eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
.: بلاذري در انساب الأشراف مي نويسد:«وخطب فاطمة بنت عمر الخطاب رضي الله تعالي عنه، بعد وفاة عمر، وأصدقها مائة ألف....»13🏴 ای کاش عالیجناب کمی مطالعه می فرمود،سپس شهادت بتول عذرا را انکار می کرد. 〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️ ✏️پ.ن: 1⃣(الکافی، ج 5‏، ص 340). 2⃣(احمد بن حنبل، فضائل الصحابه،ج2،ص 581) 3⃣(کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی،ج5،ص 340) 4⃣ (بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، ج 3،ص66) 5⃣(ابومحمد، محمود بن احمد، عمدة القاری، ج 11، ص 239) 6⃣( زاز، احمد بن عمرو، البحر الزخار(مسند بزاز) ج 15، ص 106) 7⃣(السيرة الحلبية،ج3،ص461) 8⃣(ابن سعد، طبقات الكبري، ج 8، ص 18-19) 9⃣(صراط النجاه، ج 3، ص 314) 🔟(حجتی کرمانی،ولای علی پایه وحدت اسلامی،به نقل از:علی لباف،دانشنامه شهادت حضرت زهراء،ص12) 11⃣(الطبرسي الاحتجاج، ج 2، ص 136) 21⃣(إبن أبي شيبة الكوفي، المصنف في الأحاديث والآثار، ج 6 ص 371 و ج 7، ص 4) 31⃣(البلاذري، أنساب الأشراف، ج 2، ص 257)
💠 حدیث روز 💠 💎 خبری خوشحال کننده از رسول مهربانی‌ها 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَنْ سَرَّ مُؤْمِنا فَقَدْ سَرَّنى وَ مَنْ سَرَّنِى فَقَدْ سَرَّاللّهَ ❇️ كسى كه مؤمنى را خوشحال كند، مرا خوشحال نموده و كسى كه مرا خوشحال نمايد، خدا را خوشحال كرده است. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۲۸۷ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
❇️ وحدت در کلام آیت الله مصباح یزدی اما در برابر معاندین و یا کسانی که آن چنان تحت تاثیر تبلیغات اینان قرار گرفته‌اند که یقین کرده‌اند که مذهب‌شان حق و مذهب شیعه باطل است، چه وظیفه‌ای داریم؟ اگر ما در بیان حق و اثبات بطلان مذاهبِ باطل، کوتاهی کنیم به خدا، به پیغمبر صلی الله علیه و آله، به انسانیت، به شهدا، به گذشتگان و به آیندگان خیانت کرده‌ایم. در این صورت ما هم عملا جزء شیاطینی شده‌ایم که راه حق را مسدود می‌کنند. بنابراین ما دو وظیفه داریم؛ یک وظیفه، وظیفه علمی است که باید در فضای علمی و تحقیقی مبانی تشیع را اثبات کنیم؛ چون معتقدیم اسلام حقیقی تشیع است و آنچه که اهل‌بیت علیهم السلام پذیرفته و عمل کرده‌اند همان چیزی است که پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله فرموده‌اند. وظیفه دوم رفتار مناسب داشتن است. پرخاشگری، بی‌ادبی، بی‌احترامی کردن کار صحیحی نیست. این کارها باعث می‌شود که هدف ما به تأخیر بیافتد یا نقض شود. این راهی است که شیطان به انسان نشان می‌دهد و او گمان می‌کند که چنین رفتاری شجاعت است. •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
❇️سوال چهاردم: انکار شهادت حضرت زهرا توسط علمای بزرگ شیعه 💠توضیح : شیخ طوسی از دانشوران شیعی ادعا دارد تمام شیعه شهادت حضرت زهراء را باور دارند.درحالیکه شیخ مفید پذیرش شهادت را برای برخی شیعه میداند. و خوئی دیگر عالم شیعی‌است که شهادت زهراء سلام الله علیها را منکراست.فردی دیگر نیز دردوران معاصر رسما می گویند: وفات زهراء . حال انتساب این سخن به این عالمان درست است یا نه؟ 🔲پاسخ: 📝وقتی معصومان ما شهادت حضرت زهراء را باور دارند برای شیعه فصل الخطاب است. هرکسی با هرمیزان علمیت که باشد سخنش چون مخالف با ماثورات اهل بیت است،قابل قبول نیست. 📝برای روشن شدن مطلب باید عین سخنان ان عالمان را آورد و بررسی نمود چنین برداشتی از سخنان انان درست است یا خیر. در ادامه عین عبارات این اعلام را آورده و به قضاوت می نشینیم. 📍📍سخن شیخ مفید: مفید در کتابش الارشاد می گوید: « در شیعه هستند کسانیکه مى‏گويند فاطمه زهرا پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسرى داشت كه او را در هنگام حاملگى، رسول خدا ص محسن ناميده بود و سقط شد. بنا بر اين فرزندان امير المؤمنين على ع بيست و هشت نفراند سلام اللَّه عليهم اجمعين.» 1💫برای اینکه مراد شیخ مفید مشخص شود باید واژه شیعه را معنا کرد ،سپس با استفاده از کتابهای دیگر مفید و سخنان شاگردانش به تحقیق درباره نظر مفید درباره شهادت زهراء بتول و سقط محسنش پرداخت. مفید در کتاب مهمش «اوائل المقالات» ابتدا شیعه را تعریف کرده و نتیجه میگیرد:« و إذا ثبت ما بيناه بالسمة بالتشيع كما وصفناه وجبت للإمامية و الزيدية الجارودية من بين سائر فرق الأمة لانتظامهم بمعناها » 2💫 پس مشخص می شود که کلمه شیعه علاوه بر امامیه شامل زیدی ها نیز می شود. در نتیجه وقتی شیخ مفید می گوید برخی از شیعیان چنین باوری دارند مشخص میشود که منظورش امامیه است نه اصناف دیگر شیعه چون زیدی و اسماعیلی. شیخ مفید در امالی خودش داستان حمله به خانه زهراء بتول را آورده است 3💫و در کتاب دیگرش نوشته است:«فَرَفَسَها بِرِجلِه وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِابْنٍ اسْمُهُ الْمُحَسِّنُ فَأَسْقَطَتِ الْمُحَسِّنَ مِنْ بَطْنِهَا» 4💫 علاوه بر این اگر شیخ مفید منکر احراق بیت بود چرا شاگردانش چیزی گزارش نکرده و مثل تمام شیعیان جریان شهادت را ذکر کرده‌اند. کراجکی از شاگردان مهم مفید است که در کتابش بارها از استادش نکات علمی نابی را یادآور می شود. وی این حدیث را از رسول الله صلی الله علیه و اله نقل میکند: « مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا» 5💫این سید مرتضی است که در کتابش ابتدا سخنان بزرگان سنی درباره حمله به بیت وحی را ذکر کرده6💫 و بعد می نویسد: «روایاتی که مستفیضه است بل متواتر که فاطمه زهراء برای انکه ان دو نفر بر جنازه‌اش حاضر نشوند وصیت کرد شبانه دفن شود» 7💫سپس می گوید«چه عذری است برای کسیکه خانه زهرائ و علی را آتش زد» 8💫 شیخ طوسی شاگرد دیگر مفید است که می گوید :در سقط محسن هیچ اختلافی بین شیعه نیست9💫اگرآنچه آمدرا نپذیرد باز می توان سخن شیخ را حمل بر تقیه نمود. چه انکه محل زندگی‌اش بغداد بود و در روزگار او شیعه در راحتی نبود. ابن جوزی در اتفاقات سال 398 قمری اشاره می کند شیخ مفید فقیه شیعه بود در آن عصر. در محله کرخ درگیری شدیدی بین شیعه و سنیان شد. می خواستند به مفید تعرض کنند. سپس به دستور امیر لشگر در شب 23 ماه رمضان از بغداد اخراج شد « فراسل أبا عبد الله ابن المعلم فقيه الشيعة بأن يخرج عن البلد ولا يساكنه، ووكل به فخرج في ليلة الأحد لسبع بقين من رمضان.» 10💫دهد در ماه ربیع الاول مفید از بغداد به خاطر درگیریهای شیعیان ومخالفین اخراج شد11💫 مخالفین آنقدر بغض مفید را داشتند که حتی از مرگش خوشحال شدند. خطیب بغدادی می نویسد: « كان أحد الأئمة الضلال هلك به خلق من الناس إلى أن أراح الله المسلمين منه»12💫ابن و شیراز فردی به نام ابن النقیب بزرگ مخالفین نقل می کند که او وقتی خبر وفات مفید را شنید سجده شکر به جا اورد و سپس گفت: « ما أبالي أي وقت مت بعد أن شاهدت موت ابن المعلم»13💫 📍📍 سخن آیت الله خوئی ➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖ 📌📌پ.ن: 1⃣(مفید ،الارشاد،ج1،ص355) 2⃣(مفید،اوائل المقالات،ص37) 3⃣(الأمالي، صص ۴۹ و ۵۰، المجلس السادس‏ حديث ۹) 4⃣(مفید،الاختصاص،ص185) 5⃣(کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص150) 6⃣ (سید مرتضی،الشافی،ج3،ص240) 7⃣(همان،ج4،ص115) 8⃣(همان،ص119) 9⃣( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156). 🔟(ابن جوزی،المنتظم،ج7،ص237) 1⃣1⃣(مرآة الزمان،ج18،ص267) 2⃣1⃣(بتاريخ بغداد،ج4،ص374) 3⃣1⃣(ابن كثير،البداية والنهاية،ج12،ص22) 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
🕉 ⤴️ یوگا ورزش نیست، بلکه عرفان است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
.: ◽️🔻سوال پانزدهم: بنا بر فقه شیعه حضرت زهرا وارث پدرش نیست. 💬توضیح سوال: شيعيان در مذهبشان معتقدند كه زن از زمين و عقار ارث نمي برد، پس چگونه معتقدند كه فدك ارث حضرت زهرا(عليها السلام) است؟ ✴️پاسخ: اگر به رساله هاي عمليّه توجه شود آنچه به مذهب شيعه در اين سوال نسبت داده شده برداشت صحيحي نمي باشد. زيرا شيعه مي گويد زن در زمين و عقار ارث نمي برد، و فرق است ما بين زن و فرزند دختر، آنچه در سوال طرح شده در رابطه با زن و شوهر است نه دختر نسبت به پدر و مادر، اجماع فقها شيعه بر اين است كه اولاد دختر و يا پسر از پدر ارث مي برند. براي اثبات اين مدعي خوب است رساله هاي عمليّه فارسي و يا عربي (مثل الجامع الشرايع) شيعه ملاحظه شود.و متن هر دو مسئله در رساله ها چنين آمده است: 🌱مسأله 2731 از رساله امام خميني(رحمه الله) اگر وارث ميت فقط يكنفر از دسته اول باشد مثلا پدر يا مادر يا يك پسر يا يك دختر باشد، همه مال ميّت به او مي رسد.... و اگر يك پسر و يك دختر باشد مال را سه قسمت مي كنند دو قست را پسر و يك قسمت را دختر مي برد و اگر چند پسر و چند دختر باشند مال را طوري قسمت مي كنند كه هر پسر دو برابر دختر ببرد. 🌱مسأله 2771. اگر مردي بميرد و اولاد نداشته باشد چهار يك مال او را زن و بقيه را ورثه ديگر مي برند و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد هشت يك مال را زن مي برد و بقيه را ورثه ديگر مي برند و زن از همه اموال منقول ارث مي برد ولي از زمين و قيمت آن ارث نمي برد. اين دو مسأله در ميان فقهاء اجماعي است و جاي اختلاف نيست. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
- 👌 آیا برای انجام سجده سهو وضو لازم است ؟ -احتیاط مستحب است با طهارت باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی: و نیز مواردی كه در لباس نمازگزار شرط می‌باشد، در لباس او شرط نیست لکن احتیاط مستحب است.) -بنابر احتیاط واجب با حالت وضو و طهارت باشد. (آیت الله مکارم ) 👌 آیا در انجام سجده سهو رعایت قبله لازم است؟ -بنابر احتیاط مستحب رو به قبله باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله سیستانی) -بنابر احتیاط واجب رو به قبله باشد. (آیت الله مکارم ) 👌 آیا در انجام سجده سهو، رعایت پوشش واجب است؟ -بنابر احتیاط واجب لازم است. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله مکارم) -بنابر احتیاط مستحب لازم است. (آیت الله سیستانی) 👌 آیا در سجده اعضای سجده روی زمین قرار گیرد؟ -احتیاط (مستحب) آن است که تمام‏‎ ‎‏آنچه در سجدۀ نماز واجب است، خصوصاً قرار دادن هفت موضعِ سجده بر زمین، در‏‎ ‎‏سجدۀ سهو مراعات شود، هرچند واجب نبودن چیزی که صدق مسمّای سجده بر آن‏‎ ‎‏توقف ندارد، خالی از قوّت نیست. (حضرت امام) -پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط مستحب، سایر مواضع سجده را به دستوری كه در سجده نماز ذکر شد، بر زمین بگذارد. (آیت الله سیستانی) -گذاردن مواضع سجده بر زمین واجب است. (آیت الله مکارم) 👌 آیا در سجده سهو واجب است پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار دهد؟ -پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی) -باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد. (آیت الله مکارم) 👌 آیا گفتن ذکر در سجده سهو واجب است؟ -گفتن ذكر در سجده سهو واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است كه در آن ذكر بگوید. (حضرت امام، آیه الله سیستانی) -بنابر احتیاط واجب باید ذکر «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ» در سجده سهو گفته شود.(آیه الله مکارم) آدرس: العروة الوثقی مع التعلیقات فصل غایات الوضوء، و کتاب الصلاه، فصل فی القبله، فصل فی ما یستقبل له، و فصل فی الصلوه، فصل فی الستر و الساتر، م9؛ و کتاب الصلاه، سجود السهو، م7، توضیح المسائل مراجع، ج1، م780؛ و م790؛ حضرت امام، تحریرالوسیله، ج1. م5، و مقدمۀ سوم: ستر و ساتر (پوشش و لباس نمازگزار)، م1، امام خامنه ای، اختلاف فتاوی ارسالی سال 99، ، استفتای خصوصی، سایت، شمارۀ ۸۸۵۵۶۱، تاریخ استفتا: ۳۱خرداد۱۳۹۷.آیه الله سیستانی، توضیح المسائل جامع م1524و1525.توضيح المسائل آقای مکارم مساله1106؛ و سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45603&mid=258370 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
⁉️ آیا یک فرد سنی مذهب که به قرآن و دین عمل می کند و گناه نمی کند خوب هست یا یک شیعه ای که مقید به اعمال دینی نیست و گناه کار است؟ آیا هر دو جهنمی هستند؟ 🔰 اولا مقایسه این دو مطلب با هم صحیح نیست بلکه این ها دو مطلب جدا هستند. ✍️ مثل این است که از شما سوال کنند یک خودرو کهنه و قدیمی خوب هست یا یک خودرو نو و تمیزی که یکی از چهار چرخش نباشد!! خب مُسلَّم است مهمترین کار خودرو این است که ما را به مقصد برساند حال خودروی که نو باشد اما نتواند حرکت کند به هیچ دردی نمی خورد. 👈 و کسی که سنی مذهب باشد به اعتقاد ما ارکان دینش ناقص است چرا که از مهمترین ارکان آن که امامت باشد را ندارد. و شیعه ای که ارکان دینش کامل است اما چون عملی نداشته است و گنه کار بوده لذا بخاطر اعمال ناپسند خود مجازات خواهد شد. 📌 حال بحث به اینجا می رسد که پس همه ی سنی ها به دلیل این که ارکان مذهبشان ناقص است جهنمی می شوند!! ؟؟ ✅ پاسخ منفی است. در این مورد آنها به دو گروه تقسیم می شوند: 1️⃣ گروه اول: کسانی که جزء مستضعفین فکری و فرهنگی بوده اند که حقیقت برای آنها روشن نشده است که اینها مطمئنا جهنمی نخواهند بود و طبق آیات 97 تا 99 سوره نساء اهل نجات خواهند بود. و به اعتقاد ما اکثر اهل تسنن از همین قشر هستند. 2️⃣ گروه دوم: کسانی که حق به آنها رسیده است و از روی لجاجت و عناد حق را قبول نمی کنند که هیچ یک از اعمالشان به دردشان نخواهد خورد و رستگار نخواهند بود. 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
*⃣سوال شانزدهم: آیاعلی علیه السلام فاطمه را آزرده است 🗓توضیح سوال: در کتباهای مهم شیعه علل الشرایع و امالی شیخ صدوق، و کتاب حدیثی سنیان ، صحیح بخاری،آمده است که: رسول الله فرمود:هرکسی فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است.وقتی ابتدای این روایت را می خوانیم مشخص میشود،علی علیه السلام به خواستگاری دختر ابوجهل رفته بود وقتی فاطمه زهراء شنید ناراحت شد،به پیامبر شکایت کرد و رسول الله ان حدیث را فرمودند.درنتیجه مصداق این حدیث شامل علی بن ابی طالب نیز می شود. 🖌پاسخ: ✳️روایت علل الشرایع: شیخ صدوق روایت طولانی را اورده است که در آن داستان خواستگاری حضرت علی از دختر ابوجهل امده است رسول الله وقتی چنین شنید فرمود: «... پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فاطمه را ديد كه خواب به چشمش نمى‏رود و آرام و قرار ندارد، به او گفت: دخترم برخيز و او برخاست .... تا اينكه نزد على عليه السّلام رسيدند، پيامبر پاى خود را روى پاى على گذاشت و او را بيدار كرده و گفت: برخيز اى ابو تراب كه دل آرامى را بى‏قرار ساخته‏اى. ... . پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله گفت: اى على! آيا نمى‏دانى كه فاطمه پاره تن من است و من از او هستم؟ هر كس او را اذيّت كند مرا اذيّت كرده و هر كس مرا اذيّت كند خدا را اذيّت كرده‏» (صدوق،علل الشرایع،ج1،ص185). در تحلیل این روایت چند نکته قابل دقت است. 1✳️در سلسله راویان آن ابن ابی مقدام است که مرحوم علامه حلی (ره) می فرماید : ضعیف جدا. هم چنین آقای زیاد بن عبد الله، مجهول است. 2✳️ابتدای روایت چنین آمده است: « یک انسان پست و شقی از اشقیا، خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمد و گفت..» وقتي آقایان این این مطلب را نمی آورند، قلب انسان به درد می آید. نمی دانیم که این کار، نفاق است یا مرض ! امام علی به رسول الله پاسخ می دهد: « ٌّ وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً مَا كَانَ مِنِّي مِمَّا بَلَغَهَا شَيْ‏ءٌ وَ لَا حَدَّثَتْ بِهَا نَفْسِي فَقَالَ النَّبِيُّ صَدَقْتَ وَ صَدَقَتْ فَفَرِحَتْ فَاطِمَةُ ع بِذَلِك‏؛ سوگند به كسى كه تو را به حقّ به پيامبرى برگزيد آنچه به او رسيده، هرگز از من واقع نشده است و حتى فكر آن را هم به خود راه نداده‏ام. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: راست گفتى، راست گفتى. پس فاطمه عليها السّلام خوشحال شد و تبسّمى كرد، به طورى كه دندان‏هايش ديده شد» 3✳️شقی از اشقیا خبر می دهد که حضرت امیر (علیه السلام) به خواستگاری دختر ابوجهل رفته. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) خودشان می دانند که قضیه چیست ؛ اما برای این که به مردم ثابت کنند که این قضیه دروغ است و برای دیگران روشن شود که بعد ها انسان های مریض این ماجرا را ملاکی علیه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) یا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) قرار ندهند ! شاهد این پاسخ این فراز از روایت است. عمر و ابابکر شاهد این ماجرا بودند پس از حضرت علی پاسخ رسول الله را داد اندو گفتند « فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ إِنَّهُ لَعَجَبٌ لِحِينِهِ مَا دَعَاهُ إِلَى مَا دَعَانَا هَذِهِ السَّاعَة؛ پس يكى از آن دو نفر به رفيقش گفت: جاى تعجّب است، ما را در اين وقت براى چه خواسته بود؟» 4✳️در قسمت دیگری از این حدیث می خوانیم که وقتی ان دو نفر به اصرار زیاد به عیادت زهراء علیها السلام امدند به انها فرمودند: « وقتى چشم آنها به فاطمه افتاد، به او سلام كردند و او جواب سلام نداد و صورت خود را برگردانيد... فاطمه گفت: من هرگز با شما حتى يك كلمه سخن نمى‏گويم تا وقتى كه با پدرم ملاقات كنم و از شما و كارهايى كه در باره من كرديد به او شكايت كنم... سپس گفت: خدايا من تو را گواه مى‏گيرم و اى كسانى كه در اينجا حضور داريد شما هم گواه باشيد كه اين دو نفر مرا در زندگى و در حال مرگ اذيّت كردند ‏» ⭕️روایت امالی شیخ صدوق در کتاب دیگرش چنین نوشته است :« َ... أَنَّهُ ع أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ ابْنَةَ أَبِي جَهْلٍ عَلَى فَاطِمَة؛ علی تصمیم داشت با دختر ابوجهل ازدواج کند» (شیخ صدوق،الامالی،ص104) وقتی روایت را کامل می خوانیم متوجه می شویم این عبارت باور دشمنان اهل بیت است و تهمتی است به مولای متقیان. امام صادق به صالح بن علقمه می فرماید دشمنان انبیا به انها تهمتهای زیادی زدند. همچنین به علی بن ابی طالب تهمت زدند که یکی از ان تهمتها خواستگاری ایشان از دختر ابوجهل بود « .. أَ لَمْ يَنْسُبُوا سَيِّدَ الْأَوْصِيَاءِ ع إِلَى أَنَّهُ كَانَ يَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمُلْكَ ... أَ لَمْ يَنْسُبُوهُ إِلَى أَنَّهُ ع أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ ابْنَةَ أَبِي جَهْلٍ عَلَى فَاطِمَةَ ع وَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ شَكَاهُ عَلَى الْمِنْبَرِ..» (همان). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110