eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
398 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️پایان صفر و تکرار خرافاتی همچون «دق‌الباب مساجد»/برخی اعمال خرافی در پایان ماه صفر چیست؟ ✅کوبیدن درب مساجد هیچ پیشینه تاریخی و سندی ندارد و باید از آن به‌شدت پرهیز کرد و با توجه به این‌که «کوبیدن درب مساجد»، در دین وارد نشده، اگر به‌عنوان عمل دینی انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، گناه کبیره محسوب می‌شود، چراکه بدعت در دین نهی شده است. 🖊 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://fna.ir/dd3jqx 🆔 @javadheidari110
💠 پرسش: قرآن کریم شرط چندهمسری را رعایت عدالت ذکر کرده و در جای دیگر رعایت عدالت را غیرممکن می‌داند. آیا می‌شود نتیجه گرفت که چندهمسری در اسلام مشروع نیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: 1️⃣نکته ی اول: ازنظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن، در ميان شيعه و اهل تسنن مسئله تعدد زوجات با شرایط آن، جاى گفتگو و چانه زدن نيست و از ضروريات فقه اسلام محسوب مى‏شود. (1) 2️⃣نکته ی دوم: قرآن کریم به‌وضوح و روشنی، چندهمسری را تجویز کرده و می‌فرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباع‏»؛ «بنابراين از [ديگر] زنانى كه شمارا خوش آيد دودو و سه سه و چهار چهار به همسرى بگيريد». (2) اما برای انجام این عمل، رعایت عدالت بین همسران را شرط می‌کند و می فرماید:« فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا»؛ «پس اگر مى‏ترسيد كه با آنان به عدالت رفتار نكنيد، به يك زن يا به كنيزانى كه مالك شده‏ايد [اكتفا كنيد]». (3) با در نظر گرفتن نکته بعدی مشخص می‌شود منظور از عدالت در این آیه‌ی شریفه، عدالت عملی و خارجی هست و نه عدالت قلبی. 3️⃣نکته ی سوم : قرآن کریم خطاب به کسانی که دارای چند همسر هستند و اقدام به چندهمسری نموده‌اند می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ‏»؛ «و شما هرچند حريص [بر عدالت‏] باشيد، هرگز نمى‏توانيد [ازنظر علاقه و ميل قلبى‏] ميان زن‏ها [بی كه در عقد خوددارید] عدالت ورزيد». (4) منظور در این آیه شریفه؛ عدالت در محبت قلبی است که غیرممکن بوده و این نوع عدالت را پروردگار عالم نسبت به همسران طلب نکرده‌اند و ادامه آیه شریفه این مطلب را تأیید کرده و می فرماید: « فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً»؛ «پس تمايل خود را به‌طور كامل متوجه یک‌طرف ننماييد تا ديگرى را به‌صورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد». (5) همان‌طور که مشاهده می‌فرمایید قرآن کریم در مسئله محبت به همسران، انصاف را طلب می‌کند و نه عدالت را. 🔰نتیجه اینکه: در تعدد زوجات، عدالت عملی (نفقه وتقسيم وقت برای رسیدگی به امور شخصی زنان)، شرط است و عدالت در محبت که امر قلبی و خارج از توان انسان است، خواسته نشده است. پی‌نوشت ها: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 256 2. نساء/3 3. همان 4. نساء/129 5. همان 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 رهبر انقلاب: به بنده گاهی میگویند شما چرا به دولت تشر نمیزنید؛ 🔻بنده ده برابر جلسات دیگر دارم که شما از آنها خبر ندارید.. 🔻فایده تشر در معرض عام چیست؟ 🔻اینها ضرر دارد، باید سنجید 🔻دعوا کردن راه اصلاح نیست 🔻تشکیلات موازی با دولت راه اصلاح نیست. کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پرسش: در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام آمده است ، قرآن کلام خداست ؛ بیش از این نگویید .سؤال اینجاست ، نظر اهل‌بیت علیهم‌السلام در مورد کلام خداوند چیست؟ حادث است یا قدیم؟ ............................................................................................... ✍ پاسخ: برای رسیدن به جواب صحیح به نکات زیر توجه فرمایید: نکته اول : در مورد قدیم و یا حادث بودن قران کریم ، در جریان اهل سنت ، نظرات مختلفی مطرح‌شده است و بعضی معتقد به قدیم بودن قرآن وعده‌ی دیگر معتقد به مخلوق بودن آن می‌باشند .و این اختلاف در قرون اولیه باعث درگیری‌های خونینی شد که در کتب تاریخی به «محنت قرآن» مشهور شده است. نکته دوم : اهل‌بیت علیهم‌السلام ، در این فضا ، پیروان خود را از فرورفتن در این مسئله منع نموده و مصلحت را در این دیدند که شیعیان ، به کلام الهی بودن قران بسنده کنند. ریّان بن صلت از امام رضا علیه‌السلام سؤال می‌کند : در مورد(حدوث و قدمِ) قرآن چه می‌فرمایید؟ امام می‌فرماید : «كَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوه»؛قرآن کلام خدا است، از آن تجاوز نکنید.(1) نکته سوم : امامان علیهم‌السلام در مواردی که فضا را سالم و غیر آلوده می‌دیدند ، رأی خود در مسئله را ابراز نموده و تصریح کرده‌اند که تنها خدا خالق است و غیر او مخلوق‌اند و حادث. محمد بن عیسی بن عبید یقطینی روایت می‌کند که امام هادی علیه‌السلام در ضمن نامه‌اش به یکی از شیعیان خود در بغداد چنین نوشته است:«... وَ لَيْسَ الْخَالِقُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ مَخْلُوقٌ وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّه..»؛و كسى و چيزى خالق نيست مگر خداى عز و جل و آنچه غير او باشد مخلوق است و قرآن كلام خدا است (پس مخلوق است و حادث)(2) پی‌نوشت‌ها: 1. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 546 2. التوحيد (للصدوق)، ص: 224 🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: از چه سنی ، آموزه‌های دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفی‌شده است. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد می‌کند»(1) نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع می‌شود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا می‌کند. نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهم‌السلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2) نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزه‌های دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عملکرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بسته‌زبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش». پی‌نوشت: 1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393 2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67 وابسته به مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
audio_2020-10-12_20-45-19.ogg
679.5K
❎چرا لعنت میکنیم شمر و یزید رو؟خب شایدتاحالا خدا بخشیده باشه اونارو؟ 🎙استاد کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 🌷همچون شهدای بدر و أحد شویم 🔻امام زین‌العابدین علیه‌السلام: مَن ماتَ علی مُوالاتِنا فی غَیبةِ قائمِنا أعطاهُ اللّه ُ أجرَ ألفِ شَهیدٍ مِثلِ شُهَداءِ بَدرٍ و اُحُدٍ 💎 هرکه در زمان غیبت قائم ما بر موالات و دوستی ما بمیرد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و اُحد به او عطا کند. 📚 بحارالأنوار: ۸۲/۱۷۳/۶ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم در مورد صحبت های آقای شجاعی : حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، نسبت به طاق کسری، با الفاظی مثل، شاید، محتمل است ووو در صدد تایید حرکت انقلابی خود در شکست طاغوت دارند آن هم بعد از وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی . هیچ سنخیتی بین این حرف با تبیین آقای شجاعی نیست. در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها و جبرائیل : امام روح الله در صدد تبیین محدث بودن حضرت زهرا سلام الله علیها هستند که جبرائیل اخبار آیندگان را برای ایشان نقل می کرده است و امام می فرماید : شاید اخبار و مسائل ایران هم جزو این اخبار باشد و هیچ بحثی از دلداری و اخبار انقلاب در کلام امام نیست. اقای شجاعی و امثال ایشان باید در نحوه ی گفتار آن هم در تریبون زنده و آن هم صدا و سیما بیش از این دقت کنند تا کلام و مقام و سیاق موجب سوء برداشت ها نشود. کلام آخر: حقانیت انقلاب و عظمت امام روح الله، نیاز به برخی تحلیل های عجیب و غریب ندارد. @javadheidari110
🔴پرسش: آیا پاداش زیارت امام رضا علیه السلام، از زیارت امام حسین علیه السلام هم بالاتر است؟ ✍پاسخ : نکته اول : فضیلت و ارزش زیارت امام رضا علیه‌السلام در روایات، باعظمت، بزرگ و دارای آثارمتعددی، بیان‌شده است که البته آثار و برکات به زیارت بامعرفت تعلق می‌گیرد. امام جواد علیه‌السلام فرمود: «ضَمِنْتُ لمن زَارَ أَبِي علیه السلام بِطُوسَ عَارِفاًبِحَقِّهِ‏ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ «هرکسی پدرم را در طوس بامعرفت زیارت کند، بهشت را برای او ضمانت می‌کنم». (1) نکته دوم: در روایتی از امام جواد علیه‌السلام، پاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام، برتر از زیارت امام حسین علیه‌السلام ، بیان‌شده است که برای فهم دقیق‌تر مطلب، متن روایت را تقدیم می‌کنیم: علی بن مهزیار از امام جوادعلیه‌السلام، نقل کرده که به امام عرض کردم: «جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟فَقَالَ زِيَارَةُأبی أَفْضَلُ‏ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَة»؛ «فدایتان شوم!زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین علیه‌السلام؟حضرت جواب دادند:زیارت پدرم و این برتری به خاطر این است که امام حسین را همه مردم زیارت می‌کننددرحالی‌که پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمی‌کنند». (2) همان‌طور که از متن روایت استفاده می‌شود، امام علیه‌السلام علت برتری را بیان فرمودند و آن داشتن زائرین کمتر حضرت رضا علیه‌السلام به خاطر سخت‌گیری عباسیان است. لذا برای تشویق مردم به زیارت حضرتشان در یک مقطع زمانی خاص، و هم‌چنین به خاطر تحمل آزار و اذیت بیشتر زائرین در آن موقعیت زمانی، امام علیه السلام، زیارت حضرت رضا را افضل از زیارت امام حسین سلام الله علیه، بیان فرمودند. نتیجه اینکه: دلیل برتری ِپاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام، نسبت به امام حسین علیه‌السلام، نسبی و مربوط به یک‌زمان و موقعیت خاص بوده است.(3) پی نوشت ها : 1.  عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 256 2. الكافي (ط-الإسلامية)، ج‏4، ص: 584 3. بحار الأنوار (ط-بيروت)، ج‏99، ص: 39 کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
❎پرسش: منظور از أُمّی بودن پیامبر چیست؟ ...................................................................................................................................... ✅ پاسخ: نکته اول: در مورد «امی» بودن، سه احتمال وجود دارد؛الف): به معنى درس نخوانده* ب): به معنى كسى است كه در سرزمين مكه تولد يافته* ج): به معنى كسى است كه از ميان امت و توده مردم قيام كرده است. ولى معروف‌تر از همه معنای اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر هست، و البته ممكن است هر سه معنى باهم مراد باشد. نکته دوم : در اينكه پيامبر اسلام صلیالله علیه واله، به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صریحاً مىگويد:« وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ»؛« پیش‌ازاین نه كتابى مىخواندى و نه با دست خود چيزى مىنوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مىخواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد». نکته سوم: پس از بعثت نيز در هیچیک از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فراگرفته باشد، بنابراین به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند. نکته چهارم:باید دقت شود که، درس نخواندن غير از بىسواد بودن است؛ هيچ مانعى ندارد كه پيامبر اکرم،به تعليم الهى،" خواندن"- يا-" خواندن و نوشتن" را بداند، بیآنکه نزد انسانى فراگرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مكمل مقام نبوت است. نکته پنجم :معارف بلند و احکام و قوانین جامع و کامل که در قرآن کریم و نیز در فرموده‌ها و سیرهی آن حضرت ، متجلی است، بهترین گواه بر مقام علمی و دانش وسیع آن حضرت هست. همچنین، رواياتى كه از امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام نقل‌شده ،مىخوانيم: پيامبر اکرم، مىتوانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى نوشتن.(2) پی نوشت: 1. عنکبوت/48 2. تفسير برهان ج 4،ص 332 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110