2_1152921504615514880.mp3
14.67M
🔸#کنفرانس: امامت شناسی
🎤 استاد جواد حیدری
🔺جلسه پنجم
🔰 کاری از مجموعه الغدیر
🔘@javadheidari110
⭕️ چرا امام باقر علیه السلام، اختراع نداشتند؟
🔵پاسخ:
نکته ی اول: این سوال ناشی از این است که جایگاه برخی علوم روشن نشده است، یعنی برخی تصور می کنند اگر کسی ابتکار و اختراعی داشته باشد، او تنها صاحب علم می باشد، و حال اینکه چنین نیست، زیرا برخی از علوم وجود دارند که به مراتب با اهمیت تر از علوم مادی می باشند، از جمله علومی که از اهمیت خاص بر خور دار است، علم خدا و دین شناسی است. َ رَسُولُ خدا فرمود: «أَفْضَلُ الْعِلْمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ». (۱) امام علیهالسلام نیز با اهمیت و مهم ترین علم را معرفت خداوند دانسته اند: «أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِیقُ بِهِ وَ كَمَالُ تَصْدِیقِهِ تَوْحِیدُهُ ». (۲)
نکته ی دوم: امام باقرعلیهالسلام در عرصه علوم خدا و دین شناسی جایگاه بس بلند داشت، به گونه ای که رسول خدا از وی به عنوان" باقرالعلوم" یاد نمود، چنانچه از جابر بن عبد اللّه منقول است که حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله به من فرمود: ای جابر! امید است که تو در دنیا بمانی تا ملاقات کنی فرزندی از من که از اولاد حسین خواهد بود که او را محمّد نامند، یَبْقُرُ عِلْمَ الدِّینِ بَقْرا،(۳) یعنی او میشکافد علم دین را شکافتنی، پس هرگاه او را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان.
به نظر می رسد کلام رسول خدا درباره امام باقر علیهالسلام ناظر براین است که وی در عرصه نشر معارف دینی وعلم خدا شناسی شکافنده علم می باشد، بر این اساس بود که حضرت طی مدت امامت خود، در همان شرائط نامساعد، به نشر و اشاعه حقایق و معارف الهی پرداخت و مشکلات علمی را تشریح نمود و جنبش علمی دامنه داری به وجود آورد که مقدمات تاسیس یک «دانشگاه بزرگ اسلامی» را که در دوران امامت فرزند گرامیش امام صادق علیهالسلام به اوج عظمت رسید، پی ریزی کرد.
نکته ی سوم: روایات و احادیث متعدد در زمینه مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام، و انواع علوم، از آن حضرت به یادگار مانده است ، افزون بر آن، رجال و شخصیت های بزرگ علمی از محضر آن حضرت استفاده میکردند. که هر کدام در گسترش علوم نقش اساسی داشتند، چنانکه «جابر بن یزید جعفی» و «کیسان سجستانی» (از تابعین) و فقهائی مانند: «ابن مبارک»، «زهری»، «اوزاعی»، «ابوحنیفه»، «مالک»، «شافعی»، «زیاد بن منذرنهدی» از آثار علمی او بهرهمند شده سخنان آن حضرت را، بی واسطه و گاه با چند واسطه، نقل نمودهاند. کتب و مولفات دانشمندان و مورخان اهل تسنن مانند: طبری، بلاذری، سلامی، خطیب بغدادی، ابونعیم اصفهانی، و کتبی مانند: موطا مالک، سنن ابی داود، مسند ابی حنیفه، مسند مروزی، تفسیر نقاش، تفسیر زمخشری، و دهها نظیر اینها، که از مهمترین کتب جهان تسنن است، پر از سخنان پرمغز پیشوای پنجم است و همه جا جمله: «قال محمد بن علی» و یا «قال محمد الباقر» به چشم میخورد. کتب شیعه نیز در زمینههای مختلف سرشار از سخنان و احادیث حضرت باقر علیهالسلام است.
نکته ی چهارم: حضرت باقر علیهالسلام شاگردان برجستهای در زمینههای فقه و حدیث و تفسیر و دیگر علوم اسلامی تربیت کرد که هر کدام وزنه علمی بزرگی به شمار میرفت. شخصیتهای بزرگی همچون: محمد بن مسلم، زراره ابن اعین، ابو بصیر، برید بن معاویه عجلی، جابربن یزید، حمران بن اعین، و هشام بن سالم از تربیت یافتگان مکتب آن حضرت هستند.(۴)
نتیجه اینکه: گرچه ممکن است ما آثار علمی مانند کتاب و اختراعی - از امام باقر علیهالسلام نداشته باشیم، اما امام با بیان روایات بسیار زیاد و تربیت شاگردان متعدد در عرصه های علوم مختلف، فعالیت های بسیار مهمی را انجام داد که این امر با اختراع وابتکار مادی، قابل مقایسه نیست، زیرا اختراع و ابتکار را انسان هایی دیگر می توانند انجام دهند ولی آنچه که انسانهایی دیگر از آن عاجزند، هدایت مردم و ارائه معارف بلند دینی است.
ضمن اینکه در منابع روایی شیعه برای امامان علیهمالسلام ده ها کتاب و تألیفات بر شمرده اند. برخی از این کتاب ها توسط امام پیشین نگاشته شده، سپس به عنوان میراث امامت به امامان بعدی رسیده است، برخی میراث از سلسله پیامبران پیشین بوده، برخی با املای امامان علیهمالسلام توسط شاگردان نوشته،برخی توسط امامان علیهمالسلام برای هدایت افرادی خاص و یا درخواست عده ای نگاشته شده است.
پی نوشت ها:
۱. علامه مجلسی بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ناشر: اسلامی، ج، ۷۵ ص ۷
۲. عبد الواحد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، ص۸۵.
۳. شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق. ج۲، ص ۱۵۹.
۴. مهدیی پیشوایی ،سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق علیهالسلام، چاپ یازدهم، ۱۳۷۹ از ص ۳۰۶ به بعد.
۵. سید محسن امین، اعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات ، چاپ پنجم ، ۱۴۱۸ه ،ج ۲، ص ۵۰۲.
@javadheidari110
2_1152921504615515185.mp3
12.41M
🔸#کنفرانس: امامت شناسی
🎤 استاد جواد حیدری
🔺جلسه ششم
🔰 کاری از مجموعه الغدیر
🔘@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
⭕️کپی علی کریمی از لجن پراکنی های ضد دین.
⛔️قبلا به این مطلب پاسخ داده بودیم👇👇
◀️کربلا رفتن و نجف داشتن، به تنهایی کسی را خوشبخت و سعادتمند نمی کند.
◀️کربلا رفتن و کربلایی شدن، سعادت آور است.
یعنی شناخت حسین علیه السلام و راه او و عمل به دستورات آن عزیز.
↙️نجف رفتن و علوی شدن، سعادت آور است. یعنی زنده نگهداشتن امام علی علیه السلام و مکتبش و عمل به آن.
↙️کربلا رفتن، برای احترام و تعظیم مدفون کربلاست.
نجف رفتن، برای بیان عظمت شاه نجف است.
تا با این حرکت، آموزه ها و معارف آنان زنده بماند و به آن ها عمل شود تا سعادت حاصل شود.
↩️نتیجه اینکه: آنچه باعث خوشبختی دین و دنیاست، زائر و زیارت "عارفا بحقها"ست.
✍️جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از 🅩🅐🅛🅘_74
سلام علیکم
عزیزان پدرم عمل پیوند قلب کرده، دو هفته است آیسییو بستریه
حالش چندان خوب نیست
تو این ایام لطف کنین یه صلوات یا حمد شفا برای همه مرضا و پدر ما بخونید
ممنون🙏🌹
💠 #حدیث روز 💠
💎 راهکاری برای جبران گذشته
🔻امام هادى عليهالسلام:
اُذْكُـرْ حَسَـراتِ التَّـفْريـطِ بِـأَخْـذِ تَقْـديمِ الْحَـزْمِ
✳️ حسرت و پشيمانىِ كوتاهى در انجام كارها را به ياد آور و بـا تصميم جــدّى و تدبير جبـران كن.
📚 بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از سعیدیسم ✅
⭕️کپی علی کریمی از لجن پراکنی های ضد دین.
⛔️قبلا به این مطلب پاسخ داده بودیم👇👇
◀️کربلا رفتن و نجف داشتن، به تنهایی کسی را خوشبخت و سعادتمند نمی کند.
◀️کربلا رفتن و کربلایی شدن، سعادت آور است.
یعنی شناخت حسین علیه السلام و راه او و عمل به دستورات آن عزیز.
↙️نجف رفتن و علوی شدن، سعادت آور است. یعنی زنده نگهداشتن امام علی علیه السلام و مکتبش و عمل به آن.
↙️کربلا رفتن، برای احترام و تعظیم مدفون کربلاست.
نجف رفتن، برای بیان عظمت شاه نجف است.
تا با این حرکت، آموزه ها و معارف آنان زنده بماند و به آن ها عمل شود تا سعادت حاصل شود.
↩️نتیجه اینکه: آنچه باعث خوشبختی دین و دنیاست، زائر و زیارت "عارفا بحقه"ست.
✍️جواد حیدری
✅ کانال #سعیدیسم :
@saeedism
کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️کپی علی کریمی از لجن پراکنی های ضد دین. ⛔️قبلا به این مطلب پاسخ داده بودیم👇👇 ◀️کربلا رفتن و نجف
قرار گرفتن مطلب کانال در کانال سعیدیسم
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
⭕️کپی علی کریمی از لجن پراکنی های ضد دین.
⛔️قبلا به این مطلب پاسخ داده بودیم👇👇
◀️کربلا رفتن و نجف داشتن، به تنهایی کسی را خوشبخت و سعادتمند نمی کند.
◀️کربلا رفتن و کربلایی شدن، سعادت آور است.
یعنی شناخت حسین علیه السلام و راه او و عمل به دستورات آن عزیز.
↙️نجف رفتن و علوی شدن، سعادت آور است. یعنی زنده نگهداشتن امام علی علیه السلام و مکتبش و عمل به آن.
↙️کربلا رفتن، برای احترام و تعظیم مدفون کربلاست.
نجف رفتن، برای بیان عظمت شاه نجف است.
تا با این حرکت، آموزه ها و معارف آنان زنده بماند و به آن ها عمل شود تا سعادت حاصل شود.
↩️نتیجه اینکه: آنچه باعث خوشبختی دین و دنیاست، زائر و زیارت "عارفا بحقه"ست.
✍️جواد حیدری
🆔 @Shobhe_Shenasi
💠پرسش:
❌چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟
✍️ پاسخ:
نکتهی اول: همه انسانها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير اینها، هم گوسفند میکشند و هم از گوشت آن استفاده میکنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادقاند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاههای كشورهاي دنيا كنند.
نکتهی دوم: اگر مسلمان گوسفند میکشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسانها را میکشند تا بهوسیله آنها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربهتر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست.
نکتهی سوم: براي قرباني حج، بهصورت كلي دو نوع حكمت میتوان در نظر گرفت:
1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي
2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهشهای نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال.
پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشنها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد.
#عید_قربان
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از محسن
کارگاه آموزشی روشهای پاسخگویی به شبهات استادجواد حیدری ۱۴۰۲/۴/۷
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
⚡️
⚡️
⚡️
⚡️
پرســـ❓ــــش
⁉️از منظر روایات، دعا در روز عرفه چه فضیلتی دارد؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ روز عرفه روز دعا و نیایش است و اگرچه روزه آن روز مستحب است، لیکن اگر روزه گرفتن آن روز موجب ضعف شود، آنگونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند، خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است.
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج94، ص: 124
2⃣ اگرچه همه حالات زندگی برای نیایش مناسب است ولی دوران پربار حج و حضور در مواقف آن، شکوه بیشتری برای دعا و تأثیر فراوانتری برای نیایش به درگاه پروردگار جهان دارد.
3⃣ روایات فراوانی درباره اعمال روز عرفه، بهویژه کیفیت دعا در آن موقف نقلشده که بخشی از آنها در خصوص دعاهای آن روز، مانند دعای عرفه امام حسین و دعای امام سجّاد علیهما السلام است و بخشی نیز در اهتمام و ترغیب به دعا کردن به دیگران است.
علی بن ابراهیم از پدرش نقل کرده که گفت: «عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست بهسوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونههایش بر زمین سرازیر بود، بهگونهای که من شخص دیگری را اینچنین در حال مناجات ندیدم» هنگامیکه مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: «کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم».
عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا میکردم؛
زیرا از امام کاظم علیهالسلام شنیدم که فرمود:
«مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ نُودِيَ مِنَ الْعَرْش: وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفمثله»؛ کسی که بهدوراز چشم برادر (ایمانی) در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده میشود که صد هزار برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد. پس شایسته نبود که من صد هزار برابر دعای مستجاب را به خاطر یک دعا که برآورد شدنش معلوم نیست واگذارم
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 465
برای مشاهدهی جزئیات بیشتر مراجعه شود به گفتگوی پایگاه خبری صاحبنیوز با استاد جواد حیدری (زیدعزه) با عنوان:
عرفه، بهترینفرصتبرای هجرت از نفس👇
↪️ snai.ir/963839
#عرفه
🆔 @javadheidari110
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
@ramezan_ghasem110
🏍 تو راه بازگشت به سمت منزل، نوشته ی پشت نیسان آبی نظرم را جلب کرد:
📖 ارزش ها که عوض بشه
عوضی ها میشند ارزشمند✅
↩️ یاد این روایت نورانی افتادم که امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: يُستدَلُّ على إدبارِ الدُّوَلِ بأربَعٍ : تَضييعِ الاُصولِ ، و التمسُّكِ بالفروعِ و تَقديمِ الأراذلِ ، و تأخيرِ الأفاضِلِ.
❇️چهار چيز نشانه ی به سر آمدن دولت هاست: فرو گذاشتن اصول ، چسبيدن به فروع ، مقدّم داشتن فرومايگان و عقب زدن مردمان با فضيلت و لايق .
✍جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
♦️ بالاترین درجه ی اخلاق، عمل به دستور حضرت حق (جل جلاله) است.
◀️ ابراهیم در حقیقت، قدم به بوته ی امتحان سختی نهاده است نه ذبح اسماعیل.
↙️ اسماعیل چه با صلابت به استقبال آزمون خطیر پدر می رود:
قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ.
✅ آنچه در این معرکه قربانی شد، نفس بود و نه جسم و همین باعث شد ابراهیم، خلیل الله شود.
❇️ خدایا در این عید عزیز، ذبح عظیمی روزیمان کن.
↩️مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد.
↔️ السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین 🌷🌷
✍جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
اسلام ستیزان در روزهای عادی سال و هنگام عید قربان 😐👆
#عیدتان_مبارک
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا این مطلب که ،علماء و فقیهان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ،مخالفت میکنند ، صحت دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول :در روایات اهلبیت علیهمالسلام ، علم و عالم با تعابیر مختلف تمجید و تعظیم شدهاند و عالمان بهعنوان نگهبانان دین ، جانشینان رسول خدا ، معرفیشده و از مردم خواستهشده است از آنان تقلید و تبعیت کنند.(1)
نکته دوم : توجه در منظومهی روایی اهلبیت علیهمالسلام ،انسان را به این نکته رهنمون میکند که : بعضی از عالمان هستند که با تأویلات و برداشتهای خود درصدد انحراف مردم هستند که از تبعیت و پیروی از آنها منع شده است.مرحوم شیخ حرّ عاملی در وسایل الشیعه بابی را با این عنوان گشودهاند :« بَابُ عَدَمِ جَوَازِ تَقْلِيدِ غَيْرِ الْمَعْصُومِ ع فِيمَا يَقُولُ بِرَأْيِهِ وَ فِيمَا لَا يَعْمَلُ فِيهِ بِنَصٍّ عنهم»؛«عدم جواز تقلید از کسی که بارأی و نظر خود و بدون در نظر گرفتن روایات اهلبیت علیهمالسلام فتوا میدهد»(2)
نکته سوم :اما در مورد روایاتی که بیانگر مخالفت اهل علم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند :
الف ) غالب این روایات دارای ضعف سند میباشند و برای تخریب چهره علماء که حافظان و نگهبانان دین و مذهب هستند ،جعلشدهاند.
ب ) فارغ از بحث سندی ، این روایات ناظر به علماء سوء و منحرف میباشند که در تمام دوران حتی بعد از رسول خدا صلیالله علیه و اله بودهاند.
ج) الفاظ موجود در روایات عام بوده و عالمان دیگر فرقهها و مذاهب را هم که اعتقادی به امام زمان ندارند و یا در شخصیت ایشان دچار انحراف میباشند،شامل میشود.
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 67
2. وسائل الشيعة، ج27، ص: 124
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110