🏴 روضه حضرت #رقیه
متن اصلی #روضه دختر خردسال خاندان اهل بیت(ع) از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین #طبری از عالمان #شیعه است که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است.
«در حاويه آمد كه:
#زنان خاندان نبوت در حالت #اسيرى حال مردان كه در #كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده میداشتند، و هر كودكى را وعدهها میدادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز میآيد، تا ايشان را به خانه #يزيد آوردند،
دختركى بود #چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من #حسين(ع) كجاست؟
اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در #گريه افتادند و فغان از ايشان برخاست.
يزيد خفته بود، از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است.
آن #لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست:
ملاعين گفتند سر پدر تو است. آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق #تسليم كرد.»
📚حاویه نام کتابی است که عمادالدین طبری این مطلب را از آن نقل کرده است.
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از موکب سفراء الحسین
🌷 همیار سفیر در ایّام اربعین
🌷 اختصاصی کانال موکب سفراء الحسین علیه السلام
🌀 جناب آقای جواد حیدری
🔹 پاسخگوی سؤالات اعتقادی شما
▪️ @khameneieshQ
🏴 موکب سفراء الحسین علیهالسلام
موکب طلاب و مبلغان اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/3742237174C1a58c0c067
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
24.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️حقوق زنان در معارف اسلامی ⁉️
🎤#جواد_حیدری
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
پاسخ:
۲۸ صفر تاریخ دقیق #شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام بوده
و ۷ صفر #میلاد امام #موسی_کاظم علیه السلام است.
📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به #شهیداول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست.
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعظین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن(ع) نیست و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر تحقیقی بنده آن است که ۷ صفر #میلاد امام کاظم علیه السلام است.
✍دکتر یاوری
@javadheidari110
✅دومین جلسه گارگاه دوره توان افزایی سفیران تربیت( معاونین و مربیان پرورشی مدارس) استان اصفهان(شهرضا، جرقویه، ورزنه، چادگان و ناحیه 3 شهر اصفهان)
🔹مکان: اردوگاه کشوری شهیدبهشتی(ره) شهر ابریشم
📅 1402/05/30
💠کارشناس کلام و عقاید؛ استاد جواد حیدری
✅نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان
🍀 پرسش کلید دانایی 🍀
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
کربلایی سلام🤚
این صحبت که: «هر کربلا رفته را امام حسین علیه السلام طلبیده است»؛ کلیت ندارد و کربلا رفتن و مکه رفتن و هر مکان دیگر، با اراده و برنامه ریزی و فراهم شدن زمینه ی مسافرت است.
همانطور که در مراسم حج، ضجیج فراوان هستند و حجیج اندک(بحار، ج 46، ص 261)، در مراسم اربعین هم کربلا رفته زیاد است و کربلایی ؟ شاید اندک!
چه بسیار افرادی که بدون تشرف ظاهری، زائر می شوند و چه بسیار تشرف یافتگانی که طعم زیارت نمی چشند.
به حضرت فرمود: آقا جان! فاصله ی ما تا کربلا بسیار است. حضرت فرمودند: سه مرتبه بگو:«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»؛ اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته میشود و هر زیارت معادل یک حجّ و یک عمره است. (کامل الزیارات، صفحه ۲۸۷).
چه افرادی که سر در کنار بالین رسول خدا میگذاشتند و بوی بهشت را از فرسخ ها استشمام نمی کنند و چه افرادی که در یمن بودند و با نبی محشورند.
غرض این بود که فهم کنیم: هر که به زیارت برود طلبیده شده است، جمله ی نادرستی است.
البته برخی زیارت رفتن ها جز طلب یار نیست.
البته امیدواریم هم کربلا برویم و هم کربلایی شویم.
چه زیبا زمزمه می کردند:
ای خدا ما را کربلایی کن
بعد از آن با ما هر چه خواهی کن
✍️#خاک_پای_زائران_کربلا_جواد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b