📕جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
📕جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
💎سخنان جالب مرحوم سید نعمت الله جزایری (رضوان الله علیه) بر عدم اشتراکات شیعه و سنی(با تصویر کتاب )
مرحوم سید نعمت الله جزایری (رضوان الله علیه) در کتاب الانوار النعمانیة مینویسد:
«و وجه آخر لهذا لا اعلم الا انی رأيته فی بعض الاخبار و حاصله:
انا لم نجتمع معهم على اله و لا على نبي و لا على امام و ذلك انهم يقولون ان ربهم هو الذي كان محمد (صلى الله عليه و آله) نبيه و خليفته بعده ابو بكر، و نحن لا نقول بهذا الرب و لا بذلك النبی بل نقول ان الرب الذی خليفة نبيه ابو بكر ليس ربنا و لا ذلك النبی نبينا و وجه آخر لكنه جواب عن جواز لعن المتخلفين بل هو دال على وجوب اللعن و ذلك ان الامامة كالنبوة و الالهية مركبة من ايجاب و سلب اما الاله فمن قال اللّه اله و لم ينف عنه الشركاء و الاضداد فهو ليس بموحد باجماع المسلمين و لا مسلم ايضا اما النبوة فمن قال ان محمدا نبی و لم ينف نبوة من ادعاها كمسيلمة و نحوه فهو ليس بمسلم ايضا، فالسلب واجب فيها كالايجاب، و اما الامامة فهي كذلك ايضا فمن قال ان عليا امام و لم ينف امامة من ادعاها و نازعه عليها و غصبها فليس بمؤمن عند اهل البيت عليهم السّلام فظهر من هذا ان البرائة من اولئك الاقوام من اعظم اركان الايمان و مخالفونا قد خالفونا فی هذا ايضا و من هذا التحقيق ظهر ان المراد بالقدرية فی قوله (عليه السلام) القدرية مجوس هذه الامة هم الاشاعرة و ذلك ان نسبتهم اليهم قوية جدا كما لا يخفى».
و وجه دیگری هست که من جز اینکه در برخی اخبار دیدهام، علم دیگری به آن ندارم، و خلاصهاش چنین است:
ما [شیعیان امامیّه] با آنان [مخالفان ؛ اهل سنت صحابه ، #پیروان_رهبران_کودتای_سقیفه] نه بر یک خدا اجتماع داریم ، نه بر یک پیامبر ، و نه بر یک امام. چرا که آنان میگویند: پروردگارشان همان کسی است که محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر او بود و جانشین پیامبرش ابوبکر. و ما نه به چنین خدائی قائل هستیم، و نه به چنین پیامبری؛ بلکه میگوئیم: خدائی که جانشین پیامبرش ابوبکر باشد، خدای ما نیست، و آن پیامبر نیز پیامبر ما نیست.
و وجه دیگری [در این باره] هست، و آن پاسخی است به مسئلهٔ جواز لعنِ متخلّفان، بلکه دلالت بر وجوب لعن آنان دارد. زیرا امامت، مانند نبوت و الوهیت، مرکّب از ایجاب و سلب است.
پس دربارهٔ الوهیت: هر کس بگوید خدا، خداست ولی برای او شریکان و اضدادی قائل شود، به اجماع مسلمانان موحّد نیست و حتی مسلمان هم نیست.
و دربارهٔ نبوت: هر کس بگوید محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) پیامبر است، ولی نبوتِ مدعیان دروغین مانند مسیلمه و امثال او را نفی نکند، او نیز مسلمان نیست. پس همانطور که اثبات در این موارد واجب است، نفی هم واجب است.
و دربارهٔ امامت نیز چنین است: هر کس بگوید علی (علیه السلام) امام است، ولی امامت کسانی را که ادعای امامت کردند و بر او نزاع نمودند و مقامش را غصب کردند نفی نکند ، نزد اهلبیت (علیهم السلام) مؤمن بشمار نمیآید.
پس از این روشن شد که بیزاری [برائت] از آن اقوام، از بزرگترین ارکان ایمان است. و مخالفان ما در این نیز با ما مخالفت کردهاند. و از این تحقیق روشن شد که مقصود از «قدریه» در سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) که فرمودند: «قدریه مجوس این امت هستند» همان اشاعره [گروه بزرگ اهل سنت صحابه] هستند ؛ چرا که نسبت و شباهت آنها به ایشان بسیار قوی است، چنانکه پوشیده نیست.
جواهرالکلام ۰۹۱۲۱۳۵۵۷۴۱
الانوار النعمانیة ، تألیف سید نعمت الله جزایری: جلد ۲ ، صفحات ۲۷۸-۲۷۹ ، چاپ مطبع شرکت چاپ
اسکن کتاب:
🌐 https://bit.ly/3JZBA9C
پوستر:
🌐 https://bit.ly/4n2bstf
📕جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
#گزارش_تاریخی
#متن_روایت
#لعن
برائت امیرالمومنین صلوات الله علیه در مسجد از ابابکر و عمر لعنت الله علیهما
قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : (قال الخارجی لامیرالمومنین صلوات الله علیه) ابْسُطْ یَدَكَ أُبَایِعْكَ. فَقَالَ عَلِیٌّ: عَلَی مَا ذَا؟ قَالَ: عَلَی مَا عَمِلَ بِهِ أَبُوبَكْرٍ وَ عُمَرُ. قَالَ: فَمَدَّ یَدَهُ فَقَالَ لَهُ: اصْفِقْ لَعَنَ اللَّهُ الِاثْنَیْن
حضرت امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : (یکی از خوارج به امیرالمومنین صلوات الله علیه گفت) : دستت را بده تا با تو بیعت کنم.» حضرت علی (صلوات الله علیه) فرمود : بر چه اساسی [با من بیعت می کنی]؟ مرد گفت : «بر اساس آنچه که ابوبکر و عمر بدان عمل کردند.» پس امیر المومنین (صلوات الله علیه) دستش را عقب کشید و فرمود : برو خداوند آن دونفر را لعنت کند.
منابع :
۱) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام جلد ۳۴، صفحه ۲۵۷
عنوان باب : الجزء الرابع و الثلاثون > [تتمة كتاب الفتن و المحن] > [تتمة أبواب الأمور و الفتن الحادثة بعد الرجوع عن قتال الخوارج ] > [الباب الثالث و الثلاثون] باب نوادر ما وقع في أيّام خلافته عليه السلام و جوامع خطبه و نوادرها
۲) مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر جلد ۲، صفحه ۱۹۸
عنوان باب : الجزء الثاني > [تتمة الباب الأول في معاجز أمير المؤمنين عليه السلام ] > السادس و الأربعون و ثلاثمائة مثل سابقه و إخباره - عليه السلام - بما يكون
۳)الإختصاص جلد ۱، صفحه ۳۱۲
جواهرالکلام ۰۹۱۲۱۳۵۵۷۴۱
عنوان باب: [احاديث حول خصائص الأئمة عليهم السّلام ] > [في أن الأئمة عليهم السّلام عندهم أبواب الحكم و معاقل العلم و فصل ما بين الناس و مواد العلم و أصوله]
📚جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
📌 رحلت سلطان الواعظین مولف کتاب شبهای پیشاور
🔹 سید محمد موسوی شیرازی، معروف به سلطان الواعظین در سال ۱۲۷۵ش در تهران متولد شد. پدرش سید علیاکبر، معروف به اشرف الواعظین بود. سلطان الواعظین در مقدمه کتاب صد مقاله سلطانی، نَسَب خود را با ۲۵ واسطه به امام موسی کاظم(علیه السلام) میرساند.
🔸 او تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه پامنار تهران گذراند و در سال ۱۳۲۶ق به همراه پدرش به کربلا رفت و در آنجا از استادانی چون علی شهرستانی و غلامحسین مرندی درس آموخت. او پس از مدتی به قم مهاجرت کرد و در درس شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، شرکت کرد.
🔹 سلطان الواعظین سفرهای تبلیغی متعددی به کشورهای مختلف از جمله هندوستان، مصر، اردن و فلسطین داشت و در مناظرات مختلفی شرکت کرد. براساس برخی نقلها در مناظره او با برهمائیان، گاندی رهبر سیاسی-معنوی هند نیز در جلسه مناظره شرکت کرد.
🔸 کتاب شبهای پیشاور، در دفاع از حریم تشیع و حاوی مناظرات سلطان الواعظین شیرازی، با علمای اهل سنت است. این مناظرات در ده شب در شهر پیشاور پاکستان انجام شده و با مستندات اهل سنت به اثبات حقانیت امیر المومنین ع پرداخته است.
🔻 سلطان الواعظین، در ۱۶ مهر سال ۱۳۵۰ش (برابر با ۱۳۹۱ق) در تهران درگذشت و در قبرستان ابوحسین قم دفن شد.
#تقویم_تاریخ
#مهر_۱۶
#سلطان_الواعظین
#شبهای_پیشاور
📚جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
#آداب_غذایی
✍زمانی دست از غذا خوردن بکشيد که حدود ٨٠درصد احساس سيری ميکنيد. محققان ميگويند مغز ما حدود ١٠_٢٠دقيقه از معدهمان عقبتر است.
اگر صددرصد خودتان را سير و ميز غذا را ترک کنيد، بعد از ٢٠ دقيقه، کاملا متوجه خواهيد شد که بيش از نياز بدنتان غذا خوردهايد.
+ همين پرخوریها به مرور زمان باعث اضافهوزن، بالا رفتن کلسترول بد خون، ابتلا به ناراحتیهای قلبی روحی میشود.
📚جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
🍏 درمان #عفونت_مثانه و کلیه با پرسیاوشان
برای درمان عفونت مثانه و کلیه، ۱۵ گرم پرسیاوشان را در یک لیتر آبجوش بریزید و بگذارید ۲۰ دقیقه دَم بکشد؛
روزانه ۳ فنجان از این دمنوش را میل کنید.
📚جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
🍏شوید یک منبع بسیارخوب از کلسیم است وبه همین دلیل مصرف این سبزی برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان بسیار مفید است.
📚جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
🍏خواص سیب ترش
سیب ترش قابض می باشد و حالت استفراغ و تهوع را از بین می برد.
آب سیب ترش جهت تقویت معده و درمان نمودن اسهال استفاده میشود. همچنین سیب ترش پخته درمان اسهال خونی می باشد.
📚جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135
#نماز_براے_رفع_ڪار_مشڪل
✅حضرت امام صادق علیـہ السلام فرمودہ اند:
♨️ هر گاـہ شما مریض مے شوید بـہ طبیب مراجعـہ مے ڪنید
♨️ و پول مے دهید و اگر بـہ سلطانے حاجتے دارید بـہ درباریان رشوہ مے دهید
🔹 پس اگر بـہ شما ڪارے مشڪل روے آورد بـہ درگاـہ حق تضرع ڪنید و تطهیر نمایید و صدقـہ بدهید و بـہ مسجد رفتـہ و دو رڪعت نماز بخوانید و حمد و ثناے خدا بگویید و بر نبے و آلش درود فرستید و بگویید :
🌿اللَّهُمَّ إِنْ عَافَيْتَنِي مِنْ مَرَضِي أَوْ رَدَدْتَنِي مِنْ سَفَرِي أَوْ عَافَيْتَنِي مِمَّا أَخَافُ مِنْ كَذَا وَ كَذَا 🌿
📚جواهرالکلام ۰۹۱۲۱۳۵۵۷۴۱
📚 مڪارم الاخلاق ص 325
📚جواهرالکلام @Seyedjavaher
https://t.me/javaherkalam110135
https://eitaa.com/javaherkalam110135