eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
شیر دادن مادربزرگ به نوه.docx
23.8K
حرام شدن زن و شوهر با شیر خوردن فرزندشان از مادر زن استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀 💠 پرسش : استفاده از پودر ژلاتین که عموما از خارج کشور وارد می شود چه حکمی دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: آیت الله خامنه ای:حلیت و حرمت ژلاتین دایرمدار موادی است که از آنها تهیه می شود؛ ژلاتین گیاهی حلال است و ژلاتین تهیه شده از استخوان حیوان های حلال گوشت که ذبح شرعی نشده اند حلال است و اما ژلاتین تهیه شده از پوست حیوان حلال گوشت که ذبح شرعی نشده، نجس و حرام است و ژلاتین تهیه شده از اجزای حیوانات حرام گوشت حرامند؛ و در هر صورت اگر ژلاتین دارای قسم حلال و حرام باشد و شما ندانید آنچه می خواهید بخورید از کدام قسم می باشد، محکوم به حلیت است. منبع: سایت مقام معظم رهبری @javadheidari110
💠پرسش: ايا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: در مورد زن و فرزند امام مهدى(ع) سه احتمال وجود دارد: أ) حضرت ازدواج نکرده است. لازمه این احتمال آن است که امام(ع) یکى از سنتهاى مهم اسلامى را ترک کرده باشد، که با شأن امام سازگار نیست. امّا از سوى دیگر چون غیبت از اهمیت بیشترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى کند، که اشکالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پایینتر چشم پوشى مى گردد. ب) حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غیبت است. پذیرش این فرض، سؤالى را با خود مى آورد که آیا همسرش هم از عمر طولانى بهرهمند است یا این که مدّتى با حضرت زندگى کرده و بعد از دنیا رفته است؟ در این صورت حضرت به سنت ازدواج عمل کرده و بعد بدون زن و فرزند زندگیش را ادامه مى دهد. ج) حضرت زن و فرزند دارد. با پذیرش این فرض، این سؤالات مطرح است: آیا آنان نیز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نیز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، این همه اولاد، در پى اصل خویش مى افتند و همین کنجکاوى، مسئله را به جایى مى رساند که با فلسفه غیبت منافات دارد. از روایات نیز مطلب مسلمی به دست نمی آید. ظاهر بعضی روایات وجود اهل و عیال را برای حضرت اثبات می کند(1) و روایات دیگری نیز خلاف مطلب را اثبات می کنند. (2) با توجه به مطالب مذکور، نمى توان یکى از این سه احتمال را قاطعانه پذیرفت و این به مقتضاى خرد ورزى است که در جایى که دلیل کافى براى اثبات یا انکار چیزى وجود ندارد، از ابراز حکم قطعى خوددارى گردد. پی نوشت: [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [2]. مسعودى، اثبات الوصیه، ص ۲۲۱. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-12_06-44-26.ogg
1.66M
❎چرا خدا تمام پیامبرانش را در خاور میانه خواست تا ظهور کنند؟ 🎙استاد حیدری ♻️شبهات #اعتقادی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
ویژگی های ولی فقیه.ogg
12.28M
#ولایت_فقیه #ویژگی_ها_شرائط_معیار_ها #رهبر_امام_جامعه_زعامت_دینی #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💻کانال رسمی استاد جواد حیدری کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه ⏺پاسخگویی شبهات اعتقادی ⏺خداشناسی ⏺الحاد فقه_احکام اخلاق و مشاوره ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @javadheidari110 ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
💠سوال: رابطه اخلاق و عمل را بیان کنید؟ ✍️ پاسخ: آنچه که از انسان به عنوان رفتار یا عمل سر می زند از صفات و ویژگی های درونی او نشأت می گیرد. به عنوان مثال کسی که حسادت در قلب او ریشه دوانیده در رفتار و عمل نیز حسادت خود را بروز می دهد و یا کسی که روحیه انفاق دروجودش نهادینه شده باشد همواره در رفتارش بخشش مشهود است. رفتارهای ما بازتاب ویژگی های درونی ماست و اعمال ما برگرفته از ریشه های اخلاقی. البته تکرار یک عمل نیز می تواند در تقویت آن رذیلت یا فضیلت اخلاقی موثر باشد چرا که تکرار عمل باعث می شود بعد از مدتی آن عمل به شکل ملکه و عادت درآمده و آن عمل به راحتی از انسان صادر شود. لذا عملکرد انسان می تواند تاثیر مستقیم بر شکل گیری اخلاق و اخلاقیات نیز می تواند تاثیر مستقیم بر عمل انسان داشته باشد. بنابراين، عمل و اخلاق در يكديگر تاثير متقابل دارند و هر كدام مىتواند به نوبه خود سبب پيدايش ديگرى شود. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: از یک طرف می گویید مکتب اخلاقی اسلام ثابت است و نسبیت در اخلاق را رد می کنید و از طرف دیگر دروغ مصلحتی را مورد تایید قرار می دهید. چگونه این تناقضات را حل می کنید؟ ✍️ پاسخ: ازدقت نظر شما سپاسگزاریم نکته مهم این است که بین استثناءاتی که در برخی از احکام دیده میشود با بحث نسبیت تمیز قایل شوید.کسانی که قایل به نسبیت در اخلاق هستند هیچ اصل اخلاقی ثابتی را قبول ندارند بلکه عمل اخلاقی را مساوی با پذیرش عموم مردم می دانند.مثلا می گویند دروغ نه خوب است و نه بد، اگر در جامعه ای مردم دروغ را پسندیدند و درآن جامعه دروغگویی باب شد دروغ برای این جامعه خوب است و اگر در جامعه ای دیگر، مردم دروغ را بد دانستند دروغ برای آن جامعه بد است. اما در آموزه های اسلام اصول وارزش های اخلاقی ثابت است دروغ همواره بد است و راستگویی همیشه خوب.پس فرق آن با نسبیت در این است که ارزش و یا ضد ارزش بودن یک اخلاق در جامعه، نمی تواند معیار مناسبی برای تشخیص فعل اخلاقی باشد. دروغ مصلحتی نیز یک امر استثنایی در برخی شرایط خاص و ویژه است لذا وجود برخی استثنایات انگشت شمار آنهم در شرایط خاص، موجبات از بین رفتن آن قاعده کلی را فراهم نمی آورد. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀 💠 سؤال: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: آیت الله خامنه ای: جواب: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشد، استفاده از آن جایز نیست و هزینه مقدار که استفاده کرده اید، ضامن هستید. منبع: سایت مقام معظم رهبری @javadheidari110
💠پرسش: بعضی از نویسندگان، وحی را حاصل نبوغ فکری بشر می‌دانند. آیا این فرضیه درست است؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: پیامبران الهی با ارائه‌ی معجزه، صدق ادعای خود را که ارتباط با خداوند باشد به اثبات می‌رسانند و با طرح یک فرضیه که بر پایه‌ی احتمال بنانهاده شده است نقض نمی‌شود. نکته دوم: این مسئله صرفاً یک ادعا بوده و هیچ استدلال عقلی مؤید آن نیست. نکته سوم: قسمتی از مطالبی که وحی بیان می‌کند، خبر دادن از حوادث آینده هست که هیچ خطایی در آن دیده نمی‌شود این در حالی است که نوابغ در هر رتبه‌ای از نبوغ هم که باشند بااحتیاط و تردید از حوادث آینده خبر می‌دهند و مصون از خطا نیستند. نکته چهارم: حاملان وحی و مدعیان نبوت، به تصدیق نقل متواتر تاریخی، بندگانی صالح و صادق بوده‌اند و بااین‌وجود تمام تعالیم خود را به پروردگار عالم نسبت می‌داده و برای خود هیچ ادعایی نداشته‌اند. نتیجه اینکه: فرضیه‌ی نبوغ نمی‌تواند ارتباط پیامبران از طریق وحی را با خداوند نقض و رد کند. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠پرسش: اين خيلي ظالمانه و نامرديه که يه نفر که ميخواد دينشو انتخاب بکنه بايد کشته بشه مخصوصا وقتي که پدر و مادرش مسلمون بودن يعني اسلام آوردنش دست خودش نبوده اين چه دينيه آخه؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم نکته اول: تحقیق برای انتخاب دین نه‌تنها باعث ارتداد نمی‌شود بلکه مورد تشویق دین مبین اسلام قرارگرفته است. (1) نکته دوم: رکن و اصل دین، اعتقادات است که یک امر قلبی است و اساساً اجبار و اکراه بردار نبوده و فرد در انتخاب آن کاملاً مختار است. نکته سوم: ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیق‌تر آن موضع‌گیری در مقابل اسلام در جامعه است؛ بنابراین مربوط به جامعه می‌شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است. بر همین اساس اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، به‌صرف تغییر عقیده، محکوم‌به اعدام نمی‌شود. نکته چهارم: این حکم اسلام در حقیقت برای جلوگیری از توطئه‌ای است که نمونه‌ی آن در زمان صدر اسلام اتفاق افتاد و عده‌ای از اهل کتاب برای مردّد ساختن مسلمانان نسبت به حقانیت اسلام تصمیم گرفتند ابتدای روزبه پیامبر صلی‌الله علیه و آله ایمان بیاورند و در پایان روز از دین اسلام بازگردند تا مردم را نسبت به حقانیت اسلام به تردید بیندازند. (2) نتیجه اینکه: حکم ارتداد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت روانی مسلمانان و خنثی‌سازی توطئه هست و تحقیق و پژوهش در حوزه دین منافاتی با این مسئله ندارد. پی‌نوشت‌ها: 1. زمر/17 و 18 2. آل‌عمران/72 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️