هدایت شده از زمانه
12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از حبیباله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت اول)
مسلمانان باید الهیاتشان را در باب «روابط اجتماعی» و «مناسبات انسانی» از قرآن آغاز کنند. جهان اسلام در مواجهه با سایههای سنگین فرهنگی برخاسته از دنیای امروز را احتمالا نمیتواند با فلسفههای برگشته از جهان غرب (فلسفههای تکنولوژی و رسانه) و یا حتی الهیاتهای مضاف و مدرن (مثل «Theology of the Internet») و یا بلکه با موجودیهای کلام و فلسفه رایج در امروز جامعه مسلمانان تفسیر و تدبیر کند. در این باره به نظر میرسد، دنیای اسلام در مواجهه با موج تحولات فرهنگی خود، در کنار فقه و کلام و فلسفه و عرفان، باید اصل «فاقروا ما تیسر من القرآن» را به مثابه یک روشِ مسلمانی برای فکرکردن در نظر بگیرد و پیوسته قرآن را ملتمسانه بخواند، نکتههای فرهنگی متناسب با فضای جدید را از نو استظهار و استنطاق کند و عمل به آن را در نقطههای عطف و دشوار تمرین کند تا بلکه اعجاز قرآن را این بار در عبور از نظام هژمون فرهنگی تجربه نماید. ضرورت این تأمل برای مخاطبان تمدناندیش از آن رو است که تصور «تمدن نوین اسلامی» و تمهید آن، بدون اندیشۀ اصیل در بارۀ فرهنگ جدید جهانی و نظام روابط انسانی کنونی میسور و ممکن نخواهد شد.
آنچه در این سلسله یادداشتهای ماه مبارک تقدیم خواهم کرد «تأملات قرآنی» و بیان برخی تکنکتهها در باب روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی در دنیای کنونی است. در این میان، صرفا تلاش میکنم به برخی «مفاهیم»، «مبانی»، «آیهها»، «سنتها»، «راهکارها» و احیانا «آسیبها»ی موجود در مناسبات اجتماعی اشاراتی بکنم و آن را در معرض توجه و تأمل قرار بدهم. شاید از تکرار تأملات بتوان به سمت ایده و یا ایدههایی در زمینه تنظیم روابط انسانی جدید در دنیای اسلام پیش رفت.
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت دوم: خودِ گسسته)
گسستگی از همنوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمیتواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونههای مختلفی رخ میدهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش میکند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد میبرد، و نفس خود را مستقل در هستی میپندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر میپندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسستهای انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیقتر میکند.
نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمتهای الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشههای الهیاتی و عرفانی، ریشههای هستیشناختی، و ریشههای تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر میشناسد و از آن دور نمیافتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانیاش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر میتواند با جوامع دیگر، با ملتهای دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمانهای صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد.
@Habibollah_Babai
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 سخنان اختصاصی رهبری در توجه به اسوه های تشکیلاتی
ائمه درس و الگو و راهنمای قدم بقدم زندگی هستند.
باید دید چه درسی باید از بزرگان گرفت.اینها مظهر تلاش در راه خدا و دین خدا بودند.
#امیرالمؤمنین
1.mp3
2.79M
آیت الله قاضی:
قاسم!
مگر مرا دوست نداری، مردانه قول بده امشب .....
⭕️ماجرای تحول قاسم...
#حجت_الاسلام_والمسلمین_عالی
هدایت شده از مکتب سلیمانی
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یادماندنیترین
تصویر سال ۱۴۰۱ 😍❤️
-------------------------
شما هم به #مکتب_سلیمانی بپیوندید 🔻
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
╭┅───────────┅╮
•''•❀🕊 مکتب سلیمانی🕊✾•''•
Eitaa.com/soleymaneii
Eitaa.com/soleymaneii
╰┅───────────┅╯
Ramezan 1401.mp3.mp3
19.25M
🔉 بشنوید👆| توصیههای سلوکی مهم پیرامون ماه مبارک رمضان و تقارن آن با عید نوروز
⚡️بیانات استاد فیاضبخش در آخرین جلسه شرح حدیث معراج در سال ۱۴۰۱
📣ماه مبارک رمضان کار است.
⭕️برای عبادت و اعمال ماه مبارک مایه باید گذاشت.
خود تهجد برای نماز شب موضوعیت دارد.
الحمدلله الذی احیانی بعد ما اماتنی و الیه المصیر
✅جمال یار ندارد حجاب و پرده ولی،
غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد.
❇️بقول علامه حسن زاده ره:
«در درون ما فریاد به سوی توحید فراوان است»
در اندرون من خسته دل ندانم کیست
که من خموشم و او در فغان و در غوغاست.
✅ایاک و محادثه النساء و مماراة الاحمق
اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ مِن سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.
پروردگارا! در این روز پربرکت مرا به رضایت و خوشنودی خویش نزدیک کن و از خشم و عذاب خود برهان.
خدایا! در این ماه توفیق تلاوت قرآن را بر من ارزانی دار تا چشمم به درخشش آیاتت منور شده، قلبم با هدایت کتابت تسکین یابد. به حق رحمتت. ای رحمکنندهترین رحمکنندگان! آمین!
#دعای_روز_دوم
💐شش ماه
بعد از راه اندازی اغتشاشات در ایران
🔴برخی از رخدادهای خوب سال ۱۴۰۱
✅ نهائی شدن قرارداد با چین
✅ تفاهم عربستان و ایران
✅ پذیرش شروط ایران و یمن توسط عربستان
✅جان تازه گرفتن دریاچه ارومیه
✅ حل شدن بحران آب شرب بوشهر
✅پیوستن چین و هند به اتحاد ایران و روسیه
✅ افتتاح پالایشگاه فاز ۲پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین فاز
✅ افتتاح بیمارستان مهدی عج
✅شکستن توطئه افزایش قیمت دلار
✅شروع بی ثبات ترین دوران تاریخ اسرائیل
✅افزایش ناو جنگی و ده ها شناور جنگی به نیروی دریایی
💐🍀🇮🇷🍀💐