💠تکلیف زحمت یا رحمت❓
عدهایمعتقدند اگرخدامهرباناست،چرا تکالیففراوانبرایبندگانقراردادهاست؟ زیرا اولاً تکلیفدر دنیا رنج و زحمت آفرین استثانیاً اگرباآنمخالفتیشود عذاباخرویدر پیدارد پسچه نیاز به اینهمهتکالیف است؟
✅پاسخ استاد حیدری
ما درعصری زندگیمیکنیمکه آنراعصر جدید نامند،برخیمحور را انسان قرار داده و میخواهندخود را از هر قید و بند محدود کنندهای برهانند لذا دین و شریعت را کنار میزنند، بعلاوه اینکه آنان خدایعصرجدیدرا باخدای اعصار ماقبل تجدد متفاوتمیشمرده و خدای عصر جدید راخداییمهربان،بدون امر و نهی و زحمت میدانند برخلاف خدای ماقبلِ تجددکهخداییعبوس،غضبناک،قاهر و خطرناک بوده و فقط امر و نهی مینموده خدای سنتیها اینگونه بوده اما آنان خدای خود را خدایی دوستداشتنی با قدرت محدود میپندارند و چون قدرت او محدود است ترسی هم از او ندارند چرا که او تمام لوازم عیش و نوش را برایشان فراهم کرده و آنان را آزاد گذارده است
حال فارغ از اینکهخدا چیست؟خدا کیست؟فارغ از خدایی که تمدن جدید غرب به آن معتقد است و اینکه آیا چنین خدایی که آنان تصور میکنند اساسا خداست یا یک موجود موهوم، یک مفهوم ذهنی، اکنون ما فارغ از تمام این مطالب به اصل سوال می پردازیم:
تکلیف زحمت است یا رحمت❓
سه تصوّر از پروردگار عالم وجود دارد این سه اندیشهی اصیل عبارتند از
1⃣ دینداری عامیانه
2⃣ دینداری عاقلانه
3⃣ دینداری عاشقانه
✳️دینداری عامیانه:
این تصوّر معمولا در اذهان ساده و تعلیم نیافته وجود داردچرا که آنان خدایی در ذهنشان تصور میکنند که
قاهر و جبار است، اوامر و نواهی اعتباری و قرار دادی دارد،اگر کسی از این اوامر و نواهی او تخلف کند خشمگین میشود و آتش جهنم را برایش مهیا میکند و خطاکاران را در این آتش قرار می دهد البته اگر کسی دعا کند توبه کند شفیعی بیاورد این آتش خشم فرو مینشیند و از عذاب او چشمپوشی می کند. آنان آتش و بهشت را اموری جعلی و قراردادی می دانند که قابلیت کاهش و افزایش دارد.
نگاه آنان به عبادت تماما از سر ترس است، خوفا للنار است، آنها طالب تکلیف کمتر هستند معتقدند هرچه تکالیف کمتر خوف و احتمال عذاب کمتر،دیندار عامیانه تکلیف گریز است، پروای از خود دارد، در انجام تکلیف منت گذار است، در انتظار پاداش در قیامت است.
✳️دینداری عاقلانه:
این تفکر بیشتر در مکاتب فلسفی و کلامی مطرح میشود، آنان رابطهی بین خدا و جهان، خدا و انسان را یک رابطهی تکوینی میدانند نه قراردادی و آن را بر اساس یکسری قوانینی می دانند که بر عالم هستی حاکم است، در نگاه آنان ثواب و عقاب یک امر تکوینی و حقیقی است نه جعلی و قراردادی، تکالیف را راهنمایی و هدایت خدا نسبت به قوانین تکوینی حاکم بر جهان هستی و اعمال اختیاری انسان میدانند، در این تصّور ثواب و عقاب امر تکوینی هست، بهشت و جهنم هم از آثار و نتایج تکوینی اعمال انسان رقم میخورد.نگاه آنها به عبادت نه از سر ترس است و نه از سر شوق بلکه عبادت از منظر آنان حکم عقل و قانون است که باید انجام شود، در دینداریعاقلانه اساسا کم و زیاد بودن تکلیفمعنا نداردچراکه آنان معتقدند هرآنچهقانوناقتضا کند،عقل نیز بر آن حکم میکنددیندار عاقلانه تکلیفپذیر است،ازقانون پروا داردمنت در انجام تکلیف برایش معنا ندارد میداند پاداش جدا از عمل نیست
✳دینداری عاشقانه
رابطهی بین آنان با خدا رابطه ی عاشق و معشوقی است عبادت عاشقانه است
در این تصوّر خدای مهربان انسان را به سمت خود دعوت میکند،در سراسر این دعوت تمام وجود عاشق را شور و نشاط فرا میگیرد تکلیف در این تصوّر
دعوتنامهیمعشوق به عاشق است چرا که وقتیمعشوقیبخواهد مسیر را به معشوق نشاندهد او را تکلیف میدهد که عاشقان نام تکلیف را دعوتنامه مینهند برای آنان تکلیف نه تنها زحمت نیست بلکه عین رحمت و شفقت است،عذابی هم که دراین فضا ترسیممیشود آن محرومیتیمیدانند که در اثر دوری از معشوق پیدامیشود، نگاه آنان به عبادت
نگاهی ازسر مهر و شوق است و دوست لذا تکلیفِ بیشتر را دوست دارد وتکلیف طلب است،پروای از معشوق دارد، منت پذیر است،همهی پاداش ولذات را در نجوابامعشوق میداند و مییابد
🎁نتیجه اینکه:
تکلیف عینرحمت و لازم است،هر چند برای انسان زحمت دارد اما اینطور نیست که هرآنچه زحمت دارد دور از
رحمتباشدمگر مادرمهربان، به فرزندش دارویتلخ نمیدهد؟
مگرمربیباتجربه و کاردان به ورزشکار و متعلم خود دستورالعملهای سخت و پیچیدهنمیدهد؟
بنابراین تکلیف
🍃یا رحمت است چرا که دعوتنامهی معشوق است حتی اگر رنج داشته باشد
🍃یا قانون است که باز هم رحمت است ولو سختی داشته باشد
🍃یا پاداش است هرچند سختی داشته باشد
لذا تکلیف لازم و ضروری و بر آمده از حکمت بوده پس عین رحمت است
ولو اینکه محفوف به رنج، سختی و مشکلات باشد
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
4_5879746005578027663.ogg
575.5K
❎ نام اهل بیت اصلا در قرآن نیامده است، چطور میشود برای آنها ادعای عصمت کرد؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
❓حسن و قبح عقلیاستیاشرعی❓
حُسْن:
بهمعنایخوبینیکویی،کلمهحَسَنبه معنایخوببودن«الصدق حَسَنٌ»
قُبْح:
بهمعنایبدی،زشتی،نامطلوب،ناپسند «الکذب قبیحٌ»
⚛حسن و قبح عقلی است یا شرعی؟
حسن و قبح معانی متعددی دارد و اینکه اشاعره و عدلیه با همدیگر اختلاف دارند در کدامیک از این معانی است؟
1⃣ وقتیگفتهمیشود مسئلهای حسن است ومسئلهیدیگرقبیح استمنظورمان این است که آن برای انسان کمال و نقص استمثلا وقتی گفتهشودعلم حسنٌ جهل قبیحٌ نزاع اشاعره اینجا نیست این را همه قبول دارند هر عاقلی میفهمد که علم چون کمال است حسن است و جهل چون نقص است قبیح است دعوا که در این معنا نیست حتی سنیها هم این را قبول دارند
2⃣ برخی مسائل ملائم با نفس انسان است ولی برخی از مسائل ملائم با نفس نیست مثل صدای بلبل مناسب نفس است یا صداهای گوشخراش را نفس نمی پسندداینهامورد نزاع اشاعره و عدلیه این هم نیست
3⃣ آنچه مورد اختلاف عدلیه و معتزله است این اعتقاد عدلیه است که عدلیه معتقدندعقلی است و اشاعره معتقدندشرعی است
آنچهموجب مدح فاعل و ذم فاعل شودیعنی فاعل یک فعلیرا نکوهشکند و یا ستایش کند اختلاف بین عدلیه و اشاعره این است که آیا مخلوق در جایگاهی هست که خوبی یا بدی را تشخیص دهد و با تشخیص خوبی و بدی امر کند به انجام آن فعل و برعکس،نزاع اینه که آیا عقل انسان منهای شرع میتواند درک کند فلان کار حسن است انجام بده و برعکس؟
⚛عدلیه:(امامیهومعتزله)معتقدند:
عقل بهتنهایی منهای شرع(خدا و پیغمبر) خوبی و بدی برخی مسائل نظیر
عدل،صدق،شجاعت،علم را درکمیکند خواه خداپرست باشد یا خیر و این مسئله بهصورت موجبه یجزئیه است
⚛اشاعره معتقدند:
عقل خوبی و بدی هیچ مسئلهای را درکنمیکند لذا نیاز بهشرع هست«الحَسَنُماحسَّنَهالشارع،القبیح ماقَبَحَهُالشارع»هرآنچهراخداخوب بداند خوب و هرآنچهخدا بد بداند بداستعقل تواندرکخوبی و بدیِ افعال را اصلاً نداردلذا حسن و قبح شرعی است
⚛اشکال اشاعره به عدلیه:
« اگر عقل همهمسائل را درک میکندپس چه نیاز بهشریعت داریم؟»اشاعره معتقدندخدا هرکاریبخواهدمیکند و مخلوق حق ندارد برای خدا تعیین تکلیف کند«هرچه آن خسرو کندشیرین بُوَد»
⚛پاسخ عدلیه به اشاعره
اولا:«دو نوع باید و نباید وجود دارد»۱):باید و نباید عقلی ۲)باید و نبایدشرعی،باید و نباید شرعی چون در آن امر به واجب و نهی از حرام هست در حیطهی مخلوق نبوده چرا که مخلوق نمیتواند برای خدا باید و نبایدی تعیین کند فلذا باید و نبایدهایی که به بنده به خدا نسبت میدهد عقلی است زیرا عقل با مطالعه و تدبر در کمالات الهی،حکمت الهی و صفات الهی کشف میکند خدا باید چنین عمل کند و خلاف این عمل نمیکندمثل وقتی میگوئیم درخت انار باید انار بدهد بار اضافی بر درخت انار بارنکردهایم زیرا همیشه مشاهده کردهایم درخت انار، انار داده است لذا این باید عقلی و ذاتی و کشف است یجبٌ من الله است یعنی از طرف خداست مخلوق فقط کشف میکند یجب علی الله نیست تا اشکال ایجاد شود
ثانیا:عقل منهای شرع بدی دروغ و خوبی حکمت را درک میکند چون مقابل حکمت لغویت است خدا مرتکب لغویت نمیشود پس دروغ از خدا صادر نمیشود چون کار او حکیمانه است
ثالثا:ما که معتقد نیستیم عقل همهی مسائل را درک میکند بلکه معتقدیم عقل منهای شرع خوبی و زشتی برخی از مسائل را درک میکند و سادهترین دلیلمان برای این اعتقادمان این است که:هر دیندار و بی دینی درک میکند صدق خوب است و کذب بداست
⚛اشکال دیگری که اشاعره بر عدلیه وارد میداننداین است که:
اگر دروغ قبیح است چرا استثنا خورده چرا برخی مواقع شما دروغ را خوب میدانید؟
⚛پاسخ عدلیه به اشاعره:
دروغ همیشهدروغ است و قبیح، اما گاهی بخاطر دفع افسد به فاسد برای حفظجان مومن مجوز داریم دروغ بگوئیم
⚛شاهد مثالهای قرآنی بر حسن و قبح
✨«هل جزاء الاحسان الا الاحسان»«الرحمن/۶۰»یعنیجواب خوبی را خوبی دادن این مسئله را خدا مسلم و مفروغ گرفته چرا که عقل مخلوق منهای شرع آن را درک میکند لذا خدا در قرآن از بندگان اقرار گرفته است
✨«ام نجعل الذین آمنوا و عمل الصاحات»
۲۸/ص
آیامتقینمثلفجاراند؟عقل منهای شرع حکم میکندکهیکینیستندلذاحسنو قبحآنعقلیاست«ان الله یامر بالعدل و الاحسان»اینآیهنیزحسن و قبحعقلی است
✨برخی مسائل را خداوندبا وجود اینکه بندگان آنها را درک میکننداما با این وجود باز خداوند آنها را به صورت اوامر و نواهی ذکر فرموده این اوامر و نواهی ارشادی و برای تأکید است
🎁نتیجه اینکه:
✅بحثحسن و قبح یکی از مباحث مهم دربخشصفات الهیاست
✅ عدلیه(امامیه و عدلیه)معتقدندعقل خوبی و بدی برخی افعال را درکمیکند نه همه اعمال
✅حُسن و قُبح عقلی و حُسن و قُبح شرعی دو نظر در جهان اسلام است و متکلمین مستقل به آن پرداختهاند
#عقائد
#قواعد_کلامی
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🌹موضوع:شرکت در تجمعات با احتمال مبتلا شدن به کرونا
🌺سوال:
حکم رفت و آمد خانوادگی و نیز حضور در مراسمات که در آن احتمال مبتلا شدن به کرونا وجود دارد، چیست؟
🌹جواب:
از وارد شدن به محلی که احتمال عقلائی مبتلا شدن وجود دارد، اجتناب شود مگر اینکه با رعایت نکات بهداشتی، این احتمال منتفی و یا غیر قابل توجه باشد.
پی نوشت:
سایت مقام معظم
رهبری(www.leader.ir)
#حکم_شرعی
#کرونا
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
4_6032660108469602114.ogg
382.4K
❎برای تفسیر قرآن چه کسی بهترین نوع تفسیررو انجام داده؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
#شبهات_سها
⁉️پرسش:
«وَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنٰا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ». «و از هر چيز يك جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد!». او (سها) مىنويسد: آيه فوق مىگويد هر چيزى در جهان به صورت زوج وجود دارد، آنگاه اين پرسش را مطرح مىكند. آيا فوتون زوج است، آيا زمين زوج است، آيا ماه زوج است. سپس سؤال ديگرى مطرح مىكند و مىگويد چه ربطى بين زوجيت و عبرت گرفتن وجود دارد.
✍ پاسخ :
ابن فارس مىگويد: معنى اصيل زوج، چيزى است كه در كنار جز ديگر قرار گيرد از اين لحاظ زن و شوهر را زوج مىنامند. ابنمنظور مىگويد: زوج بر خلاف فرد است، سپس مىگويد: آسمان و زمين، زمستان و تابستان، شب و روز را زوج مىنامند زيرا در كنار يكديگر قرار مىگيرند، تا اين كه مىگويد هر دو چيزى كه كنار همديگر قرار گيرند، خواه هم شكل باشد. يا متضاد، زوجان ناميده مىشوند.
با توجه به اين تفسير هر چيزى كه در كنار چيز ديگر قرار گيرد به آنها زوج مىنامند. دو چيز گاهى در عالم آفرينش، و گاهى در انديشه و يا زبان مردم زوج ناميده مىشوند. بنابر آنچه كه مورد نقض قرار گرفته به نام زمين مقابل آسمان است و هر موضوعى كه فكر كنند خالى از مشابه و ضد نيست، بنابراين هر چيزى زوج است خواه به صورت هم شكلى و خواه به صورت تقابل و تضاد.
🔴آيه علاوه بر اين دو تفسير، تفسير فلسفى دارد كه در جايگاه خود بيان شده است. ثالثاً: نويسنده، جمله «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» را چنين تفسير كرده است: شايد شما عبرت بگيريد آنگاه اعتراض مىكند چه ربطى بين زوجيت و عبرت گرفتن است. در حالى كه معنى فقره ياد شده «شايد متذكر بشويد» است و مقصود اين است، آنچه كه در جهان امكان است، همه زوج هستند، تنها موجود فرد كه زوج به معنى مماثل و به معنى متضاد ندارد، خدا است. اتفاقاً در روايات معصومان، آيه به نحو روشن تفسير شده است.
✅امام هشتم(ع) مىفرمايد: «بمضادّته بين الأشياء عُرف ان لا ضدّ له، بمقارنته بين الأُمور المقترنة عُرف ان لا قرين له؛ تضاد در ميان موجودات دليل بر اين است كه براى خدا ضدى نيست وجود تشابه در اشياء، گواه بر اين است كه براى او مانندى نيست».
@javadheidari110
4_5827753287566231405.ogg
706.4K
❎ شیعه معتقد هست که امامان مخصوصا امام علی(ع) فقیرانه زندگی میکردند و مخالف اشرافی گری بودن
حالا چرا براشون ایوان طلا درست کردیم؟؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_اعتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
«الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض» ۳۴ / نساء
✅ در این آیه کریمه اصلا صحبت از برتری، افضلیت، اقدمیت نیست بلکه مردان مدیر، سرپرست و نگهبان، زنان معرفی شدهاند☂
✅شاهکلید اصلی در پاسخگویی به حقوق زنان این است که می بایست بین تکلیف و حق تفاوت قائل شد. در این آیه پروردگار عالم تکلیفِ قوام، پایه و اساس بودن را بر دوش مرد گذارده است، و این یعنی مرد قوام، پایه،اساس و تکیهگاه همسر و فرزندان است🏖 «الرجالُ اهلُ قیامٍ علی نسائِهم» واژهی اهل قیام نشان از تکلیفی دارد که بر دوش مردان گذارده شده است، لذا عاقلانه نیست که زن بگوید چرا تکلیف را از دوش من برداشتی و بر دوش مرد گذاشتی چون این حق زن نبود بلکه یک تکلیف و باری است که خدا دارد روی دوش مردان گذارده است⛱
✅حال چرا این تکلیف را روی دوش مرد گذاشت ؟ بخاطر تفاوتهای فیزیکی زن و مرد، تفاوتهای روحی زن و مرد، تفاوتهای عاطفی و احساسی زن و مرد، این تفاوتها قابل کتمان نیست چرا که مدیریت سنخیت دارد با روحیه، وضعیت، فیزیک و جسم مردان، و اینکه پروردگار عالم قوام خانواده را بر عهدهی مرد قرار داده است🏔 عین عدالت است.⚖
✅«باء» در «بما فضل الله» به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری "باء مقابله" است، ما نیز همین نظر را میپسندیم.
چرا این قوام روی دوش مرد باشه در مقابل چیست این قوام؟ «بما فضل الله بعضهم علی بعض» چون برخی را بر برخی دیگر فضیلت دادیم چرا نفرمود« بما فضل الله الرجال علی النساء» بلکه فرمود«بما فضل الله بعضهم علی بعض»؟ زیرا همانطوری که مردان در این زمینه نسبت به زنان برتری دارند زنان نیز در برخی مواضع بر مردان برتری دارند، چون
مردان در این بخش فضیلتی دارند که زنان در این بخش، چنین فضیلتی ندارند؛ حال آن فضیلت چیست؟ فیزیک و روحیهی مردان است که سنخیت با مدیریت، سرپرستی و تکیهگاهی دارد🏕
✅کریمه ی«و بما انفقتم من اموالهم» یکی از علتهای دیگر را بیان می کند که آن نیز بیان مصداق است و آن عبارتست از«بما انفقتم» مدیریت بر دوش مرد گذارده شده است چون نفقه بر دوش آنان است و در قبال این پول خرج کردن مدیریت نیز بر عهدهی او گذارده شده است.
✅البته نباید فراموش کرد که مسئله، مسئلهی نوع مردان است و استثنائات ربطی به بحث ما ندارد، لذا برخی مردان که قدرت مدیریت ندارند و یا برخی زنان که قدرت مدیریت دارند مربوط به بحث ما نمیشود.
#شبهات_زنان
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
💠 حدیث روز 💠
💎 نشانه تواضع و فروتنی
🔻امام حسن عسكري(علیهالسلام):
مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلي كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ
❗️ يكي از نشانههاي تواضع و فروتني آن است كه به هركس برخورد نمایي، #سلام كني
و در هنگام ورود به مجلس هر كجا، جا بود بنشيني ـنه آن كه به زور و زحمت براي ديگران جایي را براي خود باز كني-.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۷۲، ح ۹
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
4_5915899859159746611.ogg
1.11M
❓آیه ی ۲۲۳ فرموده که زنان شما کشتزارهای شمایند؟!!😳
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹 #حقوق_زن_در_اسلام
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
تقیه.ogg
10.89M
🕋 «در محضر قرآن»
👈🏻 موضوع جلسه اول؛ #تقیه
👈🏻 سخنران؛ جواد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
موضوع:کسب درآمد از طریق پایان نامه نویسی
پرسش :
کسب درآمد از طریق نوشتن پایان نامه برای دیگران چه حکمی دارد؟
پاسخ:
مقام معظم رهبری:به طور کلي کيفيت انجام پروژه و تأليف پاياننامه تابع قوانين و مقررات مربوطه است؛ اگر طبق مقررات، بايد توسط خود دانشجو تأليف شود، واگذاري آن به ديگرى جايز نيست، همچنان که انجام آن براى ديگرى و کسب درآمد از آن، جايز نيست.
آیت الله مکارم شیرازی : کسب در آمد از این طریق جایز نیست (راهنمایی دانشجویان خوب است ولی بجای آنها نوشتن جایز نیست).
آيت الله سيستاني: اگر بر خلاف مقررات دانشگاه باشد اصل عمل و پول آن محل اشکال است .
آيت الله صافي گلپايگاني: امر مذکور در سؤال، در مواردی که موجب تخلّف از مقررات و معرّفی غیر صالح بهجای صالح باشد، جایز نیست.
#حکم_شرعی
#پایان_نامه_نویسی
پی نوشت:
سایت هدانا(https://hadana.ir/)
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110