eitaa logo
ضیافت‌قلمِ‌مرضیه‌رمضان‌قاسم
658 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
110 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
پرســـ❓ــش ⁉️آیا امیرالمومنین از طریق علم غیب "می‌دانستند اگر در بستر پیامبر بخوابند خطر و آسیبی ایشان را تهدید نمی‌کند یا اینکه "نمی‌دانستند؟  اگر نمی‌دانستند آیا این ندانستن به معنای نفی علم غیب ایشان نیست و اگر می‌دانستند آیا فضیلتی برای آن حضرت محسوب می‌شود؟ ⬇️پاســـ🖊ــــخِ: مرضیه رمضان‌قاسم 🔍از مسلمات قرآنی‌ست که علم غیب مخصوص خداست و آگاهی دیگران نسبت به آن، متوقف به اذن الهی‌ست؛ یعنی دیگران نیز می‌توانند باذن الله مُسَلَّح به علم غیب شوند:«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»،«داناى غيب اوست و هیچ‌کس را بر اسرار غيبش آگاه نمی‌سازدمگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آن‌ها قرار می‌دهد سوره‌جن26و27 🔍علم غیب اهل‌بیت، ذاتی آنها نیست؛ بلکه تفضّلی از جانب خدا به آن حضرات است؛ "اذا شاء عَلِمَ عُلِّمَ" یعنی اگر خدا بخواهد اهل‌بیت بدانند، آنها می‌دانند؛ نه اینکه آن حضرات ذاتا بدانند و علم غیب، ذاتی آنها باشد؛ بنابراین ممکن است اهل‌بیت نسبت به برخی امور علم نداشته باشند. 🔍کارکردی که علم غیب برای حضرات معصومین دارد به منظور پیشبرد امور شخصی آنها نیست و اهل‌بیت مکلف نیستند در زندگی‌ عادی، بر اساس علم غیب عمل کنند؛ زیرا اگر همه‌ی امورات آن حضرات بواسطه‌ی علم غیب صورت پذیرد، الگو بودن آنها معنا ندارد؛ بلکه علم غیب، اتمام حجتی بر مردم است تا حجت عصر خویش‌ را بشناسند‌ و از این طریق هدایت شوند‌؛ پیامبر فرمودند: من بر اساس شاهد و قسم بین شما قضاوت می‌کنم «کافی، ج۷» بنابراین همانگونه که پیغمبر طبق ظاهر عمل می‌کردند، امامان نیز بر اساس ظاهر عمل می‌کردند نه علم غیب؛ بنابراین داشتن علم غیب، نه مانع تسلیم بودن آنها در برابر قضا و قَدَر الهی‌‌ می‌شود و نه قضا و قَدَر الهی را تغییر می‌دهد؛ امام حسین فرمودند: «رِضی الله رضانا اهل البیت» رضایت خداوند رضایت ما اهل بیت است. بحار الانوار ج۴۴ 🔍طبق آیه‌ی ۲۰۷ سوره‌ بقره "وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ" این عمل اميرالمؤمنين بطور مطلق مورد تمجید الهی واقع شده است؛ خواه حضرت می‌دانستند و خواه نمی‌دانستند؛ پس اجتهاد در برابر نص ممنوع. 🔍در جریان لیله‌المبیت اگر فرض را بر این بگذاریم که آن حضرت می‌دانستند جان‌ سالم به در می‌برند، باز عمل ایشان قابل تمجید است؛ فردی را تصویر کنید که در پشت‌بام ساختمان ۱۰ طبقه‌ای که آتش گرفته است قرار دارد و او چاره‌ای جز پریدن به پایین ساختمان ندارد؛ اگر مطمئن هم باشد که ماموران امداد و نجات که در پایین ساختمان هستند پشتیبان اویند و شرایط نجاتش را فراهم کرده‌اند؛ حتی با این وجود نیز باز ترسِ پرش از ارتفاع دارد و برای پریدن نیازمند شجاعت است؛ یا حتی مثالی ساده و ملموس‌تر اینکه اگر تابحال عینک VR(واقعیت مجازی) بر چشم گذاشته باشید و ببینید دارید با آسانسور بالا می‌روید، به طبقه دهم که می‌رسید؛ درِ آسانسور را که باز می‌کنید با صحنه‌ی خطرناکی مواجه می‌شوید و آن اینکه زیر پای‌تان خیابان است و اگر جلو بروید به کف خیابان سقوط می‌کنید؛ اکثر افراد با وجود اینکه می‌دانند مجازی‌ست و پای‌شان بر روی زمين است؛ ولی با این وجود می‌ترسند و جرات پریدن ندارند و دکمه‌ی برگشت را می‌زنند و با آسانسور پائین می‌روند. 💥نتیجه اینکه: محفاظت امیرالمومنین از جان پیامبر، به عنوان رهبر الهی و حجت عصرِ خویش مساوی‌ بود با نصرت دین خدا؛ زیرا حفظ دین، بر حفظ جان افراد مقدم است؛ بنابراین هر انسان دیندار، مکلف و موظف به محافظت‌ از دین است و اگر او مخیر به حفاظت از دین و حفاظت از جانش شود، قطعا و حتما باید حفظ دین را بر حفظ جان ترجیح دهد و چنین امری نه تنها خودکشی محسوب نمی‌شود بلکه کاری ارزشمند و مورد تایید عقل، شرع است. از آنجایی که اهل‌بیت در راس و قله‌ی حفاظت از دین قرار دارند؛ جانبازی امیرالمؤمنین برای حفظ جان پیامبر حقیقتا برای محافظت از دین الهی‌ست؛ اینکه امیرالمومنین در بسترِ پیامبر خوابیدند، حتی اگر به قیمت از دست دادن جان امیرالمومنین نیز تمام می‌شد، نه تنها خودکشی نبود بلکه تکلیف و عمل به وظیفه‌‌‌ بود؛ همچنان که امام حسین برای دفاع و پاسداری از دین خدا قیام کردند و از جان، مال، اهل و عیال‌شان دریغ ننمودند؛ اما اگر هدف آنقدر مهم نباشد یا مهم باشد ولی راه‌حل‌های دیگری غیر از در خطر انداختن جان وجود داشته باشد در چنین مواقعی اگر فرد تلاشی برای حفظ جانش نکند چنین شخصی خلاف قرآن عمل کرده و خودش را به هلاکت انداخته است «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» آیه ۱۹۵ سوره بقره ╔   ☕️🖊๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
هدایت شده از (🌼بوی باران🌼)
2.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
داستان دعانویس😂 🔹 دعانویس ها دو دسته هستند. ▪️یک دسته آنهایی که هیچ ارتباطی با ماورا ندارند و با شیادی و حقه بازی جیب مردم ساده دل را خالی میکنند و اغلبشان هم از همین دسته هستند. ▪️دسته دوم کسانی هستند که ارتباطاتی با ماورا دارند و از طریق اجنه کار میکنند. ⚠️ خطر رجوع به دسته دوم به مراتب بیشتر از دسته اول است... _______________________________
🔁 تغییر زاویه‌ی دید برایش از عدل الهی که گفتم؛ شاکی شد و گفت: پس چرا از بچه‌گی طوری زندگی را به ما تفهیم کردند تا گمان کنیم دنیا آسایشگاه است و انتظارمان از آن بالا برود؟ به او گفتم جانم، از جهتی درست گفته‌اند؛ دنیا برای کسانی که فاقد عقل هستند و یا جسم آنها از کار افتاده آسایشگاه است؛ اما برای عقلا و کسانی که مشکل جسمی نداشته و قدرت حرکت دارند، آسایشگاه نیست؛ بلکه پرورشگاه، باشگاه، آزمایشگاه و دانشگاه است؛ تلاش و کوشش هزینه‌ی عاقل و سالم بودن ماست. 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ╔   ☕️🖊๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
4.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی طلبه‌ سیدالشهدا با اربابش اباعبدالله در حوزه من چیزی ندیدم غیرِ زیبایی کم نیست در آنجا نفس‌های مسیحایی هر کس که به حوزه بیامد کـربلایی شد اینگونه خواهی کرد از مهمان پذیرایی در حوزه با ذکر تو مانوسیم هر آنی وقت گرفتاری نخواهم رفت هر جایی در درس قرآن هر کسی که بوده، می‌فهمد زمـزم ندارد این چنین آب گـوارایی وقتی که تسبیحی ز مادر بشمریم آنجا در وقت، غوغا می‌شود، آن هم چه غوغایی وقتی برای دستگـیری مـی‌روی آنجا آن دستگیری‌ها ز تو باشد تماشایی حـاجـات سائل را نگفته مـی‌دهـند آنجا در دست و دلـبازی ندارد هیچ همـتـایی در برزخم چشم انتطار درس و بحث هستم بی‌شک برای دیدن شاگرد می‌آیی ‌شعر از: طلبه‌ی حوزه سیدالشهدا علیه‌السلام مرضیه رمضان‌قاسم ╔   ☕️🖊๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
سلام به روی ماه همه‌تون اینم بازخورد یکی از شماها نسبت به این پست، ممنونم از اظهار لطف‌تون👇 https://eitaa.com/ramezan_ghasem110/9219
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚰جرعه دوم در محضر سوره‌ی بقره 🔍به کلام: اینجانب مرضیه‌ رمضان‌قاسم ⬅️جرعه‌ی اول ⬅️جرعه دوم ╔   ☕️🖊๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضیافت‌قلمِ‌مرضیه‌رمضان‌قاسم
سلام به روی ماه همه‌تون اینم بازخورد یکی از شماها نسبت به این پست، ممنونم از اظهار لطف‌تون👇 https:/
سلام بر شما خواهر طلبه‌ی دغدغه‌مند در پی پیام شما پیام‌های دیگری هم از طلبه و غیرطلبه‌ دریافت کردم که بخاطر عشق به اسلام و اهل‌بیت چقدر نیش کنایه می‌شنوند بنابراین این نوشته را تنظیم کردم تا وظیفه‌ی خطیری که امروزه بر عهده‌ی ما محبین ولایت اهل‌بیت اعم از طلبه و غیر طلبه عهده‌دار هستیم را اول به خودم، دوم، سوم و اخِر هم به خودم گوشزد کنم👇 "بانک سرمایه" سرمایه‌ای كه برای مردها و زنها مشترك است رفتن به روضه و حوزه است؛ این سرمایه برای زنها بیش از مردها ملموس است چرا که خانم‌ها عاطفی‌تر هستند و در روضه سیم دل‌شان زودتر وصل می‌گردد؛ در حوزه نیز با کتاب و سنت فارغ از اشتغال، عشق بما عشق می‌کنند؛ اما روضه برای اکثر مردان جنبه‌ی استدلال و عقلانی‌اش بیشتر است و حوزه نیز برای اغلب‌ آقایان هم عشق است و هم اشتغال؛ امید که با مجاهدت‌های مادي و معنوی مصداق این فراز «وَ طاعَتُهُ غِنىً» در دعای کمیل شوند. حوزه و روضه همان جایی‌ست که لرزه به جان سلطنت انداخت، همان حوزه‌ای که عده‌ای، نبودنش را آرزو می‌کردند و آن را به حاشیه کشاندند و تاریخِ آن را منقضی شده می‌دانستند، جلسات منبر، وعظ و توسل را تعطیل می‌کردند تا دست ابلیس را فراخ کنند؛ اما همین جماعتی که با برچسب‌های ناروا تحقیرش کرده بودند، به رهبری روح خدا به جا و به موقع آمد وسط میدان و کاخ ظلم را ویران کرد. امروز هرچقدر هم به ما طلبه‌ها و پامنبری‌ها نیش و کنایه بزنند، بیش از زمان طاغوت نیست؛ ما تجربه‌مان از مردم آن عصر بیشتر است بنابراین پیش‌تر هستیم و یک برگ برنده داریم و آن اینکه ما طلوع فجر را با چشم خود دیده و یا آن را از بررگ‌ترها شنیده‌ایم. ما باید بدانیم این وسوسه‌های شیاطین همیشه بوده و هست؛ بنابراین وظیفه‌داریم جایگاه خدمت خود را بیابیم تا نیش و گَزِش‌ها، سیستم دفاعی‌مان را مختل نکند تا بتوانیم با گزینش صحیح ناصر اسلام باشیم، خیلی حسن‌ها بودند که می‌توانستند نصرالله شوند اما ناصر شیطان شدند؛ ما باید حواس‌مان را جمع کنیم تا شیطان و یا نفس اماره کلاه گشادی سرمان نگذارد؛ طبیعی‌ست حالا که در آستانه‌ی طلوع صبح ظهور هستیم، ابرهای تیره‌ی جهل بر آسمان اسلام سایه افکند تا به زعم خویش مانع طلوع خورشید شود اما صبح که بشود همه‌ی آنها رسوا می‌گردند. آری ایران حسین تا ابد پیروز است. 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ╔   ☕️🖊๑‌ ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بگذاریم دیگران هم اشتباه کنند طبیعی‌ست انسان نسبت به برخی رفتارها احساس ناراحتی کند و البته این احساس ناراحتی زمانی که انسان دچار مشکلی هست بیشتر می‌شود؛ برای همه‌ی ما همین‌طور است، تصور کنید کسی که بیمار است روحیه‌ی حساس‌تری پیدا می‌کند، توقع دارد دیگران بیشتر به او توجه کنند، از او بیشتر سراغ بگیرند و به او سر بزنند؛ حتی اگر قبل از بیماری به سادگی از چیزی ناراحت نمی‌شد و حرف دیگران را جدی نمی‌گرفت و شوخی تلقی می‌کرد؛ اما از موقع بیماری حتی شوخی‌ها را به دل می‌گیرد؛ منظورم این است که شرایط بحرانی در زندگی انسان، مثل بیماری، مشکلات اقتصادی و ... روحیه‌ی افراد را حساس‌تر می‌کند و آستانه‌ی تحمل‌شان را پائین می‌آورد. شاید اگر افراد در شرایط دیگر همین رفتاری که حالا موجب دل‌شکستگی‌‌مان شده را انجام می‌دادند روی دنده‌ی شوخی می‌انداختیم و با خود می‌گفتیم: قصدی نداشت؛ اما تغییر شرایط روحی و جسمی می‌تواند موجب شود بدترین احتمال ممکن را در نظر بگیریم، در حالیکه ممکن است افراد قصدشان فقط ارتباط‌گیری، دلسوزی و کمک باشد؛ اما روش و یا لحن خوبی بکار نبرده‌اند؛ بنابراین محبت و دلسوزی دیگران را درک کنیم حتی اگر روش آنها اشتباه باشد که این یا برمی‌گردد به سن بالا، ندانم بکاری و یا سادگی‌شان؛ ما خدای عادلی داریم که اگر افراد به ما ظلمی کنند حق‌مان را می‌گیرد؛ پس وقتی شک داریم حرف و یا عمل دیگران با ما ظالمانه بوده است یا خیر، مطمئن باشیم اگر ظالمانه باشد خداوند حق ما را می‌گیرد؛ پس لازم نیست در چنین مواقعی برای احقاق حق‌مان بجنگیم و ناراحت شویم‌. 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ☕️🖊 ╰➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا