💠 پرسش: آیا اگر برای اثبات حرف حق خویش، دیگران را آزار دهیم مرتکب گناه شده ایم؟
#اخلاق_ایذاء
✍️ پاسخ: لازم است توجه کنید که يكى از صفات زشت برای انسان آزار و اذيت كردن دیگران است. قطعا اذيت كردن ديگران كار بسيار زشتى است و در صورت تكرار موجب هلاكت آدمى مى گردد و فرقی نمی کند که دلیل این آزار و اذیت چه باشد. گاهی کینه و حسادت و یا خشم وغضب منجر به آزار رساندن به دیگران می شود و گاهی شیطان با فریب دادن، گناه را برای شخص موجه نشان داده ، و به عنوان مثال انسان را برای اثبات حرف حق خویش، تشویق به آزار رساندن دیگران می کند.
در روایت آمده است:
قَالَ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِه(1)
مسلمان واقعى كسى است كه مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند .
دقت کنید که در نگاه اسلام عمل مقبول به عملی گفته می شود که دارای حسن فعلی و حسن فاعلی باشد .حسن فعلی یعنی خود عمل و کار ، کار نیکو و پسندیده ای باشد و حسن فاعلی بدین معناست که انگیزه فاعل و کننده کار هم انگیزه الهی و انسانی باشد.اگر عملی از این دو جهت مورد تایید اسلام باشد ما ملزم به انجام آن خواهیم بود اما اگر عملی از یکی از این دو جهت مخدوش باشد مورد تایید واقع نخواهد شد.
هرچند انگیزه شما الهی است و قصد شما اثبات حرف حق است و بنابراین از حیث حسن فاعلی، عمل شما مشکلی ندارد اما خود عمل(یعنی آزار رساندن دیگران ) حرام و مورد مذمت آموزه های اسلام است.
ناگفته نماند كه اذيت و آزار ديگران به هر شكل و نوعى كه باشد حرام است خواه با گفتار صورت گيرد خواه با رفتار بنابراین اسلام در این مساله بسیار حساس است به گونه ای که حتی نگاه آزار رسان را نیز مورد نهی قرار داده است و در روایات آمده است که مومن حق ندارد طورى به برادر مومن خود نگاه كند كه موجب رنجش و اذيت او بشود .
از طرفی انسان برای اثبات حرف حق خویش لازم نیست موجبات آزار دیگران را فراهم آورد بلکه انسان باید با تلاش و کوشش و توکل بر خداوند، حرف حق را هم زبانا به اثبات رسانده و هم در عمل خود، برای دیگران ثابت کند قطعا وقتی از حیث عمل، صداقت در گفتار و رفتار و هماهنگی بین شعار و عمل وجود داشته باشد حرف حق ما نیز برای دیگران به اثبات خواهد رسید ..
و کلام آخر روایتی از پیامبر اسلام که ایشان می فرمایند:
خصلتان ليس فوقهما شيء من الشّرّ : الشّرك باللّه تعالى ، والضّرّ بعباد اللّه
دو خصلت است كه بدتر از آن نيست : شرك به خداى تعالى ، و ضرر زدن به بندگان خدا(2)
1الشيخ الكليني، الكافي، الاسلامية ، علي أكبر الغفاري ،تهران، ج2، ص 235
2العلامة المجلسي، بحار الأنوار ،مؤسسةالوفاء،1403 ه ق، ج 77،ص۱۳۹
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
1_106010086.pdf
148.2K
#پست_پیشگام
#ارتباط_رزق_حلال_با_مسئولیت_پذیری
#کارشناس_اخلاق_مرکز_ملی_پاسخگویی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
سر مبارک امام حسین.pdf
353K
#پست_پیشگام
#جواد_حیدری
#گروه_پاسخگو
#سر_مبارک_امام_حسین_علیه_السلام
#توسط_کی_کجا_؟ #دفن
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
پرسش:
آيا طلب مغفرت برای قاتلین ائمه معصومین اشكال دارد و یا اصلا کار درستی است؟
✍️پاسخ:
✅دشمنان ائمه(ع) دشمنان خدا هستند. چنان كه در زيارت جامعه كبيره مي خوانيم:«مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ» هر كسي با شما ائمه و اهل البيت (ع) دشمني كند به حقيقت با خدا دشمني ورزيده است. هر كسي با ائمه (ع) دشمني يا مخالفت كند، كافر و مشرك و اهل جهنم است. چنان كه در بسياري از روايات از جمله در همان زيارت بسيار معتبر جامعه كبيره مي خوانيم:
👈« مَنْ خَالَفَكُمْ فَالنَّارُ مَثْوَاهُ وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِكٌ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيْكُمْ فِي أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ الْجَحِيم» يعني هر كه با شما(ائمه ) مخالفت كند دوزخ جايگاه اوست، هر كسي منكر امامت و مقام و منزلت شما شود كافر است، و هر كسي بر عليه شما وارد جنگ شود ، مشرك است. و هر كسي امر و فرمان شما را اطاعت نكند در درَك اسفل يعني پايين ترين و بدترين نقطه جهنم جاي او است.
👈با اين وصف چگونه مي توان قاتلين ائمه (ع) - كه لعنت خداوند هر لحظه و هر دم بر آنان باد- را مورد دعا قرار داد در حالي كه دعا و استغفار و طلب آمرزش براي هر كسي بيانگر يك نوع دلسوزي و اظهار محبت و علاقه است. يعني همان چيزي كه در بسياري از آيات قرآن از آن نهي شده است.
👈 در سوره مباركه توبه مي خوانيم: « ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيم » (۱) براي پيامبر (ص) و مؤمنان جايز نيست كه براي مشركان از خداوند طلب مغفرت و آمرزش كنند، هر چند آن مشركان از نزديكان شان باشند، پس از آن كه بر آن ها روشن شد كه اين گروه اهل جهنم هستند.
👈وقتي مي دانيم كه قاتلين ائمه (ع) به طور قطع و يقين اهل جهنم و در بد ترين و پايين ترين جاي جهنم جايشان است، دعا و طلب مغفرت براي شان اولا- هيچ فايده اي ندارد. چنان كه قرآن كريم در مورد منافقين به پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: به هيچ وجه براي شان دعا و استغفار نكن، كه اگر هفتاد ( بلكه هفتاد هزار ) بار هم براي شان استغفار كني خدا آن ها را نمي آمرزد. (۲) ثانيا – كسي براي آن ها دعا و استغفار و دلسوزي كند در قيامت هم نشين و همراه آنان خواهد بود.
💥لذا نه تنها دعا و استغفار براي آنان جايز نيست. بلكه تأكيد قرآن و روايات بر اين است كه نسبت به كفار و مشركين و منافقين و همه كساني كه فكر و عقيده و عمل و رفتارشان در نقطه مقابل قرآن و خدا قرار دارند، اظهار تنفر و دشمني علني داشته باشيد و به پيروي از خدا و فرشتگان آنان را مورد لعنت و نفرين خود قرار دهيد.
👈 زيرا آنان شجره ملعونه و به تعبير قرآن« كلمه خبيثه و شجره خبيثه » هستند (۳) قاتلين و دشمنان ائمه (ع) بعد از آن كه فهميدند حق با آنان است به مخالفت با آنان بر خاستند و راه كفر را در پيش گرفتند. چنين افرادي به حكم آيه ۱۶۱ سوره بقره و ۸۷ آل عمران و آيات زيادي از قرآن مورد لعنت خدا و فرشتگان و همه مؤمنان بلكه همه مردم قرار دارند.
📚پي نوشت ها:
۱. توبه ( ۹)، آيه ۱۱۳
۲. همان، آيه ۸۰ و سوره منافقون ( ۶۳ )، آيه ۶
۳. ابراهيم ( ۱۴)، آيه 24
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
💠 گناه شناسی
نقش گناه شناسی در امر تربیت را بیان نمایید؟
#اخلاق_گناه_ذنب
✍️"باغبان وجود خویش باشیم"
کار یک باغبان فقط نگهداری از گیاهان نیست بلکه علاوه بر نگهداری و حفاظت گیاهان، نسبت به آفتهای گوناگون مطلع است و به آسیبهای احتمالی توجه ویژه دارد . انسان نیز باید باغبان وجود خود باشد و هم از فضائل وجودی خود محافظت نماید و هم نسبت به رذیلتها آگاه و آشنا باشد لذا گناه شناسی قدمی مهم در تهذیب است.اگر خواستیم خود را تربیت نماییم و یا در جهت رشد وتربیت دیگران گام برداریم باید گناه را بشناسیم.امروزه خیلی از نوجوانان و جوانان ما مرتکب اعمال ناشایستی می شوند اما هرگز فکر نمی کنند که این اعمال در دایره ی گناهان جای گرفته است بنابراین تبیین به موقع و شناخت و شناساندن گناه در ترک گناه بسیار موثر است.
یکی از اموری که منجر به افزایش گناه در متن خانواده و در سطح جامعه می شود کوچک شمردن گناه است.اگر از همان ابتدا فرزندان خود را به حرمت گناه و خط قرمزها آشنا نماییم و زشتی گناهان به ظاهر کوچک را برای آنها به خوبی توصیف کنیم از همان دوران به خود اجازه ی انجام گناه کوچک را هم نمی دهند.
💥گناهکاران بزرگ ما در جامعه همان کسانی هستند که گناهان کوچک را در گذشته انجام می داده اند.
رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله در سخنى به ابوذر فرمودند:
يَا أَبَاذَرٍّ لَا تَنْظُرْ إِلَى صِغَرِ الْخَطِيئَةِ وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى مَنْ عَصَيْتَ
اى ابوذر، به كوچكى گناه نگاه نكن، بلكه به بزرگى و عظمت خداوندى نگاه كن كه با گناه، از فرمانش سرپيچى مى كنى.(1)
برخی از مربیان و والدین برای جذب کودک به سمت امور معنوی، نوعی اباحه گری و سهل انگاری را تبلیغ می کنند و از یک طرف مهربانی خداوند را پررنگ می کنند و از طرف دیگر گناه را نزد آنها امری ساده می شمارند. در مهربانی خداوند که شکی نیست اما نباید اجازه دهیم گناه امری عادی شود.هرگز نمی توان قائل به این امر بود که گناه بدون اثر است .اگر به این باور برسیم که حتی کوچکترین گناهان نیز دارای اثری نامناسب بر روح انسان هستند نسبت به آنها نیز شدیداً حساس خواهیم بود.بنابراین یکی از اصول تربیتی، توجه دادن کودکان و نوجوانان به اثرات نامطلوب گناهان است.
یکی از واژه هایی که در قرآن به معنای گناه است واژه ی ذنب می باشد که این واژه 35 مرتبه درقرآن بکار رفته است.
👈ذنب ، به معنى دنباله است بنابراین هر عمل خلافى نیز يك نوع پى آمد و دنباله به عنوان مجازات اخروى يا دنيوى دارد لذا نمیتوان گناه کرد و از دنباله های آن در امان بود مگر ترک گناه از طریق توبه.
1.مستدرك الوسائل، ج:11، ص:349
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فقه المعاملات ۱.m4a
3.35M
#فقه_المعاملات۱
#آداب_خرید_و_فروش
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
آیا امام حسین(علیه السلام) از ترس جانشان به كوفه رفتند؟
✍️پاسخ:
✅ نکته اول:
یکی از اهداف حرکت حسینی بازگشت مردم به شریعت اسلامی بود . ابن ابی الحدید مینویسد. امام حسین فرمودند: إنما أردت القيام بحدودك و الأداء لشرعك؛من برای قیام حدود و اداء شرع اسلام حرکتم را انجام دادم . (شرح نهج،ج20،ص299) 👈درنامهای به بزرگان بصره فرمود: ِ إِنِّي أَدْعُوكُمْ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى نَبِيِّهِ فَإِنَّ السُّنَّةَ قَدْ أُمِيتَتْ فَإِنْ تُجِيبُوا دَعْوَتِي وَ تُطِيعُوا أَمْرِي أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشادِ؛ من شما را به خداوند و رسولش دعوت میکنم.سنت رسول الله از بین رفته است اگر مرا اجابت کنید شما را به مسیر صحیح و درست هدایت میکنم.(مثیر الاحزان،27)
☀️نکته دوم:
گفتگوهای امام حسین با دوستان و دشمنانش نشان میدهد،از ترس جانش به سمت کوفه حرکت نکرده است.بلکه اگر از چنین علتی وود داشت، باید در مسیر دیگری غیر از کوفه قدم میگذارد.به چند نمونه اشاره میشود.
الف) امام حسین در پاسخ ابن زبیر که گفت:در حجاز بمانید برای شما بهتر است ،پاسخ فرمودند:شیعیان برای من نامه نوشتند که به کوفه بیا و من با طلب خیر از خداوند به آن مسیر میروم . ( بلاذری،انساب الاشراف،ج5،ص301)
ب) عبدالله بن عباس به ایشان توصیه کرد به یمن بروند .چون در آنجا اولا: کشور بزرگی است و پیدا کردن امام برای یزید مشکل است،ثانیا :شیعیان فراوانی دارد. حضرت حسین علیه السلام در پاسخ او فرمودند:اگرچه ناصح مشفقی هستی اما من باید به عراق بروم. (الفتوح،ج5،ص66)
#پست_پیشگام
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
خداوندگار 9.ogg
2.25M
💠 #داستانهای_خداوندگار(درسگفتارهایی درباره مولوی) 9️⃣
🔸مذهب مولوی (2)
⭕️#مسلمان_ملحد(1)
♻️ خلاصه: |از منظر فقهی و کلامی گاهی افراد کفر تنزیلی دارند و گاهی کفر تاویلی.
شاید کفر تاویلی همان جهل مرکب باشد. که مسلمانی به زعم خودش و بادلایلی از عقل و قرآن به باوری می رسد که به انکار ضروری دین و مذهب مربوط نمی شود ولی مورد قبول سایر مسلمانان قرار نگیرد .
👈🏻مثال:
در مسئله وحدت وجود عرفانی،مخالفان عرفا آنان را کافر و مشرک خطاب کرده اند. در مقابل مریدان وحدت وجود نیز چنین می اندیشند .
در نظر استاد جوادی آملی مردمی که وحدت وجود را باور ندارند مشرک هستند.|
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
✅ صفر دومین ماه قمری پس از محرم است که در میان مردم به نحوست معروف است و برخی برای اثبات این ادعا به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) استناد می کنند؛ آیا این روایات صحیح است؟
🖊 #به قلم #جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_صاحب_نیور
🆔 snai.ir/973227
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نظر آیت الله العظمی #وحید_خراسانی راجع به و #مقام_معظم_رهبری و نظام جمهوری اسلامی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
هدایت شده از صاحب نیوز
🔴 اگر خدا نخواهد
🔹انسان اهل اعتقاد می داند که اگر خدا نخواهد هیچ برگی از هیچ درختی نمی افتد و آن زمان که خداوند چیزی را بخواهد، اگر تمام دنیا و امکاناتش دست به دست هم دهند نمی توانند مانعی در برابر خواست او باشند
🔸این اعتقاد چه تاثیری در حرکت انسان ها دارد؟
🖊به قلم زهرا ابراهیمی
📝 جزئیات بیشتر در لینک زیر🔻
↪ snai.ir/973244
🆔 @sahebnews_ir
⭕️ امام زمان(عج) از منتظران خود دعا میخواهند یا عمل صالح؟
✅ هدف و فلسفه ظهور امام زمان(عج) اصلاح جامعه و گسترش عدالت در سراسر جهان است، بنابراین کسانی که می خواهند آن حضرت را در رسیدن به این منظور یاری کنند، خود باید صالح باشند؛ در این میان دعا برای ظهور حضرت چه نقشی خواهد داشت؟
🖊 به قلم #جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_صاحب_نیور
↪️ snai.ir/973222
🆔 @javadheidari110
audio_2019-10-06_04-59-19.ogg
1.29M
🎧 آیا آیه شریفه "یضل من یشاء و يهدي من يشاء" نافی اختیار نیست؟!
🎤 استاد جواد حیدری
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
🍂 #گروه_پاسخگو 🍂
🍂 @javadheidari110 🍂
💠 گناه شناسی
#اخلاق_معصیت
✍️ "بهتر بشنویم"
از جمله واژه هایی که در قرآن به معنی گناه آمده کلمه ی معصیت است.معصيت ، به معنى سرپيچى و خروج از فرمان خدا می باشد.این واژه هم 33 مرتبه در قرآن بکار رفته است.
از لوازم بندگی و تعبد، تبعیت و گوش به فرمان بودن است.یعنی تا وقتی گوش شنوا برای شنیدن نداشته باشیم بنده ی خوبی نخواهیم بود.
بارها در زندگی همه ی ما اتفاقات و جریانهای مختلفی روی داده که در آن اتفاق بسیار متضرر شده ایم اما بعد از کمی فکر بدین نتیجه رسیده ایم که تنها دلیل شکست ما این بوده که حرف شنوی از صاحبان تجربه نداشته ایم.
ویژگی خودسر عمل کردن و حرف گوش کن نبودن بسیار آسیب زا است تا جایی که انسان را از مرز بندگى خدا بيرون می برد و او را دچار معصیت می کند.
شنیدن از ویژگی های حسی انسان است و همه ی ما می شنویم اما همه ی ما به دقت گوش نمی کنیم.یکی از اموری که می توان در وجود فرزندان تقویت نمود تمرین در جهت گوش کردنِ با دقت است. اگر خوب گوش کردن را در بازی ها و آموزش های فرزندان جای دهیم به آنها کمک بزرگی خواهیم کرد.
گاهی معصیت زمانی اتفاق می افتد که ما دقتی بر امر و نهی دستورات نداریم.بنابراین برای دور شدن از معاصی باید دقت خویش را بالا ببریم.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷 پاسخ به شبهاتی در ارتباط با واقعه عاشورا/ چرا امام حسین علیه السلام با علم به شهادت به کربلا رفت؟
🔹 جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی پاسخ می دهد:
🔸 سه شنبهها با پاسخ به شبهات دینی
📝 مرسلات: dte.bz/zrJm9
📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/news/4738674
🆔 @javadheidari110
💎یادداشت رسیده | اینگونه تبلیغ دین کنیم!
⭕️حوزه/ خرافه جایی رشد می کند که جهل بیداد می کند و منبع تغذیه ی خرافات، جهالت است؛ لذا بر اهل وعظ و مدح لازم و واجب است که در رفع جهل کوشش نمایند و بر مستمعین نیز لازم است که هر جا احساس کردند مطلب ارائه شده با اصول دینی همخوانی ندارد سریعا بدون هیچ ملاحظه ای درخواست سند نمایند.
🖊 به قلم #جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_حوزه
↪️ http://hawzahnews.com/news/866829
🆔 @javadheidari110
موضوع:جراحی زیبایی
سوال:
در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟
جواب:
همه مراجع: عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود و نگاه کردن و لمسِ حرام بهخاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
پی نوشت :
دفتر ۶۲ پرسش ها و پاسخ ها احکام پزشکی و بیماران-سید مجتبی حسینی
🔹 @javadheidari110 👈
حکم شرعی سیگار کشیدن
سوال: سيگار کشيدن چه حکمى دارد؟
جواب:
مقام معظم رهبری:
حکم، تابع ميزان ضرر آن است اگر داراى ضرر قابل ملاحظهاى باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد، جايز نيست.
آیت الله مکارم شیرازی:
کشیدن سیگار و انواع دخانیّات، حرام است و با توجّه به این که ترک آن براى همه معتادان ممکن است، حالت اضطرارمعمولا در آن تصوّر نمى شود; مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقى بین افراد مبتدى و معتاد نیست.
آیت الله سیستانی:
۱- کشیدن سیگاربرای مبتدی اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است. و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می کشد، مانعی ندارد.
۲ـ کشیدن سیگاربرای به سیگار کشیدن معتاد شده است. اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می آورد باید دست برداردمگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است.
پی نوشت:سایت هدانا http://hadana.ir
🔹 @javadheidari110 👈
موضوع:تعارض در تشخیص اعلم
سوال: اگرعده اى از علما به اعلم بودن مجتهدى شهادت بدهند و در مقابل، گروهى شخص دیگرى را اعلم بدانند، و ما نتوانیم مجتهد اعلم را تشخیص دهیم، وظیفه چیست؟
آیات عظام امام،خامنه اى و نورى: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، بنابر احتیاط واجب از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است.
آیات عظام بهجت،فاضل و صافى: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و درصورت تساوى، مخیر است.
آیه اللّه تبریزى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بیشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است.
آیه اللّه سیستانى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بیشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است؛ مگر در موارد علم اجمالى بر تکلیف، (مانند قصر و اتمام)
که در این هنگام بنابر احتیاط واجب باید هر دو فتوا را رعایت کند.
آیه اللّه مکارم:بنابر احتیاط واجب از کسى تقلید کند که گمان به اعلمیت او دارد و در صورت تساوى، مخیر است.
آیه اللّه وحید: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى باید از کسى تقلید کند که فتوایش مطابق احتیاط است و چنانچه احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، مخیر است.
تبصره. فرض مسئله جایى است که هر دو در تقوا مساوى باشند.
پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع معظم، م ۴ و ۳
🔹 @javadheidari110 👈
💠پرسش:
اگر اعتقاد به عصمت پیامبران داریم، چرا حضرت موسی علیهالسلام، مرتکب گناه شد و بعد از کشتن آن فرد گفت: «این کار شیطانی بود، خدایا به خودم ظلم کردم پس مرا ببخش»؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول: عصمت انبیاء علیهمالسلام، با دلایل عقلی و نقلی ثابت هست.(در پستهای قبلی به آن اشارهشده است)
نکته دوم: بعضی از انبیاء مرتکب ترک اولی شدهاند؛ یعنی بین خوب و خوبتر، خوب را انتخاب کردهاند و البته ترک اولی منافاتی با عصمت ندارد.
نکته سوم: حضرت موسی علیهالسلام، قصد دفاع از مظلوم را داشتند و نه قصد کشتن آن فرد تا اشکال شود ایشان گناهکار میباشند.
نکته چهارم: برای فهم صحیح معانی آیات قرآن کریم باید معنای لغوی کلمات را در نظر گرفت. به همین منظور معنای چند کلمه را بررسی میکنیم:
الف : «ظلم»: واژه ظلم در لغت، قرار دادن و انجام دادن چیزی در مکان و زمانی غیر از مکان و زمانی است که به آن اختصاص دادهشده است. در کتاب التحقیق آمده است: «الظلم: وضع الشيء في غير موضعه المختصّ به»(1)
پس هر کاری که در زمان مناسب خود انجام نگیرد، ظلم بر آن اطلاق میشود و لزوماً به معنای گناه نیست و ترک اولی را هم شامل میشود.
ب : «غفران»: واژه غفران به معنای پوشاندن هست. در لغت میخوانیم: «أصل الغفر: السَتر»(2)
گاهی انسان اگر عملی را در زمان یا مکان دیگری انجام دهد، زحمت کمتری متحمل میشود و طلب غفران در این زمینه یعنی کاستن از سختیها.
با توضیحاتی که تقدیم شد، معنای آیهی شریفه 16 قصص که جریان حضرت موسی علیهالسلام در آن نقلشده را، از کلام نورانی امام رضا علیهالسلام، میآموزیم:
امام رضا علیهالسلام میفرماید: «منظور ازجمله هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ، نزاع و جدال آن دو مرد با يكديگر بوده كه عمل شيطانى محسوب مىشده، نه عمل موسى و منظور از جمله رب إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي، اين است كه من خود را در آنجا كه نبايد بگذارم گذاردم، من نبايد وارد اين شهر مىشدم و منظور از جمله فَاغْفِرْ لِي اين است كه مرا از دشمنانت مستور دار تا بر من دست پيدا نكنند»(3)
نتیجه اینکه: حضرت موسی علیهالسلام دچار ترک اولی شدند که منافاتی با عصمت انبیاء ندارد.
پینوشت:
1. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج7، ص: 205
2. الإفصاح فى فقه اللغة، ج1، ص: 365
3. تفسير نور الثقلين، ج4، ص: 119
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
پرسش:
منظور از آيه 85 آلعمران كه میفرماید «هركس غير از اسلام دينی بجويد از او پذيرفته نمیشود و در آخرت از زيانكاران خواهد بود» چيست و شامل چه کسانی میشود؟
✍️پاسخ:
از جمله « «يَبْتَغِ» در آیه «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين»؛ و هر كه جز اسلام دينى بطلبد، هرگز از او پذيرفته نمیشود و او در آخرت از زيانكاران است. (1)
استفاده میشود كه مراد آيه، كسانى هستند كه اسلام به گوش آنها رسيده ولى آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفتهاند. اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آنها موردپذیرش نيست.
با توجّه به آيه 81 اين سوره، پذيرش دين اسلام، ميثاق خداوند از همه پيامبران پيشين است و لذا با آمدن پيامبر و دين اسلام، دين ديگرى غیرازآن موردقبول نيست: «فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»(2)
اما حال مستضعفان در آيات ديگری مورد بحث قرارگرفته است:
«إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اهلّه واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً * إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا»
همانا كسانى كه فرشتگان آنها را درحالیکه ستمكار نفس خویشاند قبض روح میکنند (به آنها) گويند: در چه (حالى از نظر دين) بوديد؟ گويند: ما در زمين مستضعف بوديم (ناتوان شده در جنبه ايمان و عمل). فرشتگان گويند: آيا زمين خداوند وسيع نبود تا در آن (از محيط كفر به محيط اسلام) مهاجرت كنيد؟! پس آنان جايگاهشان جهنم است و آن بد جاى بازگشتى است. مگر ناتوان شدگان از مردان و زنان و كودكان (در دست قدرتى حاكم يا جوّى مانع از تحصيل معارف) كه هيچ چارهای نداشته و به هيچ نحوى (براى هجرت) راه نيابند. (3)
از بررسى آيات قرآن و روايات استفاده میشود افرادى كه از نظر فكرى يا بدنى يا اقتصادى آنچنان ضعيف باشند كه قادر به شناسايى حق از باطل نشوند و يا اینکه با تشخيص عقيده صحيح بر اثر ناتوانى جسمى يا ضعف مالى و يا محدودیتهایی كه محيط بر آنها تحميل كرده قادر به انجام وظائف خود بهطور كامل نباشند و نتوانند مهاجرت كنند، آنها را مستضعف میگویند.
از امام على (علیهالسلام) چنين نقلشده كه فرمودند: «و لا يقع اسم الاستضعاف على من بلغته الحجة فسمعتها اذنه و وعاها قلبه»؛ مستضعف كسى نيست كه حجت بر او تمامشده و حق را شنيده و فكرش آن را درك كرده است. (4)
و از امام موسى بن جعفر (علیهالسلام) پرسيدند كه مستضعفان چه كسانى هستند؟ امام در پاسخ اين سؤال نوشتند: «الضعيف من لم ترفع له حجة و لم يعرف الاختلاف فاذا عرف الاختلاف فليس بضعيف»؛ مستضعف كسى است كه حجت و دليل به او نرسيده باشد و به وجود اختلاف (در مذاهب و عقايد كه محرك بر تحقيق است) پى نبرده باشد، اما هنگامیکه به اين مطلب پى برد، ديگر مستضعف نيست. (5)
روشن است كه مستضعف در دو روايت فوق، همان مستضعف فكرى و عقیدهای است ولى در آيه مورد بحث و آيه 75 همين سوره، منظور از مستضعف، همان مستضعف عملى است يعنى كسى كه حق را تشخيص داده اما خفقان محيط به او اجازه عمل نمیدهد. (6)
پینوشتها:
1. آلعمران/ آيه 85.
2. قرائتى، محسن، تفسير نور، ج 1، ص 555.
3. نساء/ آيات 97 - 98.
4. حویزی، نور الثقلين، ج 1، ص 536.
5. همان، ص 539.
6. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 4، ص 87-88.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝