💠 حدیث روز 💠
✳️ عاقلترین مردم
🔻امام صادق علیهالسلام:
أَكْمَلُ اَلنَّاسِ عَقْلاً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً
❇️ عاقلترين مردم، خوشخُلق ترين آنهاست.
📚 الکافي، جلد۱، صفحه23
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 پرسش:
الف.آیا فالگیری برای خود ما یا دیگران اشکال دارد؟
ب. آیا می توانیم شرعاً برای گرفتن فال به دیگران مراجعه کنیم؟
ج. آیا درآمد، از این راه حلال است؟
#احکام_فالگیری
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
مقام معظم رهبری:
فالگیری شرعاً اعتباری ندارد؛ و کسب درآمد از این طریق جایز نیست.
پی نوشت:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،استفتائات جدید (فروردین ماه)
#کارشناس_فقه
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_عقده_حقارت
✍️از جمله زمینه های گناه در وجود افراد، عقده ی حقارت است.قطعا هیچ انسانی با عقده ی حقارت متولد نمی شود اما آنچه که در خانه و اجتماع برایش رخ می دهد ممکن است عزت نفس او را خدشه دار نموده و او را دچار عقده ی حقارت نماید.
تحقیر کودک چه در خانه و چه در اجتماع موجب خودکم بینی او شده و منجر به سرکوب شدن غرور کودک می شود و همین مساله در آینده زمینه ای برای گناه خواهد شد. چرا که کودک وقتی با این عقده بزرگ شود همواره به صورت خفته و پنهان درصدد انتقام جویی بر می آید و در آینده با گرایش به سمت بزهکاری و ارتکاب گناه، انتقام این عقده ها را از خانواده و اجتماع می گیرد.
بنابراین یکی از راه هاى مهم تربيت و هدايت ، شخصيت دادن به افراد مخصوصا به كودكان است.هرروز بر سر چهار راهها و در سطح پیاده روها و پارکها کودکان متعددی را می بینیم که با عنوان دست فروشی و یا حتی تکدی گری در متن اجتماع رها شده اند اینکه آیا این بچه ها متعلق به باند و گروه خاصی هستند یا نه بحث ما نیست آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد روش برخورد مردم با این کودکان است.
حتی اگر آنها به صورت تیمی و گروهی کار می کنند و حتی اگر حقیقتا نیازمند کمک مالی هم نیستند و تظاهر به فقر می کنند، باز هم بر من و شما لازم و واجب است با مهربانی و لبخند با این کودکان برخورد کنیم.
💥بالا کشیدن شیشه ی خودرو از چند متر جلوتر و رو برگرداندن از آنها و همچنین کم محلی و بی توجهی به درخواست آنهامی تواند لحظه به لحظه بر عقده ی حقارتشان بیافزاید و در آینده مشکل ساز شود .حالا حسابش را بکنید که روزانه یک کودک معصوم چند بار با چنین صحنه هایی روبرو می شود?!!
❗️بنابراین حتی اگر نمیخواهیم و یا صلاح نمی دانیم به این کودکان کمک مالی کنیم مشکلی نیست اما باید در برخورد با آنها دقت بیشتری به خرج دهیم. گرفتن دستهای کوچک آنها و کشیدن دست نوازش بر سرشان می تواند آرامش آنها را در جامعه ای کم آرامش، تأمین نماید.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
37.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر_گزاری_فارس
#هشتم_شوال_تخریب_قبور_ائمه_علیهم_السلام
#نقد_تفکر_وهابیت
#استاد_جواد_حیدری
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
خدا نزد گمان بندگان؟.ogg
848K
❎خداوند نزد گمان بنده هاش هست میشه توضیح و مثال بزنید؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
26.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹#سیاسی_اجتماعی
⭕️#مذاکره_با_آمریکا
🔹#استاد_جواد_حیدری
⭕️#گروه_تبلیغی_پاسخگو
📣: چرا با آمریکا مذاکره نمی کنیم⁉️🚫
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
audio_2019-06-18_21-10-47.ogg
790.7K
🎧 نظام موروثی امامت با مردم سالاری منافات ندارد؟!
🎙 استاد جواد حیدری
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
#تکلیف_مستمع_غیبت
#احکام_شرعی
سوال:
براي بري الذمه شدن از غيبت شنيده شده از افرادي كه امكان حلاليت طلبيدن (به علت وجود مفسده يا...) نيست، چه بايد كرد؟
آيا خواندن نماز، صدقه دادن، طلب استغفار براي آنها و ... طوري كه يقين حاصل كنيم كه بريءالذمه شدهايم. کفايت ميکند؟
جواب:
آیت الله خامنه ای:اگر غيبت شونده زنده است و امکان استحلال از او میباشد بايد از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قيد حيات نيست يا امکان استحلال از او نيست، برايش استغفار نمايد.(1)
آیت الله سیستانی :توبه و استغفار کفايت میکند.(2)
آیت الله مکارم شیرازی:در صورت امکان و عدم مفسده بايد از غيبتشونده حلاليت بطلبد در غير اين صورت به قدری برای او کارهای خير انجام دهد تا يقين به رضايت وي حاصل شود.(3)
پی نوشت:
1- رساله آموزشی، ج2، ص87، وجوب استحلال و استغفار
2- توضيح المسائل جامع، ج1، امر به معروف، غيبت، ص637، م2271
3- احکام ويژه، 600 مسأله مورد نياز، ص38، با استفاده از م11
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
قرآن در مورد شهدا میفرماید: « به آنها روزی داده می شود نه اینکه آنها به دیگران روزی میدهند یا اینکه واسطه بین شما و الله می شوند... در کجای آیه قرآن آمده که الله فرموده باشد شهدا زنده اند پس از آنها بخواهید صدایتان را به الله برسانند؟ و به آنها توسل پیدا کنید.؟
...............................................................................................................
✍️ پاسخ:
📌شیعه ادعا نکرده که شهیدان روزی میدهند.آیهی 169 آل عمران، همین که زنده بودن شهیدان در برزخ را اثبات میکند، برای ما کافی است و کسی نخواسته بر اساس این آیه به تنهایی جواز توسل را صادر کند. بحث توسل از آیات دیگر اثبات میشود.
آیهی مورد بحث، صراحتاً می فرماید به آنها مرده نگویید: 🔰و لَا تَقُولُواْ لِمَن يُقْتَلُ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ؛ به آنها كه در راه خدا كشته مىشوند، مرده نگوييد!🔰
آیه به طور واضح حیات آنها را اثبات کرده است و این که برخی با این صراحت متوجه حیات و زندگی آنها نمی شوند از کوتاهی فهم آنهاست.(بَلْ أَحْيَاءٌ وَ لكِن لَّا تَشْعُرُونَ: بلكه آنان زندهاند، ولى شما نمىفهميد!) بنابراین نمیتوان گفت آنها مردهاند و صدای ما را نمیشنوند.
🔺🔻
در سوره «یس» (آيه 26 و 27) از قول حبيب نجار(از مؤمنین شجاع که در راه تبلیغ دین الهی شهید شد) ميگويد: 🔰 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّه قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِين؛به او ميگويند داخل بهشت شو. او ميگويد كاش قوم من ميدانستند كه خداوند مرا بخشيده و كرامت داده است.🔰
اين آيات نشان ميدهند كه آنان زندهاند و ميفهمند و آرزو ميكنند و حال و روز زندگان را ميدانند.این که در این آیه نگفته به مردگان توسل پیدا کنید آیا دلیل میشود که بگوییم نباید به آنها توسل پیدا کرد؟ بحث توسل را از آیات دیگر قرآن استفاده میکنیم
✅نتیجه:
بنابراین در این آیه منعی برای توسل به اموات وشهدا وجود ندارد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
1_67801038.pdf
137.8K
#پست_پیشگام
#فربهی_مناسکی
#کارشناس_اخلاق_مرکز_ملی_پاسخگویی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_زمینه_گناه
✍️از جمله زمینه های گناه در زندگی انسان مال حرام است.خوردن مال حرام به حدی تاثیر منفی دارد که حتی عامل مهمی در عدم استجابت دعا محسوب می شود.
شخصى به محضر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آمد و عرض كرد: دوست دارم دعايم به استجابت برسد
رسول اكرم عليه السلام فرمودند:
طَهّر ماءكلك و لاتدخل بَطنك الحرام
غذاى خود را پاك كن و غذاى حرام را وارد شكم خود نكن .
و من أ حبّ اءن يستجابَ دعائه فليَطب مَطعَمه و مَكسبه
كسى كه دوست دارد دعايش به استجابت برسد، بايد غذاى خود و راه كسب و درآمد خود را پاك سازد.(1)
خوردن مال حرام قلب انسان را قسی می کند تا جایی که انسان نسبت به مشاهده ی هیچ ظلمی واکنش نشان نمی دهد.
بنابراین اگر بخواهیم دلیل بی تفاوتی مردم جامعه را نسبت به یکدیگر دریابیم گاهی لازم است نگاهی به منشاء و منبع لقمه هایی که می خوریم داشته باشیم.
پی نوشت:
1.سفینة البحار، ج1 ص448.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از خانم ابراهیمی
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/04/01/2037648/نگاهی-به-جایگاه-اجتماعی-بانوان-طلبه-توانمندی-هایی-که-باید-به-رسمیت-شناخته-شود
💠پرسش:
حکمت بعثت انبیاء را تبیین فرمایید.
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
به گوشهای از حکمتهای بعثت حضرات انبیاء علیهمالسلام ، با استفاده از آیات و روایات ، اشاره میکنیم :
الف ) : تعلیم راه عبادت و بندگی خدا : همه انبیاء مردم را دعوت به بندگی حضرت حق میکردند و همچنین راه و روش این امر را به مردم میآموختند.
قرآن کریم از زبان حضرت نوح خطاب به قومش ، میفرماید :« أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطيعُون»؛«كه خدا را پرستش كنيد و از مخالفت او بپرهيزيد و مرا اطاعت نماييد».(1)
ب ) : إثاره (بیرون آوردن) گنجهای عقل : عقل انسان بر خاطر تأثیرپذیری از محیط ، تربیتهای ناصحیح ، دچار حجابهایی میشود که مانع تشخیص حق از باطل میشود. پیامبران الهی با آموزههای وحیانی ، این حجابها را کنار میزنند.
امام علی علیهالسلام ، میفرماید: «... فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول…»؛« پس خداوند رسولانش را برانگیخت، و پیامبرانش را به دنبال هم بهسوی آنان گسیل داشت، تا اداى عهد فطرت الهى را از مردم بخواهند، و نعمتهای فراموششده او را به یادشان آرند و با ارائه دلایل بر آنان اتمامحجت كنند، و نیروهاى پنهان عقول آنان را برانگیزانند»(2)
ج ) : بیان حق و باطل : قران کریم میفرماید: «... فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيه...»؛« پيامبران را برانگيخت؛ تا مردم را بشارت و بيم دهند و كتاب آسمانى، كه بهسوی حق دعوت مىكرد، با آنها نازل نمود؛ تا در ميان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داورى كند»(3)
د ) : بیان مصالح و مفاسد : پیامبران الهی آمدند تا ، آنچه صلاح و سداد بندگان برای رسیدن به مقصود است و آنچه باعث سخط و خشم صانع و خالق میشود را تبیین کنند.
مرحوم کلینی در کافی نقل میکند: «منصور بن حازم میگوید: به امام صادق علیهالسلام ، گفتم: بهراستی خدا اجل و اكرم است از اينكه بهوسیله خلقش شناخته شود بلكه خلق بهوسیله خدا شناخته شوند، فرمود: درست گفتى، گفتم: كسى كه مىداند برايش پروردگارى است، بايد بداند كه اين پروردگار خشنودى و خشمى دارد و خشنودى و خشمِ او فهميده نشود جز به وحى يا بهوسیله رسول...»(4)
پینوشت :
1. نوح/3
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)،خطبه 1، ص 43
3. بقره/213
4. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 188
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_زمینه_گناه_فقر_غنا
✍️ باید از درون نیرویی باشد تا تو را نگه دارد.نیرویی که به هنگام معیشت ضنک، اعراض از ذکر و یاد خدا را منجر نشود و به هنگام وسعت رزق، جسارت بر گناه را.
همیشه برای آنچه بر خلاف فطرت پاکت انجام می دهی دنبال دلیل می گردی.
و چه دلیلی بهتر از وضعیت بد اقتصادی در شرایط موجود، که تو را قانع می سازد تا هر چه کردی تقصیرش را بر دوش فقر بیندازی و وجدانت را با این توجیه آسوده.
⚠️فقیر و غنی هر دو در درگاه الهی پاسخگو خواهند بود.
اگر چه فقر و غنا می توانند زمینه ساز گناه باشند اما عامل مطلق برای توجیه گناه نیستند.
خداوند در قرآن می فرماید:
کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغي. أَنْ رَآهُ اسْتَغْني
چنین نیست ( که شما می پندارید ) به یقین انسان طغیان می کند ، از اینکه خود را بی نیاز ببیند!(1)
❗️بنابراین اگر بخواهی منطبق براين آيه به نتیجه برسی بدین امر واقف خواهی شد که صرف بی نیاز بودن و غنی بودن تو را یاغی نمی کند بلکه اگر خود را بی نیاز ببینی، جسور می شوی.
💥نتیجه اینکه ثروت و دارایی می تواند زمینه ساز گناه باشد اما علت گناه نیست و فقر نیز می تواند تو را به سمت گناه بکشد اما اگر فقیر باشی لزوما مجبور به گناه نخواهی بود.
اگر بینش تو بینش حضرت سلیمان باشد سرمایه و مکنت خویش را فضل خداوند می دانی.
هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَني أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ
«این از فضل پروردگار من است ، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را بجا می آورم یا کفران می کنم؟!(2)
واگر نگاهت به ثروت، نگاه قارون باشد ثروت و دارایی ات را ازآنِ خود می دانی.
إِنَّما أُوتيتُهُ عَلي عِلْمٍ عِنْدي
(قارون ) گفت: «این ثروت را بوسیله دانشی که نزد من است به دست آورده ام!»(3)
پی نوشت ها:
1.سوره علق، آیه 6و7
2.سوره نمل، آیه 40
3.سوره قصص، آیه 78
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش:
چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟
✍️ پاسخ:
نکتهی اول: همه انسانها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير اینها، هم گوسفند میکشند و هم از گوشت آن استفاده میکنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادقاند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاههای كشورهاي دنيا كنند.
نکتهی دوم: اگر مسلمان گوسفند میکشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسانها را میکشند تا بهوسیله آنها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربهتر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست.
نکتهی سوم: براي قرباني حج، بهصورت كلي دو نوع حكمت میتوان در نظر گرفت: 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهشهای نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال.
پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشنها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 حدیث روز 💠
❓با نیکوکار و بدکار چگونه رفتار کنیم؟
🔻امام علی علیهالسلام:
وَ لاَ يَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء، فَإِنَّ فِي ذَلِکَ تَزْهِيداً لاَِهْلِ الاِْحْسَانِ فِي الاِْحْسَانِ، وَتَدْرِيباً لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ
🔹هرگز نبايد افراد نيکوکار و بدکار در نظرت يکسان باشند،
▫️زيرا اين کار سبب مىشود نيکوکاران به نيکىها بىرغبت شوند
▫️و بدکاران به اعمال بد تشويق گردند.
📜 نامه 53 امام علی علیهالسلام (به مالک اشتر)
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
آیا تقیه نوعی نفاق است؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : منظور از تقیه این است که انسان بواسطه موافقت با گفتار یا عملی که مخالف حق است ، جان خود را از دیگری نجات دهد.پس تقیه مخالفت با حق در ظاهر می باشد بر خلاف نفاق که موافقت با حق در ظاهر و مخفی کردن باطل است .در نتیجه تقیه ،نقطه مقابل نفاق است.
نکته دوم : تقیه یک تاکتیک موثر است که هر عاقلی در مواضع خاص برای رعایت مصلحت برتر ، استفاده می کند ؛همانطور که حضرت ابراهیم در شکستن هیمنه ی بت پرستی ، پیامبر اسلام به مدت سه سال برای تبلیغ غیر علنی و مومن آل فرعون برای حمایت از موسی کلیم الله از این روش استفاده کردند.
قرآن کریم می فرماید : «وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُم...»؛«و مرد مؤمنى از آل فرعون كه _ايمان خود را پنهان مىداشت_ گفت: «آيا مىخواهيد مردى را بكشيد بخاطر اينكه مىگويد: پروردگار من «اللَّه» است، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است؟! »(1)
پی نوشت:
1. غافر/28
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_زمینه_گناه_کسالت
✍️از جمله اموری که می تواند زمینه ساز گناه شود کسالت و بی حوصلگی است.یکنواخت شدن زندگی ها و دویدنهای بی نتیجه ، ما را دچار روزمرگی کرده و همین روزمرگی ها ، نتیجه ای جز کسالت و بی حوصلگی را عایدمان نمی کند.
وقتی بی برنامه باشیم شیطان به راحتی برایمان برنامه ریزی می کند.افرادی که برنامه ای در زندگی ندارند و همواره احساس کسالت و خستگی دارند افرادی بی انگیزه هستند که گامی در جهت موفقیت بر نمی دارند.
بنابراین به محض اینکه احساس کسالت نمودید، تنبلی را کنار گذاشته و به دنبال ایجاد یک برنامه منظم علمی، فکری ، هنری و تفریحی باشید.
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
ايّاك والْكَسل والضَّجر فانّهما يَمنعانك مِن حظّك من الدُّنيا والا خره
از كسالت و بى حوصلگى دورى كن زيرا اين دو تو را از بهره ات در دنيا و آخرت باز مى دارند.(1)
و یا در روایتی دیگر اینگونه می فرمایند:
ومن كسل عما يصلح به امر معيشته فليس فيه خير لامر دينه
كسى كه در مورد امورى كه زندگيش را تامين مى كند، بى حوصله و سست باشد، در چنين كسى خيرى در مورد دينش نيست.(2)
کسالت در اموری معمولی زندگی وقتی ادامه پیدا کند کم کم ما را نسبت به امور دینی و مذهبی و انجام عبادات نیز سست خواهد نمود.
پی نوشت ها:
1.فروع کافی، ج 5 ص 85
2. همان
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
پرسش:
اين که ميگن به طرف چله افتاده درسته ؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
یکی از بزرگ ترین آفات هر دینی گرایش مردم به خرافات است. بحث چله بریدن در زنان برای حامله شدن یا برای تسریع در امر ازدواج و یا برای رشد استخوان های بچه، همه از خرافاتی است که هیچ اثر و نشانه ای از آن در متون روایی یافت نشد. همان طور که فهمیدن این طور مطالب از قرآن بیشتر شبیه به دروغ و کذب است. بسیاری با همین شگردها مردم را به دور خود جمع می کنند و از آنان سوء استفاده های مادی و یا احیانا غیر مادی می کنند. بهتر است انسان به جای مراجعه به این امور به خداوند توکل کند و از او کمک بطلبد و مطمئن باشد که خداوند خیر و مصلحت او را می خواهد. با جست و جویی که ما در منابع روایی انجام داده ایم، از چله بریدن برای حامله شدن،ومانند آن چیزی نیافتیم. اما در رابطه با دعا برای بچه دار شدن، ومانند آن توجه به چند نکته لازم به نظر می رسد.
1. دنیا محل آزمایش است، و هر کس به نوعی آزمایش می شود؛ یکی با سرمایه؛ یکی هم با فقر؛ یکی با فرزند و یکی با نداشتن فرزند و ... .
2. با توجه به این که تمام اتفاقات در هستی به دست قدرت بی نهایت الاهی است، پس باید از او خواست تا گره ها باز و مشکلات رفع شود.
3. با توجه به لدنی بودن علم اهل بیت علیهم السلام؛ شایسته است، در مواردی که دعاهای ویژه ای را معرفی نموده اند، از این موارد استفاده شود که قطعا راه گشا و تاثیر گذار است.
5. نظام عالم بر اساس اسباب و مسببات بنا نهاده شده است؛ بنابر این باید ارتباط با خدا و دعا ما را از رفتن به پیش پزشک و درمان از آن طریق، باز ندارد، تا با حفظ این ارتباط از اسبابی که خدا برای ما قرار داده نیز بهره بگیریم.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
چرا خداوند اجازه تأثیرگذاری سحر را به ساحران داده است؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : سنت حاکم برجهان، قانون عمومي اسباب و مسببات يا همان علت و معلول است. خداوند جهان را آفريده و آن را بر اساس قانون علت و معلول نظام داده است و اين نظام را بر همه اجزاي هستي حاکم کرده و ارادهاش بر اين است که همهچیز از اين مجرا يعني از طريق علت خودش و بانظم و نظام به وجود آيد و دوام يابد و از بین برود .
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:« ابی اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب...»؛« خداوند ابا دارد که اشیاء را جاری کند بهجز بهوسیله اسباب»(1)
قانون علیت حکم میکند که آهن تيز برنده باشد و اگر کسي از آن شمشيري ساخت و بر گردن کسي زد ، آن گردن را ببرد و همين خدايي که چنين اثري در شمشير تيز قرار داده به ما انسانها حکم کرده که شمشير تيز براي زدن گردن فسادگران و ظالمان ستمگر و... است و شما نبايد آن را به گردن مظلومان بزنيد.
نکته دوم : سحر و جادو، مانند چاقو، هم استفاده صحیح از آن می توان داشت و هم استفاده های غلط. ساحر با به کار بردن آن بر کارهايي که حرام است توانمند میگردد و به قول قرآن میتواند بين زن و شوهر اختلاف بياندازد و... ؛ بنابراین اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد بايد قانون علت و معلول نقض گردد و باوجود علت، معلول وجود نيابد و اين نقض سنت حاکم برجهان از خداي حکيم صورت نمیگیرد.
نکته سوم :توجه داشته باشیم که هیچ موجودی بدون اذن خداوند ،توان ضرر زدن به دیگری را ندارد. پروردگار عالم میفرماید:«...وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ...»؛«هیچگاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند»(2)
لذا خداوند؛ براي بندگان پناهگاه قرار داده و آن ،پناه بردن به خود او است . خدا اجازه داده سحر ساحر اثر کند ،همچنان که اجازه داده استعاذه و پناه بردن مؤمن هم اثرگذار باشد و تأثیرگذاری سحر ساحر را خنثي کند.
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 183
2. بقره/102
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110