از طریق وحی را با خداوند نقض و رد کند. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠پرسش: اين خيلي ظالمانه و نامرديه که يه نفر که ميخواد دينشو انتخاب بکنه بايد کشته بشه مخصوصا وقتي که پدر و مادرش مسلمون بودن يعني اسلام آوردنش دست خودش نبوده اين چه دينيه آخه؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم نکته اول: تحقیق برای انتخاب دین نه‌تنها باعث ارتداد نمی‌شود بلکه مورد تشویق دین مبین اسلام قرارگرفته است. (1) نکته دوم: رکن و اصل دین، اعتقادات است که یک امر قلبی است و اساساً اجبار و اکراه بردار نبوده و فرد در انتخاب آن کاملاً مختار است. نکته سوم: ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیق‌تر آن موضع‌گیری در مقابل اسلام در جامعه است؛ بنابراین مربوط به جامعه می‌شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است. بر همین اساس اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، به‌صرف تغییر عقیده، محکوم‌به اعدام نمی‌شود. نکته چهارم: این حکم اسلام در حقیقت برای جلوگیری از توطئه‌ای است که نمونه‌ی آن در زمان صدر اسلام اتفاق افتاد و عده‌ای از اهل کتاب برای مردّد ساختن مسلمانان نسبت به حقانیت اسلام تصمیم گرفتند ابتدای روزبه پیامبر صلی‌الله علیه و آله ایمان بیاورند و در پایان روز از دین اسلام بازگردند تا مردم را نسبت به حقانیت اسلام به تردید بیندازند. (2) نتیجه اینکه: حکم ارتداد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت روانی مسلمانان و خنثی‌سازی توطئه هست و تحقیق و پژوهش در حوزه دین منافاتی با این مسئله ندارد. پی‌نوشت‌ها: 1. زمر/17 و 18 2. آل‌عمران/72 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
💠 پرسش: آیا هدیه اگراز مخارج سال زیاد بیاید خمس آن باید پرداخت شود؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ آِیات عظام امام خمینی،خامنه ای،نوری همدانی،مظاهری: واجب نيست خمس آن را بدهد، اگر چه احتياط مستحب است، خمس آن را بدهد. آیات عظام اراكي، خوئي، گلپايگاني،سيستاني، صافی،سبحانی: واجب است خمس آن را بدهد آیات عظام مکارم شیرازی،بهجت،فاضل لنکرانی: احتياط واجب آن است كه خمس آن را بپردازد. آیات الله وحید خراسانی: در صورتی که آن بخشیده شده قدر و قیمت معتنابهی نزد مردم داشته باشد و از مخارج سالش زیاد بیاید خمس آن را باید بدهد. آیت الله شبیری زنجانی: اگر مالی که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد بلکه بنابراحتیاط اگر مال ارزشمندی هم نباشد خمس آن را بدهد. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع تقلید مسأله1753 🍀🍀 🍀🍀🍀@javadheidari110 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠پرسش: لیبرال به چه معناست و لیبرالیسم چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: لیبرال از liber به معنای آزادی است. لیبرالیسم به معنای اصالت آزادی هست. این مکتب از قرن هفدهم به وجود آمد و اولین نظریه‌پرداز آن جان لاک انگلیسی بوده است. لیبرالیسم دارای مراحلی بوده که اولین دوره آن، آزادی از اخلاقیات و دین بوده است. لیبرال‌ها معتقدند: انسان نباید در قید ارزش‌های اخلاقی و دینی باشد و در انجام گناهان، فحشاء و فساد آزاد است. این دیدگاه جزء اولین افکار و بینش‌ها در فروپاشی اخلاق و دین در جامعه و گسترش فساد بوده که آثار مخرب آن در عصر ما فروپاشی خانواده، گسترش تجاوز به حقوق دیگران، آزادی جنسی، قانونی شدن هم‌جنس‌بازی و...بوده است. در اواخر نیمه دو قرن هفدهم آدام اسمیت بحث آزادی اقتصاد را مطرح کرد به این معنی که نباید دولت جلوی گسترش ثروت سرمایه‌دارها را بگیرد و از اقشار آسیب‌پذیر و فقیر دفاع کند. این امر موجب گسترش بانک‌های ربوی و چپاول اموال فقراء به نفع ثروتمندان شد. این دیدگاه از سرمایه‌دارها و صاحبان کارخانه و شرکت‌ها حمایت می‌کرد، که ثمره آن به وجود آمدن نظام سرمایه‌داری بود که در اثر ما و در حال حاضر موجب اعتراضات عمومی در کشورهای غربی با نظام سرمایه‌داری بانام جنبش %99 بوده است یعنی درآمد و ثروت جهان فقط در اختیار یک درصد مردم قرار دارد و بقیه برای آن‌ها نوکری می‌کنند. مرحله سوم لیبرالیسم آزادی سیاسی بوده است که افراد معتقد به لیبرال در مراکز حکومت قرار گیرند. خلاصه اینکه در نظام لیبرال ارزش‌های اخلاقی جایگاهی ندارد و دنیازدگی و گرایش به لذایذ دنیوی اولین حرف را می‌زند. و درعین‌حال قانون تنازع بقاء در آن حاکم است که هرکس قدرت داشته باشد و خود را به مراکز قدرت متصل کرده وبر طبق خواسته‌های آن‌ها عمل کند خوب زندگی خواهد کرد اما در غیر این صورت باید برای صاحبان قدرت و ثروت کار کند.(1) پی نوشت: 1. برگرفته از کتاب واژه‌نامه فرهنگی سیاسی شهریار زرشناس، ص 213 به بعد 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
پاسخ جزوه زنده ها مرده اند.pdf
1.26M
پاسخ به جزوه ی «زنده ها مرده اند» 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
پرسش: لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید. ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم می‌شود : نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است . مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل می‌کند که فرمود : « مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛ «خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1) نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است. پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست. نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره می‌کنیم: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون» ؛ «و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مىشدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آن‌ها مىگشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم»(2) نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه نقل‌شده است که فرمودند: «إِنَّ ثَلَاثَةً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم » ؛ « سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آن‌ها را آزمایش کند»(3) پی‌نوشت : 1. التوحيد (للصدوق)، ص: 332 2. اعراف/96 3. صحیح بخاری:4/172 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
www.Alqadeer.ir (2).mp3
8.5M
📌 سلسله مباحث تربیتی 🎧 "علل دروغ‌گویی در کودکان و نوجوانان و راه‌های مقابله با آن"-۱- ▫️ استاد جواد حیدری 🔘 @Alghadir_fa 🔘 @javadheidari110
◼️ فرارسیدن ایام جانسوز شهادت بی بی دو عالم، دخت گرامی نبی مکرم اسلام (ص)، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، بر حضرت بقیة الله الاعظم، مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، و نیز بر همه مسلمان جهان و به ویژه شیعیان تسلیت باد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
️سوال: 🔰منظور از ام ابيها چیست؟ ✍پاسخ: ✅در كتاب مقاتل الطالبين و كشف الغمه آمده است كه امابيها از كنيه هاي حضرت فاطمه زهرا(س) است كه پيامبر اكرم(ص) به آن حضرت ميفرمود امابيها؛ يعني، مادر پدرش (مادر من). مي توان در اين رابطه احتمالاتي را بيان كرد: 1- عرب ها در نامگذاري سه چيز دارند: اسم، لقب و كنيه. اسم مانند فاطمه، لقب مثل زهرا، كنيه مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (س) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه بهره مند است. انتخاب كنيه ها ممكن است به جهت خاصي باشد. رمز اين نام گذاري ممكن است جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي گويد: مادرم ، و نسبت به پسرش مي گويد: بابايم، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترش فرمود: تو مادر بابات هستي . 2 - شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرش رفتاري داشت همانند رفتار مادر به فرزند[1] و پيامبر (ص) نيز بسيار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر (ص) دست فاطمه (س) را مي بوسيد. هر گاه به سفر مي رفت آخرين كسي كه با او خدا حافظي مي كرد ، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او ديدار مي كرد. حضرت زهرا (س) مانند مادري دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش مي گرفت، از او نگهداري مي كرد، زخم هايش را مرهم مي گذاشت رنج ها و دردهايش را كاهش مي داد. اين گونه ابراز عواطف دو سويه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است. 3 - مادر هر چيزي اصل و اساس او است. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت است، چنان كه در روايت آمده است: "شجره طيبه پيامبر اسلام (ص) ساقه اش علي و ريشه اش فاطمه، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي باشند". اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي گردد و طراوت خود را از دست مي دهد. حضرت زهرا (س) اگر نبود، درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي داد. 4 - ممكن است بدان جهت باشد كه چون خداوند زنان پيامبر (ص) را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم ترين زنان روي زمين هستند، حتي از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول او را به "ام ابيها" خطاب كرد تا از اين وسوسه ها و خطورات ذهني جلوگيري كند؛ يعني اي زنان پيامبر (ص) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.[2] پي نوشت: [1]. سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40. [2]. احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 - 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠 پرسش: اقدام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مقابل ،جسارت کنندگان به ساحت مقدس حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها چه بود؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌تصریح آیات شریفه قرآن کریم ، و روایات نبوی ،معصوم بوده و هر اقدامی که ایشان در زمینه‌های مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است . يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم…..اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوالأمر [اوصياى پيامبر] را!(1) قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله : عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُ من علی دور ماه حیث ما دَار.(2) نکته دوم : امام علی علیه‌السلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند اما چون طبق وصیت پیامبر مامور به صبر بودند ، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهم‌تری که حفظ اسلام عزیز بود ، صبوری فرمودند. فَوَثَبَ عَلِيٌّ (عليه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لا تَدْخُلُ بَيْتِي. علي عليه السّلام ناگهان از جا برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را به‌شدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛ ولى به ياد سخن پيامبر صلی‌الله عليه واله و وصيتى كه به او كرده بود افتاد، فرمود: اى پسر صُهاك! قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهى و عهدى كه پيامبر با من بسته است، نبود، مىدانستى كه تو نمىتوانى به خانه من داخل شوى»(3) نکته سوم : وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام چنین نقل‌شده است : «...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.» تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها خواهد رسيد سفارش مى‌كنم، صبر كن تا بر من وارد شوي.(4) پی‌نوشت: 1. نساء/59 2. کفایت الاثر ، ص 20 3. كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568 4. بحار الأنوار، ج 22، ص 484 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️