eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
404 ویدیو
169 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5920177277219373309.mp3
1.3M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🇮🇷کانال‌ رسمی‌ استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 ❓پرسش ⁉️اگر در شب قدر، مقدرات معیّن می‌گردد؛ پس تلاش و اختیار انسان چه معنائی دارد؟ پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" 1⃣ اینکه می‌گویند در شب قدر همه‌ی مقدرات تقدیر می‌شود‌؛ بدین معنا است که‌ قالب معین و اندازه‌ی خاص هر پدیده، به طور روشن اندازه‌گیری می‌شود البته این اندازه‌گیری، بر اساس شرایط و موانعى است که پیش می‌آید و با ملاحظه اختیار و قابلیت انسان شکل می‌گیرد. با توجه به مقدمه یادشده، رابطه شب قدر و تعیین سرنوشت بندگان و کردار اختیارى آنان، روشن می‌شود. 2⃣ قدر؛ یعنى، پیوند و شکل گرفتن هر پدیده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر، این پیوند به دقّت اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنى: اولا، براى امام هر زمان این پیوند معلوم و تفسیر می‌شود. ثانیاً رابطه این پدیده‌ها باعلل خود روشن می‌گردد. از یکسو خداوند متعال، بر اساس نظام حکیمانه جهان، چنان مقدّر کرده است که بین اشیاء، رابطه‌ای خاص برقرار باشد. براى مثال بین عزت و دفاع از کیان و ذلّت و پذیرش ستم... هر کس از کیان خود دفاع کند، عزیز می‌شود و هرکس تسلیم زور و ستم شود، ذلیل می‌گردد! این تقدیر الهى است. مثال دیگر اینکه بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترك بعضى از گناهان مثل قطع صله‌رحم و دادن صدقه، رابطه وجود دارد. بر این اساس هر کس طول عمر می‌خواهد، باید دراین قالب قرار گیرد. آنکه این شرایط را مهیا کرد، طول عمر می‌یابد و آنکه در این امور کوتاهى کرد، عمرش کوتاه می‌گردد. پس در افعال و کردار اختیارى بین عمل ونتیجه که همان تقدیر الهى است رابطه مستقیم وجود دارد. انسان تا زنده است، جاده‌ای دوطرفه در برابرش قرار دارد یا با حُسن اختیار، کمیل بن زیاد نخعى می‌گردد و یا با سوء اختیار حارث بن زیاد نخعى، قاتل فرزندان مسلم می‌شود؛ دو برادر از یک پدر و مادر: یکى سعید و دیگرى شقى. پس تقدیر الهى؛ یعنى، آنکه با حُسن اختیار خود به جاده مستقیم رفت، کمیل می‌شود و آنکه با سوء اختیار خود، به بیراهه‌ی گناه و انحراف پا گذاشت، حارث می‌گردد. 3⃣ از سوى دیگر در شب قدر، معین می‌شود که هر انسان، براساس انتخاب واختیار خود، کدام راه را انتخاب خواهد کرد و با توجه به دعاها، راز و نیازها و تصمیم‌ها، قابلیت چه نعمتها و یا حوادثى را خواهد داشت. پس بین تقدیر الهى و اختیار آدمى، هیچ منافاتى وجود ندارد؛ زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمى یکى از علل و اسباب است. آنکه با حسن اختیار خود، کردار نیک انجام میدهد یا مخلصانه دعایى می‌خواند، نتیجه آن را در این جهان می‌بیند و آنکه بر اثر سوء اختیار گناهى مرتکب می‌شود، نتیجه‌ی تلخ آن را می‌چشد. پس اینکه در شب قدر، امور بندگان ـ اعم از مرگ و زندگى، ولادت و زیارت و... ـ تقدیر می‌شود، همگى با حفظ علل و شرایط وعدم موانع است و اختیار یکى ازعلتها و شرایط آن به شمار می‌آید. به‌ این جهت سفارش شده، در آن شب به شب‌زنده‌دارى وعبادت ودعا بپردازید، تا این عمل در آن شب خاص که از هزار شب برتر است، شرایط نزول فیض الهى را فراهم آورد. ♻️ نتیجه اینکه: خداوند می‌داند، هر چیزى در زمان و مکان خاص، به چه صورت و با توجّه به کدام شرایط و علل تحقق می‌یابد و می‌داند که فلان انسان با اختیار خود، کدام کار را انجام می‌دهد. فعل اختیارى انسان، متعلق علم خداوند است که در شب قدر، حدود آن مشخص می‌شود. این امر با اختیار منافات ندارد و حتى بر آن تأکید می‌کند؛ براى مثال معلم کاردان و مجرب، به خوبى می‌داند کدامیک از دانش‌آموزانش، به دلیل تلاش فردى و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول می‌شود و کدامیک به دلیل عدم تلاش یا استعداد کمتر، در حد متوسط نمره می‌آورد و یا مردود می‌شود. علم معلم، از راه دانش او به علت‌هاست و نفی‌کننده تلاش دانش آموزان نیست. در شب قدر همه‌ی کردار اختیارى انسان، اندازه‌گیری و قالب‌بندی می‌شود. خداى عالم به‌ علت‌ها، براساس نظم موجوددرمیان اشیاى این جهان، برنامه‌ریزی می‌کند و اختیار انسان یکى از علتهای مؤثر است. از این‌ جهت تأکید شده است: «شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارك رمضان را به عبادت، دعا و شب‌زنده‌داری مشغول باشیم، تا این اعمال خیر، زمینه آمادگى و توان برتر ما شود و بتوانیم فیض الهى را درك کنیم. اگر عنصر اختیار در میان نبود و هر آنچه انجام می‌دادیم در سرنوشت ما تأثیر نداشت، هیچ دلیلى بر این‌همه تأکید بر شب‌زنده‌داری و عبادت نبود. @javadheidari110 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ آیینه ی عبرت ⭕️ ✅ زمان کوتاهی مانده بود تا پیروزی در جنگ صفین. 🔺 ناگهان صفحه برگشت و دستور بازگشت مالک اشتر از نبرد با شامیان صادر شد. 🔺 پیروزی جای خود را به شکست داد و امیرالمومنین علیه السلام مجبور به پذیرش حکمیت. 💥امام علیه السلام در خطبه ی ۲۰۸، ریشه ی این اتفاق تلخ را نسخه پیچی مردم برای امام و پیشوای خود، بیان فرموده است: " لقَدْ كُنْتُ أَمْسِ أَمِيراً فَأَصْبَحْتُ الْيَوْمَ مَأْمُوراً " تا دیروز امیر شما بودم و از من حرف شنوی داشتید(با پیروزی جلو می رفتیم)، اما امروز مامور شما شدم و من را مجبور کردید از شما فرمان ببرم. ❌ مواظب باشیم در اتفاقات و موقعیت های مختلف، خود را متخصص تر از رهبر جامعه نپنداریم و امام جامعه را مجبور به پذیرش امری که صلاح و سداد جامعه در آن نیست، نکنیم. ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
اندکی تامل ⛔️درسم (پایان نامه) تمام شود راحت شوم ⛔️غذايم را بپزم ، راحت شوم ⛔️ در مسافرت می‌گوییم: به مقصد برسم راحت شوم. ⛔️اتاقم و یا منزل را تميز کنم ، راحت شوم. ⛔️مدرک بگیرم راحت شوم ⛔️این هفته و یا این ماه تمام شود، راحت شوم. ⛔️و در بسیاری از کارها گاهی در انتظار آزار دهنده ختم آن هستیم... ⛔️وای چه کار سختی… تمام شود، راحت شوم. ⁉️تمام شود که چه شود؟ مادامی که زنده هستيم و زندگی مي‌کنیم؛ هيچ فعاليتی تمام شدنی نيست بلکه ختم هر کاری آغاز فعاليتی ديگر است. بهتر نیست هر کار و وظیفه و تکلیفی (و لو کوچک و روزمره ) را در حین انجام با دقت و تمرکز پیش ببریم و حتی از انجام دقیق و درست آن لذت ببریم؟ بهتر نیست به جای اینکه در هر کار به گرفتاری دیگری فکر کنیم، توجه خود را برای انجام وظیفه فعلی مصرف کنیم؟ @javadheidari110
🌾 قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد ◻️ قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان می‌باشد. 🔻همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است: یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم) کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
4_5933604994254111035.mp3
1.22M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🔴 مبنای دفاع از آرمان قدس 🇮🇷کانال‌‌ رسمی‌ استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ سلام و عرض ادب. قبول باشه طاعات و عبادات. 🔵 برخی از دوستان از فطریه ی کوچولوهایی که هنوز به دنیا نیومدند سوال می پرسند. باید عرض کنم: ❌ مراجع معظم تقلید، پرداخت فطریه برای کودکانی که هنوز متولد نشده اند را واجب نمی دانند. ⬅️ان شاء الله قد‌مشون مبارک و سفرشان بی خطر😄 @javadheidari110