eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
404 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️آیا عقیده ی به خلق لامن شیء صحیح است یا خیر (آیا خلقت از عدم ، محال است؟) لطفا با ذکر سند 🔸اگر منظور این باشد که خداوند، یک مخلوق را از نیستی (من لا شی ) به وجود بیاورد ، ) عدم به‌منزله علت مادی فعل خداوند در نظر گرفته شود)،با این توضیح که خداوند همان عدم را تغییر شکل داده و آن را بوجودبیاورد؛ یعنی عدم ، طرف اضافه خلقت قرارگرفته و خالق از آن استفاده کرده و چیزی را خلق کرده باشد ، محال است. چون باید موجود باشد تا خالق بتواند از آن استفاده کند. درحالی‌که عدم است و نیست. بنابراین خلقت از عدم با این فرض محال می باشد. ولی اگر منظور ،خلقت به‌صورت( لا من شیء) یعنی اینکه هیچ‌چیزی نبوده و خداوند بدون ماده وجودی، عالم را آفریده است این معنا صحیح هست و معنای خالقت خداوند همین است و هیچ محذور عقلی ندارد.( مانند خلق صورت اسب بالدار در ذهن توسط انسا‏ن) امام رضا علیه‌السلام دربیانی روشن و زیبا دراین‌باره می‌فرمایند : ٍ إِنَ‏ كُلَ‏ صَانِعِ‏ شَيْ‏ءٍ فَمِنْ‏ شَيْ‏ءٍ صَنَعَهُ‏ وَ اللَّهُ الْخَالِقُ اللَّطِيفُ الْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لَا مِنْ شَيْ‏ء.(1) هر سازنده ای ، اشیاء را از چیز دیگری می‌سازد اما خداوندِ آفریدگار والامقام و دارای جلال ،اشیاء را بدون اینکه آن را از چیزی استفاده کند، ایجاد فرموده است. پی‌نوشت: 1. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 129 ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ امی بودن حضرت محمد صلی الله علیه و آله به چه معناست؟؟👇👇👇
منظور از امی بودن حضرت محمد چیست؟ .mp3
3.23M
🌹 امی بودن حضرت محمد صلی الله علیه و آله به چه معناست؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ چرا پیامبر، جانشینی امام علی را در خود مکه بیان نکردند و این مهم را در غدیر خم انجام دادند؟؟👇👇👇👇
جانشینی پیامبر صلی الله علیه وآله .mp3
3.6M
🌹چرا پیامبر، جانشینی امام علی را در خود مکه بیان نکردند و این مهم را در غدیر خم انجام دادند؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌻🌻🌻🌻🌻🌻 📢 پرسش از شما پاسخ از📣 استاد:«جواد حیدری» ❓پرسش اگر پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم کامل بودند پس چرا قبل از چهل سالگی به رسالت نرسیدند؟ چرا مثل امام جواد علیه السلام که در کودکی به امامت رسیدند ایشان در کودکی به پیامبری مبعوث نشدند؟ ✍پاسخ: مساله رسالت، نبوت، امامت جایگاهها، عناوین و مناصِبی است که از طرف پروردگار به برخی از افرادی که قطعا معصوم هستند عنایت می کند اما در چه سالی در چه روزگاری با چه ویژگی هایی اعطای این مناصب ارتباطی با سن و سال و اکمال، اتمام و... ندارد «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»۳۰مریم حضرت عیسی قطعا در گهواره نبی خدا بودند. در این مورد تأییدات و اغراض، اهداف و حکمتهای الهی در کار است که در حیطه علم ما نیست؛ ولی چون معجزه است ما می گوئیم سمعا و طاعتا و می پذیریم و این امور بنا بر مصالح خداوند است که ما توان درک همه جهات آن را نداریم و در حیطه علم ما نمی باشد. 💎نتیجه اینکه: ✅ نبوت، رسالت، امامت انتصاب مِنَ الله است، نه از طرف مردم چون در حد فهم و سطح فکر بشر نیست لذا اعطایی است از جانب خداوند ✅ حالا این چه معیارهایی داره؟ برخی از آن برمی گردد به مقامات اما همه آن مقام نیست مثل سخن گفتن در گهواره یا برخی جهات برمی گردد به قابلیت قابل چون موقعیت زمانی مکانی مردم اقتضا می کند که پیامبر در ۴۰ سالگی به رسالت برسند سه سال مخفیانه بعد عمومی همه اینها «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰإِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى»۳-۵/سوره نجم همه اینها بر اساس اوامر پروردگار عالم است که از تمام زوایا و جهاتش ما مطلع نیستیم. ✅ اگر بگوئیم فقط بخاطر مقام بالا بودن است آن موقع پازل عقائد ما بهم می‌ریزد چون یکی در گهواره پیغمبر است، یکی در چهل سالگی نبی می شود یکی رسول می شود. ✅ حالا معیارهای انتخاب نبی چیست؟ در حیطه علم ما نیست. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول تاثیر گرفته است؟؟ 👇👇👇
قرآن .mp3
3.2M
🌹آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول تاثیر گرفته است؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
💠پرسش: آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟ ................................................................................................ ✍ پاسخ: نکته اول: در روايات اهل‌بیت علیهم‌السلام، اصرار بر دعا مدح و ستایش‌شده است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن‌که حاجتش را برآورد». (1) پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا می‌شود. نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا به‌تنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد. نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است. مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمی‌شود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه به‌ظاهر اين دعا برآورده نمی‌شود بی‌تابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد. نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیک‌تر می‌کند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه). پی‌نوشت‌: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️