eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
398 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ناهمخوانی گزارشها و پیدایش پرسشها و شبهات 1️⃣ دیروز چند نفر از دوستان قدیمی‌ام زنگ زدند و گفتند: آقا یکی دو ساعته چند نفر از برو و بچه‌های مسجد با هم سر این مسئله بحث می‌کنیم که؛ چطور حضرت علی(ع) صدای فقیر را در نماز شنید و خاتم بخشی کرد، امّا درد کشیدن تیر از پای خود را احساس نکرد؟!(گویا حکایت کشیدن تیر از پای حضرت(ع) را از منبری مسجد شنیده بودند). 2️⃣ گفتم نقل بیرون کشیدن تیر از پای حضرت علی(ع) ظاهرا اولین بار توسط میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار (قرن ۶ق) و سپس عالم فخر رازی (۵۴۴- ۶۰۶ ق) در تفسیر کبیر آمده که اتفاقا قصد شیطنت و طرح ناهمخوانی آن با شأن نزول آیه ولایت(۵۵مائده) و خاتم بخشی حضرت(ع) در نماز را داشته‌اند( خاتم بخشی حضرت در نماز و شأن نزول آیه ۵۵مائده بودن این فضیلت،از معروف ترین اخبار شیعه و سنی است و تردیدی در آن وجود ندارد چنانکه هاشم بن سلیمان بحرانی در کتاب غایه المرام، تعداد ۲۴ حدیث در این باره از اهل تسنن در دوره‌های مختلف از حافظ عبدالرزاق صنعانی( قرن دوم) تا جلال الدین سیوطی(قرن نهم) و ...و از روات شیعی۱۹ حدیث در این رخداد تاریخی نقل کرده است). 3️⃣ کم کم فضیلت و خبری که در کتب متقدم شیعه هیچ جایی نداشت از قرن هشتم به کتابهای عالمان شیعی چون ارشاد القلوب دیلمی، و سپس به الانوار النعمانیة مرحوم جزایری( اواخر قرن یازدهم) و المناقب المرتضویة، حلیة الابرار، و کتابهای تاریخی مانند؛ منتهی الآمال، و اخلاقی مانند؛ محجة البیضاء، و معراج السعاده و حتی کتاب های فقهی مثل عروة الوثقی مرحوم سید کاظم یزدی راه پیدا کرد. فضیلتی که ظاهرا توسط خود اهل سنت و برای ایجاد چالش و ناسازگاری با خاتم بخشی حضرت علی(ع) در نماز و برای انکار فضیلتی بزرگ ساخته شده بود، پای به برخی کتابها و محافل تبلیغی شیعی باز کرد. 4️⃣ ادامه دادم این دو گزارش در اعتبار قابل مقایسه نیستند تا ناسازگاری و چالش فکری برای شما ایجاد کند. تا سخن به اینجا رسید، یکی دیگر از دوستان که معلوم بود صدای بنده را از روی بلندگوی گوشی می شنود و حسابی به رگ غیرتش برخورده، گوشی را گرفت و با صدای هیجان زده‌ای گفت: یعنی شما قبول نداری حضرت علی(ع) چنان غرق عبادت می‌شد که کشیدن تیر را نمی‌فهمید؟ و بنده عرض کردم؛ چگونه در همین نماز و عبادت صدای فقیر را در مسجد شنید و خاتم بخشی کرد؟ یعنی شما این فضیلت را انکار می کنید؟. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی🌸 🌐https://eitaa.com/marzbanandishe🌺 🌐https://b2n.ir/1355 🌐 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🤔پرسش: ⁉️چگونه ممکن است امام کاظم با وجود زندان‌های طولانی این همه فرزند داشته‌باشند؟! ✍پاسخ: 1⃣ امام کاظم علیه‌السلام ، دارای ۳۷ فرزند بوده‌اند، مرحوم مفید(ره) می‌نویسد:« وَ كَانَ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام ،سَبْعَةٌ وَ ثَلَاثُونَ وَلَداً ذَكَراً وَ أُنْثَى‏» 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴ 2⃣ برخلاف مشهور، امام کاظم علیه‌السلام، زندانی بودن‌شان به صورت مدام بیشتر از چهار سال نبوده است، ایشان هرچند در مابقی عمر شریف‌شان تحت کنترل بودند اما در کنار خانواده بودند. 📚نجفی، محمد جواد، ستارگان درخشان ، ج ۹ ، ص ۵۸ 3⃣ امام کاظم علیه‌السلام ، همسران متعددی داشتند. 📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴ 4⃣ عمر شریف حضرت هنگام شهادت ۵۵ سال بوده است. 📚ابن شهر آشوب، مناقب ، ج ۴ ، ص ۳۴۹ 5⃣ انتساب بسیاری از امامزادگان به ایشان با چندین واسطه هست و انتساب بعضی از آن‌ها قطعی نیست. ♻️نتیجه اینکه: با در نظر گرفتن مطالب فوق ، داشتن 37 فرزند برای حضرتشان هیچ استبعادی ندارد.     کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ چه کسانی خودشون را مسخره می کنند؟؟! 💠 حضرت امام رضا علیه السّلام فرمود : 1⃣ کسی که با زبانش استغفرالله بگوید ، ولی در دل از گناهی که کرده پشیمان نباشد خودش را مسخره کرده . 2⃣ کسی که از خدا توفیق کار خیر طلب کند ، ولی تلاش و کوششی نداشته باشد خود را مسخره کرده . 3⃣ کسی که از خدا بهشت بخواهد ، و در انجام عبادات صبر نکند و در ترک معاصی صبر نداشته باشد خود را مسخره کرده . 4⃣ کسی که از آتش جهنم به خدا پناه برد ، ولی از لذت گناه دست بر ندارد خودش را مسخره کرده . 5⃣ آنکس که یاد مرگ کند و از آن ترس داشته باشد ، ولی خود را برای مرگ آماده نکند ( یعنی اعمال خیر انجام ندهد و از گناهانش استغفار نکند) خودش را مسخره کرده . 6⃣ کسی که خدا را یاد کند و مشتاق دیدار او باشد ، ولی در گناهان اصرار ورزد خود را مسخره کرده . 7⃣ کسی که بدون توبه از خدا طلب عفو و بخشش کند ، خودش را مسخره کرده است. 📚بحار الأنوار ، جلد ۷۸ ، ص۳۵۶ ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
✅ چرا در پیام‌های مجازی به‌وجود می‌آید؟ 💠حتما برای شما هم پیش آمدہ که وقتی یک پیامی را از طرف دوستان‌تان می‌خوانید دل‌خور و عصبانی شوید. 🔸در این دنیای همه‌چیز مجازی امروزی، خیلی وقت‌ها پیش آمدہ که پیام مکتوب مهمی را چه از طریق sms و چه شبکه‌های اجتماعی برای فردی فرستادہ‌ایم اما دریافت‌کنندہ پیام، با لحنی که موردنظر ما نبودہ پیام را خواندہ و برداشت نادرستی از محتوا داشته و دل‌خور شدہ است. 🔸علت این دل‌خوری‌های پیامکی درواقع نبودن روح در این پیام‌هاست. چرا که پیام مکتوب لحن و زبان بدن ندارد و وقتی شما با هر نیتی پیامی را برای کسی می‌فرستید هر چیزی ممکن است برداشت شود به جز نیت شما و گاهی ممکن است سال‌ها حتی بین دو برادر دل‌خوری و کینه در اثر این سوبرداشت‌ها ایجاد شود. 💠 درک درست شامل سه بخش می‌شود: 🔻۱- واژه‌ها %۷ 🔻۲- لحن %۳۸ 🔻۳- زبان بدن %۵۵ 🔸هنگامی که ما پیامکی، چه در تلگرام و چه سایر شبکه‌های اجتماعی می‌فرستیم، فقط %۷ کار را انجام دادہ‌ایم و فقط واژہ‌ها را منتقل کردہ‌ایم چرا که نه لحن داشته‌ایم و نه زبان بدن، به‌همین خاطر دریافت‌کنندہ پیام خیلی از اوقات عصبانی و دل‌خور می‌شود. 🔸پس این را همیشه به یاد داشته باشید اگر پیام مهمی برای کسی دارید حضوری یا تلفنی پیام را به وی برسانید تا از هرگونه برداشت نادرست جلوگیری شود. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ سوال ⁉️ اثبات اینکه معنای «مولا» در حدیث غدیر به معنای «سرپرست» می باشد و نه دوست چگونه ممکن است؟؟ 🔰 جریان غدیر خم، جریانی است که از حیث تاریخی متواتر بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌را رد کند، لذا علمای اهل سنت نیز آن‌را نقل کرده و بر صحت آن تاکید دارند. 👈 تنها توجیه علمای اهل سنت این است که می‌گویند معنای «مولی» در این روایت به معنای امامت و ولایت نیست، و به معنای دوست داشتن و مهربانی است. 💢 اما با نگاهی گذرا به تاریخ خواهیم دید که این مطلب تنها یک توجیه ساده برای گم‌راه کردن و دور کردن ذهن مخاطبین و فرار از حق و حقیقت است، همه مردم در آن زمان از سخن پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ولایت و امامت را متوجه شدند. ✳️ به طور مثال در کتب تاریخی و روایی نقل شده: امیرالمومنین(ع) بعد از خلیفه شدن، یک روز از دارالاماره‌ كوفه خارج شد و جماعتى از سواران با شمشيرهای برهنه به او نزدیک شدند و گفتند: «السّلام عليك يا اميرالمومنين، السّلام عليك يا مولانا و رحمة الله و بركاته». 💠 اميرالمومنين(ع) فرمود: در اين‌جا از اصحاب رسول خدا چه كسانى‏ هستند؟ 👈 دوازده نفر برخاستند و گواهى دادند كه پيغمبر را دیده و از او شنيده‏‌اند كه فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه». 🔹 این‌که آنان با لفظ «مولانا» به امیرالمومنین(ع) سلام کردند، نشان می‌دهد که از جمله معروف پیامبر(ص) امامت و ولایت را فهمیده‌اند، نه نصرت و یاری و محبت را. ✍️ هم‌چنین در روایتی مشابه این روایت نقل شده از جمله افرادی که در آن جمع بلند شدند و گواهی دادند «خالد بن زيد» ، «ابو ايوب» ، «خزيمة بن ثابت ذوالشّهادتين» ، «قيس بن سعد بن عباده» و «عبد الله بن بديل بن ورقآء» بودند. 🔸در آن جمع «انس بن مالک» و «براء بن عازب» از صحابه پیامبر هم وجود داشتند ولی شهادت ندادند؛ امیرالمومنین(ع) فرمود: «بار پروردگارا اگر كتمان آن‌ها از روى دشمنی است، آن‌ها را به بیماری مبتلا كن». 📌 بعد از آن جریان «براء بن عازب» كور شد، و دو پاى «انس بن مالك» نیز به پيسى مبتلا شد؛ انس، پس از اين جریان سوگند ياد كرد كه ديگر هیچ‌گاه منقبتى از مناقب على بن ابی‌طالب(ع) را كتمان نكند. 👈 براء بن عازب نیز به علت نابينایى از منزل خودش مى‏‌پرسيد و به او مى‏‌گفتند: در فلان جاست، او مى‏‌گفت: چگونه راه را پيدا كند، كسی‌كه نفرين على بن ابی‌طالب(ع) به او رسيده است؟». _______ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/57427 @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
؟ ؟ 🔉 🔰ارائه شده در تالار گفت و گوی علیه السلام 🌐لینک دریافت کنفرانس: https://b2n.ir/k54500 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
صوفی کیست؟صوفیه چیست❓ تصوف یکی از جریان‌های ضدفرهنگی است که با گرایش‌های گوناگون در کشورهای اسلامی رواج دارد ♦️تصوف در لغت♦️ تصوف باب تفعل به معنای صوفی‌شدن،گرایش به صوفی‌داشتن است ♦️چیستی و ماهیت تصوف♦️ 🍃ابوسراج‌طوسی در کتاب اللُمَع فی التصوف ترجمه‌ی مهدی‌مجتبی معتقد است صوفیان مانند فقهاء و زهاد به دنبال علم خاص یا ویژگی اخلاقی معین نبودند زیرا آنها خود سرچشمه‌ی تمام‌ دانش‌ها و دارای مجموعه احوال بودند او معنای بلندی را برای صوفی مطرح کرده است یعنی معتقد است صوفی هم بینش دینی و هم منش دینی و هم کُنِش دینی دارد علمای کلام در مورد اعتقاد و بینش بحث می‌کنند، علمای اخلاق در پی منش دینی هستند می‌گویند اینگونه زندگی بکن آن‌گونه زندگی نکن علمای فقه دنبال کُنش دینی هستند که اعمال و فروع دین به چه شکلی باشد اما ابوسراج طوسی معتقد است صوفی سرچشمه‌ی تمام دانش‌هاست 🍃جملاتی که از حسن بصری متوفای ۱۱۰ هست دلالت بر این دارد کلمه‌ی صوفی،صوفیه و تصوف در قرن۲رواج یافته 🍃جناب سهروردی معتقد است اقوال مشایخ در مورد ماهیت تصوف به بیش از هزار قول می‌رسد جناب هجویری در کشف‌المحبوب بابی دارند بنام باب تصوف که در آنجا صوفی را مصداق عبادالرحمن در آیه‌ی سوره‌‌ی فرقان می‌داند و یک حدیث ساختگی که بنده در هیچ‌یک از منابع روائی نیافتم و فقط در منابع صوفی‌هاست را به پیامبر نسبت می‌دهد و معتقد است که ایشان فرموده‌اند:کسی که صدای صوفیه بشنود اما ایمان به آنها نیاورد خدا او را جزء غافلین می‌نویسد صوفی نامی است که کاملان ولایت و محققان و عالمان را به این نام خواندند آنکه به محبت مصفا شود صافی بُوَد،آنکه مستغرق دوست شود و از غیر دوست بَری شود صوفی شود 🍃جناب قُشَیری وجه تسمیه‌ی صوفی و تصوف را صوف پوشیدن می‌داند چنانچه تَقَمُّص و پیراهن پوشیدن از این روی بُوَد ولیکن این قول به صوفی اختصاصی ندارد اینکه چون پشمینه می‌پوشند آنها را صوفی گویند صرفا به این خاطر نیست و اگر کسی بگوید ایشان منسوب هستند به اصحاب صفه،چنين صحبتی صحیح نیست 🍃عبدالرزاق قاسانی می‌گوید:تصوف تعلق به اخلاق الهی است‌ ♦️تحلیل درست و دقیق از تصوف♦️ تصوف را ما باید در ۲ منزل و جایگاه تبیین کنیم ✅ ۱)تصوف در مقام تعریف(همین تعاریفی که بیان شد)که در این مقام ما هیچ مشکلی با تصوف نداریم چون این همان عرفان اصیل اسلامی است که دغدغه‌ی انبیاء نیز همین امر بوده که تخلقوا باخلاق‌الله ❌۲)تصوف در مقام تحقق(همین مورد مدنظر ماست) بحث ما این است که آیا تصوف در مقام تحقق با تصوف در مقام تعریف تطبیق دارد یا خیر؟ صحبت ما این است که آیا فرقه‌های صوفیه‌ای که در مقام خارج تحقق یافته‌اند، آيا در مقام‌تحقق آت توصیف و تحلیل‌هائی که در مقام تعریف گفته شده را دارا هستند یا خیر؟ ✍پاسخ:خير دارا نیستند‌ شاهد ما بر این مطلب انحرافات و مشکلاتی است که نه تنها صوفیه‌ی معاصر بلکه صوفیه‌ای که از صدر اسلام پیدا شد دارای انحرافات بوده‌اند ♦️آسیب‌شناسی فرقه‌های صوفیه♦️ 1⃣نقش عامل‌های بیرونی در پیدایش تصوف: نباید تصور کرد تصوف زائیده‌ی تاریخ اسلام است بلکه عوامل دیگری در شکل‌گیری آن نقش داشته از جمله افکار و مذاهب هندی،بودائی که در عصر معاویه به اسلام گرویدند،کتب هندی ترجمه شد و دقیقا روش زندگی صوفیانه را بیان کرد‌ که شیخ صدوق در کتاب کمال‌الدین و تمام‌النعمه و مرحوم مجلسی در بحارالانوار آورده شده است آشوب‌‌ها نزاع‌های سیاسی،در قرن اول و دوم، دنیاطلبی، فتوحات، تماس با رهبانیت مسیحی منجر به ایجاد تصوف شد و موجب شد برخی منزوی شوند و تمایل به شرکت در مسائل اجتماعی،سیاسی را از دست بدهند تفسیر به رای از مفاهیم و تعلیمات دینی با پیش‌فرض‌های صوفیانه‌ هندی برای تطبیق دادن کارهای خود با قرآن،آیات را به دلخواه به تأویل بردند،خروج از اعتدال، حرام کردن طیبات مائده۸۷ 2⃣خانقاه‌سازی 3⃣تأویل‌قرآن 4⃣اسلام‌گزینشی:مشکل اساسی آنها 5⃣بهره‌بردن استعمار از تصوف 6⃣ اباحه‌گری ♻️نتیجه‌ اینکه ✅هیچ اشکالی بر تصوف در مقام تعریف نیست اگر تصوف عبارت باشد از پذیرفتن خُلق و خوی خدا از جهت علم و عمل و گفتار، چه کمالی از این بالاتر چراکه برانگیخته شدن پیامبران و اولیاء برای تحصیل علم الهی بوده اما آیا حقیقت تصوف در مقام تحقق نیز همانند مقام تعریف است؟البته که این‌چنین نیست بنابراین ما با تصوفی که عطار در الهی‌نامه‌‌اش می‌گوید مشکلی نداریم زیرا در چنین تصوفی شخص دل از تمام عالم می‌بُرَد و دنیا‌گریزی به معنای مثبت دارد با اینها مشکلی نداریم تصوف چیست در صبر آرمیدن طمع از جمله‌ی عالم بریدن ❌مشکل کجاست؟ مشکل آنجائی است که گروهی فقط در اسم‌ با صوفیه مشترک هستند اما صوفی نیستند. یعنی مقام تحقق‌شان با مقام تعریف‌شان خیلی متفاوت است از زمان صدر اسلام تا زماننا هذا،اهل تصوف آسیب‌ها و اشکالات و انحرافات بسیار جدی داشته‌اند @javadheidari110@ramezan_ghasem110
پرسش: آیا در زمان حاضر ، امکان مباهله وجود دارد؟ ...................................................................................................................................... ️ پاسخ: نکته اول : مباهله ، به معنى نفرين كردن دو نفر یا دو گروه به يكديگر(بعد از اثر نکردن منطق و استدلال) است، بدين ترتيب که افرادى كه باهم گفتگو درباره يك مسئله مهم مذهبى دارند در یکجا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغ‌گو را رسوا سازد و مجازات كند. نکته دوم : از رواياتى كه در منابع اسلامى نقل‌شده ،استفاده مى‏شود که ، مباهله یک حکم عمومی است و منحصر به زمان خاصی نیست.از امام صادق علیه‌السلام ،نقل‌شده كه فرمود:«…إذا كان كذلك فادعهم الى المباهلة…»؛«اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذيرفتند آن‌ها را به مباهله دعوت كنيد».(1) نتیجه : مباهله یک حکم عمومی هست. پی‌نوشت: 1. نور الثقلين جلد 1 صفحه 351 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
⭕️ مباهله در احادیث شیعه و اهل سنت/ اعمال روز مباهله را بهتر بشناسیم. 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ snai.ir/966309 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃