eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟ ................................................................................................ ✍ پاسخ: نکته اول: در روايات اهل‌بیت علیهم‌السلام، اصرار بر دعا مدح و ستایش‌شده است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن‌که حاجتش را برآورد». (1) پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا می‌شود. نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا به‌تنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد. نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است. مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمی‌شود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه به‌ظاهر اين دعا برآورده نمی‌شود بی‌تابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد. نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیک‌تر می‌کند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه). پی‌نوشت‌: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🖌مصاحبه ستادخبرگزاری فارس با جناب استاد جواد حیدری🔻 نرمش قهرمانانه یک دیپلماسی موفق و اسلامی با محوریت اقتدار و بر اساس عزت، حکمت و مصلحت است. 📻محتوای کامل مصاحبه را عزیزان میتوانند در لینک زیر مطالعه بفرمایند🎤 ⬇️⬇️ http://isfahan.farsnews.com/news/13970914000687 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
پرسش: شرایط بلوغ در پسران چیست؟ ............................................................................................... ✍ پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم. همه مراجع: نشانه بالغ شدن پسر یکى از سه چیز است: ۱. روییدن موى درشت و خشن زیر شکم (اطراف آلت تناسلى)، ۲. بیرون آمدن منى، ۳. تمام شدن پانزده سال قمرى. هر یک از این سه نشانه، به تنهایى علامت بلوغ و رسیدن به حد تکلیف شرعى محسوب می شود. پی نوشت‌: توضیح‏ المسائل مراجع، م ۲۲۲۵؛ نورى، توضیح‏ المسائل، م ۲۲۴۶؛ وحید، توضیح‏ المسائل، م ۲۳۰۴؛ خامنه‏ اى، اجوبه‏ الاستفتاءات، س ۱۸۸۹ و ۱۸۹۰. 🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110 👈
♨️سوال : 🔰عقیقه یعنی چی؟ چه احکامه داره ؟ ✍پاسخ : ✅عقیقه قربانی کردن حیوان برای تولد بچه است . مستحب است که پدر و مادر برای اولادی که متولد می شود ،چه دختر باشد یا پسر عقیقه کنند، اما آداب و نکاتی که راجع به عقیقه وجود دارد : 1 - عقیقه باید گوسفند ، بز یا شتر باشد . حیوان دیگری مثل مرغ و امثال آن کفایت نمى کند. اگر شتر عقیقه کند، باید پنج یا شش ساله باشد . بهتر است شش سال یا بیش تر داشته باشد . اگر بز باشد ، یک ساله یا بیش تر باشد . اگر گوسفند باشد ، شش یا هفت ماهه باشد .بهتر است گوسفند لاغر نباشد و فربه باشد. هم چنین بهتر است گوسفند کور، و بسیار لنگ نباشد که راه رفتن برای او دشوار باشد. نیز مغز و شاخ گوسفند هم نشکسته و اخته هم نشده باشد. 2- مشهور میان علما آن است که : مستحب است براى پسر حیوان نر و براى دختر حیوان ماده عقیقه کنند. چنانچه حیوان غیر همجنس باشد ، صحیح است. 3- در استحباب عقیقه فرقى بین نوزاد اول و دوم و غیره نیست . بهتر است در روز هفتم نوزاد عقیقه نماید . تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده، بر پدر مستحب است برای فرزند عقیقه کند . اگر پدر و مادر عقیقه نکردند ، بعد از بالغ شدن بر خود شخص مستحب است که عقیقه کند . در روایات آمده است که در سلامت شخص تأثیر فراوان دارد. 4 - کسانى که قدرت مالى ندارند ، مستحب است هر زمانى که قدرت پیدا کردند، براى نوزاد خود عقیقه کنند. 5- مستحب است که گوشت عقیقه را بپزند و به مؤمنان اطعام نمایند . گوشت آن را خام تصدق نکنند. اگر چه خام هم بدهد ،خوب است ،ولی بهتر است که حداقل آن را با آب و نمک بپزند و به مؤمنان بدهند و در حق نوزاد دعا نمایند. نیز مستحب است استخوان های حیوان عقیقه شده را نشکند ،بلکه از بند ها جدا کند . 6- مکروه است که مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد (عائله پدر نوزاد) از عقیقه بخورند .کراهت، نسبت به مادر بیش تر است. بهتر است که عیال پدر و مادر هم که در خانه ایشان می باشند، از آن گوشت و طعام نخورند. 7- از مالیدن خون عقیقه بر سر طفل خود داری شود. 8- مستحب است در هنگام کشتن گوسفند عقیقه دعا بخواند. از امام صادق علیه السلام روایت شده: وقت ذبح عقیقه این دعا را بخواند: « بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ(به جای فلان اسم نوزاد را بگوید) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ ». در روایت دیگری وارد شده که این دعا را بخواند :ْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ »پس اگر نوزاد پسر باشد بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین اللَّهُمَّ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ و شعرها بشعره و جلدها بجلده اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لفلان بن فلان( اسم نوزادو پدر ش را بگوید). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🔹امام على عليه السلام: 🍃ارضَ، تَستَرِحْ 🍃راضى باش، تا به آسايش دست يابى 📚غررالحكم حدیث 2243 🔷 @javadheidari110 👈
🔶 پرسش: با انجام دادن کدامیک از غسل ها، نیازی به وضو گرفتن برای نماز نیست؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم. 1⃣ غسل جنابت: کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد. 2⃣ دیگر غسل های واجب و مستحب : آیات عظام: امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: با این غسل ها نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت. آیات عظام: تبریزی، زنجانی، سیستانی، نوری و وحید: غیر از غسل استحاضه متوسطه با دیگر غسل ها می شود بدون وضو نماز خواند. آیت الله مکارم: با هر غسلی می توان نماز خواند و وضو واجب نیست. [1] نکته: منظور از غسل های مستحبی: غسل هایی که استحباب آن ثابت شده است مثل غسل جمعه. —------------— پی نوشت: [1]. توضیح المسائل مراجع، م 391؛ اجوبه الاستفتائات، س 188؛ زنجانی: المسائل الشرعیه، ص 88، م 397.. @javadheidari110
🍀پرسش: حکمت و فلسفه این همه مشکلی که ما تحمل می کنیم چیست؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم خیلی از مشکلات و گرفتاریها و حتی مریضی و دردها و سختی ها شاید از نگاه ما شر و بدی باشد اما در دیدگاه الهی همه آنها می تواند پاک کننده وجود انسان و صیقل دهنده روح باشد تا جایی که انسان با تحمل مشکلات و صبر وتلاش برای حل آنها می تواند از این امتحان الهی پیروز بیرون آید.بنابراین یکی از فلسفه ها و حکمتهای گرفتاری و سختی و بیماری، ابتلاء و آزمایش انسان است تا بدین وسیله میزان تعبد و بندگی انسان محک بخورد. بیدار ساختن انسان مومن و از بین بردن غفلت او، پرورش و تکامل استعدادهای درونی او به واسطه تحمل سختی ها،بالابردن اراده انسان، آشکار شدن ارزش نعمات الهی در سایه وجود مشکلات، بالا رفتن حس شکرگزاری در وجود انسان، دریافت اجر و پاداش در مقابل تحمل سختی ها و مشکلات،ترقی و تکامل انسان،توجه و توکل بیشتر برخداوند از جمله حکمتهای مصائب و مشکلات در زندگی انسان است. @javadheidari110
🍀 پرسش:از بس دعا کردم و خداوند بهم نگاه نکرد خسته شدم کمکم کنید تا بتونم از این حالت بیرون بیام؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم این را بدانید که خداوند سامع و شنونده همه دعاها و خواسته های ماست و یک لحظه نظر الهی از انسان برداشته نمی شود. اما در عین حال استجابت به معنی این نیست که هرآنچه من میخواهم به همان شکل رقم بخورد بلکه گاهی دعای ما به اشکال دیگر برآورده می شود درحالی که ما متوجه نیستیم.نظام جهان نظام حکیمانه و بر مبنای سبب و مسبب است بنابراین در دعا کردن نباید انتظار داشته باشیم که خداوند نظم عالم را برای ما به هم بزند تا امری که مصلحت نیست را تبدیل به مصلحت نماید. علاوه بر این ، گاهی انسان نسبت به خیر و شر خود آگاه نیست به گونه ای که آن چه به خیر خود می‌داند، شرّ اوست و آن چه شر می پنداردخیر اوست. درقرآن آمده است: « وَ عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (2) چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید ، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید ، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می داند ، و شما نمی دانید. یکی از مشکلاتی که امروزه برخی از جوانان ما ازحیث اعتقادی با آن روبرو هستنداین است که نگاهشان به مسئله تعبد نگاه معامله ای و سلیقه ای است.درواقع با خود چنین می پندارند که من تعبد می کنم و بندگی خدارا بجا می آورم وخداوند هم باید فلان حاجت را درقبالش برآورده سازد. بر شما لازم است درمتن زندگی خود جستجو کنید و ببینید چه عواملی منجر به کم رنگ شدن اعتقادتان شده است . گاهی مشکلاتی در زندگی انسان پیش می آید و همین مشکلات منجر به نا امید شدن انسان از زندگی و به تبع آن نا امید شدن از استجابت دعا و یا حتی تردید در وجود خداوند می شوند لذا لازم است نسبت به فهم فلسفه وجود مشکلات درزندگی و عوامل استجابت دعا وفهم رحمت و مصلحت الهی اقدام نمایید وبا بالابردن اطلاعات خود دراین جریان، عقیده خود را از تزلزل محفوظ نمایید. گاهی معاشرت و دوستی با برخی ازافراد کم اعتقاد انسان را به سمت سستی درعقیده می کشاند بنابراین چنانچه شما با افرادی غیرمتعهد و غیر متدین دوستی دارید تلاش کنید در دوستی و معاشرت خود تجدید نظر نمایید. پی نوشت: 1.بقره (2)،آیه 216 @javadheidari110
💠سوال: چرا اختیار مرگ دست خود انسان نیست؟کاش میشد با خودکشی به این زندگی خاتمه داد؟ ✍ پاسخ: انسان پیش از خلقت خود در تولد و به وجود آمدن خود و همچنین در معدوم ساختن و خود را از گردونه هستی خارج کردن اختیاری ندارد، اما پس از خلقت آزاد و مختار است و با اختیاری که خداوند در نهاد آدمی نهاده است می تواند با اراده مرتکب هر فعلی بشود حتی به عمر خویش خاتمه دهد و به تعبیری «خودکشی» کند، معلوم است که انسان با خودکشی کردن تنها می تواند خود را از این جهان (دنیا) خارج و به دنیای دیگر (برزخ) وارد سازد ولی هرگز نمی تواند خود را از جهان هستی خارج سازد و محو نماید.بنابراین چون بخشنده حیات به انسان، خود خداوند است تعیین زمان برای خاتمه حیات نیز در دست خداوند است و انسان نمی تواند خودش به زندگی اش خاتمه دهد و خودکشی گناه کبیره محسوب شده وکسی که چنین کند عذاب بدی راانتظار می کشد. خواهر گرامی، بر شما لازم است که ازحیث اعتقادی به دنبال استحکام مبانی اعتقادی خویش باشید و با تقویت این مبانی توقفگاه تردید را برای خود به گذرگاه تبدیل نمایید. دقت کنید که هر چه قدرانسان بتواند مطالعات ديني خود را بالا برده و با برهان و استدلال عقلي، اصول دين را براي خود اثبات نمايد، به همان ميزان احتمال انحراف او در عمل كاهش خواهد يافت . آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: جایگاه عرف در مسائل فقهی چیست؟ ✍ پاسخ: معيار بسيارى از مسائل فقهى عرف است.[1] در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى شود: ۱. هر موسيقى از نظر عرف لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد حرام است.[2] ۲. هر كارى كه عرفاً اهانت و بى احترامى به قرآن محسوب شود حرام است. ۳. قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان كه عرفاً صدق وطن كند.[3] ۴. ملاك در كثيرالشك عرف است.[4] ۵. معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز عرف است.[5] ۶. بازى با هر چيزى كه عرف آن را از آلات قمار مى داند حرام است.[6] ۷. معيار ضرر داشتن در احكام عرف است.[7] ۸. هر عملى را كه عرفاً به آن رقص گويند براى غير همسر جايز نيست.[8] ۹. معيار حداقل ريش صدق عرفى است.[9] ۱۰. محلى را كه انسان به عنوان وطن جديد انتخاب مى كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى كند بلكه بايد مدتى بماند تا عرفاً صدق كند آن محل وطن اوست.[10] پی نوشت: [1] درآمدى بر عرف، سيد على جبار گلباغى، ماسوله، دفتر تبليغات قم؛ مجله فقه، ش ۱، ص ۲۵، پائيز ۷۳؛ مبادى فقهى و اصولى عرف، ص ۲۱۹. [2] اجوبة الاستفتائات، ج ۲، ص ۱۹، س ۴۱ و ۴۳؛ استفتائات امام، ج ۲، س ۳۱. [3] جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱. [4] عروة الوثقى، ج ۲، ص ۵۲، م المراجع فى كثرة الشك. [5] استفتائات جديد مكارم، ج ۲، ص ۱۱۰، س ۲۷۶. [6] اجوبة الاستفتائات، ج ۲، ص ۱۶، س ۳۰. [7] همان، ص ۱۳۳، س ۳۷۶. [8] مسائل جديد، آيها ... مكارم، ج ۱، ص ۲۰۴. [9] اجوبه الاستفتائات، ج ۲، س ۳۲۵، ص ۱۱۵. [10] جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱. @javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
طبق فتوای مراجع تقلید با توجه به اينکه ديدن تصاويری که شهوت برانگيز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتکاب گناه مىباشد، بنا بر اين ديدن آنها حرام است. @javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
مسأله ۳۲۰ اگر پیش از وقت نماز به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد یا غسل کند صحیح است و نزدیک وقت نماز هم اگر به قصد مهیّا بودن برای نماز وضو بگیرد اشکال ندارد. @javadheidari110
💠سوال:حالت انسان در هنگام ذکر گفتن باید چگونه باشد؟ ✍️ پاسخ: اجازه دهید پاسخ شما را با اشاره به آیه ای ازقرآن و دقت در تفسیرآن ارایه دهیم. خداوند در قرآن می فرماید: وَ اذْکُرْ رَبَّکَ في نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَ خيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلينَ پروردگارت را در دل خود ، از روی تضرع و خوف ، آهسته و آرام ، صبحگاهان و شامگاهان ، یاد کن و از غافلان مباش! (۱) و در تفسیر این آیه چنین آمده است: «تضرع» از «ضراعة» و به معناى زارى كردن است. «خيفة» نيز نوع خاصى از ترسيدن است كه با ساحت مقدس بارى تعالى تناسب دارد. بنابراين در معناى «تضرع» ميل و رغبت در نزديك شدن به شخص متضرع اليه، و در معناى «خيفه» پرهيز و ميل به دور شدن از آن شخص نهفته است. از اين رو دليل آن كه خداوند ذكر را به دو صفت تضرع و خيفه توصيف كرده اين است كه آدمى‌در ذكر گفتن حالت كسى را داشته باشد كه هم چيزى را دوست مى‌دارد و به اين جهت مى‌خواهد خود را به آن نزديك كند، و هم از آن مى‌ترسد و از هيبت آن مى‌خواهد به عقب برگردد و دور شود. هم چنين از اين آيه شريفه استمرار در ذكر قلبى و لفظى نيز استفاده مى‌شود.(۲) با توجه به آنچه بیان شد حفظ حالت خوف و رجاء دربرابر خداوند و به هنگام ذکربهترین حالتی است که قرآن به ما پیشنهاد می دهد چرا که وقتی انسان خداوند را یاد می کند و ذکر خدا را بر زبان می آورد ممکن است در این حالت جایگاه خود را نسبت به دیگران بالاتر بداند و امید به بخشش خداوند او را جسورتر نماید و یا بر عکس گاهی ممکن است ذکر گفتن انسان، او را به سمت ناامیدی از درگاه الهی بکشاند لذا خداوند توصیه می کند که در حال ذکر باید تضرع و خفیه یعنی ترس و امید هردو با هم باشد. پی نوشت ها: ۱ سوره اعراف(7)، آیه 205 ۲ الميزان، ج 8، ص 382ـ383 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اسلام و رعایت حقوق اقلیت ها.rar
17.4K
#پست_پیشگام #اسلام_و_رعایت_حقوق_اقلیت_ها #اهل_کتاب_اهل_ذمه #گروه_تبلیغی_پاسخگو #تنظیم_جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠 پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب می‌شود؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه): ۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. ۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به ‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه): ۱- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. ۲- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّظلّه): غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه): کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه): کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است. پی نوشت: سایت مراجع معظم تقلید @javadheidari110 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀🍀🍀?
💠 سوال: منظور از ذکر خداوند چیست؟ ✍ پاسخ: وقتی بحث ذکر مطرح می شود عرف مردم سریعا شخص تسبیح به دستی را تصور می کنند که هرلحظه در حال گفتن اذکار و اوراد است در حالی که مفهوم ذکر، امری وسیع تر از ذکر لفظی و زبانی است. ذکر در جایی بکار می رود که دل انسان متوجه چیزی باشد.حال اگر این توجه تنها با لفظ باشد و به اوراد و اذکار ختم شود ذکر لسانی نامیده میشود.اما اگر این ذکر از زبان به قلب منتقل شود و این یادآوری و توجه و حضور در نفس نیز احساس شود ذکر قلبی شکل خواهد گرفت و اگر انسان در عمل خویش نیز تابع خداوند باشد صاحب ذکر عملی شده است. با توجه به معنای ذکر که همان یاد آوردن است اگر ذکر لفظی نیز انسان را به یاد خداوند بیاندازد دارای ارزش است والا اگر انسان با زبانش ذکر گوید و یادش به خداوند نباشد ذکر زبانی اش جزلغلغه چیزی نیست. خداوند در قرآن مى‌فرمايد: و اذكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلا (1) يعنى ذكر نام خدا باید با تبتّل همراه باشد، و مقصود از تبتّل اين است كه توجه شخص منحصراً به خدا باشد. امام صادق(عليه السلام) در روايتى مى‌فرمايند: مَنْ قَالَ لاَ إِلهَ إِلاّ اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلاصُهُ أَنْ يَحْجُزَهُ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللّهُ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَل(2) كسى كه با اخلاص لا اله الاّ اللّه بگويد وارد بهشت مى‌شود، و نشانه اخلاص او اين است كه گفتن لا اله الاّ اللّه او را از آنچه خداوند حرام كرده باز مى‌دارد. با دقت در روايت فوق در مى يابيم كه حضرت به هر سه مرحله ذكر اشاره دارند: يكى، گفتن لا اله الاَّ اللّه، كه ذكر لفظى است؛ دوم، همراه بودن ذكر با اخلاص در نيت، كه ذكر قلبى است؛ و سوم، اين كه اخلاص بايد در رفتار شخص اثر گذارد و او را از گناه باز دارد، كه اين ذكر عملى است برای ذکر، مصادیق متعددی بیان شده است و هرکدام ازآن مصادیق می تواند عامل تثبیت یاد خداوند در دلها باشد. به عنوان مثال گاهی خود قرآن ، ذکر معرفی شده است. خداوند می فرماید: إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ؛(3) بى ترديد، ما اين ذكر [قرآن]را به تدريج نازل كرده ايم، قطعاً نگهبان آن خواهيم بود. در واقع، چون آیات قرآن می تواند عامل یاد خداوند باشد عنوان ذکر بر آن اطلاق گردیده است.از همین جا می توان دریافت که خواندن قرآن و تدبر در آیات الهی بهترین عامل یاد خداوند است و هرکس می خواهد در متن زندگی خود یاد خداوند را جاری سازد نباید از قرآن غافل شود. پی نوشتها: 1 مزّمّل(73)، 8. 2 بحار الانوار، ج 93، باب 5، روايت 21. 3 سوره حجر(15) ،آیه 9 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔹امام علی (ع) : 🍃اگر درهای آسمان ها و زمین ها بر بنده ای بسته شود،آن گاه او تقوا را پیش گیرد خداوند راه نجاتی برایش می گشاید. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
در آستانه شب یلدا سنت‌های باستانی موجب تقویت روحیه ملی‌گرایی و تحکیم بنیان خانواده است استاد حوزه و دانشگاه گفت: سنت‌های باستانی باید عاملی برای تقویت روحیه وطن‌دوستی و محبت به مرزبوم به معنای ناسیونالیسم ممدوح و مثبت باشد و اسلام هم با موضوع مشکلی ندارد بلکه ملی‌گرایی که سبب تقویت روحیهٔ مردمی بشود را می‌پسندد. #شب_یلدا #مصاحبه_خبر_گزاری_فارس http://isfahan.farsnews.com/news/13970925001239 #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: بنده نوجوان دبیرستانی هستم.با شخصي دوست بودم که نماز نميخواند البته من پايبند هستم و نماز را ميخوانم و حجابم را رعايت ميکنم...اما به دليل بدگماني و قضاوت زود هنگام، دوستم به من در جلوي ديگران ناسزا گفت با القاب زشت در جلوي ديگران...بعد از آن هم هيچ عذرخواهي صورت نگرفت ...حال سوال من اين است که آیا جایز است با او قهر کنم؟ ✍️ پاسخ: در آموزه های اسلام، رفتار خوب داشتن، خوش اخلاق بودن، خوش برخورد بودن، خدمت كردن، و محبت كردن، از جمله اموري معرفی شده اند که مطلوب خداوند می باشند و دوری از دیگران و قهر و کینه مورد مذمت قرار گرفته اند. در روايات آمده است: اگر دو مؤمن به هم ديگر رسند، وقتي مصافحه نموده و به همديگر دست دهند، بين دو انگشت ابهام آنها، يك صد رحمت ريزش ميكند، نود و نه رحمت آن براي كسي است كه ديگري را بيشتر دوست ميدارد.(1) اينگونه روایات نشان می دهند كه اسلام تا چه اندازه تشويق می كند، تا مؤمنين همديگر را دوست داشته باشند. تلاش اسلام بر این است که مؤمنين را از اختلاف دور نموده و روح مهرباني و دوستي را در جامعه تقويت كند تا اختلافی بین دوستان ایجاد نشود و اگر اختلافی ایجاد شد ما موظف شده ایم با عفو و گذشت به این اختلافها پایان دهیم. به همین دلیل در روایت آمده است: «فَلَا يَهْجُرُ أَخَاهُ أَكْثَرَ مِنْ ثَلَاثَةِ أَيَّام»(2) اگر بين شما با كسي، دلخوري و دعوايي پيش آمد، حق نداريد بيش از سه روز به اين دلخوري ادامه دهيد و پس از سه روز بايد با همديگر آشتي كنيد. بنابراین دو مؤمن بيش از سه روز حق ندارند با هم كدورت داشته باشند. بلكه هرچه سريعتر بايد اين كدورت را با گذشت حل نمايند.لذا اگر كدورتي پيدا شد انسان بايد منتظر فرصت باشد تا عذرخواهي كند البته اين اقدام، اندکی شجاعت و گذشت می طلبد. البته گاهی اختلافها لفظی و جزیی است که بلافاصله باید با پیش قدم شدن برای آشتی اختلافها را حل نمود.اما گاهی اختلافات به کشمکش و توهین و تحقیر تبدیل می شود که در این شرایط نیز باید ابتدا با عفو و گذشت برخورد نمود و اگر شخص، از رفتار خود شرمنده و پشیمان نشد برای تنبیه او می توان ارتباط را کم رنگ تر نمود. با توجه به ویژگی هایی که از دوست خود مطرح کردید اگر توانایی تاثیرگذاری بر ایشان را دارید و می توانید ایشان را نیز همچون خود، محجبه و نمازخوان کنید بهتر است مجددا از خطای ایشان بگذرید و با او آشتی کنید. اما اگر احتمال می دهید که این رابطه منجر به تاثیر پذیری شما می شود و ممکن است شما نیز نسبت به حجاب و نماز همچون ایشان، کم اهمیت شوید بهتر است رابطه ای کنترل شده با ایشان داشته باشید. البته می توان با دیگران رابطه کمی داشت اما قهر نبود. بنابراین اگرخواستید رابطه را کم کنید می توانید در عین حالی که آشتی هستید در حد یک سلام و احوالپرسی با او رابطه داشته باشید بدون اینکه قهری درکار باشد. پی نوشت ها: 1. ، علامه مجلسی، بحارالأنوار،سيد إبراهيم ميانجي ، محمد باقر بهبودي، دارالاحیاء التراث ،ج 5، ص 323، باب 17، «أن الملائكة يكتبون أعمال العباد». 2.شیخ حر عاملی، وسائلالشيعة،عبد الرحیم ربانی، الإسلامية، ج 12، ص 262، باب «تحريم هجر المؤن بغير موجب» آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: گاهي اوقات بحث هايي در مورد به حق بودن اسلام به ميان مي ايد و در اين شرايط ما وقتي مي خواهيم از اسلام دفاع کنيم دلايلمان تنها براي خودمان قانع کننده است ايا بر ما واجب است که اطلاعات ديني خود را در حد يک مُبلغ افزايش دهيم تا در هر جايي از اسلام دفاع کنيم يا بايد در حد خودمان و براي خودمان دلايلي قانع کننده بيابيم ايا جمع اوري اين اطلاعات کار ماست يا کار يک مبلغ؟ ✍️ پاسخ: پسر خوبم از این که می بینیم نوجوان خوب و مومنی همچون شما نسبت به آموزه های اسلام و دفاع از عقاید خود حساس و دقیق است خوشحالیم و برای شما بهترین بهره های معنوی را از خداوند خواهانیم. کسی که خود را در دایره مسلمانان قرار می دهد وظیفه دارد که هم نسبت به عملکرد خویش دقیق و حساس باشد و هم نسبت به رفتارخوب و یا بد دیگران واکنش نشان داده و بی تفاوت نباشد. ما نسبت به مردم جامعه از دو حیث موظف به انجام وظیفه هستیم: یکی در بعد تبلیغ و رساندن پیام اسلام به دیگران و دیگری در بعد امر به معروف و نهی از منکر. شباهت این دوجهت این است که هم تبلیغ و هم امر به معروف و نهی از منکر از وظایف عمومی اجتماع مسلمانان است و همه در هر مقام ومنصبی که هستند و با هرجایگاه فردی و اجتماعی که دارند موظفند هم مبلغ و پیام رسان دین اسلام باشند و هم امر به معروف و نهی از منکر کنند. تفاوت این دو جهت نیز در این است که تبلیغ، نوعی شناساندن از طریق پیام رسانی است .در واقع شما با گفتار و رفتار خود می توانید معرف دین اسلام باشید پس با تبلیغ، درجهت شناخت و کمک به فهم دیگران گام بر می دارید. اما امر به معروف و نهی از منکر تذکر ونصیحت عملی است و هدفش شناساندن نیست بلکه پیشگیری از اشاعه فحشاء درجامعه می باشد. همه ما به نوعی باید مبلغ اسلام باشیم و حامل پیام اسلام، اما از هرکس متناسب با استعداد و توانایی او انتظار می رود که در این جهت گام بردارد.هرچقدر ما در تثبیت عقاید خویش کوشاتر باشیم در اجتماع نیزقادر خواهیم بود بیشتر و بهتراز عقایدمان دفاع کنیم. تبلیغ در اسلام در مرحله اول بر عهده پیامبران و اوصیاء آنان و در مراحل بعد بر دوش عالمان دین گذاشته شده است. در سوره مبارکه نحل امده است که پیامبران وظیفه‌ ای جز ابلاغ آشکار ندارند: «فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ؛ آيا جز ابلاغ آشكار بر پيامبران [وظيفه‌اى] است؟(1) اما این امر بدین معنا نیست که اگر در جامعه مبلغان تبلیغ دین اسلام را کردند ما نسبت به جامعه بی تفاوت باشیم و دست روی دست بگذاریم.بلکه وظیفه همه ماست که در حد توانایی خود از این عنصر الهی استفاده کرده و از این ابزار در جهت دفاع ازآموزه های اسلامی بهره ببریم. پی نوشت ها: 1سوره نحل(16)، آیه 35 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
▪️کریمه ای و به در گاه تو گدا بسیار ▪️و من مثال همیشه برای تو سربار ▪️تو جلوه گاه حجابی تو از تبار کرم ▪️تویی ملازم زهرا ملازمت مریم 🔳 #وفات_حضرت_فاطمه_معصومه (س) تسلیت باد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
ماهی تازه در زمستان.ogg
1.16M
🌹در محضر قرآن و روایات ♦️عنوان: 🚩طب الرضا علیه السلام ♨️ماهی تازه در زمستان 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰ابروی تاتو شده را باید از نامحرم بپوشانیم؟ 🔰با توجّه به اين كه تاتو (همانند خالكوبي قديم) با رنگي هماهنگ چشم و لب، براي شكل دادن ابرو، ايجاد سايه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زينت و آرايش دائمي خالكوبي مي‌شود، لطفاً بفرماييد: الف) حكم اين نوع خالكوبي چيست؟ و آيا زينت محسوب مي‌شود؟ ب) عمل تاتو براي شخصي كه آن را انجام مي‌دهد و نيز براي شخصي كه تاتو بر روي او انجام مي‌گيرد؛چه حكمي دارد؟ ✍ پاسخ: ✅ طبق نظر برخی از مراجع عظام تقلید: امام خامنه ای: الف و ب) خالكوبي في نفسه اشكال ندارد و اگر زينت محسوب مي‌شود بايد از نامحرم پوشانده شود و تشخيص زينت موكول به نظر عرف است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی: الف و ب) چنانچه آرايش غليظي محسوب نشود اشكالي ندارد در غير اينصورت براي انجام دهنده و شخصي كه تاتو بر روي او انجام مي‌گيرد اشكال دارد. آیت الله العظمی بهجت: الف) زينت است و بايد از نامحرم پوشانده شود. ب) اگر نمي‌پوشاند انجام ندهد. آیت الله العظمی مدنی تبریزی: الف)درصورتيكه پوست روي آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمات نباشد اشكال ندارد ولو زينت باشد. البته اگر بانوان اين زينت را انجام دهند بايد از نامحرم بپوشانند. ب) در صورتيكه زن باشد يا مردي كه انجام مي‌دهد محرم باشد و شرائط فوق رعايت شود اشكال ندارد. آیت الله العظمی حسینی سیستانی: الف) اگر عرفاً زينت حساب شود بايد از نامحرم بپوشاند. ب) اشكال ندارد. حكم تاتو(نوعي خالكوبي ابرو)چيست؟. ج) اگر خال زير پوست باشد اشكال ندارد. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: الف) في نفسه مانعي ندارد لكن برزن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زينت است ب) في نفسه مانعي ندارد و اجرت در قبال آن نيز بي اشكال است. آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: الف) بلي زينت محسوب مي‌شود. في نفسه اشكالي ندارد. ولي چون زينت محسوب مي شود بايد از نامحرم پوشانده شود. آیت الله العظمی نوری همدانی: اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر جلب توجه نکند نگاه به آن بدون ريبه و تلذذ، اشکال ندارد و انجام آن اگر برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد. آیت الله العظمی وحید خراسانی: الف) چنانچه ضرر مهمی برای انسان نداشته باشد و مانع از رسيدن آب به پوست برای وضو و غسل نباشد مانعی ندارد ولی زينت است و بايد از نامحرم پوشانيده شود و اگر ضرر مهمی دارد يا مانع از رسيدن آب به پوست است جايز نيست. والله العالم) جواب اين سوال از قسمت الف روشن می گردد. پی نوشت: منبع همه فتاوا، استفتائات کتبی است که در مرکز ملی پاسخگویی موجود است . @javadheidari110