🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
🔻
🔺
پرســـ❓ــش
⁉️تاریخ هجوم بردن به خانهی امیرالمؤمنین که منجر به شهادت حضرت محسن شد چه زمانی است؟
پاســـ🖊ــــخِ محقق و پژوهشگر حوزه👇
@kashani1395
1⃣ عظمت حضرت محسن یقینی است چرا که ایشان سند ولایت و گنج امامتاند.
سه نکته در این باره عرض میداریم:
۱) مطابق روایتی در امالی شیخ مفید یکی از بزرگترین فضائل سیدالشهداء -علیهالسلام- این است که ایشان فرزند حضرتزهرا -سلاماللهعلیها- هستند و این فضیلتی است که طبعا جناب محسن هم دارند.
۲) در روایت است که امیرالمومنین -علیهالسلام- صاحب بهشت هستند، در بهشت صاحب گنجی نیز هست. شیخ صدوق در معانی الاخبار با توضیحی این گنج را به حضرت محسن تاویل کردهاند.
۳. شهادت جانگداز حضرت محسن، سند و حجت بالغهای بر مظلومیت و حقانیت امیرالمومنین -علیهالسلام- است، لذا با تطبیق دو روایت در کاملالزیارات و صحیح بخاری، در مییابیم اولین دادگاهِ قیامت موضوعش قتل حضرت محسن و شاکی آن، حضرت امیرالمومنین -علیهالسلام- هستند.
2⃣ دربارهی زمان شهادت حضرت محسن و هتک حرمت نسبت به حضرت صدیقهی طاهره -سلاماللهعلیها- بین اهل تحقیق اختلاف است.
〽️برخی اوایل ربیع
〽️برخی حدود پنجاه روز بعد
〽️برخی مثل ما حدود سی روز بعد میدانیم.
♻️ نتیجه اینکه:
یادمان، بیان واقعه و توسل به صدیقهطاهره و امیرالمومنین علیهماالسلام به واسطهی حضرت محسن از افضل قربات است
پس مسائل را با هم قاطی نکنیم.
#عقائد
#وحدت
#شبهات_ماه_ربیع
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
••✾❀زنگبیداری 👇❀✾•••
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
🔻
🔺
پرســـ❓ــش
⁉️تاریخ هجوم بردن به خانهی امیرالمؤمنین که منجر به شهادت حضرت محسن شد چه زمانی است؟
⁉️آیا ترویج دههی محسنیه کار مناسبی است؟
پاســـ🖊ــــخِ محقق و پژوهشگر حوزه👇
@Age_of_water
🅰 هر چند برخی اخبار شهادت حضرت مُحَسِّن را طعن کردهاند
📚کتاب مُحَسِّنبنعلی، محمد اللهاکبری،
اما نمیتوان این روایات را کنار گذاشت و آنچه در مظلومیت ایشان است قابل طرد و جرح نیست.
عبدالجلیل قزوینی رازی، متوفّی 560 هجری مینویسد: کشته شدن محسنبنعلی خبریست درست که در کتب شیعه و سنی مذکور و مسطور است.
📚(قزوینی،النقض،ص298. برای تحقیقات بیشتر نک: محمد رضا جباری،بررسی اخبار مُحَسِّن بن علی)
🅱 تاریخ شهادت این فرزند مبارک و هجوم به خانه امام علی(علیهالسلام) دقیقاً روشن نیست. البته در سالهای اخیر آقای خدامیان تحقیقی منتشر کردهاند که در آن دلایلی بر شهادت حضرت مُحَسِّن در فاصلهی کوتاهی از شهادت پیامبر اکرماقامه نمودهاند.
در مقابل آیتالله یوسفی غروی و حجة الاسلام دکتر جباری دلایلی دارند که هجوم و شهادت فاصله 50 روز پس از رحلت نبی اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بوده است.
اما به نظر پژوهشگر این متن: گروه دوم نظرشان مقبولتر است زیرا:
1⃣ تحرّکات اجتماعی سیاسی حضرت زهرا
این تحرّکات اجتماعی عبارتند از:
🔹الف) مددخواهی از مهاجرین و انصار
یکی از تحرکات اجتماعی حضرت رفتن به خانه مهاجر وانصار برای طلب یاری بود پس اگر بنا بر قول مروجین دهه محسنیه بلافاصله بعد از شهادت رسول الله (صلی الله علیه وآله) حمله به بیت وحی صورت گرفته بود، سرور زنان عالم (علیهاالسلام) توان رفتن به در خانهی تعداد زیادِ مهاجران و انصار حتی فقط اهل بدر را نداشت.
🔹ب) خطبه فدکیه
این خطبه و نحوه حرکت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) به مسجد، نشان از عدم بیماری ایشان دارد. ابن ابی الحدید مینویسد: آن حضرت با پوشش کامل در میان جمعی از زنان در حالی که چادرش بر اثر بلندی به زیر پاهایش میرفت و همچون رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) راه میرفت، به مسجد آمد. با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسولالله؛ راه رفتنش هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نداشت.» میتوان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمهای به خانه حضرت فاطمه(علیها السلام) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمیتواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) تشبیه کند.
📚(شرح نهج البلاغه،ج16،ص211.)
2⃣ برگشتن سپاه اسامهبنزید به مدینه
طبق برخی شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) بعد از برگشت سپاه اسامهبنزید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به مدینه باز گشت.
📚یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الاسلامی، ج۴، ص۹۹
شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا (علیهالسلام) و بیعت گرفتن از امام علید(علیهالسلام) حضور داشته و از ایشان طرفداری میکرده، در سپاه اسامه نیز به عنوان پرچمدار حضور داشته است. او پس از بازگشت از جنگ، با اعتراض به خلیفه و طرفدارانش پرچمی در قبیله بنیاسلم نصب کرده و مردم را به بیعت با حضرت علی (علیه السلام) فرا خواند. پس از آن بود که طرفداران ابوبکر چارهای جز بیعت گرفتن از حضرت علی (علیهالسلام) ندیدند.
📚همان، ج۴، ص۹۶-۱۱۵
♻️ نتیجه اینکه:
✳️ این گزارشها گویای آن است که ماجرای حمله به خانهی حضرت فاطمه نمیتواند در روزهای اول ماه ربیعالاول اتفاق افتاده باشد.
✳️ به نظر میرسد برگزاری و دعوت عمومی برای این موسِم جدید، آن هم بلافاصله پس از عزاداری طولانی محرم و صفر مناسب نباشد.
#عقائد
#وحدت
#شبهات_ماه_ربیع
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
••✾❀زنگبیداری 👇❀✾•••
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
✅
✅
پرســـ❓ــش
⁉️ آخه اینم شد اختیار؟!
⁉️ این چه حقِ انتخابیه که خدا به ما داده و بعدشم بر اساسِ انتخابامون مجازاتمون میکنه😳
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ بیگمان انسان دارای اراده است و حق انتخاب دارد، اما داشتن اختیار و آزاد بودن در مقام عمل، به معنای آزادی و رها بودن نسبت به آثار و لوازم آن نیست؛ زیرا لوازم و آثار عمل در اختیار انسان نیست؛ مثلاً خوردن سمِ کشنده، یک عمل اختیاری است که فرد میتواند با اراده و اختیار خود آنرا انتخاب کند و انجام دهد یا انجام ندهد؛ اما اگر انجام داد و سم را خورد، مردن و از بین رفتن از آثار، لوازم و نتیجهی قهری آن است، و اختیار فرد در نوشیدن سم، مانع هلاکت او نخواهد شد.
2⃣ در میان تمام ملتها چه جوامعی که اختیار انسان را میپذیرند یا نه و چه اینکه به وجود خداوند باور دارند یا نه، مجرمان مجازات میشوند. آیا اگر یک قاتل و جانی که انسان بیگناهی را به قتل رسانده، ادعا کند که چون من آزاد و مختار خلق شدم و حق انتخاب داشتم، کشتن این فرد را انتخاب کردم، بنابراین نباید مجازات شوم، آیا هیچ عاقلی این ادعا را میپذیرد؟!
♻️نتیجه اینکه:
خداوند میفرماید من شما را بگونهای آفریدم که مختارانه رویکردی را انتخاب کنید که سرانجامش بهشت باشد و یا به رفتاری روی آورید که شما را با دوزخیان همنشین کند و اینگونه نیست که خدا به بندگانش فرموده باشد که شما هرچه اختیار کنید برای من تفاوتی نمیکند و هیچ پیامد مثبت و یا منفی دامنگیرتان نخواهد شد.
#عقائد
#جبر_و_اختیار
🆔 @javadheidari110
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کافه قلم
#ادبیات_داستانی
#تمرین_هفتگی
#کرونا
"زنگ بیدارباش"
کرونا همان آزمون میان ترمی است که ما را آمادهی پایان ترم میکند.
کرونا فرصتی است برای خودشناسی و معرفتنفس.
این روزها ضعفمان هویداتر است
الهی من هیچ هیچ هیچچچچچچچچم
ضعیف و حقیر و مسکین به درگاهت آمدم...
یارب ارحم ضعف بدنی
کرونا به من آموخت فرصتم اندک است باید گامها را مستحکم بردارم.
الهی تنها دارائی من دو سلاح است
۱) سلاح دعا
۲) سلاح اشک
امروز دعا کنیم برای همهی آنهائی که مبتلا به این بیماری منحوس شدهاند.
خدایا به اشک چشم بیماران و چشمانتظاران "عجللولیکالفرج"
یا صاحبالزمان ذهنم لبریز از واژگانی است که تو را میخواند اما نه مثل کوفیان من سرگردان توام.
من در واژه واژهگان کتابها، در سطر سطر رسالهها، در کلام استاد و در هر صدم ثانیه تو را میجویم ای امیرکاروان مرا دریاب
ای آنکه نزدیکتر از من به منی
مولای من
در این روز سه شنبه امام رئوف کجائی مشهد یا کربلائی؟ دستهای خالیام دخیل پنجره فولاد شدهاند تا شفای بیماران را
طلب کنند، اکنون عرضه میدارم
یا ایهاالرئوف
بیمار فراقم من و وصل است دوایم
بحق علیبنموسیالرضا "اللهماشفکلمریض"
✍به قلم: مرضیه رمضان قاسم
🔸🔹حوزهعلمیه مجتهده
🔹🔸اصفهان
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
دوستان خود را به جمع ما دعوت کنید.
https://eitaa.com/joinchat/1138884699C5d0e00a7bc
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 "السلام علیک یا علیبنموسیارضا"
💠روزی که نام عشق بازان را نوشتند
این قوم را مجنون ، تو را لیلا نوشتند
آنگاه مُلکِ عاشقی تقسیم کردند
این سرزمین را مالِ تو آقا نوشتند
💠زهرا به هر سویی، سفیری را فرستاد
نام تو را صد شکر سهم ما نوشتند
ایران چه کم دارد ؟ دیار اهل بیت است
یک سو علی، یک سوی آن زهرا نوشتند
💠تو سفرهدار عالمی مشکل گشایی
آقای ما سلطان علی موسی الرضایی
اشکی چکید و باب صحبت با تو وا شد
ناگاه دیدم صحن تو عرشِ خدا شد
💠آنقدر وا کردی گره از کار مردم
تا پنجره فولاد تو دارالشفا شد
اصلاً نمی دانم زِ کِیْ بُردی دلم را
اصلاً چگونه این دلم جای شما شد
💠با چشم گریان راه افتادم به سویت
یک لحظه دیدم بر درِ باب الجوادم
اذن دخولم اشکهای دیدهام شد
صورت به خاک گرم صحن تو نهادم
💠در پیشگاهت عشق را ابراز کردم
من روضه را با نام تو آغاز کردم
هدیه به زهرا گریه کردن بر حسین است
با تکیه بر گریه به عالم ناز کردم
#چهارشنبه_های_رضوی
••✾❀زنگبیداری 👇❀✾•••
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
✅
✅
پرســـ❓ــش
⁉️ من پاک گیجشدم از یه طرف دین میگه انسان مختارِ از اون طرف خدا به اعمالی که ما هنوز انجام ندادیم و قراره در آینده اختیاری انجامشون بدیم علم داره، چطور چنین چیزی ممکنه؟
⁉️ اینکه برخی میگن علم خدا به اعمال ما مثل علم استاد به نمره شاگردانشِ که هیچ تاثیری در نمره اونا نداره. آیا این مثال قیاسِ معالفارقِ؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
برای فهم معنای "علم پیشین" و "قضا و قدر" الهی به این نکات توجه فرمائید:
1️⃣ چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق میگیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق میگیرد؛ یعنی خدا علم دارد به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی، فلان کار را که ناشی از ارادهی اوست انجام میدهد و ارادهی او نیز ناشی از تأملات تمایلات اوست.
📚سبحانی،جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسهامامصادق،1428ق،ص217-219
2⃣ علم ازلی الهی به هر فعلی، با شرایط خاص خودش تعلق میگیرد:
〽️علم الهی به فعلی که به صورت غیراختیاری تحقق مییابد؛ مثلا اگر علم الهی به وقوع زمین لرزه تعلق بگیرد، به وقوع آن با تمام خصوصیاتش تعلق میگیرد؛ یعنی به این که این زمین لرزه در فلان موقعیت زمانی یا مکانی رخ میدهد و ناشی از این دلیل خاص است.
〽️علم الهی به فعلی که به صورت اختیاری است هم تعلق مییابد، از این رو چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق میگیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق میگیرد؛ یعنی به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی این کار را انجام میدهد؛ کاری که ناشی از ارادهی اوست و ارادهی او نیز ناشی از تأملات تمایلات و ... اوست
📚سبحانی، جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسه امام صادق،1428ق،ص217-219
3⃣ علم الهی به وقوع چیزی در آینده، بدین معنا است که آن چیز لزوما محقق میشود اما این مطلب بدین معنا نیست که چون خداوند چنین علمی داشته است، پس آن چیز لزوما محقق میشود.
استادی را فرض کنید که میداند فلان شاگردش که مشارکت کلاسی و مطالعه کافی ندارد، در کنکور موفق نمیشود.
علم این استاد شاگردش را مجبور به عدم موفقیت نمیکند.
علم الهی نیز از این قبیل است؛ یعنی خداوند مقدر کرده است که اگر مثلا فلانی صلهی رحم کند، عمرش طولانیتر میشود و در هشتاد سالگی میمیرد اما اگر صلهی رحم نکند، در شصت سالگی از دنیا میرود. آری، خداوند میداند که فلانی چنین نمیکند و در شصت سالگی میمیرد. اینطور نیست که خداوند مقدر کرده بود که فلانی حتما صلهی رحم نکند و در شصت سالگی بمیرد. آری، چون او در آینده صلهی رحم نخواهد کرد و خداوند نیز به آینده آگاهی دارد، علم دارد که فلانی در شصت سالگی میمیرد.
✨ اما در مورد قیاس معالفارق بودن علم خدا و علم معلم باید متذکر شد: هر تمثیلی که برای درک یک حقیقت معقول ارائه میشود، از یک جهت ما را به فهم آن حقیقت نزدیکتر میکند اما از چندین جهت ما را از آن دورتر می سازد.
پس توجه به این نکته ضروری است که بدانیم قرار نیست در تمثیل، میان دو طرفِ مثال از تمامیِ جهات عینیت برقرار باشد بلکه همین که از یک جهت بینشان مشابهت باشد کافیست.
آن جهتی که در این دو مورد مشترک است، این است که علم به چیزی، مستلزم جبری شدن آن چیز نیست. برای درک مطلب، به علم استاد به شاگرد مثال می زنند چرا که در این مورد نیز استاد به نتیجه امتحان آگاه است اما علم او نتیجه را محقق نساخته است بلکه شاگرد خودش بوده که چنین کاری را رقم زده است.
برای این مطلب، مثالهای دیگری هم می شود ارائه داد نظیر این مثال: علم من به این که ضرورتا بعد از رنگ قرمز چراغ راهنمایی، رنگ سبز را نمایش میدهد اما علم من علت تغییر رنگ چراغ نیست.
4⃣ اگر انسان در تغییر سرنوشتش تاثیرگذار نبود و فعل و اراده و سرنوشتش از پیش تعیین شده بود، خداوند در آیات و روایات به تاثیر اختیار در تعیین سرنوشت، اهتمام ویژه نمیداشت که «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»رعد/ 11 خداوند سرنوشت هيچ قوم(و ملّتى) را تغيير نمىدهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.
♻️نتیجهاینکه:
✳️علم الهی به وقوع فعل، همراه است با علم به آن فعل با تمامی خصوصیاتش. در این صورت، هیچ ناسازگاری میان اختیار آدمی و علم الهی نیست بلکه اگر علم الهی به آنها تعلق بگیرد، نه تنها اختیاری بودن آن افعال را منتفی نمیسازد بلکه ضرورتا به اختیاری بودن آن افعال منتهی میگردد.
✳️علم الهی به هیچ وجه مانع اختیار انسان نمیشود.
#عقائد
#علم_الهی
#جبر_و_اختیار
🆔 @javadheidari110
✅✅✅✅✅✅✅✅✅
@ramezan_ghasem110
🍹عصاره همه دعاها را هر صبح بخوانیم🍹
📝روایت شده است، امیرالمومنین علیهالسلام مردى را دیدند که از روى نوشته، دعایى طولانى میخواند؛
➕حضرت به او فرمودند: «اى مرد! آنکه زیاد را میشنود، اندک را هم پاسخ میدهد»
➖مرد پرسید: پس چه کنم سَرورم؟
➕حضرت فرمودند: بگو:
« الْحَمْدُ للهِ عَلَى کُلِّ نِعْمَةٍ وَ أَسْأَلُ اللهَ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ وَ أَعُوذُ باللهِ مِنْ کُلِّ شَرٍّ وَ أَسْتَغْفِرُ اللهَ مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ»
ستایش، خداى را بر هر نعمتى، و هر خوبى را از خدا میخواهم و از هر بدى، به خدا پناه میبرم و از هر گناهى، از خدا آمرزش میطلبم.
📚«بحار الانوار، مرحوم مجلسیره، ج۹۱»
#دعا
••✾❀زنگبیداری 👇❀✾•••
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef