eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ تأملی بر تغییر نام برای تغییر سرنوشت . ✅برخی برای تغییر سرنوشت خود اقدام به تغییر نام می‌کنند، این موضوع بیشتر هم در تغییر نام از اسامی مقدس به اسم‌های بی محتوا دیده می‌شود. 🖊 به قلم #جواد_حیدری 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: #خبر_گزاری_رسا ↪️ rasanews.ir/002c5K 🆔 @javadheidari110
🌷 پاسخ به شبهاتی در ارتباط با واقعه عاشورا/ چرا امام حسین علیه السلام با علم به شهادت به کربلا رفت؟ 🔹 جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی پاسخ می دهد: 🔸 سه شنبه‌ها با پاسخ به شبهات دینی 📝 مرسلات: dte.bz/zrJm9 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/news/4738674 🆔 @javadheidari110
💎یادداشت رسیده | اینگونه تبلیغ دین کنیم! ⭕️حوزه/ خرافه جایی رشد می کند که جهل بیداد می کند و منبع تغذیه ی خرافات، جهالت است؛ لذا بر اهل وعظ و مدح لازم و واجب است که در رفع جهل کوشش نمایند و بر مستمعین نیز لازم است که هر جا احساس کردند مطلب ارائه شده با اصول دینی همخوانی ندارد سریعا بدون هیچ ملاحظه ای درخواست سند نمایند. 🖊 به قلم #جواد_حیدری 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: #خبر_گزاری_حوزه ↪️ http://hawzahnews.com/news/866829 🆔 @javadheidari110
http://shabestan.ir/detail/News/840101
موضوع:جراحی زیبایی سوال: در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟ جواب: همه مراجع: عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود و نگاه کردن و لمسِ حرام بهخاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد. پی نوشت : دفتر ۶۲ پرسش ها و پاسخ ها احکام پزشکی و بیماران-سید مجتبی حسینی 🔹 @javadheidari110 👈
حکم شرعی سیگار کشیدن سوال: سيگار کشيدن چه حکمى دارد؟ جواب: مقام معظم رهبری: حکم، تابع ميزان ضرر آن است اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌اى باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد، جايز نيست. آیت الله مکارم شیرازی: کشیدن سیگار و انواع دخانیّات، حرام است و با توجّه به این که ترک آن براى همه معتادان ممکن است، حالت اضطرارمعمولا در آن تصوّر نمى شود; مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقى بین افراد مبتدى و معتاد نیست. آیت الله سیستانی: ۱- کشیدن سیگاربرای مبتدی اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است. و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می کشد، مانعی ندارد. ۲ـ کشیدن سیگاربرای به سیگار کشیدن معتاد شده است. اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می آورد باید دست برداردمگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است. پی نوشت:سایت هدانا http://hadana.ir 🔹 @javadheidari110 👈
موضوع:تعارض در تشخیص اعلم سوال: اگرعده اى از علما به اعلم بودن مجتهدى شهادت بدهند و در مقابل، گروهى شخص دیگرى را اعلم بدانند، و ما نتوانیم مجتهد اعلم را تشخیص دهیم، وظیفه چیست؟ آیات عظام امام،خامنه اى و نورى: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، بنابر احتیاط واجب از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است. آیات عظام بهجت،فاضل و صافى: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و درصورت تساوى، مخیر است. آیه اللّه  تبریزى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بیشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است. آیه اللّه  سیستانى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بیشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است؛ مگر در موارد علم اجمالى بر تکلیف، (مانند قصر و اتمام) که در این هنگام بنابر احتیاط واجب باید هر دو فتوا را رعایت کند. آیه اللّه  مکارم:بنابر احتیاط واجب از کسى تقلید کند که گمان به اعلمیت او دارد و در صورت تساوى، مخیر است. آیه اللّه  وحید: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى باید از کسى تقلید کند که فتوایش مطابق احتیاط است و چنانچه احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، مخیر است. تبصره. فرض مسئله جایى است که هر دو در تقوا مساوى باشند. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع معظم، م ۴ و ۳ 🔹 @javadheidari110 👈
🔹 جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی پاسخ می دهد: 📝 خبرگزاری مهر: ↪️ mehrnews.com/news/4738674 ↪️ rasanews.ir/002c5K 🆔 @javadheidari110
💠پرسش: اگر اعتقاد به عصمت پیامبران داریم، چرا حضرت موسی علیه‌السلام، مرتکب گناه شد و بعد از کشتن آن فرد گفت: «این کار شیطانی بود، خدایا به خودم ظلم کردم پس مرا ببخش»؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: عصمت انبیاء علیهم‌السلام، با دلایل عقلی و نقلی ثابت هست.(در پست‌های قبلی به آن اشاره‌شده است) نکته دوم: بعضی از انبیاء مرتکب ترک اولی شده‌اند؛ یعنی بین خوب و خوب‌تر، خوب را انتخاب کرده‌اند و البته ترک اولی منافاتی با عصمت ندارد. نکته سوم: حضرت موسی علیه‌السلام، قصد دفاع از مظلوم را داشتند و نه قصد کشتن آن فرد تا اشکال شود ایشان گناهکار می‌باشند. نکته چهارم: برای فهم صحیح معانی آیات قرآن کریم باید معنای لغوی کلمات را در نظر گرفت. به همین منظور معنای چند کلمه را بررسی می‌کنیم: الف : «ظلم»: واژه ظلم در لغت، قرار دادن و انجام دادن چیزی در مکان و زمانی غیر از مکان و زمانی است که به آن اختصاص داده‌شده است. در کتاب التحقیق آمده است: «الظلم: وضع الشي‏ء في غير موضعه المختصّ به»(1) پس هر کاری که در زمان مناسب خود انجام نگیرد، ظلم بر آن اطلاق می‌شود و لزوماً به معنای گناه نیست و ترک اولی را هم شامل می‌شود. ب : «غفران»: واژه غفران به معنای پوشاندن هست. در لغت می‌خوانیم: «أصل‏ الغفر: السَتر»(2) گاهی انسان اگر عملی را در زمان یا مکان دیگری انجام دهد، زحمت کمتری متحمل می‌شود و طلب غفران در این زمینه یعنی کاستن از سختی‌ها. با توضیحاتی که تقدیم شد، معنای آیه‌ی شریفه 16 قصص که جریان حضرت موسی علیه‌السلام در آن نقل‌شده را، از کلام نورانی امام رضا علیه‌السلام، می‌آموزیم: امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید: «منظور ازجمله‏ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ‏، نزاع و جدال آن دو مرد با يكديگر بوده كه عمل شيطانى محسوب مى‏شده، نه عمل موسى و منظور از جمله‏ رب إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي‏، اين است كه من خود را در آنجا كه نبايد بگذارم گذاردم، من نبايد وارد اين شهر مى‏شدم و منظور از جمله‏ فَاغْفِرْ لِي‏ اين است كه مرا از دشمنانت مستور دار تا بر من دست پيدا نكنند»(3) نتیجه اینکه: حضرت موسی علیه‌السلام دچار ترک اولی شدند که منافاتی با عصمت انبیاء ندارد. پی‌نوشت: 1. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج‏7، ص: 205 2. الإفصاح فى فقه اللغة، ج‏1، ص: 365 3. تفسير نور الثقلين، ج‏4، ص: 119 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
پرسش: منظور از آيه 85 آل‌عمران كه می‌فرماید «هركس غير از اسلام دينی بجويد از او پذيرفته نمی‌شود و در آخرت از زيانكاران خواهد بود» چيست و شامل چه کسانی می‌شود؟ ✍️پاسخ: از جمله « «يَبْتَغِ» در آیه «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ‏ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين‏»؛ و هر كه جز اسلام دينى بطلبد، هرگز از او پذيرفته نمی‌شود و او در آخرت از زيانكاران است. (1) استفاده می‌شود كه مراد آيه، كسانى هستند كه اسلام به گوش آن‌ها رسيده ولى آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفته‌اند. اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آن‌ها موردپذیرش نيست. با توجّه به آيه 81 اين سوره، پذيرش دين اسلام، ميثاق خداوند از همه‏ پيامبران پيشين است و لذا با آمدن پيامبر و دين اسلام، دين ديگرى غیرازآن موردقبول نيست: «فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»(2) اما حال مستضعفان در آيات ديگری مورد بحث قرارگرفته است: «إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ‏ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اهلّه واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً * إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا» همانا كسانى كه فرشتگان آن‌ها را درحالی‌که ستمكار نفس خویش‌اند قبض روح می‌کنند (به آن‌ها) گويند: در چه (حالى از نظر دين) بوديد؟ گويند: ما در زمين مستضعف بوديم (ناتوان شده در جنبه ايمان و عمل). فرشتگان گويند: آيا زمين خداوند وسيع نبود تا در آن (از محيط كفر به محيط اسلام) مهاجرت كنيد؟! پس آنان جايگاهشان جهنم است و آن بد جاى بازگشتى است. مگر ناتوان ‏شدگان از مردان و زنان و كودكان (در دست قدرتى حاكم يا جوّى مانع از تحصيل معارف) كه هيچ چاره‌ای نداشته و به هيچ نحوى (براى هجرت) راه نيابند. (3) از بررسى آيات قرآن و روايات استفاده می‌شود افرادى كه از نظر فكرى يا بدنى يا اقتصادى آن‌چنان ضعيف باشند كه قادر به شناسايى حق از باطل نشوند و يا این‌که با تشخيص عقيده صحيح بر اثر ناتوانى جسمى يا ضعف مالى و يا محدودیت‌هایی كه محيط بر آن‌ها تحميل كرده قادر به انجام وظائف خود به‌طور كامل نباشند و نتوانند مهاجرت كنند، آن‌ها را مستضعف می‌گویند. از امام على (علیه‌السلام) چنين نقل‌شده كه فرمودند: «و لا يقع اسم الاستضعاف على من بلغته الحجة فسمعتها اذنه و وعاها قلبه‏»؛ مستضعف كسى نيست كه حجت بر او تمام‌شده و حق را شنيده و فكرش آن را درك كرده است. (4) و از امام موسى بن جعفر (علیه‌السلام) پرسيدند كه مستضعفان چه كسانى هستند؟ امام در پاسخ اين سؤال نوشتند: «الضعيف من لم ترفع له حجة و لم يعرف الاختلاف فاذا عرف الاختلاف فليس بضعيف‏»؛ مستضعف كسى است كه حجت و دليل به او نرسيده باشد و به وجود اختلاف (در مذاهب و عقايد كه محرك بر تحقيق است) پى نبرده باشد، اما هنگامی‌که به اين مطلب پى برد، ديگر مستضعف نيست. (5) روشن است كه مستضعف در دو روايت فوق، همان مستضعف فكرى و عقیده‌ای است ولى در آيه مورد بحث و آيه 75 همين سوره، منظور از مستضعف، همان مستضعف عملى است يعنى كسى كه حق را تشخيص داده اما خفقان محيط به او اجازه عمل نمی‌دهد. (6) پی‌نوشت‌ها: 1. آل‌عمران/ آيه 85. 2. قرائتى، محسن‏، تفسير نور، ج ‏1، ص 555. 3. نساء/ آيات 97 - 98. 4. حویزی، نور الثقلين، ج 1، ص 536. 5. همان، ص 539. 6. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج ‏4، ص 87-88. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
💠 خیر و شر حقیقی ✍️امام صادق(عليه السلام) در روایتی مى‌فرمايند: اَلْخَيْرُ كُلُّهُ اَمامَكَ و اِنَّ الشَّرَّ كُلَّهُ اَمامَكَ و لَنْ تَرَى الْخَيْرَ و الشَّرَّ اِلاّ بعد الاخِرَةِ؛ همه خوبى‌ها پيش روى تو است و همه بدى‌ها در آينده است، هرگز خوبى و بدى نخواهى ديد جز در آخرت. در زندگی هر یک از ما سختی ها و راحتی های متعدد و فراوانی رخ می دهد، اصلا زندگی دنیا محفوف به بلا و سختیهاست. اکثر ما انسانها بدی و خوبی و خیر و شر این دنیا را بسیار جدی میگیریم به گونه ای که اگر خیری به ما برسد و از نعمات مادی بهرمند شویم دیگر کسی را نمی شناسیم و بالعکس اگر شری هم به ما برسد دیگر خدا را بنده نیستیم.اما مطابق این روایت خیر و شر واقعی مقابل ماست و مربوط به آینده. در واقع خیر و شر حقیقی در آخرت است و آنچه در این دنیا از خیر و شر به ما می رسد نسبی است. امام صادق(عليه السلام) در ادامه مى‌فرمايند: لاِنَّ اللّهَ جلّ و عزّ جَعَلَ الخيرَ كُلَّهُ فى الْجَنَّةِ و الشَّرَّ كُلَّهُ فى النّارِ لاِنَّهُمَا الباقيانِ يعنى خير و شر واقعى در بهشت و جهنم خواهد بود كه دايمى و هميشگى هستند.(1) بنابراین نباید به این اموراعتباری دلخوش کرد چرا که دیر یا زود از بین رفتنی هستند. پی نوشت: 1.تحف العقول عن آل الرسول ، ج 2، ص 301 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
⭕️ فرزندان، تاوان گناهان والدین را می دهند؟! ✅تأثیر کارهای پدر و مادر بر فرزندان، یکی از آثار وضعی و تکوینی اعمال آن‌ها است و به‌هیچ‌وجه ظلم و ستمی از ناحیه خداوند بر کسی نخواهد شد. 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://shabestan.ir/detail/News/841569 🆔 @javadheidari110
موضوع:استفاده از داروهای ضروری حرام یا نجس سوال: با توجه به اینکه برخی از داروهای ضروری و حیاتی از منابع حرام یا نجس مثل اعضای انسان یا حیوان و غیر آن‌ها تهیه می‌شوند و معمولاً این‌گونه داروها از کشورهای خارجی و غیر مسلمان وارد می‌شوند، حکم شرعی مصرف این‌گونه داروها برای انسان و نیز معامله بر روی آن‌ها چیست؟ جواب: اگر معالجه ی بیماری متوقف و منحصر در آن باشد اشکال ندارد. پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری(https://www.leader.ir) 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
موضوع:استفاده از پمپ آب سوال؛ در شرایط حاضر در اغلب ساختمان ها از نوعی پمپ استفاده می شود که نحوه ی کار آن ها به این صورت است که در زمان کمبود فشار آب شهر به داخل یک مخزن کوچک تحت فشار رانده می شود و سپس ورودی قطع و همین آب جریان می یابد. با عنایت به این که در هر لحظه نمی دانیم که آیا پمپ در حال آب گیری و طبعاً آب جاری است و یا قطع شده و آب قلیل می باشد، حکم چیست؟ پاسخ مراجع معظم ؛ اصل نصب پمپ به این صورت اشکال دارد و تنها به این صورت جایز است که آب بدون فشار وارد مخزنی شود و بعد از آن با فشار پمپ به بالا فرستاده شود و مطابق آنچه نوشته اید این آب حکم آب قلیل پیدا می کند مگر اینکه به محض باز کردن شیر آب در ساختمان ، شیر اتصال مخزن با آب شهر باز شود و به آب لوله کشی شهر اتصال پیدا کند. پی نوشت: http://hawzahnews.com 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
تفسیر سوره لقمان_آیه7.mp3
10.02M
🌺🍃 🍃 💠--«بِسْم‌اللہ‌الرَحمݩِ‌الرَحیْـم»--💠 📋| #تفسیر_سوره_لقمان --« جلسه پنجم »-- ❇️ارائه دهنده: 🔹استاد جواد حیدری «گروه أَنصارَ العَقيدة فۍ الأهواز» •|| @ansaralaghideh •|| @JAVADHEIDARI110 🍃 🌺🍃
💠 حدیث روز 💠 ● عاقبت دغلکاری با فرد مسلمان 🔻رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: ألا و مَن غَشَّ مُسلِما فلَيس مِنّا ❗️بدانيد كه هر كس با مسلمانى دغلكارى كند از ما نيست. 📚 ثواب‌الأعمال، ۳۳۵ / ۱ 🆔 @javadheidari110
مجازات مفاسد اقتصادی.pdf
193.1K
بررسی مجازات مفاسد اقتصادی از دیدگاه اسلام کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی حجت الاسلام امیر صالحی @javadheidari110
پرسش: اگر پدر و مادر يا هر شخص ديگر، چيزى به انسان هديه كنند، آيا بايد خمس آن را داد؟ آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: هديه، خمس ندارد. آيات عظام بهجت، فاضل و مكارم: چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب، بايد خمس آن را بدهد. آيات عظام تبريزى و وحيد: چنانچه مقدار آن زياد و قابل توجه باشد و از مخارج سال زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد. آيات عظام سيستانى و صافى: چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، خمس دارد. پی نوشت: توضيح المسائل مراجع، م ۱۷۵۳؛ خامنه اى، اجوبة، س ۸۵۰؛ نورى، توضيح المسائل، م ۱۷۴۹. @javadheidari110
سوال: زني كه خون نسبتاً زيادي از او خارج مي‌شود و نمي‌داند خون قروح و جروح است يا استحاضه؛ وظيفه‌اش چيست؟ همه مراجع : اگر شک داشته باشد كه خون استحاضه است يا زخم و دمل ، چنان‌چه، زن دارای زخم و دمل نبوده، بنابر احتياط واجب بايد كارهاي استحاضه را انجام دهد. آیت الله مکارم شیرازی:هرگاه شک كند كه خون از زخم است يا نه و ظاهر حال او سلامت است خون استحاضه حساب مي‌شود؛ اما اگر وضع حال او مشكوک باشد كه خون از زخم است يا غير آن، احكام استحاضه را ندارد. پی نوشت: تحريرالوسيلة،ج1،ص56، فصل فی‌الاستحاضة توضيح‌المسائل،ص55، با استفاده از م433 @javadheidari110
سوال: تیمم بر گچ، سیمان، موزائیک، کاشی و آجر صحیح است؟ آیت الله خامنه ای:تیمم بر سنگ گچ صحیح است و بعید نیست تیمم بر گچ پخته و آجر و امثال آن¬ها هم صحیح باشد. تیمم بر سیمان و موزائیک اشکال ندارد؛ اگرچه احوط ترک تیمم بر سیمان و موزائیک است. تیمم بر کاشی صحیح نیست.(1) آیت الله سیستانی:تیمم با سنگ گچ صحیح است و هم¬چنین تیمم با گچ و آجر پخته هم صحیح است هرچند احتیاط مستحب آن است که در حال اختیار با آن ها تیمم نشود. تیمم به کاشی، موزائیک و سیمان بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.(2) آیت الله صافی گلپایگانی:تیمم بر سنگ گچ صحیح است و با بودن چیزی که تیمم بر آن صحیح است احوط آن است که به گچ پخته تیمم نکند.(3) پی نوشت: 1-اجوبةالاستفتائات، ص49 و 103، س210 و 489 2-توضیح المسائل جامع، ص259، س826 3-توضیح المسائل، ص140، م693 @javadheidari110
⭕️ رابطه ی درآمد بالا و رزق فراوان 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: http://shabestan.ir/mobile/detail/news/842388
فقه المعاملات ۳.m4a
3.78M
#فقه_المعاملات۳ #خرید_و_فروش_حرام استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: به دلیل بدرفتاری های مادرم، دائما عصبانی و پرخاشگرمیشم لطفا بگید چیکار کنم؟ ✍️ پاسخ: در سوره عنکبوت آيه 8 آمده است: " وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا وَإِن جَاهَدَاکَ لِتُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا(1) ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند ، و اگر آن دو ( مشرک باشند و ) تلاش کنند که برای من همتایی قائل شوی که به آن علم نداری ، از آنها پیروی مکن! نکته ی اول اینکه احترام به پدر و مادر بر انسان واجب است، و تنها يک مورد از آن، استثناء شده، آن هم نه استثناي از اصل احترام، بلکه استثناي از اطاعت. تنها اگر آنها بخواهند فرزندشان را مشرک کنند، دراین صورت فرزند می تواند آنها را اطاعت نکند.گويا اسلام حساب ويژه اي براي پدر و مادر باز نموده است. نکته بعدی اینکه ویژگی های اخلاقی که دروجود انسان خودنمایی می کنند ریشه در عوامل گوناگونی دارند.برخی از عوامل درونیست و برخی دیگر عوامل بیرونی. اما همه این عوامل درحد مقتضی توان تاثیرگذاری دارند و نه علت تامه.چرا که انسان با اراده و اختیار، قابلیت مبارزه با تاثیرگذاری همه این عوامل را دارد و در واقع قدرت اراده انسان برای تغییر، بالاتر از قدرت این عوامل است. پرخاشگری نوعی واکنش نامطلوب است که برآیند خشم در وجود انسان می باشد. در واقع وقتی انسان نسبت به امری خشمگین شود یکی از ابزارهای دم دست برای بروز خشمش،پرخشاگریست. غضب وخشم، فكر و عقل انسان را ناكار آمد و زمين گير مى‏ كند و قدرت تفکر را از انسان می گیرد و همین عامل منجر می شود که انسان خشمگین هر حرفی را بزند و هر رفتاری را داشته باشد بنابراین توجه به این مساله همواره می تواند کمک دهنده شما برای دوری از خشم باشد.در زمانهایی که خشمگین نیستید مدام ذهن خود را بر روی این مساله متمرکز کنید که غضب عقل انسان را می گیرد و انسان بدون عقل هرکاری ممکن است انجام دهد.در واقع شيطان همه وجود فرد غضبناك را تسخير مى ‏كند و او را به هر عمل زشتى وا مى ‏دارد با تمرکز بر روی این مساله در دراز مدت توانایی کنترل خشم را بدست خواهید آورد. به دنبال پیدا کردن ریشه عصبانیت در وجود خود بگردید.گاهی كم‏ حوصلگى و كم‏ ظرفيتى و یا حتی ضعف و ناتوانى عامل عصبانیت می شود.گاهی نیزحساسيت‏هاى افراطى ممکن است شما را به عصبانیت بکشاند.معاشرت با افراد بدخلق و عصبی نیز می تواند مزید بر علت باشد.بنابراین با پیدا کردن علت، سعی در رفع آن داشته باشید. اگر عصبانی هم شدید سریعا موضع خود را تغییر داده و دوباره مدیریت هیجانات خود را تحت اختیار خود قرار دهید، چنانچه نشسته اید از جا بلند شوید و اگر خوابیده اید سریعا بنشینید و مقداری آب خنک بنوشید.دست وصورت خود را بشوییدو یا وضو بگیرید و اگر می توانید یک دوش آب ولرم بگیرید تا مجددا بر اعصاب خویش مسلط شوید. سکوت را تمرین کرده و در موقع عصبانیت پیشه خود کنید.به خودتان تلقین کنید که من می توانم بر اعصاب خود مسلط باشم و زیر لب ذکر بگویید.ذكر «لا حول و لا قوة الا باللَّه» را زياد بر زبان جارى سازيد و سوره «والعصر» را زياد بخوانيد. تكرار اذكار «استغفراللَّه ربى و اتوب اليه» و «اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم» نيز مفيد است. بدانید که والدین بدخواه فرزندانشان نیستند و اگر صحبتهای مادر منجر به عصبانیت شما می شود آنها را حمل بر دلسوزی مادرانه نمایید.بیش از گذشته خود را ملزم کنید که به مادر احترام بگذارید و توجه بیشتری به وی داشته باشید. ارتباط کلامی خود را با مادرتان(در زمانی که از حیث روحی وضعیت مناسبی دارند) بیشتر نموده و ساعاتی را به صحبت و گفتگوهای منطقی با ایشان اختصاص دهید.اطاعت و فرمان برداری، نیکی و احسان و خدمت به مادر، نگفتن سخن رنجش آور (حتی اف) به ایشان، داد و فریاد نکردن بر سر ایشان ، گستردن بال تواضع و فروتنی در برابر مادر وبرآوردن نیازهای ایشان، در حد امکان منجر به ایجاد رابطه عاطفی شما خواهد شد و همین امر موجبات ارتباط کلامی شما را افزایش داده و شما می توانید با برقراری ارتباط کلامی با مادرخود منطقی صحبت کنید. توجه کنيد که گذشت و سکوت در برابر رفتارهاي نابجا والدينتان، موجب ترفيع درجه شما نزدخداوند متعال خواهد شد و رشد معنوي شما را به همراه خواهد داشت. پی نوشت: 1 سوره عنکبوت(29)، آيه 8 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بدون شرح .. .. به قول بچه محلها الان همه وجودشون داره میسوزه 🔥 @javadheidari110
🔺طیف گسترده اخبار و آقتی که تب تحلیل به جان جامعه می اندازد 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: #صاحب_نیوز https://sahebnews.ir/974318/%d9%82%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%aa%d8%a8-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-%d9%85%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2%d8%af.htm
💠 پرسش: فلسفه داشتن حجاب در نماز برای خانم ها چیست؟مگر خداوند نامحرم است؟ ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: با سلام نکته اول : امام علی علیه السلام می فرمایند : «الْإِسْلَامُ‏هُوَالتَّسْلِيمُ‏ »؛ «اسلام یعنی تسلیم بودن در برابر اوامر و نواهی الهی». (1) توضیح اینکه : وقتی ما حقانیت خدا و رسول و اهل بیت علیهم السلام را با عقل و تحقیق و بر اساس معرفت یقینی ،برای خود ثابت کرده ایم ، در این صورت عقل حکم می کند در برابر فرمایشات آن ها ( به شرط صحت انتساب) خاضع بوده و تسلیم باشیم چون شخص حکیم وقتی به چیزی امر یا از چیزی نهی می کند قطعا بر اساس مصلحت ( خوبی) و مفسده(بدی )می باشد . لذا پاسخ اصلی نسبت به سوال، این است : چون حکم خداست (تعبُّد) نکته دوم : توجه داشته باشیم حجاب همیشه برای رعایت احکام محرم و نامحرمی نیست ، بلکه گاهی جنبه تکریم و ادب دارد،به همین خاطر، می‌بینیم، افراد برای حضور در جامعه ،پوشش خاصی، غیر از پوشش در منزل دارند و یا لباس مهمانی بالباس خواب متفاوت است . حضور در محضر خداوند در حال نماز نیز مقتضی پوشیدن لباس مناسب و کامل است. نکته سوم : یکی دیگر از حکمت‌های رعایت حجاب در نماز ، تمرین و ممارست برای نهادینه شدن این ارزش الهی برای حضور در جامعه می‌تواند باشد. 📚 پی‌نوشت : 1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 491 🆔 @javadheidari110
💢نگاه جنسیتی در پیاده روی اربعین وجود ندارد. ✍کارشناس_اخلاق ✍جزئیات بیشتر در لینک زیر: #خبرگزاری_فارس https://www.farsnews.com/isfahan/news/13980724000561/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF
⭕️معنای صحیح «انتظار» برای امام زمان (عج) چیست؟ ✅برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه است، در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است. 🖊 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ snai.ir/974756 🆔 @javadheidari110