eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
375 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا مقام علمای اسلام، از انبیاء بنی اسرائیل برتر است؟ ✍️ پاسخ: 🔴 نکته ی اول: انبیاء در زمان خود ازهرجهت نسبت به مردم زمان خود افضل و برتر بودند. نکته ی دوم: پیامبران اولوالعزم، صاحبان شریعت بوده و دارای مقامی بس‌بالا و والا می‌باشند که عصمت از جمله ی آن هاست. البته بعضی بر بعضی دیگر برتری دارند. قرآن کریم می‌فرماید: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض»؛ «بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم». (1) 🔵 نکته ی سوم: علی رغم شهرت این جمله که می‌گویند: علماء اسلام از انبیاء بنی‌اسرائیل بالاتر هستند؛ هیچ منبعی ندارد و قابل استناد و احتجاج نیست. البته روایتی به این مضمون که: «علماء أمّتي كأنبياء بني اسرائيل»؛ «علماء امت من شبیه انبیاء بنی‌اسرائیل هستند»، در برخی منابع آمده است که ازنظر سندی مرسل و ضعیف است. (2) 🔷 نکته ی سوم: با قطع‌نظر از ضعف سندی روایت فوق، می‌توان گفت: احتمال دارد منظور از «علماء»، اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُون»؛ «عالمان ما هستیم و شیعیانمان متعلّم می‌باشند». (3) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. بقره/253 2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج2، ص: 22 3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 34 ✍ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
42.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | روایت اوّل معرفی مبلغان نوین دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌷 قسمت اوّل: جناب آقای جواد حیدری، پاسخگویی به شبهات فضای مجازی 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf ⭕️ @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غیبت و حلالیت طلبیدن 💬اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟ 🔹 آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست. 👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد. 🔹 آيات عظام: خامنه‌اي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:‌ اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، مي‌شود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد. 👌 تبصره: 🔹 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد. 🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد. 📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 پرســـ❓ــش ⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) در کربلاست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ سفیرسیار و حلقه‌ی وصل بودن چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليه‌السلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمی‌توانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقه‌ی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند. 2⃣ مجاهدت‌های علمی ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه‌اند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 3⃣ مُحَدِّث بودن امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمع‌آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می‌داند و آن را جمع می‌کند و یا می‌نویسد و یا شاگرد تربیت می‌کند. محدث اصطلاح ویژه‌ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می‌شنود راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می‌گیرد. راویان حدیث را از محدث می‌شنوند و نقل می‌کنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 4⃣امکان‌وجودِ‌چنین‌روایتی‌برای‌سایرامامزادگان ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد. 5⃣ امامزاده بودن البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليه‌السلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمی‌شان در بین مردم غلبه دارد. 6⃣ به علت شرایط مکانی زمانی ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى‌کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليه‌السلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 7⃣ لزوم پایگاه سازی لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. ♻️نتیجه اینکه باید توجه داشت که آن ثواب‌ها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا» 📚نهج‌البلاغه خطبه‌ی دوم هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آن‌ها نمی‌توانند برابری کنند. ». از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید هیچ‌کس نمی‌تواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن‌ها هستند. 🆔 @javadheidari110 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵فدای انقلابی که شن های بیابانش، لشکر خدا برای حفظ آن هستند. ⬅️ آی مسئول، اگر با عملکرد ضعیف، باعث تضعیف چنین نظامی شدی، ارزش تو از شن های کویر کمتر و نتیجه ی اعمال تو جهنمی است که:  وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ. ✍جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❌تغییر اسم، خرافه یا واقعیت❓ ❎اخيراً ديده مى‏ شود، عده‏ اى براى رفع مشكلات خود و خویشان و يا جهت رهائی از بیماری به افرادی مراجعه می کنند که پیشنهاد به آنان داده تا آن جا كه به افراد مى گويند نام های نیک و خوب خود را مانند علی و زهرا را با اسم های بی محتوا و بیگانه با فرهنگ و عقیده ما، جا به جا کنند. آیا تغییر اسم می تواند برطرف کننده ی مشکلات و سختی ها باشد؟ برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نکاتی تقدیم‌می شود: 1⃣نکته ی اول: اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات گياهان، حيوانات، جمادات و... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد. 2⃣نکته ی دوم: از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است؛ و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند.»[1] 3⃣نکته ی سوم: در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد. 4⃣نکته ی چهارم: در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله: ✅اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد. ✅از اسامي خاص ذات باري تعالي نباشد. مثل ذات، رحمان ✅درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و ...[2] ✅اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.‏[3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4] ✅داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد. در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمردند: بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است.[6] در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر باارزش‌تر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معیارهای بيشتري است انتخاب نمايد. 5⃣نکته‌ی پنجم: اين‏كه عده‌ای با محاسبه‌های غیرقابل‌اعتماد و بر اساس حروف ابجد، عدد مربوط به اسمى را تعيين کرده و سپس آن عدد را نسبت به امرى ديگر مثل عددِ مربوط به اسم همسر آن فرد، مقايسه می‌کنند و ادعا می‌نمایند، اين دو عدد همخوانى ندارند؛ پس بايد اسم‏هايشان را عوض كنند تا همخوانى پيدا كنند؛ یا مشکل و بیماری آن برطرف شود؛  نه‌تنها حرف بی‌پایه و اساسى است، بلكه پشت‏ كردن به عقل و دستور شريعت الهى است. 6⃣نکته‌ی ششم: پروردگار عالم انسان را مسلح به عقل و اراده و اختیار نموده است و راهنمایانی چون انبیاء فرستاده است تا راه و روش صحیح زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را بیاموزند. این انسان است که می‌تواند در سایه‌ی عقلانیت و تلاش و کوشش و بهره‌گیری از آموزه‌های دینی، مشکلات زندگی را یکی پس از دیگری حل کرده و با انجام‌وظیفه، سعادت دنیا و آخرت خود را رقم می‌زند. ♦️نتیجه اینکه: تغییر اسم برای حل مشکلات هیچ دلیل عقلی و نقلی نداشته و این عمل با توکل داشتن به خدا و بهره‌گیری از موهبات الهی در تعارض است. شایسته است مردم عزیز، فریب اشخاص بی‌بهره از علم و تقوا را نخورده و برای مشورت و هم‌فکری به علمای ربانی و جهادگران عرصه‌ی علم و تقوا مراجعه کنند. ✍ منابع: [1]. حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه». [2] بحارالانوار، ج 101، ص 130. [3] بحارالانوار، ج 101، ص 130. [4] بحارالانوار ج: 101 ص: 130 و 131. [5] حر عاملی، وسایل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398 ق. [6] حر عاملی، وسائل‏الشيعة، ج 21، ص 398، 27399. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ تنها دستی که رسول الله صلی الله علیه و آله بوسیده است، دست مبارک صدیقه ی طاهره سلام الله علیهاست. 🔺در روایات صحیح السند شیعی و اهل سنت، بر این امر تاکید شده است که پیامبر اکرم، بارها دستِ پاره ی تن خود را بوسیدند. ❌ نکته: روایت بوسه زدن بر دست سعد انصاری (کارگر)، از نظر سند و دلالت مخدوش و غیر قابل دفاع است. ✅ نتیجه اینکه: پیامبر بر هیچ دستی، جز دست نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها بوسه نزدند و روایت بوسیدن دست کارگر در منابع اهل سنت، در راستای زیر سوال بردن این فضیلت بی بدیل ساخته شده است. ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
chashm be rah21.mp3
4.1M
⁉️سرنوشت ابلیس نهایتا چه می شود؟ 🎤جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠احـکام قرض 💬پرسش اگر پولی قرض داده شود و شرط شود که قرض گیرنده تورم را هم موقع ادا بدهد، چه حکمی دارد؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 💫 اصطلاحی که دشمنان ایران اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم السلام، در راستای شیعه هراسی و تغییر نگرش مردم مسلمان منطقه نسبت به سیاست های جمهوری اسلامی در تعامل با کشورهای همسایه و مظلومان عالَم، درست کردند و در صدد تلقین این مطلب هستند که ایران اسلامی، بنا بر سیطره و سلطه، به کشورهای دیگر دارد. ⚡️ نظام اسلامی، پیرو اصول بر آمده از قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام، سیاست های راهبردی ِداخلی و خارجی خود را با قوت پیش می برد و قطعا محبوبیت منطقه ای و جهانی از آثار آن خواهد بود که این محبوبیت و نفوذ در هلال شیعی خلاصه نشده و به لطف الهی، روز به روز به سمت جهانی شدن در حرکت خواهد بود. ✍ جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
تساهل و تسامح در اسلام.ogg
13.86M
✳️ تسامح و تساهل در اسلام ✳️ 🔆 ❇️ تالار گفت و گوی حرم امام رضا علیه السلام - در بین ایرانی های خارج از کشور 🎙جواد حیدری ❌ ویژه ی اساتید، طلاب، دانشجویان و فعالان فرهنگی 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 🔷سه مانع پیشرفت انسان 🔹عن الصادق(ع): ثَلَاثٌ يَحْجُزْنَ الْمَرْءَ عَنْ طَلَبِ الْمَعَالِي قَصْرُ الْهِمَّةِ وَ قِلَّةُ الْحِيلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْي. سه چیز انسان را از دست یابی به مراتب عالی باز می‌دارد: ➖کوتاهی همت ➖تدبیر اندک ➖ناتوانی در تصمیم گیری 📚تحف العقول، ص۳۱۸ @javadheidari110
⭕️ امام علی علیه السلام و شوخ طبعی ! 🔸ایرادی که عمربن خطاب بر حضرت علی علیه السلام می گرفت و سخنى گفت كه بعدها نيز عمرو عاص آن را بهانه كرد و (عمر) گفت: على شوخ ومَزّاح است! با تمام كنجكاوى كه عمر در زندگى على عليه السلام كرد نتوانست عيبى در او بجويد وفقط سخنى گفت كه بعدها نيز عمرو عاص آن را بهانه كرد وگفت: على شوخ ومَزّاح است. امام عليه السلام اين تهمت را از عمرو عاص نقل كرده وچنين پاسخ مى‌گويد: «عَجَباً لابْنِ النّابِغَةِ يَزْعُمُ لاَِهْلِ الشّامِ أَنَّ فِيَّ دُعابَةً وَأَنِّي اْمرُءٌ تِلْعابَة... لَقَدْقالَ باطِلاً وَ نَطَقَ آثِماً».[ ر. ك: نهج البلاغه، خطبۀ ۸۲] در شگفتم از پسر نابغه (عمرو عاص) به شاميان مى گويد كه من بسيار مزاح مى كنم، و مردى شوخ طبعم ، و اهل لعب و بازيچه ام، اين سخنى است باطل و گناه آلود، كه عمرو بر زبان آورده. عمر سعۀ صدر وگذشت امام عليه السلام وناچيز شمردن امور مادى از جانب آن حضرت را، شوخ مزاجى تلقّى مى‌كرد. آنچه بايد يك رهبر داشته باشد اين است كه در اجراى حق مصمم ودر حفظ حقوق مردم با اراده باشد وامام على عليه السلام مَثَل اعلاى اين خصيصه بود؛ به طورى كه خليفۀ دوّم، خود به اين حقيقت تصريح كرده وگفت: اگر تو زمام امور را در دست بگيرى مردم را بر حقّ آشكار وراه روشن رهبرى مى‌كنى. بر گرفته از کتاب "فروغ ولایت "،آیت الله جعفر سبحانی؛ صفحه: ۲۷۴،🔺 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔺آزادی🔺 ◀️خداوند، انسان را آزاد آفرید و به او اختیار داده تا کارهایش را انتخاب کند. گرچه بعضی گفته‏اند: «انسان در کارهایش مجبور است و گمان می‏کند که آزاد است» ، اما دلایل بسیاری بر اختیار انسان وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‏کنیم: 1⃣ هر انسانی در کارهای خود گاهی دچار تردید و شک می‏شود که آیا انجام دهد یا ندهد؟ همین شک، دلیل بر آزادی اوست که می‏تواند کاری را انجام دهد و می‏تواند انجام ندهد. 2⃣ گاهی انسان‏ها به کار یکدیگر انتقاد دارند. انتقاد نیز دلیل آن است که کسی که کار انجام داده، می‏توانسته انجام ندهد. 3⃣ هر انسانی در عمر خود بارها از گفتار و رفتار خود پشیمان شده است و همین پشیمانی دلیل آن است که می‏توانسته انجام ندهد و لذا با خود می‏گوید: ای کاش انجام نمی‏دادم! 4⃣ همه مردم فرزندان خود را تربیت می‏کنند و یا به معلم و مربی می‏سپارند و این دلیل آن است که فرزند انسان می‏تواند مسیر کج را رها و به راه حق برود. ✅ بنابراین شک، انتقاد، پشیمانی و تربیت، دلیل آزادی انسان است. علاوه بر آنکه آزادی خواسته تمام انسان‏ها بلکه حیوانات است. شما اگر گربه‏ای را در قفس کنید، هر نوع غذا برای او در قفس قرار دهید، باز ناراحت است و ترجیح می‏دهد در کوچه و خیابان ساده‏ترین غذا را بخورد اما در قفس نباشد. در بهشت نیز اگر آزادی نباشد، مومن رنج می‏برد و لذا مومنان هنگامی که وارد بهشت می‏شوند، خدا را به خاطر آزادی در بهشت سپاس می‏گویند: «الحمدلله الذی نتبوء من الجنه حیث نشاء» ( سوره زمر، آیه 74.) با این همه، انسان بنده خداست و باید به دستورات او عمل کند و اگر آزادی مرز نداشته باشد و انسان اختیار خود را به نفس و تمایلات شخصی یا تمایلات دیگران بدهد او را به دره هلاکت سقوط خواهد داد. ⚠️ آزادی باید در چارچوب فرامین خدا و عقل باشد تا سبب سلب و آزادی دیگران نشود. @javadheidari110