eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ پرســـ❓ــش ⁉️موقعیت پیروان دیگر ادیان در عصرظهور چگونه است ⁉️آیا همه مسلمان می‌شوند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ حکومت امام زمان حکومت جهانی است به همین جهت یک قانون و یک روش در جامعه حکمفرماست پس برای یک پارچه‌گی و هماهنگی همه وقتی مشاهده می‌کنند فرمایشات امام‌زمان هماهنگ با فطرت‌شان است زیر پرچم اسلام و زیر دین واحد گرد هم می‌آیند و زندگی اجتماعی می‌کنند اما اینطور نیست که در زندگی فردی و شخصی همه مسلمان شوند بلکه در جامعه حکم اسلام حکمفرماست و جاری می‌شود اما در عقائد در دین قبلی خود باقی می‌مانند قرآن کریم در آیه ۱۴ سوره مائده می‌فرماید:«وَمِنَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ وَسَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ» عداوت و بغض در بین برخی از غیرمسلمانان تا روز قیامت باقی‌ست یعنی در عصر ظهور امام زمان -عجل‌الله تعالی‌فرجه‌الشریف- نیز مسیحی و یهودی خواهیم داشت هر چند قانون در جامعه قانون اسلام است. 2⃣ در روایتی امام صادق علیه‌السلام به مفضل فرمودند:«...فواللّه يا مفضّل ليرفع عن الملل و الاديان الاختلاف و يكون الدّين كلّه واحداً كما قال اللّه عزّوجلّ اِنَّ الدّين عنداللّه الاسلام...»(... به خدا سوگند اى مفضّل اختلاف از ميان اديان برداشته مى شود و همه به صورت يك آئين در مى آيد؛ همان گونه كه خداوند عزّوجلّ مى گويد: دين در نزد خدا تنها اسلام است...)📚بحارالانوار،ج۵۳،ص۴ باید بدانیم که این روایت ناظر به قانون جامعه و دین رسمی هست، روایتی شریفه‌‌ای که امام صادق علیه‌السلام فرمودند امام‌زمان -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- همه را دعوت به اسلام می‌کنند بسیاری به ندای حضرت لبیک می‌گویند و البته کسانی که با حضرت دشمنی کنند حضرت با آنها برخورد خواهند کرد اما اگر افرادی در زندگی شخصی عقیده‌ی شخصی خود را حفظ کنند این منافاتی با سیطره‌ی اسلام عزیز بر جهان نخواهد داشت. ♻️نتیجه‌ اینکه بر اساس آیه ۱۴ سوره‌ی مبارکه‌ی مائده در زمان ظهور حضرت پیروان ادیان دیگر نیز با اعتقادات فردی خود حضور خواهند داشت. 🆔 @javadheidari110 ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 ⁉️اگر قیام امام حسین کار صحیحی بوده پس چرا سایر امامان بالاخص امام‌حسن در مقابل حاکمان ظالم زمان خودشان مثل امام‌حسین‌ قیام نکردند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣شیعیان معتقدند امامان معصوم هستند 〽️معصوم فعل، قول و تقریرش حجت است 〽️معصوم از خطا و اشتباه مصون است‌ 🔅پس هر کدام از معصومین هرگونه اقدامی را، در هر زمان و موقعیتی انجام دهند آن عمل صحیح است، خواه ما فلسفه‌ آن عمل را بدانیم و یا ندانیم زیرا عمل معصوم برای ما حجت است و امام اسوه و الگوی ماست و امام‌ است که باید برای ما خط و مشی مشخص کند 2⃣خط قرمز و اصل اساسی اهل‌بیت حفظ اسلام بوده است و اگر بنا بود کاری انجام گیرد که اصل اسلام به خطر افتد هر امر دیگری را ترجیح می‌دادند تا اسلام حفظ شود ۲۵ سال خانه‌نشینی برای امیرالمؤمنین شرافت داشت بر اینکه "أَشْهَدُأَنْ‌لَاإِلٰهَ‌إِلَّاٱللَّٰهُ‌أَشْهَدُ‌أَنَّ‌مُحَمَّدًا رَسُول‌الله" از ماذنه به گوش نرسد 3⃣وقتی سیره امامان و کلام گهربار حضرات معصومین را مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم زمان سایر امامان شرایط برای قیام فراهم نبوده است. خود حضرات علت قیام نکردن‌شان را بیان می‌کنند: 〽️امیرالمؤمنین در خطبه‌ شقشقیه بیانگر بسیاری از حقایق‌اند در فرازی از این خطبه چنین آمده است‌"وَ طَفِقْتُ اَرْتَأی بَینَ اَنْ اَصُولَ بِید جَذّاءَ،اَوْ اَصْبِرَ عَلی طِخْیة عَمْیاءَ،یهْرَمُ فیهَا الْكَبیرُ،وَ یشیبُ فیهَا الصَّغیرُ،وَ یكْدَحُ فیها مُؤْمِنٌ حَتّی یلْقی‌رَبَّهُ‌و عمیقاً" اندیشه كردم كه چگونه بدون یاور بجنگم و آن عرصه‌گاه ظلمت كور را تحمل نمایم، فضایی كه پیران در آن فرسوده، و جوانان در آن پیر می‌شدند، و مؤمن تا دیدار حق دچار مشقت می‌شود"فَرَاَیتُ اَنَّ الصَّبْرَ عَلی هاتا اَحْجی،فَصَبَرْتُ وَ فِی‌الْعَینِ قَذًی،وَ فِی‌الْحَلْقِ شَجاً" دیدم خویشتنداری در این امر عاقلانه‌تر است، پس صبر كردم در حالیكه گویی در دیده‌ام خاشاك بود، و غصه راه گلویم را بسته بود 〽️وقتی امام مجتبی در رابطه با مقابله‌ با سپاه شامیان در شهر مدائن خطبه می‌خواندند فرمودند معاویه پیشنهادی به من کرده که دور از انصاف و بر خلاف عزت است اگر آماده‌ی کشته شدن در راه خدائید(اگر یار و پشتیبان و در کنار من هستید) مبارزه و قیام می‌کنیم اما اگر عافیت‌طلب هستیدبگوئید تا ما صلح را بپذیریم،مردم یکصدا گفتند البقیه البقیه یعنی ما می‌خواهیم زنده‌بمانیم و قصد مبارزه نداریم ما تو را در این مسیر یاری نمی‌کنیم، بعد از اینکه آنها نپذیرفتند که حضرت را یاری کنند حضرت مجبور شدند صلح‌نامه را امضاء کنند📚(ابن‌اثیر،الکامل فی التاریخ،ج3 ص406)مرحوم مجلسی نیز نقل کرده‌اند 〽️امام سجاد نیز فرمودند:(مَا بِمَكَّةَ وَ الْمَدِينَةِ عِشْرُونَ رَجُلًا يُحِبُّنَا) مکه و مدینه را بگردید ۲۰ نفری که ما را دوست داشته‌باشند پیدا نمی‌کنید 📚الغارات و ج۴۳ بحار علامه‌ مجلسی 〽️وقتی آن یار خراسانی به محضر امام صادق رسید و پرسید آقا جان چرا قیام نمی‌کنید این همه دوست و یاور شما دارید در این‌ بین بود که یار دیرین و صمیمیِ امام صادق، هارون مکی وارد شد حضرت فرمودند هارون داخل در تنور شو هارون کفش‌هایش را از پا در آورد و بدون هیچگونه اعتراضی وارد تنور شد حضرت در تنور را گذاشتند و فرمودند چند نفر از این یاران در خراسان شماست؟ مرد خراسانی گفت هیچ. حضرت فرمودند اگر ما تعدادی از این یاران داشتیم حتما قیام می‌کردیم و از حق خود دفاع می‌کردیم ♻️نتیجه اینکه: ✳️علت عدم قیام سایر امامان این بوده است که‌ راه تفکر و عملِ صحیح ‌در این بوده است که قیام نکنند زیرا امام معصوم عاری از خطاست و می‌داند چه عملی در چه زمانی صحیح است و یا صحیح نیست. ✳️امیرالمؤمنین ۲۵ سال سکوت کردند، امام‌مجتبی مجبور به صلح شدند و امامانِ مابعد از امام‌حسین دست به قیام نزدند و علت آن نداشتن یار و یاور و پشتیبان بوده است، البته منظور ما این نیست که آن حضرات پیرو، شیعه و یاری که از آنها تبعیت کند نداشتند بلکه منظور ما این است که افرادی که معرفت کامل و ایمان قوی به امام داشته‌باشند و مرد رزم و قیام باشند برای سایر ائمه وجود نداشت و در یک کلام سایر حضرات یارانی مثل یاران‌ امام‌حسین‌ نداشتند و اگر یار و یاوری نباشد دست به قیام زدن کار صحیحی نیست زیرا نه‌تنها هدفی محقق نمی‌شود بلکه جان خود و شیعیان به خطر می‌افتد لذا اهل‌بیت بخاطر نداشتن یارانی مثل یاران امام حسین دست به قیام نزدند و با این استراتژی و تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مختلف اسلام عزیز را حفظ کردند تا اینکه به دست ما رسیده است و هنوز در ماذنه‌های دنیا صدای توحید کلمه‌الله به مرحله‌ی عُلو خودش رسیده ان‌شاء‌الله با ظهور مهدی آل محمد به سر منزل مقصود خواهد رسید 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 ⁉️پیامبر اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣کلام معصومین آنچه که از روایات شیعه و سنی بدست می‌آید آن است که پیامبر گرامی اسلام مسموم شده و از دنیا رفتند برخی از روایات به این شرح است: 〽️امیرالمومنین علیه السلام در بیان حالت رسول خدا در لحظات آخر عمر مبارکشان می فرماید: «وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي وَ لَقَدْ سَالَتْ‏ نَفْسُهُ‏ فِي‏ كَفِّي‏ فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِي‏»؛ «رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در حالى كه سرش بر روى سينه‏ ام بود قبض روح گرديد در حالی که مقداری خون از حضرتشان در كف من روان شد آن را بر چهره خويش كشيدم»نهج البلاغة به تصریح علمای لغت و هم چنین شارحان نهج البلاغه، «نفس» به معنای «خون» به کار می رود و در این عبارت شریفه به همین معنا می باشد؛ در غیر این صورت جمله ی بعد که امام علی علیه السلام می فرمایند:«آن را بر چهره ی خود کشیدم»، بی معنا می‌شود. صاحب الافصاح می‌نویسد:«النَّفس‏:الدم‏»؛ «نفس به معنای خون است»الإفصاح فى فقه اللغة،ج‏1 مرحوم خوئی ، ابن میثم و ابن ابی الحدید نیز همین معنا را از عبارت مولا استفاده کرده اند 📚نهج‌البلاغة چرا باید از دهان مبارک حضرت رسول هنگام قبض روح، خون خارج شود؟ بسیاری از علمای شیعه به شهادت پیامبر تصریح کرده‌‌اند 〽️ امام‌حسن علیه‌السلام فرمودند:«هیچ یک از ما نمی‌باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می‌رود و یا توسط سم از دنیا می‌رود» 📚بحار الانوار ج27ص217 📚کفایه الاثر ص227 〽️امام‌صادق علیه‌السلام فرمودند:«پیامبر در روز خیبر گوشت مسموم را خورد و زمان مرگش فرمود همان گوشت مسموم روز خیبر مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست مگر آنکه شهید میشود» «زن یهوی گوشت را مسموم ساخت و به خورد پیامبر داد و سبب فوت پیامبر شد» 📚بصائر الدرجات ج1ص503 〽️ امام رضا علیه‌السلام فرمودند:«همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم» 📚الفقیه ج2 ص585 📚عیون الاخبار ج2ص203 2⃣کلام علماء 〽️شیخ صدوق می‌نویسد:«اعتقاد شیعه آن است که پیامبر در خبیر مسموم شد و توسط همان سم به شهادت رسید» 📚اعتقادات،ص109 〽️شیخ مفید می‌نویسد:« پیامبر در روز 28 صفر در مدینه در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت» 📚المقنعه ص456 〽️شیخ طوسی می‌نویسد:«پیامبر گرامی در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود» 📚التهذیب‌الاحکام ج6ص2 〽️علامه حلی نیز همین مطلب را می نویسد 📚تحریر الاحکام ج2ص118 〽️شیخ کلینی و دیگران از علما نیز مسموم شدن پیامبر گرامی توسط سم زن یهودی را نقل می‌کنند 📚الکافی ج6ص315 📚المحاسن ج2ص470 📚وسائل الشیعه‌ج25ص57 «گمان می‌کنید پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟ پیامبر قبل از مرگ توسط آن دو نفر مسموم شد و از دنیا رفت» 📚تفسیر عیاشی‌ج1ص200 〽️علامه مجلسی می گوید محتمل است هر دو سم در شهادت پیامبر گرامی دخیل بوده است 📚بحار الانوار ج22ص516 3⃣در کتب اهل‌سنت مساله شهادت پیامبر گرامی در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است 〽️بخاری می‌نویسد:«عایشه می‌گوید:در روزهای پایانی حیات پیامبر به زور در دهان آن حضرت دوایی ریختیم،حضرت با اشاره به ما فهماند که به من دوا نخورانید، ما گفتیم این خودداری پیامبر به خاطر آن است که مریض از دوا بدش می آید وقتی به هوش آمد فرمود: آیا من شما را از این کار نهی نکردم؟ اکنون به جز عباس که شاهد ماجرا نبوده باید جلوی چشمان من به دهان همه آنان که دراین خانه هستند از همان دوا ریخته شود» 📚صحیح بخاری،ج5ص120ح5382 ⁉️چرا عایشه حرف پیامبر را گوش نداد و به زور در حلق پیامبر گرامی دارو ریخت در حالی که خداوند اطاعت پیامبر را در هر حال لازم و واجب می داند؟ [۷/حشر] ⁉️چرا پیامبر از خوردن دوا خودداری کردند مگر پیامبر کودک بوده است که از دوا بدش بیاید؟ ⁉️آیا نعوذ بالله پیامبر درک نمی‌کرد که چه چیزی برایش مفید است و چه چیزی مضر؟ ⁉️چرا پیامبر دستور به قصاص دادند که خودشان نیز از آن دوا بخورند؟ ⁉️ آیا پیامبر بدون استحقاق دستور به مجازات می‌دهد 〽️حاکم در مستدرک می‌آورد:«به خدا سوگند پیامبر وابوبکر وحسن بن علی با سم و عمر عثمان، علی وحسین با شمشیر کشته شدند» 📚المستدرک علی الصحیحین،ج3ص61ح4395 〽️بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند: «اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند اورا پیامبر وشهید قرار داده است» 📚مسند احمد،ج1ص408 ح3873 📚طبقات الکبری،ج2ص201 📚المصنف،ج5ص269 ♻️نتیجه‌اینکه براساس روایات اهل‌بیت -علیهم‌السلام- و اقوال بزرگان شیعه پیامبر مسموم و به شهادت رسیده‌اند 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 پرســـ❓ــش ⁉️آیا امام‌حسنِ‌مجتبی همسران زیادی را طلاق داده‌اند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ سند این روایت ضعیف است. 2⃣ فارغ از بحث سندی باید به این دو نکته توجه‌ گردد: ۱) علاوه بر مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز، مطلاق بودن نیز مورد پسند شارع نمی‌باشد چنانچه امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «سَمِعْتُ أَبِي علیه‌السلام،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن می‌دارد» 📚الكافي، ج6، ص55 ۲) ناسازگاری این عمل با عصمت امام: این روایات با عصمت امام‌حسنِ‌مجتبی تعارض دارد لذا قابل‌ اعتماد نبوده و به محتوای آن‌ها اعتنایی نمی‌شود زیرا اگر روايتي با مقوله‌ی عصمت در تعارض باشد، از نظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته می‌شود. 3⃣ به نظر می‌رسد دستگاه خلافت بنی‌عباس برای تخریب چهره‌ی امام حسن روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت می‌کند: الف ) اگر چنین امری واقع‌شده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده می‌گرفتند، ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است. ب ) روایت‌هایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیه‌السلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیه‌السلام مطرح می‌شود. ♻️نتیجه اینکه: روایاتی که امام مجتبی علیه‌السلام را مردی طلاق دهنده به تصویر می‌کشند ساخته‌ و پرداخته‌ی بنی‌امیه و بنی‌عباس هستند و با توجه به عصمت حضرت، این روایات قابل پذیرش نیستند. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 پرســـ❓ــش ⁉️ با اتمام ماه صفر پیامکی که با این مضمون برای ما ارسال می‌شود 👇 «پیامبر فرمودند: اگر کسی خروج ماه صفر را به من بشارت دهد بهشت بر او واجب است» آیا درست است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه چنین پیامکی اصلا روایت نیست، زیرا روایتی با این مضمون نداریم. اما روایتی داریم که شیخ صدوق در معانی الاخبار نقل کرده‌اند که پیامبرفرمودند: من بشرنی بخروج الآذاربشرته بالجنه دو نکته پیرامون این روایت: 1⃣ آذار یکی از ماه‌های رومی است که گاهی مصادف با ماه صفر می شود فلذا‌هیچ ربطی به ماه صفر ندارد. 2⃣ بشارت دهنده ابوذر غفاری بوده این روایت فقط می‌خواسته بگوید: ابوذر اهل‌بهشت‌هست. متن کامل را اینجا بخوانیم⬇️ http://fna.ir/dd3jqx ♻️ نتیجه اینکه: این روایت هیچ ربطی به ماه صفر ندارد. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از شبکه جهانی موعود🌷
http://setaregangh.ir باسلام🙂👋 طرح درس جلسه ششم تصویربرداری 🎥 جهت دانلود فایل pdf و پاورپوینت جلسه ششم به وب سایت گروه ستارگان مراجعه کنید 👆 در این جلسه ان شاالله حالت های دوربین عکاسی و نورسنجی را یاد خواهیم گرفت 🔮 باما همراه باشید یازهرا🌹
هدایت شده از سلاله اخلاقی
اعتقاد اهل سنت در مورد امام زمان علیه‌السلام چیست ؟.mp3
4.22M
🌻مسابقه پیامکی چشم به راه🌻 ❓اعتقاد اهل‌سنت در مورد امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف چیست؟ 1_اعتقاد به امام زمان علیه‌السلام دارند ولی می‌گویند هنوز متولد نشده است. 2_اعتقاد به امام زمان علیه‌السلام ندارند. 3_اعتقاد دارند و می‌گویند ایشان متولد شده‌اند. (پاسخ خود را تا ساعت 13، به شماره ی 300003344 ارسال کنید.) هرهفته به قید قرعه جایزه‌ی اسکان سه روزه در حرم مطهر رضوی ... کارشناس‌‌ برنامه‌:استاد جواد حیدری @solalehakhlaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعتقاد اهل سنت در مورد امام زمان علیه‌السلام چیست ؟.mp3
4.22M
🌻مسابقه پیامکی چشم به راه🌻 ❓اعتقاد اهل‌سنت در مورد امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف چگونه است؟ 1_اعتقاد به امام زمان علیه‌السلام دارند ولی می‌گویند هنوز متولد نشده است. 2_اعتقاد به امام زمان علیه‌السلام ندارند. 3_اعتقاد دارند و می‌گویند ایشان متولد شده‌اند. (پاسخ خود را تا ساعت 13، به شماره ی 300003344 ارسال کنید.) هرهفته به قید قرعه جایزه‌ی اسکان سه روزه در حرم مطهر رضوی ... کارشناس‌‌ برنامه‌:استاد جواد حیدری @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔻 🔺 پرســـ❓ــش ⁉️آیا ترویج دهه‌ی محسنیه بدعت است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 🔻نکاتی پیرامون ایامی که برخی محسنیه‌نامگذاری‌کرده‌اند 1⃣ مواظب باشیم با یک مسأله ی درون مذهب، دچار اختلاف و دو دستگی نشویم که خواست دشمن همین است. 2⃣ سقط حضرت محسن علیه‌السلام، از مسلمات تاریخ است. 3⃣ تاریخ سقط اختلافی است و لااقل قرائنی که حقیر مطالعه کرده‌ام به هیچ وجه شهادت حضرت محسن را در ایام ابتدایی ماه ربیع همراهی نمی‌کند. 4⃣ عزاداری به صورت فردی و شخصی زمان بردار نیست و کسی نمی‌تواند مانع اقامه‌ی عزای دیگری شود. گاهی ظرفیت فردی اقتضای عزا حتی در طول سال را دارد. (لَاَندُبَنَّک صَبَاحَاً مَسَاءً) 5⃣ نهادینه کردن یک مساله به صورت اجتماعی مثل دهه‌های مختلف باید با لحاظ شرائط مختلف اجتماعی و فرهنگی و با مشورت بزرگان و مراجع و دغدغه مندان اتفاق بیافتد. تا از آسیب های مختلف جلوگیری شود. 6⃣ دهه سازی‌های ممتد اگر به دین منتسب نشود به هیچ وجه بدعت نیست اما بهتر است از این نکته غافل نشویم که: هر افراطی، تفریطی به دنبالش هست. می‌ترسم از زمانی که دهه‌سازی‌های جدیدالتأسیس، عزای حسین‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام را تحت الشعاع قراردهد و تضعیف کند. 💎نتیجه اینکه: ✅هر فردی در اقامه‌ی عزا در هر ایامی مختار است و مأجور ✅اما دهه سازی‌های متعدد به صورت یک سنت و مراسم اجتماعی به خاطر مسائل متعدد زیبا به نظر نمی‌رسد زیرا: 〽️الف: عدم توصیه و عمل معصومین علیهم‌السلام 〽️ب: عدم سابقه‌ی چنین مراسمی در بین شیعیان 〽️ج: قطعی نبودن ایام خاص شهادت 〽️د: سوء استفاده‌ی دشمن جهت تخریب 〽️ه: تحت الشعاع قرار گرفتن عزای سرور و سالار شهیدان 🆔 @javadheidari110 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
5️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: ایام محسنیه ➖➖➖ الف) هر چند برخی اخبار شهادت حضرت مُحَسِّن را قدح کرده اند(الله اکبری،مُحَسِّن بن علی) اما نمیتوان این روایات را کنار گذاشت.و آنچه در مظلومیت ایشان است قابل طرد و جرح نیست. عبدالجلیل قزوینی رازی، متوفّی 560 هجری می نویسد : [کشته شدن محسن]خبریست درست؛و در کتب شیعه و سنی مذکور و مسطور است.(قزوینی،النقض،ص298. برای تحقیقات بیشتر نک: محمد رضا جباری،بررسی اخبار مُحَسِّن بن علی.). 〰️➖〰️ ب) تاریخ شهادت این فرزند مبارک و هجوم به خانه امام علی(ع) دقیقاً روشن نیست. در سالهای اخیر آقای خدامیان تحقیقی منتشر کرده و دلایلی اقامه نمود بر شهادت حضرت مُحَسِّن در فاصله کوتاهی از شهادت پیامبر اکرم (ص) . در مقابل آیت الله یوسفی غروی و حجة الاسلام دکتر جباری دلایلی دارند که هجوم و شهادت فاصله 50 روز پس از رحلت نبی اعظم(ص) بوده است.که به نظر نویسنده این متن، گروه دوم دلایلشان مقبولتر بود. خلاصه دلایل گروه دوم چنین است. ⤵️⤵️⤵️ 1.تحرکات اجتماعی سیاسی حضرت زهرا(علیها السلام) : این تحرکات اجتماعی عبارتند از:⬇️⬇️ 🔹الف:مددخواهی از انصار و مهاجر، 🔺یکی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا(علیها السلام) رفتن به خانه مهاجر وانصار برای طلب یاری بود. و اگر بنا بر قول مروجین دهه محسنیه بلافاصله بعد از شهادت رسول الله(صلی الله علیه وآله) حمله به بیت وحی صورت گرفته بود، سرور زنان عالم (علیها السلام) توان رفتن به در خانه تعداد زیادِ مهاجران و انصار(حتی فقط اهل بدر) را نداشت. 🔸ب:خطبه فدکیه، 🔺 خطبه فدکیه و نحوه حرکت حضرت فاطمه(علیها السلام) به مسجد، نشان از عدم بیماری ایشان دارد. ابن ابی الحدیدمی نویسد: آن حضرت با پوشش کامل در میان جمعی از زنان در حالی که چادرش بر اثر بلندی به زیر پاهایش می‌رفت و همچون رسول خدا(صلی الله علیه و اله) راه می‌رفت، به مسجد آمد. با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسول‌الله؛ راه رفتنش هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نداشت.» می‌توان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمه‌ای به خانه حضرت فاطمه(علیها السلام) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمی‌تواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) تشبیه کند.(شرح نهج البلاغه،ج16،ص211.) =-=- 2.برگشتن سپاه اسامه بن زید به مدینه طبق برخی شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(علیه السلام) بعد از برگشت سپاه اسامه بن زید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله) به مدینه باز گشت.(یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الاسلامی، ج۴، ص۹۹) شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا(علیه السلام) و بیعت گرفتن از امام علی(علیه السلام) حضور داشته و از ایشان طرفداری می‌کرده، در سپاه اسامه نیز به عناون پرچمدار حضور داشته است. او پس از بازگشت از جنگ، با اعتراض به خلیفه و طرفدارانش پرچمی در قبیله بنی اسلم نصب کرده و مردم را به بیعت با حضرت علی(علیه السلام) فرا خواند. پس از آن بود که طرفداران ابوبکر چاره‌ای جز بیعت گرفتن از حضرت علی(علیه السلام) ندیدند.(همان، ج۴، ص۹۶-۱۱۵) این گزارش‌ها گویای آن است که ماجرای حمله به خانه فاطمه زهرا نمی‌تواند در روزهای اول ماه ربیع الاول افتاده باشد. ➖〰️➖ ج) به نظر می رسد برگزاری و دعوت عمومی برای این موسِم جدید، آن هم بلافاصله پس از عزاداری طولانی محرم و صفر مناسب نباشد. و آنچه از مرجع شیعه آیت الله وحید خراسانی مطرح شده است هم همین است. ( نک: https://t.me/kashani1395/3309 ) همچنین این بحث یک گفتگوی شیعی -شیعی است، باید بیشتر مراقب بود. در نوع مواجهه. 👈 اگر فرصت کردید صوت استاد حامد کاشانی در این زمینه را گوش بدید. ( https://t.me/kashani1395/4651. ) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از شبکه جهانی موعود🌷
باسلام خدمت علاقه مندان به نویسندگی📃 جهت دانلود طرح درس جلسه اول فیلمنامه نویسی به وب سایت زیر مراجعه نموده 👇و فایل pdf یا پاورپوینت آن را دانلود کنید . http://www.setaregangh.ir یازهرا🌹
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔻 🔺 ⚫️⁉️🔴 ماه ربیع، ماه تسلیت یا تبریک؟! 🔻خبرگزاری‌حوزه https://b2n.ir/s36021 🔻خبرگزاری‌رسا https://rasanews.ir/002u0z ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🆔 @javadheidari110 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 ✅پرسش: آیا دیدن عکس بی حجابی دوران کودکی خانمی که الآن بزرگ شده توسط نامحرم گناه دارد؟ یعنی آیا جایز است خانمی عکس دوران کودکی (زیر 9سال) خود را قاب کرده و در منزلش قرار دهد و یا به کسی دهد؟ ✍️پاسخ: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر مفسده نداشته باشد اشکال ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر عکس بخاطر تغییر پیدا کردن چهره زن بعد از بلوغ با وی مطابقت نداشته باشد فی نفسه جایز است. ولی اگر مطابق او باشد بنابر احتیاط ترک شود. بله نگاه کردن به صورت و دستها تا مچ در عکس فی نفسه مانعی ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عکس کودکی مانعی ندارد مگر اینکه منشا فسادی شود. 🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نگاه کردن به آن در صورتی‌که بدون شهوت باشد مانعی ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ ✅ ✅ پرســـ❓ــش ⁉️ آخه اینم شد اختیار؟! ⁉️ این چه حقِ انتخابیه که خدا به ما داده و بعدشم بر اساسِ انتخابامون مجازاتمون می‌کنه😳 پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ بی‌گمان انسان دارای اراده است و حق انتخاب دارد، اما داشتن اختیار و آزاد بودن در مقام عمل، به معنای آزادی و رها بودن نسبت به آثار و لوازم آن نیست؛ زیرا لوازم و آثار عمل در اختیار انسان نیست؛ مثلاً خوردن سمِ کشنده، یک عمل اختیاری است که فرد می‌تواند با اراده و اختیار خود آن‌را انتخاب کند و انجام دهد یا انجام ندهد؛ اما اگر انجام داد و سم را خورد، مردن و از بین رفتن از آثار، لوازم و نتیجه‌ی قهری آن است، و اختیار فرد در نوشیدن سم، مانع هلاکت او نخواهد شد. 2⃣ در میان تمام ملت‌ها چه جوامعی که اختیار انسان را می‌پذیرند یا نه و چه این‌که به وجود خداوند باور دارند یا نه، مجرمان مجازات می‌شوند. آیا اگر یک قاتل و جانی که انسان بی‌گناهی را به قتل رسانده، ادعا کند که چون من آزاد و مختار خلق شدم و حق انتخاب داشتم، کشتن این فرد را انتخاب کردم، بنابراین نباید مجازات شوم، آیا هیچ عاقلی این ادعا را می‌پذیرد؟! ♻️نتیجه اینکه: خداوند می‌فرماید من شما را بگونه‌ای آفریدم که مختارانه رویکردی را انتخاب کنید که سرانجامش بهشت باشد و یا به رفتاری روی آورید که شما را با دوزخیان همنشین کند و اینگونه نیست که خدا به بندگانش فرموده باشد که شما هرچه اختیار کنید برای من تفاوتی نمی‌کند و هیچ پیامد مثبت و یا منفی دامنگیرتان نخواهد شد. 🆔 @javadheidari110 ✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ ✅ ✅ پرســـ❓ــش ⁉️ من پاک گیج‌شدم از یه طرف دین میگه انسان مختارِ از اون طرف خدا به اعمالی که ما هنوز انجام ندادیم و قراره در آینده اختیاری انجامشون بدیم علم داره، چطور چنین چیزی ممکنه؟ ⁉️ اینکه برخی میگن علم خدا به اعمال ما مثل علم استاد به نمره‌ شاگردانشِ که هیچ تاثیری در نمره‌ اونا نداره. آیا این مثال قیاسِ مع‌الفارقِ؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه برای فهم معنای "علم پیشین" و "قضا و قدر" الهی به این نکات توجه فرمائید: 1️⃣ چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق می‌گیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق می‌گیرد؛ یعنی خدا علم دارد به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی، فلان کار را که ناشی از اراده‌ی اوست انجام می‌دهد و اراده‌ی او نیز ناشی از تأملات تمایلات اوست. 📚سبحانی،جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسه‌امام‌صادق،1428ق،ص217-219 2⃣ علم ازلی الهی به هر فعلی، با شرایط خاص خودش تعلق می‌گیرد: 〽️علم الهی به فعلی که به صورت غیراختیاری تحقق می‌یابد؛ مثلا اگر علم الهی به وقوع زمین لرزه تعلق بگیرد، به وقوع آن با تمام خصوصیاتش تعلق می‌گیرد؛ یعنی به این که این زمین لرزه در فلان موقعیت زمانی یا مکانی رخ می‌دهد و ناشی از این دلیل خاص است. 〽️علم الهی به فعلی که به صورت اختیاری است هم تعلق می‌یابد، از این رو چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق می‌گیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق می‌گیرد؛ یعنی به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی این کار را انجام می‌دهد؛ کاری که ناشی از اراده‌ی اوست و اراده‌ی او نیز ناشی از تأملات تمایلات و ... اوست 📚سبحانی، جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسه امام صادق،1428ق،ص217-219 3⃣ علم الهی به وقوع چیزی در آینده، بدین معنا است که آن چیز لزوما محقق می‌شود اما این مطلب بدین معنا نیست که چون خداوند چنین علمی داشته است، پس آن چیز لزوما محقق می‌شود. استادی را فرض کنید که می‌داند فلان شاگردش که مشارکت کلاسی و مطالعه کافی ندارد، در کنکور موفق نمی‌شود. علم این استاد شاگردش را مجبور به عدم موفقیت نمی‌کند. علم الهی نیز از این قبیل است؛ یعنی خداوند مقدر کرده است که اگر مثلا فلانی صله‌ی رحم کند، عمرش طولانی‌تر می‌شود و در هشتاد سالگی می‌میرد اما اگر صله‌ی رحم نکند، در شصت سالگی از دنیا می‌رود. آری، خداوند می‌داند که فلانی چنین نمی‌کند و در شصت سالگی می‌میرد. اینطور نیست که خداوند مقدر کرده بود که فلانی حتما صله‌ی رحم نکند و در شصت سالگی بمیرد. آری، چون او در آینده صله‌ی رحم نخواهد کرد و خداوند نیز به آینده آگاهی دارد، علم دارد که فلانی در شصت سالگی می‌میرد. ✨ اما در مورد قیاس مع‌الفارق بودن علم خدا و علم معلم باید متذکر شد: هر تمثیلی که برای درک یک حقیقت معقول ارائه می‌شود، از یک جهت ما را به فهم آن حقیقت نزدیکتر می‌کند اما از چندین جهت ما را از آن دورتر می سازد. پس توجه به این‌ نکته ضروری است که بدانیم قرار نیست در تمثیل، میان دو طرفِ مثال از تمامیِ جهات عینیت برقرار باشد بلکه همین که از یک جهت بین‌شان مشابهت باشد کافی‌ست. آن جهتی که در این دو مورد مشترک است، این است که علم به چیزی، مستلزم جبری شدن آن چیز نیست. برای درک مطلب، به علم استاد به شاگرد مثال می زنند چرا که در این مورد نیز استاد به نتیجه امتحان آگاه است اما علم او نتیجه را محقق نساخته است بلکه شاگرد خودش بوده که چنین کاری را رقم زده است. برای این مطلب، مثالهای دیگری هم می شود ارائه داد نظیر این مثال: علم من به این که ضرورتا بعد از رنگ قرمز چراغ راهنمایی، رنگ سبز را نمایش می‌دهد اما علم من علت تغییر رنگ چراغ نیست. 4⃣ اگر انسان در تغییر سرنوشتش تاثیرگذار نبود و فعل و اراده و سرنوشتش از پیش تعیین شده بود، خداوند در آیات و روایات به تاثیر اختیار در تعیین سرنوشت، اهتمام ویژه نمی‌داشت که «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»رعد/ 11 خداوند سرنوشت هيچ قوم(و ملّتى) را تغيير نمى‏دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند. ♻️نتیجه‌اینکه: ✳️علم الهی به وقوع فعل، همراه است با علم به آن فعل با تمامی خصوصیاتش. در این صورت، هیچ ناسازگاری میان اختیار آدمی و علم الهی نیست بلکه اگر علم الهی به آنها تعلق بگیرد، نه تنها اختیاری بودن آن افعال را منتفی نمی‌سازد بلکه ضرورتا به اختیاری بودن آن افعال منتهی می‌گردد. ✳️علم الهی به هیچ وجه مانع اختیار انسان نمی‌شود. 🆔 @javadheidari110 ✅✅✅✅✅✅✅✅✅ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️ ▫️ ◾️ پرســـ❓ــش آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بوده‌اند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری عـلیه السّلامـ در سال ۲۳۲ هـ.ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمدند. 📚شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص۳۱۳ 2⃣ آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بودند از جمله مهتدی و معتمد عباسی. 📚طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱ 3⃣ برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ‌علیه السّلام‌ـ ذکر کرده‌اند از جمله: "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..." 📚حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه. هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری عـلیه‌السّلامـ ذکر کرده‌اند اما به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که: اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه‌السّلام ـ را حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌دانند و نام دیگری را ذکر نکرده‌اند. در این رابطه: 〽️شیخ مفید در کتابش که از اعتبار خاصی برخوردار است، می‌نویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری عـلیه‌السّلامـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـصلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ـ بود و امام حسن عـلیه‌السّلامـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً. نام مادر این فرزندشان نرجس بوده است. 📚شیخ مفید،الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص ۳۳۹ 〽️کلینی در کافی می‌نویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری عـلیه السّلام به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند. 📚کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴ 〽️طبرسی در اعلام‌الوری همین قول را ذکر کرده است ومی‌نویسد فردی از امام حسن عسگری عـلیه السّلام سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه. 📚طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱.اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص۲۵۱ 〽️علامه مجلسی در بحارالانوار می‌نویسد: اینکه حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است. 📚سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶ ✅البته یک دلیل تاریخی نیز وجود دارد که قول مشهور را تأیید می‌کند. از جمله آنکه: شیخ کلینی می‌نویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری عـلیه السّلام فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّه‌ای از قابله‌ها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید. 📚کلینی،کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱،ص ۵۰۵ لذا معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور می‌دهد که ارث امام تقسیم شود. علی‌بن‌عیسی اربلی می‌نویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.(زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.) 📚علی‌بن‌عیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳،ص۱۹۹ ♻️نتیجه اینکه: ✳️ عقیده‌ی علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌باشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد و اقوال دیگر مبنی بر داشتن فرزندان دیگر مورد قبول علمای شیعه نمی‌باشد. ✳️ بنابراین طبق قول ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسول‌خدا ـصلّی‌الله علیه‌و‌آله‌ـ متولد شده‌است. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز می‌تواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره شد. 🆔 @javadheidari110 ◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از شبکه جهانی موعود🌷
https://www.aparat.com/v/FGkTR سلام🙂👋 با هم احکام دین اسلام را یاد بگیریم خیلی راحت👆 *این قسمت مطهرات* 👉 منتظرت هستم 👆 زود بزن رو لینک بالا و بیا🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️ 📌اگه دوست داشتی ما را در آپارات دنبال کن👌 یازهرا🌹