eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
376 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
مصاحبه ی خبر گزاری فارس با جواد حیدری👆👆👆
💠سوال: در برخی از روایات، به عفو و گذشت در برابر ظلم دیگران دعوت شده ایم و در برخی دیگر به گرفتن حق و عدم سکوت در برابر ظالم توصیه شده ایم. از نظر اخلاقی وظیفه ما گذشت و سکوت است یا احقاق حق؟ ✍️ پاسخ: برای دریافت پاسخ خود لازم است به مرز بین عفو ممدوح و مذموم دقت نمایید. عفو ممدوح عفوی است که فرد با وجودی که قدرت بر انتقام دارد، از خطای شخصی که به او ستم کرده بگذرد البته به شرطی که این عفو و گذشت منجر به گستاخی ظالم نگردد. در برخی از روایات توصیه به عفو و گذشت شده ایم و سیره معصومین علیهم السلام نیز بر همین مبنا بوده است. امام صادق عليه السّلام می فرمایند: در گذشتن از کسی که به تو ظلم کرده، از مكارم دنيا و آخرت است.(1) گاهی در ظلمی که به انسان می شود پای حق شخصی در میان است و سکوت و عفو انسان در این مورد، گناه دیگری را به دنبال ندارد واین عفو موجب نیکو انگاشتن آن عمل در بین مردم نمی شود، در این شرایط توصیه به عفو و بخشش و گذشت شده ایم. علاوه بر این ، این نوع بخشش و گذشت باعث می شود طرف مقابل متنبه و شرمنده ‌شود لذا در چنين مواردي عفو کارپسنديده ای است همانطور که قرآن نیز بدان سفارش فرموده: وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيم(2) اما در مواردی که پای حق شخصی در میان نیست و سخن از مصالح عمومی مردم است مانند مواردی که کسی با ظلم و جنایت خود در جامعه، ایجاد رعب و وحشت و فساد و ... را فراهم می آورد، گذشت و عفو و بخشش جایگاهی ندارد.دراین موارد برای حفظ نظم جامعه و پیش‌گیری از تکرار جرم باید از عفو صرف نظر کرد. گاهی مواقع اگر انسان طرف مقابلش را ببخشد نه تنها از رفتارش شرمنده نمی شود بلکه نسبت به تکرار ظلم جری تر می شود در چنين مواردي ـ‌مخصوصاً اگر رفتاري علني باشد‌ـ بايد فرد خطاكار کيفر و مؤاخذه شود؛ تا تأديب شده و بفهمد حدود الهي لازم‌الاجراست. خداوند در قرآن مي‌فرمايد: وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ در مقام اجراي حدود الهي تحت تأثير عواطف قرار نگيريد و حکم خدا را اجرا کنيد.(3) پی نوشت ها: 1.ترجمه مشكاة الأنوار، ص: 481 2.نور / 22 3. نور / 2 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
audio_2019-03-26_01-45-36.ogg
1.26M
❎آیا جن وجود داره ؟ چرا تو زندگی بعضی ها ورود میکنه؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات #اعتقادی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
#عرفان_کاذب #اوشو 🌐@javadheidari110
موضوع :صله رحم با افراد لاابالی سوال:اگر یکی از اقوام انسان مبادرت به ارتکاب معصیت کند و نسبت به آن لااُبالی باشد، تکلیف ما نسبت به رابطه با او چیست؟ جواب مقام معظم رهبری: اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با او موقتاً موجب خودداری او از ارتکاب معصیت می شود، به عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست. پی نوشت: اجوبه الاستفتائات س ۱۰۵۸ @javadheidari110
حجت الاسلام حسین جلالی مسئول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در کانال ایتا خود نوشت: پس از مطرح شدن حجت‌الإسلام و المسلمین رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه، ایشان خدمت مقام معظم رهبری رسیده و درخواست میکنند در صورت امکان ایشان را از این مسئولیت معاف کنند تا همچنان خادم آستان مقدس حضرت رضا (علیه‌السلام) باقی بماند. رهبر معظم انقلاب در جواب ایشان داستانی از زندگی خود تعریف کردند و فرمودند: آن زمانی که طلبه مشهد بودم علیرغم اینکه مشهد حوزه خوبی داشت، خیلی علاقمند بودم به قم بیایم؛ قم حوزه مادر بود، اساتید بهتری داشت، زمینه رشد هم بیشتر برایم فراهم بود. مدتها پیگیر بودم تا مقدمات فراهم شد و سال ۱۳۳۷ وارد قم شدم... شاگرد خصوصی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری شدم (فرزند مؤسس حوزه علمیه قم، آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری) چند سالی از هجرتم به قم نگذشته بود که پدرم به چشم درد مبتلا شدند. ما سه برادر بودیم و من وسط بودم و پدرم علاقه‌مند بود من در کنارشان باشم... با استاد خویش شیخ مرتضی حائری مشورت کردم؛ ایشان به شدت مخالف بازگشت من به مشهد بود و می‌فرمود آینده درخشانی داری و با رفتن از قم آینده‌ات را خراب می کنی؛ ولی دلم قانع نمی شد... هر کسی چیزی می گفت تا اینکه در تهران خدمت آقا ضیاء آملی پسر شیخ محمد تقی که اهل دل بود رسیدم. با ایشان مشورت کردم، ایشان تأملی کرد و فرمود: به مشهد برو، آنچه که در قم به آن نیاز داری و قرار است نصیبت شود، خداوند در مشهد بیشترش را به شما خواهد داد... این حرف به دلم نشست و آرام گرفتم. به مشهد رفته و خادم پدر شدم. معتقدم هر آنچه از موفقیت نصیب من شده، به برکت خدمت به پدرم بوده است. به شما هم (آقای رئیسی) عرض میکنم آنچه که انتظار دارید از خدمت به آستان قدس رضوی نصیب شما شود، خداوند در این مسئولیت، بیشترش را به شما می دهد." حجت الإسلام و المسلمین رئیسی به یکی از بزرگان قم میگفت: پس از این کلام حضرت آقا، دلم آرام گرفت و پیشنهاد ریاست قوه قضاییه را پذیرفتم. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
باران ماه رجب.ogg
788.3K
❎ آیا باران های اخیر دلیلی بر نزدیکی ظهور است؟ 🎙وزنه ♻️خلاصه جواب: روایتی در الارشاد شیخ مفید درباره بارش باران در ماه رجب داریم .اما جدای از بحث سندی دلالت این حدیث ربطی به بارشهای اخیر در کشور ما ندارد. چون ان روایت مربوط به بعد از ظهور و قیام امام زمان است که توسط این باران یاران ایشان زنده میشوند . و الان هنوز ظهور و قیام اتفاق نیفتاده است تا بگوییم بارشها نشانه ظهور است. 🔻eitaa.com/vazneh
💠سوال: این که می گویند اگر خدا نخواهد برگی از درخت نمی افتد منجر به بی انگیزه گی من در ادامه راه شده است چگونه این دیدگاه را اصلاح نمایم؟ ✍️ پاسخ: اجازه دهید پاسخ شما را با اشاره به روایتی زیبا از پیامبر اسلام ارائه دهیم. روِيَ عَن رسولِ الله صلّي الله عليه و آله و سلّم: الدُّنْيَا دُوَلٌ فَمَا كَانَ لَكَ أَتَاكَ عَلَى ضَعْفِكَ وَ مَا كَانَ مِنْهَا عَلَيْكَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِكَ وَ مَنِ انْقَطَعَ رَجَاؤُهُ مِمَّا فَاتَ اسْتَرَاحَ بَدَنُهُ وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا قَسَمَهُ اللَّهُ قَرَّتْ عَيْنُهُ. رسول خداصلى اللَّه عليه و آله فرمودند: دنيا متحول است و ثبات و قرار ندارد. آنچه كه براى تو مقرّر شده است به تو خواهد رسيد، گرچه در نهايت ضعف و ناتوانى باشى؛ و آنچه كه به ضرر و زيان تو باشد باز هم به تو خواهد رسيد، گرچه در كمال قدرت و نيرومندى باشى و هرگز جلوی آن را نتوانى گرفت. و هر كس كه اميد خود را از آنچه كه از دست رفته قطع كند، بدنش آسايش خواهد داشت و آن كس كه راضى باشد به آنچه كه خدا روزى او نموده دل و چشمش روشن خواهد شد.(1) مطابق این روایت جلب منفعت و دفع مضرت تنها و تنها به دست خداوند است و تا خداوند نخواهد نفع و ضرری به انسان نمی رسد. از طرفی خداوند در قرآن می فرماید: من كان يريد حرث الاخره نزد له في حرثه و من كان يريد حرث الدنيا نؤته منها و ماله في الاخره من نصيب كسي كه زراعت آخرت را بخواهد، به كشت او بركت و افزايش مي‌دهيم و بر محصولش مي‌افزاييم؛ و كسي كه فقط كشت دنيا را بطلبد، كمي از آن به او مي‌دهيم اما در آخرت هيچ بهره‌اي ندارند.(2) و يا درآيه ای دیگر چنین می خوانیم: اعملوا ما شئتم انه بما تعملون بصير هر كاري مي‌خواهيد بكنيد، او به آنچه انجام مي‌دهيد بيناست.(3) مطابق این آیات انسان در انجام عمل خویش آزاد است و دفع ضرر و جلب منفعت در دستان خود اوست. سرنوشت انسان با دست او رقم میخورد وانسان با ابزار آزادی و اختیار می تواند سعادت و شقاوت خویش را رقم بزند. مشیت الهی بر این تعلق گرفته كه انسان كارهای خود را با آزادی و اختیار انجام دهد، یعنی انسان طبعاً و ذاتاً در انتخاب و گزینش آزاد است و دست او در فعل و ترك هر كاری كاملاً باز میباشد. افعال انسان، ارتباط تكوینی و حقیقی با قدرت و اراده او دارد و او حقیقتاً فاعل كارهای خود می باشد ولی از آنجا كه هستی او آفریده خداوند و مخلوق اوست، فعل او نیز ـ در عین این كه استناد تكوینی و حقیقی به او دارد ـ مستند به خداوند می باشد. دقت کنید آنچه خداوند به ما دستور داده است انجام وظایف در محدوده شرع است .لذا برماست که متناسب با آنچه شرع می گوید عمل نموده و در این رابطه کوتاهی نکنیم چرا که اگر بخواهیم دست روی دست بگذاریم و بدون تلاش کار را به خداوند بسپاریم متضرر خواهیم شد. بنابراین تلاش در جهت رسیدن به نتیجه از جمله اموریست که ما بدان سفارش شده ایم و نباید ازآن اجتناب نماییم ؛ درعین حال باید از تکیه کردن بر توان و فکر و قدرت خویش به طور مستقل پرهیز کنیم. فهم این موضوع و تفکر درباره آن که انسان خود دارای اختیار و اراده است و اراده ی انسان در طول اراده ی خداوند است می تواند در اصلاح دیدگاه شما موثر باشد. پی نوشت ها: 1.بحارالانوار، جلد 74، صفحه145 2.شوري/ .2 3.فصلت/40 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از عصر آب
| | (درس گفتارهایی در شناخت امام زمان) 🔸 به صورت روزانه و منظم ✳️http://eitaa.com/vazneh
هدایت شده از عصر آب
ضرورت شناخت 2.ogg
747.7K
| |2⃣ 🎙استاد ♻️ چرا باید امام زمان را بشناسیم(2)👈🏻بعد سیاسی،بُعد فرهنگی و بُعد اجتماعی سه دلیل دیگر در باب ضرورت شناخت امام زمان می باشد. ✨✨✨✨ ✳️eitaa.com/vazneh @mahdi_vazneh
🌺 اگر خواسته كودك از توان شما خارج است، زیر قولتان نزنید بلکه به جای کلمه «قول می‌دهم» بگویید؛ «سعی خودم را می‌کنم»🌺 ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
#احکام_شرعی #برداشت_از_صندوق_صدقات #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
audio_2019-03-29_23-37-10.ogg
1.59M
❎این ک بی عدالتی تو عالم ذر یکی بگه بله یکی بله نگه..مگ ما اونجا اختیار داشتیم ک انتخاب کنیم... 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات #اعتقادی @javadheidari110
https://www.farsnews.com/isfahan/news/13980108000460/%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B5%D9%81%D8%AA-%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D9%BE%D9%8F%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF
💠سوال: منظور از صبر در روایات چیست؟ و چند نوع صبر داریم؟ ✍️ پاسخ: صبر عبارت است از اينكه انسان در قلب خود استقامتي داشته باشد كه بتواند كنترل نظام نفس را در دست گرفته و دل خود را از تفرقه و نسيان تدبير و فساد رأي بازدارد.(1) اقسام صبر: 1. گسستن و بريدن از خود و شهوات و خواستهاي خود و به تعبير اسلامي، پرهيز از لغزشها و گناهان (صبر بر معصيت). 2. تنظيم برنامه‌ها و تمرين و ممارست براي خودسازي و آمادگيهاي رواني و تلاشهاي سازنده و تسليم و فرمانبرداري كامل از قوانين الهي (صبر در طاعت). 3. ظرفيت پذيرش رنجها را داشتن و گنجايش و قدرت تحمل همة مشكلاتي (مصايب) را كه قدم به قدم بر سر راه در كمين است (صبر برمصيبت).(2) رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: صبر سه قسم است: 1. صبر بر مصايب. 2. صبر بر طاعت. 3. صبر بر معصيت.(3) براى تقويت حلم و بردبارى، بايد طبق برنامه اى جدى به تقويت اراده خویش بكوشيم و همواره سعى كنيم برخود مسلط باشيم.خداى سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت مى كند. فاصبر صبرا جميلاً. اگر انسان در تمامى اقسام صبر خويشتن را نبازد و جزع نكند، يعنى سخنى و حركتى برخلاف رضاى خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختىها را پيش اين و آن باز نكند، صبر نيكو دارد. پی نوشت ها: 1. طباطبايي،تفسيرالميزان، ج 7، ص 141. 2. رفعتي، جلال، ‌صبر بصير، ص 162. 3. حر عاملي، وسائل الشيعه،ج 11، ص 187. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: با توجه به اينكه دوران زنداني بودن امام موسي كاظم علیه‌السلام بسیار طولانی بوده ، چگونه فرزندان زیادی داشتند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: ضمن عرض تسلیت، به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام🌴 نکته اول : امام کاظم علیه‌السلام ، دارای 37 فرزند بوده است.مرحوم مفید(ره) مینویسد:« وَ كَانَ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام ،سَبْعَةٌ وَ ثَلَاثُونَ وَلَداً ذَكَراً وَ أُنْثَى»(1) نکته دوم : برخلاف مشهور ، امام کاظم علیه‌السلام بیش از چهار سال به‌صورت مداوم در زندان نبوده‌اند و مابقی عمر شریف خود را هرچند تحت کنترل ولی، کنار خانواده می‌گذراندند.(2) نکته سوم : امام کاظم علیه‌السلام ، همسران متعددی داشتند.(3) نکته چهارم : عمر شریف حضرت هنگام شهادت 55 سال بوده است.(4) نکته پنجم: انتساب بسیاری از امام زادگان به ایشان با چندین واسطه هست و انتساب بعضی از آن‌ها قطعی نیست. نتیجه اینکه : با در نظر گرفتن مطالب فوق ، داشتن 37 فرزند برای حضرتشان هیچ استبعادی ندارد. پی‌نوشت: 1. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 244 2. ستارگان درخشان ، ج 9 ، ص 58 3. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 244 4. مناقب ، ج 4 ، ص 349 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 امام موسی کاظم (ع): 🔹به خدا قسم خير دنيا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب: ✔️ خوش گمانی و اميدوارى او به خدا ✔️ خوش اخلاقى اش ✔️ خوددارى از غيبت مؤمنان 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
audio_2019-04-01_07-43-09.ogg
1.33M
❎در مورد آیینه بینی توضیح دهید 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات #اعتقادی 📆جمعه ها ⏰ :19:00 🔻گروه ندای شیعه t.me/joinchat/AzVZNTy5lbLEe0FIDA5CCQ t.me/nedayeshiacom @javadheidari110
💠پرسش: چه دلائلی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد که جائی برای اشکال و شک باقی نمی گذارد. مرحوم کلینی (ره) در کافی شریف می نویسد: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّواالْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ»؛ «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف می باشد که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک خود را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود. ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن). (1) نکته ی دوم: اشعاری که از حضرت ابوطالب صادر شده است به وضوح، ایمان ایشان را بیان می کند. الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً فَقَالَ كَذَبُوا كَيْفَيَكُونُكَافِراً وَ هُوَ يَقُول: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدا* نبیا کموسی حط فی اول الکتب»؛ «اسحاق بن جعفر از پدرش امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: چگونه ابوطالب کافر است در حالی که می گوید: «آیا نمی دانید ما محمد را پیامبر یافتیم مانند موسی که در کتاب های پیشین آمده است». (2) نکته ی سوم: علمای بزرگ شیعه بر ایمان حضرت ابوطالب تصریح دارند که به برخی از آنان اشاره می شود: مرحوم صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات خود می نویسد: «و أنّأباطالبكانمسلما»؛ «اعتقاد ما این است که ابو طالب مسلمان بود». (3) مرحوم مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: «و قدأجمعتالشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط»؛ «شیعیان بر اسلام ابوطالب اجماع دارند و این که او در ابتدای امر رسالت به ایشان ایمان آورده و هرگز بتی را نپرستیده است». (4) نتیجه اینکه: ایمان ابوطالب مورد اجماع شیعیان بوده و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر این مساله دلالت دارد. پی نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 448 2. همان 3. اعتقادات الإماميه (للصدوق)، ص: 110 4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 138 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠سوال: چند نمونه ازمصادیق محبت به اهل البیت را بیان کنید؟ ✍️پاسخ:از جمله اموری که از زمان خلقت حضرت آدم تا به امروز توانسته است انسان را همچنان متعبد نگاه دارد پذیرش ولایت الهی بر روی زمین است و این ولایت در زمانهای متعدد مصادیق متفاوتی داشته است. اگر بخواهیم در مسیر سعادت ثابت قدم باشیم باید به اساس اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر امر ولایت توجه نماییم.گاهی احساس می شود درک و شناخت دشمنان نسبت به پایه و اساس بودن ولایت در امر دینداری، بیشتر از دوستان است لذا برنامه ریزی آنها در جهت تخریب امر ولایت با اشکال و انحاء مختلف بسیار مشهود است. نکته مهم و قابل توجه این است که امتدادپذیرش پیامبری وجود مقدس پیغمبر اسلام، پذیرش وجود مقدس اهل البیت علیهم السلام است.لازم است دقت کنیم که حب به اهل البیت بسیار ممدوح و راهگشاست اما حب به ولایت اهل البیت علیهم السلام اساس کار است و باید بین حب شخص و حب ولایت شخص تفاوت قائل شویم. همه ما به نوعی عاشق ائمه معصومین علیهم السلام هستیم و محبت آن ذوات نورانی را در قلب خویش می پرورانیم.اما ملاک اصلی در تشخیص محب حقیقی و محب ظاهری، پذیرش ولایت است. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: لِكُلِّ شَىْء اساسٌ و اساسُ الاسلامِ حُبُّنا اهلَ البيتِ.(۱) و هر چیزی را اساس و پایه ای است و پایه اسلام محبت ما اهل بیت است محبت اهل البیت علیهم السلام مصادیق گوناگونی دارد. شادی در ایام ولادت و عزاداری در ایام شهادتشان، متوسل شدن به آنها برای رفع مشکلات، رفتن به زیارت و تبعیت از دستورات آنها و سلام و صلوات فرستادن روزانه بر روح مطهر آن بزرگواران می تواند در تقویت این محبت تاثیرگذار باشد. تقویت محبت اهل البیت پایه و اساس اسلام است پس اگر بخواهیم دینداری خویش را تثبیت کنیم باید حضور اهل البیت را در متن زندگی خود پررنگ نماییم.پابرجا ماندن هر ساختمانی منوط به محکم بودن پایه های آن است و پایه و اساس اسلام حب به اهل البیت است بنابراین بدون وجود این محبت ساختمان دینداری از پایه ای محکم برخوردار نخواهد بود و دیر یا زود فرو می ریزد. پی نوشت: ۱.اصول کافی ج: 3 ص: 77 روایت2 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال:منافق چه ویژگی دارد؟ 💠 حاضرِ غایب پاسخ✍️: صرف بودن در دانشگاه از ما دانشجو نمی سازد و صرف بودن در حوزه، ما را طلبه ای مهذب بار نمی آورد. اینکه ما راضی و قانع می شویم به این بودن ها و حضورداشتن های ظاهری و فیزیکی، نشانه خوبی نیست. خداوند در قرآن در سوره حدید می فرمایند: يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتمِسُوا نُوراً فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُور لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ. يُنادُونَهُمْ أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قالُوا بَلى وَ لكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَ ارْتَبْتُمْ وَ غَرَّتْكُمُ الْأَمانِيُّ حَتّى جاءَ أَمْرُ اللّهِ وَ غَرَّكُمْ بِاللّهِ الْغَرُورُ؛(1) آن روز مردان و زنان منافق به كسانى كه ايمان آورده‌اند، مى‌گويند: «به ما نگاه كنيد تا از نورتان برگيريم.» گفته مى‌شود: «بازپس گرديد و نورى درخواست كنيد.» آن‌گاه ميان آنها ديوارى زده مى‌شود كه آن را دروازه‌اى است [كه] باطنش رحمت است و ظاهرش روى به عذاب دارد. [منافقان] آنان را ندا در مى‌دهند: «آيا ما با شما نبوديم؟» مى‌گويند: «چرا، ولى شما خودتان را در بلا افكنديد و امروز و فردا كرديد و ترديد آورديد و آرزوها شما را غرّه كرد تا فرمان خدا آمد و [شيطان] مغرور كننده، شما را در باره خدا بفريفت. 💥اگر کمی به این آیه توجه کنیم به خوبی در می یابیم که بین حضورداشتن های حقیقی و بودنهای ظاهری تفاوتی بسیار است تا جایی که خداوند نیز در روز قیامت با دیوار بلندی به نام "سور" میان مومنان و منافقان جدایی می اندازد. در این آیه خداوند به فاصله ای که در روز قیامت بین منافقان و مومنان ایجاد می شود اشاره میکند، نه بین مومنان و کافران، چرا که تکلیف کافران مشخص است اما منافقان یعنی همانها که در ظاهر به گونه ای عمل می کنند و در باطن راه دیگری را می پیمایند روز قیامت رسوا می شوند. وقتی به خودمان و آدمهای اطرافمان دقت می کنیم احساس می کنیم اگر به زودی به خود نیاییم ممکن است ما نیز جزء همانها باشیم که خداوند با دیوار سور بین ما و مومنان فاصله می اندازد. ❗️دلیلش هم همین ظاهرگرایی هاییست که دنبال می کنیم. در مسجدیم و مسجدی حقیقی نیستیم. هئیت می رویم و هیئتی نیستیم و یا شاید حوزه می رویم و طلبه نیستیم. ممکن است امروز بتوانیم خودمان را به برخی امور مقدس بچسبانیم و از اعتبار این امور ، ما نیز معتبر شویم ، همراه مومنان در یک مسیر باشیم، مسجد برویم و نماز بخوانیم،روزه بگیریم و بر سر یک سفره با آنان افطار کنیم اما خیلی زود در روز قیامت تکلیفمان روشن می شود. برای همین است که در ابتدای کلام گفتیم به بودنهای ظاهری دلخوش نباشیم، به حاضر بودن های بی حضور... پی نوشت: 1. حديد (57)، 13ـ14 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: فلسفه ی نمازهای نافله چیست؟ ✍ پاسخ: نکته اول: به‌جز نمازهاى واجب و يوميه، نمازهاى ديگرى هم وجود دارد كه انجام دادن آن‌ها مستحب است. ازآنجایی‌که اين نمازها، اضافه بر نمازهاى واجب است، به آن‌ها نافله يا نوافل گفته مىشود (به معناى زيادى و افزون). اساس و اهميت نافله هاى مستحبى، به اين است كه جبران‌کننده نواقص و كمبودهاى نمازهاى واجب است. نکته دوم: در روايات و احاديث براي نمازهاي نافله فلسفه و علت‌هایی ذكر گرديده ازجمله: الف - تكميل نماز واجب با نماز مستحبي امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَتَمَّ صَلَاةَ الْفَرِيضَةِ بِصَلَاةِ النَّافِلَة»؛ «خداوند به‌واسطهی نمازهای مستحبی، نمازهای واجب را تکمیل می‌کند». (1) ب – رسيدن به بالاترين درجات كمال در حديثى به نام حديث «قرب نوافل» آمده است: راوى از حضرت صادق علیه‌السلام و ايشان از جد بزرگوار خود پيامبر صلی‌الله علیه و اله و پيامبر از خداوند عزوجل چنين نقل نموده: «به‌درستی كه بنده من با نافله و كارهاى مستحبى قرب را می‌جوید تا این‌که او را دوست بدارم و هنگامی‌که او را دوست داشتم گوش او می‌شوم كه با آن می‌شنود و چشم او می‌شوم كه با آن می‌بیند و زبان او می‌گردم كه با آن سخن می‌گوید و دست او می‌گردم كه با آن قهر خود را ابراز می‌کند». (2) پی نوشت ها: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 42 2. الکافی، ج ۲، ص ۳۵۲ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110