eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
375 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ترویج ظلم و فساد برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ⁉️ 🎤 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرســـ❓ــش مفهوم و منبع حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمی‌کردم» را می‌خواستم؟ 1⃣ این روایت از نظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است. ولی باید توجه داشته باشیم، ضعف سند، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمی‌تواند باشد. 2⃣ در تفسیر این حدیث باید بگوییم: این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست. با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنماست ،اگر نبوت نبود، آفرینش جن و انس، بیهوده و لغو می‌بود، پس اگر نبی‌ اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم‌- نبودند، خداوند آسمان و زمین را خلق نمی‌کرد. همچنین وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضرورت دارد و این امر با اصل امامت محقق می‌شود، پس اگر برای شیعیان امام ( امیرالمومنین -علیه‌السلام- ) نبود خلقت حضرت رسول بیهوده می‌بود. با در نظر گرفتن این مطلب که حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- ظرف استمرار ولایت بودند، اگر فاطمه -سلام‌الله‌علیها- نبودند خلقت حضرت محمد و حضرت علی علیهماالسلام به عنوان نبی و امام، نیز لغو می‌بود. ✍ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ مشهورات بی سند ⭕️ ✅ وقتی آیه نازل شد که آی مردم، پیامبر خدا را مانند آنچه همدیگر را صدا می کنید، مخاطب قرار ندهید(نور/۶۳)، حضرت صدیقه ی شهیده سلام الله علیها، با عبارت"یا رسول الله" پیامبر را صدا کردند. پبامبر خدا فرمود: دخترم! این آیه مربوط به تو نیست و از این به بعد با همان "پدر جان" صدایم کن.(البرهان ج۴،ص۱۰۴) ✅ پس مخاطب قرار دادن رسول خدا و امام معصوم با الفاظی چون "پدرم" و "برادرم" عناوینی آمیخته با عاطفه و احترام به حساب می آید. 🔺هر چند بسیار مشهور است که قمر منیر بنی هاشم، هیچگاه امام حسین علیه السلام را "برادر" خطاب نکردند مگر در روز عاشورا و لحظه ی شهادت، اما این شهرت منشاء معتبری ندارد و مستندات تاریخی خلاف این نکته را بازگو می کنند.👇 ◀️مرحوم شیخ مفید در کتاب "الارشاد" نقل می کند: بعد از رسیدن لشکر عمر سعد به امام و یارانش در روز تاسوعا و در حالی که امام حسین علیه السلام تکیه بر شمشیر داشتند، حضرت عباس خطاب به امام حسین فرمود: "يَا أَخِي" أَتَاكَ الْقَوْمُ_"برادرم" لشکر به طرف شما آمده است... ✅ نتیجه اینکه: در غیر روز عاشورا هم حضرت ابوالفضل العباس، علمدار رشید کربلا، امام حسین علیه السلام را با لفظ "برادر" مخاطب قرار دادند و اینگونه ادب و نزدیک بودن خود به برادر را به همگان فهماندند. ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️چرایی تفاوت انسان ها❓ 🔸بسیاری از مردم به دنبال این هستند که بدانند واقعا چرا خداوند انسانها را متفاوت آفريده مگر اين تفاوتها ظلم نيست❓ در حالی که يك دانشمند كه كتاب يا مقاله اى مى نويسد، حروف متفاوتى را در كنار هم قرار مى دهد تا مقاله اش كامل شود، امّا اگر تمام صفحات را تنها از يك حرف پر كند، ديگر آن مقاله نمى شود و مفهومى نخواهد داشت. تفاوت حروف ظلم نيست، اگر شما كلمه «ادب» را نوشتيد، در اين كلمه حرف «الف» عمودى و حرف «ب» افقى و حرف «د» خميده است كه تركيب آن يك كلمه معنادار مى سازد. هيچ يك از اين حروف حق ندارد به نويسنده اعتراض كند و مثلاً «الف» بگويد: چرا من ايستاده ام؟ «ب» بگويد: چرا من خوابيده ام؟ و «د» بگويد: چرا من خميده ام؟ زيرا ظلم در جايى است كه مثلاً حرف «د» قبلاً خميده نبوده و ما كمر او را خم كرده باشيم و يا از حرف «د» صداى ديگرى توقّع داشته باشيم. امّا اگر از آغاز، «د» را خميده خلق كرديم و از آن انتظار صداى خودش را داشتيم، ظلمى در كار نيست. چنانكه اگر يك قالى بزرگ را با چاقو تكه تكه كنيم و آن را به صورت چند قاليچه كوچك درآوريم، ظلم است، چون بزرگى را از او گرفتيم و كوچكش كرده ايم. امّا اگر از آغاز قاليچه هاى كوچكى بافتيم، اينجا ظلمى صورت نگرفته است، چون كمالى را از آن نگرفته ايم. هيچ كس به مديران كارخانه هاى چينى سازى كه ظروف كوچك و بزرگ و متفاوتى را توليد مى كنند، ظالم نمى گويد، چون هيچ ظرفى از اوّل نبوده و از خود كمالى نداشته تا كمالش گرفته و به او ظلمى شده باشد. تفاوتِ انسانها در خلقت نيز براساس حكمت الهى است، نه آنكه ظلم به كسى باشد، زيرا از هر كس به همان مقدار كه به او داده شده، انتظار مى رود کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بررسی مغز زن و مرد با دستگاه FMRI ⭕️ ⭐️ تحقیقات علمی سال ۲۰۲۴ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_1152921504696576535.zip
7.13M
↙️تناسخ چیست؟ ◀️چه نقدهایی بر آن وارد است؟ ↩️نظر شیعه در مورد تناسخ ارواح چیست؟ 🎤ارائه دهنده : استاد جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️چرا امام رضا، از خوراکی مسموم استفاده کردند؟مگر امام علم‌غیب ندارد؟ ✍️پاسخِ جواد حیدری استاد حوزه و دانشگاه 1️⃣علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب،متوقف به اذن او است در قرآن کریم می‌خوانیم:«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»«داناى غيب اوست و هیچ‌کس را بر اسرار غيبش آگاه نمی‌سازدمگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آن‌ها قرار می‌دهد سوره‌جن/26و27 2️⃣علم امامان علیهم‌السلام،ذاتی و استقلالی نیست و طبق روایات،اگر بخواهند چیزی را بدانند،خدا به آن‌ها می‌آموزدامام صادق‌می‌فرمایند:«إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ»هرگاه امام اراده کرد چیزی را بداند، خداوند آن را به او می‌آموزد الكافي،ج1 3️⃣حضرات‌معصومین علیهم‌السلام،مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل‌کنندبلکه مأمور به‌ظاهر بودندپیامبرخدا می‌فرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»من بین شما فقط باشاهد و قسم‌هایتان قضاوت‌می‌کنم الكافي،ج7 4️⃣اهل‌بیت علیهم‌السلام،تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی،مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست امام حسین‌فرمودند«رِضَى‌اللَّهِ‌رِضَانَا أَهْلَ‌الْبَيْت»رضایت‌خدا رضایت ما اهل‌‌بیت‌است بحارالانوار،ج44 متن کامل را اینجا بخوانیم👇 ↪️ snai.ir/961908 ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 شهادت رسول مهربانی ها 💥 〽️امیرالمومنین علیه السلام در بیان حالت رسول خدا در لحظات آخر عمر مبارکشان می فرماید: «وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي وَ لَقَدْ سَالَتْ‏ نَفْسُهُ‏ فِي‏ كَفِّي‏ فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِي‏»؛ «رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در حالى كه سرش بر روى سينه‏ ام بود قبض روح گرديد در حالی که مقداری خون از حضرتشان در كف من روان شد آن را بر چهره خويش كشيدم». 📗نهج البلاغة به تصریح علمای لغت و هم چنین شارحان نهج البلاغه، «نفس» به معنای «خون» به کار می رود و در این عبارت شریفه به همین معنا می باشد؛ در غیر این صورت جمله ی بعد که امام علی علیه السلام می فرمایند:«آن را بر چهره ی خود کشیدم»، بی معنا می‌شود. صاحب الافصاح می‌نویسد:«النَّفس‏:الدم‏»؛ «نفس به معنای خون است». 📗الإفصاح فى فقه اللغة،ج‏1 مرحوم خوئی، ابن میثم و ابن ابی الحدید نیز همین معنا را از عبارت مولا استفاده کرده اند. ◀️چرا باید از دهان مبارک حضرت رسول هنگام قبض روح، خون خارج شود❓ بسیاری از علمای شیعه به شهادت پیامبر تصریح کرده‌‌اند. 🔺رسول خدا به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و شهید شده اند. اما علت مرگ حضرت و قاتلان آن حضرت چه کسانی هستند؛ سوالی هست که باید در لابلای اتفاقات تاریخی جستجو کرد❗️ ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷 🔹 🔷 🔹 🔰لیست مجموعه مباحث ولایت فقیه ⁉️حکم شرعی تبعیت از ولی فقیه ⁉️ویژگی‌های ولایت فقیه ⁉️ ما در امور دینی از معصوم تبعیت می‌کنیم، در زمان غیبت نیز از فقها تبعیت می‌کنیم اما چرا در امور سیاسی همانند امور دینی از همه‌ی مراجع و فقها تبعیت نمی‌کنیم و تنها از یک فقیه تبعیت می‌کنیم؟ 🎧 اگر لازمه اطاعت مطلق، عصمته؛ ولایت "مطلقه" فقیه به چه معناست؟ مگر ولی فقیه معصوم است؟ ⁉️طبق اینکه یکی از شئون امامان معصوم، ولایت اجتماعی است؛ در عصر غیبت، رهبری جامعه به عهده‌ی چه کسی است؟ ⁉️ حاکم و رهبر جامعه، حق تصرف خود را از کجا اخذ می‌کند؟ (حق تصرف حاکم از کجا سرچشمه می‌گیرد؟) ⁉️ مردم چه سهمی در مشروعیت‌بخشی به ولایت فقیه دارند؟ ⁉️ولایت فقیه یا وکالت فقیه؟ ⁉️ولایت فقیه، ولایت در قانون است یا ولایت بر قانون؟ ولی‌‌ِفقیه در چارچوب قانون و شرع عمل می‌کند یا اینکه اختیاراتش فراتر از قانون و فراتر از احکام شرعی است؟ ⁉️ "ولایت‌مطلقه" با "حکومت‌مطلقه" چه تفاوتی دارد؟ ⁉️ در عصر غیبت رهبر جامعه باید در دوره‌ی کوتاهی انتخاب شود یا مادام‌العمر؟ ⁉️آیا ولایت فقیه همان دیکتاتوری‌ست 🎧ولایت و رهبری در عصر غیبت به چه صورت است 📹ضرورت ولایت فقیه در عصر غیبت ⁉️شیعه لازمه‌ی اطاعت مطلق را عصمت می‌داند پس ولایت مطلقه‌ی فقیه چیست؟ ⁉️مگر ولی‌فقیه معصوم است که از او اطاعت کنیم؟ @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 فرارسیدن سالروز شهادت غم بار پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت سبط اکبر مصطفی، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و شهادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت، عالم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بر همه مسلمانان و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 پرســـ❓ــش ⁉️فلسفه‌ی تعدد زوجات پیامبر اسلام چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ پیامبر خدا صلوات‌الله‌علیه تا سن 25 سالگی در اوج عفت و پاکی همسری را اختیار نکردند و دوست و دشمن او را به‌خوبی می‌ستودند. 📚السیرة الحلبیّة، ج 1، ص 140 2⃣ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌اله تا سن پنجاه‌ سالگی تنها یک همسر داشتند و تا زمانی که حضرت خدیجه در قید حیات بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. 📚موسوعة التاریخ الاسلامی، چاپ مؤسسه الهادی، ج 1، ص 333 و 334 3⃣ پیامبر صلى‌الله‌علیه‌واله، تنها با یک زن باکره ازدواج کرد و او «عایشه» بود، بقیه همسران او، همه زنان بیوه بودند. 📚بحار الانوار، ج 22، ص 191 4⃣ پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله بعد از رحلت حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و بعد از پنجاه‌سالگی، به خاطر مصالح مختلفی، ازدواج‌های متعددی داشتند که البته در عرف آن زمان یک امر عادی به‌حساب می‌آمد. ♻️ نتیجه‌اینکه: تعدد زوجات پیامبر صلي‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دارای مصالح و اهدافی بوده است، برخی از آن عبارتند از: ۱) اهداف سیاسی: مانند ازدواج پیامبر با حفصه و عایشه ۲) برای شکستن سنت جاهلی: مانند ازدواج با زینب ۳) براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج. 🆔 @javadheidari110 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔹 🔹 🔹 🔹 🔹 🔹 🔹 🔹🔹 🔹 🔹 🔹 🔹 پرســـ❓ــش ⁉️ اگر پیامبران و امامان، معصوم هستند و دارای علم غیب، پس چگونه ممکن است برخی از انبیاء در انتخاب همسر اشتباه کنند؛ نظیر حضرت نوح، پیامبر اسلام در ازدواج‌شان‌ با عایشه و امام حسن در انتخاب جعده به همسری، آیا اینچنین ازدواج‌هایی با عصمت‌ و علم‌غیب‌ آن حضرات سازگار است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1️⃣ یکی از باورهای مختص به شیعه، اعتقاد به عصمت حداکثری برای انبیاء، دوازده امام و حضرت صدیقه طاهره علیهم السلام است. 2️⃣ معصومین، گناه نمی‌کنند، فکر گناه هم نمی‌کنند، دچار خطا، نسيان و سهو نیز نمی‌شوند وگرنه اعتماد و وثوق مردم از آنها سلب می‌گردد؛ زیرا وظیفه‌ی پیامبران و امامان هدایتگری و حفاظت از شریعت است و اگر خود معصومین نیاز به محافظت داشته باشند تسلسل لازم می‌آید؛ چرا که باید برای حافظان دین محافظی قرار داده شود و باز برای آن محافظان نیز، محافظ دیگری و همین‌طور این‌ چرخه‌ی معیوب ادامه می‌یابد. 3⃣ از آنجایی که قرآن انسان را امر به اطاعت بی چون و چرا و بدون قید و شرط از پیامبر و امامان کرده و فرموده است: "اطیعوالله و اطیعواالرسول و اولی‌الامر منکم" اگر هادیان الهی ولو سهوا اشتباه کنند، نقض غرض لازم می‌آید و امر هدایت مختل می‌گردد. 4⃣ از جمله وظایف‌ خطیر پیامبران و امامان، حفظ دین است؛ حفظ دین، گاهی نیازمند مصلحت‌اندیشی‌ست. برای حفظ دین گاه لازم است امیرالمؤمنین ۲۵ سال سکوت کنند، امام حسن صلح کنند، سر حسین‌بن‌علی از تن جدا شود و... 5⃣ ازدواج پیامبر با عایشه، ازدواج سیاسی بود و با پیشنهاد تهدیدآمیز ابوبکر پدر عایشه صورت گرفت؛ با وجود اینکه پیامبر با عایشه ازدواج کردند اما او توانست جنگ جمل را رقم بزند؛ اگر حضرت با او ازدواج نمی‌کردند فتنه‌های دیگری بوجود می‌آورد. ازدواج امام حسن با جعده بواسطه‌ی پیشنهاد اشعث‌بن قیس (پدر جعده) به امیرالمؤمنین صورت گرفت؛ اگر امیرالمؤمنین با این ازدواج مخالفت می‌کردند با شیطنت های اشعث بن قیس، علیه حکومت دینی مواجه می‌شدند، بعلاوه اینکه جعده آن هنگامی که با امام حسن ازدواج کرد، مشکلی نداشت اما بعدها فریب پدر منافقش و معاویه را خورد. هر چند امیرالمؤمنین و امام حسن طبق علم غیب‌ می‌دانستند جعده در آینده از اطرافیان خود تاثیر می‌پذیرد و منحرف می‌گردد؛ اما پیامبران و ائمه چون الگوی جامعه هستند می‌بایست در زندگی عادی طبق ظاهر عمل کنند نه بر اساس علم غیب، زیرا آن حضرات علم غیب‌شان برای اثبات حقانیت دین است؛ بنابراین چنین امری هیچ منافاتی با عصمت امام ندارد چرا که ازدواج امام حسن با جعده به مصلحت اسلام بود و یکی از مصالح این بود که امام بواسطه‌ی این ازدواج، پدرِ جعده که فتنه‌ی حکمیت را رقم زده بود را تحت نظر داشته باشند. 🔰خلاصه اینکه: اهداف دین که همان حفظ و تبلیغ دین است بر مصلحت فردی ترجیح دارد، حتی اگر قرار باشد منافع شخصی پیامبران و ائمه به خطر افتد، نظیر اینکه با زنانی که خود و یا خویشاوندان‌‌شان فتنه‌گر بودند ازدواج کنند تا از این طریق مانع فتنه‌گری آنها گردند و موجبات نابودی اسلام عزیز فراهم نگردد. 🆔 @javadheidari110 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا