📚موضوع:نیابت از افراد زنده در نماز مستحبّی
📙سوال: آیا می توان نماز مستحبّی را به نیابت از حیّ(کسی که زنده است) خواند؟
امام خمینی(ره):
جایز نیست، اما می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه کند.
العروة الوثقی، 1378، ج1، ص 582
فصل فی صلاء الاستیجاری
آیة الله اراکی(ره):
جایز نیست، اما می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه کند.
العروة الوثقی، 1378، ج1، ص 582 فصل فی صلاة الاستجار
مسائل المنتخبه، 1414هـ ق، ص 370 ، م 1570
آیة الله بهجت(ره):
بله، می توان، و بهتر است ثواب آن را برای او هدیه کند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
آیة الله تبریزی(ره):
مشروعیت نیابت از حیّ در نماز مستحبی ثابت نیست مگر در جایی که نماز مستحبی تبعی باشد برای عملی که نیابت از حیّ در آن جایز است مثل نماز طواف یا نماز زیارت، بلی اینکه شخص نماز را برای خودش بخواند و ثواب آن را به دیگری اهداء نماید مانعی ندارد. والله العالم
و همچنین می تواند نماز مستحبی را رجاءاً برای حی بخواند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
منهاج الصالحین، 1426 هـ ق، ج1، ص 209، فصل فی الصلاة استیجاری
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
نیابت از حیّ در نماز مستحبی صحیح نیست، مگر آنکه زیارت یا طواف مستحبی را به نیاب از حیّ بجا آورد و در این صورت بخواهد نماز زیارت یا نماز طواف مذکور را بخواند که مانعی ندارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
آیة الله خوئی(ره):
نیابت در نمازهای مستحبی رجاء جایز است و همچنین می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه نماید.
العروة الوثقی، 1421 هـ ق، الثانیه، ج1، ص 556.
فصل فی الصلاة الاستیجار، منهاج الصالحین، 1410هـ ق، ج1، ص 205، فصل فی الصلاة الاستیجار
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
جایز نیست مگر مثل نماز و طواف که بعد از عمل نیابی آورده می شود می تواند نماز را برای خودش بخواند و ثوابش را هدیه به شخص مورد نظرش نماید.
و همچنین می تواند نماز مستحبی را رجاءاً برای حی بخواند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
منهاج الصالحین، 1427هـ ق ص 252، فصل فی الصلاة استیجاری
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
نیابت از حی در نماز مستحبی جایز نیست مگر در نماز طواف (حج و عمره) و در نماز زیارت مرقد پیامبر (صلی الله علیه و اله وسلم) و قبور ائمه (علیهم السلام) مانعی ندارد و نیز می تواند نماز مستحبی بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه نماید.
توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 355، م 1542 و 1543
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
ظاهراً صحیح است و اشکالی ندارد چنانچه در زیارات و حجّ و عمره استحبابی برای حیّ، نماز هم به نیابت خوانده می شود. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
خلاف احتیاط است و جایز نیست.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
آیة الله گلپایگانی(ره):
جایز نیست، اما می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه کند.
عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج1، ص 582 فصل فی الصلاة الاستجاری
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
جایز نیست ولی می تواند به نیت خودش بخواند و ثوابش را به شخص مورد نظر هدیه کند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
ثواب نماز را می توان به حیّ اهداء کرد اما نیابت از حیّ در نماز اشکال دارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
نیابت در نماز های مستحبی رجاء جایز است و هم چنین می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه نماید.
توضیح المسائل، 1382، ص 478، م 1542، منهاج الصالحین، ص 228، فصل فی صلاة الاستیجاری
#حكم_شرعي
#نماز_نيابتي
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110📚
📢پرسش از شما
پاسخ از 📣
«استاد جواد حیدری»
❓پرسش❓
برخی که در مسیر خدا و دین نیستند هرآنچه باب میلشون هست براشون محقق میشه اما ما که در مسیر خدا و پیغمبریم همیشه مصیبت بر سرمون نازل میشه بعضیا میگن این مصیبتها امتحان الهیِ خوب ما اگه نخوایم امتحان بشیم باید کی را ببینیم؟؟
✍ پاسخ
در پاسخ به سوال شما باید چند نکته محضرتون عرض کنم:
1⃣ باید این را بدانیم که منشأ گرفتاری ها که فقط امتحان الهی نیست که بلکه برخی از مشکلات بخاطر بی فکری ماست
برخی بخاطر مشورت نکردن های ماست
بسیاری از مشکلات بخاطر تنبلی و عدم تلاش ماست، گاهی تلاش میکنیم اما تلاش مان هدفمند نیست، برخی میگویند ما داریم مثل تراکتور کار میکنیم در حالیکه باید به اینها گفت نباید شما مثل تراکتور کار کنید تو باید با فکر و مشورت کار کنی، مشورت کنی که این تلاشی که داری میکنی صحیح و هدفمند است پس این مسائل را به اسم امتحان و امثالهم نگذاریم بلکه مشکلات را یکی یکی بررسی کنیم ببینیم منشأ آن چیست در حد توان و وظیفه در قبال آن تلاش کنیم.
2⃣ گاهی برخی از افراد در مسیر خدا پیغمبر نیستند ولی تنبل نیستند بلکه اهل تلاش و مشورت اند خوب به نتیجه هم میرسند دلیلی نداریم بگیم چون در مسیر خدا نیستند پس در هیچ کاری نباید موفق باشد بلکه او تلاش میکند قرآن هم میفرماید:کسی که در دنیا اهل تلاش باشد ما به صورت جزای دنیایی او را میدهیم نتیجه ی عملش را میدهیم
3⃣ اینطور نیست که هر کسی در دنیا آسایش داره آرامش هم داشته باشه در دنیا، بله کسی که خانه و ماشین و... که آسایش هست برایش فراهم است اما آیا آرامش هم دارد؟ لزوما اینطور نیست که آرامش هم داشته باشد.
4⃣ حواسمان باشد عالم هستی را منحصر در دنیا نبینیم. بلکه باید تشخیص وظیفه داد و به آن عمل نمود
گاهی اوقات مابه غلط تصور می کنیم هر چه بخواهیم را باید خدا آناً در اختیارمان قرار دهد، در صورتی که اینطور نیست. بلکه وقتی ما با عقل و استدلال تشخیص دادیم خدایی و دینی هست و مسیری برای ما مشخص شده است باید تا پای جان بر اعتقاداتمان محکم بایستیم و نباید مواقعی که خواستهمان برآورده نشد اعتقاداتمان متزلزل شود چرا که اگر اینگونه بود اولین گروهی که باید از خدا و دین فراری میشدند انبیاء بودند «ان اشدالناس بالبلاء الانبیاء» بیشترین بلا و مصیبت را انبیا دیدند.
💎نتیجه اینکه:
✅ منشأ مشکلاتمان را پیدا کنیم
✅ عقیده ی خود را عقلانی و استوار کنیم تا با هر بادی به این سمت و آن سو حرکت نکند
✅ عمل به وظیفه کنیم نتیجه را واگذار کنیم به خدا
✅ بدانیم حرکت در مسیر حق هزینه بردار است تحریم و مشکلاتی دارد ولی وظیفهی ما تشخیص وظیفه و عمل به وظیفه است
#عقائد
#عدل_الهی
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
سیره و سیاست پیامبر صلی الله علیه و آله .mp3
2.47M
🌹سیره و سیاست حضرت محمد صلی الله علیه و آله
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
📢پرسش از شما
پاسخ از📣
«استاد جواد حیدری»
❓پرسش❓
آیا وقتی حضرت مهدی ظهور کنند ایشون از دشمنان حضرت زهرا انتقام میگیرن؟
✍پاسخ
بله این صحیح است در برخی از روایات هم به آن اشاره شده هر چند سند برخی از روایات مخدوش هست ولی اسناد صحیحه هم داریم و روایاتی بر این مسئله تاکید دارد.
❓پرسش❓
آیا دشمنان آن حضرت زنده میشن؟
✍پاسخ
بله
❓پرسش❓
چگونه دشمنان حضرت زنده میشن
✍پاسخ
ما به مسئلهای بنام رجعت اعتقاد داریم که همزمان و بعد از ظهور حضرت حجت «عجل الله تعالی فرجه الشریف» مومنین محض و کافرین محض و مشرکین محض به اذن الهی به دنیا برمیگردند که در رأس آن کافرین و مشرکین محض غاصبین ولایت و جسارت کنندگان به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هستند که حضرت حجت «عجلاللهتعالیفرجهالشریف»
انشاءالله از آنها انتقام خواهند گرفت.
به امید آن روز 🍃🌸🍃
#عقائد
#مهدویت
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️آیا عقیده ی به خلق لامن شیء صحیح است یا خیر (آیا خلقت از عدم ، محال است؟)
لطفا با ذکر سند
🔸اگر منظور این باشد که خداوند، یک مخلوق را از نیستی (من لا شی ) به وجود بیاورد ، ) عدم بهمنزله علت مادی فعل خداوند در نظر گرفته شود)،با این توضیح که خداوند همان عدم را تغییر شکل داده و آن را بوجودبیاورد؛ یعنی عدم ، طرف اضافه خلقت قرارگرفته و خالق از آن استفاده کرده و چیزی را خلق کرده باشد ، محال است. چون باید موجود باشد تا خالق بتواند از آن استفاده کند. درحالیکه عدم است و نیست. بنابراین خلقت از عدم با این فرض محال می باشد.
ولی اگر منظور ،خلقت بهصورت( لا من شیء) یعنی اینکه هیچچیزی نبوده و خداوند بدون ماده وجودی، عالم را آفریده است این معنا صحیح هست و معنای خالقت خداوند همین است و هیچ محذور عقلی ندارد.( مانند خلق صورت اسب بالدار در ذهن توسط انسان)
امام رضا علیهالسلام دربیانی روشن و زیبا دراینباره میفرمایند : ٍ إِنَ كُلَ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَهُ وَ اللَّهُ الْخَالِقُ اللَّطِيفُ الْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لَا مِنْ شَيْء.(1)
هر سازنده ای ، اشیاء را از چیز دیگری میسازد اما خداوندِ آفریدگار والامقام و دارای جلال ،اشیاء را بدون اینکه
آن را از چیزی استفاده کند، ایجاد فرموده است.
پینوشت:
1. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 129
#خلقت
✍🏻استاد حیدری
@javadheidari110
منظور از امی بودن حضرت محمد چیست؟ .mp3
3.23M
🌹 امی بودن حضرت محمد صلی الله علیه و آله به چه معناست؟؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
⬅️ چرا پیامبر، جانشینی امام علی را در خود مکه بیان نکردند و این مهم را در غدیر خم انجام دادند؟؟👇👇👇👇
جانشینی پیامبر صلی الله علیه وآله .mp3
3.6M
🌹چرا پیامبر، جانشینی امام علی را در خود مکه بیان نکردند و این مهم را در غدیر خم انجام دادند؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
📢 پرسش از شما
پاسخ از📣
استاد:«جواد حیدری»
❓پرسش
اگر پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم کامل بودند پس چرا قبل از چهل سالگی به رسالت نرسیدند؟ چرا مثل امام جواد علیه السلام که در کودکی به امامت رسیدند ایشان در کودکی به پیامبری مبعوث نشدند؟
✍پاسخ:
مساله رسالت، نبوت، امامت جایگاهها، عناوین و مناصِبی است که از طرف پروردگار به برخی از افرادی که قطعا معصوم هستند عنایت می کند اما در چه سالی در چه روزگاری با چه ویژگی هایی اعطای این مناصب ارتباطی با سن و سال و اکمال، اتمام و... ندارد «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»۳۰مریم
حضرت عیسی قطعا در گهواره نبی خدا بودند.
در این مورد تأییدات و اغراض، اهداف و حکمتهای الهی در کار است که در حیطه علم ما نیست؛ ولی چون معجزه است ما می گوئیم سمعا و طاعتا و می پذیریم و این امور بنا بر مصالح خداوند است که ما توان درک همه جهات آن را نداریم و در حیطه علم ما نمی باشد.
💎نتیجه اینکه:
✅ نبوت، رسالت، امامت انتصاب
مِنَ الله است، نه از طرف مردم چون در حد فهم و سطح فکر بشر نیست لذا اعطایی است از جانب خداوند
✅ حالا این چه معیارهایی داره؟
برخی از آن برمی گردد به مقامات اما همه آن مقام نیست مثل سخن گفتن در گهواره یا برخی جهات برمی گردد به قابلیت قابل چون موقعیت زمانی مکانی مردم اقتضا می کند که پیامبر در ۴۰ سالگی به رسالت برسند سه سال مخفیانه بعد عمومی همه اینها «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰإِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى»۳-۵/سوره نجم
همه اینها بر اساس اوامر پروردگار عالم است که از تمام زوایا و جهاتش ما مطلع نیستیم.
✅ اگر بگوئیم فقط بخاطر مقام بالا بودن است آن موقع پازل عقائد ما بهم میریزد چون یکی در گهواره پیغمبر است، یکی در چهل سالگی نبی می شود یکی رسول می شود.
✅ حالا معیارهای انتخاب نبی چیست؟ در حیطه علم ما نیست.
#عقائد
#نبوت
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
قرآن .mp3
3.2M
🌹آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول تاثیر گرفته است؟؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟
................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: در روايات اهلبیت علیهمالسلام، اصرار بر دعا مدح و ستایششده است. امام باقر علیهالسلام میفرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آنکه حاجتش را برآورد». (1)
پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا میشود.
نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا بهتنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد.
نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است.
مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمیشود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه بهظاهر اين دعا برآورده نمیشود بیتابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد.
نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیکتر میکند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه).
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
697K
🔴 آیا بهشت درب دارد⁉️
🔰آیا سه درب از این ها در قم باز می شود⁉️
🌐#استاد_جواد_حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🌻🌻
استفاده از روش محسوس به معقول
(ترفند توسعه ذهن پرسشگر):
در این روش برای آسان سازی پرسش، فهم صحیح و رفع شبهه، محسوس را به معقول تبدیل می کنیم. چرا که یکی از دشوارترین سوالات، پرسش دربارهی خداست، زیرا ما علی رغم اینکه در عالم محسوسات زندگی می کنیم ولی اعتقاد به عالم معنویت هم داریم،
حال ❓پرسش❓ اینجاست👇
سوالات دربارهی خدا را چگونه پاسخ دهیم؟ نظیر این آیه از قرآن که می فرماید:«وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَىٰ»آیه۱۸سوره مبارکه طه
خداوند می فرماید هر که غضبم شامل حالش شود سقوط می کند.
❓پرسش❓
منظور از خشم خدا چیست؟
✍پاسخِ استاد جواد حیدری:
در نگاه اول تصور میکنیم غضب خدا نظیر غضب انسان است که ناراحت شود، اخم کند تحت تاثیر قرار گیرد در حالی که چنین تصوری برای خدا تالی فاسد دارد یعنی برای خدا نقص و ضعف قائل شده ایم.
لذا یکی از روشهای خیلی ساده که مانع ایجاد تالی فاسد میگردد استفاده نمودن از روش محسوس به معقول است یعنی ذهن پرسشگر را از عالم ماده خارج کرده و او را به این مطلب آگاه میکنیم که این معنای در ذهن او از غضب، مد نظر ما نیست بلکه منظور ما یک معنای دیگری است، یعنی غضب یک معنای دیگری نیز دارد که خارج از حس و ماده است و در مورد خدا آن معنا مد نظر ماست و ما آن معنا را از روایات اخذ می کنیم.
عمروبن عُبَید از امام باقر علیه السلام پرسید:«جُعِلْتُ فِدَاكَ قَوْلُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى «وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوىٰ» مَا ذَلِكَ اَلْغَضَبُ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هُوَ اَلْعِقَابُ»توحید صدوق ج۱
غضب خدا یعنی عقاب خدا(عذاب خدا)
حضرت در این روایت محسوس را به معقول تبدیل کردند یعنی از آن معنایی که مخاطب در ذهن دارد عبور کردند و او را رساندند به فضای معقول که مشکلات و تالی فاسد عالم محسوسات را ندارد
به این ترتیب چیزی که برای مخاطب محسوس بود را به معقول تبدیل کردند.
پاسخگو با استفاده از این روش برای مخاطب شرح میدهد غضب یعنی عقاب و عذاب کردن توسط خداوند نه اینکه خدا عصبانی شود و اخم کند
✨یا اینکه در قرآن آمده «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»آیه۱۰سوره مبارکه فتح
مخاطب در نگاه اول تصور می کند خدا دست دارد در حالی که پاسخگو بوسیلهی روش محسوس به معقول برای او تبیین میکند دست اینجا کنایه از قدرت است.
بدین گونه صفات خبری را با کمک روایات به تأویل میبریم
چرا که شاخصههای صفات خبری این است که :
1⃣ چون در اخبار و احادیث و آیات قرآن آمده ما اجازه داریم بکار ببریم و اگر در روایات و آیات نیامده بود ما اجازه نداشتیم بر خدا حمل کنیم
2⃣ اگر به تأویل برده نشود (اگر توجیه نشود، یعنی اگر از ظاهر دست برنداریم و به معنای دیگری خلاف ظاهر معتقد نشویم تالی فاسد پیدا میکند) تالی فاسد یعنی نتیجه ی غلط به دنبال دارد چرا که اگر غضب و ید را به معنای غضب و دست انسانی بگیریم قائل به جسمانیت برای خدا شده ایم و خدا را محدود و مرکب فرض کرده ایم و ذهنیت حسی به خدا داشته ایم.
برای تفهیم بهتر بحث مناسب است در اینجا اشاره ای به صفات الهی شود
صفات الهی چندین تقسیم بندی دارد یکی از اقسام آن تقسیم بندی ها تقسیم بندی صفات الهی به :
صفات ذاتیه و صفات خبریه است
⚛ صفات ذاتیه: صفاتی است که عین ذات است، صفاتی هستند که از ذات الهی بدون در نظر گرفتن چیزی دیگر ما می فهمیم و منحصر است در (علم و قدرت و حیات)
⚛ صفات خبریه: صفات خبریه صفاتی هستند که:
دو شاخصه دارند که قبلا ذکر شد
الف) اگر در اخبار و روایات و در آیات نمی آمدند ما هیچ شناختی نسبت به صفات در مورد خداوند نداشتیم مثل ید الله فوق ایدیکم
ب)اگر تاویل برده نشود تالی فاسد دارد (نتیجه غلط به همراه دارد)
✴️برخی از صفات خبری عبارتند از:
✨آیهی«يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
ید باید از معنای انسانی به تاویل برده شود یعنی
از محسوس به معقول تبدیل شود یعنی معنای قدرت دارد.
✨«الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ»آیه۵طه
احاطهی علم الهی را بیان میکند.
💎نتیجه اینکه:
✅ یکی از روشهای پاسخگویی روش محسوس به معقول است که برای:
آسان سازی، فهم صحیح، رفع شبهه
می باشد.
✅اگر مخاطب از ما پیرامون صفات خبریه سوال پرسید
باید بدانیم که شاخصه اول صفات خبریه محسوس بودنشان است و
شاخصه دوم آنها این است که ذهن مخاطب چون مادی و محسوس است از دست و غضب و استوای بر عرش و اینگونه صفات ذهن او متبادر میشود امور مادی است (اولین مطلبی که با شنیدن صفات خبریهی الهی به ذهن مخاطب میرسد امور مادی است)
لذا وظیفهی پاسخگو این است که:
از طریق اخبار روایات و آیات برایش معنای صحیح را تبیین نماید.
#عقائد
#توحید
#دوره_کلام_نوجوان_ج2
#روش_محسوس_به_معقول
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
4_6032660108469602116.ogg
281.9K
❎ خدا غیوره یعنی چی؟
این تفسیر درسته که خدا وقتی دل بندهش رو بشکنی غیرتی میشه و از بنده مظلومش دفاع میکنه؟
🎙استاد جواد حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سوالات_کاربران
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
فلسفه ی نمازهای نافله چیست؟
✍ پاسخ:
نکته اول: بهجز نمازهاى واجب و يوميه، نمازهاى ديگرى هم وجود دارد كه انجام دادن آنها مستحب است. ازآنجاییکه اين نمازها، اضافه بر نمازهاى واجب است، به آنها نافله يا نوافل گفته مىشود (به معناى زيادى و افزون). اساس و اهميت نافله هاى مستحبى، به اين است كه جبرانکننده نواقص و كمبودهاى نمازهاى واجب است.
نکته دوم: در روايات و احاديث براي نمازهاي نافله فلسفه و علتهایی ذكر گرديده ازجمله:
الف - تكميل نماز واجب با نماز مستحبي
امام کاظم علیهالسلام میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَتَمَّ صَلَاةَ الْفَرِيضَةِ بِصَلَاةِ النَّافِلَة»؛ «خداوند بهواسطهی نمازهای مستحبی، نمازهای واجب را تکمیل میکند». (1)
ب – رسيدن به بالاترين درجات كمال
در حديثى به نام حديث «قرب نوافل» آمده است: راوى از حضرت صادق علیهالسلام و ايشان از جد بزرگوار خود پيامبر صلیالله علیه و اله و پيامبر از خداوند عزوجل چنين نقل نموده: «بهدرستی كه بنده من با نافله و كارهاى مستحبى قرب را میجوید تا اینکه او را دوست بدارم و هنگامیکه او را دوست داشتم گوش او میشوم كه با آن میشنود و چشم او میشوم كه با آن میبیند و زبان او میگردم كه با آن سخن میگوید و دست او میگردم كه با آن قهر خود را ابراز میکند». (2)
پی نوشت ها:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 42
2. الکافی، ج ۲، ص ۳۵۲
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110