eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ مردم چه سهمی در مشروعیت‌بخشی به ولایت فقیه دارند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" دو بازو برای تحقق یک حکومت آرمانی دینی و اسلامی لازم است: 1⃣ مشروعیت از جانب الله تبارک و تعالی 2⃣ مقبولیت از جانب مردم یعنی مشروعیت الهی وقتی تحقق خارجی می‌یابد که از طرف مردم مقبولیت داشته‌باشد. ♻️ نتیجه اینکه: اگر مردم روزی رهبری کسی را نپذیرند، آن حاکم حق ندارد حکومت را با زور و اِعمال قدرت ادامه دهد زیرا بکار بردن چنین شیوه‌ای با هدف حکومت دینی که قصدش زمینه‌سازی بیشتر برای بندگی خداست سازگار نیست. بنابراین نقش مردم، نقش محوری مقبولیت و تحقق‌بخشی به مشروعیت الهی است‌. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 پرســـ❓ــش ⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) در کربلاست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ سفیرسیار و حلقه‌ی وصل بودن چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليه‌السلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمی‌توانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقه‌ی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند. 2⃣ مجاهدت‌های علمی ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه‌اند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 3⃣ مُحَدِّث بودن امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمع‌آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می‌داند و آن را جمع می‌کند و یا می‌نویسد و یا شاگرد تربیت می‌کند. محدث اصطلاح ویژه‌ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می‌شنود راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می‌گیرد. راویان حدیث را از محدث می‌شنوند و نقل می‌کنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 4⃣امکان‌وجودِ‌چنین‌روایتی‌برای‌سایرامامزادگان ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد. 5⃣ امامزاده بودن البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليه‌السلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمی‌شان در بین مردم غلبه دارد. 6⃣ به علت شرایط مکانی زمانی ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى‌کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليه‌السلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 7⃣ لزوم پایگاه سازی لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. ♻️نتیجه اینکه باید توجه داشت که آن ثواب‌ها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا» 📚نهج‌البلاغه خطبه‌ی دوم هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آن‌ها نمی‌توانند برابری کنند. ». از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید هیچ‌کس نمی‌تواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن‌ها هستند. 🆔 @javadheidari110 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ولایت فقیه یا وکالت فقیه؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" نظریه‌ی وکالت فقیه به دو دلیل مخدوش است زیرا: 1⃣ یکی از انواع ولایت، ولایت بر مهجورین است که با عناوینی همانند: (مفقود‌الاثر، نابالغ، دیوانه، سفیه می‌آید.) در حالیکه ولایت بر بالغان و رشد یافتگان نیز وجود دارد که اینها یکی از اقسام ولایت‌اند. بنابراین اگر کسی به عنوان ولی‌فقیه سردمداری جامعه‌ای را عهده‌دار شود این بدان معنا نیست که خدای ناکرده مردم مهجور، نابالغ و دیوانه‌اند. 2⃣ عنوان وکالت فقیه، برای ولایت فقیه به دو دلیل تعبیری سست و بی‌اساس است: ۱) وکیل حق ندارد به موکل دستور دهد بلکه این حاکم است که برخلاف وکالت، به مردم امر و نهی می‌کند، بنابراین اگر حاکم وکیل مردم بود نه ولی آنها، باید در انتظار دستور مردم باشد در حالیکه این با روح حاکمیت سازگاری ندارد. ۲) عملِ وکیل، تنها در امور و حیطه‌ای است که موکل معین و مشخص بکند در حالیکه حاکم می‌تواند در جهات مختلفی که به جامعه مرتبط است اظهار نظر و ورود پیدا کند. ۳) وکیل تنها می‌تواند در امور موکلان‌ خودش عمل کند اما حاکم جامعه، حاکم کل جامعه است البته لازم نیست همه‌ی جامعه او را بپذیرفته‌اند بلکه همین‌ که بوسیله‌ی اکثریت انتخاب شده‌باشد، می‌تواند نسبت به آن اقلیتی که ولایت‌اش را نپذیرفته‌اند نیز ولایت داشته‌باشد. به عبارت دیگر حاکم می‌تواند نسبت به اِعمال قدرت مردم، اظهار نظر کند. ♻️نتیجه اینکه: کسانی که تعبیر وکالت فقیه را جایگزین ولایت فقیه کردند گمان‌شان این بوده که چون حاکم دینی، مقبولیت خود را از مردم اخذ می‌کند، ولی‌فقیه نقش وکیل را ایفا می‌کند و نقشی در ولایت و سرپرستی مردم ندارد آنها مدعی شدند اگر ولایت فقیه با عنوان ولایت بر منصب حکومت تکیه بزند، مردم حکم مهجورین را پیدا می‌کنند در حالیکه آنها نمی‌دانند ولایت، منحصر در ولایت بر مهجورین نیست و همچنین اطلاعی از نقش وکیل و موکل ندارند. بنابراین تعبیر صحیح ولایت فقیه است نه وکالت فقیه. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ولایت فقیه، ولایت در قانون است یا ولایت بر قانون؟ ولی‌‌ِفقیه در چارچوب قانون و شرع عمل می‌کند یا اینکه اختیاراتش فراتر از قانون و فراتر از احکام شرعی است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ ولایتِ در قانون: اگر مسئله‌ای در شرع و قانون آمده باشد، حاکم طبق همان نظر و حکم می‌دهد که در اینجا ولایت فقیه ولایت در قانون است. 2⃣ ولایتِ بر قانون: گاهی در برخی مسائل ضرورت و مصلحت اقتضا می‌کند که آن حکم در قانون نباشد البته در چنین صورتی، خود شرع و قانون این اجازه را صادر کرده است تا اگر قانون جمهوری اسلامی در مسئله‌ یا مقوله‌ای ساکت بود و در آن مبحث نظری داده‌نشده بود. در چنین مواقعی که بن‌بستی ایجاد می‌شود نظر ولی‌فقیه حجت است. ♻️نتیجه اینکه: بر اساس شرع و قانون ولایت فقیه، ولایت بر قانون است و اگر در قانون در مورد موضوعی حکمی داده نشده باشد، دست و پای ولی‌فقیه بسته نیست و در چنین مواقعی ولایت بر قانون دارد و قول ایشان حجت است. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💻کانال رسمی استاد جواد حیدری کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه ⏺پاسخگویی شبهات اعتقادی ⏺خداشناسی ⏺الحاد فقه_احکام اخلاق و مشاوره ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ 🔘دوستان خود را دعوت کنید🌹
هدایت شده از سلاله اخلاقی
در عصر غیبت، ملاقات با امام زمان علیه‌السلام چگونه ممکن است؟.mp3
4.6M
🦋چشم به راه🦋 ⁉️ در عصر غیبت کبری ملاقات با امام زمان (عج) به چه صورت ممکن است؟ الف) هر زمان فردی بخواهد می تواند خدمت حضرت برسد. ب) به هیچ وجه امکان ملاقات با حضرت ممکن نیست. ج) ملاقات فقط در صورت صلاحدید امام زمان (عج) ممکن است. 🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان بزرگوار! چشم زخم حقیقت دارد. در نهج البلاغه آمده است: «الْعَيْنُ‏ حَقٌ‏ وَ الرُّقَى حَق‏»؛ «چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است». برای در امان ماندن از چشم زخم، توصیه های دینی را باید عمل کنیم؛ مانند: ذکر شریف " ماشاءالله لاقوه الا بالله العلی العظیم "" و یا استفاده از حرز امام جواد علیه السلام. صدقه و استغفار و قربانی کردن نیز از سفارشات دین است. اما تخم مرغ شکستن هیچ مستند شرعی و عقلی ندارد و در ضمن از دوجهت حرام است. یک: شکستن تخم مرغ بدون فایده ی عقلانی اسراف است. دو: در برخی روش ها اسم افرادی را می آوریم که تهمت است. هم اسراف حرام است و هم تهمت. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b