eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم تفسیر بیان السعاده چگونه است؟ « تفسير بيان السعادة فى مقامات العبادة»، تفسير عرفانى و شيعى قرآن به عربى، تأليف حاج ملا سلطان محمد گنابادى( 1251- 1327)، ملقب به سلطان‏على‏شاه و مشهور به سلطان‏على گنابادى، از اقطاب متأخر سلسله نعمت اللهى است. مؤلف، آن را به نام مرشد خود، حاج محمد كاظم اصفهانى ملقب به سعادت‏على‏شاه نوشته است( تابنده، ص 195؛ معصوم‏على‏شاه، ج 3، ص 540). با توجه به استفاده ی نویسنده از مباحث عقلی و روایات آل الله علیهم صلوات الله ؛ روح حاکم بر آن، معارف شیعی است اما در مباحثی که با عنوان «تحقیق» گرد آوری شده است جنبه ی عرفانی_صوفی، تبیین شده است که باید در فهم و تحلیل و قبول آن دقت کرد و دست در دست عالمان دین صحیح را از سقیم تشخیص و سره را از ناسره تفکیک کرد. ❇️ @javadheidari110
imamat02.mp3
17.3M
🎙 #صوت (جلسه دوم) 🔸 مناظره استاد حسینی قزوینی و استاد عابدینی 🔻 موضوع: امامت الهی ائمه علیهم السلام ❇️ @javadheidari110
✴️ پرسش در شرایط کنونی چگونه از عنصر برکت در جهت کاهش فشار اقتصادی خانواده بهره ببریم؟ 🍁🍁🍁 ✅ پاسخ برکت یک حقیقت مورد تائید در منابع دینی و یک واقعیت انکار ناشدنی در عالم هستی است. اما اینکه برکت به چه معناست باید گفت: برکت در لغت به معنای «خیر،رشد،زیادی و سعادت» است.(1) برکت اگرچه اختصاص به امور مالی ندارد و می‌تواند در علم، جسم، نسل و ... نیز خود را نشان دهد اما بیشتر در امور مالی به کار می‌رود. برکت در امور مالی هم می‌تواند در دخل و درآمد و هم در خرج و هزینه کرد، خود را نشان دهد. برکت در دخل به معنای فزونی و فراوانی درآمد و برکت در خرج به معنای امکان رفع نیازها و فراهم بودن خرید مایحتاج است. گاهی دیده می‌شود برخی افراد با درآمد نسبتاً کمی زندگی راحت و آسوده‌ای دارند درحالی‌که دیگری با همین میزان درآمد و یا حتی بیشتر، همیشه گرفتار و درگیر مشکلات اقتصادی ست. گاهی برای مالی برنامه‌ریزی می‌شود ولی با یک بیماریِ ناگوار یا یک حادثه‌ی پیش‌بینی‌نشده، تمام برنامه‌ها به‌هم‌ریخته و بدون اینکه از این مال استفاده‌ی مفیدی شود،‌ از دست می‌رود. این مال می‌تواند مصداق یک مال بی‌برکت باشد. در مورد عوامل برکت آفرین در زندگی باید گفت: برکت عوامل متفاوت و متعددی دارد. برخی از این عوامل اسباب عادی و طبیعی برکت محسوب می‌شوند و برخی دیگر به‌صورت عادی قابل توجیه نیست و مستقیماً تحت تدبیر و اراده و موهبت الهی حاصل می‌شود که به برخی موارد اشاره می‌کنیم: 1. قناعت و دوری از اسراف؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «با اسراف، برکت کم می‌شود.»(2) 2. توجه به آداب یک سفره اسلامی؛ امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «وقتی در ابتدای غذا خوردن نام خدا برده شود و در آخرش حمد خدا شود و تعداد سفره‌نشینان زیاد باشد و غذا هم از حلال باشد برکت آن زیاد می‌شود.»(3) 3. خوش‌زبانی؛ در روایتی معصوم علیه‌السلام می‌فرمایند: «هر كه به برادر مسلمان خود، دشنام دهد، خدا بركت از روزى او بردارد و او را به خود واگذارد و زندگى او را تباه سازد.»(4) 4. صدقه؛ با صدقه دادن شاید به‌ظاهر از مال ما کاسته شود لکن بر برکت آن افزوده خواهد شد. لذا امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «نيكو صدقه دادن موجب اداى بدهكارى مى‌شود و بركت را جايگزين مى‌كند.»(5) 5. اهل سحر باشیم؛ یکی از دلایل برکت در زندگی اکثر قدیمی‌ها علیرغم عدم برخورداری‌شان از امکانات امروزی‌ها،همین سحرخیزی آنان بود.لذا پیامبر اکرم می‌فرمایند: «سحرخیزی مایه برکت است.»(6) 6. تلاوت قرآن؛ امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند:«خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خدا در آن برده شود برکتش زیاد می‌شود.»(7) ذکر این چند نکته شاید لازم باشد: الف. خیروبرکت لزوماً در مادیات نیست؛ برکت در عمر و زندگی می‌تواند این باشد که مؤمن با تمام سختی‌ها و رنج‌هایی که به آن مبتلا می‌شود، هرگز حاضر به وارد شدن مال حرام در زندگی‌اش نمی‌شود. ب. بیماری یا مشکلات مالی، همیشه نشان‌دهنده بی‌برکت بودن زندگی یا مال نیست و الا اگر غیرازاین فکر کنیم در این صورت باید بی‌برکت‌ترین زندگی‌ها را متعلق به انبیاء و ائمه بدانیم! ج. هیچ‌کدام از عوامل برکت آفرین، علت تامّه نیستند بلکه در کنار التزام به آن‌ها باید از تلاش و عقل و مشورت هم بهره برد. خلاصه آنکه برکت در هر چیزی به معنای افزایش و رشد همان چیز در جهتی است که آن چیز برای آن ایجادشده و در مسیر کمالی انسان می‌تواند مفید باشد و اگر بخواهیم عوامل برکت آفرین را در یک جمله خلاصه کنیم باید به پرهیز از گناه و انجام خوبی‌ها اشاره نمود. ضمناً همیشه نمی‌توان مشکلات زندگی را به بی‌برکتی ربط داد.گاهی در حال امتحانیم و باید صبور بود. مولانا هم می‌گوید: از پس هر گریه آخر خنده ایست مرد آخربین مبارک بنده ایست پی‌نوشت‌ها: 1.جمعی از نویسندگان،المعجم الوسیط،ج1،ص52 2. محمدبن الحسن الحر العاملی،وسائل الشیعه،ج21،ص555 3. النعمان بن محمد التمیمی المغربی،دعائم الاسلام،ج2،ص117 4. محمد بن یعقوب کلینی،الکافی، ج‏2، ص325 5. همان، ج‏4، ص10 6. همان، ج‏4، ص95 7. همان، ج‏2، ص499 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
در آستانه شب یلدا سنت‌های باستانی موجب تقویت روحیه ملی‌گرایی و تحکیم بنیان خانواده است استاد حوزه و دانشگاه گفت: سنت‌های باستانی باید عاملی برای تقویت روحیه وطن‌دوستی و محبت به مرزبوم به معنای ناسیونالیسم ممدوح و مثبت باشد و اسلام هم با موضوع مشکلی ندارد بلکه ملی‌گرایی که سبب تقویت روحیهٔ مردمی بشود را می‌پسندد. http://isfahan.farsnews.com/news/13970925001239 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🍇اسلام و آیین ها و سنت ها با محوریت 🍉شب یلدا ✍️ ✅نکته‌ی اول: مراسم «شب یلدا» یا «شب چله» یکی از آیین‌های کهن ایرانی است که به واسطه ی وطن دوستی ایرانیان و توجه به آیین ها و سنت های ملّی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. لازم به ذکر است: در آموزه های اسلام عزیز نیز بر وطن دوستی و حفظ سنت های اصیل و عاری از خرافات تاکید شده است. ✅نکته‌ی دوم: نگاه اسلام در مواجهه با آداب و رسوم و سنت ها، بر محور محتوای این مراسم مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر سنت و آیینی مخالف کرامت انسانی و آموزه‌های فرهنگ اسلامی باشد، بدیهی است که اسلام با آن مقابله کرده و آن را نمی‌پذیرد؛ مانند زنده‌به‌گور کردن دختران که فرهنگ رایج زمان جاهلیت اعراب بوده و یا پرستش و احترام به آتش به‌عنوان خدایگان که در ایران کهن رواج داشت؛ اما اگر آن سنت و آیین، موافق و مطابق با آموزه‌های دین اسلام بوده و یا دست‌کم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آن‌ها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دیدوبازدید، هدیه دادن و صله‌رحم در عید نوروز ایرانیان. ✅نکته‌ی سوم: وقتی آیین شب چله را در بین اقوام ایرانی مورد ارزیابی و تحلیل قرا می دهیم، نه اینکه این سنت با آموزه های اسلام عزیز در تقابل نیست؛ بلکه ازآن‌جهت که برنامه‌هایی؛ مانند صله‌رحم و رفتن به منزل بزرگان فامیل، نشستن پای صحبت‌های آنان و بیان خاطرات تلخ و شیرین بزرگ‌ترها، خواندن اشعار حکمت‌آمیز، ردوبدل کردن هدیه‌ها و ... در آن وجود دارد، در جای خود می‌تواند ارزشمند و مفید باشد. امام صادق (ع) می فرمایند: «الشِّتَاءُ رَبِيعُ الْمُؤْمِنِ يَطُولُ فِيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى قِيَامِهِ وَ يَقْصُرُ فِيهِ نَهَارُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى صِيَامِهِ»؛ «زمستان بهار مؤمن است، شبش بلند و کمکی برای عبادت و شب‌زنده‌داری است، روزش کوتاه و کمکی برای روزه گرفتن است». (1) روایت شریفه بیانگر این مطلب است که: اگر از طولانی بودن شب های زمستان و مخصوصا شب چله، موقعیتی خلق کنیم برای عبادت الهی و انجام اموری که مورد پسند خالق هستی باشد، این برنامه ها زمستان ظاهری را به بهار معنوی که شکوفایی قلب و جان و عقلانیت بشری را رقم می زند، تبدیل می کند. ✅✅نکته‌ی چهارم: امام علی (ع) هنگام فرستادن مالک اشتر به‌سوی مردم مصر به وی سفارش می‌کند: «وَ لَا تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَیْهَا الرَّعِیَّةُ»؛ «سنت‌ها و آیین‌های نیکی را که بخش وسیعی از مردم آن سرزمین انجامش داده (در دل مردم آن سرزمین جا گرفته) و موجب برقراری الفت و دوستی میان آنان بوده؛ و موجب اصلاح رفتاری جامعه می‌شود را از بین مبر». (2) با توجه به موقعیت تمدنی مصر و وجود آئین ها و سنت های مختلف در آن، امیرالمومنین علیه السلام؛ در این عبارت نورانی، صالح بودن سنت را برای حفظ و استمرار کافی دانسته و از مصادیق صلاح امور به «برقراری دوستی» و «اصلاح جامعه» اشاره می فرمایند. پس می طلبد «شب چله» و سنت زیبای «یلدا» را با صحبت های تفرقه آمیز و مباحثی که امنیت روانی جامعه و خانواده ها را مخدوش می کند، از مسیر صلاح و سداد خارج نکنیم و این شب را سکویی برای فراموشی غم و رنج ها و قهر ها و تلخی ها قرا دهیم. 🔴نتیجه اینکه: ازآنجاکه «شب یلدا» آغاز ورود به شب‌های زمستان و نمادی از طولانی ‌بودن شب‌ها در این دوره است و فرصت بیشتری برای شب‌زنده‌داری، تفکر و توجه به تفاوت‌های طبیعت و تقدیر شبانه‌روز، گرد هم آمدن اعضای خانواده و دوستان و آشنایان در آن وجود دارد؛ لذا می‌توان از این جهات آن‌ را مورد تأیید اسلام دانست و بر حفظ و نگهداری آن تأکید کرد. بدیهی است اگر این شب بهانه ای برای مانور تجملات و ترویج خرافات و تمسخر افراد به بهانه ی شادی باشد، مورد تایید دین مبین اسلام نبوده و باید از این امور به شدت پرهیز کرد. 📙پانوشت‌ها: 1. شیخ صدوق، امالی، ص 237 2. سید رضی، محمد بن حسین، نهج‌البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 431 @javadheidari110
🔴 اسلام و آیین ایرانی شب یلدا 🔹شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند 🔸 اسلام در برخورد با این آیین چه نظری دارد؟ #جواد_حیدری #خبرگزاری_صاحب_نیوز 📝در لینک زیر بخوانید🔻 ↪️ snai.ir/984163 🆔 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 آفتاب شب یلدای همه مهدی جان! یک بار دگر آمد، یلدای زمستانی یلداست، ولی چشمم دلواپس و بارانی هر شب سحری دارد، حتّی شب طولانی یلدای تو ما را کشت، ای یوسف کنعانی 🤲 اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیّكَ الفَرَج 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: به چه گناهانی گناه کبیره گفته می شود؟ لطفا در این زمینه کتاب معرفی کنید. ✍️ پاسخ: در پاسخ توجه به چند نكته اساسي، ضروري به نظر مي رسد: 1ـ گناه به معني خلاف است و در اسلام هر كاري كه بر خلاف فرمان خدا باشد، گناه است، مخالفت امر خدا، هر اندازه كوچك باشد، چون در پيشگاه عظمت الهي واقع مي شود، بزرگ است. صغير شمرده شدن آن ها نسبت به گناهان ديگري است كه كبيره دانسته شده اند. از اين منظر كه گناه نافرماني حق تعالي است، نمي توان هيچ گناهي را كوچك شمرد، چه اين كه كوچك شمردن گناه، از گناهان كبيره است (كه در صورت عدم توبه) بخشيده نمي شود.(1) از پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله وسلم)روايت شده كه «به كوچكي گناه منگريد، بلكه به بزرگي كسي بنگريد كه نسبت به او گستاخي كرده ايد».(2) 2ـ علماي اسلام با استفاده از آيات و روايات، گناهان را در مقايسه با خود آن ها و آثار و نتايج آن، به دو دسته صغيره و كبيره تقسيم كرده اند. اين كه ملاك و معيار در شناخت گناه صغيره از كبيره چيست، ميان علما اختلاف نظر وجود دارد. برخی امور زير را به عنوان ملاك گناه كبيره ذكر كرده اند: الف) هر گناهي كه در قرآن بر آن وعده عذاب داده شده است. ب) هر گناهي كه در اسلام براي آن «حدّ» تعيين شده است، مثل شرابخواري، زنا و ..... . پ) هر گناهي كه بيانگر بي اعتنايي و بي حرمتي به دين و مقدّسات ديني است. ت) هر گناهي كه از طرف شرع مقدّس، با شدت و تهديد از آن نهي شده باشد. ث) هر گناهي كه در قرآن يا سنّت پيامبر اكرم و ائمه اطهار(عليهم السلام)به كبيره بودن آن تصريح شده است. 3ـ در روايات، شمار گناهان كبيره متفاوت ذكر شده است. در بعضي روايات هفت گناه و در برخي نوزده گناه. همين طور علماي اسلام آن را هفت و برخي ده و برخي بيست و بعضي سي و چهار و بعضي چهل و برخي بيشتر ذكر كرده اند. از مجموعة روايات و كلمات بزرگان دين مي توان فهميد آن چه ذكر شده، به عنوان نمونه ها و مصاديقي از گناهان كبيره است. جهت آگاهي بيشتر به كتاب «گناه شناسي» اثر استاد محسن قرائتي كه توسط آقاي محمد محمدي اشتهاردي تنظيم و نگارش يافته، يا كتاب كيفر گناه و آثار و عواقب خطرناك آن تأليف سيد هاشم رسول محلاتي و كتاب گناهان كبيره آيت الله دستغيب مراجعه شود. پی نوشت ها: 1.اصول كافي، ترجمه و شرح سيد جواد مصطفوي، ج 3، ص 394 2.بحارالانوار، ج 77، س 168 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
✅ همیشه افتادن به معنای سقوط و شکست نیست.🌈 گاهی افتادن خودش یک امتیاز محسوب می شود.✨ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
نقد تناسخ.zip
7.13M
#نقد_تناسخ #آیا_تناسخیه_برای_تئوری_خود_دلیل_و_برهانی_دارند_؟ #عقل_نقل_آیات_روایات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
http://hawzahnews.com/news/877267
سؤال: نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟ جواب: به چند صورت می توان آن را به جا آورد: صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را به جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سوره ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. صورت سوم: یکی از رکعت ها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر به جا آورد. صورت چهارم: سوره ای را که آیه ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند. پی نوشت:https://www.leader.ir/ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
اسباب نماز آیات ۱- اسباب شرعی وجوب نماز آیات عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگرچه مقدار کمی از آن‌ها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه ای که ترس آور نباشد، و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد، اعتبار ندارد. ۲- وجوب نماز آیات، مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند؛ و کسانی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به ‌طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، و زندگی می کنند، حکم آن‌ها را دارند. زمان ادای نماز آیات ۳- وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. ۴- در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند. پی نوشت:https://www.leader.ir/ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: آیا حضرت مسیح علیه السلام زنده هستند؟ ✍️پاسخ: درباره زنده بودن حضرت عیسى قرآن مى ‏فرماید: «وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا». (1) و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می‌کنند؛ و قطعا او را نکشتند!» «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا[نساء/۱۵۸] بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.» اهل سنت هم روایتى نقل كرده ‏اند كه معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى كه فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى كه امام شما از خود شما است. (2) همچنین از برخى روایات كه در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مى‏ شود از جمله امام باقر(ع) مى ‏فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست و اما سنتى كه از عیسى دارد، این كه گفته مى ‏شود او مرده است در حالى كه نمرده و زنده است.(3) نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات شیعه و سنی، حضرت مسیح سلام الله علیه زنده بوده و در رکاب حضرت مهدی عجل لله تعالی فرجه الشریف؛ ظاهر می شوند. ان شاء الله 📚منابع: 1. نساء/۱۵۷ 2. مسند احمد، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبق نقل تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۰۵. 3. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۲۳۸. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 راهکاری برای رهایی از خواری نادانی 🔻پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: مَن لَم يَصبِر عَلى ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِيَ في ذُلِّ الجَهلِ أبَدا ⏳ آن‌كه ساعتى خوارىِ فراگرفتن علم را تحمّل نكند، براى هميشه در خوارى نادانى خواهد ماند. 📚 بحارالأنوار، ج ۱، ص ۷۷ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
http://fna.ir/deam49
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
https://tn.ai/2168980
💠پرسش: آیا صحیح است در قیامت هنگام ورود حضرت زهرا سلام الله علیها، دستور می دهند چشم ها را ببندید؟ مگر نمی گویند آخرت سرای تکلیف نیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است: ««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛ « قتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بر صراط مي گذرد». (1) نکته دوم: بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید. نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. موفق باشید. پی نوشت: 1. الصواعق المحرقه، ص 289 و مستدرک کتاب معرفة الصحابة، مناقب فاطمه (سلام الله عليها) و التلخيص پاورقي مستدرک همان صفحه و ذخاير العقبي، ص 48 و الاصابة، ج 8، حرف الفاء القسم الاول، تذکرة الخواص، حالات فاطمه و فرائد السمطين، ج 2، ص 9 به بعد و کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه، عبدالحميد المهاجر، ج 9، منزلة الفاطمه في المصادر و اعلام النساء، ج 4، قسمت فاطمه بنت محمد و کتابهاي ميزان الاعتدال و لسان الميزان و مجمع الزوائد، ج 9، ص 212 و اسد الغابة، ج 5، ص 523 و تاريخ بغداد، ج 8، ص 141 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: آیا این عقیده که سادات با آتش جهنم عذاب نمی‌شوند صحیح است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : قران کریم ، زندگی در قیامت را، فردی معرفی کرده و می‌فرماید : كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ *هر كس درگرو اعمال خويش است‏(1) و هم‌چنین صراحتا بازگو می‌کند : وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏*و اينكه براى انسان بهره‏اى جز سعى و كوشش او نيست‏(2) نکته دوم : پروردگار عالم ، گنه‌کاران را اعم از سید و غیر سید ، مستحق عذاب و آتش جهنم می‌داند و بدان تصریح می‌فرماید ....... وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ .... و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست(3) نکته سوم : هیچ آیه و یا روایتی مبنی بر وعید به عذاب خاص نسبت به سادات ، یافت نشد بلکه آیات قران و روایات خلاف این مطلب را بیان می‌کنند . قران کریم صراحتا عذاب ابولهب را آتش جهنم بیان می‌فرماید . سَيَصْلى‏ ناراً ذاتَ لَهَبٍ‏ *و به‌زودی وارد آتشى شعله‏ور و پر لهیب مى‏شود(4) نتیجه اینکه سادات هم مانند دیگران در عذاب و ثواب اخروی یکسان بوده و انتساب به آل الله علیهم صلوات الله وظیفه آنان را در عمل به دستورات سنگین‌تر می‌کند همان‌طور که قران نسبت به زنان پیامبر می‌فرماید : هرکدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و اين براى خدا آسان است‏(5) پی‌نوشت: 1. مدثر/38 2. نجم/39 3. جن/23 4. مسد/3 5. احزاب/30 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پرسش: جزای شکستن دل چی هست اصلا ناراحت کردن کسی و اشک در آوردن عقوبت داره؟ ✍️ پاسخ: شکستن دل دیگران دو گونه است: گاهی رفتار به حق و به جای ما باعث آزرده خاطر شدن دیگران و حتی شکستن دلشان می شود و گاهی ممکن است رفتار و گفتار ما ناحق بوده و موجبات آزرده شدن دیگران را فراهم آورد. لذا اگر عمل انسان متناسب با شرع و با در نظر گرفتن شرایط و بدون هیچگونه بی احترامی و ظلم به دیگران باشد این عمل، عملی پسندیده است هر چند ممکن است برخی از این عملکرد ناراحت و دل شکسته شوند. اما اگر رفتار انسان از حیث شرع رفتاری موجه نباشد و در عین حال دیگران را ناراحت و دل شکسته کند انسان باید در برابر خداوند پاسخگو باشد.بنابراین هر انکسار و شکسته شدن دلی موجب تقرب آن دل به خدا و مجازات طرف مقابل نمی شود مگر اینکه آن دل به حق شکسته شده باشد. در روایتی از پیامبر اکرم می خوانیم: وسئل اين الله؟ فقال : عند المنكسرة قلوبهم سوال شد خداوند کجاست و ایشان فرمودند:«خداى تعالى در نزد دل‌شکستگان جاى دارد».(1) البته دقت کنید اینکه دل شکسته در نزد خداوند عزیز است بدین معناست که کسی دلش یا از روی محبت الهی بشکند و رابطه معنوی او با خدا قوی تر شود و یا دیگران به ناحق او را ناراحت کرده باشند و دلش شکسته باشد که در این حالت مورد توجه خداوند قرار می گیرد وگرنه اگر کسی بدون دلیل و یا به خاطر دلایل واهی اظهار دل شکستگی کند در دایره اینگونه روایات قرار نخواهد گرفت. اگر کسی به حق دل شکسته شود برماست که سریعا او را راضی نموده و از نفرین او بترسیم چرا که در روایت آمده است: امام صادق (ع) می فرماید: "اتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ تَصْعَدُ إِلَى السَّمَاء" از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود.(2) ویا در روایتی دیگر چنین می خوانیم: "اتقوا دعوة المظلوم فإنّه یَسأل الله حقّه و الله سبحانه أکَرم من أن یسئل حقّاً إلّا أجاب" بترسید از نفرین مظلوم، همانا او حقّ خود را از خدا می خواهد و خداوند سبحان گرامى‏تر از این است که حقی خواسته شود، مگر این که آن را اجابت کند.(3) امام علی علیه السلام نیز می فرمایند: "یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ" روز گرفتن حق ستم دیده از ستمگر، به مراتب سخت‏ تر از روز ستمگر بر ستم دیده است.(4) بنابراین شکستن دل دیگران از مصادیق ظلم به دیگران بوده و در دایره حق الناس است پس در مرحله اول بايد انسان مراقب باشد دل كسي را نشكند و اگر هم شکست سریعا برای جبران اقدام نماید. پی نوشت ها: 1.قطب الدین راوندى، سعید بن هبة الله، الدعوات، ص 120 2. مجلسی، بحارالانوار، ج 90، ص 359 3. تمیمی آمدی، غرر الحکم، ص 350 4.نهج البلاغة، ص 511 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿