💠سوال:آیا انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد برای رسیدن به بهشت و دور شدن از جهنم دارای ارزش است؟
#اخلاق_مراتب_اخلاص
✍ پاسخ:
اخلاص در عمل و عبادات دارای مراتب است.برخی عبادتشان به قدری خالص است که جز رضای خدا چیزی نمی بینند و برخی دیگر ممکن است هدفشان ازعبادات،کسب نعمات بهشتی و یا نجات از عذاب جهنم باشند
در روايتى امام صادق(عليه السلام) عبادت كنندگان را به سه دسته تقسيم مىكنند:
«قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبيدِ»
دسته اول: خداوند را از ترس عذاب جهنم عبادت مىكنند، اين عبادت بردگان است.
(كسانى كه خدا را از ترس عذاب جهنم عبادت مىكنند، به مانند بردگانى هستند كه از ترس تازيانه و شلاق صاحبشان، از او اطاعت مىكنند)
«وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى طَلَباً لِلثَّوابِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الاْجَراءِ»
دسته دوم: خداوند را به اميد ثواب و پاداش عبادت مىكنند، اين عبادت اجيران (و تجارت پيشه گان) است.
اين دسته به مانند كسانى هستند كه در مقابل مزد و پاداش كار مىكنند، به مانند بازرگانى كه براى رسيدن به سود و مزد به معامله و داد و ستد مىپردازد، براى رسيدن به پاداش اخروى و حورالعين عبادت مىكنند؛ در واقع با خدا داد و ستد مىكنند.
«وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ حُبّاً لَهُ فِتِلْكَ عِبادَةُ الاحْرارِ، وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ»1
دسته سوم: كسانى كه از روى عشق و محبت به خداوند او را عبادت مىكنند، اين عبادت آزادگان و برترين عبادتهاست.
نباید تصور کنیم كه عبادت، به جهت ترس از عذاب الهى و يا عبادت براى رسيدن به بهشت امری بی ارزش است، بلکه عبادت با همین انگیزه ها می تواند عاملی باشد در جهت رسیدن به مراتب بالاتر اخلاص.علاوه بر این بهره بردن ازدو عامل تحریض و تحذیر در مسیر سعادت بسیار راهگشاست همانطور که خداوند در قرآن در آیات گوناگون ترس از جهنم را مطرح نموده وانسانها را دعوت به انجام کار خیر نموده است تا سببی باشد برای دور شدنشان از عذاب الهی و یا در دسته ای دیگر از آیات با بیان نعمات بهشتی مردم را به انجام کار نیک دعوت نموده است.در قرآن كسانى كه تقوا پيشه مىكنند و به جهت ترس از عذاب الهى و يا براى رسيدن به ثوابهاى اخروى، از گناهان دورى مىجويند، مورد ستايش قرار گرفته اند.
خداوند در قران می فرماید:
لکِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نُزُلاً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ
ولی کسانی ( که ایمان دارند و ) از پروردگارشان می پرهیزند ، برای آنها باغهایی از بهشت است ، که از زیر درختانش نهرها جاری است همیشه در آن خواهند بود. این ، نخستین پذیرایی است که از سوی خداوند به آنها می رسد و آنچه در نزد خداست ، برای نیکان بهتر است!
ویا در ایه ی دیگر چنین آمده است:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی کنند و آنچه را فرمان داده شده اند ( به طور کامل ) اجرا می نمایند!
پی نوشت ها:
1-بحارالانوار، ج 70، ص 236.
2-سوره ال عمران ایه 198
3- سوره تحریم آیه 6
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش:وضو گرفتن در روایات چه فضیلتی دارد؟
#اخلاق_آداب_امور_معنوی_وضو
✍️ پاسخ:
دائم الوضو بودن توفيقي است كه به لطف خدا چنانچه شامل حال انسان شود داراي آثار وبركات فراوانی مي باشد.اين كه انسان دائم با طهارت باشد خواه ناخواه اين طهارت بيروني ابزاري خواهد شد براي ترغیب نسبت به طهارت درون
در واقع وضو گرفتن بر روی وضو توجه انسان را نسبت به خداوند بيشترنموده وراه ذكر قلب را بر انسان مي گشايد.با مداومت برطهارت ظاهری،همانگونه كه اين اعضاء را با آب مي شوييم به همين ترتيب از خدا مي خواهيم كه اين اعضاء را از مرتكب شدن به گناه نیز باز دارد.
از جمله فضيلت هايي كه براي اين امر در روايات ذكر شده است كفاره ي گناهان وهمچنين وسيله اي براي پذيرش توبه است علاوه بر اين آثاري همچون بركت در زندگي وافزون شدن رزق وروزي واز بين رفتن فقر را براي اين عمل مستحب ذكر كرده اند. در روايات زير به چند اثر از دائم الوضو بودن اشاره شده است.
قال الصادق علیه السلام :
الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر؛(1)
وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین مى برد.
الْوُضُوءُ عَلَى الْوُضُوءِ نُورٌ عَلَى نُور(2)
تجديد وضو، همانند نورى است بر روى نور ديگر
مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ الْحَدِيثَ (3)
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند مسجد او خواهد بود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يُحَافِظُ عَلَى الْوُضُوءِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ(4)
رسول خدا صلي الله وعليه وآله مي فرمايند:بر وضو مواظبت نمي كند مگر مومن
رُوِّينَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ يَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بَيْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ (5)
پيامبر خدا مي فرمايند:فردای قیامت خدای متعال امّت منِ را بین بقیّه ی امّتها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانیهای نورانی دارند.
قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ (6)
حضرت رسول اكرم صلي الله وعليه وآله مي فرمايند:کسی که وضو بگیرد و خوب وضو بگیرد؛ مستوجب رضوان بزرگ خدا میشود.
پی نوشت ها:
1 وسائل الشیعه ، ج ۱، ص ۲۵۶
2 وسائل الشيعه ج1 ص 377
3 وسائل الشيعه ج1 ص378
4 مستدرك الوسائل ج1 ص356
5 مستدرك الوسائل ج 1 ص 357
6 مستدرك الوسائل ج1 ص 358
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
حضور زنان در ورزشگاه.pdf
412.4K
#پست_پیشگام
#حضور_زنان_در_ورزشگاه_ها
مؤلف: حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠سوال:چه کار کنم تا کمی هم به فکرآخرتم باشم؟چگونه به آخرت علاقمند شوم؟
#اخلاق_رغبت_به_آخرت
✍️ پاسخ:
1.زندگی انسان از نگاه قرآن محدود به عالم دنیا نیست بلکه انسان پس از گذر از جهان مادی به عالم آخرت منتقل می شود
2.رغبت و میل انسان در هر کاری به میزان معرفت و شناخت او بر می گردد.
قرآن می فرماید:
«مَنَ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ و مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»؛
هر كس كِشت آخرت را بخواهد به كشته اش مى افزاييم و هر كس كشت دنیا را بخواهد. از همان به او عطا مى كنيم و در آخرت بهره و نصيبى ندارد.(1)
3.چنانچه انسان بفهمد که زندگی در اخرت زندگی جاودانه است و برگشتی ندارد لاجرم بدنبال مهیا کردن خود برای آخرت می رود.
4.چنانچه انسان به این باور برسد که لذت و خوشی اخرت قابل مقایسه با لذتها و خوشیهای دنیا نیست و از طرفی عذاب اخرت نیز بسی عظیم تر و بزرگ تر است نسبت به دنیا ،در این حالت توجه اش به عملش بیشتر خواهد شد.
5.بهترین توشه برای اخرت تقواست و انسان در سایه ی تقوا می تواند معرفت خود را افزون تر نماید و بدنبال آن بر رغبت خود نسبت به آخرت بیفزاید.
قرآن می فرماید:
« قُلْ مَتَاعُ الدَّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى»؛
بگو: كالاى دنيا اندك است و آخرت براى كسى كه تقوا داشته باشد، بهتر است.(2)
6.درروایات به ما توصیه شده است که بسیار به یاد آخرت باشید یعنی دائما سعی کنیم آخرت و نتیجه ی گناه را در ذهن خود تداعی کنیم.
حضرت علی عليه السلام می فرمایند:
مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصيتُهُ؛
هر كس كه زياد به ياد آخرت باشد، گناه و نافرمانى او كم شود(3)
7.رغبت به آخرت در پرتو بی رغبتی به دنیا نصیب انسان می شود .
امام علی علیه السلام می فرمایند:
لايَنْفَع العَمل لِلآخرة مَعَ الرغبَة في الدُّنيا؛
با رغبت به دنیا، كار براى آخرت بى فايده است.(4)
پی نوشت ها:
1 سوره شوری، آیه 20
2سوره نساء، آیه 77
3غرر الحكم : 8769
4میزان الحکمه ، حدیث 42
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
♨️سوال:
🔰آيا سادات گناه کار به جهنم ميروند يا در زمهرير و جاي سرد خواهند بود؟
✍پاسخ:
✅در پاسخ چند نکته باید بیان شود:
نکته اول: قران کریم ، زندگی در قیامت را، فردی معرفی کرده و میفرماید : «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ»؛ «هر كس درگرو اعمال خويش است». (1) و همچنین صراحتا بازگو میکند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى»؛ «و اينكه براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او نيست». (2)
نکته دوم: پروردگار عالم، گنهکاران را اعم از سید و غیر سید، مستحق عذاب و آتش جهنم میداند و بدان تصریح میفرماید: «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ»؛ «و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست». (3)
نکته سوم: هیچ آیه و یا روایتی مبنی بر وعید به عذاب خاص نسبت به سادات، یافت نشد بلکه آیات قران و روایات خلاف این مطلب را بیان میکنند. قرآن کریم صراحتا عذاب ابولهب را آتش جهنم بیان میفرماید؛ «سَيَصْلى ناراً ذاتَ لَهَبٍ»؛ «و بهزودی وارد آتشى شعله ور و پر لهیب مى شود». (4)
نتیجه اینکه: سادات هم مانند دیگران در عذاب و ثواب اخروی یکسان بوده و انتساب به آل الله علیهم صلوات الله وظیفه آنان را در عمل به دستورات سنگینتر میکند همانطور که قران نسبت به زنان پیامبر میفرماید: «هرکدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و اين براى خدا آسان است». (5)
پینوشت:
1. مدثر/38
2. نجم/39
3. جن/23
4. مسد/3
5. احزاب/30
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
حجاب اجباری.pdf
162.2K
#پست_پیشگام
#حجاب_اجباری
مؤلف: حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠 حدیث روز 💠
🔰عاقبت تجسس در کار مردم
🔹قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ فَتَبْقَى بِلَا صَدِيقٍ.
🔻امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
در کار مردم تفتیش مکن که در این صورت بدون دوست میمانی.
📚کافی، ج۲، ص۶۵۲
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا بعد از ظهور امام زمان جهان به پايان میرسد؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
🔹نکته اول: به اعتقاد شیعیان، بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ایشان سالیان طولانی حکومت خواهند کرد و در سایهی حکومت ایشان عدل و داد در گسترهی هستی حاکم میشود. (1)
🔹نکته دوم: از ضروریات مذهب اهلبیت علیهمالسلام، اعتقاد به رجعت هست. رجعت در لغت به معنای- بازگشت - و در اصطلاح به بازگشت مجموعهای از اموات بعد از نهضت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه به دنیا، اطلاق میشود (و تا بعد از حضرتشان نیز ادامه خواهد داشت) و این عقیده مخصوص شیعیان هست. (2)
بر این اساس بعد از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوران رجعت را خواهیم داشت که زمان طولانی را به خود اختصاص میدهد. (3)
🔹نکته سوم: بعد از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رجعت، قیامت برپاشده و طومار زمین و جهان درهمپیچیده میشود؛ اما آنچه از روایات اهلبیت علیهمالسلام به دست میآید این است که: پس از برچیده شدن این جهان و برپایی قیامت و استقرار بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم، خداوند دست به خلقت جدیدی در جهانی جدید میزند که با انسانهای موجود و جهان کنونی متفاوت است. (4)
📚پینوشتها:
1. حكومت جهاني موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، ص 281
2. مصنفات شیخ مفید ج 7، ص 32
3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص: 42
4. تفسیر الصافی، ج 5، ص 60
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 سوال:در برابر تمسخر دیگران نسبت به عقایدمان چه واکنشی نشان دهیم؟
#اخلاق_تمسخر
✍️ پاسخ:
مهمترین نکته ای که می توان در این شرایط از آن مدد جست مسئله ی حلم وبردباری است.در واقع حلم وبردباری از ويژگي هاي مهمي است كه در آموزه های اسلام به ما سفارش شده وهمواره کسانی که این ویژگی را با خلق نیکو درآمیخته اند نتیجه ی مطلوب گرفته اند.
این شیوه را نیز در سیره ی ائمه ی معصومین علیهم السلام بسیار دیده ایم.به طوری که آن بزرگواران تا جایی که مصلحت ایجاب می کرد در برابر توهین کنندگان با ملایمت برخورد می کردند.
از نظر اسلام يكي از گناهان بزرگ توهين به ديگران است اسلام براي شخصيت فردي و حيثيت اجتماعى مؤمنان احترام قائل است.اگر كسي به ديگري توهين كند، بايد هر چه سريع تر توبه كند و تخريب صورت گرفته را جبران نمايد .اما بر ما لازم است در برخورد با این افراد مخصوصا اگر از نزدیکان باشند سعه ی صدر بخرج دهیم وبا رفتار درست دینی نمونه ی یک انسان متعادل باشیم.
بنابراین اولین وظیفه ی ما تذكر دادن - آن هم با دلسوزي و رفاقت - بدون تندي و عصبانيت است.البته افرادی که توهین می کنند نیز متفاوتند بعضی ها با انگیزه ی دشمنی نسبت به دین توهین می کنند اما عده ای از روی جهالت.
چنانچه توهین کنندگان از دشمنان باشند مقابله ی با آنها بر ما لازم است اما چنانچه از دوستان ناآگاه باشند لازم است از طریق برخورد مناسب با آنها مشکل را حل نماییم.روش برخورد با توهین کنندگان به عقاید ما، در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود گاهی نصیحت کردن تاثیرگذار است وگاهی سکوت ،در بعضی شرایط تحمل کردن ودر بعضی شرایط دیگر، تنها اکتفا کردن به عمل.
بنابراین لازم است شما در این شرایط مخاطب شناس خوبی باشید وبا ویژگی های افراد وروش تاثیرپذیری آنها آشنایی پیدا کنید تا در هر موقعیت از روش مخصوص استفاده نمایید.كسى كه در معاشرت با چنين افرادى قصد امر به معروف و نهى از منكر دارد، بايد به اين نكته توجّه داشته باشد که با سلاح حكمت و منطق وارد شود و با ملايمت و شفقت آنها را متوجّه اشتباهشان كند.
قرآن كريم در اين باره مىفرمايد:
«أُدْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتى هِىَ أَحْسَنُ ...»
با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن(1)
هرگز از روش مقابله ی به مثل استفاده نکنید.زيرا بديهى است كه عقايد هر كس براى خودش محترم است و او توهين به آداب و رسوم و عقايدش را توهين به خودش تلقّى مىكند و از خود واكنش نشان مىدهد. دراین شرایط بايد به شخصيّت افراد احترام گذاشت و شايسته است كه انسان قبل از شروع نصيحت، قدرى روى نكات برجسته و مفيدى كه در طرف وجود دارد، تأكيد ورزد و جايگاه او را از اين جهت تثبيت نمايد.
البته فراموش نکنید یکی از بهترین شیوه های ارتباطی روش غیر مستقیم است.شما با عمل نیکوی خود ومحبت کردن به آنها ،کمک کردن،دلجویی کردن وسایر مصادیق لطف می توانید آموزه های دین خود را به آنها نشان دهید تا به این سمت متمایل شوند.
پی نوشت:
1 سوره نحل آیه 125
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 سوال: آيا سوءظن يك امر اختيارى است يا غير اختيارى؟ اگر انسان صحنه اى را مى بيند و بى اختيار گمان بدى درباره شخص يا اشخاص مى برد، آيا اين امر گناه محسوب می شود؟
#اخلاق_سوءظن
✍️ پاسخ:
پرنده افکار انسان دائما از این شاخه به آن شاخه می پرد. بنابراین بدگمانى كه در فكر انسان پيدا شده به تنهائى مشمول مجازات و نكوهش نيست، بلكه اگر در مرحله عمل ظاهر نشود، و انسان ترتيب اثرى بر آن ندهد، سخنى نگويد، و كارى كه دلالت بر بدگمانى مى كند انجام ندهد، نه جاى نكوهش دارد و نه كيفر.
سوءظن داراى سه مرحله است: «سوءظن قلبى»، «سوءظن زبانى»، «سوءظن عملى». آنچه در قلب است مشمول تكليف نيست چون از اختيار انسان بيرون است، ولى آنچه در زبان و در عمل است، حرام و ممنوع مى باشد.
لذا اگر بدون مقدمات اختيارى گمان بدى براى انسان پيدا شد انسان باید درباره آن موضوع به نیکی بينديشد، و احتمالات صحيح را مد نظر قرار دهد بى شك انديشه در اين احتمالات صحيح، سبب مى شود كه سوءظن سست گردد يا به كلى برطرف شود.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
1_55424768.docx
14.2K
1_55967800.docx
15.5K
#پست-پیشگام
#بررسی_فقهی_اعتکاف_در_سفر
نویسنده:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
image_2019_3_20-6_20_21_375_Ej0.jpg
132.2K
🌷هرکس که شود داخل حصن حیدر
🌷ایمن بود از عذاب روز محشر
🌷جز مهر علی و آل چیزی نبود
🌷سرمایه ی طوبا و بهشت و کوثر
🌹 #میلاد_امام_علی (ع) و روز پدر مبارک باد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
ویژه نامه میلاد حضرت علی2.pdf
437.2K
🔴 ویژه نامه میلاد حضرت علی برای نوجوانان در قالب pdf
♦️ پاسخ به 7 پرسش پربسامد نوجوانان درباره حضرت علی علیه السلام
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
سوال:
با توجه به بازگشت حضرت زینب (سلام الله علیها) از شام به مدینه، چرا قبر ایشان در شام است؟
پاسخ:
نکته ی اول: چگونگی رحلت و محل دفن بدن مطهر حضرت زینب (س) روشن نیست. در مورد محل دفن پیکر مطهر آن حضرت سه قول وجود دارد:
۱ـ قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق میباشد، که الان به نام زینبیه معروف است. اینان بر این عقیدهاند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر( شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت، ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفت و در آن جا درگذشت.(۱)
۲ـ حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است. بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است. اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک میکرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند. حضرت مصر را انتخاب کرد. حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد. وی همان جا از دنیا رفت. (۲)
۳ـ حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است. اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه از شام، همراه اهل بیت در همان جا زندگی کرد. در سال ۶۲ در مدینه درگذشت.(۳) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفتهاند اما قبری که در شام است و معروف میباشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم میباشد.(۴) اما کسی که در مصر است، زینب دختر یحیى(۵) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوههای امام مجتبى(۶).
دکتر سید جعفر شهیدی، مینویسد:
«پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب(س) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیلهایی آورده است... این زیارتگاهها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد میشود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان میدارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد میکنند.»(۷)
تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب(س) عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد، شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمیکند.به او سلام میفرستیم.
پینوشتها:
۱. وسیلة الدارین، ص ۴۳۳؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج ۳، ص ۳۷.
۲. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۳۴.
۳. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج ۱۱، ص ۶۳.
۴. اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۸.
۵. همان، ص ۶۷.
۶. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۴ - ۳۶.
۷. زندگانی حضرت فاطمه(ع)، ص ۲۶۲.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠سوال: در برخی از روایات، به عفو و گذشت در برابر ظلم دیگران دعوت شده ایم و در برخی دیگر به گرفتن حق و عدم سکوت در برابر ظالم توصیه شده ایم. از نظر اخلاقی وظیفه ما گذشت و سکوت است یا احقاق حق؟
#اخلاق_عفو_ممدوح_مذموم
✍️ پاسخ:
برای دریافت پاسخ خود لازم است به مرز بین عفو ممدوح و مذموم دقت نمایید.
عفو ممدوح عفوی است که فرد با وجودی که قدرت بر انتقام دارد، از خطای شخصی که به او ستم کرده بگذرد البته به شرطی که این عفو و گذشت منجر به گستاخی ظالم نگردد.
در برخی از روایات توصیه به عفو و گذشت شده ایم و سیره معصومین علیهم السلام نیز بر همین مبنا بوده است.
امام صادق عليه السّلام می فرمایند:
در گذشتن از کسی که به تو ظلم کرده، از مكارم دنيا و آخرت است.(1)
گاهی در ظلمی که به انسان می شود پای حق شخصی در میان است و سکوت و عفو انسان در این مورد، گناه دیگری را به دنبال ندارد واین عفو موجب نیکو انگاشتن آن عمل در بین مردم نمی شود، در این شرایط توصیه به عفو و بخشش و گذشت شده ایم. علاوه بر این ، این نوع بخشش و گذشت باعث می شود طرف مقابل متنبه و شرمنده شود لذا در چنين مواردي عفو کارپسنديده ای است همانطور که قرآن نیز بدان سفارش فرموده:
وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيم(2)
اما در مواردی که پای حق شخصی در میان نیست و سخن از مصالح عمومی مردم است مانند مواردی که کسی با ظلم و جنایت خود در جامعه، ایجاد رعب و وحشت و فساد و ... را فراهم می آورد، گذشت و عفو و بخشش جایگاهی ندارد.دراین موارد برای حفظ نظم جامعه و پیشگیری از تکرار جرم باید از عفو صرف نظر کرد.
گاهی مواقع اگر انسان طرف مقابلش را ببخشد نه تنها از رفتارش شرمنده نمی شود بلکه نسبت به تکرار ظلم جری تر می شود در چنين مواردي ـمخصوصاً اگر رفتاري علني باشدـ بايد فرد خطاكار کيفر و مؤاخذه شود؛ تا تأديب شده و بفهمد حدود الهي لازمالاجراست.
خداوند در قرآن ميفرمايد:
وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ
در مقام اجراي حدود الهي تحت تأثير عواطف قرار نگيريد و حکم خدا را اجرا کنيد.(3)
پی نوشت ها:
1.ترجمه مشكاة الأنوار، ص: 481
2.نور / 22
3. نور / 2
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿