eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
📃 ۷مهارتی که هرکسی باید حتما در زندگی آن‌ها را بداند ✍️ شاید ذهنتان به سمت مهارت‌هایی مثل کار کردن با دستگاه‌های هوشمند و چیزهایی ازاین‌دست برود؛ اما باید بدانید قضیه بسیار ساده‌تر از این حرف‌هاست. 🔻۷مهارتی هست که یادگرفتنشان به زندگی بهترتان کمک می‌کنند؛ مهارت‌هایی که هم سخت و هم آسان‌اند و همین تضاد عجیبشان است که گاهی خیلی از ما را دچار چالشی سخت برای آموختنشان می‌کند: 1️⃣ سکوت واژه‌ای که هزاران قصه پشت خودش دارد. شاید باورش سخت باشد اما سکوت و خودداری وقت خشم؛ سکوت درباره چیزهایی که نمی‌دانیم واقعا مهارت بزرگی است که آموختنش حتما بر دانایی‌تان می‌افزاید. 2️⃣ هوش هیجانی کمکتان می‌کند زندگی عاطفی، اجتماعی و کاری بسیار بهتری داشته باشید. 3️⃣ مدیریت زمان و بهترین استفاده از لحظات زندگی ⁣4️⃣ مهارت خوب گوش دادن؛ بسیاری وقت‌ها فقط فکر می‌کنیم شنونده خوبی هستیم. درواقع اغلب مشغول فکر کردن به چیزی هستیم که خودمان می‌خواهیم بگوییم. 5️⃣ قدرت «نه گفتن» مهارت واقعا مهمی است که بار زیادی از استرس و فشارتان را کم خواهد کرد. 6️⃣ خوب خوابیدن و تمرین برای داشتن یک خواب آرام 7️⃣ تفکرات مثبت و مثبت‌اندیشی بخوانید و همرسانی بفرماييد... @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍃🌼 ❓پرسشخدا چه نیازی به آفرینش ما داشته است؟ ✍پاسخ:برای پاسخ به این پرسش باید به چند پرسش پاسخ دهید؟ ❓آیا افعال الهی هدفمند است؟ ✍پاسخ:ازطرفیاشاعره معتقدند افعال الهی هدفمند نیست و اینگونه استدلال می‌کنند:هدف داشتن مساوی است با نقص و استکمال(طلب‌کمال) و حال آنکه برای خداوند کامل شدن و رسیدن به چیزی معنا ندارداز طرف دیگر ما می‌دانیم بی‌هدفی بی‌غَرَضی مساوی است با لغویت و عبثیت و خدای حکیم کار لغو و عبث انجام نمی‌دهد پس قطعاً هدف دارداما با اعتقاد اشاعره چکار کنیم که معتقدند هدف داشتن مساوی با نقص است و اما ‌پاسخ به اشاعره اینه که: هدف دو گونه است: هدف فاعل و هدف فعل هدف فاعل یعنی:فاعل کاری را انجام می‌دهد که هدف به خودش برگردد و این مستلزم نقص است و هر مثالی ما در عالم امکان و ناظر به انسان بزنیم این اشکال را دارد که یک نقصی را می‌خواهد جبران کند اما یک هدف داریم هدف فعل است یعنی به فاعل بر نمی‌گردد بلکه به فعل بر می‌گردد چرا که پروردگار عالم غنی بالذات است«فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِين» ۹۷ آل عمران خدا واجب الوجود و مستجمع جمیع صفات کمال و جمال است‌نیازی به کسی ندارد اما فعل الهی(مخلوقات الهی) چون فعل خدا هستند نیازمندند لذا هدف الهی برای رفع نقص از مخلوقاتش که فعل او هستند می‌باشد پس هدف، هدف فعل است نه هدف فاعل حال به این سوال پاسخ دهید ❓چرا خدا نماز را واجب کرد؟پاسخ 1⃣پروردگار عالم از هر فعلی که انجام می‌دهد هدف دارد 2⃣هدفمندی الهی از نوع هدف فعل است که مستلزم نقص نیست 3⃣یکی از مباحث توحیدی و خداشناسی بحث فلسفه‌ی احکام است در مساله‌ی فلسفه‌ی احکام مثل نماز،چرا نماز واجب است؟ غرض الهی از وجوب نماز چیست؟ و این سوال برای سایر احکام نظیر روزه، زکات، حج، خمس ووو تکرار کنید جواب آن اینکه:ما هر چه بگیم که بله نماز برای اخلاص است و... اینها قطعا بیان برخی از مصالح وجوب نماز است نه تمام فلسفه و مصلحت وجوب نماز، همه‌ی مصالح را ما نمی‌دانیم چون ما احاطه‌ی علمی نداریم «وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» ۸۵ اسرا پس مصالحی در نماز است که خداوند برای ما واجب کرده،حکمت او اقتضا کرده که نماز را بر ما واجب کند حال همین سوال را بیاوریم بر روی اصل خلقت: ❓چرا خدا آفرید: ✍پاسخ:ممکن است برخی از مصالح و فوائد خلقت را ما بیان کنیم که یا با عقل درک می‌کنیم یا برخی در قرآن و روایات آمده است، اما پاسخ اصلی این است حکمت خدا اقتضا کرد که انسان خلق شود، همانگونه که وقتی از ما فلسفه‌ی احکام را می‌پرسند با قاطعیت و البته به درستی می‌گوئیم ما از تمام مصالح افعال الهی اطلاع نداریم فلذا برخی را می توانیم بیان کنیم برخی را نه در بحث فلسفه‌ی خلقت نیز همین‌گونه است اما متاسفانه به بحث خلقت که می‌رسیم برخی از ما حرفهای عجیب و غریب به هم می‌بافیم و می‌گوئیم: ☠ ‌«خدا خالق است پس باید خلق کند، در حالیکه:صحیح این است که بگوئیم: ✔️«خدا خالق است اما هر موقع صلاح بداند هر موقع حکمتش اقتضا کند خلق می‌کند» چرا که معنای خالق یعنی همین، خالق اسم فاعل است خلق صفت فعل است پس یعنی خدا بود و قدرت بر خَلْق داشت ولی چیزی خَلْق نکرده بود، فلذا کَوَنَ الکَوْن خدا عالم خلقت را خلق کرد خَلَقَ، خَلَق‌ یعنی نبود لباس وجود پوشانید ✨جهت‌ مطالعه‌ بیشتر پیرامون خلقت‌ الهی‌ و مباحث‌ خدا شناسی به کتاب توحید مرحوم صدوق (ره) مراجعه‌ فرمائید📚 ❓خدایا برا چی این کار را کردی؟ ✍پاسخ: برخی را به تو می‌گویم اما نه همه آن را، زیرا شما ظرفیت دانستن همه ی مصالح را ندارید لذا قرآن کریم بسیار زیبا بیان می فرماید:«لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ» ۲۳/ انبیاء از کاری که خدا انجام میدهد سوال نمی‌شود چون خدا حکیم است و حکمتش اقتضا کرده است«ولکن الله یفعل ما یرید»۲۵۳/بقره خدا هر چه اراده کند انجام می‌دهد. اراده کرد خلق کند چرا؟چون حکمتش اقتضا کرد 🎁نتیجه اینکه: 1⃣عرض کردیم پروردگار عالَم از همه‌ی افعال خود از جمله اصل خلقت هدف دارد 2⃣هدف الهی از نوع هدف فعل است که مستلزم نقص نیست 3⃣ما به واسطه ی علم کم «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» از همه‌ی مصالح افعال الهی مطلع نیستیم 4⃣خدا خلق کرد چون:‌حکمت او اقتضا کرد که انسان و بشریت را خلق کند کما اینکه حکمت او اقتضا کرد و خلق نکرد، خدا بود و هیچ نبود «ثُمَّ خَلَقَ» اراده کرد «ثُمَّ اَرادَ» روایات در این زمینه فراوان است بنابراین حکمت الهی اقتضا کرده و آیات نورانی قرآن کریم به زیبایی بیان می‌فرماید«الله یفعل ما یرید »«الله یفعل ما یشاء»«یفعل الله ما یشاء» 5⃣یکی از مسائلی که خداوند اراده کرد خلقت است چراگویی ندارد«لا یسئل عما یفعل و هم یسئلون» آیه۲۳/ انبیاء لذا این آیه تدبر شود چرا که هیچ کس نمی تواند بر کار خدا خُرده بگیرد ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘═══
🕋🕋 ❓چرا خدا انسان را خلق کرد؟ ✍پاسخ:چون اراده و حکمت الهی اقتضا کرده است ❓آیا مصالحی بر خلقت مترتب است؟پاسخ: بله قطعا ❓ممکنه‌برخی‌از مصالح خلقت‌را بفرمائید؟ ✍پاسخ:بله البته تا آنجا که عقل بدیهی اقتضا می‌کند همچنین پروردگار عالم در آیات نورانی قرآن و در لسان اهل بیت علیهم صلوات الله نیز به آن اشاره شده است 💠هدف خلقت انسان از دیدگاه قرآن کریم عبارتست از: ✔️عبادت «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون‏»؛ «من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند». ذاریات/۵۶ در فرهنگ قرآن کریم، انجام اعمال عبادی، مقدمه : ✔️«ذکر» یعنی یاد خداست. خداوند می‌فرماید: «إِنَّني‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني‏ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري‏»؛ «من «الله» هستم؛ معبودى جز من نيست! مرا بپرست، و نماز را براى ياد من به پادار»طه/۱۴ «ذکر» برای رسیدن به: ✔️«یقین» هست. خداوند متعال می‌فرماید :«وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقين‏»؛«و پروردگارت را پرستش كن تا آنكه يقين بر تو درآید» حجر/۹۹ مرحوم فیض کاشانی در مورد یقین می‌فرماید: «یقین آن است که همه اشیا را از مسبب‌الاسباب ببینی و هرگز به وسایط التفات نکنی، بلکه تمام وسایط را مسخّر خداوند بدانی که از خود چاره‌ای ندارند»📚الحقایق ، ص ۱۹۰ اما انجام عمل صالح را پروردگار عالم، مقدمه ی مسئله‌ای فراتر از یقین معرفی می‌کند و آن: ✔️«لقاءالله» است که فرمودند: «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ‏ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»؛ «پس هر كه به لقاى پروردگارش اميد دارد، بايد كارى شايسته انجام دهد، و هیچ‌کس را در عبادت پروردگارش شريك نكند»کهف/۱۱۰ و رسیدن به مقام لقاءالله، تحقق هدف نهایی از خلقت انسان است که به مقام: ✔️خلیفه‌اللهی نائل شود : «إِنِّي جاعِلٌ‏ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً »؛ «همانا من درروی زمين جانشينى قرار خواهم داد»بقره/۳۰ و جانشینی خداوند به این معناست که هرشخصی با در نظر گرفتن ظرفیت وجودی خود، صفات الهی را در وجود خود به فعلیت برساندوراه رسیدن به این مقام، همانطور که عرض شد، عبادت خالصانه هست. 💠 در روایات آل الله علیهم صلوات الله نیز به همین آیات کریمه اشاره شده است. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تقابل ارزش زن در اسلام و سراب حقوق زن در غرب 🔹حجت‌ الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد؛ 📝 مرسلات: dte.bz/06mo 📝 خبرگزاری فارس: dte.bz/06fa 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
🔰حدیث روز : 🔘 امام على عليه السلام : 🔴پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چيز به اندازه زبانى كه از جاده صواب منحرف مى شود و به جواب دادن مى شتابد، سزاوار زندانى شدن دراز مدّت نيست❎ 👈اِحبِس لِسانَكَ قَبلَ أَن يُطيلَ حَبسَكَ وَ يُردىَ نَفسَكَ فَلا شَى ءَ أَولى بِطولِ سَجنٍ مِن لِسانٍ يَعدِلُ عَنِ الصَّوابِ و َيَتَسَرَّعُ إِلَى الجَوابِ. 📚 غررالحكم، ج2، ص223 🌷 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
4_5938097169268478183.ogg
3.84M
✅آیا كلمه الله خوانده شدن حضرت عیسی -علیه السلام- و تولد از مادری باکره، می تواند دلیل باشد بر خدا بودن وی؟! 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
4_5987710715916455120.ogg
2.25M
⚖ آیا به صلیب رفتن مسیح -علیه السلام- کفاره گناهان ماست؟! 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
❓ چرا در اسلام سگ و خوک نجس است؟ 1⃣ اولا باید بدانیم که هرچیزی که نجس است به معنای این نیست که حتما پلید و کثیف است. مثل خون انسان که نجس است اما همین خون مایه حیات انسان می باشد. یا مَنی که مایه ایجاد انسان می باشد. 2⃣ ثانیا: اینها امور تعبدی است یعنی کسی که بندگی خدا را می کند بدون چون و چرا دستورات الهی را اجرا می کند تا در امتحانات الهی نمره خوب و بالایی بگیرد. حال چه حکمت داشته باشد و چه نداشته باشد که حتما حکمت دارد که ما گاهی از آن بی خبر هستیم. 3⃣ ثالثا: شاید وجه نجاست آن به بیماری هایی برگردد که در سگ و خوک وجود دارد که در دیگر حیوانات نیست حال بعضی از آن کشف شده و بعضی هنوز کشف نشده است. 4⃣ رابعا: از نگاه اخلاقی صفاتی که این دو حیوان دارند دیگر حیوانات ندارند بطور مثال گوسفند مثل سگ با انسان حشر و نشر ندارد و این نزدیکی سگ به انسان باعث مشکلاتی خواهد شد و همچنین خوک که نماد بی غیرتی است و علاقه زیادی به کثافات دارد که باعث می شود انسان از جهت روحی و معنوی دچار افت شود. 5⃣ خامسا: اگر این ها سرجای خودشان باشند هیچ اشکالی ندارد، سگ یک موجود شریفی است اگر سرجای خودش باشد و برای نگهبانی و پاسداری از آن استفاده شود. نه این که بجایی بیاید که خداوند او را برای آن جایگاه خلق نکرده است. ( متاسفانه عده ای با سگ مثل انسان همنشینی می کنند.) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
با سلام حضور محترم سرور مکرم و استاد عزیزم جناب آقای دکتر اصغری را در کانال مغتنم میشماریم و به محضرشان خیر مقدم عرض می کنیم.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷💐💐💐
ویژگی‌های‌ولایت‌فقیه‌استاد‌جواد‌حیدری.ogg
12.28M
🎧استاد جواد حیدری 🌻 نکات اصلی در باب شرایط و ویژگی‌های ولی فقیه عبارتند از: 1⃣ اجتهادمطلق: یعنی در تمام ابواب فقهی بتواند ملکه‌ی اجتهاد را اعمال کند لذا اگر اگر مجتهد مطلق نبود و متجزی بود( یعنی مجتهد باشد اما مجتهد مطلق نباشد ) صلاحیت ولی‌فقیه شدن را ندارد لازم به ذکر است اجتهاد از شرایط لازم است نه کافی 2⃣ عدالت مطلق:باید هوا و هوس را نیز ترک کند و تبعیت عملی محض نسبت به احکام و دستورات دین مبین اسلام داشته باشد. 3⃣ صلاحیت مدیریت: داشتن توانایی، استعداد، قدرت و صلاحیت لازم برای رهبری 🌻فرمانده کل قوا یکی از شئون ولی فقیه است فرمانده کل قوا بودن یعنی ولایت سیاسی، نه تمامی شئون ولی فقیه چرا که ولی‌فقیه وظایف دیگری نظیر افتاء، قضاوت و زعامت سیاسی نیز دارد. 🌻ولی فقیه معصوم نیست:در طول قرون و ادوار مختلف هیچ فردی قائل به معصومیت ولی فقیه نمی‌باشد. 🌻مرجعیت‌شرط‌ولایت‌فقیه‌‌نیست کانال رسمی استاد جواد حیدری 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
4_5789790118881527165.ogg
11.75M
ولایت فقیه ادله روایی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🍉در آستانه شب یلدا ✍️: ⭕️ سنت‌های باستانی موجب تقویت روحیه ملی‌گرایی و تحکیم بنیان خانواده است. 📝در لینک زیر بخوانید🔻 🆔 http://isfahan.farsnews.com/news/13970925001239 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌹موضوع:فروش ملک به شرط خرید 🌺سؤال: بعضی از افراد اقدام به فروش بعضی از املاک خود می کنند به این شرط که دوباره آن را از همان مشتری به قیمتی بیشتر از قیمتی که خریده است خریداری کنند، آیا این بیع صحیح است؟ 🌺جواب: مقام معظم رهبری: این نوع بیع صوری و وسیله ای برای دستیابی به قرض ربوی می باشد و لذا حرام و باطل است، بله اگر ملک خود را به‌طور جدّی و به نحو صحیح شرعی بفروشند و سپس اقدام به خرید نقدی یا نسیه آن به همان قیمت یا بیشتر از مشتری نمایند، اشکال ندارد. پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری (https://www.leader.ir) 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110  
4_5951531668056578654.ogg
915.5K
آیاادله فرگشت درست است؟البته به جز انسان‌.یعنی منظورم اینه که به جز انسان که از گل آفریده شده،دیگرحیوانات از تک سلولی بودند؟اگربودند این نشان دهنده شعور طبیعت نیست؟ اگرهست آیا امام صادق درکتاب توحید مفضل که فرمودن طبیعت عقل وشعور ندارد، منظورشان چیز دیگری بوده؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
🔸 اسلام در برخورد با این آیین چه نظری دارد؟ ✍️ : 📝در لینک زیر بخوانید🔻 ↪️ snai.ir/984163 🆔 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخگویی به روش: 🌻ارائه‌ی پاسخ اجمالی🌻 🔸مدرس‌استادجواد‌حیدری🔸 سید رضی در خطبه‌ی ۱۹۳ نهج البلاغه (خطبه‌متقین) نقل می‌کند:«امیرالمومنین علیه السلام همراهی داشتند - به نام همام‌که فرد عابد و با تقوایی بود- به امیرالمومنین عرض کرد«صِفْ‌لِيَ‌اَلْمُتَّقین»یاامیرالمومنین‌ متقین رابرای‌من‌توصیف‌کنید«فَتَثاقَلَ‌عَلَيْهِ السَّلامُ‌عَنْ‌جواب»حضرت از جواب دادن‌سنگینی‌داشتندفوری‌پاسخ ندادندفرمودند«اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسن..»امیرالمومنین‌جواب‌رابرای را همام‌سنگین‌دیدند‌وچون‌همام‌ظرفیت کامل و جامعی‌نداشت‌حضرت"پاسخ اجمالی" و سربسته به او دادند، فرمودند برو تقوا و احسان پیشه‌کن. ❓از کجا متوجه شدیم پاسخ،اجمالی بود؟از اینکه همام قانع نشد و امیرالمومنین را قسم داد که متقین را برای من شرح دهید 🛑چه مصلحتی در کار بود که امیرالمومنین‌در ابتدا به پاسخ اجمالی برای همام اکتفا کردند و پاسخ تفصیلی را بعد از پاسخ اجمالی دهند؟🌊 یکی از مواردی که پاسخگو پاسخ را تفصیلی بعد از پاسخ اجمالی می‌دهد این است که: 1️⃣ مخاطب تصریح کند که قانع نشده 2️⃣ خودمخاطب طلب پاسخ بیشتر کند 3️⃣ ایجاد تشنگی در مخاطب ایجاد شده اینجاست که نوبت به پاسخ تفصیلی می‌رسد و قانع نشدن مخاطب برکاتی به دنبال دارد که نتیجه‌ی آن استحکام و روشن شدن مبانی و زوایای بحث است؛ البته اینجا یک آسیبی وجود دارد که در روش بعدی به آن پرداخته خواهد‌شد‌ان‌شاء الله ♨️نکته البته متذکرشوم،صرف همراه بودن با معصوم دال بر فضیلت نیست،ممکن است مصاحب‌مشرک‌باشد،ممکن است‌مصاحب همسر پیغمبر باشد ولی امرأةالسوءباشد لذاصرف‌یارغاربودن،فرزند،همسروداماد پبغمبربودن،و یا اینکه‌پیغمبردامادفردی باشند،هیچکدام‌به‌تنهایی‌دلیل بر افضلیت نیست و اثبات‌افضلیت‌نمی‌کند 💮تذکر:«گاهی بعد از ارائه‌ی پاسخ اجمالی می‌طلبد‌که پاسخگو پاسخ تفصیلی ارائه دهد ولی گاهی فقط پاسخ اجمالی کافی است و اصلا به فراتر از پاسخ اجمالی نمی پردازیم.» 💢چه زمانی پاسخگو باید فقط به پاسخ اجمالی اکتفا کند؟؟💧 1️⃣ظرفیت مخاطب 2️⃣محدود بودن زمان 3️⃣سنجش اقتضای‌جلسه 4️⃣وجود نامحرم در مجلس(تقیه) 5️⃣محک‌ زدن‌ ظرفیت‌ مخاطب 6️⃣سوال،اصلا پاسخ تفصیلی ندارد 7️⃣ایجاد شوق و تشنگی در مخاطب 8️⃣پاسخگو پاسخ تفصیلی را نمی‌داند 9️⃣پرسشگر زوایای بحث را می‌داند فقط در صدد تایید و یا رفع ابهام است. 💎بنابراین نتیجه می‌گیریم همیشه لازم نیست پاسخ بسط داده شود و بصورت تفصیلی پاسخ دهیم بلکه گاهی باید پاسخ اجمالی داده شود. 🍏شاهد مثال قرآنی۱🍎 «یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی»پاسخ قرآن فقط همین است و اهل‌بیت نیز در پاسخ این سوال همین آیه را می‌فرمودند.گاهی نیز لازم است در پاسخ یک سوال بگوئیم این مسئله حکمت خداست، مانمی‌دانیم، خدا می‌داند و این جمله معنای عمیقی دارد و دلیل‌مان هم این است « و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا » چون ما علم مطلق نداریم لذا پاسخ همه‌ی سوالات را نمی‌دانیم. 🍏شاهد مثال قرآنی۲🍎 «قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» وما اوتیتم‌من‌العلم الا قلیلا دفع مقدراست.من پیغمبر هم همین را‌می‌گویم‌چون‌خدا فرموده است 🍏شاهد مثال۳🍎 جریان‌آشنایی‌جناب‌هشام‌باامام‌صادق جناب هشام گرایش به فرقه‌های متعدد پیدا کرده بود اما قانع نشده بود عموی هشام او را با امام صادق علیه السلام آشنا می‌کند. امام صادق علیه السلام در برخورد با هشام نه تنها سرعت در پاسخگویی نداشتند بلکه خودشان سوال مطرح کردند و پاسخی به هشام ندادند و در پایان هم پاسخ‌های اجمالی دادند «يَنْتَظِرُمَاأُكَلِّمُهُ،وَكَانَ‌وُقُوفُهُ‌عَلَيَّ‌لَايَزِيدُنِي إِلَّاتَهَيُّبا»سکوت‌امام صادق‌همان سیره‌ی‌فتثاقل‌عن‌جواب‌امیرالمومنین است،همچنین سکوت امام صادق و اجمالی پاسخ دادن حضرت به هشام، سبب شد هیبت امام او را فراگیرد.«رجال کشی» 🏃‍♂️گاهی برخی پاسخگوها تعجیل در پاسخگویی دارند و سریع جواب می‌دهد به‌گونه‌ای که هیبت خود را زائل می‌کند البته باید این هیبت بجا و به موقع نمایان شود فلذا پرسشگر باید تشخیص دهد. پاسخگو تصور نکند باید سریع پاسخ فرد منحرف را بدهد و قانعش کند تا هدایت شود، بلکه گاهی باید با تاخیر، تانی، اجمالی پاسخ دهد. 🍏شاهد مثال۴🍎 محنة‌القرآن اهل‌بیت درپاسخ شیعیان درمبحث محنة‌القرآن پاسخ‌اجمالی‌می‌‌فرموند«كَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوه»الأمالي( للصدوق) قرآن‌کلام الله است بیش از این لازم نیست‌بدانید،چون‌درجلسه‌نامحرم بود لذا اقتضای حال جلسه ایجاب می‌کرد اگرمی‌فرمودند حادث کسانیکه معتقد‌به‌قدیم‌بودند‌را‌ می‌کشتندفلذا وقتی اقتضای جلسه برطرف‌شدحضرت فرمودندقدیم فقط خداست وقرآن کلام خداست،پس حادث‌است‌ولی قبل از آن فقط اشاره به کلام الهی بودن می‌کردند با توجه به اقتضای زمانه(اقتضای جلسه) ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا