eitaa logo
javedan.ir
16.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
351 ویدیو
1 فایل
حضرت آیت الله جاودان (حفظه الله) 👈در این کانال می توانيد کلیه ی بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به معظم له را دنبال نمایید. ‎
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ به مناسبت ولادت امام هادی علیه‌السلام . آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله): . 📝 علیه السلام را به سامراء آورده بودند و به خان السعالیک بردند. در زبان عربی خان یعنی کاروانسرا. این، خان سعالیک بود. سعلوک یعنی چه؟ در زبان فارسی سعلوک یعنی گدا. این کاروانسرا خیلی بد بود؛ یعنی پست ترین جایگاه ممکن. یک شیعه خدمت امام رسید و این وضع را دید. گریه اش گرفت. حضرت فرمودند که چرا گریه می‌کنی؟ عرض کرد که آقا این وضع شما را می‌بینم نمی‌توانم تحمل کنم. فرمود که ببین و مثلا اشاره کردند و چشمش باز شد. درخت دید. آب دید. باغ دید. نمی‌دانم بهشت دید. مثلا غِلمان دید و از همین طور نعمات دید. فرمودند این، همیشه با ماست. . 📌شما هم اگر اخلاقت خوب شود همیشه با تو است. اگر اخلاق ما خوب شود، اخلاق خوب یک بهشت است و همیشه با ما هست. "وَهُمْ في ما اشْـتـَهَتْ أنفـُسُهُمْ خالِدونَ"؛ بهشت اینها از اینجای عالم شروع شده و تا ابد هست. . . www.javedan.ir
🔻پوستر | اطلاع رسانی جلسه سخنرانی استاد جاودان 🗓 چهارشنبه ٧ شهريور ١٣٩٧ 🕰 از ساعت ١٩ 📪 آدرس: پایین ترازچهارراه سیروس، کوچه شهید بالاگر 🏠حسینیه شیخ مرتضی زاهد(ره) 📌 ویژه برادران وخواهران
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۱) در سرزمین غدیر چه گذشت؟ وسط روز در سرزمین توقف کردند. ظهر نماز خواندند و بعد از نماز خطبه خواندند. خطبۀ غدیر احتمالاً پنجمین خطبه در این سفر است. پیامبر فرمود خیمه‌ای بزنند و حضرت علیه‌السلام در آن خیمه بنشینند و بزرگان صحابه با عنوان «إمرة المؤمنین» به ایشان سلام کنند؛ یعنی همان امیر مؤمنان؛ بگویند «السلام علیک یا ». سلمان، ابوذر، مقداد، ابوبکر، عمر، عثمان و ... همه باید آنجا می‌رفتند. خلیفۀ دوم گفت: «بخ‌بخ یا علی»؛ «بخ‌بخ» به زبان ما یعنی به‌به! به‌به که تو مولای ما و همۀ مؤمنان شدی. این، در کتاب‌های متعدد اهل سنت نقل شده‌است. بعد جمع کردند و حرکت کردند. شاید غروب نشده بود که از سرزمین غدیر رفتند. اینکه می‌گویند پیامبر سه روز مردم را در نگه داشت، شدنی نیست. هوا بسیار گرم بوده و مردم زیر سایۀ شتر می‌نشستند. آب هم وجود نداشت! جمعیت هم بسیار زیاد بود؛ حداقل پنج هزار نفر فقط از آمده بودند. این جمعیت عظیم نمی‌تواند سه روز در آنجا بماند.
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۲) نکات اساسی حدیث غدیر؛ طرح مسئلۀ ولایت . در دو نکته فرمودند: اولاً مرجع دین ما و است و ثانیا علی، است و دارد. پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله در غدیر خم «ولیّ امر» برای بعد از خودش معین کرد. ماها لفظ درست می‌کنیم و می‌گوییم «خلیفه»! (حضرت امیر خلیفۀ پیامبر هم هست؛ اما در غدیر، خلافت مطرح نشد؛ ولایت مطرح شد) [اصلش] ولیّ امر [است]. فرمود: «مَن کُنتُ مَولاه فَعَلِیٌ مَولاه» و نیز فرمودند: «ألَستَ أولی بِکُم مِن أنفُسِکُم؟»؛ من از همۀ شما نسبت به شما اختیار بیشتر ندارم؟ یعنی ولی امر شما هستم. ایا قبول دارید؟ گفتند بله قبول داریم. فرمود هرکس من ولی امر او هستم، علی ولی امر اوست. پس ایشان ولی امر مشخص کرده‌است. www.javedan.ir
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۳) معنای «ولایت» در حدیث غدیر . صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله در خم فرمود: «ألستُ أولـَی بکـُم من أنفـُسکـُم»؛ آیا من نسبت به شما از شما به خودتان بیشتر است یا نه؟ همه گفتند بله یا رسول‌الله ما قبول داریم ولایت شما بر ما از خودمان بر خودمان بیشتر است. این معنای ولایتی است که قرآن در آیۀ شش سورۀ احزاب برای پیامبر فرموده‌است: «النـَّبـِيُّ أوْلى بـِالمُؤْمِنينَ مِنْ أنفـُسِهـِمْ» این، آیۀ قرآن است. ولایت پیامبر بر مردم مسلمان مؤمن از خودشان بر خودشان بیشتر است. خب این را فرمود و سوال کرد. آیا من ولیّ شما هستم؟ گفتند بله یا رسول الله. بعد فرمود مَن کـُنتُ مَولاه فـَهذا عَلیٌ مَولاه. دست را بالا گرفته بودند و فرمودند هرکس که من ولیّ او هستم، ولیّ اوست. ما در مورد پیامبر می گوییم ایشان اولی الامر است. در آن دورانی که ایشان به مدینه آمده و مردم با او کرده‌اند و به اصطلاح امروز ما مردم به او رای داده‌اند و یک حکومت اسلامی تشکیل شده است، پیامبر است. این را از مردم سوال کرد که شما قبول دارید که من اولی الامر و هستم؟ مردم گفتند بله. فرمود بعد از من علی ولی امر است. www.javedan.ir
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۴) معنای اکمال دین و اتمام نعمت در آیۀ مربوط به غدیر؛ اگر ولایت نباشد، دین، نعمت نیست؛ بلکه بلاست! . «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً»؛ امروز، نعمت خودمان را بر شما تمام کرده‌ایم. یک است. این حادثه ای که در روز اتفاق افتاده، باعث شده دین کامل شود و نعمت تمام شود. . دین کامل شود، یعنی چه؟ یعنی این دین صد جزء بود و تا حالا نود و نه تایش آمده بود. وقتی صدمی را هم گفتیم حالا کامل شد. . بعد می فرماید نعمت بر شما تمام شد. در مورد فرق بین کامل و تمام مثال را زده اند. اگر شما ۲۹ روز ماه رمضان را روزه بگیرید و روز سی‌ام را بخورید، همۀ روزه‌هایتان باطل است؟ نه! اما ماه رمضان را کامل روزه نگرفتی. ۲۹ روز گرفته شد و روز سی‌ام را نگرفتید و ناقص شد. کامل نشد. اما یک روز ماه رمضان را از صبح نه آب خوردی و نه کاری کردی که روزه را باطل کند، اما پنج دقیقۀ آخر وقت، یک لیوان آب خوردی، هیچ می‌شود و روزه باطل است. قرآن در آیۀ ۱۸۷ سورۀ مبارکۀ بقره می‌فرماید: «أَتِمّوا الصّيامَ إلى اللـَّيْل» روزه را تا شب تمام کنید. وسط کار نبرید. خراب می شود. دیگر به درد نمی‌خورد. . روزه، نماز، حج، خمس، زکات و... را گفتیم و آخری را هم امروز گفتیم و کامل شد. تا حالا این دین نعمت نبود. حالا نعمت شد. وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي؛ نعمت تمام شد. اگر تمام شد، نعمت، نعمت است. (مثل روزه) این کاری که ما در روز غدیر انجام دادیم و این دستوری که به شما دادیم و این چیزی که اضافه کردیم، دین به خاطر این، نعمت شد. اگر این را از دین بگیریم چه می شود؟ دیگر نعمت نیست. بلا است. ببینید با کامل شدن دین، دین نعمت شد. اگر این جزء را از آن بگیریم، دین دیگر نعمت نیست. نماز را از دین بگیریم، دین دیگر اصلا نعمت نیست. حالا البته این (ولایت) مهم تر از آن است. آن را مثال عرض کردم. به هر حال دین، وقتی کامل باشد، نعمت است. . . www.javedan.ir
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۵) دلیل ترس پیامبر صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم از ابلاغ اصل امامت . طرحی که برخی صحابه داشتند این بود که بگویند پسرعموی خود را ولی امر کرده و این انتصاب به دلیل مسائل قومی و قبیله‌ای بوده‌است. معمولاً رییس قبیله پسر یا برادر خود را جانشین خود قرار می‌دهد و پیامبر که پسر و برادر نداشته، عموزادۀ خود را جانشینش قرار داده‌است؛ این حرف بدین معنی است که اصلاً نبوتی در کار نیست و این انتصاب بر اساس مسائل قبیله‌ای صورت گرفته‌است نه به خاطر دستور خدا. پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله نگران بودند که با گفتن اصل ، اصول دیگر یعنی توحید و نبوت و معاد که مردم قبول کرده بودند، از دست برود. خداوند در سورۀ به پیامبر گفت: «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»؛ خداوند حفظ می‌کند. همین طور هم شد و هیچ کس نفس نکشید. حال آنکه قبل از این به طور صریح با برخی دستورات پیامبر مخالفت می‌کردند. . . www.javedan.ir
جلسه چهارشنبه 7 شهریور 97.mp3
11.57M
فايل صوتي سخنراني آيت الله جاودان ۷ شهریور ١٣٩٧ حسینیه شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) www.javedan.ir
جلسه ظهر عید غدیر پنج شنبه 8 شهریور 97.mp3
15.83M
فايل صوتي سخنراني آيت الله جاودان ظهر عید سعید غدیر خم ۸شهریور ١٣٩٧ www.javedan.ir
🔻پوستر | اطلاع رسانی جلسه سخنرانی استاد جاودان 🗓 چهارشنبه ١٤ شهريور ١٣٩٧ 🕰 از ساعت ١٩ 📪 آدرس: پایین ترازچهارراه سیروس، کوچه شهید بالاگر 🏠حسینیه شیخ مرتضی زاهد(ره) 📌 ویژه برادران وخواهران