🛑اسم انواع جانوران و حشرات و حتی اسم پیاز و عدس در قرآن آمده، اما چرا اسمی از علی بن ابیطالب علیهالسلام با این همه فضایل که شیعیان نقل میکنند در قرآن نیامده است؟!
🔶 اول: خداوند هر چیزی که لازم بوده را به صورت کلی در قرآن بیان فرموده است و بیان جزئیات آن را به پیامبر واگذار کرده است.
🔻 مثلا به صورت کلی فرموده نماز بخوانید ولی تعداد رکعات آن چند باشد را به پیامبر واگذار کرده است.
🔻 درباره ولایت و جانشینی هم اینطور است، اصل آن را خدا در قرآن فرموده است ولی تفسیر و تعیین مصداق آن را به پیامبرش واگذار کرده است.
🔷 دوم: کنایه و اشاره بهتر از مستقیم مفهوم را میرساند. «کنایه ابلغ من التصریح؛ کنایه گویی از صراحت گویی بلیغتر است».
🔻 درست است که اسم حضرت علی علیهالسلام به صورت صریح در قرآن نیامده است ولی حدود 200 آیه در قرآن به امیرالمومنین علیهالسلام اشاره میکند و فضائل و کرامات حضرت علی علیهالسلام را بیان میکنند از جمله آنها؛ آیه ولایت، آیه مباهله، آیه اولی الأمر، آیه تبلیغ، آیه صادقین و ...
🔶 سوم: از سنتهای الهی آن است که در دین ابهام گذاشته میشود تا انسانها آزموده شوند. در این باره امیرالمومنین علی علیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: «وَ لَکنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یبْتَلِی خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا یجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْییزاً؛ اما خداوند مخلوقات خود را با امورى که آگاهى ندارند آزمایش مىکند، تا بد و خوب تمیز داده شود».[1]
🔺 به این خاطر هم اسم امیرالمونین علی علیهالسلام به طور مستقیم در قرآن نیامده است.
🔷 چهارم: علاوه بر این پیامبر بارها در موارد مختلف مستقیم به علی علیهالسلام و حقانیت جانشینی او اشاره فرمودند که از مهمترین آنها میتوان به جریان غدیر اشاره کرد که حضرت فرمودند: «من کنت مولاه فعلى مولاه؛ هر کسی که من مولای او هستم علی مولای اوست».[2]
🔻 یا در حدیث منزلت فرمودند: «انت منى بمنزله هارون من موسى ،الاّ انه لانبى بعدى؛ یا علی جایگاه تو نسبت به من مثل جایگاه هارون به موسی است فقط فرقش این است که بعد از من پیامبری نمیآید».[3]
🔻 یا در جریان مهمانی آشنایان پیامبر فرمودند: «إنّ هذا أخی و وصیّی و خلیفتی من بعدی، فاسمعوا له و أطیعوا؛ همانا این (علی) برادر و وصی و جانشین بعد از من است، پس سخن او را گوش داده و از او اطاعت نمایید».[4]
🌐 منابع:
[1]ـ نهج البلاغه، خطبه 192.
[2]ـ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 203. مسند احمد 1 : 118 . تاريخ دمشق، ابن عساكر،ج 42، ص 206.(کتب اهل تسنن)
کافی، ج 2، ص 40. الغدیر، امینی، ج 1، ص 58. ميزان الحكمة ، ری شهری، ج 1، ص 138. (کتب تشیع)
[3]ـ صحيح مسلم : ۷ / ۱۲۰ باب فضائل عليّ بن أبي طالب. سنن الترمذي : ۵ / ۵۹۸ ح ۳۷۳۰ .(کتب اهل تسنن)
حق اليقين،مجلسی، ج 1، ص116. بحار الانوار، ج 37، ص 276. المسترشد في إمامة أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب، طبری شیعی، ج 1، ص 335. الهداية في الأصول و الفروع، شیخ صدوق، ج 1، ص 160.(کتب تشیع)
[4]ـ شرح المقاصد، التفتازاني، سعد الدين، ج5، ص 2. شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 487.(کتب اهل تسنن)
إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسی،ج 1، ص 323. كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين(ع)، علامه حلی، ج 1، ص 260. علل الشرائع، شیخ صدوق، ج 1، ص 170.(کتب تشیع)
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
کانال رسمی استاد جواد حیدری
↙️سلام.🌷
◀️بعد از سال ها، توفیق بزرگی نصیبم شد تا با #معلم کلاس اول ابتدایی خودم هم کلام شوم.
♦️خوشحالی و نشاط وصف ناپذیری را در خود احساس می کنم.
✅ آقای شفیعی عزیز، خوش آمدید.
مهربانی های شما، بوی خوش ادکلن شما و هدایای با ارزش شما در کلاس، همیشه در ذهنم ماندگار است.
🔹امیدوارم دعای شما بدرقه ی راهم باشد تا شاید ذره ای از زحماتتان را جبران کنم.
❎ به امید ساعتی که توفیق بوسیدن دست مبارکتان نصیبم شود.
شاگرد کوچکتان: جواد
#بزرگ_مردی_که_خواندن_و_نوشتن_آموخت.
@javadheidari110
2_1152921504615514572.mp3
12.22M
🔸#کنفرانس: امامت شناسی
🎤 استاد جواد حیدری
🔺جلسه چهارم
🔰 کاری از مجموعه الغدیر
🔘@javadheidari110
♦️با توجه با در خواست برخی از بزرگواران، چکیده ای از جریان شناسی شبهات اعتقادی، تقدیم می شود.
◀️ این فایل، برگرفته از کتاب وزین جریان شناسی شبهات، اثر استاد بزرگوارم#سید_حسن_هاشمی_جزی می باشد.
↩️ ان شاءالله فردا در کانال قرار داده می شود.
🖊قابل استفاده برای همه ی دغدغه مندان فرهنگی
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
145.1K
⁉️ به افرادی که میگویند ما آریایی هستیم عرب نمیپرستیم چه پاسخی بدهیم؟
پاســـ🔊ــــخِ استاد حیــــــدرے
#شبهات_باستانگرایی
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💫 بعد از شکست رومیان (که اهل کتاب بودند) از ایرانیان، مشرکان مکه، خوشحال شدند و شروع به شماتت مسلمانان کردند و گفتند: ما هم شما مسلمانان را شکست خواهیم داد.
⭐️مسلمانان از این جریان ناراحت شدند.
پروردگار عالم، با دادن نوید پیروزی رومیان نسبت به ایرانیان، غم را از چهره ی آنان زدود.
🌎 برانداز های نگون بخت، با ترقه بازی #واگنر در روسیه، کاروان شادی راه انداختند و پیغام فرستادند: نوبت جمهوری اسلامی هم می رسد.
💥 #واگنر فرار کرد و بر اندازها هم خفه شدند.
📖غلبت الروم و هم من بعد غلبهم سیغلبون.
🖊آری این وعده ی قرآن است که حق پیروز است و باطل رفتنی است.
✳️ ای مگس عرصه ی سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می بری و زحمت ما می داری.
#واگنر
#روسیه
#جمهوری_اسلامی
✍جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
مهارت پاسخگویی کلامی.mp3
4.13M
↔️صوت مهارت پاسخگویی کلامی_اعتقادی
❇️استاد:#جواد_حیدری
1⃣ جریان شناسی شبهات.
مشاهده در روزبرگ - اپلیکیشن آنلاین محتوای تبلیغی:
🌐http://www.atf.morsalat.ir/podcast/q6am740ypp5z0vpb
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
2_1152921504615514880.mp3
14.67M
🔸#کنفرانس: امامت شناسی
🎤 استاد جواد حیدری
🔺جلسه پنجم
🔰 کاری از مجموعه الغدیر
🔘@javadheidari110
⭕️ چرا امام باقر علیه السلام، اختراع نداشتند؟
🔵پاسخ:
نکته ی اول: این سوال ناشی از این است که جایگاه برخی علوم روشن نشده است، یعنی برخی تصور می کنند اگر کسی ابتکار و اختراعی داشته باشد، او تنها صاحب علم می باشد، و حال اینکه چنین نیست، زیرا برخی از علوم وجود دارند که به مراتب با اهمیت تر از علوم مادی می باشند، از جمله علومی که از اهمیت خاص بر خور دار است، علم خدا و دین شناسی است. َ رَسُولُ خدا فرمود: «أَفْضَلُ الْعِلْمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ». (۱) امام علیهالسلام نیز با اهمیت و مهم ترین علم را معرفت خداوند دانسته اند: «أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِیقُ بِهِ وَ كَمَالُ تَصْدِیقِهِ تَوْحِیدُهُ ». (۲)
نکته ی دوم: امام باقرعلیهالسلام در عرصه علوم خدا و دین شناسی جایگاه بس بلند داشت، به گونه ای که رسول خدا از وی به عنوان" باقرالعلوم" یاد نمود، چنانچه از جابر بن عبد اللّه منقول است که حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله به من فرمود: ای جابر! امید است که تو در دنیا بمانی تا ملاقات کنی فرزندی از من که از اولاد حسین خواهد بود که او را محمّد نامند، یَبْقُرُ عِلْمَ الدِّینِ بَقْرا،(۳) یعنی او میشکافد علم دین را شکافتنی، پس هرگاه او را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان.
به نظر می رسد کلام رسول خدا درباره امام باقر علیهالسلام ناظر براین است که وی در عرصه نشر معارف دینی وعلم خدا شناسی شکافنده علم می باشد، بر این اساس بود که حضرت طی مدت امامت خود، در همان شرائط نامساعد، به نشر و اشاعه حقایق و معارف الهی پرداخت و مشکلات علمی را تشریح نمود و جنبش علمی دامنه داری به وجود آورد که مقدمات تاسیس یک «دانشگاه بزرگ اسلامی» را که در دوران امامت فرزند گرامیش امام صادق علیهالسلام به اوج عظمت رسید، پی ریزی کرد.
نکته ی سوم: روایات و احادیث متعدد در زمینه مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام، و انواع علوم، از آن حضرت به یادگار مانده است ، افزون بر آن، رجال و شخصیت های بزرگ علمی از محضر آن حضرت استفاده میکردند. که هر کدام در گسترش علوم نقش اساسی داشتند، چنانکه «جابر بن یزید جعفی» و «کیسان سجستانی» (از تابعین) و فقهائی مانند: «ابن مبارک»، «زهری»، «اوزاعی»، «ابوحنیفه»، «مالک»، «شافعی»، «زیاد بن منذرنهدی» از آثار علمی او بهرهمند شده سخنان آن حضرت را، بی واسطه و گاه با چند واسطه، نقل نمودهاند. کتب و مولفات دانشمندان و مورخان اهل تسنن مانند: طبری، بلاذری، سلامی، خطیب بغدادی، ابونعیم اصفهانی، و کتبی مانند: موطا مالک، سنن ابی داود، مسند ابی حنیفه، مسند مروزی، تفسیر نقاش، تفسیر زمخشری، و دهها نظیر اینها، که از مهمترین کتب جهان تسنن است، پر از سخنان پرمغز پیشوای پنجم است و همه جا جمله: «قال محمد بن علی» و یا «قال محمد الباقر» به چشم میخورد. کتب شیعه نیز در زمینههای مختلف سرشار از سخنان و احادیث حضرت باقر علیهالسلام است.
نکته ی چهارم: حضرت باقر علیهالسلام شاگردان برجستهای در زمینههای فقه و حدیث و تفسیر و دیگر علوم اسلامی تربیت کرد که هر کدام وزنه علمی بزرگی به شمار میرفت. شخصیتهای بزرگی همچون: محمد بن مسلم، زراره ابن اعین، ابو بصیر، برید بن معاویه عجلی، جابربن یزید، حمران بن اعین، و هشام بن سالم از تربیت یافتگان مکتب آن حضرت هستند.(۴)
نتیجه اینکه: گرچه ممکن است ما آثار علمی مانند کتاب و اختراعی - از امام باقر علیهالسلام نداشته باشیم، اما امام با بیان روایات بسیار زیاد و تربیت شاگردان متعدد در عرصه های علوم مختلف، فعالیت های بسیار مهمی را انجام داد که این امر با اختراع وابتکار مادی، قابل مقایسه نیست، زیرا اختراع و ابتکار را انسان هایی دیگر می توانند انجام دهند ولی آنچه که انسانهایی دیگر از آن عاجزند، هدایت مردم و ارائه معارف بلند دینی است.
ضمن اینکه در منابع روایی شیعه برای امامان علیهمالسلام ده ها کتاب و تألیفات بر شمرده اند. برخی از این کتاب ها توسط امام پیشین نگاشته شده، سپس به عنوان میراث امامت به امامان بعدی رسیده است، برخی میراث از سلسله پیامبران پیشین بوده، برخی با املای امامان علیهمالسلام توسط شاگردان نوشته،برخی توسط امامان علیهمالسلام برای هدایت افرادی خاص و یا درخواست عده ای نگاشته شده است.
پی نوشت ها:
۱. علامه مجلسی بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ناشر: اسلامی، ج، ۷۵ ص ۷
۲. عبد الواحد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، ص۸۵.
۳. شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق. ج۲، ص ۱۵۹.
۴. مهدیی پیشوایی ،سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق علیهالسلام، چاپ یازدهم، ۱۳۷۹ از ص ۳۰۶ به بعد.
۵. سید محسن امین، اعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات ، چاپ پنجم ، ۱۴۱۸ه ،ج ۲، ص ۵۰۲.
@javadheidari110
2_1152921504615515185.mp3
12.41M
🔸#کنفرانس: امامت شناسی
🎤 استاد جواد حیدری
🔺جلسه ششم
🔰 کاری از مجموعه الغدیر
🔘@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
⭕️کپی علی کریمی از لجن پراکنی های ضد دین.
⛔️قبلا به این مطلب پاسخ داده بودیم👇👇
◀️کربلا رفتن و نجف داشتن، به تنهایی کسی را خوشبخت و سعادتمند نمی کند.
◀️کربلا رفتن و کربلایی شدن، سعادت آور است.
یعنی شناخت حسین علیه السلام و راه او و عمل به دستورات آن عزیز.
↙️نجف رفتن و علوی شدن، سعادت آور است. یعنی زنده نگهداشتن امام علی علیه السلام و مکتبش و عمل به آن.
↙️کربلا رفتن، برای احترام و تعظیم مدفون کربلاست.
نجف رفتن، برای بیان عظمت شاه نجف است.
تا با این حرکت، آموزه ها و معارف آنان زنده بماند و به آن ها عمل شود تا سعادت حاصل شود.
↩️نتیجه اینکه: آنچه باعث خوشبختی دین و دنیاست، زائر و زیارت "عارفا بحقها"ست.
✍️جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از 🅩🅐🅛🅘_74
سلام علیکم
عزیزان پدرم عمل پیوند قلب کرده، دو هفته است آیسییو بستریه
حالش چندان خوب نیست
تو این ایام لطف کنین یه صلوات یا حمد شفا برای همه مرضا و پدر ما بخونید
ممنون🙏🌹
💠 #حدیث روز 💠
💎 راهکاری برای جبران گذشته
🔻امام هادى عليهالسلام:
اُذْكُـرْ حَسَـراتِ التَّـفْريـطِ بِـأَخْـذِ تَقْـديمِ الْحَـزْمِ
✳️ حسرت و پشيمانىِ كوتاهى در انجام كارها را به ياد آور و بـا تصميم جــدّى و تدبير جبـران كن.
📚 بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از سعیدیسم ✅
⭕️کپی علی کریمی از لجن پراکنی های ضد دین.
⛔️قبلا به این مطلب پاسخ داده بودیم👇👇
◀️کربلا رفتن و نجف داشتن، به تنهایی کسی را خوشبخت و سعادتمند نمی کند.
◀️کربلا رفتن و کربلایی شدن، سعادت آور است.
یعنی شناخت حسین علیه السلام و راه او و عمل به دستورات آن عزیز.
↙️نجف رفتن و علوی شدن، سعادت آور است. یعنی زنده نگهداشتن امام علی علیه السلام و مکتبش و عمل به آن.
↙️کربلا رفتن، برای احترام و تعظیم مدفون کربلاست.
نجف رفتن، برای بیان عظمت شاه نجف است.
تا با این حرکت، آموزه ها و معارف آنان زنده بماند و به آن ها عمل شود تا سعادت حاصل شود.
↩️نتیجه اینکه: آنچه باعث خوشبختی دین و دنیاست، زائر و زیارت "عارفا بحقه"ست.
✍️جواد حیدری
✅ کانال #سعیدیسم :
@saeedism
کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️کپی علی کریمی از لجن پراکنی های ضد دین. ⛔️قبلا به این مطلب پاسخ داده بودیم👇👇 ◀️کربلا رفتن و نجف
قرار گرفتن مطلب کانال در کانال سعیدیسم
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
⭕️کپی علی کریمی از لجن پراکنی های ضد دین.
⛔️قبلا به این مطلب پاسخ داده بودیم👇👇
◀️کربلا رفتن و نجف داشتن، به تنهایی کسی را خوشبخت و سعادتمند نمی کند.
◀️کربلا رفتن و کربلایی شدن، سعادت آور است.
یعنی شناخت حسین علیه السلام و راه او و عمل به دستورات آن عزیز.
↙️نجف رفتن و علوی شدن، سعادت آور است. یعنی زنده نگهداشتن امام علی علیه السلام و مکتبش و عمل به آن.
↙️کربلا رفتن، برای احترام و تعظیم مدفون کربلاست.
نجف رفتن، برای بیان عظمت شاه نجف است.
تا با این حرکت، آموزه ها و معارف آنان زنده بماند و به آن ها عمل شود تا سعادت حاصل شود.
↩️نتیجه اینکه: آنچه باعث خوشبختی دین و دنیاست، زائر و زیارت "عارفا بحقه"ست.
✍️جواد حیدری
🆔 @Shobhe_Shenasi
💠پرسش:
❌چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟
✍️ پاسخ:
نکتهی اول: همه انسانها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير اینها، هم گوسفند میکشند و هم از گوشت آن استفاده میکنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادقاند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاههای كشورهاي دنيا كنند.
نکتهی دوم: اگر مسلمان گوسفند میکشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسانها را میکشند تا بهوسیله آنها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربهتر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست.
نکتهی سوم: براي قرباني حج، بهصورت كلي دو نوع حكمت میتوان در نظر گرفت:
1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي
2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهشهای نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال.
پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشنها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد.
#عید_قربان
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b